💠 فضایل ماه مبارک رمضان
پیامبر اکرم(ص) فرمود:
🌷ماه رمضان سویتان آمده است! روزه گرفتن آن را خداوند بر شما واجب کرده، در آن درهای آسمان باز و درهای دوزخ بسته میشوند سرکشان شیاطین در این ماه در بند شوند خداوند در آن شبی دارد که از هزار ماه بهتر است. کسی که از خیر و نیکی آن محروم شود در حقیقت محروم (واقعی) است».
🌹«أَتَاکُمْ رَمَضَانُ شَهْرٌ مُبَارَکٌ فَرَضَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ عَلَیْکُمْ صِیَامَهُ تُفْتَحُ فِیهِ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَتُغْلَقُ فِیهِ أَبْوَابُ الْجَحِیمِ وَتُغَلُّ فِیهِ مَرَدَةُ الشَّیَاطِینِ لِلَّهِ فِیهِ لَیْلَةٌ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ مَنْ حُرِمَ خَیْرَهَا فَقَدْ حُرِمَ؛
📚 کنز العمّال، ج 8، ص 534.
https://eitaa.com/eslam20
💠 انواع کفارات
۲- کفاره مخیّره
✍ کفاره مخیره کفاره ای است که مکلف در انتخاب هر کدام آزاد است و با انجام همان، وظیفهاش ادا میشود. این کفارات برای اعمال زیر قرار داده شده است:
۱- افطار عمدی روزه ماه رمضان،
۲- شکستن نذر و عهد،
۳- آنجا که بانویی، موی سرش را در هنگام سوگواری بکَند.
✅ در این موارد مکلف بین چند کفاره مخیر است که عبارتند از:
۱- آزاد کردن بنده،
۲- دو ماه روزهداری پی در پی
۳- و یا به شصت فقیر غذا دادن.
https://eitaa.com/eslam20
💠 پیامدهای اسراف و تبذیر
الف. پیامدهای دنیوی:
۱۱- سلب توفیق
✍ یکی دیگر از آثار دنیوی اسراف و تبذیر بیرغبتی به انجام کارهای خیر است. به طور معمول انسانها در انجام کارهایی که فایده عمومی دارد، خود را شریک میکنند تا از اجر و ثواب اخروی آن بهرهمند شوند؛ ولی آنهایی که اهل ولخرجی و اسراف هستند، دستشان از این کارها کوتاه است.
🌷رسول گرامی اسلام (ص) در حدیثی ضمن بیان نشانههای افراد اسرافکار به این مطلب اشاره میفرمایند:
«اَمّا عَلامَةُ الْمُسْرِفِ فَأَرْبَعَةٌ: اَلْفَخْرُ بِالباطِلِ وَیَأْکُلُ مالَیْسَ عِنْدَهُ وَیَزهدَ فی اِصْطِناعِ المَعْروفِ وَیُنْکِرُ مَن لا یَنْتَفِع بِشَیءٍ مِنْهُ؛
نشانه اسرافکار چهارچیز است: به کارهای باطل مینازد، آنچه را فراخور حالش نیست میخورد، در انجام کارهای خیر بیرغبت است و هر کس را که به او سودی نرساند، انکار میکند.»
📗 تحف العقول، ص ۲۲.
https://eitaa.com/eslam20
هدایت شده از سخنرانی ها/حجت الاسلام غفاری
7خصلت مخصوص روزه داران.MP3
7.91M
حجت الاسلام والمسلمين علي صالح غفاري
موضوع:7خصلت روزه داران جلسه 692
https://eitaa.com/eslam20
💠 معنای قدر و جایگاه آن.
✍ قدر در قرآن کریم به سه معنا به کار رفته است:
1⃣ اندازه و اندازهگیری: «قَدْ جَعَلَاللهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْراً» (طلاق/ 3)؛ خداوند برای هر چیزی قدر و اندازهای قرار داده است.
2⃣ ارزش، منزلت، شرافت، عظمت و بزرگی: «ما قَدَرُوا اللهَ حَقَّ قَدْرِه» (انعام/ 91)؛ آنان بزرگی عظمت خدا را آن گونه که باید بشناسند نشناختند.
3⃣ ضیق و تنگ: «وَ مَنْ قُدِرَ عَلَیْهِ رِزْقُهُ فَلْیُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللهُ» (طلاق/ 7) و آنان که تنگدستاند از آنچه خدا به آنها داده است انفاق نمایند، پس باید انفاق نماید.
✅ در اینکه قدر در «شب قدر» به چه معنایی استعمال شده است، اختلاف میباشد. اگر «قدر» به معنای اندازه و اندازهگیری باشد، در این صورت، شب قدر، شبی است که همه مقدرات تقدیر میگردد و قالب معین و اندازه خاص هر پدیده، روشن می شود.
☀️قرآن کریم می فرماید: «فیها یُفْرَقُ کُلُّ أمْرٍ حَکیمٍ» (دخان/ 4)؛ در آن شب، هر امری با حکمت، متعین و ممتاز میگردد».
✅ در این شب تمام حوادث سال آینده به امام زمان ارائه میشود، و وی از سرنوشت خود و دیگران باخبر میگردد.
