eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.9هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
257 ویدیو
39 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۲ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🗓 س
یاری از خداوند جهت اداء حقوق امام زمان ما در دعای ندبه از حضرت حق چهار درخواست نسبت به امام زمان مسألت می‌کنیم و از خداوند می‌خواهیم که ما را در جهت رسیدن به این خواسته‌ها‌ یاری فرماید. یعنی این درخواست‌ها مسأله‌ای نیست که ما به تنهایی از پس آن‌ها بر بیاییم. شرط انتفاع از عمل شناخت حقوق خاندان رسول اکرم است پیامبر فرمودند: قسم به آن كسی‌که جان من در دست اوست هيچ بنده‌اى از عمل خود بهره نمی‌برد مگر به‌واسطۀ شناخت حق ما. یعنی: شرط انتفاع از عمل شناخت حقوق خاندان رسول اکرم است. انتفاع از عمل به معنای بهره‌مند شدن از بهشت است. تمام فرمایشات پیامبر در طول ۲۳ سال رسالت خود وحی بوده است. فلذا قسم این پیامبر باید برای ما سنگین باشد. عمل آخرت‌ساز چگونه باید باشد؟ چه بخواهیم چه نخواهیم قیامت را در پیش داریم. دنیا را پول آباد می‌کند و آخرت را هم عمل. ما برای دنیای بهتر دنبال ثروت بیشتر هستیم. پس چرا برای آخرت بهتر دنبال اعمال بیشتر نیستیم؟ عمل باید چگونه باشد؟ در قرآن آمده است: و بهترين نام‌ها براى الله است خدا را به آن بخوانيد. یعنی اگر خداوند را به‌واسطۀ اسماء حسنی او پرستش کنید به مقصود می‌رسید. ادامۀ آیه غوغا است: و كسانى‌كه نام‌هاى او را تحريف مى‌كنند رها سازيد. آن‌ها به‌زودى جزاى اعمالى را كه انجام مى‌دادند خواهند دید. این آیه از آیات ولایت است. امام صادق فرمودند: به خدا قسم ما [آن] اسماء الحسنی هستیم که خداوند عمل هیچ‌کس از بندگان را نمی‌پذیرد مگر به‌واسطۀ معرفت و شناخت نسبت به ما. گمشدۀ جامعۀ امروز امامت است من در این جلسات به دو نکته‌ در رابطۀ با معرفت اشاره کنم. یک: مراد از معرفت چیست؟ دو: چرا عمل تنها در سایۀ معرفت اهل بیت ‌پذیرفته می‌شود؟ غالب مباحث من ذائقۀ امامتی دارد چون گمشدۀ جامعۀ امروز امامت است. متأسفانه جامعۀ ما در رابطۀ با امام زمان و پیوند با ایشان دچار مشکل است. ائمه معصومین را از شأن وحیانی خارج نکنیم برخی به دنبال این هستند که معصومین آگاه به علم ریاضیات، طب و ... بوده‌اند. با مطرح کردن این مسائل، خواسته یا ناخواسته شأن معصومین را تا حد یک ریاضی‌دان و یک پزشک پایین می‌آورند. معصومین به همۀ علوم آگاه بوده‌اند اما همه را بیان نکردند. چون مأموریت آن‌ها در نظام خلقت هدایت انسان‌ها است. پس اصرار نداشته باشید که معصومین را از شأن وحیانی خارج کنید! نبوغ برای غیرمعصوم صفت ارزشی است. اما باید بدانیم مراد از شناخت به چه معنا است؟ به همین دلیل است که در معارف ما روایات بسیار زیادی دربارۀ اهمیت مسئلۀ امامت وارد شده است. خداوند در مورد هیچ‌چیز به اندازۀ اقرار به امامت تأکید نکرده است امام کاظم فرمودند: خداوند به بندگان در مورد هیچ‌چیز به اندازۀ اقرار و اعتراف به امامت تأکید نکرده است. یعنی خداوند این‌قدر که مسئلۀ امامت را برجسته کرده نماز را برجسته نکرده است. شأن امامت به اندازه‌ای است که شرط قبولی اعمال است. امام باقر فرمودند: اسلام بر روى پنج چیز بنا شد: نماز و زكات و روزه و حج و ولايت. و آنگونه كه براى ولايت در روز غدير خم فرياد زده شد براى هيچ‌چيز ديگری فرياد زده نشده است. ابلیس‌ بنیان‌گذار مکتب سقیفه حضرت رضا فرمودند: مثال کسانى‌که ولایت امیرالمؤمنین را در روز غدیر پذیرفتند مانند فرشتگانی‌ است که آدم را سجده کردند و مثال کسانى‌که از پذیرش آن سر باز زدند مانند ابلیس است. به ابلیس گفتند: به آدم سجده کن و نکرد. فلذا ابلیس‌ بنیان‌گذار مکتب سقیفه است. چون عبادت خدا را بدون حجت او می‌خواست. در سقیفه هم کودتاگران سقیفه همان حرف را زدند. عدم پذیرش ولایت امیرالمؤمنین به معنای کنار گذاشتن حجت خدا است. پرستش خدا تنها به‌واسطۀ اطاعت از او محقق می‌شود خداوند حجت خود را واسطۀ پرستش خود قرار داده است. آنچه برای خداوند اهمیت دارد اطاعت است نه عبادت. عمل به تنهایی نجات‌دهنده نیست آنچه مهم است اطاعت از خدا است.‌ ولو ذبح کردن فرزند باشد مانند داستان حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل. خداوند راه رسیدن به خود را‌ منحصر در تبعیت از حجت خدا قرار است. ما با عمل صرف به قرب الهی نمی‌رسیم. اگر ولایت کنار گذاشته شد هیچ‌کدام از مناسک نفع نمی‌بخشد. این همه تأکید بر ولایت و امامت به این دلیل است که رسیدن به خدا‌ تنها به‌واسطۀ حجت خدا ممکن است نه به‌واسطۀ‌ مناسک. شرح این مطلب را در آینده بیان خواهم کرد، تا بدانید تمام امور دنیوی‌ و همچنین حیات معنوی ما به اذن خدا به دست مبارک امام زمان است. چون من این حقوق را در این دوره به صورت خاص نسبت به امام زمان مطرح می‌کنم. حقوق ایشان که شناخته بشود برای من کافی است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گزیده سخنرانی استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی موضوع: حقوق امام(ع) بر شیعیان | جلسه ۲ از سلسله جلسات هفتگی سه‌شنبه‌ها سه‌شنبه ۱۵ خرداد ماه ۱۴۰۳ مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir
حقوق_امام_بر_شیعیان_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_2.pdf
986.9K
خلاصه سخنرانی استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی موضوع: حقوق امام(ع) بر شیعیان | جلسه ۲ از سلسله جلسات هفتگی سه‌شنبه‌ها سه‌شنبه ۱۵ خرداد ماه ۱۴۰۳ مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir
📣 مرکز رشد بنیاد فارِس المؤمنین (ع)، چهارمین دوره‌ی مقدماتی تربیت مربی کودک (بصورت حضوری یا مجازی) را با هدف تربیت نیروی انسانی شایسته آموزش به کودکان سنین پیش از دبستان (۳ تا ۶ ساله) برگزار می‌نماید: ✅ شرایط ثبت‌نام: * سن: از ۱۸ تا ۴۰ سال * مدرک تحصیلی: دیپلم و بالاتر * تکمیل فرم ثبت‌نام (اینترنتی یا حضوری و ارسال مدارک) 📝 مدارک ثبت‌نام: * کپی کارت ملی * کپی آخرین مدرک تحصیلی * پرداخت هزینه‌ی شرکت در دوره ✔️ ثبت‌نام: از ۲۹ مهر تا ۴ آبان ماه ۱۴۰۳ 🖊 حضوری: شنبه تا پنجشنبه، ساعت ۱۴ الی ۱۸ 🌐 اینترنتی: برای ثبت‌نام  اینجا کلیک کنید. 🗓 شروع کلاسها: از ۵ آبان ۱۴۰۳ ⌛️مدت دوره مقدماتی : ۴ ماه         حضوری یا مجازی : ۲ روز در هفته، ساعت ۱۴ الی ۱۸ 🏣 مکان تشکیل کلاسها: بنیاد فارِس‌المؤمنین         تهران، خ کارگرشمالی، خ گردآفرید، پلاک ۹ ☎️ ‌شماره تماس برای آگاهی بیشتر :         ۶۶۹۲۳۲۳۴ - ۰۲۱ (مرکز رشد و آموزش) جهت اطلاع از دوره‌ها و برنامه‌های مرکز رشد و آموزش در کانال زیر عضو شوید : 👇 🆔 @Roshd_Fares_ir
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ جـلســـه هفـتـــگی ســـــه‌شنبـــه‌ها ســه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ از سـاعـت ۱۹ تــــا ۲۱ زیـارت آل‌یس: حاج حسین ارضـی سخنـرانی : استـاد عـلــوی تهــرانی مداحـی : کربلایی سعید هدایتیان خیـابـان کـارگــــر شـمـــالـــی بالاتر از ایستگاه متــرو کارگر مسجـــد حضـرت امیــــر (ع) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۳ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 س
. شناخت حقوق امام زمان واجب است گفتیم که شناخت حقوق امام زمان لازم و واجب است. چون اداء حق مترتب بر شناخت حق است. ابتدا باید نسبت به حق آگاهی پیدا کرد تا بتوان آن را ادا کرد. شرط انتقال عمل به عالم ملکوت معرفت داشتن به حقوق اهل بیت است امام صادق فرمودند: اگر بنده‌ای ۱۰۰ سال در بین رکن و مقام خدا را عبادت کند در حالی‌که روزها روزه‌دار و شب‌ها شب‌زنده‌دار باشد تا جایی‌که ابروهای او بر روى چشمانش قرار بگیرد و استخوان‌هاى گردن او نیز در سينه‌اش فرو رود اما در شناخت حق‌ ما جاهل باشد هرگز بهره‌ای براى او نخواهد بود! یعنی عمل چنین شخصی اصلاً تبدیل نمی‌شود. دلیل این مطلب در قرآن آمده: کسی‌که حسنه را بیاورد. پس بحث انجام عمل نیست. بحث بردن آن به ملکوت است. چگونه می‌توان عمل را به ملکوت انتقال داد تا تبدیل به بهشت شود؟ با معرفت پیدا نمودن به حقوق معصومین. هیچ‌کس در عدم شناخت حق معصومین معذور نیست از امام صادق روایت شده: خدا عمل کسی را که جاهل به حق ما باشد نمی‌پذیرد. یعنی شخص در آخرت از عمل خود بهره‌ای نمی‌برد. در عدم شناخت نسبت به حقوق معصومین هیچ‌کس معذور نیست. من در بحث‌های محرم ۱۴۰۲ اثبات کردم که ولایت امیرالمؤمنین در تمام امت‌ها مطرح بوده است. چون پذیرش ولایت امیرالمؤمنین شرط نبوت تمام انبیاءبوده؛ و پیامبری که شرط رسالت او پذیرش ولایت امیرالمؤمنین بوده، ابلاغ آن نیز به امتش واجب بوده است. لذا امام صادق نه تنها شیعیان بلکه هیچ گروهی از مردم را در جهل نسبت به حقوق معصومین معذور نمی‌داند. ما هستيم آن خاندانى كه خداوند فرمانبرى از ما را واجب كرده است. شما به كسانى اقتدا می‌كنيد كه مردم در نشناختن آن‌ها معذور نيستند. یعنی برای هیچ‌کس عذری وجود ندارد. شرکت در این جلسات و تبلیغ آن عقلا واجب است وجود نازنین پیامبر در طول ۲۳ سال رسالت خود منزلت اهل بیت را به مردم معرفی کردند. قرآن تمام کلام پیامبر را وحی می‌داند. پس آن‌ منزلتی را که ایشان برای اهل بیت فرموده همه‌اش وحی است. چطور مناسک این پیامبر را می‌پذیرید اما وصایت ایشان را نمی‌پذیرید؟ آیا احتمال درست بودن کلام پیامبر را هم نباید داد؟ دفع ضرر احتمالی هم که به حکم عقل واجب است. پس شرکت در این جلسه‌ای که در آن نشسته‌اید واجب است. تا نفیا یا اثباتا حق بودن این مطالب را فهم کنید. تنها شنیدن این بحث نیست که واجب است ابلاغ آن هم واجب است. این رسالت غدیر است. سعادت ابدی در گرو معرفت امام زمان است معمولا همۀ ما از خداوند سعادت اخروی را درخواست می‌کنیم. این سعادت‌مندی چگونه حاصل می‌شود؟ از پیامبر روایت شده: هرکسی بمیرد و امام زمان خودش را نشناخته باشد به مرگ جاهلیّت مرده است. مرگ جاهلی یعنی شقاوت ابدی. در مقابل مرگ جاهلی، مرگ نبوی قرار دارد. اگر سعادت ابدی می‌خواهیم باید به دنبال ولایت امیرالمؤمنین باشیم. نه تنها فروع، بلکه اصول را هم باید از معصومین اخذ کرد امام صادق فرمودند: هرکسی نماز بخواند و زکات بدهد و حج و عمره به جا آورد در حالی‌که همۀ این اعمال را بدون معرفت کسی که خداوند اطاعت او را واجب کرده انجام بدهد هیچ‌کدام از این اعمال را انجام نداده است. چون قبولی تمام این اعمال مشروط به شناخت مردی بوده که خداوند منت گذاشته است بر خلایقش به‌واسطۀ اطاعت از او و امر کرده است بر اخذ از او. و کسی‌که چنین شخصی را بشناسد و از او بگیرد خدا را اطاعت کرده است. چرا فروع و مناسک را از امام صادق می‌گیریم ولی در پذیرش اصول و عقاید از ایشان سستی می‌کنیم؟ امام صادق کیفیت صحیح مناسک را برای ما بیان کرده، خب همین امام می‌خواهد عقاید ما را نیز در مسیر درست قرار دهد. همین امام است که می‌فرماید: اگر کسی معرفت حقوق ما را نداشت هیچ عملی از او پذیرفته نیست. خب چرا نباید این حرف ایشان را جدی بگیریم؟ باید به کلام معصومین یقین داشته باشیم در کودتای سقیفه حجت خدا را کنار گذاشتند و در امتداد آن بنی‌امیه درصدد حذف حجت خدا برآمدند که حضرت سیدالشهداء با شهادت خود مانع از این مسئله شدند. همۀ ما مدیون سیدالشهداء هستیم که با شهادت خودشان باعث بقاء امامت شدند. پس بر ما واجب است که یقین کنیم احادیث و روایاتی که از معصومین صادر شده واقعیت دارند یا ندارند؟ آیا اینکه فرمودند: روزی به دست امام زمان است،‌ صحیح است یا خیر. تلاش کنید که نام و یاد امام زمان در تمام عالم فراگیر شود اگر تا آخر با این بحث همراه باشید و آن را باور کنید در آخر بحث در آغوش امام عصر خواهید بود. تمام عالم در اختیار امام زمان است اما ما به عنوان شیعه با ایشان بیگانه هستیم. امام زمان گمشدۀ عالم است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گزیده سخنرانی استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی موضوع: | جلسه ۳ از سلسله جلسات هفتگی سه‌شنبه‌ها سه‌شنبه ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۳ مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir
حقوق_امام_بر_شیعیان_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_3.pdf
1.2M
خلاصه سخنرانی استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی موضوع: | جلسه ۳ از سلسله جلسات هفتگی سه‌شنبه‌ها سه‌شنبه ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۳ مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ #اعلام_برنامه جـلســـه هفـتـــگی ســـــه‌شنبـــه‌ها ســه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ از سـاعـت ۱۹
🔊 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۱ آبان ماه ۱۴۰۳ 🔸مسجد حضرت امیر (ع) 🔹زیارت آل یس : حاج حسین ارضی 🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖موضوع : | جلسه ۸ 🔹مداحی : کربلایی سعید هدایتیان @Fares_ir 👇👇👇
4_5818681968744732307.mp3
13.94M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۱ آبان ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج حسین ارضی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
حقوق امام (ع) بر شیعیان - جلسه ۸.mp3
27.4M
🔊 📚 📖 موضوع : | جلسه ۸ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۱ آبان ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5818681968744732311.mp3
1.72M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۱ آبان ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5818681968744732313.mp3
7.64M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۱ آبان ماه ۱۴۰۳ 🎤 کربلایی سعید هدایتیان 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۴ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 س
. اولین حق از حقوق امام زمان شناخت حقوق ایشان است عرض کردم که اداء حقوق متفرع بر شناخت است. پس اولین حق از حقوق امام زمان این است که ما باید نسبت به حقوق ایشان معرفت پیدا کنیم. در احادیث بسیاری وارد شده است که پذیرش عمل مشروط به معرفت داشتن نسبت به حقوق اهل بیت پیامبر است. امروز هم کسب معرفت نسبت به وجود نازنین امام زمان مطرح است. پس بندگی خدا در این عصر تنها به‌واسطۀ وجود نازنین امام عصر و معرفت حقوق ایشان پذیرفته می‌شود. به عبارت دیگر بندگی خدا تنها به‌واسطۀ حجت خدا شکل می‌گیرد. این حقیقتی است که خداوند از ابتدای خلقت بر آن تأکید داشته است. فلذا این مسئلۀ تأسیسی نیست. وقتی خداوند حضرت آدم را به عنوان اولین حجت خود خلق کرد به همۀ موجودات امر کرد که به ایشان سجده کنند. این سجده سجدۀ تعظیم است نه سجدۀ عبودیت. در آن موقعیت ملائکه سجده کردند و مقرب شدند؛‌ اما ابلیس تمرد کرد و از درگاه خدا رانده شد. خداوند ابلیس را بدون واسطه مخاطب قرار داد. یعنی تا این حد بالا آمده و از عبادت پیشین خود بهره برده است. ابلیس هم بدون واسطه خداوند را مخاطب قرار داد و گفت: اگر من را معاف کنی به نحوی تو را بندگی می‌کنم‌ که هیچ ملک مقرب و نبی مرسلی تو را آنگونه عبادت نکرده باشد. خداوند هم به او گفت: من به عبادت تو نیاز ندارم از این جایگاه خارج شو! این ارزش حجت خدا است. خداوند به کسانی‌که بندگی خدا را بدون حجت او می‌خواهند و می‌گویند کتاب خدا و نماز و روزه برای ما کافی است یک پاسخ از طریق امام صادق می‌دهد: من فقط می‌خواهم از همان طریقی که اراده کرده‌ام عبادت شوم. چرا خداوند بندگی خود را تنها به‌واسطۀ حجت خود می‌پذیرد؟ از ابتدای خلقت حضرت آدم بندگی خدا از طریق تعظیم حجت خدا شکل گرفته است. پس ثمرۀ وجودی انبیاء تنها آوردن و تبلیغ دین نبوده، بلکه اصلی‌ترین ثمرۀ وجودی انبیاء این بوده که بندگی خدا تنها از طریق آن‌ها مقبول واقع می‌شد. امت موسی بدون موسی به نتیجه نمی‌رسید. امت عیسی بدون عیسی به نتیجه نمی‌رسید. امت محمد هم بدون ایشان به نتیجه نمی‌رسد. در قرآن ‌هدف از خلقت اینگونه بیان شده: و ما جن و انس را خلق نکردیم مگر برای بندگی. خداوند هم که بندگی خود را تنها در سایۀ تعظیم و تبعیت از حجت خود می‌پذیرد. چرا اینگونه است؟ جواب: در زیر این گنبد خضراء همه چیز تحت اراده و مشیت خدا است. در سورۀ یس آیۀ ٨٢ آمده است: فرمان او چنين است كه هرگاه چيزى را اراده‌ كند تنها به آن مى‌گويد: موجود باش! آن نيز بى‌درنگ موجود مى‌شود. یا در سورۀ فتح آیۀ ١١ آمده: بگو چه كسى مى‌تواند در برابر خدا از شما دفاع كند هرگاه زيانى براى شما بخواهد و يا اگر نفعى اراده كرده باشد؟ این مسئله هم در نظام تکوین قرار داده شده است‌‌ و هم در نظام تشریع. یعنی در نظام تکوین تمام مقدرات ما در دایرۀ ارادۀ خدا است. ارادۀ خدا در نظام تشریع هم به معنای آن چیزی است که خداوند برای بندگان خود تشریع فرموده است: خداوند آسانی را برای شما اراده کرده است نه دشواری را. (بقره:١٨٥) پس هم آنچه که در نظام تشریع آمده تحت ارادۀ خداوند است و هم آنچه که در نظام تکوین هست و خواهد بود تحت ارادۀ خداوند است. پس همه چیز تحت ارادۀ خداوند است. یکی از آن چیزها همین فرمایش امیرالمؤمنین است: اگر خداوند اراده می‌کرد خود را به بندگانش بدون واسطه می‌شناساند. ولكن ما را درها و راه خود و جهتی که برای رسیدن به او باید از آن جهت رفت قرار داد. اگر مسئلۀ هدایت مطرح نبود معصومین کوچک‌ترین عنایتی به ما نمی‌کردند دو حدیث برای شما می‌خوانم‌ که باید باعث بیداری ما شود. ١. امام صادق فرمودند: اگر خداوند اطاعت و ولایت ما را واجب، و به محبت ما امر نکرده بود اجازه نمی‌دادیم تا شما بر در خانۀ ما بایستید و شما را به خانه‌های خود راه نمی‌دادیم! یعنی اگر بحث اطاعت، ‌ولایت و محبت اهل بیت مطرح نبود این بزرگواران حتی حاضر نبودند ما را جزء دوستان خود قرار بدهند. ٢. امام باقر هم فرمودند: گرفتارى مردم بر ما بزرگ است. اگر ايشان را بخوانيم سخن ما را نمى‌پذيرند و اگر ايشان را واگذاريم به دست کسی غیر از ما هدایت نمی‌شوند. پس چون بحث هدایت وجود دارد به ما لطف و عنایت دارند. این ذوات مقدسه به خاطر هدایت ما مسموم و شهید شدند؛ سیلی خوردند و به زندان رفتند. تمام مصیبت‌ها را به خاطر ما متحمل شدند اما ما در حق ایشان جفا می‌کنیم. پس اگر بندگی خدا تنها به‌واسطۀ حجت خدا پذیرفته می‌شود به این دلیل است که حضرت حق اینچنین اراده فرموده است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گزیده سخنرانی استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی موضوع: | جلسه ۴ از سلسله جلسات هفتگی سه‌شنبه‌ها سه‌شنبه ۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۳ مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir
حقوق_امام_بر_شیعیان_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_4.pdf
932.8K
خلاصه سخنرانی استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی موضوع: | جلسه ۴ از سلسله جلسات هفتگی سه‌شنبه‌ها سه‌شنبه ۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۳ مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖 موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۵ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓
. تفاوت قاعدۀ زندگی اهل ایمان با زندگی غیر اهل ایمان سؤال می‌شود غیر اهل ایمان حقوق امام را نمی‌شناسند و ادا نمی‌کنند، چگونه است که گرفتاری آن‌ها کمتر است؟ اساس خلقت خدا در اراده و اجراء خلقت با دو فرمول صورت پذیرفته: فرمول اهل ایمان که بر اساس سنت ابتلاء شکل گرفته؛ و فرمول غیر اهل ایمان که بر اساس سنت استدراج بنا شده. در معارف دینی ما، اداء حق به عنوان یک مسئلۀ بسیار مهم مطرح شده. در سورۀ حجرات آمده: مؤمنان با هم برادر هستند. این پیوند برادری تنها در بین اهل ایمان برقرار است. با توجه به این قاعده اهل ایمان یکسری مسئولیت‌ها (حقوق) نسبت به همدیگر پیدا می‌کنند. مؤمنان همگی از یک روح واحد هستند امام صادق فرمودند: مؤمن برادر مؤمن است چون يک پيكر واحد و ارواح‌ آن‌ها نیز از يک روح است و شدت پيوستگى روح مؤمن به روح خدا از شدت پيوستگى پرتو خورشيد به خورشيد بیشتر است. منشأ مسئولیت‌ها در قاعدۀ برادری اهل ایمان انتساب آن‌ها به روح الله است. اگر کسی برادر مؤمن خود را از خود نمی‌داند به این دلیل است که از آن شدت اتصال روحی برخوردار نیست! امام صادق فرمودند: اهل ایمان فرزندان یک پدر و مادر هستند و اگر رگی از یکی از آن‎‌ها زده شود دیگران شب را به خاطر او بیدار می‌مانند. جابر جعفی به امام صادق عرض کرد: گاهی بدون آنکه مصیبتی به من برسد محزون می‌شوم. حضرت فرمودند: خداوند مؤمنان را از طینت بهشتی آفرید و از نسیم روح خود در آن‌ها جاری ساخت. پس هرگاه به یکی از آن ارواح اندوهی برسد آن روح دیگر اندوهگین می‌شود. این‌ حالت و درک مسئولیت برادری تنها برای افرادی است که از کمال ایمان برخوردار هستند. روایت شده: ایمان عبد کامل نمی‌شود تا اینکه برادرش را دوست داشته باشد. امام صادق فرمودند: هر كس شيعيان ما را دوست بدارد ما را دوست داشته است. جایگاه اداء حق مؤمن نزد معصومین امام صادق فرمودند: خداوند به هیچ چيزى بر‌تر از اداء حق مؤمن پرستش نشده است. این حدیث دربارۀ حقوق عمومی مؤمن است. امام صادق به مناسک اشاره نکردند چون این موارد حق خداوند است. عده‌ای این اعمال را به خوبی انجام می‌دهند اما در اداء حقوق مؤمنان کوتاهی می‌کنند. نادیده گرفتن حقوق اهل ایمان گناهی نابخشودنی است از امام سجاد روایت شده: خداوند هر گناهى را از مؤمن مورد مغفرت قرار می‌دهد مگر دو گناه: ترک تقيه و تضیيع حقوق برادران. رسول اکرم فرمودند: هر مؤمن بر برادر خود ۳۰ حق دارد که بریءالذمه نمی‌شود مگر به اداء آن حقوق یا گذشت صاحب حق. آثار شناخت حقوق برادران دینی از امام عسکری نقل شده: شناخت حقوق برادران دينى انسان را محبوب خداوند می‌كند و او را به خدا نزديک‌تر می‌سازد؛ و به جا نياوردن آن‌ها انسان را در درگاه الهى منفور ساخته و منزلت او را نزد خدا پايين می‌آورد. هیچ‌کس از شما توقع ندارد که به حقوق ۵۰ میلیون نفر رسیدگی کنید! همین حقوق افراد داخل در دایرۀ زندگی خودتان مانند: همسر، فرزند، پدر، مادر، و ... را ادا کنید‌ برای شما کفایت خواهد کرد. حرمت مؤمن از حرمت کعبه بالاتر است امام کاظم خطاب به کعبه فرمودند: ای کعبه! چقدر حق تو عظیم است؛ سوگند به خدا ‌حق‌ مؤمن از حق تو بالاتر است. آن ‌قدر حق کعبه بزرگ است که سیدالشهداء در مکه نماند؛ تا مبادا خون ایشان در مکه ریخته شود. این دسته از روایات دربارۀ اداء حقوق عمومی اهل ایمان است و این اهمیت نسبت به امام معصوم بی‌نهایت می‌شود. چون فاصلۀ ما با امام معصوم به اندازۀ بی‌نهایت است. امام یعنی پیشرویی که دسترسی به آن میسر نیست. من و شما خیلی همت کنیم در ردۀ متقین قرار می‌گیریم اما امام در جایگاه معصومین قرار دارد. از امام صادق روایت شده: بزرگ نشمارد حرمت مؤمن را مگر کسی که خداوند حرمت او را برای مؤمنان بزرگ شمارد و هر کس حرمت رساتری نزد خدا و رسول داشته باشد حرمت مؤمن را بیشتر نگه می‌دارد. یعنی شکستن حرمت مؤمن حرمت شکنی نسبت به خداوند است. مسئولیت‌های اهل ایمان نسبت به هم تابع شرایط اقتصادی نیست از امام صادق روایت شده: هر كس دين خود را بزرگ شمارد برادران خود را نیز بزرگ می‌شمارد؛ و هر كس دين خود را سبک شمارد برادران خود را نیز سبک می‌شمارد! چون وجه اشتراک بنده و شما دین است. ما اگر دین خود را کوچک بشماریم برادران دینی خودمان را هم کوچک می‌شماریم و مسئولیت‌مان را نسبت به برادران خود انجام نمی‌دهیم. مسئولیت‌های اهل ایمان نسبت به یکدیگر تابع شرایط اقتصادی نیست. خود شرایط سخت اقتصادی می‌شود یک امتحان و ممیز. این که در جامعۀ امروز ما رحم به همنوع کم‌رنگ شده به دلیل کم‌رنگ شدن نقش دین در زندگی افراد جامعه است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گزیده سخنرانی استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی موضوع: | جلسه ۵ از سلسله جلسات هفتگی سه‌شنبه‌ها سه‌شنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۳ مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir
حقوق_امام_بر_شیعیان_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_5.pdf
1.01M
خلاصه سخنرانی استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی موضوع: | جلسه ۵ از سلسله جلسات هفتگی سه‌شنبه‌ها سه‌شنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۳ مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ جـلســـه هفـتـــگی ســـــه‌شنبـــه‌ها ســه‌شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳ از سـاعــت ۱۹ تــــا ۲۱ زیـارت آل‌یس: حاج حسین ارضـی سخنـرانی : استـاد عـلــوی تهــرانی مـداحـی : حـاج کـاظــم غفــارنـژاد خیـابـان کـارگــــر شـمـــالـــی بالاتر از ایستگاه متــرو کارگر مسجـــد حضـرت امیــــر (ع) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖 موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۶ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓
. اداء حق از نظر دین در دو مرتبۀ عمومی و خاص مطرح می‌شود. در مورد جایگاه اداء‌ حق نسبت به عموم گفته شد بالاترین عبادتی است که خداوند به‌واسطۀ آن پرستیده شده اداء حق مؤمن است. اکنون باید به این مسئله بپردازیم که اداء حقوق امام زمان از نظر خاص در اسلام چه جایگاهی دارد؟ عالم آخرت ابد الابد است عالم آخرت ابد الابد است و برای آن حدی متصور نیست. در دنیا اگر حالت انتظار وجود دارد به این دلیل است که انسان به کمال خودش نرسیده است. اما در آخرت انسان به کمال خودش می‌رسد، حالت انتظار وجود ندارد و تا بی‌نهایت ادامه‌دار خواهد بود. علت خلقت ما یک وجود بی‌نهایت است. در سورۀ غافر آیۀ ۳۹ آمده: زندگى دنيا متاع زودگذر است و فقط آخرت سراى استقرار است. چرا دشمنی دنیا را یقین نمی‌کنیم؟ من بارها با خودم اندیشیده‌ام که چرا وقتی از پوچی دنیا حرف می‌زنم بسیاری این مطلب را یقین نمی‌کنند. خدا گفته که دنیا بی‌ارزش است. شما هم که خدا را می‌پرستید پس چرا دشمنی دنیا را یقین نمی‌کنید؟ به این نتیجه رسیدم: دنیا برای کسی بی‌ارزش است که سالک إلی الله باشد. دنیا برای انسانی که اهل سلوک نباشد مطلوب است. خداوند در سورۀ عنکبوت آیۀ ۶۴ می‌فرماید: زندگى دنيا چیزی جز سرگرمى و بازيچه نيست و زندگى واقعی در سراى آخرت است. در آخرت از تلاش مؤمنان قدردانی خواهد شد در سورۀ اسراء آیۀ ۱۹ آمده است: كسانی‌‌كه سراى آخرت را اراده نموده و براى آن تلاش‌ كنند در حالى‌كه ايمان داشته‌ باشند تلاش چنين كسانى پاداش داده‌ خواهد شد. چگونه قدردانی خواهد شد؟ به این نحو که اگر کسی به اندازۀ یک وجب به سمت خداوند قدم بردارد خداوند به اندازۀ یک ذراع به سمت او می‌آید. این در دنیا نیست در آخرت است. در سورۀ شوریٰ آیۀ ۲۰ هم آمده: كسى‌كه کشت آخرت را بخواهد به كشت او فزونى مى‌بخشيم و كسى‌كه تنها كشت دنيا را بطلبد بهره‌اى از آن به او مى‌دهيم اما در آخرت هيچ بهره‌اى نخواهد داشت. تحولات دنیا تابع اتفاق و تحولات آخرت تابع استحقاق است انسان اگر دنبال دنیا باشد خداوند به او عطا خواهد کرد اما قدردانی فقط برای کسانی است که برای آخرت عمل می‌کنند. حال این عطا در دنیا و آخرت چگونه است؟ بیان امیرالمؤمنین این است: تحولات دنيا تابع اتفاق است و تحولات آخرت تابع استحقاق. یک دری به تخته بخورد ملک و دلار بالا برود یک عده ثروتمند بشوند. اما تحولات در آخرت تابع شایستگی است؛ و این شایستگی‌ هم تنها به‌واسطۀ عمل ایجاد می‌شود. دنیا به‌واسطۀ اموال آباد می‌شود و آخرت به‌واسطۀ اعمال امام هادی فرمودند: مردم در دنيا با اموال سر و كار دارند و در آخرت با اعمال. مبنای زندگی در آخرت میزان عمل است. قدرت سازندگی و تخریب عمل در آخرت به نحوی است که: هرکسی به اندازۀ سنگینی یک ذره عمل خیر داشته باشد آن را خواهد دید؛ و هر کس هم به اندازۀ سنگینی یک ذره عمل شر داشته باشد آن را خواهد دید. (زلزال: ۷ و ۸) آثار انجام عمل صالح حضرت امیر فرمودند: از زمرۀ کسانی نباش که بدون عمل به آخرت امید بسته است. در سورۀ کهف آیۀ ۱۱۰ آمده: هركسی به لقاء پروردگارش اميد دارد بايد عمل صالح انجام دهد. آثار عمل صالح به این شرح است: ۱. عمل صالح را براى خودشان ذخیره مى‌سازند. (روم: ۴۴) ۲. پاداش آن‌ها نزد پروردگارشان مسلم است. (بقره: ۶۲) ۳. نه خوفی برای آن‌ها وجود خواهد داشت و نه حزنی. (مائده: ۶۹) ۴. پاداشى نيكوتر خواهد داشت. (کهف: ۸۸) شاخصه‌های عمل صالح اما عمل صالح چه شاخصه‌هایی دارد؛ و در چه صورت عمل صالح گفته می‌شود؟ عمل صالح، دارای سه شاخصه است: ۱. بر مبنای ایمان باشد. (نور: ۳۹) ۲. بر اساس دستور خداوند، پیامبر و اهل بیت باشد. (نساء: ۵۹) ۳. از روی اخلاص باشد. شرط بقاء و انتقال عمل به عالم ملکوت خب عمل صالح را انجام دادیم. زیاد هم انجام دادیم. آیا کفایت می‌کند؟ خیر! چون خداوند صرف انجام عمل صالح آن را نمی‌پذیرد. بلکه باید عمل را به عالم ملکوت انتقال داد: هر کس که حسنه را با خود بیاورد برای او ده برابر پاداش خواهد بود. (انعام: ۱۶۰) پس باید فکری برای بقاء عمل کرد. شرط بقاء عمل و چگونگی انتقال آن به عالم ملکوت در فرمایش حضرت رسول آمده است: سوگند به آن كسی‌که جان من در دست اوست هيچ بنده‌اى از عمل خود بهره نمی‌برد، مگر به‌واسطۀ شناخت حقّ ما. پس جایگاه حقوق اهل بیت به گونه‌ای است که عمل ‌تنها به‌واسطۀ شناخت و اداء این حقوق به عالم ملکوت انتقال داده می‌شود. پس شناخت حق معصومین واجب است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گزیده سخنرانی استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی موضوع: | جلسه ۶ از سلسله جلسات هفتگی سه‌شنبه‌ها سه‌شنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۳ مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir
حقوق_امام_بر_شیعیان_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_6.pdf
1.15M
خلاصه سخنرانی استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی موضوع: | جلسه ۶ از سلسله جلسات هفتگی سه‌شنبه‌ها سه‌شنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۳ مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ #اعلام_برنامه جـلســـه هفـتـــگی ســـــه‌شنبـــه‌ها ســه‌شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳ از سـاعــت ۱۹
🔊 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳ 🔸مسجد حضرت امیر (ع) 🔹زیارت آل یس : حاج حسین ارضی 🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖موضوع : | جلسه ۹ 🔹مداحی : حاج کاظم غفارنژاد @Fares_ir 👇👇👇
زیارت آل یس.mp3
15.35M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج حسین ارضی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
حقوق امام (ع) بر شیعیان - جلسه ۹.mp3
29.83M
🔊 📚 📖 موضوع : | جلسه ۹ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
توسل به حضرت زهرا س.mp3
1.79M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
مداحی.mp3
7.36M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج کاظم غفارنژاد 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖 موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۷ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓
. مهمترین حقوق امام زمان بر شیعیان ۱. معرفة الامام امام باقر در باب لزوم معرفت امام فرمودند: خداوند در روز قیامت از احدی نمی‌پذیرد که بگوید: خدایا! نمی‌دانستم که فرزندان فاطمه پیشوایان مردمان بودند! معرفت امام‌ شرط ورود به وادی ایمان از امام معصوم روایت شده: بنده ورود به وادی ایمان پیدا نمی‌کند تا اینکه خدا، رسول او و تمام ائمه و همچنین امام زمان خود را بشناسد و در تمام امورش به امام زمان خود رجوع نموده و تسلیم او باشد. رضایت خداوند در گرو معرفت امام است از امام باقر روایت شده: راه ورود به هر چیزی و نیز رضایت خدا در اطاعت امام است بعد از معرفت او. پس رضایت خدا تنها در گرو اطاعت از امام بعد از شناخت ایشان است. پس اولین گام سلوک معرفت است و هر مقوله‌ای اعم از محبت، اطاعت و ولایت مبتنی بر معرفت است. از نظر اسلام فقط تمایلات مبتنی بر معرفت را به محبت تعبیر می‌کنند. در ادبیات عرب می‌گویند: دانش و اطلاعات یک فرد از یک حقیقت یا از مقولۀ علم به شیء است؛ یا از مقولۀ معرفت به شیء. علم به شیء به میزان دانشی گفته می‌شود که انسان نسبت به یک موضوع پیدا می‌کند. پس علم می‌تواند اجمالی‌، مبهم و ناقص باشد. اما معرفت به شیء به دانشی گفته می‌شود که اولا عمیق باشد؛ ثانیا باطنی باشد؛ ثالثا همه‌‌جانبه باشد؛ رابعا موجب آرامش خاطر شود. از ما نسبت به امام زمان، معرفة الامام را خواسته‌اند. یعنی یک دانش عمیق، باطنی و همه‌جانبه که باعث آرامش خاطر شود. دو اثر از آثار معرفت به امام زمان اثر اول: عارف به حق امام زمان در خیمۀ ایشان حضور دارد و شهید محسوب می‌شود امیرالمؤمنین فرمودند: هر يک از شما که در بستر خود بميرد در حالى كه به حق پروردگارش و به حق رسول او و اهل بيتش معرفت داشته باشد شهيد مرده است. معنای حقیقی انتظار دو تعبیر راجع به منتظر حقیقی مطرح شده است. البته اگر شخص به معنای واقعی کلمه منتظر باشد. نه اینکه بر مبنای یک معرفت غلط در توهم انتظار بوده و شعارش هم این باشد: مهدی بیا! این شعار غلط است. به این دلیل که او هست؛ این ما هستیم که باید خدمت ایشان برویم. از امام باقر روایت شده: براى كسى كه در انتظار فرج از دنیا برود زيانى نيست كه در ميان خيمۀ مهدى و در ميان لشکر او نمرده باشد. یعنی: منتظر حقیقی در تمام اهداف امام شریک است. رکن قویم منتظر حقیقی معرفت است. تا زمانی که معرفت حاصل نشود انتظار هم محقق نخواهد شد. امام صادق به مفضل فرمودند: هر زمان که قائم ظهور كند در قبر به مؤمن گفته می‌شود: آقای تو ظهور كرده است. اگر می‌خواهى به او ملحق شوى برخيز و ملحق شو و اگر می‌خواهی در جوار كرامت پروردگارت بمانى بمان. این اولین اثر معرفة الامام است که اگر کسی منتظر حقیقی باشد گویی که در وسط خیمۀ امام است. مقام تخییر در عالم برزخ کم چیزی نیست. اثر دوم: عارف به حق امام طعم شیرین ایمان را می‌چشد امام صادق فرمودند: هرکسی از امت محمد(ص) كه حق واجب امام خود را بشناسد طعم شيرين ايمان خود را خواهد چشید. ما باید دائما در قالب دعا از خداوند متعال بخواهیم: خداوندا! شیرینی ایمان را به ما بچشان. هر چه ایمان نیکوتر باشد، قرب به خداوند بیشتر است حضرت امیر فرمودند: نزديک‌ترين مردم به خداوند كسى است كه ايمان او نيكوتر باشد. پس معلوم می‌شود که یک ایمان غیر نیکو و توهمی هم وجود دارد. برخی از اقسام ایمان توهمی ۱. ایمان کفری ۲. ایمان ادعایی ۳. ایمان شرکی ۴. ایمان تفصیلی ما باید یک شاخصه داشته باشیم تا به‌واسطۀ آن از گرفتار شدن در این چهار نوع ایمان نجات پیدا کنیم. شاخصه‌های ایمان حقیقی خداوند متعال می‌فرماید: جز این نیست که اهل ایمان كسانى هستند كه هرگاه یاد خداوند می‌شود دل‌های آن‌ها خاشع مى‌گردد و هنگامى‌كه آيات إلاهی بر آن‌ها خوانده مى‌شود ايمان‌شان افزون‌تر مى‌گردد؛ و تنها بر پروردگارشان توكل دارند. همان كسانى‌ كه نماز را اقامه می‌کنند و از آنچه روزی آن‌ها کرده‌ايم انفاق مى‌كنند. مؤمنان حقيقى آن‌ها هستند. تنها راه رسیدن به ایمان حقیقی معرفت امام است این آیه بیان ویژگی‌های اهل ایمان بود. حال چگونه می‌توان به ایمان حقیقی رسید؟ به‌واسطۀ همان فرمایش امام صادق که فرمودند: هرکسی از امت محمد(ص) كه حق واجب امام خود را بشناسد  طعم شيرين ايمان خود را خواهد چشید. همۀ حقایق نظام خلقت در امامت است اصلا لازم نیست چله بگیرید تا به دیدار امام عصر نائل شوید. همین که در مسیر ایمان حقیقی باشید امام زمان را درک خواهید کرد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گزیده سخنرانی استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی موضوع: | جلسه ۷ از سلسله جلسات هفتگی سه‌شنبه‌ها سه‌شنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۳ مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir