eitaa logo
فلسفه اسلامی
1.6هزار دنبال‌کننده
528 عکس
88 ویدیو
35 فایل
مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی مدیر: آیت الله فیاضی قائم مقام: آیت الله حسن معلمی مجله علمی پژوهشی: nasim-e-kherad.ir تارنما: mfalsafe.ir پیشنهادوانتقاد از این کانال و تارنما و ارسال محتوای فلسفی کلامی: @mfalsafe_ir هنگام ضرورت: @admin2020
مشاهده در ایتا
دانلود
گزارش تصویری از جلسه عمامه گذاری برخی از طلاب مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی به دستان مبارک آیت الله فیاضی ( حفظه الله ) @mt_falsafeh 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
قال رسول الله ( ص ) : إنّما بُعِثتُ لِأُتمِّم مَکارم الأَخلاق فرا رسیدن مبعث پیامبر تفکر و تعقل ، حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم بر مسلمانان جهان مبارک باد. @mt_falsafeh 🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
نام کتاب : حکمت صدرایی به روایت علامه طباطبایی ره ( شرح نهایة الحکمه مبحث واحد و کثیر ) 🖌 نویسنده : عبدالرسول عبودیت ✅ معرفی اجمالی : این جلد از کتاب « حکمت صدرایی به روایت علامه طباطبایی ره » که مدت کوتاهی از انتشار آن نمی‌گذرد در ادامه مباحث مربوط به شرح کتاب نهایة الحکمه مرحله هفتم کتاب نهایة الحکمه، که درباره مباحث وحدت کثرت می‌باشد پرداخته و بطور مفصل و قلمی گویا در طی ۱۴ فصل مباحث مربوط مرحله هفتم را تبیین و شرح نموده است . @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🔰 گزارش فعالیت های دوره سوم سطح4 📆سومین دوره سطح چهار به صورت پژوهش محور از بهمن 1399 آغاز به کار کرد. 🔹در این دوره، در هر مقطع زمانی، موضوعی از موضوعات حکمت متعالیه به عنوان موضوع مطالعه و پژوهش در نظر گرفته شده و منابع مشخصی جهت مطالعه و پژوهش معرفی می شود. 📖دانش پژوهان کتب مربوط را مطالعه و مباحثه می کنند. 👥در هر موضوعی گفتگوهایی با اساتید گروه انجام می گیرد. ▪️سپس کلاس ها و نشست هایی علمی با اساتید صاحب نظر در آن موضوع برگزار می شود. ✍️همچنین دانش پژوه موظف است در پایان هر موضوع، یک مقاله علمی پژوهشی مرتبط تدوین کرده و ارائه کند. علاوه بر اینکه به حسب مورد، تقریرهایی از منابع مطالعه شده، ارائه می شود. 🔰موضوع اول: کلیاتی در مورد حکمت متعالیه (1): روش شناسی حکمت متعالیه 📚منابع مطالعه: 🔹درآمدی بر نظام حکمت صدرایی (عبدالرسول عبودیت)، ج1، فصل1 و 2 🔸فلسفه فلسفه (سید یدالله یزدان¬پناه) 🔹اسفار، ج1، مقدمه و فصل1 🔸تعلیقه ملاصدرا بر الهیات شفا، مقاله1، فصل1 تا 3 🔹(کتاب «روش شناسی ملاصدرا» (دکتر فرامرز قراملکی) نیز به دانش پژوهان اهدا شد). ⁉️ نشست های علمی برگزار شده (تا کنون): ☑️شیوه اجتهاد در معارف، آیت الله فیاضی ☑️روش شناسی حکمت متعالیه، استاد عبودیت ☑️فلسفه فلسفه اسلامی، استاد یزدان پناه @mt_faldafeh ✅✅✅✅✅✅✅✅ https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🔷 نهمین شماره علمی ترویجی فلسفه اسلامی به زیور چاپ آراسته شد . ✅ عناوین مقالات چاپ شده : 👇👇 1⃣ علم الهی از دیدگاه شیخ اشراق 🖋ابراهیم رستمی 2⃣ بررسی و نقد استدلال علامه طباطبایی بر اثبات وجود رابط 🖋سینا علوی پور / احمد حیدر پور 3⃣ سنخیت علی و معلولی از منظر ملاصدرا شیرازی و فخرالدین رازی 🖋حمزه علی بهرامی / بهناز السادات طبیبیان 4⃣ روش شناسی پژوهش در فلسفه صدرالمتالهین 🖋حسین کریمی 5⃣ نقش جایگاه روح بخاری در ارتباط نفس و بدن در علم النفس فلسفی ( دیدگاه ابن سینا ، شیخ اشراق و صدرالمتالهین ) 🖋محمد قمی اویلی 6⃣ نقش معاجم موضوع فلسفی در پژوهش و بستر سازی برای تولید علم 🖋حمیدرضا شیرملکی 📎 از کلیه علاقمندان دعوت به عمل می‌آید، مقالات خود در موضوعات فلسفی را بر اساس شرایط و ضوابط مندرج در شیوه نامه نگارش مقالات موجود در سایت مربوط به مجله ، تنظیم نموده و در قسمت ارسال مقاله، بارگذاری نمایند. آدرس سایت: 🌐 nasimekherad.ismc.ir @mt_falsafeh 📒📒📒📒📒📒📒📒📒 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
📣فراخوان سیزدهمین جشنواره کشوری علامه حلی(ره) (هشتمین جشنواره استانی علامه حلی(ره)) ✅محور موضوعی جشنواره: علوم اسلامی و علوم انسانی مرتبط با حوزه دین ✅کلان موضوع بخش ویژه جشنواره: حوزه و جامعه ؛ گذشته، حال، آینده 🔴شرایط شرکت کنندگان به تفکیک قالب آثار: 🔹مقالات: حداکثر 31 سال + سنوات تحصیل در دانشگاه قبل از طلبه شدن 🔹تحقیق پایانی: حداکثر 31 سال + سنوات تحصیل در دانشگاه قبل از طلبه شدن 🔹پایان نامه سطح3 : حداکثر 35 سال + سنوات تحصیل در دانشگاه قبل از طلبه شدن 🔹کتاب: حداکثر 31 سال 🔹پایان‌نامه سطح 4: غیر قابل پذیرش ❇️تبصره: افراد واجد شرایط می‌بایست هنگام ثبت‌ نام، حتما مدرک مربوطه (مدرک دانشگاهی) را در قسمت «تصویر کارت ملی» بارگذاری نمایند در غیر این صورت، به ثبت‌نام آنها ترتیب اثر داده نخواهد شد. 🗒مهلت ثبت نام و ارسال آثار: از 25 آذر 1399 تا 15 اردیبهشت 1400 📌آدرس سامانه: http://research.whc.ir شماره تماس: 02532112186 @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🔰 معرفی دوره پژوهش محور سطح 4 حکمت متعالیه 📆سومین دوره سطح چهار به صورت پژوهش محور از بهمن 1399 آغاز به کار کرد. 🔹در این دوره، در هر مقطع زمانی، موضوعی از موضوعات حکمت متعالیه به عنوان موضوع مطالعه و پژوهش در نظر گرفته شده و منابع مشخصی جهت مطالعه و پژوهش معرفی می شود. دانش پژوهان کتب مربوط را مطالعه و مباحثه می کنند. 👥در هر موضوعی گفتگوهایی با اساتید گروه انجام می گیرد. سپس کلاس ها و نشست هایی علمی با اساتید صاحب نظر در آن موضوع برگزار می شود. ✍️همچنین دانش پژوه موظف است در پایان هر موضوع، یک مقاله علمی پژوهشی مرتبط تدوین کرده و ارائه کند. علاوه بر اینکه به حسب مورد، تقریرهایی از منابع مطالعه شده، ارائه می شود. 🔰موضوع اول: کلیاتی در مورد حکمت متعالیه (1): روش شناسی حکمت متعالیه 📚منابع مطالعه: 🔹درآمدی بر نظام حکمت صدرایی (عبدالرسول عبودیت)، ج1، فصل1 و 2 🔸فلسفه فلسفه (سید یدالله یزدان¬پناه) 🔹اسفار، ج1، مقدمه و فصل1 🔸تعلیقه ملاصدرا بر الهیات شفا، مقاله1، فصل1 تا 3 🔹(کتاب «روش شناسی ملاصدرا» (دکتر فرامرز قراملکی) نیز به دانش پژوهان اهدا شد). ⁉️ نشست های علمی برگزار شده (تا کنون): ☑️شیوه اجتهاد در معارف، آیت الله فیاضی ☑️روش شناسی حکمت متعالیه، استاد عبودیت ☑️فلسفه فلسفه اسلامی، استاد یزدان پناه ☑️درآمدی بر فلسفه فلسفه اسلامی، استاد منصوری ☑️چیستی عوارض ذاتی از دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی، استاد منصوری @mt_falsafeh ✅✅✅✅✅✅✅✅ https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
✍ به قلم حجت الاسلام بهلول زاده ( دانش پژوه سطح چهار مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی ) 🖇 ✍ کنش های عقل نظری و "فلسفه نظری" که مولّد علم یقینی و فلسفه است دو دسته می باشند: ⭕️ دسته اول: کنش های عقلی تحقق بخش علم یقینی(عقل واحد است ولی کنش ها متعدد): 1️⃣ عقل اولی: چون در اولیّات علّت ذاتی، تصوّر اطراف قضیّه است و عقل برای تصدیق، حرکت و کنش دیگری ندارد، به آن "عقل اوّلی" می گوییم. بر خلاف حتی فطریّات که کنش دیگری یعنی استدلال لازم است. ملاک در برشماری، کنش های مستقل است. 🔅این کنش عقل نه شهود است نه استدلال و حرکتی روبه جلو هم نیست و اضطراری می باشد. این عقل را "عقل ضروری" و" فطری" نیز می نامند. و این نه اینکه در عقل هیولانی هم باشند بلکه یعنی وقتی عقلْ مصداق واقعی عقل شد این احکام را می یابد هرچند تنبیه می خواهد. 🔅عقل در قضایای اوّلی با ملاحظه حکایت از خارج نه از جهت مفهومی، مستقلا این حکم را می کند . 2️⃣ عقل شهودی: شهود عقلی، دریافت مستقیم عقل است به نحو حضوری که عقل بر اساس "النفس فی وحدتها کل القوی" در همه جا حاضر است و شهود دارد. مثل شهود عقلی علیّت، معقولات ثانی فلسفی و جوهر از دل شهود حسی. عقل شهودی در دل شهود قلبی(دو تحلیل دارد): الف: عقل شهودی در دل شهود قلبی کار می کند. امّا به عنوان قوه پائین تر در بطن قوه بالاتر. ب: عقل شهودی در دل شهود قلبی به ادراک می پردازد از آن رو که هر قوه بالاتر تمام قوای پایین تر را در خود دارد. (نظر ملّا صدرا و عرفاء) در نهایت همه شئون قلب اند و در شهود عقل همان قلب است با شأنی از شئون اندماجی خود یعنی عقل. 🔅عقل شهودی و عقل منوّر: عقلّ منور (اصطلاحی حکمی-عرفانی): عقل نورانی شده به نور کشف قلبی که ادراکات عالی تر می تواند داشته باشد و قبل از آن نداشت. مثلاً: قلب، وحدتِ مشتمل بر حقایق را درک کرده و عقل را بر این معنی توانمند می سازد تا وقتی عارف به حال عادّی برگشت، عقلش توانمند بر پذیرش حقایق خواهد بود. یا منظور تنزّل قلب در ادراک مراد باشد که عقل شهودی منوّر به نور قلب، مثلا در دل شهود حسّی حاضر و تعلّق آن به حق را ادراک می کند . فهم شهودی: در دل شهود، فهم حضوری نیز روی می دهد که فهم شهودی است. پس عقل شهودی دو شعبه دارد: شهود➕فهم فهم شهودی افزون بر نفس مشهود به لوازم ایجاب و سلبی مشهود نیز می تواند تعلّق بگیرد. 3️⃣ عقل تحلیلی: کنش عقل تحلیلی یا انتزاعی، "انتزاع" یا "افراز" است. کارویژه عقل تحلیلی تفصیل هر امر فشرده شهودی و حصولی است که موجب ایجاد فهم و تصویری از آن می شود (که در نهایة الحکمة عناوین: "قدتبیّن بما تقدّم" و یا "قد تبیّن بما مرّ "به اینها اشاره دارد) و در متن عقل تحلیلی، مطابقت هم خوابیده نه اینکه اول ببیند بعد انتزاع و بعد مطابقت بین منتزَع و منتزع منه را مشاهده کند. محصول این کنش، تصوّر جزئی است.
4️⃣ عقل کلّی یاب: این عقل کلّی ساز نیست زیرا از مشاهده در خود مفهوم به کلّی می رسد. شهود به جزئی است و عقل تحلیلی نیز به مفهوم جزئی می رسد ولی عقل کنشی دارد که به کلّی می رسد با دو راه: الف:(بر اساس عدم قبول شهود عقلی) با جدا کردن خصوصیّات مفاهیم جزئی، مفاهیم کلّی ادراک می شود. (تقشیر به اصطلاح مشاء و رهاسازی ذات از جزئیّت به اصطلاح مؤلف و انتقال به اصطلاح صدرا). ب: (بر اساس قبول شهود عقلی-نظر مختار مؤلف) در شهود عقلی وحدت شیء درک می شود ⬅️عقل تحلیلی مفهوم وحدت جزئی را انتزاع می کند ⬅️ در شهود، فهم شهودی فرد بالذات را می یابد. فرد بالذات حظّی از کلیّت دارد. ⬅️عقل تحلیلی افزون بر وحدت جزئی➕فهمی که از فرد بالذات شده: ذات وحدت را نیز انتزاع می کند. پس عقل تحلیلی هم مفهوم جزئی و هم ذات آن را باز می کند و در واقع از دل همان فهم شهودی به کلیّت می رسیم ⬅️عقل کلّی یاب، فرد بالذات را نیز انتزاع می کند که حظی از کلیت دارد در اینجا روندی انتقالی طی می شود. پس عقل کلّی یاب هم روند تحلیلی و انتزاعی دارد➕هم روند انتقالی، فلذا عقل کلّی یاب از عقل تحلیلی ممتاز می شود. 5️⃣ عقل توصیفی: کنش توصیفی عقل در فضای تصدیق است و بین مفاهیم انتزاع شده عقل تحلیلی ارتباط برقرار می کند➕حین ارتباط مقارنه با خارج نیز انجام می دهد تا ببیند آنچه فراهم آورده مطابق واقع است یا نه. 6️⃣ عقل شبیه ساز(عقل برابر ساز، عقل ضبط کننده): از هر شهودی می توان بدون هیچ تحلیل و انتزاعی، تصویر و نمونه ای در حافظه نگه داشت. اینجا کنش عقلی ویژه ای است که مشهودات را شبیه سازی می کند. این فرایند را صدرا "انشاء" می نامد. 7️⃣ عقل استدلالی: کنش مهم استدلال[اعم از فکر و حدس فلسفی] و انتقال از معلوم به مجهول و از مقدّمات به نتیجه مراد است که می توان آن را "عقل انتقالی" نیز نامید. 8️⃣ عقل انسجام بخش: کنش بررسی سازگاری گزاره های استدلال بر اساس اصل عدم تناقض، "عقل انسجام بخش" نام دارد تا منجر به تناقض گویی نشود و چون بر اساس برهان خلف(که ریشه در عدم تناقض دارد) عمل می کند، شعبه ای از عقل استدلالی است و پاسبان آن می باشد. 📚 تقریری از کتاب فلسفه فلسفه حجت‌الاسلام والمسلمین یزدان پناه ادامه دارد... @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96