#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
🌺🌿اشعار ولادت حضرت زینب🌺🌿 خوب است که از زینب کبری بنویسم از حضرت صدیقه صغری بنویسم تا نقش ببندد به
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ذکر صلوات:
{ اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُم}
https://eitaa.com/joinchat/2077032465C8140a92dab
4_6046161269445099587.mp3
1.76M
💫ترتیل مبارک سوره الحشر
قاری استاد صدیق منشاوی
@eshragholqoran
{اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُم}
سلام علیکم و تحیاتُکُم عِندَااله #ان_شاءالله. .
لحظاتتان خرم و سایه لطف خداوندی برشما مستدام باد.. کاستیها را ببخشید و اتصالمان به خداوند و قران پیوسته تر و اُمیدوارتر از همیشه #ان_شاءالله. ..
🔰 @eshragholqoran
4_5972164050996432127.mp3
1.44M
استاد محمد صدیق منشاوی / روم ۱۷ تا ۵۴
استعاذه
بسمله / بیات دوکاه
ثلاثی بیات
جنس بیات
بیات نوا
بیات عجم
بیات حسینی
✅ @eshragholqoran
🔰 صفحه #129_ #مصحف_مُحَشَّی
#وقف #وصل و #ابتداء
✍پژوهش و تدبر از روی مصحف شریف قرآن #ان_شاءالله🥀
🥀موفّق باشید 🥀
✒️ @eshragholqoran
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
#ادامه_بحث_شناخت_الحان_و_مقامات_برای_قاریان_ ✅جلسۀ چهاردهم: #ردیف_مقامات بعد از شناخت مقامات موسیق
#ادامه_بحث_شناخت_الحان_و_مقامات_و_الحان_برای_قاریان:
✅جلسۀ پانزدهم :👇 #انواع_سبک_از_لحاظ_ردیف_مقامات
#سبک_کلاسیک:
در این سبک، در طول هر تلاوت حداقل 4 مقام کامل خوانده می شود. یعنی سه گام هر مقام (قرار، جواب، جواب الجواب) کاملاً رعایت شده و به ترتیب خوانده می شود.
#سبک_فنی:
✍در این سبک، #تعداد مقامات لحاظ نمی شود و قاری ملزم به خواندن مرتب و کامل یک مقام نیست و ممکن است از قرار یک مقام به جواب مقام دیگر منتقل شود ؛
(بدون خواندن جواب آن مقام) و یا قرار چند مقام را بدنبال هم بخواند بدون آنکه جواب و جواب الجواب آنها را تلاوت کند. اگر چه ممکن است در این سبک یک مقام کامل نیز خوانده شود ولی الزامی در کار نیست. در این سبک که بسیار مشکل و فنی است، مسئله ترکیب مقامات جایگاه مهمی دارد.
✍نکاتی که درباره هر دو سبک باید گفت این است که، سبک اول بنا بر سهل الوصول بودنش، بیشتر مورد استفاده است و اصالت با آن است.
.
❇️ در علم موسیقی هم (به معنای عام) موسیقی کلاسیک، اهمیت بیشتری دارد و برای تعلیم از آن استفاده می شود.✍
پس این سبک برای اکثریت قراء ارجح است، به #شرطی که ارتباط معانی آیات با مقامات حفظ شود و هدف ردیف خوانی صرف نباشد.
✍و سبک دوم برای مواقعی که موضوعات آیات شریفه پی در پی تغییر می کند، بسیار مناسب است. 💢مثلاً در تلاوت آیه شریفه ای که صدر آن شرح حال مومنین است و ذیل آن درباره کفار، به #هیچوجه از سبک اول نمی توان استفاده نمود و این قبیل آیات شریفه را باید با سبک فنی تلاوت نمود.
❇️باید توجه داشت اگر تلاوت بر مبنای این سبک برای القای معنا نباشد، عمل لغو و بیهوده ای است. ✍اینکه قاری قرآن بدون توجه به معنا، هر لحظه در یک مقام تلاوت کند )بسان گنجشکی که لحظه ای روی شاخه درخت بند نمی شود و مرتباً تغییر مکان می دهد) یا عدم آشنایی او را با موسیقی قرآن می رساند و یا هنرنمائی صرف او را. در صورت اول، باید مبانی هنر قرائت فرا گیرد تا قرائت او منظم شود و از آشفتگی در آید و در صورت دوم، باید گفت قرائتی که به قصد هنرنمایی (یا بهتر بگوئیم خودنمایی) باشد جز ❗️وزر و وبال❗️ چیز دیگری به دنبال نخواهد داشت و در آخرت از آن تلاوت در نامه عمل قاری اثری نخواهد بود. !زیرا اجر آنرا در دنیا برده است و آن اجر، همانا تشویق و خوش آمد مستمعین است.
🤲خدایا! از شرور نفش خویش به تو پناه می بریم و از تو می خواهیم، قرائت ما را خالص و بی شائبه برای خودت قرار دهی، نه برای ریا و سمعه.
