eitaa logo
احمد فربهی
1.4هزار دنبال‌کننده
93 عکس
71 ویدیو
17 فایل
نکات اجتماعی، دینی، حاصل گفتگو‌ها، مشاوره‌ها و جلسات ارتباط با ما؛ @farbehi1975
مشاهده در ایتا
دانلود
عدم توجه والدین به ، باعث شکاف فرهنگی شکاف فرهنگی، هنگامی که را بشکند، می‌تواند نشانه‌ی عدم توجه والدین به فرایند انتقال فرهنگ دینی به فرزندان باشد؛ گفتن داستان غدیر برای فرزندان، بیان فضائل امامان حقّ برای آن‌ها، و ذکر آداب و الگوهای مطلوبِ دینی برای کودکان، همگی مصداق انتقال فرهنگ دینی است که یکی از مهم‌ترین وظایف والدین است. والدین عزیز! اگر معلومات ضروری و مهم دینی را به فرزندانتان آموزش ندهید، مُرجِئه (امیددهندگان بدون عمل)، فرزندان شما را می‌ربایند.« عَلِّمُوا صِبْيَانَكُمْ (مِنْ عِلْمِنَا) مَا يَنْفَعُهُمُ اللَّهُ بِهِ، لَا تَغْلِبُ عَلَيْهِمُ الْمُرْجِئَةُ»(وسائل‌الشیعه، ج27، 44) https://eitaa.com/farbehi
احمد فربهی
از شهر بیرونشان کنید! اینها مردمانی پاک‌دامن‌اند! در حال بازگشت به قم هستیم؛ از مشهد می‌آییم، بچه‌ه
وقتی کسی می‌‌گوید: شما نگاه نکن! نباید تصور کنیم به همین جا خاتمه پیدا می‌کند. وقتی کسی می‌‌گوید: مگر یک تار مو چه می‌کند؟! نباید تصور کنیم به همین یک تار مو خاتمه پیدا می‌کند؛ وقتی پای تبعیت از شهوات به میان آمد، سخن از «میل عظیم» در میان است؛ «وَ يُريدُ الَّذينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ أَنْ تَميلُوا مَيْلاً عَظيماً (27)نساء»؛ اگر امیال و هوس‌ها در جامعه کنترل نشود، پاکان را بیرون، وضعیت مردان را اسفبار و زنان را تحقیر می‌کنند. https://eitaa.com/farbehi
نظارت اجتماعی از سوی مردم، و اجرای قوانین فرهنگی از سوی دولت ✅حفظ فرهنگ دینی در جامعه، وابسته به دو امر است؛ (1) نظارت اجتماعی از سوی مردم (2) اجرای قوانین بازدارنده از سوی دولت وظیفه‌ی مردم تذکر زبانی و فشارهای رفتاری است، این امر بسیار مؤثر و بازدارنده است، مخصوصا اگر با «اجرای قوانین فرهنگی» و «فرهنگ‌سازی» از سوی دولت همراه باشد. وظیفه‌‌ی دولت و حاکمیت، اجرای قوانین بازدارنده است البته برای این‌که قوانین، مقبول مردم واقع شده، و مردم نسبت به آن ملتزم شوند، حاکمیت موظف است فرهنگ‌سازی کند. ⭕️متأسفانه در حال حاضر دولت نسبت به قوانین فرهنگی، نه فرهنگ‌سازی می‌کند و نه از او اراده‌ای جدی در اجرای آن‌ها مشاهده می‌شود. امیرمؤمنان علی علیه‌السلام فرمودند؛ قِوَامُ الشَّرِيعَةِ «الْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيُ عَنِ الْمُنْكَرِ» وَ «إِقَامَةُ الْحُدُود» https://eitaa.com/farbehi
، خیلی مؤثر است ⭕️رسانه‌ها خبر زخمی‌شدن ناهیان از منکر را به خوبی پوشش می‌دهند؛ نمی‌دانم کار خوبی است یا نه، اما مسلّما پوشش‌ندادن خبر نظارت اجتماعی، از سوی مردم، و مؤثرواقع شدن آن‌ در بسیاری از موارد، کار غلطی است؛ همه‌ باید بدانند که در کشور، از سوی بدنه‌ی مردم، موارد متعددی نهی از منکر می‌شود و در بسیاری از موارد، تأثیرات فرهنگی گسترده‌ای دارد اما رسانه‌ها این موارد را به‌‌خوبی پوشش نمی‌دهند؛ ✅برخی از کسانی که مورد نهی از منکر واقع می‌شوند، اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و با خوش‌روئی تذکرِ ناهی از منکر را می‌پذیرند، برخی دیگر از افراد، با اکراه، رفتار خود را تغییر می‌دهند اما پس از مدتی، آن رفتار را در متن جامعه می‌پذیرند و بدان ملتزم می‌شوند، برخی دیگر، اگرچه نصیحت ناهی از منکر را نمی‌پذیرند اما صحنه را ترک می‌کنند تا خود را از فشار اجتماعی برهانند و البته همین امر در ایجاد امنیت اجتماعی بسیار مؤثر است. ⭕️در این بین، افراد کمی پیدا می‌شوند که شکستن هنجارهای دینی را حق خود می‌دانند و گاه جسورانه در مقابل ناهی از منکر می‌ایستند و رفتاری ناشایست انجام می‌دهند و کمتر از آنان، کسانی هستند که رفتارهایشان نیاز به دست‌بندِ قانونی دارد؛ تعداد این افراد، بسیار نادر است، اما رسانه‌ها، تنها همین افراد را پررنگ نشان می‌دهند. ⭕️این رفتارِ رسانه‌ای، موجب می‌شود تا مردم، از تأثیر نظارتشان و میزان آن، غفلت کرده و گاه نهی از منکر ‌را ترک کنند، در صورتی که انجام این مسؤولیتِ اجتماعی، بسیار مؤثر است. ✅ اساسا یکی از عوامل حفظ فرهنگ دینی در جامعه، نظارت همین افراداست. https://eitaa.com/farbehi
در این چند سال که ایام عاشورا صحبت می‌کردم، موضوعات عاشورائی را هم پیگیری و گاه دسته‌بندی می‌کردم؛ کلی‌ترین سرفصل‌هایی که درباره‌ی عاشورا پیدا کردم از این‌قرارند؛ (1) تحلیل قیام کربلا (2) عاشورا تجلی سه‌دسته شخصیتِ اخلاقی (3) مراسمات؛ فلسفه، کارکردها، آداب و احکام امسال پنج شب اول محرم، مدرسه‌ی حقانی منبر دارم موضوع سخنرانی‌هایم «شخصیت‌شناسی اصحاب کربلا» است. اگر کسی درباره‌ی سرفصل‌های کلی و یا شخصیت‌شناسی اصحاب کربلا نکته‌‌ای دارد، آن‌را غنیمت شمرده و از آن بهره می‌برم. https://eitaa.com/farbehi
به ما گفتن تذکر ندید! اخیرا فضای برخی دانشگاه‌ها، فضای خودنمایی خانم‌ها شده، وقتی بعضی از افراد به حراست دانشگاه مراجعه کرده و می‌پرسند که چرا وضع این‌چنین است؟! آن‌‌ها می‌گویند: به ما گفتن تذکر ندید! اگر کارگزاران نظامِ اسلامی، خودشان ضرورت حفظ هنجارهای دینی را باور نکنند، هرگز باور نمی‌کنند که شکستن آن‌‌هنجارها، ظلم به افراد جامعه است؛ دستورات دینی، همگی مبتنی بر مصالح و مفاسدِ ضروری است؛ ایجاد زمینه‌ی مناسب برای رسیدن به مصالح و پرهیز از مفاسد، حق همه‌ی افراد جامعه است، آن‌هایی که هنجارهای دینی را می‌شکنند، به آن مصالح و مفاسد توجه نمی‌کنند، لذا استدلالشان معمولا یک کلمه است؛ «دلم می‌‌خواد!» و یا «هر کی آزاده هر کاری دلش می‌خواد انجام بده!». امیرمؤمنان علی‌ علیه‌السلام فرمودند: فِي حَمْلِ عِبَادِ اللَّهِ عَلَى أَحْكَامِ اللَّهِ اسْتِيفَاءُ الْحُقُوقِ وَ كُلُّ الرِّفْق‏؛ در واداشتن بندگان خدا بر انجام دستورات الهی، استیفاء تمام حقوق، و رسیدن به نهایت مداراست. https://eitaa.com/farbehi
ضرورت همگانی شدن آموزش شیوه‌ها و مهارت‌های تذکر و نهی از بدی‌ها نهی از منکر، همانند همه‌ی تعاملات اجتماعی، نیازمند هنجارها و صورت‌بندی‌های تعریف‌شده‌ای است و الا می‌تواند نتایج سوئی به دنبال داشته‌باشد. بحمدالله مدتی است شیوه‌ها و مهارت‌های نهی از منکر، در کلاس‌ها و کارگاه‌هایی، آموزش داده می‌شود؛ با توجه به این‌که نهی از منکر؛ با تحقق شرایط آن، یک واجب همگانی است، آموزش شیوه‌ها و مهارت‌های آن نیز باید همگانی شود. http://eitaa.com/joinchat/2062548998C3b58f9ed6b
نظارت همگانی بر عملکرد کارگزاران تا کنون بارها شنیده‌ام که کارگری در یک اداره‌، از دست مسؤول آن اداره شکایت کرده و پس از پیگیری و رسیدگی به شکایت او، آن کارگر بیچاره هم اخراج شده؛ باید فرایند نظارت بر قدرت به‌گونه‌ای که برای ناهی از منکر نیز مصونیت داشته باشد‌، تبیین و آموزش داده شود تا نهی از منکر نسبت به مسؤولان نظام اسلامی نیز اجرائی شود؛ کشف و تبیین شیوه‌های نظارت بر دولت، لازمه‌ی اصل هشتم قانون اساسی است. https://eitaa.com/farbehi
شکار لحظه‌ها برای تخریب چهره‌ها متأسفانه مدتی است به نام طیف انقلابی، کلیپ‌هایی علیه مسؤولان نظام منتشر می‌شود، مثلا؛ آقای لاریجانی به شام و ناهار آقای رئیسی گیر داد و ماهیت خودش را با این اعتراض آشکار کرد! آقای روحانی در حالی که دست زیر چانه‌‌اش گذاشته! روضه‌ی اباعبدالله می‌خواند! واقعا جای تأسف دارد! و... بعید است همه‌ی این تخریب‌ها از طرف طیف انقلابی باشد، مدتی است اختلاف‌افکنی و شکار لحظه‌ها برای تخریب چهره‌ها رایج شده؛ ایجاد جو اختلاف و تخریب و دامن‌زدن به اشتباهاتی که منجر به عمیق‌تر شدن شکاف‌ها می‌شود، ضربه‌‌های جبران‌ناپذیری به نظام می‌زند؛ مراقب اشتباهات خود و دسیسه‌های دشمنان باشیم. https://eitaa.com/farbehi
شکار لحظه‌ها برای تخریب چهره‌ها از جمله اتفاقاتی که در فضاهای رسانه‌ای در حال جریان است رصد کردن افراد مذهبی و جامعه‌ی دینی است؛ تصویربرداران در کمین نشسته‌اند تا سخنی از متدینان و افراد مذهبی بشنوند و رفتاری ببینند تا آن‌ را شکار و به همه‌جا مخابره کنند. بدون‌شک شکار لحظه‌ها برای تخریب چهره‌‌ها رفتار درستی نیست؛ از طرف هر که باشد و ریشه‌ی آن هر چه باشد. اما فضایی که در رسانه‌ها به وجود آمده، می‌تواند تبدیل به یک فرصت شود فرصتی برای مراقبه‌ی مسؤولان نظام اسلامی و افراد متدین نسبت به کارهایی که انجام می‌دهند و سخنانی که می‌گویند، از این‌رو همه‌ی آنان را مورد خطاب قرار می‌دهم و می‌گویم؛ مسؤول نظام اسلامی! مراقب رفتار و سخنت باش! چشم‌های توبیخ‌گر تو را رصد می‌کند. آقا و خانم مذهبی! مراقب گفتار و رفتارت باش! عده‌ای به دنبال عیوب شما هستند؛ دوربین‌ها و موبایل‌هایشان را آماده‌کرده‌اند تا خطاهای شما را شکار کنند. متولیان مجالس مذهبی! به شدت مراقب مجلستان باشید عده‌ای رفتار شما را رصد می‌کنند تا چهره‌ی مجلستان را تخریب کنند. ائمه‌ی جمعه و جماعت! مراقب باشید بی‌جا سرتان را بالا و پائین نکنید چهره‌ی شما در تیررس شکارچیان است. سخنرانان مذهبی! مراقب باشید مبهم و دو پهلو سخن نگویید چون سخنان شما به بدترین معنا حمل می‌شود. همه باید مراقب رفتار و گفتارمان باشیم؛ عیب‌جویان در کمین‌اند. https://eitaa.com/farbehi
صحبت‌های شهید مطهری درباره‌ی این‌که چرا پول مکه و کربلا را به فقرا نمی‌دهید
چرا پولی که برای مراسم امام حسین می‌دهید را به فقرا نمی‌دهید؟ برخی می‌گویند «به جای برگزاری مراسمات امام حسین و رفتن به مکان‌های الهی، پولتان را خرج فقرا کنید» گاهی هم داستان‌هایی مبنی بر همین «به‌جای» منتشر می‌کنند؛ پاسخ آن این است که؛ برگزاری مراسمات و حضور در مکان‌های الهی، آثاری دارد که کار دیگری این آثار را ندارد؛ از جمله‌ی آن‌ها، احیاء فرهنگی است که از مهم‌ترین هنجارهای آن، کمک به فقراست، از این‌رو کمک نکردن به چنین مراسماتی، باعث محرومیت از چنین فرهنگی می‌شود و کسانی که به‌جا، پول خود را برای چنین مراسماتی خرج نمی‌کنند گاه آن را برای خوشگذرانی و سفرهای چنین و چنانی، صرف می‌کنند و گاهی هم کاملا هدر می‌رود و همانند عمر سعد نه از گندم ری می‌خورند و نه حسین را یاری می‌دهند؛ خسرالدنیا و الاخره. https://eitaa.com/farbehi
توصیف چه آسان است و عمل‌کردن چه مشکل! ایام محرم، درباره‌ی شخصیت‌شناسی اصحاب ابی‌عبدالله و تفاوتشان با هم و با دیگران صحبت کردم، صحبت کردن چقدر آسان بود و نقدکردن چه بی‌هزینه!؛ یادم به این روایت افتاد که امیرمؤمنان علیه‌السلام درباره‌ی حق فرمودند: «الْحَقُّ أَوْسَعُ الْأَشْيَاءِ فِي التَّوَاصُفِ وَ أَضْيَقُهَا فِي التَّنَاصُفِ؛ حق، در وصف کردن چه آسان است و در عملِ منصفانه به آن، چه مشکل! بدون شک، اصحاب ابی‌عبدالله شخصیت‌های کم‌نظیری بودند که به راحتی نمی‌توان آن‌ها را منصفانه، نقد کرد، من نیز تلاش کردم تنها به همان نقدهایی اکتفاء کنم که از کلمات امام علیه‌السلام قابل برداشت بود. https://eitaa.com/farbehi
، یکی از بیماری‌های سیاسیِ جامعه‌ی ما متأسفانه یکی از بیماری‌هایی که در رفتار سیاسیِ جامعه‌ی ما دیده می‌شود، آلوده‌کردن منتقد است؛ ‌ «چقدر پول گرفتی تا این حرف‌‌ها را بزنی!» «داری برای انتخابات آینده خودت را برای یک جناح خاص هزینه می‌کنی!آره؟!» و... این بیماری، متأسفانه کم و بیش در بیشتر جریان‌های سیاسی، دیده می‌شود اما از جریان‌های متدیّن، انتظار می‌رود چنین اخلاقی نداشته باشند؛ این رفتار یکی از رفتارهای رسانه‌ای جبهه‌ی کفر و جریان‌‌‌های نزدیک به آن است. https://eitaa.com/farbehi
دروسی که امسال دارم از این قرارند؛ کفایه از بحث ضد، ۷-۸ دارالعلم شواهد از بحث وحدت و کثرت ۱/۳۰-۲/۳۰ مرکز تخصصی فلسفه در مراکز تخصصی ۴ ساعت در هفته تفسیر موضوعی دارم.
چند فایل متنی درباره‌ی «خواندن فقه» دارم آن‌ها را در این‌جا ارسال می‌کنم؛👇
چند فایل صوتی هم درباره‌ی خواندن اصول دارم که آن‌‌‌ها را در کانال سروش گذاشته‌ام sapp.ir/farbehi
امام سجاد علیه‌السلام در روایتی فرمودند: «گوهر گرانبهایی که آن‌را در زباله‌دان یافته‌‌ای، تحقیر مکن»، زیرا پدرم برایم چنین نقل کرد که شنیدم امیرمؤمنان، علیه‌السلام می‌گفت: «گاه کلامی حکیمانه، در سینه‌‌ی منافقی به این در و آن در می‌زند تا به جایگاه واقعی خودش برسد؛ تا این‌که شخص منافق، آن کلام حکیمانه را بر زبان می‌آورد و شخص مؤمنی آن را می‌شنود؛ در این‌صورت سخن حکیمانه در جایگاه خودش قرار می‌گیرد، زیرا شخص مؤمن، به سخنان حکیمانه سزاوارتر است و اوست که حقیقتا برای چنین سخنانی اهلیت دارد، از این‌رو آن کلام حکیمانه را دریافت کرده و آن را می‌گیرد.»(1) پی‌نوشت؛ (1) « لَا تُحَقِّرِ اللُّؤْلُؤَةَ النَّفِيسَةَ أَنْ تَجْتَلِبَهَا مِنَ الْكِبَا الْخَسِيسَةِ، فَإِنَّ أَبِي حَدَّثَنِي قَالَ: سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) يَقُولُ: إِنَّ الْكَلِمَةَ مِنَ الْحِكْمَةِ تَتَلَجْلَجُ فِي صَدْرِ الْمُنَافِقِ نُزُوعاً إِلَى مَظَانِّهَا حَتَّى يَلْفَظَ بِهَا، فَيَسْمَعَهَا الْمُؤْمِنُ، فَيَكُونَ أَحَقَّ بِها وَ أَهْلَها، فَيَلْقِفَهَا»(امالی شیخ طوسی ص625) شهادت آن حضرت بر همه‌ی حقیقت‌جویان تسلیت باد. https://eitaa.com/farbehi
اقتضاء‌ از باب مقدمیت .doc
93.2K
این فایلِ متنی، مربوط به قسمتی از بحث کفایه؛ بحث ضد می‌باشد چون برخی از افراد کلاس، هنوز عضو گروه نشده‌اند، آن را در این‌جا می‌گذارم خوشحال می‌شم مطالعه بفرمایید. https://eitaa.com/farbehi