eitaa logo
فلسفه نظری
2.1هزار دنبال‌کننده
455 عکس
74 ویدیو
64 فایل
🔮شناخت عقلانی پیرامون حقیقت‌ موجودات‌ را فلسفه‌نظری گویند. ✔والحّقُ لایعرفُ الّا بِالبُرهان لابِالرِجال @eshragh1300
مشاهده در ایتا
دانلود
فلسفه چیست؟.pdf
1.74M
📚 کتاب "فلسفه چیست؟" (آشنایی مقدماتی با فلسفه، فلسفه های مضاف و مسائل آنها) 👤 دکترمحمد سربخشی "دکتری فلسفه و عضو هیئت علمی مؤسسۀ آموزشی وپژوهشی امام خمینی(ره) " ╰๛---๛---๛--------------------- @falsafeh_nazari
record.ogg
12.72M
🔻درباره گفتگوی صوتی:  پرسش و پاسخ 🔖 ( ۱_ آیا در نگاه ملاصدرا نفس انسان حاصل تکامل جسم وبدن است؟؟ جسمانیة الحدوث و روحیانیة البقاء به چه معناست؟؟ ۲_نفس با آنکه در عالم مجردات حائز کمالات بود چرا پذیرفت که به دنیای مادی که عین نقص و ضعف است هبوط کند؟) 👤 ╰๛---๛---๛---------------- @falsafeh_nazari
🔻قال رسول الله (ص): مَن رآنی فَقَد رای الحَق هرکس مرا ببیند به تحقیق حق‌ را دیده است. (بحار الانوار،ج۶۱، ص۲۳۵) ملاصدرا در «الشواهد الربوبیه » صفحه ۳۲۳ در ذکر دلیل "تجرد نفس" به همین روایت تمسک کرده و می‌گوید: (...دیگر دلیل بر تجرد نفس، حدیث "من رآنی فقد رای الحق" است.....زیرا نفس مقدس پیامبر اکرم(ص) مظهر اکمل و مرآت اتم ذات و صفات الهی است".) ⌜@falsafeh_nazari
🔻 همه چیز مُسَخَّرِ انسان است. 🔖فخر رازی در سفری بود، بعد که برگشت به او گفتند: در این سفری که بودی از عجایبی که دیدی برای ما نقل کن، گفت: «من عجیب تر از خودم ندیدم».... حرف حسابی است و کم حرفی هم نیست. 🔖مرحوم سید بن طاووس فرمود: من لیلة القدر را میدانم. برای هلال اول ماه احتیاج به تقویم ندارم. بعد فرمود که اینها مهم نیست، بلکه مهم آن است که بدانیم (داشت چیزی می نوشت) یک مقدار نطفه رشد کرده و الان شده آقای نویسنده، متفکّر، دانا، بینا، چه و چه ... دو روز است که این خیال مرا گرفته و در تعجب بودم. 🔖قرآن کریم کتاب تدوین میفرماید: «ألم تروا أنّ الله سخَّرَ لکم ما فی السماوات و ما فی الأرض»....این همه از آسمان و زمین را من مُسَخّر شما کردم و همه باید مسخّر ما باشد. 🔖 ابن عربی در فتوحات فرمایشی دارد: «و لا تجعل طبیعتک حاکمة علی نفسک» طبیعت خود را حاکم بر عقل خود قرار نده که هر چه او گفت بگویی چَشم. این همه باید مسخّر ما باشد، ولی ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم و طبیعت خودمان را تسخیر نکرده ایم و حاکم بر ماست. در این عالم همه چیز تعجب آور است. چیزی پیدا نمی شود که تعجب آور نباشد. 🔖شیخ بهایی در کشکول نقل میکند که: هارون الرشید برای حضرت امام موسی بن جعفر (ع) نوشت: « عظنی فأوجز» در عبارت کوتاه اندرزم ده. امام نوشت: «کلّ ما تراه عینک ففیه موعظة» همه چیز تعجب آور است و شگفت است. 🔖 امام صادق(ع) در توحید مفضّل میفرماید: پشه همه چیز فیل را دارد به اضافه دو بال.... 📚صد و ده اشاره.ص۴۳ 👤علامه حسن زاده آملی. ╰๛---๛---๛-------------------- ⌜@falsafeh_nazari
آموزش فلسفه مصباح یزدی.pdf
3.99M
📚کتاب "آموزش فلسفه" جلداول و دوم 👤نویسنده: آیت الله مصباح یزدی تاریخ تفکر بشـر به همراه آفرینش انسـان تـا فراسوی تاریـخ پیش میرود. هرگـاه انسـانی میزیسـته فکر و انـدیشه را به عنوان یک ویژگی جـدایی ناپـذیر بـاخود داشـته و هرجـا انسـانی گـام نهـاده تعقـل و تفکر را باخود برده است..... درمیان انواع اندیشه های بشری آنچه مربوط به شـناخت هستی و آغـاز و انجـام آن است در آغـاز توام بـا اعتقادات مـذهبی بوده است و از این روی میتوان گفت: "قـدیمترین افکار فلسـفی را بایـداز میان افکار مـذهبی شـرقی جسـتجوکرد." قسمتی از مقدمه جلد اول ╰๛---๛---๛--------------------- ⌜@falsafeh_nazari
🔻هر که طلب وجود میکند به آن میماند که در حکایت آمده است که: ماهیان روزی در دریا جمع شدند و گفتند که ما چندین گاه است که حکایت آب و صفات آب میشنویم و می‌گویند که هستی و حیاتِ ما در آب است و بی آب حیات و بقایِ ما محال است، بلکه حیات جمله چیزها از آب است و ما هرگز آب را ندیدیم و ندانستیم که کجاست؛ اکنون بر ما لازم است که دانایی طلب کنیم، تا آب را به ما نماید، یا به تحقیق خبری بدهد که در کدام اقلیم است، تا اگر ممکن باشد به آن اقلیم رویم و آب را ببینیم چون به خدمت دانا رسیدند و طلب آب کردند، دانا فرمود: ای در طلب گره گشایی مرده با وصل بزاده از جدایی مرده / ای بر لب بحر تشنه در خواب شده وی بر سر گنج از گدایی مرده و این از آن جهت بود که ماهیان بغیر آب چیز دیگر ندیده بودند لاجرم آب می‌دیدند و نمی‌دانستند که چیزها به اضداد روشن و هویدا گردد و از اینجا گفته که: النعمه اذا فقدت عرفت....نعمت بعد از اینکه از دست رفت، شناخته میشود. 📚کشف الحقایق، ص ۴۶-۴۷ 👤 شیخ عزیزالدین نَسَفی ╰๛---๛---๛----------------- ⌜@falsafeh_nazari
🔻 « لیس للانسان الا ما سعی» هر اندازه که سعی و کوشش کنی دارا هستی. «و أنّ سعیه سوف یری» سعیش دیده میشود. سعی ما با ما هست. سعی ما همیشه در همه جا همراه ماست، و در آخرت، ما با آن سعی کار داریم. 🔖پس سعی ما از بین نرفته است. ظاهر و جنبه عرضی آن را نگاه نکن. شما از شش یا هفت سالگی به مدرسه رفتی و دست به قلم گرفتید و نوشتید. اول یک الف کج و معوج نوشته اید و بر اثر تکرار و پشت کار می بینید که الان چه خوش می نویسید. الان آن جنبه عرضیت که صورت عمل و ظاهر آن است باقی نیست، ولی سعیش را داراست. 🔖سعی این چند ساله که می نوشت و تعلیم گرفت و مدرسه رفت همین ملکات و اندوخته ها و ارتقا و اعتلای وجودی که پیدا کرده است می باشد. آن کس که مکتب نرفت و تمرین نکرد، این اعتلای وجودی را ندارد ولی آن شخص سعی خود را الان (یری) می بیند و دارد و همیشه در همه جا با اوست، کتاب می نویسد، سخن می گوید، سعیش را پیاده می کند صنایع دارد، تصرفات روحی دارد. الان خودش سعی این چند ساله اش را در همین نشئه می بیند. 🔖مسئله روشن است. این نشئه و آن نشئه ندارد «إنما تنتقلون من دار الی دار». تمام سعی این چند ساله همه با شماست. همین شما هستید که اینجا نشسته اید، دیگری نیست. سعی شما همین خودتان هستید. هر کسی که هر گونه خودش را ساخت، همان است. 🔖از جناب امام صادق (ع) (در معاد بحار) سوال شده است که مردم به کجا می روند؟ امام فرمودند: به سوی عملشان می روند و هر کسی از خود جدا نمی شوند و هر کسی با خودش هست. 📚 صد و ده اشاره ص۴۸ 👤علامه حسن زاده آملی ╰๛---๛---๛-------------------- ⌜@falsafeh_nazari
🔻بدانکه الفِ حروف تهجی مرکب است از سه نقطه، نقطۀ اول را روح القدس خوانند، نقطه متوسط را روح الله، و آخرین را‌ روح الامین؛ و این سه نقطه را سه ظاهر‌ است، ظاهر روح القدس را نفس واحده خوانند، و ظاهر روح الله را نفس واجده، و ظاهر روح الامین را واخذه. واجده و‌ واخذه دو صفت‌اند، نفس واخذه را نبوت خوانند و نفس واجده را ولایت و نفس واحده را الهیت؛ از سبب آنکه الهیت را نیز ظاهری است و باطنی چنانکه می‌فرماید: هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ(حدید/۳). انبياء واصفانِ صورت الهی‌اند، و اولیاء کاشفانِ آن معنی، همچنانکه آدم را تعلیمِ اسماء کردند‌ و آن ابتداءِ نبوت بود، و هر روز شریعت در ترقی بود، تا به وقت مصطفی(ص)، و در مصطفى(ص) وضع صُوَر الهی تمام شد که: أُوتِیتُ جَوامِعَ الكَلِمِ.....و...بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق. و مراد از این وضع صور الهی است که عالم دو‌ است: غیب و شهادت. هر چه در عالم شهادت است، هر یکی را در عالم غیب باطنی است، که این صورت بدان معنی باطن قایم است و نبی آن است که حقایق را از باطن به ظاهر می‌آورد، و هر معنی را صورتی پدید می‌کند، و ولی آن است که کشف آن معنی میکند، و معنی هر چیزی آن است که مقصود آن چیز است. علی الخصوص حروف تهجی که اصلی است در کلمات، و وضع الهی است، و هر یکی را از این حروف، ظاهری هست و باطنی؛ و ظاهر مُنبی است از باطن و اصل در حروف، نقطه است؛ و از نقطه به خط می‌رسد و از خط به سطح، و از سطح به جسم و حقیقت جسم نقطه است. پس حقیقت کلام از نقطه پیدا می‌شود، همچنانکه الف اشارت است به الهيت، ومرکب است از سه نقطه، و از الف به ب می‌آید که اشارت است به روحِ منفوخ، که مرتبۀ بیانِ الهیت است، چنانکه می فرماید: وَ نَفَخت‌ُ فِيه‌ِ مِن‌ رُوحِي‌ (صاد/۷۲) و از ب به ت می‌آید که اشارت است به عقل کل که مرتبۀ تبیان الهیت است، و از ت به ث می‌آید که مرتبۀ ثورانِ الهیت است، و آن سه نقطۀ ث اشارت است به آدم (ع). 📚مجموعه رسائل، رساله الحروف 👤شاه نعمت الله ولی ╰๛---๛---๛-------------------- ⌜@falsafeh_nazari
🔻 چون را برای كشتن آوردند، نخست دست راستش بريدند سپس دست چپ و سپس پايش. حلاج ترسيد كه از رفتن خون، رويش به زردی گرايد. آنگاه دست بريده به چهره نزديك كرد و خون بر آن پاشيد تا زردی آن پنهان دارد. آنگاه خواند‌: خويشتن را به بيماری‌ها تسليم نداشتم‌ مگر اينكه می‌دانستم كه وصل، مرا حيات دوباره می‌بخشد جان عاشق از آن رو شكيباست كه آنكه او را به درد مبتلا داشته است، درمان كند... و چون آويختندش، گفت: ای ياور ناتوانان! مرا در ناتوانی‌ام درياب! و چنين خواند: مرا چيست؟ جفا نكرده، بر من جفا می‌رانند، و نشانه های هجران، پنهان نمی‌ماند. تو را می‌بينم كه مرا در هم می‌آميزی و مینوشی. و پيمان تو اين بود كه مرا نيآميخته بنوشی... و چون به مرگ روی آورد، چنين گفت: لبيك! ای آگاه به راز و زمزمه‌ی من. لبيك! ای مقصد و مقصود من! تو را خواندم. بل،‌ تو مرا به خويش خواندی. آيا من تو را مناجات كردم يا تو مرا؟ عشق به مولايم، مرا به ناتوانی و بيماری كشانده است. و چگونه از مولای خويش به مولايم شكايت برم؟ از روحم، وای بر روحم! و افسوس كه من خود اصل غوغايم ... 📚 كشكول، دفتراول 👤 ╰๛---๛---๛-------------------- ⌜@falsafeh_nazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رساله عشق.pdf
7.37M
📚ترجمه فارسی کتاب "رساله عشق " 👤نویسنده:شیخ الرئیس ابوعلی سینا 🔖 تصحیح: سید محمد مشکوة ╰๛---๛---๛------------------- @falsafeh_nazari
زندگی نامه ابوعلی سینا.pdf
3.19M
📚 کتاب "زندگی نامه ابوعلی سینا " 👤نویسنده: احمد علامه فلسفی ╰๛---๛---๛----------------- ⌜@falsafeh_nazari