eitaa logo
فلسفه نظری
2.1هزار دنبال‌کننده
458 عکس
76 ویدیو
66 فایل
🔮شناخت عقلانی پیرامون حقیقت‌ موجودات‌ را فلسفه‌نظری گویند. ✔والحّقُ لایعرفُ الّا بِالبُرهان لابِالرِجال @eshragh1300
مشاهده در ایتا
دانلود
A.pdf
2.39M
📚 "اخوان الصفا یا روشنفکران شیعه مذهب" 👤 تألیف: یوحنا قمیر ترجمه و توضیح: محمدصادق سجادی ╰๛---๛---๛-------------------- ⌜@falsafeh_nazari
نخستین سالگرد درگذشت فیلسوف معاصر، دکتر کریم مجتهدی رویکرد فکری‌فلسفی استاد مجتهدی در تدریس فلسفه سخنرانان: حسین کلباسی اشتری سیدحمید طالب‌زاده محمدرضا بهشتی عبدالرزاق حسامی‌فر محمدجواد صافیان احمد علی‌اکبر مسگری فاطمه مینایی دبیر علمی: سیدمصطفی شهرآئینی شنبه، 13 بهمن‌ماه 403 ساعت: 9 تا 12 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سالن ادب پیوند ورود برخط(آنلاین) به نشست: https://webinar.ihcs.ac.ir/rooms/gvr-etg-gqp-zak/join
record.ogg
25.48M
🔻درباره گفتگوی صوتی:  شبی با حافظ دلم ز صومعه بگرفت و خرقه سالوس/ کجاست دیر مغان وشراب ناب کجاست 🔖( ۱_دیر مغان، پیرمغان در اشعار حافظ به چه معنایی دلالت دارد؟ ۲_اشاره به حکمت نوری اشراقی سهروردی ۳_ دوتلقی از ملی گرایی الف)حکمت خسروانی ایرانیان ب)باستان گرایی ضد دینی ) 💢 در این گفتگو نام سفیر کبیر انگلستان در زمان فتحعلیشاه به اشتباه (جیمز مونروئه) گفته شده در صورتی که نام ایشان (جیمز موریه) میباشد . 👤 ╰๛---๛---๛------------------ ⌜@falsafeh_nazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 اللّٰهُمَّ فَصَلِّ عَلَیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَاجْعَلِ الْیَقِینَ فِی قَلْبِی، وَالنُّورَ فِی بَصَرِی، وَالنَّصِیحَةَ فِی صَدْرِی، وَذِکْرَکَ بِاللَّیْلِ وَالنَّهارِ عَلَیٰ لِسانِی، وَرِزْقاً واسِعاً غَیْرَ مَمْنُونٍ وَلَا مَحْظُورٍ فَارْزُقْنِی، وَبارِکْ لِی فِیما رَزَقْتَنِی، وَاجْعَلْ غِنایَ فِی نَفْسِی، وَرَغْبَتِی فِیما عِنْدَکَ، بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ. 💐 🌹 عید مبعث پیامبر مهربانی، حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) مبارک و خجسته باد.🌹 ⌜@falsafeh_nazari
ه.pdf
6.95M
📚 کتاب "نهج الهدایة" سخنان حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) 👤 تألیف: علامه عبدالله سهروردی ✍با مقدمه: مهاتما گاندی ╰๛---๛---๛-------------------- فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
20110209112811-معراج نامه.pdf
753K
📚 معراج نامه 👤شیخ الرئیس ابوعلی سینا ╰๛---๛---๛-------------------- ⌜@falsafeh_nazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻طریقت روح الله(ره) هدایت ومدیریت جامعه، سَفَر چهارم ولی الله است، به حکم انبساط حقیقت وجودی ایشان، جامعه شانی از شئونات انفسی او شده. پس هدایت خَلق و ارشادِ جامعه برای او به مثابه سلوک فردی و سیر آفاقی و تَحَلّی به کمالات الهی ازباب تحقق عبودیت میباشد. در واقع ارشاد جامعه و جهد فی تحقق مذهبِ حقّه، علی طریق حکمُ الله برای انسان