eitaa logo
فلسفه اسلامی
1.6هزار دنبال‌کننده
525 عکس
88 ویدیو
35 فایل
مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی مدیر: آیت الله فیاضی قائم مقام: آیت الله حسن معلمی مجله علمی پژوهشی: nasim-e-kherad.ir تارنما: mfalsafe.ir پیشنهادوانتقاد از این کانال و تارنما و ارسال محتوای فلسفی کلامی: @mfalsafe_ir هنگام ضرورت: @admin2020
مشاهده در ایتا
دانلود
📙📙 ✍گزارش بیستم ماموران امنیتی کوفه مسلم بن عقیل را در حالی که دهانش پر از خون و دندان مبارک شکسته بود به دارالاماره آوردند و سپس به نزد عبیدالله بردند ؛ پس از گفتگوی تندی که بین مسلم بن عقیل و عبیدالله در قصر انجام گرفت عبیدالله بن زیاد دستور قتل مسلم و هانی را ( که از پیش در بازداشت بود ) صادر کرد ؛ مسلم‌بن‌عقیل که کشته شدنش را قطعی دید به عمربن سعد برای پرداخت بدهکاری خود به برخی افراد نامه نگاری با امام حسین علیه السلام جهت نیامدن به کوفه و نیز تحویل گرفتن جسد خویش پس از مرگ وصیت کرد و آنگاه بکیر بن حمران به دستور عبیدالله بن زیاد مسلم بن عقیل را به بازار کفاشان برده و در آن مکان او را گردن زده و به شهادت رساند . همچنین رشید غلام ترک زبان دارالاماره هانی را به بازار گوسفند فروش ها برده و با دو ضربه به گردن زده و به شهادت رساند ؛ سپس پاهای شهیدان مسلم و هانی را با طناب بسته و در بازار کشاندند و پس از آن بدن مبارکشان را واژگونه به دار آویختند . عبیدالله بن زیاد سرهای مسلم بن عقیل بهانی را به همراه نامه ای کوتاه که گزارشی از چگونگی دستگیری این دو شخصیت بود توسط هانی بن ابی رحبه همدانی و زبیر بن اروح برای یزید فرستاد . یزید بن معاویه پس از دریافت نامه و مشاهده سرهای شهیدان در مقام تقدیر از جنایت عبیدالله و دستورالعمل جدید پاسخی به این مضمون برای عبیدالله نوشت : همان طور که دوست میداشتم عملکردی رفتارت دوراندیشانه و هملت با قوت قلب و شجاعانه بود به من خبر رسیده است که حسین بن علی متوجه عراق شده است پس بر سر راه ها توسط های نگهبانی و افراد مسلح بگمار و با بدبینی و سوءظن به امور بنگر و با تهمت دستگیر و مجازات کن و هر اتفاقی که افتاد برایم بنویس . 📚 انساب الاشراف جلد ۲ صفحه ۸۲ مقتل الحسین خوارزمی جلد ۱ صفحه ۳۰۵ @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
📙📙 📜گزارش بیست و یکم روز سه شنبه هشتم ذیحجه سال ۶۰ هجری حسین بن علی علیه السلام به همراه ۸۹ نفر از مردان و ۲۰ تن از زنان و کودکان از مکه به سمت کوفه حرکت کردند ، در این سفر که ۲۴ روز طول کشید از ۲۴ منزل گذشتند و البته در بعضی از منازل دو روز و در برخی دیگر یک روز و در بعضی از منازل مدت کوتاهی توقف کردند . در منزل تنعیم ، امام علی علیه السلام شتران را که اموالی از حکومت یمن به شام می بردند مصادره کردند و به صاحبان شتر فرمودند : اگر خواستید می‌توانید با ما باشید و کرایه شتران را بگیرید و اگر خواستید می توانید بروید. در منزل صفاح ، فرزدق شاعر جوان با امام علیه السلام ملاقات کرد و به امام از موقعیت مردم کوفه گزارش داد و گفت : قلبهای مردم با شماست ولی شمشیرها یشان بر شماست . در منزل بطن الرمه امام علی علیه السلام نامه ای را توسط قیس بن مسهر برای مردم کوفه نوشت و آنان را از نزدیک شدنش به کوفه مطلع ساخت. در منزل زرود ، زهیر بن قین به امام علیه السلام پیوست. در منزل ثعلبیه دو تن از اهالی کوفه خبر شهادت مسلم ابن عقیل و هانی را به امام علیه السلام گزارش دادند . در منزل زباله خبر شهادت قیس بن مسهر و عبدالله بن یقطر نیز به امام علیه السلام رسید تا اینکه در منزل ذی حسم لشکر کوفه به فرماندهی حر بن یزید ریاحی در برابر کاروان امام علیه السلام قرار گرفت و امام هیئت همراه از رفتن به کوفه بازماندند و نتوانستند به راه ادامه دهند 📚 انساب الاشراف صفحه ۳۷۵ تاریخ طبری جلد ۳ صفحه ۲۹۶ @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
♦️♦️♦️اطلاعیه به اطلاع کلیه دانشپژوهان مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی میرساند: براساس اعلام قبلی بنا بود که کلاسهای سال جدید۱۴۰۱_۱۴۰۰ مورخ ۶ شهریورماه برگزار گردد لکن به جهت اوج گیری شیوع بیماری کرونا،کلاسها با یک هفته تاخیر ، مورخ ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ برگزار میشود. ♦️لازم به ذکر است ،درصورت اوج گیری شیوع کرونا،امکان تغییر مجددتاریخ شروع کلاسها وجود دارد که از همین کانال به اطلاع دوستان خواهد رسید.
لازم بذکر است کلاسها تا تاریخ ۱۲ شهریور به صورت حضوری یا مجازی برگزار نمی شود.
📜گزارش بیست و دوم پس از ۲۴ روز و گذشتن از ۲۴ منزل حسین بن علی علیه السلام و همراهان در روز پنجشنبه دوم محرم سال ۶۱ هجری وارد کربلا شده و خیمه های خود را در مکان پاکیزه و دور از آبی که به وسیله یک سلسله بلندی احاطه شده بود برپا کردند . حربن یزید ریاحی خبر توقف کاروان امام علیه السلام را به کوفه گزارش داد عبیدالله بن زیاد با دریافت این گزارش به سرعت عمر بن سعد را به همراه چهار هزار نیروی مسلح حازم شهرهای مرکزی ایران بودند به جانب کربلا عازم کرده اند و این تعداد نیرو به فرماندهی عمر بن سعد در روز سوم محرم الحرام وارد کربلا شدند و به حر پیوستند . عمر بن سعد با ورود به کربلا قره ابن قیس او را نزد امام علیه السلام فرستاد که چرا به کربلا آمده و چه می‌خواهد ؟ امام علیه السلام به قره ابن قیس فرمودند : مردمان شهرتان به من نامه نوشتند که بیایم حال اگر خوش نمیدارند از نزدشان بازمی‌گردم ابن سعد پس از دریافت پاسخ امام علیه السلام به عبیدالله نوشت : من از حسین بن علی پرسیدم برای چه آمده است گفت مردم کوفه از من دعوت کردند و من آمدم اگر مردم کوفه از نظرشان برگشتند من از نزد آنها باز می گردم . عبیدالله پس از دریافت گزارش عمربن سعد به او نوشت : نامه ات به من رسید و آنچه را گفته بودی فهمیدم حسین پیشنهاد کن که خود و اصحابش با یزید بن معاویه بیعت کنند و اگر چنین کرد نظر خویش را خواهم گفت و السلام . 📚 انساب الاشراف جلد ۳ صفحه ۳۸۵ تاریخ طبری جلد ۳ صفحه ۳۰۷ @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
✍✍ گزارش بیست و سوم هرچند تا روز چهارم محرم سال 61 هجری ، پنج هزار نیروی مسلح به فرماندهی حر بن یزید ریاحی و عمر بن سعد در کربلا حضور داشتند ولی از چهارم تا نهم محرم ، عبیدالله بن زیاد سپاهی به استعداد 25000 هزار نفر دیگر عازم کربلا کرد ؛ زیرا هزار نفر به فرماندهی شبث بن ربعی ، هزار نفر به فرماندهی مضاهیر بن رهینه مازی ، سه هزاد نفر به فرماندهی نصر بن حجاز بن ابجز ، هزار نفر به فرماندهی حصین بن نمیر ، چهار هزار نفر به فرماندهی شمربن ذی الجوشن ؛ چهار هزار نفر به فرماندهی یزید بن رکاب ، هزار نفر به فرماندهی یزید بن حرث ، چهار هزار نفر به فرماندهی عمر بن حجاج زبیدی و افراد دیگری به فرماندهی قیس بن اشعث و عبدالله بن زهیر بن سلیم ازدی عازم کربلا شدند . به این ترتیب در روز عاشورا یک سپاه عظیم سی هزار نفره با همه امکانات و تجهیزات در برابر حسین بن علی علیه السلام قرار گرفتند. 📚 نساب الاشراف ج 3 ص 385 الکامل فی التاریخ ج 2 ص 286 @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
📣 به مناسبت روز بزرگداشت ابن سینا، دبیرخانۀ همایش بین‌المللی «انسان‌شناسی در حکمت ابن‌سینا» دومین نشست تخصصی از سلسله نشست های همایش را برگزار می‌کند. 🎙 سخنرانان همایش : دکتر محمد جواد اسماعیلی ( عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ) دکتر تومازو آلپینا ( عضو هیئت علمی دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ ) دکتر مصطفی زالی ( عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ) 🟧 عنوان سخنرانی ها به قرار زیر است: دکتر محمد جواد اسماعیلی: (سخنرانی به فارسی و انگلیسی) Avicenna's "Sciences of the Ancients and their Divisions": A Table of Contents of al-Ḥāṣil wal-maḥṣūl? دکتر تومازو آلپینا: (سخنرانی به انگلیسی) Avicenna’s Science of the Soul between Tradition and Innovation دکتر مصطفی زالی: (سخنرانی به فارسی) اتحاد عاقل و معقول: مسأله ای ارسطویی، ردیه ای سینوی و پاسخی صدرایی ​🗓 روز دوشنبه ۱ شهریورماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۵ الی ۱۸ و به صورت مجازی در لینک اختصاصی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 👇👇 (https://www.skyroom.online/ch/irip/ib) . @mt_falsafeh 🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
📜گزارش بیست و چهارم حضور نظامی سی هزار نفره در کربلا و محاصره امام حسین علیه السلام و یارانش هیچ نتیجه ای برای عبید الله نداشت . از همین رو از روز هفتم محرم الحرام واقعه طف وارد فاز جدیدی شد و عبید الله تصمیم گرفت امام و یارانش را محاصره اقتصادی کرده و آب را بر روی خیمیه حسین بن علی علیه السلام ببند پس به عمر بن سعد نوشت : شنیده ام حسین چاه می کند و به آب می رسد .تا می توانی آنان را از کندن چاه بازدارد و بر آنان تنگ بگیر و اجازه چشیدن یک قطره آب به آنان مده و با آنان چنان کن که با عثمان پاک کردند و السلام. عمربن سعد با دریافت این دستور عمربن حجاج را به همراه 500 نفر از سپاه ، مامور بستن شریعه فرات کرد تا مانع از رسیدن حسین بن علی علیه السلام به شریعه شود . در شب هشتم محرم با تقاضای امام علیه السلام مذاکره ای بین امام و عمر بن سعد در گرفت . امام علیه السلام در این مذاکره تلاش کرد تا عمربن سعد را از موقعیت خطرناکی که در آن قرار گرفته بود ، نجات دهد ولی مذاکره نتیجه نداد . پس از آن ملاقات عمربن سعد نامه ای را با این مضمون به زبان امام علیه السلام برای عبیدالله ارسال کرد : حسین می گوید یا به همان مکانی که از آنجا آمده ای برمیگردد یا به یکی از مرزهای کشورهای اسلامی می رود و یا اینکه به شام رفته تا هرچه یزید بخواهد درباره او انجام دهد !! که خشنودی و صلاح امت در همین است . 📚 مقتل الحسین خوارزمی ج 1 ص 355 الفتوح ج 5 ص 162 @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🏴 انا لله و انا الیه راجعون 🏴 🔺علامه محمدرضا حکیمی دار فانی را وداع کرد 🔹 «الحیاة»، «خورشید مغرب»، «عقل سرخ»، «عاشورا: مظلومیتی مضاعف»، «شیخ آقا بزرگ تهرانی»، «تفسیر آفتاب»، «فریاد روزها»، از جمله آثار این اندیشمند بود. @mt_falsafeh 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
فلسفه اسلامی
#سیاسی_اجتماعی 🏴 انا لله و انا الیه راجعون 🏴 🔺علامه محمدرضا حکیمی دار فانی را وداع کرد 🔹 «الحیا
حکیمی بزرگ رفت پیام استاد حسن رحیم‌پور ازغدی به مناسبت درگذشت جان‌سوز عالم عالی‌قدر، علامه محمدرضا حکیمی: استاد علامه محمدرضا حکیمی، نظریه‌پرداز بزرگ شیعی معاصر که اصالت عقل محمدی(ص) را با شور عدالت علی(ع) درآمیخت و صلابت حسین(ع) را در عاشورای معرفتی صادق آل‌محمد(ص) بر سر دست گرفت و یک عمر با تک‌تک ضربان قلبش، فرج مهدی(عج) را انتظار کشید و در گوش یک نسل‌، میراث «عقلانیت و عدالت و معنویت» قرآنی را زمزمه کرد و تا آخرین نفس، از کفایت معارف اهل‌بیت(ع) و از ضرورت عدالت بی‌ریا گفت و به هر آنچه گفت‌، عمل کرد و عابد، زاهد و مجاهد ماند، امشب ساعتی پیش به محضر مولایش رفت. هنوز که عطر خون عاشورا در مشام ماست بدرقه‌اش می‌کنیم تا در کربلای۱۴۰۰ به آخرین شهید کاروان توحید برسد. در پناه خداست آنکه عمری به‌نام خدا به حقوق خلق اندیشید. کلماتش از جنس اشک، افکارش از عنصر حکمت و غم‌هایش همه، شیرین و پشت به دنیا و تماما رو به آخرت بود. واژه‌نامهٔ عدالتخواهی را چنان هنرمندانه غنی‌سازی کرد که شرر به جان اساطیر اشرافیگری افکند. محمد رضا حکیمی مصداقی از «موتوا قبل أن تموتوا» بود، پیش از مرگ طبیعی، با مرگ حقیقی خو گرفت و این روزهای آخر در انتظار ولی عصر(عج) و فرشتهٔ مرگ، در بستر احتضار نیز دائم‌الطهاره بود. خدایش بپذیرد که عمری همخواب کتاب و قلم بود و در محراب تفکر، با عشق خدا و شفقت بر خلق زیست. مراسم تجهیز و خاکسپاری استاد پس از انتقال پیکر ایشان به مشهد از سوی موسسهٔ الحیات و بازماندگان اعلام می‌گردد.
📜گزارش بیست و پنجم 📜 پس از نماز عصر روز پنجشنبه نهم محرم سال ۶۱ هجری عمربن سعد با جمله یا « خیل الله ارکبی ! و بالجنة ابشری ! » سپاهیان خدا سوار شوید که شما را مژده بهشت باد ! تهاجم سپاه کوفه به خیمه گاه حسین بن علی علیه السلام را آغاز کرد . امام علیه السلام ، برادرش عباس بن علی علیه السلام را به همراه ۲۰ نفر از اصحاب که زهیر بن قین و حبیب بن مظاهر از جمله آنها بودند به جانب سپاه عمر بن سعد فرستادند تا بپرسند چه میخواهند ؟ سپاه کوفه در جواب اصحاب امام علیه السلام که به جانب بودند گفتند : آمدیم تا به شما بگوییم تسلیم شوید و یا اینکه امشب با شما خواهیم جنگید . عباس بن علی علیه السلام خدمت امام علیه السلام رسیدند و ایشان را از تصمیم دشمن آگاه ساختند امام علیه السلام به برادر خود گفتند که از آنان تقاضا کن امشب را به ما مهلت دهند ، عباس بن علی علیه السلام برگشت و تقاضای امام علیه السلام را با سپاه کوفه در میان گذاشت آنان پس از مذاکره با یکدیگر به دستور عمربن سعد شب عاشورا را به حسین بن علی علیه السلام و یارانش مهلت دادند. امام علیه السلام در فرصت به دست آمده اصحاب را در شب عاشورا جمع کرد و خطاب به آنان فرمودند : من اصحاب و یارانی با وفاتر و نیکوتر از اصحاب و یاران خود سراغ ندارم و خانواده‌ای بهتر از خانواده خود نمی یابم خدا از طرف من به شما پاداش نیک دهد همانا گمان می‌کنم با این قوم برخوردی داشته باشم پس بیعتم را از شما برداشتم و شما را به اختیار خودتان گذاشتم ، پس از تاریکی شب استفاده کرده و هریک از شما از مردان اهل بیتم را بگیرید و از کربلا خارج شوید چرا که مردم تنها با من کار دارند نه با شما . 📚 انساب الاشراف جلد ۳ صفحه ۳۹۲ تاریخ طبری جلد ۴ صفحه ۳۱۵ @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم و متفکّر برجسته جناب آقای محمدرضا حکیمی را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم با تأسف و تأثر خبر درگذشت عالم و متفکّر برجسته جناب آقای محمدرضا حکیمی قدّس‌الله‌نفسه را دریافت کردم. ایشان دانشمندی جامع، و ادیبی چیره‌دست، و اندیشه‌ورزی نوآور، و اسلام‌شناسی عدالتخواه بودند. ایشان عمر را فارغ از آرایه‌ها و پیرایه‌های مادی، در خدمت معارف والای قرآن و سنّت گذرانده و آثاری ارزشمند از خود به جا نهادند. بهره‌گیری از محضر پر فیض و نفس گرمِ استادان معرفت و معنویت در مشهد مقدس، ذخیره‌ئی از توکل و تعبّد و غنای نفس در دل و جان این شخصیت عزیز به جا نهاده بود که تا آخر عمر با برکتش وی را استوار میداشت. این‌جانب فقدان اندوهبار این رفیق دیرین را به خاندان مکرّم حکیمی و بازماندگان بویژه برادر بزرگوار ایشان و نیز به همه‌ی دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱ شهریور ۱۴۰۰ 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستندی کوتاه و شنیدنی از تاریخ زندگانی و آثار علمی حکیم ابوعلی‌سینا 🔰 انتشار به مناسبت سالروز بزرگداشت حکیم فیلسوف ابوعلی‌سینا ✅ پیشنهاد دانلود @mt_falsafeh 🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
📜 گزارش بیست و ششم شب پر رمز و راز عاشورا با مناجات و عبادت امام علیه السلام و یارانش به صبح رسید. پس از فریضه نماز صبح طبل جنگ از جانب سپاه دشمن به صدا در آمد ؛ سپاه حسین بن علی علیه السلام و سپاه عمر بن سعد به حال آماده‌باش کامل درآمده‌اند حسین بن علی علیه السلام پس از شروع جنگ خطابه ای برای سپاه عمر بن سعد ایراد کرد و بر آنان احتجاج نمود سپاه دشمن و فرماندهان آن چون حرفی در برابر احتجاج امام علیه السلام نداشتند همگان در خلسه سکوت فرو رفتند. هرچند شمربن ذی الجوشن و قیس بن اشعث از سر رسوایی مشتی اراجیف ابراز کردند ولی عموم سپاه کوفه در شوک سکوت و شرمندگی فرو رفت از همین‌رو زنده دلانی از سپاه دشمن چون حر بن یزید ریاحی و ۳۰ تن دیگر از سپاه دشمن تحت تأثیر سخن امام علیه السلام قرار گرفتند و خود را از جهنم کوفیان به بهشت حسینیان رسانده و به امام علیه السلام پیوستند . عمربن سعد که از این جابجایی سخت به وحشت افتاده بود با پرتاب یک تیر به جانب سپاه امام علیه السلام فرمان حمله را صادر کرد و جنگ بین دو سپاه آغاز شد و تا بعد از ظهر ادامه یافت تا اینکه پس از ساعت ها نبرد و درگیری بین دو سپاه امام علیه السلام و اصحابش به شهادت رسیدند . 📚 ارشاد صفحه ۳۲۴ کامل ابن اثیر جلد ۴ صفحه ۶۱ @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
📜گزارش بیست و هفتم هرچند مصیبت های روز عاشورا از سنگین ترین و استثنائی ترین مصیبت های تاریخ بشریت است ولی شهادت حسین بن علی علیه السلام در میان دیگر مصیبت های نیم روز عاشورای سال ۶۱ هجری یک استثنا است ؛ زیرا امام سجاد علیه السلام در بیان مصیبت شهادت پدرش هنگام ورود به شهر کوفه رو به مردم این چنین فرمود : « أنا بن من قتل صبرا و کفی بذلک فخرا » من پسر کسی هستم که به قتل صبر کشته شد و همین افتخار برای من بس است . و همچنین امام صادق علیه السلام در بیان سنگینی شهادت حسین بن علی علیه السلام فرمودند : یا زراره ان السماء بکت علی الحسین اربعین صباحا بالدم و ان الارض بکت اربعین صباحا بالسواد و ان الشمس بکت اربعین صباحا بالکسوف و ان الجبال تقطعت و انتثرت و ان البحار تفجرت و ان الملائکه بکت اربعین صباحا علی الحسین علیه السلام... ای زراره به درستی که آسمان چهل صبح بر حسین خون گریست و زمین چهل صبح با سیاهی اش گریه کرد خورشید ۴۰ صبح با گرفتگی اش گریه کرد و کوه ها تکه تکه شده اند و فرو ریختند و دریاها خروشیدند و ملا که ۴۰ صبح بر حسین گریستند . با همین گزارش کوتاه از امام سجاد و امام صادق علیه السلام می‌توان به سختی تلخی و سنگینی مصیبت شهادت حسین علی علیه السلام پی برد و دانست که چرا امام سجاد علیه السلام پس از واقعه کربلا به فرزند عباس بن علی علیه السلام فرمودند : لا یوم کیوم الحسین هیچ روزی روز حسین علیه السلام نیست . 📚 بحارالانوار جلد ۲۲ صفحه ۲۷۴ مناقب ابن شهر آشوب جلد ۴ صفحه ۱۱۴ @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
📜گزارش بیست و هشتم 📜 روز عاشورا در حالی به پایان رسید که جهان اسلام شاهد غم‌انگیزترین فاجعه تاریخی به دست مردم کوفه آن هم نسبت به فرزند پیامبر و نیز اصحاب و اهل بیتش بود. در گزارش تاریخی آمده است پس از آنکه سپاه کوفه توانست حسین علی علیه السلام را از پا درآورد و سرش را از بدن جدا کند ۱۰ تن از سپاه دشمن به فرماندهی شمر بن ذی الجوشن و به دستور مستقیم عمر بن سعد آن خود را برای جسم مطهر حسین بن علی علیه السلام تاختند همچنین با غارت کردن عمامه پیراهن و امام علیه السلام و نیز لوازم انفرادی شهدای کربلا بدن ها را مثله و برهنه کردند و به خیمه گاه کخ تنها پناهگاه زنان و کودکان بود یورش بردند و هر آنچه که زنان و کودکان با خود داشتند غارت کردند و خیمه‌ها را نیز به آتش کشیدند و آنگاه زنان کودکان و ۵ یا ۱۴ تن از مردان را به اسارت خود درآوردند. اینگونه بعد از ظهر روز عاشورای محرم سال ۶۱ هجری در حالی که دختران پیامبر در غم عزیزان خود می سوختند و می نالیدند به پایان رسید و سپاه کوفه ظاهراً به عنوان پیروز در نبرد توانست جنگ را خاتمه دهد . 📚 الفتوح جلد تاریخ طبری جلد ۳ صفحه ۳۳۵ صفحه ۱۸۰ @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
📜گزارش آخر 📜 صبح روز یازدهم محرم سال ۶۱ هجری در حالیکه جسم عزیز پیامبر ، حسین بن علی علیه السلام و یارانش برهنه و مثله شده روی زمین افتاده بود عمر بن سعد برگشتگان سپاه خود نماز خواند و آن را دفن کرد و سپس دستور داد بازماندگان حسین بن علی علیه السلام را که ۵ یا ۱۴ در مرد ۶۴ یا ۸۴ زن و کودک بودند به عنوان اسرای جنگی بر شتران بی جهاز سوار کرده و با عبور از قتلگاه به جانب کوفه حرکت دهند . در روز دوازدهم محرم سال ۶۱ هجری در حالی که شهر کوفه به دستور عبیدالله آذین بسته و کاملاً آماده جشن پیروزی شده بود و مردم نیز برای تماشای اسرا بر سر کوچه ها و خیابان ها ایستاده بودند بازماندگان واقعه عاشورا وارد شهر کوفه شدند زینب کبرا و امام سجاد علیه السلام با وجود شرایط سخت امنیتی که بر آنان حاکم بود و با اعتماد به نفس کامل و بی اعتنا به شرایط استبدادی به ایراد خطبه و روشنگری مردم پرداختند و با سخنرانی خود شادی کوفیان را تبدیل به اشک و ماتم کردند ، مأمورین امنیتی پس از گرداندن اسرا در کوچه و بازار آن آن را به مجلس جشنی که عبیدالله در قصر خود تشکیل داده بود وارد کردند در این مجلس نیز زینب کبرا و امام سجاد علیه السلام به تحقیر عبیدالله پرداخته و او را با موضع گیری سنجیده خود به رسوایی کشاندند پس از آن اسرا را به مدت ۱۲ روز در زندان کنار قصر نگه داشتند تا اینکه در روز بیست و چهارم محرم و پس از رسیدن فرمان یزید به دستور عبیدالله بن زیاد اسرا را به جانب شام حرکت دادند. اول صفر سال ۶۱ هجری به کاروان اسرا حباب ساعت در نزدیکی شام رسیدند در همان روز در حالی که شهر پیشاپیش برای جشن پیروزی آماده شده بود مردم منتظر ورود اسرا بودند بازماندگان عاشورا را وارد شهر شام کرده و مستقیماً به مجلسی که یزید برپا کرده بود بردند. در مدت کوتاه حضور اسرا در شام زینب کبرا در کاخ سبز معاویه و در برابر یزید در حضور همه رجال سیاسی کشوری و لشکری و همچنین امام سجاد علیه السلام در مسجد اموی دمشق و در حضور همه اقشار مردم به ایراد خطبه و افشاگری و روشنگری پرداختند و همین موجب شد تا پیش از فرا رسیدن اربعین حسین بن علی علیه السلام یزید برخلاف میل قلبی اش آنان را به مدینه بازگرداند . 📚 الفتوح جلد ۵ صفحه ۱۳۹ تاریخ طبری جلد ۳ صفحه ۳۳۶ ال احتجاج جلد ۲ صفحه ۱۲۳ @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
زندگی، افکار و آثار ابن سینا به قلم دکتر علی اکبر ولایتی ✅ پیشنهاد مطالعه @mt_falsafeh 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
‼️ قابل توجه کلیه قبول شدگان مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی سال تحصیلی 1401-1400 قبول شدگان محترم شهرستانی جهت مراحل انتقالی به قم نیاز به ثبت در سامانه (سایت) نمی باشد. لیست قبول شدگان به واحد انتقال (دارالشفاء) ارسال شده است. @mt_falsafeh 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
♦️♦️اطلاعیه به اطلاع کلیه متقاضیان ثبت نام در مرکز اموزش تخصصی فلسفه اسلامی میرساند : عزیزانی که تا کنون موفق به ثبت نام در مرکز تخصصی فلسفه نشده اند از تاریخ 10شهریور لغایت 15 شهریور به سایت https://paziresh.ismc.ir مراجعه و ثبت نام کنند. @mt_falsafeh 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🔰 نشست و هم اندیشی استادان و نخبگان جایگاه خداباوری در دهه های اخیر در غرب ( نسخه ای برای تعمیق خداباوری در دانشگاههای ایران ) با حضور پروفسور مهدی گلشنی 🗓 دوشنبه 1400/06/08 ساعت 16-18 @mt_falsafeh 🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
💠 آقای طباطبایی می فرمودند : من اوایل که اسفار می خواندم خیلی کار می کردم و خیلی فکر می کردم و خیلی هم تجزیه و تحلیل می کردم . بعد کم کم در من این غرور پیدا شده بود که خود آخوند [ ملاصدرا ] هم اگر بیاید دیگر بهتر از این نمی تواند این مطالب را تجزیه و تحلیل کند . 📌تا بعد می روند نزد استادشان مرحوم آقای قاضی که استاد سیر و سلوک و معنویت بوده است . آقای طباطبایی می فرمودند : وقتی که ایشان وارد بحث مسائل وجود شد یک مرتبه معتقد شدم که من تا به حال یک کلمه از اسفار نمی فهمیدم . 👈🏻اگر کسی بخواهد واقعأ حکمت متعالیه را بخواند باید زمینه قلبی و روحی و زمینه معنوی آن را هم فراهم کند و الا « ظلمات بعضها فوق بعض » می شود . 📚(درس های اسفار ، ج ۱ ، ص ۱۳۷ ) @mt_falsafeh 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
📣 مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی قم ، سال تحصیلی ۱۴۰۰_ ۱۴۰۱ ♻️مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی قم تحت اشراف آیت الله فیاضی با محوریت اجتهاد در معارف برای سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۰ از بین داوطلبان حوزوی در مقطع سطح ۲ و ۳ طلبه می پذیرد . ⏳زمان ثبت نام: ۲۸ فروردین لغایت ۳۱ تیر ‼️‼️ کلیه داوطلبانی که موفق به ثبت نام در سامانه پذیرش مراکز تخصصی مدیریت حوزه نشده اند ، می توانند حضوری و یا مجازی اطلاعات خود را وارد نمایند تا در نوبت مصاحبه قرار گیرند . ⬅️ داوطلبان فرم ثبت نام مندرج در کانال را تکمیل نمایند و برای ادمین کانال مرکز ارسال نمایند 🔹ارتباط با ادمین: @khatami1369 📳تلفن تماس ⬅️ ۰۹۳۶۶۶۲۳۶۲۲ _ ۰۹۱۳۷۳۶۸۶۵۵ ⌚️ زمان پاسخگویی: ساعت ۱۴ تا ۱۸ https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
فلسفه اسلامی
📣#پذیرش مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی قم ، سال تحصیلی ۱۴۰۰_ ۱۴۰۱ ♻️مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی
‼️‼️ 📣 به اطلاع طلاب عزیزی که تا کنون موفق به ثبت نام در مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی ایران قم نشده اند ، می رسانیم که امکان ثبت نام مجدد در زمان جدید ، ایجاد شده است ✅ فلذا کسانی که قصد ثبت نام در موسسه را دارند می‌توانند در تاریخ ۱۰ الی ۱۵ شهریور ماه به سامانه نجاح مراجعه کرده و مراحل ثبت نام را انجام دهند 🌐 لینک ورود به سامانه نجاح 👇 https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://login.ismc.ir/&ved=2ahUKEwinwNa0udvyAhWFxYUKHZXNBGMQFnoECAUQAg&usg=AOvVaw13IER_yj2xAMiqSB4aUpje @mt_falsafeh 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
نام کتاب : جستارهایی در فلسفه اسلامی نویسنده : حضرت استاد فیاضیمعرفی اجمالی فلسفه اسلامی با عمری بیش از هزار سال، سه مکتب مهم و اساسی مشاء، اشراق و حکمت متعالیه را به خود دیده است. این مکاتب در طول یکدیگر قرار داشته اند و بخشی از مجموعه ای واحد را تشکیل می دهند. اما کاروان فلسفه همچنان در حرکت است و اندیشمندان بسیاری به تبیین مکاتب فوق و نیز ارائه دیدگاه اختصاصی خویش می پردازند. آیت الله فیاضی نیز با غور و دقت در مسائل فلسفی در طول ده ها سال، دیدگاه های خاصی را در جهت تکمیل مباحث فلسفه و نیز تقریب آنها به آموزه های اسلامی ارائه کرده است. پژوهش حاضر درصدد بیان آرای اختصاصی آیت الله غلامرضا فیاضی در پاره ای از مسائل فلسفه اسلامی است. حضرت استاد فیاضی ضمن تدریس تفصیلی کتب مهم فلسفی، به ویژه کتاب شریف اسفار، با مبناسازی در فلسفه اسلامی، نظام منسجم جدیدی در فلسفه اسلامی ارائه کرده است و از همین روی، می توان استاد فیاضی را در شمار فیلسوفان بزرگ معاصر قرار داد. ترتیب پژوهش حاضر بر اساس فصول کتاب نهایه الحکمه مشتمل بر ده فصل نگارش شده است. البته نوشتار پیش رو، از یک سو، ناظر به تمام فصول کتاب نهایه نیست بلکه تنها ناظر به فصولی است که جناب استاد نسبت به مطالب آن، رای اختصاصی داشته است، و از سوی دیگر، غیر از مباحث کتاب نهایه، حضرت استاد به بیان موضوعات فلسفی دیگری پرداخته است که به مناسبت، ذیل فصول مذکور در کتاب نهایه بیان شده است https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96