eitaa logo
اسلام سیاسی | مومنی
2.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
514 فایل
https://eitaa.com/eslamesyasi 🔸 در خدمتم 👇 @momeni1366
مشاهده در ایتا
دانلود
زمانی که پنج جلد از این هفت جلد چاپ شده بود، استاد «ذبیح‌الله نعیمیان» که خود از شاگردان مرحوم ابوالحسنی هستند، مقاله‌ی مفصلی در بررسی و نقد این مجموعه نوشتند که در بیان نکات مثبت و برخی نقصیه‌های آن بسیار مفید است. خواندن این مقاله، مکملی است برای این مجموعه: https://hawzah.net/fa/Article/View/85606/بررسی-پنج-اثر-از-علی-ابوالحسنی-(منذر)-درباره-شیخ-فضل-الله-نوری @risheh
✍ توضیحات تکمیلی حجه الاسلام والمسلمین دکتر «میثم عبداللهی» تاریخ نگار و پژوهشگر تاریخ معاصر پیرامون کتابهای مرحوم که برای بنده ارسال کردند: 🔺 این هفت جلد، قرار بود ۹ جلد باشد. ولی اجل مهلت نداد که آن دو جلد هم تمام شود و ایشان در حال تحقیق بود که از دنیا رفت. 🔺 مرحوم ابوالحسنی ابتدا کتاب «پایداری تا پای دار» را در سال ۶۹ در یک جلد مفصل حدود ۷۰۰ صفحه، درباره شیخ نوشت. 🔺 بعدها روی همان کار کرد و بر هر کدام از بخشهای همان کتاب، تحقیقات مهمی افزود و قصد داشت آنها را در قالب مجموعه ۹ جلدی منتشر کند. @eslamesyasi
13910823_5298_128k.mp3
731.1K
🔉 🎵 *⃣ مشروطیت موج فکری درباره آزادی را ایجاد کرد @eslamesyasi
🔖 دوران مشروطه را که همه آقایان شنیده اند یک عده ای که نمی خواستند که در این کشور اسلام قوه داشته باشد و آنها دنبال این بودند که اینجا را یا به نحوی طرف خودشان بکشانند، آنها جوسازی کردند به طوری که مثل مرحوم آقا شیخ فضل الله که آن وقت یک آدم شاخصی در ایران بود و مورد قبول بود همچون جوسازی کردند که در میدان علنی ایشان را به دار زدند و پای آن هم کف زدند و این نقشه ای بود برای اینکه اسلام را منعزل کنند و کردند و از آن به بعد دیگر نتوانست مشروطه یک مشروطه ای باشد که علمای نجف می خواستند 🔖 حتی قضیه مرحوم آقا شیخ فضل الله را در نجف هم یک جور بدی منعکس کردند، که آنجا هم صدایی از آن در نیامد. این جوی که ساختند در ایران و در سایر جاها، این جو اسباب این شد که آقا شیخ فضل الله را با دست بعضی از روحانیون! خود ایران محکوم کردند و بعد او را آوردند و در وسط میدان و به دار کشیدند و پای آن هم ایستادند کف زدند و شکست دادند اسلام را در آن وقت و مردم غفلت داشتند از این عمل، حتی علما هم غفلت داشتند! 📎 صحیفه امام، ج۱۸، ص ۱۸۱ 📎 بیانات در جمع اعضای کمیسیون های امور بازرگانی و رسیدگی به سؤالات مجلس شورای اسلامی و اعضای سازمان های وابسته به نخست وزیری، ۲۶\۹\۶۲ @eslamesyasi
📗 باید دشمنیها را شناخت. مشکل ما این است. اینکه بنده مسئله‌ی را برای خواص تکرار میکنم، به خاطر این است. گاهی اوقات غفلت میشود از دشمنیهائی که با اساس دارد میشود؛ اینها را حمل میکنند به مسائل جزئی. 📗 ما در صدر هم متأسفانه همین معنا را داشتیم. در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند - که من اسم نمیآورم؛ همه میشناسید، معروفند - که اینها ندیدند توطئه‌ای را که آن روز غربزدگان و به اصطلاح روشنفکرانی که تحت تأثیر غرب بودند، مغلوب تفکرات غرب بودند، طراحی میکردند؛ توجه نکردند که حرفهائی که اینها دارند در مجلس شورای ملىِ آن زمان میزنند، یا در مطبوعاتشان مینویسند، مبارزه‌ی با اسلام است؛ این را توجه نکردند، مماشات کردند. 📗 نتیجه این شد که کسی که میدانست و میفهمید - مثل مرحوم شیخ فضل‌اللَّه نوری - جلوی چشم آنها به دار زده شد و اینها حساسیتی پیدا نکردند؛ بعد خود آنهائی هم که به این حساسیت اهمیت و بها نداده بودند، بعد از شیخ فضل‌اللَّه مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها قرار گرفتند و سیلی آنها را خوردند؛ بعضی جانشان را از دست دادند، بعضی آبرویشان را از دست دادند. این اشتباهی است که آنجا انجام گرفت؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم. 📎 بیانات امام خامنه ای در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۶\۱۲\۸۸ @eslamesyasi
📖 اگر میخواهید با جزییات و نحوه شهادت با قلمی نرم و روان آشنا شوید کتاب « سِرّ دار » را 📌 این کتاب گزارشی تحلیلی است از بر دار رفتن آیت الله شهید شیخ فضل‌الله نوری که به قلم «تندر کیا» نوه نگاشته شده است. 🖇 با توجه به حجم کم کتاب (۱۰۴ صفحه) و قلم شیوا و روان نویسنده، اوقات خاطره انگیزی را با این کتاب سپری خواهید کرد. @eslamesyasi
New Doc ۲۰۱۹-۰۸-۰۳ ۰۷.۴۱.۵۹.pdf
319K
📚 بخشی از کتاب «سِرّ دار» نوشته تندر کیا نوه ⏱ مدت مطالعه: ۲ دقیقه @eslamesyasi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ برنامه از رادیو معارف 🔺 تاریخ پخش: ۲۰\۴\۹۸ بخش اول 🔺 مجری کارشناس: محسن مومنی 🔺 مهمان برنامه: استاد مهدی ابوطالبی @eslamesyasi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ برنامه از رادیو معارف 🔺 تاریخ پخش: ۲۰\۴\۹۸ بخش دوم 🔺 مجری کارشناس: محسن مومنی 🔺 مهمان برنامه: استاد مهدی ابوطالبی @eslamesyasi
جریان شناسی مشروطه.pdf
1.04M
✏️ جریان شناسی روحانیت در مشروطه 📎 تاریخ تحولات سیاسی ایران نوشته موسی نجفی و موسی حقانی، صفحه۲۸۰ تا ۲۸۲ 🕰 مدت مطالعه: ۳ دقیقه @eslamesyasi
📖 برای تحلیل وقایع مشروطه و درک هر چه بیشتر تأثیر بر روند حوادث و جریانات بعدی و تحلیل چرایی اختلاف بین علما 📚 پیشنهاد میکنم: فصول ۱۱ و ۱۲ کتاب «تاریخ تحولات سیاسی ایران» نوشته دکتر و دکتر را با دقت بخوانید. @eslamesyasi
♨️ سیر مطالعاتی تمدن ساز ♨️ ⭕️ با شروع این سیر مطالعاتی، با منظومه فکری آشنا شوید ⭕️ @eslamesyasi
🔴 عین‌السلطنه: «همشيره‌زاده‌ی نايب‌الصدر قزوين از اشخاص خيلى مشروطه‌خواه بود، روزى آمد خدمت على‌اكبر جلوخانى مجتهد در صورتى كه جمعى از طلاب هم بودند، گفت: آقا! بعد از قتل آقا شيخ فضل‌الله من روزى يك دور تسبيح به او لعن مى‌فرستادم. چند شب قبل خواب ديدم منبرى گذاشته و حضرت امير عليه‌السلام بالاى منبر است. جمعى از طلاب و علماء نشسته‌اند و بعضى را هم حضرت به اسم صدا مى‌كند، مِن‌جمله آقا شيخ فضل‌الله را صدا زدند، جلوى منبر ايستاد و به حضرت عرض كرد: تقصير من چه بود كه به اين شكل مرا كشتند؟ حضرت فرمودند: مصائب ما را به خاطر بياور. عرض كرد: قبول كردم، اما يك نفر از اولاد شما چرا روزى صد مرتبه مرا لعن مى‌كند؟ حضرت فرمودند: «او از اولاد ما نيست.» حالا بفرمایيد تعبير اين خواب چيست؟ آقا و سايرين خنده كردند و بعد آقا فرمودند: پسر جان! عين حقيقت است، تعبير ديگرى ندارد. برخاسته و رفت.» 📖 منبع: روزنامه خاطرات ، ج۵، ص ۳۷۸۲ @risheh ... @eslamesyasi
🔴 امین‌الشرع خویی (برادر بزرگ امام جمعه‌ی خویی): «از جمله‌ی امور عجیبه، خوابی بود که حقیر بعد از قتل مرحوم شیخ بدیدم که این بنده گویا در تهرانم و در محلی فراخ و واسع ایستاده‌ام و بیرقی خیلی بزرگ، بلند کرده‌اند که پیراهن آن گاهی که حرکت می‌کند بالای تمام شهر تهران را پُرز فرا می‌گیرد. بر یک رویش نوشته‌اند «ذلکَ فَضلُ اللهِ یُؤتِیهِ مَن یَشاء» و بر روی دیگر «یا علی» نوشته شده. آن‌گاه دیدم جمع کثیری زیر این علم ایستاده‌اند. پس بادی وزیده و پرچم علم را حرکتی بداد و خون آن پرچم مانند آبشار بر سر مردم بریخت و دو مرتبه پرچم را حرکت داده و قطرات خون‌ها بر همه‌ی آن اشخاص بپاشید و صدایی شنیدم گفت: «این خون است که گرفته شد»! و اُشهِدُ بِالله از آن وقت تا به حال که قریب ده سال یا بیش‌تر است، هنوز خون‌ریزی از مملکت ایران مرتفع نشده است.» 📖 منبع: خانه بر دامنه‌ی آتشفشان، ص ۷۱ به نقل از «میراث اسلامی ایران» به کوشش رسول جعفریان،۹/۱۳۷ @risheh ... @eslamesyasi
مشروطه...آقا.pdf
318.8K
🔺 بیانات به مناسبت صدمین سالگرد 🕑 مدت مطالعه: ۱۰ دقیقه ♦️ لطفا این متن را با دقت بخوانید. @eslamesyasi
⭕️ گزارش از نحوه شهادت ♨️ عین‌السلطنه: «گفتند شيخ را به دار زدند ... مطلب بزرگ بود و باور نمى‌شد. دو مرتبه آمدند شيخ را با درشكه به خانه اش بردند. سه مرتبه آمدند شيخ را به استنطاق بردند. ... يك ساعت و نيم به غروب مانده شيخ را با درشكه به عمارت خورشيد و كميته جنگ بردند. سه‌ربع به غروب مانده، آورده به دار زدند. پسرش ايستاده بود و به در كشتن پدرش كمك مى‌كرد (بعد اين پسر را هم به سزا رساندند. در حياط عدليه كشته شد.) و بعد از آن‌که ... دست زده هورا كشيدند، [پسرش] با سايرين دست مى‌داد و مبارك باد مى‌گفت. موزيك هم زدند و و ديگر رقص مى‌كردند. مردم ديگر «زنده باد عدالت» مى‌گفتند. غروب پسر شيخ اذن داده نعش را پايين آوردند و به خانه‌ی خودش بردند. تا امروز در ايران كه مملكت اسلامى است همچو كارى نشده بود. اما حالا اگر مجلس برپا شود از بابت دردسر و زحمت علما در نشر قوانين، خلاص است و شايد دست علما از امورات دنيوى و دربارى و مملكتى كوتاه شود. ... شيخ را كشتند، كار كار بزرگى بود. گمان كردند ايران منظم می‌شود، اما غلط است، دستورالعمل باطل. اين خبر به عتبات و شهرهاى ديگر ايران برسد بلكه در همين طهران اسباب زحمت كلى می‌شود. [زنجانی] بشنود، صدچندان هنگامه می‌كند. همه‌كس تبعيد او را يقين داشت، اما تصور قتل او را علنى، آن هم بدون محاكمه و استنطاق در عدليه با حضور مردم می‌دانست. خود شيخ هم گفته بود به سفارتخانه نمی‌روم و متحصن نمی‌شوم. اگر مقام سؤال و پرسش باشد حاضرم. تمام خدمات خود را به مذهب اسلام و علاوه كردن آن اصل به قانون اساسى كه پنج نفر بايد از طراز اول مجتهدين در نشر قوانين حاضر باشند ثابت می‌كنم. اگر زور باشد غير تسليم چاره نيست. نيم‌ساعت استنطاق در كميته‌ی جنگ كردند، آن‌هم همين بود كه تو مقصر هستى و بر خلاف مشروطه حرف زدى، و حال آن‌كه شيخ اهل نظام نبود و قشونى را به باد نداده بود. می‌بايست در عدليه موافق قانون اساسى و مشروطه استنطاق علنى شود و حكم قتل او از مجتهدين عالم‌تر او صادر گردد و نايب‌السلطنه امضاء كند، نه به حكم و معزّالسلطان. اين‌ها انتقام است، غرض شخصى و ميل جمعى. اما اسباب فناء و اضمحلال خواهد بود به‌زودى. بارى پسر شيخ چند روز قبل به ملاقات پدرش خواسته بود برود، مانع شده بودند. برادرش مخفى شده بود. فقط مادر و خواهرش را ديد. روى پايش افتادند كه بس است ديگر به قتل پدرت راضى نشو. حتى مادرش گفته بود و قَسم خورده بود ... گوش نداد و كرد آن‌چه بايد بكند. تمام مايَملَك شيخ را هم كميته‌ی جنگ به اين پسر واگذار كرد و حال آن‌كه پدرش او را از مال خود در حال حيات محروم كرده بود. من با شيخ خصوصيت نداشتم ... فاضل و صاحب علم و تقليد بود و در ايران دو نفر مثل او عالم نداشتند. در مجلس درس او ششصد نفر طلبه حاضر می‌شد، اما دلم براى اين می‌سوزد كه اين‌ها اسباب فناى مملكت و تخفيف مذهب می‌شود. شيخ وقتى كه از كميته بيرون می‌آمد گفته بود: «اگر بار گران بوديم رفتيم.» التماس كرده بود مرا اين‌جا بكشيد. گفته بودند نمی‌شود آن‌وقت رو به مردم كرده گفته بود خداحافظ. محاكمه‌ی من با شما در روز پنجاه‌هزار سال. بعد بنا كرده بود آرام دعا خواندن تا در ميدان و هنگام مردن مشغول دعا بود.» @risheh ... @eslamesyasi
🔴 تا پیش از صدور فرمان علمای تهران، دو بار مجبور به ترک تهران شدند بار اول در حرم حضرت عبدالعظیم و بار دوم مهاجرت به قم و در حرم حضرت معصومه اولی معروف به و دومی به معروف است. ❓ آیا مهاجرت کبری در ادامه مهاجرت صغری طراحی و اجرا شد؟ ❓ رهبران هر یک از دو واقعه بر عهده کدام طیف از علماست؟ برای نزدیک شدن به جواب، گزارش زیر را : ♨️ گزارش کسروی از همراهی نکردن علما و با سیدین در : به هر حال مردم اجتماع کردند و علما را جبراً از خانه ها بیرون کشیده در مسجد شاه ازدحام نمودند، تا غروب نیّر اعظم [خورشید] جمعیت متصل به هر سو حمله می کردند و به خانه علما ریخته، هر کدام را می یافتند بیرون کشیده به مسجد شاه می آوردند و اغلب علما خود را به مردم ارائه نکرده، شریک در کار نشدند چون آقای سید ریحان الله و آقای شیخ فضل‌الله و غیر هم ... تنها چند نفر از علما و جمعی از مریدان و چند نفر تجار و عده ای از طلاب باقی مانده عاقبت عازم زاویه مقدسه حضرت عبدالعظیم شدند. 📚‌ منبع: تاریخ مشروطه ایران، احمد کسروی، صفحه ۶۳ @eslamesyasi
این چند جمله را 🔻🔺 امام خامنه ای: «چه شد که غربی‌ها، مشخصاً انگلیسی‌ها، در کامیاب شدند؛ در حالی که مردم که جمعیت اصلی هستند،‌ می‌توانستند در اختیار علماء باقی بمانند و اجازه داده نشود که جلو چشم همین مردم به دار کشیده شود؟ مشکل کار از این‌جا پیش آمد که این‌ها توانستند یک عده‌ای از اعضای جبهه‌ی یعنی همان اعضای دینی و عمدتاً علما را فریب بدهند و حقیقت را برای این‌ها پوشیده نگه دارند و اختلاف ایجاد کنند. البته در بعضی از این علماء ضعف شخصیتی و ضعف‌های اخلاقی و هوای نفس بی‌تأثیر نبود؛ حالا ولو نه در مثل مرحوم آیةالله سید عبدالله بهبهانی یا آيةالله سید محمد طباطبایی؛ اما در طبقات پایین، بلاشک بی‌تأثیر نبوده که نمونه‌ی واضحش امثال شیخ ابراهیم زنجانی است. این‌ها بالاخره جزء علما بودند. شیخ ابراهیم هم تحصیل‌کرده‌ی نجف بود، هم مرد فاضلی بود؛ اما تحت تأثیر حرف‌های آن‌ها قرار گرفتند و غفلت‌زده شدند و هوای نفسانی در این‌ها اثر گذاشت و اختلاف از این‌جا شروع شد!» بیانات معظم له به تاریخ ۸۵/۲/۹ @eslamesyasi
📣 قابل توجه مخاطبین عزیز کانال ‼️ برای شناخت هر چه بهتر تاریخ معاصر ایران، شناخت و سیاست های خبیثانه او از ضروریات است لذا توصیه می‌شود فایل بالا👆 را حتما یا گوش کنید یا مطالعه بفرمایید. ❌❌ لطفا برای شناخت انگلیس خبیث یک ساعت وقت بگذارید❌❌ @eslamesyasi