🌷امام باقر(ع) میفرماید: « إِنَّهُ لَيَنْزِلُ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ إِلَى وَلِيِّ اَلْأَمْرِ تَفْسِيرُ اَلْأُمُورِ سَنَةً سَنَةً يُؤْمَرُ فِيهَا فِي أَمْرِ نَفْسِهِ بِكَذَا وَ كَذَا وَ فِي أَمْرِ اَلنَّاسِ بِكَذَا وَ كَذَا؛ (۱)
در شب قدر به ولی امر، شرح و بیان کارها و حوادث نازل میشود و وی درباره خویش و دیگر مردمان مامور به دستورهایی می شود».
📚 (۱) کافی، ج 1، ص 248
https://eitaa.com/eslam20
#تقویم_شیعه
📅 امروز چهارشنبه
☀️ 23 فروردین ماه 1402 شمسی
🌙 21 رمضان 1444 قمری
❄️ 12 آوریل 2023 میلادی
☀️ #شمسی
➕ ارتحال عارف وارسته "شيخ باقر بهاري همداني" (1333 ق)
➕ رحلت بانو نصرت امين از زنان فقیه و دانشمند (1403ق)
🌙 #قمری
➕ شهادت مظلومانه ی حضرت اميرالمؤمنين امام علی(ع) در كوفه(40 ق)
➕ عروج عيسی بن مريم(ع) بر آسمان ها
➕ وفات "موسي بن عمران" و "يوشع بن نون(ع)" دو پيامبر بزرگ الهي
➕ رحلت محدث بزرگ شيعه "شيخ حر عاملي" (1104 ق)
❄️ #میلادی
➕ قتل عام فلسطینیان ساکن اردوگاه جنین توسط ارتش رژیم صهیونیستی (2002م)
➕ کشف داروی معالج مالاریا از پوست درختی به نام "گنه گنه" (1820م)
➕ آغاز اولین واکسیناسیون عمومی جهان جهت پیشگیری از بیماری فلج (1955م)
—----------
🇮🇷 كانال اسلام
https://eitaa.com/eslam20
◾️رحلت بانوي مجتهده "سيده نصرت امين اصفهاني" (1362 ش)
✍ حاجيه خانم سيده نصرت بيگم امين معروف به بانوي مجتهده امین اصفهاني درسال 1265 ش، در اصفهان متولد شد و از 4 سالگي جهت آموزش قرآن و فراگيري خواندن و نوشتن راهي مكتب گرديد. بانو امين در 20 سالگي به تحصيل زبان عربي و علوم ديني (فقه و اصول) پرداخت و همزمان به فراگيري حكمت و فلسفه مبادرت ورزيد تا اينكه در سن 40 سالگي به تأييد علما و مراجع تقليد وقت، به درجه اجتهاد نائل شد.
✅ بانو امين از 40 سالگي تا پايان عمر پربركت خود، بيش از 55 سال به تأليف كتب، تدريس، پاسخ به پرسش هاي ديني و ارشاد مردم مشغول بود. از اين بانوي مجتهده آثار متعددي بر جاي مانده كه تفسير قرآن كريم در پانزده جلد، اربعين الهاشميه (عربي)، جامع الشتات (عربي)، معاد يا آخرين سير بشر، مخزن العرفان، روش خوشبختي و توصيه به خواهران ايماني و سير و سلوك در روش اولياء از آن جمله اند.
✅ او در سال 1344 با سرمايه خود مكتبي به نام فاطمه(س) و نيز دبيرستاني دخترانه تأسيس كرد و در آن به پرورش تعداد زيادي از دختران مسلمان با روش ديني همت گماشت. اين حكيم الهي كه نسبت ايشان با سي واسطه به اميرالمؤمنين(ع) مي رسد، پس از يك عمر خدمت خالصانه در 23 خرداد 1362 ش در 97 سالگي در اصفهان بدرود حيات گفت و در تخت فولاد اصفهان به خاك سپرده شد.
https://eitaa.com/eslam20
💠 دعای روز بیست و یکم
🌷 اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِي فِيهِ إِلَى مَرْضَاتِكَ دَلِيلاً، وَ لا تَجْعَلْ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ عَلَيَّ سَبِيلاً، وَ اجْعَلِ الْجَنَّةَ لِي مَنْزِلاً وَ مَقِيلاً، يَا قَاضِيَ حَوَائِجِ الطَّالِبِينَ.
خدایا در این ماه برای من به سوی خشنودی ات دلیلی قرار ده، و برای شیطان راهی به سوی من قرار مده، و بهشت را منزل و آسایشگاهم قرار ده، ای برآورنده حاجات خواهندگان.
🌸🌸🌸🌸🌸
💠 دری از بهشت که مخصوص ورود روزه داران است
🌷پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله:
به راستی بهشت را دری است که ریّان نام دارد و روز قیامت روزهداران از آن وارد بهشت میشوند و هیچکس جز آنان از آن در نیایند پس چون همگان از آن در به بهشت شوند آن در بسته شود و دیگر کسی از آن وارد نشود».
🌹«اِنَّ فِی الْجَنَّةِ بَابًا یُقَالُ لَهُ: الرَّیَّانُ، یَدْخُلُ مِنْهُ الصَّائِمُونَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ لَا یَدْخُلُ مِنْهُ أَحَدٌ غَیْرُهُمْ یُقَالُ: أَیْنَ الصَّائِمُونَ؟ فَیَقُومُونَ لَا یَدْخُلُ مِنْهُ أَحَدٌ غَیْرُهُمْ فَإِذَا دَخَلُوا أُغْلِقَ فَلَمْ یَدْخُلْ مِنْهُ أَحَدٌ؛
📚 اقبالالاعمال، ج١، ص۲۷۱.
https://eitaa.com/eslam20