کامل به مثابه سلوک انفسی و طی سفر چهارم از اسفار اربعه الی الله میباشد. جنود خاتم الاوصیاء و اَصفیای خلیفةُ الرَحمان و مُعاضِدینِ دولت کریمه مهدوی(عج)، مجاهدین طریق تهذیب نفس هستند که علاوه بر سلوک شخصی، عاملین از ارشاد جامعه میباشند زیرا هدایت اجتماع برای آنها حکم سفر چهارم را دارد، حسبِ ماسَبَق فرج آل الله، مُحصِل و محقق سَفَر اربعه الی الله برای امام(عج) و شیعیانش است. از این رو بسنده کردن به سلوک فردی و احتراز عَنِ الاجتماعیات و السیاسات، درحکم انقطاع از اسفار اربعه است. این که قاعده فوق دافع مشرب ضاله حجتیه است بحثی علی حده میباشد اما در این وجیزه فریده‌ای برای اهل معناست که : طریق امام خمینی(ره) تنها حاملُ العَلَمِ اسفارِ اربعه انفسی در مضیق غیبت وکدورت دوران متاخر است. تحقق انقلاب بزرگ ایران و تغییر و انهدام طاغوت و اهتزاز رایةُ الاسلام در ایران مظهر عینی تهذیب و تهجد و اتقان نفس حضرت روح الله(ره) و سعی در به فعلیت رساندن سفر من الخلق بالخلق الی الحق از برای نفوس مستعده و بلکه کافه آنام میباشد. رجاء اتصال هذا الطریق به سفرچهارم ولی الله ثابت و مضبوط است...چه اینکه اگر خمینی(ره) نبود، امامت برای ما معقول بود و نه محسوس. العاقل یکفی بالاشاره ╰๛---๛---๛------------------- 🔹 فلسفه نظری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقاشی سیاه‌قلم از "شمس‌الفصحا محیط قمی" ادیب، شاعر ومترجم توانمند دوره قاجار๛--- اثر: مصورالملک ๛--- شعری از جناب در مدح و رثای حضرت ابوالفضل العباس (علیه السّلام) 🔻
آن قوی پنجه که آزردن دل ها است فَنَش الفتی هست نهان با دل غمگین مَنش دوش در طرف چمن بلبل شیدا می گفت نو بهار آمد و افزود غمم زآمدنش باغ ماند به صف ماریه لاله و گل به به خون غرقه ی گلگون کفنش ابر در ماتم سقّای گرید که همه عمر بود دیده ی گریان چو منش نور حق ، که هست مهر او شمع و دل جمع محبان لگنش زور بازوی که هست چنگ ضرغام قضا پنجه ی دشمن شکنش حامل رایت و میر سپه عشق که داشت قوت سیل اجل همت بنیاد کنش دستش از تن که بریدند به کف محکم بود رشته بندگی و مهر امامِ زَمَنش گفت در ماتم او گریان دید افتاده چو در معرکه پرخون بدنش شد کنون قطع امید من و پشتم بشکست بعد از این وای به حال دل و رنج و محنش از خیال تو به شد خواب زچشم من و خفت آن که از بیم تو بیداری شب بود فنش یادم آمد لب خشکیده و چشمان ترش جگر سوخته از غم دل خون از حزنش به فرآت آمد تا آب برد سوی خیام بهر یاران جگرسوختهٔ ممتحنش کرد کف زآب پر و برد به نزدیک دهان بود خشکیده زبان چون زعطش در دهنش جلوه گر گشت لب خشک برادر بر او تازه شد اندوه دیرینه و رنج کُهَنَش ریخت آب از کف و لب تشنه برون شد زفرات سخنی گفت که آتش زده در جان سخنش گفت این شرط وفا نیست که من آب خورم سوخته زاده ی زعطش جان و تنش ز آن نبردش شه دین سوی دگر که مسیر نشد از معرکه بر داشتنش برگرفتن نتوان پیکر آن کشته زخاک که نه تن مانده به جا و نه به تن پیرهنش هر که در ماتم بگرید چو هست امید شفاعت ز و . ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا