نشریه فرهنگ پویا
🔲 مگر تو در هنگام نماز صدا هم میشنوی ▫️ مرحوم حاج محمد جاودان یا مرحوم میرزا ابوالقاسم جاودان نقل
💢 شما حق ندارید در هیچ یک از امور ما مسلمانان دخالت کنید!
▪️ کسی از مردم سامرا به دلیلی شخصی، نسبت به آیت الله میرزامحمدحسن شیرازی، صاحب فتوای تنباکو دشمنی میورزید. بهخاطر این دشمنی فرزند بزرگ ایشان «میرزا محمد» را مضروب ساخت. میرزا محمد به علت این ضربت درگذشت. میرزای شیرازی در این واقعه هیچ نگفت و کمترین واکنشی نشان نداد. دشمنان آن روز اسلام واقعه را مورد توجه قرار دادند و خواستند برای ایجاد فتنهای در دنیای اسلام از آن بهربرداری کنند. بدین منظور عدهای به سامرا آمدند و به خدمت میرزا رسیدند و از وی درخواست کردند تا در مورد از دست رفتن فرزندش و کار ناشایستی که با توجه به مقام میرزا واقع شده است، اقدامی بکند و دستوراتی بدهد.
▪️ میرزا از این پیشنهاد استقبال نکرد و فرمود: «میخواهم خوب بفهمید! شما حق ندارید در هیچ یک از امور ما مسلمانان دخالت کنید! این قضیهای است که میان دو برادر اتفاق افتاده است» و بدین ترتیب آنها را از خود راند. آن عده با بینیهایی به خاک مالیده از حضور میرزا مرخص شدند.
▪️ این جریان در آن ایام در پایتخت عثمانی، استانبول به دربار این دولت «باب عالی» رسید. خلیفه عثمانی از این موضع مرجع شیعه شادمان شد و به والی بغداد دستور داد که خود به محضر میرزا برسد و از وی تشکّر کند و از وقوع حادثه با ابراز تأسّف اعتذار جوید.
📚 سیره و خاطرات علما، آیت الله محمدعلی جاودان، صفحه ۱۱۵
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 امام جواد علیه السلام:
*آن که گناهی را تحسین و یا تأیید کند،
در آن گناه شریک است.*
📙 بحارالانوار، جلد ۷۵، صفحه ۸۲
#حدیث
🆔️ @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نه جناب نیلی! اقتصاد مثل فیزیک نیست که جهانبینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن بیتاثیر باشد. نسخههای معیشتسوز و نابرابریساز تعدیل که در این کشور پیاده کردهاید، فرجام همین فیزیکانگاری اقتصاد است؛ اقتصادی که جواز له شدن انسان زیر چرخ توسعه را صادر کرد و عقبماندگی زائید.
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 نه جناب نیلی! اقتصاد مثل فیزیک نیست که جهانبینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن بیتاثیر باشد.
⭕️ دوره اقتصاد تجربی و رياضی یک دوره ۲۰ ساله بيشتر دوام نياورد
🔘 شما تمام بحرانهای نظامی، اجتماعی و سياسی دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ آمریکا را مشاهده میکنيد و بهموازات آن بحرانهای علمی بهويژه بحران در علوم اجتماعی مشاهده میشود. من خاطرم هست كه كسانی، آن موقع تظاهرات میکردند و به سيستم جنگی و سيستم ناعادلانه و تبعيض نژادی در آمريكا اعتراض میکردند.
🔚 در سطح دانشگاهی كسانی بودند كه میخواستند علم اقتصادی سياسی را احيا كنند و همين طور هم شد؛ يعنی دوره اقتصاد تجربی و رياضی یک دوره ۲۰ ساله بيشتر دوام نياورد و بعد از ۲۰ سال خيلی از دانشگاهها آمدند و گفتند ما میخواهيم پيشرو اقتصاد سياسی باشيم. بنابراين مطالعات درباره توسعه و تاريخ توسعه و مطالعات ديگر به اقتصاد اضافه شد و امروز هر دو مسير ادامه دارد.
🎤 گفتوگو با پروفسور حمید مولانا
#شماره۱۶
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 باید تورم را از بین برد. برای از بین بردن تورم اولین کاری که باید بکنیم این است که نظریات اقتصادی سرمایهداریِ لیبرال را کنار بگذاریم. دنبال فریدمن نروید که چطور تورم را باید کنترل کرد.
