🔰 صفحه #127_ #مصحف_مُحَشَّی
#وقف #وصل و #ابتداء
✍پژوهش و تدبر از روی مصحف شریف قرآن #ان_شاءالله🥀
🥀موفّق باشید 🥀
✒️ @eshragholqoran
🔰واکنشهای دانشجویی نوعی پرسشگری خاموش است
🔹حجتالاسلام حکیمیان، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: واکنشهای دانشجویان نسبت به عملکردهای افراطیون نوعی پرسشگری مخفی و پنهان است.
🔹پرسشگری، رویکرد جدیدی است که دانشجو و قشر فرهیخته درباره اسلام دارد و این ما هستیم که باید خودمان را تغییر بدهیم و حوزه علمیه باید با شرایط جدید تطابق پیدا کند تا بتواند پاسخگوی پرسشهای علمی و دینی قشر فرهیخته دانشجو باشد.
#روز_16_اذر_روز_عدالتخواهی_و_استکبارستیزی_برهمه_رهپویان_دانش_وبینش_علم_معرفت_مبارک_باشد. ..🌿🌹🌿
🔰 @eshragholqoran✒️
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
#ادامه_بحث_شناخت_الحان_و_مقامات_برای_قاریان: ✅جلسۀ دوازدهم: گامهای لحنی👇👇 هر یک از مقامات، سه گام
#ادامه_بحث_شناخت_الحان_و_مقامات_برای_قاریان
✅جلسۀ سیزدهم: #روش_تعلیم_مقامات
✍ برای تعلیم مقامات و نغمات، رسم بر این بوده است که قسمتی از قرائت یک قاری در فلان مقام انتخاب شده و به عنوان «معرف» آن مقام مشخص می شده است. این روش اگر چه تا حدودی مثمرثمر می باشد، ولی محذورات بسیاری در پی دارد که قاریان و اساتید شاید متوجه آنها نباشند.
❇️بدیهی است برای یادگیری هر مقام باید آنرا مرتباً خواند و تکرار کرد تا در حافظه ثبت شده بتوان در تلاوت از آن استفاده کرد. اگر معرف مقامات، آیه شریفه ای از قرآن کریم باشد. این موانع ایجاد می شود: اولاً، تلاوت قرآن عبادت است و باید با نیت صحیح باشد و اگر به قصد تمرین انجام شود مسلماً عبادتی صورت نگرفته و صاحب قرآن راضی نخواهد بود (مثل اینکه کسی برای خواندن نماز به قصد خنک شدن، وضو بگیرد و یا مسلمانی برای صحت مزاج، روزه بگیرد). ثانیاً، تلاوت قرآن باید با تدبر باشد و تا آنجا که می دانیم در این نوع از تلاوت که برای تمرین و یادگیری مقامات است، هرگز تدبر صورت نمی گیرد (متاسفانه در اکثر تلاوتهای قراء جهان اسلام، این تدبر بسیار کمرنگ است) ثالثاً، در هر مکان و هر زمانی نمی توان قرآن تلاوت کرد.
پس باید روشی را انتخاب نمود که هیچ محدودیتی نداشته باشد و عظمت و احترام قرآن حفظ شود و به ساحت مقدس قرآن کریم، جسارتی نشود؛ یعنی؛ در هر مکان و زمان و حالتی، حتی در مکانها و زمانهایی که تلاوت قرآن منع شده است، بتوان از آن استفاده کرد. این روش چنین است که از اوزان اشعار عربی استفاده نموده،
✍برخی از آنها را انتخاب کرده به عنوان «معرف» یک مقام در نظر می گیریم و با آن تمرین می کنیم. حسن این روش در به دست آوردن تسلط کامل بر نغمات است. بدین ترتیب که قاری قرآن زمانی که معرف یک مقام را بشناسد، هر آیه ای که در آن مقام تلاوت گردد سریعاً انطباق داده و درک خواهد کرد؛ برخلاف روش قبلی که این چنین تسلطی را به قاری نمی دهد. ❇️ در واقع این معرفها مانند نتهای موسیقی هستند و همانطور که یک موسیقدان با نواخته شدن آهنگی بلافاصله نت آن در ذهنش نقش می بندد، قاری قرآن نیز با شنیدن آیات شریفه قرآن، معرف مقامات آنها در دستگاه حافظه اش نقش خواهد بست. بنابراین قاریان قرآن ابتدا باید این معرفها و نتها را حفظ کنند و با تمرین و کوشش بسیار بر آنها تسلط پیدا نمایند، بدون اینکه به قصد تمرین برای یادگیری مقامات، آیه ای را تلاوت
✍نمایند. این روش علاوه بر کارآئی بیشتر، موجب نورانیت قاری قرآن شده و نیز رشد بیشتر و زیبایی افزونتر تلاوت وی را به ارمغان می آورد، زیرا شأن قرآن را حفظ نموده است و احترام لازمه آنرا بجا آورده است. معرفها عبارتند از:
✅معرف مقام #بیات :
قرار: مفاعیلن، مفاعیلن، فعولن.
جواب: مفاعیلن، مفاعلتن، فعولن.
جواب الجواب: مفاعل، مفاعیل، فعولن.
✅معرف مقام #رست :
قرار: فاعلاتن، فاعلن، فاعلاتن.
جواب: فاعلتن، فاعلن، فاعلان.
جواب الجواب: فاعلاتن، فعلن، فعلاتن.
✅معرف مقام #سگاه :
قرار: مفاعلن، مفتعلن، مفاعلن.
جواب: متفاعلن، متفاعلن.
جواب الجواب: متفاعلن، متفاعلن، فعلاتن.
✅معرف مقام #چهارگاه :
قرار: مستفعلن، متفاعلن، مستفعلن.
جواب: مستفعلن، فاعلن، مستفعلن.
جواب الجواب: مستفعلن، فعلن، مستفعلن، فعلن.
✅معرف مقام #صبا :
جواب: مفتعلن، مفتلعن، مفتعلن، مفتعل.
قرار: مفاعلتن، مفاعلتن، فعول.
جواب الجواب: مفتعلن، مفتعلن، مفتعلن، مفتعلن.
✅معرف مقام #حجاز :
قرار: فعول، مفاعیلن، فعولن، فعولن.
جواب: مفاعیل، فعولن، مفاعلن.
جواب الجواب: فعول، مفاعیلن، فعولن، مفاعیلن.
✅ معرف مقام #نهاوند :
قرار: متفاعلن، فعلاتن.
جواب: فاعلاتن، فاعلن، فعلان.
جواب الجواب: فعلاتن، فاعلن، فعلان.
پس از آشنایی با مَعَرّفِ مقامات و تسلط بر آنها می توان با اطمینان و اراده و تفکر، مقامات و نغمات را در تلاوت قرآن به کار برد. 🌈
@eshragholqoran
🔰همه قسمتهای قبل پیوست می باشد و شما بزرگواران می توانید #با_لمس_نوشته_بالای_هر_متن <> قسمتهای قبل را به راحتی مطالعه فرمایید. .. 🌈🔰
#این_بحث_ادامه_دارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام علیکم : وطنم ای شکوه پا برجا همرا با تنین ازادگی و دلیر مردان اسمان. .
🌈 @eshragholqoran
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5832392754189044187.mp3
6.82M
💠السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللّٰهِ فِي أَرْضِهِ، وَحُجَّتَهُ عَلَىٰ عِبادِهِ
🔷 زیارت امین الله در چهارشنبه ها بعد از نماز مغرب و عشا. ..
#لَا_یَمَسَّهُ_اِلا_المُطَهَّرُوان
🔰عظمت و احترام به قرآن
خداوند متعال در هر آیه اے که از خود قرآن سخن گفته، قرآن را با عظمت یاد کرده است. از جمله، آیاتی که قرآن را با صفت مجید ذکر کرده است:
«ق وَالْقُرْءَانِ الْمَجِيدِ» ایه [۲] سوره قاف : سوگند به قرآن مجيد.
✍از این آیه دو نکته بدست میآید: اول این که حروف مقطعه در آغاز سوره برای بیان عظمت و بزرگی قرآن است و دوم این که "مجيد" از ماده "مجد" به معنى شرافت گسترده است.
🔰 از آنجا كه قرآن عظمت و شرافتى بى پايان دارد، كلمه ے "مجيد" از هر نظر سزاوار آن است؛ ظاهرش زيبا، محتوايش عظيم، دستوراتش عالى و برنامههايش آموزنده و حياتبخش است.[۳]
و در جای دیگر میفرماید:
«بَلْ هُوَ قُرْءَانٌ مجَّيد»[۴] (اين آيات، سحر و دروغ نيست) بلكه قرآن با عظمت است.
#صفت_مجيدبراى قرآن جهت بيان #رفعت_مقام، قدرت نفوذ و پايدارى آنست.
🔰 @eshragholqoran
4_428708706180400226.MP3
10.75M
دانلود تلاوتی ملکوتی و شاهکاری از میان تلاوت های بی نظیر مرحوم استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد
سوره مبارکه حج آیات (23- 41) و سوره مبارکه بلد(1-18)
🔰@eshragholqoran
🔰 صفحه #128_ #مصحف_مُحَشَّی
#وقف #وصل و #ابتداء
✍پژوهش و تدبر از روی مصحف شریف قرآن #ان_شاءالله🥀
🥀موفّق باشید 🥀
✒️ @eshragholqoran
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
#ادامه_بحث_شناخت_الحان_و_مقامات_برای_قاریان ✅جلسۀ سیزدهم: #روش_تعلیم_مقامات ✍ برای تعلیم مقامات و
#ادامه_بحث_شناخت_الحان_و_مقامات_برای_قاریان_
✅جلسۀ چهاردهم: #ردیف_مقامات
بعد از شناخت مقامات موسیقی قرآن، باید تناسب آنها را با یکدیگر بدانیم تا هر مقامی در موضع مناسب خویش قرار گیرد و قرائت قرآن از نظر فنی، ردیف زیبا و دل نشینی پیدا نماید. برای اینکار، هر یک از مقامات را در نظر گرفته و تناسبش را با دیگر مقامات می سنجیم.
✅ مقام بیات :
بیات را ام المقامات گویند. شاید این نامگذاری به این سبب باشد که بیات با همه مقامات متناسب است و پس از آن هر مقامی را می توان تلاوت کرد. اگر چه مرسوم است پس از بیات، مقامات رست، صبا و نهاوند خوانده شود.
✅ مقام رست :
✍چون رست ملک المقامات است، پس از هر مقامی تلاوت می شود. پس از مقام رست مقامات چهارگاه، سه گاه و نهاوند خوانده می شود.
✅ مقام سه گاه :
قبل و پس از مقام سه گاه، مقامات چهارگاه و حجاز خوانده می شود.
✅ مقام حجاز :
قبل و پس از حجاز مقامات سه گاه و صبا خوانده می شود.
✅ مقام نهاوند :
قبل و پس از نهاوند مقامات حجاز، چهارگاه و صبا خوانده می شود.
✅ مقام صبا :
قبل و پس از صبا مقامات سه گاه، حجاز و نهاوند خوانده می شود.
· ✅ مقام چهارگاه :
قبل و پس از چهارگاه، سه گاه و صبا خوانده می شود.
✍لازم به ذکر است که اگر معانی آیات شریفه با ردیف انتخاب قاری مناسبت نداشته باشد باید ردیف دیگری انتخاب گردد و هرگز نباید هدف والای هنر قرائت را که القای معناست فدای موسیقی قرائت نمود، اگرچه در یک قرائت طولانی فقط دو مقام خوانده شود. این سنت مشهور که تلاوت را با مقام بیات شروع می کنند زمانی پسندیده است که با آیات شروع تلاوت تناسب داشته باشد. مثلاً اگر شروع تلاوت با آیات شریفه ای است که احکام فقهی را بیان می کند، مانند:
« وَ یَسْئَلونَکَ عَنِ الْمحیضَ »
🔰نباید با مقام بیات تلاوت شود و زیباتر آن است که با مقام رست خوانده شود.
✍مطلب بعدی این است که برخی از قراء مصری، ردیف خاصی برای تلاوت خویش دارند و همیشه از آن استفاده می کنند؛ همچون این ردیف ها:
💠1- مقامات: بیات، رست، چهارگاه، سه گاه، حجاز و بیات.
💠2- مقامات: بیات، صبا، نهاوند یا حجاز، رست، سه گاه، چهارگاه و بیات.
💠3- مقامات: رست، سه گاه، بیات، صبا، حجاز و رست.
❇️باید گفت: این ردیف ها برای قاری قرآن ملاک قابل قبولی نیست بلکه باید قبل از تلاوت، ریدف مناسبی که به القاء معنا خدشه وارد نکند تنظیم نمود و سپس تلاوت کرد.
✍سخن مشهوری است که می گوید: «در هر مقامی که تلاوت با آن آغاز می شود باید با همان مقام تلاوت را ختم کرد» اما باید توجه داشت، هر چند در هنرهای آوازی، مثلاً آواز ایرانی از هر دستگاهی که آواز شروع می شود در همان دستگاه باید فرود آمد، اما هنر قرائت اگر چه در ردیف هنرهای آوازی است، مزیت و شرافتی عالی بر آنها دارد و آن تلاوت کلام وحی و القای معنا با این تلاوت است. پس اگر در زمان ختم تلاوت، معنای آیه شریفه تناسب با مقامی که شروع به تلاوت شده است نداشته باشد، نباید با آن مقام ختم نمود و فرود آمد. بلکه فرود و ختم قرائت باید با هر مقامی که متناسب با معنی آیه شریفه است، باشد..
@eshragholqoran
🔰همه قسمتهای قبل پیوست می باشد و شما بزرگواران می توانید #با_لمس_نوشته_بالای_هر_متن <> قسمتهای قبل را به راحتی مطالعه فرمایید. .. 🌈🔰
#این_بحث_ادامه_دارد
شب جمعه و شب مناجات و دعا. ..
ضمن عرض تبریک خجسته میلاد عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری سلام الله. .
از اعتماد و حسن صبوری همه اعضای سربلند کانال سپاسگزاریم. ..
🔰 @eshragholqoran
4_5793988934744672881.mp3
8.39M
#شب جمعه شب بهارصلواه و شب زیارت اباعبدالله الحسین(ع)
)🌴و قرائت دعای عظیم کمیل ...
با صدای مهدی سماواتی
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُم
🔰@eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سوره_مبارک_جمعه
🔰 نوع تلاوت : مجلسی
💠قاری: عبدالباسط
🔰 @eshragholqoran