✅خلاصه اینکه، سبک فنی در عین حال که بسیار پیچیده و مشکل است و هر قاری از عهده آن بر نمی آید، برای ارائه کامل ارتباط معنوی آیات و مقامات بسیار مفید است. #مهم
@eshragholqoran
🔰همه قسمتهای قبل پیوست می باشد و شما بزرگواران می توانید #با_لمس_نوشته_بالای_هر_متن <> قسمتهای قبل را به راحتی مطالعه فرمایید. .. 🌈🔰
#این_بحث_ادامه_دارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
تلاوت تصویری استاد مصطفی اسماعیل
📖 سوره علق
@eshragholqoran
🔰❇️🔰❇️🔰❇️🔰❇️🔰
🔰 صفحه #130_ #مصحف_مُحَشَّی
#وقف #وصل و #ابتداء
✍پژوهش و تدبر از روی مصحف شریف قرآن #ان_شاءالله🥀
🥀موفّق باشید 🥀
✒️ @eshragholqoran
4_5908982273163657387.mp3
13.56M
💠تلاوتی ماندگار از سوره مریم
🔸استاد محمد صدیق منشاوی
🔹لیبی سال 1962
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴صلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ
🍃درود خدا بر تو باد یا ابا عبدالله.
🌿السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ وَ ابْنَ حُجَّتِهِ
🍃سلام بر تو اى حجت خدا و فرزند حجت خدا
و درود و صلوات خداوندی بر شما باد. .
🔰 صفحه #131_ #مصحف_مُحَشَّی
#وقف #وصل و #ابتداء
✍پژوهش و تدبر از روی مصحف شریف قرآن #ان_شاءالله🥀
🥀موفّق باشید 🥀
✒️ @eshragholqoran
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
💠تلاوتی ماندگار از سوره مریم 🔸استاد محمد صدیق منشاوی 🔹لیبی سال 1962
{اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُم}
🔰@eshragholqoran
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
#ادامه_بحث_شناخت_الحان_و_مقامات_و_الحان_برای_قاریان: ✅جلسۀ پانزدهم :👇 #انواع_سبک_از_لحاظ_ردیف_مقام
#ادامه_شناخت_الحان_و_مقامات_برای_قاریان
✅جلسۀ شانزدهم: #ترکیب_مقامات
تغییر متناسب مقامات موسیقی قرآن را «ترکیب مقامات» (مرکب خوانی) گویند. بعنوان مثال در یک نفس، از مقام بیات به مقام رست منتقل شدن. گذشته از جنبه فنی مرکب خوانی، فایده مهم آن ابلاغ مفاهیم آیات است. مثلاً در آیه شریفه
« وَ هُوَ الَّذی اَنْشَأَلَکُم السَّمْعَ وَ الْاَبْصارَ وَ الْاَفئِدةَ قَلیلاً ما تَشْکُرونَ!... »
❇️اگر بخواهیم هر دو قسمت این آیه شریفه را با یک مقام تلاوت کنیم، القای معنا حاصل نمی شود. برای احتراز از این امر دو راه وجود دارد:
✍تعویض مقامات (به هنگام قطع صوت) یعنی از ابتدای آیه شریفه تا کلمه الاْفئِدةَ مثلاً با نهاوند و قَلیلاً ما تَشکُرونَ ... را با صبا خواند.
❇️ترکیب مقامات که راه زیباتری است.
✍بدین طریق که مثلاً از ابتدای آیه شریفه با نهاوند شروع کنیم و در ابتدای جمله قلیلاً ما تَشکُرون وارد صبا شویم (بدون قطع صوت(.
❇️ترکیب مقامات اگر بدون توجه به معانی آیات شریفه و صرفاً برای هنرنمایی باشد، جایز نیست.
در اینجا چند نمونه از ترکیب مقامات را بیان می کنیم:
💠1- ترکیب مقامات سه گاه و صبا.
💠2- ترکیب مقامات چهارگاه و صبا.
💠3- ترکیب مقامات نهاوند و صبا.
💠4- ترکیب مقامات سه گاه و نهاوند.
💠5- ترکیب مقامات سه گاه و رست.
💠6- ترکیب مقامات حجاز و صبا.
💠7- ترکیب مقامات حجاز و صبا.
8- ترکیب مقامات نهاوند و صبا.
💠9- ترکیب مقامات رست و بیات.
✍لازم به ذکر است که برخی از گوشه های مقامات از ترکیب مقامات به دست می آید که انشاء الله در جلد دوم کتاب به آن اشاره می کنیم.
@eshragholqoran
💠جلسۀ هفدهم: #خارج_لحنی
به تغییر بدون تناسب مقامات و نغمات قرآنی «خارج لحنی» گویند؛ که دو حالت دارد:
خارج لحنی در حین تلاوت: یعنی خروج بدون تناسب از یک مقام به مقام دیگر، در اثنای تلاوت یک قسمت.
خارج لحنی در فواصل تلاوت: یعنی شروع بدون تناسب یک مقام، پس از قطع تلاوت در مقام دیگر. تأکید عدم تناسب بدین جهت است که فرق بین خارج لحنی و ترکیب مقامات (مرکب خوانی) که نشان دهنده مهارت قاری قرآن است و حسن تلاوت را می رساند، روشن شود. خارج لحنی از نقائص جدی تلاوت می باشد و چون باید قرآن را زیبا تلاوت کرد، همیشه بایستی از آن احتراز نمود. پس قاریان باید با تمرین و سعی جدی و اراده قوی بکوشند تا تلاوتشان از خارج لحنی مصون بماند.🌸🌿
🔰همه قسمتهای قبل پیوست می باشد و شما بزرگواران می توانید #با_لمس_نوشته_بالای_هر_متن <> قسمتهای قبل را به راحتی مطالعه فرمایید. .. 🌈🔰
🌙شبتان سراسر نور و امنیت باد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السَّلامُ_عََلَیکَ_یَا_صَاحِبَ_الزَّمَان_
امروز با نام مبارک طهورا منوّر است.