🔚 بانکهای خصوصی و دولتی باید تعطیل شوند و یک بانک ملی داشته باشیم تا تورم از بین برود.
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 اولین مسلمانی که تئوریزه کردن بیحجابی را کلید زد ▪️ روشنفکران ضرورتاً آدمهایی نیستند که بخواهند
🔰 عقبه فکری برخی روحانیون تسامحگر در مواجهه با کشف حجاب
➕ قاسم امین مصری که در زمره روشنفکران مسلمان قرار میگیرد، بر این باور بود که نمودهای انحطاط جامعه اسلامی را مناسبات نادرست میان مرد و زن و مادر و فرزند در جوامع اسلامی برشمرد و راه اصلاح آن را در تعلیم و تربیت زنان دید.
➕ بهعقیده او این تربیت باید به قادر ساختن زنان بر کسب درآمد معطوف باشد و نیز حجاب و پوشش باید به حد مصرّح در شریعت برگردد که در نظر او فاقد تحریم عام و نامحدود بی حجابی است. در جریان کشف حجاب در ایران نیز مشابه همین موضع از سوی برخی روحانیون اتخاذ شد.
✍️ محمدرضا فلاح
#شماره۳
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
📌 از #کشف_حجاب رضاخانی تا هزارتوی #فریضه_حجاب در جمهوری اسلامی
▫️ رضا قلدر مدت کوتاهی پس از تاجگذاری شروع به حمایت #سازمان_یافته و گسترش کانونها و #انجمن_های_بانوان کرد. این انجمنها محل مناسبی برای تبلیغ و ارائه بیحجابی بود، اما مهمترین زمینه برای کشف حجاب، #تغییر_لباس_مردان در سال۱۳۰۴، ۱۳۰۷ و ۱۳۱۴ شمسی بود.
▪️ رضاقلدر میدانست که مردان نسبت به وضع پوشش زنان خود بسیار #غیرت دارند و یکباره حاضر نمیشوند به کشف حجاب تن دهند، از اینرو بهتر دید اول از تغییر لباس مردان شروع کند.
▫️ برخلاف تصور رایج، رضاخان فرآیند تغییر پوشش و #سبک_زندگی مردم ایران را بسیار هوشمندانه کلید زد و کارش را با تغییر لباس مردان آغاز کرد و مهمتر از همه اینکه #برخورد_قانونی آخرین اقدام او بود و نه اولین راهکار و ایدهاش😊
▪️ حال وزارت #ارشاد دولت آقای رییسی برای برگزاری نمایشگاه بینالمللی قرآن دو پوستر منتشر میکند؛ سوژه یکی، خانوادهای چادری است که از قضا خیلی دیده نمیشود و دیگری خانوادهای غیرچادری را نشان میدهد و این یکی در #فضای_مجازی میچرخد.
▫️در شبکههای اجتماعی مورد توجه قرار میگیرد، نوع پوشش زنان پوسترها است و هیچ کس از مدل پوشش مردان سخنی به میان نمیآورد.
🔚 سؤال اینجاست که آیا واقعا سبک پوشش مردان خانوادههای #چادری در ایران اینگونه است؟ این نکات شاید بهظاهر خرد شدن در جزئیات باشد، اما اهل فن میدانند صورتبندی یک پوستر شاید بهظاهر چند ساعت زمان ببرد، اما ناشی از ساعتها فکر است که ریشه در #بنیان_های_شناختی یک دولت، سازمان، وزیر و اطرافیان او دارد.
#جامعه
🆔 @farhang_puya
💠 اميرالمؤمنين علی عليهالسلام:
➕ ثَلاثٌ يُوجِبنَ المَحَبَّةَ؛ حُسنُ الخُلقِ وَ حُسنُ الرِّفقِ وَ التَّواضُعُ.
*سه خصلت موجب دوستى است؛ خوشخويى، مهربانى و فروتنى.*
📙غررالحکم، حدیث ۴۶۸۴
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 پایههای استواری حکومت را گم نکنیم 🔘 حکومت و زمامداری، هنگامی زمینهساز تمدن راستین خواهد بود که
📌 منظور ما از اسلام چیست؟
🔹رهبر معظم انقلاب: ما از اسلام دفاع می کنیم. اما منظور ما از اسلام چیست? اسلامِ ما با اسلام متحجر از یک سو و اسلام لیبرال از سوی دیگر، در اصول و مبانی کاملا متفاوت است.
🔹 ما هم این را رد می کنیم و هم آن را. اسلام ما اسلامی است متکی به معنویت، عقلانیت و عدالت؛ این سه شاخص عمده در آن است. ما از معنویت به هیچ عنوان صرف نظر نمی کنیم. روح و اساس کار ما معنویت است.
#شماره۴۰
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ دوره اقتصاد تجربی و رياضی یک دوره ۲۰ ساله بيشتر دوام نياورد 🔘 شما تمام بحرانهای نظامی، اجتماعی
📌 تأثير جريانهای اجتماعی در آمریکا روی تحولات علمی
🔹 بنده یک دوره پنجاه ساله پس از جنگ جهانی دوم در محافل علمی آمريكا و اروپا حضور داشتهام. اين دوره دقيقاً هم زمان است با رويكرد رياضی و تجربی به علوم انسانی در دانشگاههای آمريكا.
🔸 در دهه ۱۹۵۰ وقتی كه وارد دانشگاههای آمريكا شدم، تحصيلاتم را با رشته اقتصاد شروع كردم. در دوره ليسانس گرايش به اين بود كه ما را از انديشه عقلی و تفكر اقتصادی دور كنند و ما را به تجربيات اقتصادی وادار كنند.
🔹 دانشگاههای آمريكا و اروپا بعد از جنگ دوم بينالمللی این تغييرات را طی كردند و با بررسی آن دوره میتوان دید که چگونه يك جريان اجتماعی روی تحولات علمی تأثير میگذارد.
🎤 گفتوگو با پروفسور حمید مولانا
#شماره۱۶
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 چرا خداوند ما را در کاروان محسنین قرار داده است؟
#در_محضر_استاد
#علامه_مصباح
#قسمت_پنجم
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 شما حق ندارید در هیچ یک از امور ما مسلمانان دخالت کنید! ▪️ کسی از مردم سامرا به دلیلی شخصی، نسبت
🔳 حالا حل شد!
▪️ در دیداری که مرحوم علّامه جعفری با مرحوم علّامه عسکری داشتند، اوّل سؤالی که علّامه عسکری بدون مکث از ایشان کردند این بود که شما چرا مثنوی را شرح کردی؟! منظورشان این بود که خب کارهای دیگری میکردی. حدیث شرح میکردی. ایشان گفت: من ۵۰۰۰ روایت شیعه را بین این شرحم قرار دادم. هر کس بخواهد این شرح را بخواند، این روایات را هم لاجرم میخواند. بعد از این بیان، علّامه عسکری فرمودند: حل شد.
📚 سیره و خاطرات علما، آیت الله محمدعلی جاودان، صفحه ۱۷۱
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 نه جناب نیلی! اقتصاد مثل فیزیک نیست که جهانبینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن بیتاثیر باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 این فریادهای بهشتی مظلوم را که توسط لیبرالها تکفیر شد و توسط منافقین ترور، بارها باید شنید...
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
💠 امیرالمؤمنین علی علیهالسلام:
*روزگاری خواهد آمد که مردم به گناه افتخار و از پاکدامنی تعجب میکنند!*
📙 نهجالبلاغه، خطبه ۱۰۸
#حدیث
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 تأثير جريانهای اجتماعی در آمریکا روی تحولات علمی 🔹 بنده یک دوره پنجاه ساله پس از جنگ جهانی دوم د
💠 نگاه کمی به اقتصاد مختص دهه پنجاه میلادی است
▪️ از دهه ۱۹۵۰ تا دهه ۷۰ ديپلم دكترای پسنديده در دانشگاههای آمريكا، ديپلمی بود كه مسائل مربوط به علم اقتصاد را با شيوههای كمّی رياضی و با معادلات علم احتمال مطالعه میشد.
▪️ من به خوبی بهخاطر دارم كه با شروع دهه ۱۹۶۰ مخصوصاً در سالهای ۱۹۶۴ و ۱۹۶۵ ميلادی كه شروع اعتراضات و تظاهرات كارگران سياهپوست برای آزادیهای مدنی و تغييرات بنيادين در آمريكا است، تا يك دهه مقارن با جنگ ويتنام، تغييرات در علوم اجتماعی ادامه مییابد.
🎤 گفتوگو با پروفسور حمید مولانا
#شماره۱۶
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
🌐 انقطاع از هویت، محصول الگوهای غربی
🔸 اکنون ما نباید از الگوهای غربی استفاده کنیم. الگوهای غربی، ما را دچار قطع رابطه با هویت میکند. اگر الگوی اسلامی را پیدا نکنیم، بحرانهای بیشتری خواهیم داشت.
🔸 امروز ایران اسلامی در جهان مسؤولیت دارد. با توجه به نبوغ، نیت پاک و نظام منحصر به فردی که در ایران وجود دارد، دشمنان برای نابود کردن آن در تلاش هستند و در این باره هم هیچ ابا و تعارفی ندارند. ما باید این الگوها را زودتر پیدا کنیم.
🎤 گفتوگو با مرحوم نادر طالبزاده
#شماره۱۷
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
📌 امروز همان اندازه که مردم ایران تحت شدیدترین حملات جنگ احساسی قرار دارند، مسؤلین کشور نیز تحت آماج حملات شناختی قرار گرفتهاند؛ والّا نباید سازندگان چنین هجونامهای راست راست در خیابان راه میرفتند!!!
#هنر
🆔 @farhang_puya
❇️ دست برتر تمدن ایرانی در علوم مختلف
▫️ تمدن ایرانی یکی از قدیمیترین تمدنها است و ایرانیان بهلحاظ علوم تاریخ، موسیقی، ستاره شناسی، ادبیات، پندواندرز و شرح حال بزرگان، مهمترین بودند؛ اما آنچه سبب تحولی شگرف در این تمدن کهن شد، اسلام بود.
▫️ صحنه علم و فرهنگ، وسیعترین و پرشورترین میدان خدمات ایرانیان به اسلام است. اکثر آثار اسلامی در علوم دینی و در رشتههای دیگر به اندیشه و اراده دانشمندان مسلمان ایرانی خلق شد.
🖊 فائزه اسکندری
#شماره۴
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 جامعه اسلامی، جامعه به من چه و به تو چه نیست!
#جامعه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔳 حالا حل شد! ▪️ در دیداری که مرحوم علّامه جعفری با مرحوم علّامه عسکری داشتند، اوّل سؤالی که علّامه
⭕️ یک ساعت به خودت برس!
▫️ آیت الله سید حسین قاضی طباطبایی از خاندان عریق و ریشهدار «قاضی» تبریز، در محضر میرزای بزرگ تلمّذ کرده و به کمال اجتهاد رسیده بود. مردم شهر تبریز به حضور میرزا رسیده و از ایشان میخواهند که امر کند آقای قاضی برای تعلیم و تربیت مردم و امامت جماعت در مساجد آن شهر، به تبریز باز گردد. میرزا امر فرمود و آقای قاضی آماده بازگشت شد. ناگزیر بایستی در نجف و کربلا و سایر مشاهد ائمه اطهار مشرف میشد تا وداع گوید. در آخر سر هم به سامراء رفت تا به محضر امامین عسکریین رسیده و وداع کند.
▫️ بعد از وداع به خدمت استاد بزرگ خویش میرزای شیرازی رسید تا از ایشان اجازه خروج گرفته و خداحافظی کرده و به همراه مردم شهر تبریز به ایران بیاید. میرزا در این ملاقات به ایشان فرمود:«حالا که داری میروی، شب و روزی یک ساعت به خودت بپرداز!» آقا سید حسین قاضی به ایران آمد. چند سال بعد مردم تبریز به عتبات مشرف شدند و بعد به حضور میرزا میآیند تا مرجع تقلید خودشان را زیارت کنند. میرزا از آنها از احوالات آقای قاضی سؤال میکند. جواب میگویند:«آقا آن یک ساعت که شما فرموده بودید، تبدیل به بیست و چهار ساعت شده است. ایشان همواره در مراقبت و حضور و توجه به سر میبرد.»
📚 سیره و خاطرات علما، آیت الله محمدعلی جاودان، صفحه ۷۹
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 امیرالمومنین علی عليه السلام:
*دوبهمزنی و سخنچينى را دروغ شمار، نادرست باشد يا درست.*
📚 غررالحكم، حدیث ۲۴۴۲
#حدیث
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 چگونه ماه رمضان موجب طهارت انسان از آلودگیها میشود؟
#در_محضر_استاد
#علامه_مصباح
#قسمت_هفتم
🆔 @farhang_puya