eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
881 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 با ورود روشنفکری در ایران، نحوه نگرش غربی‌ها به پدیده‌ها به منزله وحی منزّل تبدیل شد 🔸 ناقوس کلیسا به عنوان یک نماد مذهبی وارد اماکن مقدس مسلمانان شد که نمونه بارز آن در صحن عتیق آستانه مقدسه حضرت معصومه در قم هنوز باقی است. عکس و مجسمه های فرشتگان و ملائک به صورت عریان و کلیسایی هم در اماکن پخش شد. 🔹با رشد تکنولوژی و گرایش روزافزون روشنفکران مسلمان به دنیای غرب، فرهنگ و تمدن و نحوۀ نگرش آنها به پدیده ها نیز به منزله وحى منزل شد. نحوه ساخت و سازها و شهرسازی و بناها و سبک‌های طراحی فضا نیز در دنباله روی از آنها تعریف شد. 🔸 معمار ایرانی که خود خالق اثرهای جاوید و ماندگاری مانند «نقش جهان» بود به عنوان واپس گرا از پهنۀ تفکر معماران جوان حذف شد و در آتلیه ها فقط به عنوان تاریخی که باید برای گذشتگان دیده شود و دیگر قابل اجرا نیست، یاد می‌شد. ✍ مهندس حسین سروش 🆔 @farhang_puya
💢 استعمار اقتصادی، زیان‌رسان به هر دو طرف 🔸 تجاوز قدرت‌های استعماری و تکیه زدن بر سیاست‌های اقتصادی به ویژه در بخش صادرات و واردات و اشغال پنج استان شمالی به دست قوای روس که از قضا از پر درآمدترین استان‌های کشور بودند، از سویی راه را بر دریافت مالیات سد نمود و از دیگر سو غلات و مواد غذایی ساکنان آن استان‌ها را به حلقوم قشون روس سرازیر ساخت. 🔹حاصل آن شد که کسری بودجه ١٦ درصدی رو به صعود گذاشت و هزینه کمرشکن نیروهای نظامی متفقین بر گرده مردم قحطی زده ایران، زنگ خطر را برای بیگانگان به صدا درآورد. کارشناس وزارت امور خارجه انگلستان در نامه‌ای به وزارت امور هندوستان، نابسامانی‌های ایران را این گونه تشریح می‌کند: 🔹«ما باید با این حقیقت روبرو شویم که به ناچار در ایران نامحبوب و حتی مورد تنفر و انزجار باقی خواهیم ماند؛ مادامی که ما مجبور به واژگون کردن سازمان‌های اقتصادی ایران به علت مخارج زیاد نظامی خود که سبب ایجاد تورم شدید میشود هستیم، به ناچار مورد تنفر نیز قرار خواهیم داشت.» ✍ محمد حسین ظریفیان یگانه 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | دنیای آینده، دنیای فلسطین 📌 هشدار اخیر رهبر انقلاب به دولت‌های مسلمان و سخنگویان سیاسی برای نباختن قافیه در قضیه امروز فلسطین و تکرار نکردن حرف غلط آمریکایی‌ها 🆔 @farhang_puya
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی ویژه‌برنامه به مناسبت سالگرد شهادت آیت‌الله قاضی برگزار می‌کند 🌹 تحلیلی پیرامون گروه‌های التقاطی و اقدامات آن‌ها در مقابله با نظام جمهوری اسلامی 📋 چهارشنبه 1402/8/10 از ساعت 17:00 🗂 موضوع: 🔴 جریان‌شناسی تفکرات التقاطی در کشور 💡 کارشناس: حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری؛ استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر تاریخ معاصر 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856 جدیدباترافیک‌رایگان👆 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 📢 همچنین می‌توانید این برنامه را از طریق برنامه «باد صبا» بخش «هیئات مذهبی»، «پخش زنده هیئات شاخص کشور»، «دفتر ارتباطات فرهنگ» از روی گوشی‌های تلفن همراه، نیز ملاحظه فرمایید. 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom
✍ الإمام عليّ عليه السلام: مَن أمَّلَ غَيرَ اللّهِ سُبحانَهُ ، أكذَبَ آمالَهُ 🖋 امام على عليه السلام : هر كه به غيرِ خداوند سبحان اميد بندد ، اميدهايش را دروغ مى يابد. 📚 غرر الحكم: ج۵، ص۴۰۶، حدیث۶۹۵۳ 🆔 @farhang_puya
📌 مؤلفه های اصلی بیداری جهانی 🔸 این اصول را می‌توان برای همه ادیان و ملل به مثابه نقطه مرکزی و پیش برنده قوی حرکت مقاومت جهانی، جا انداخت تا تضمینی تئوریک و عملی برای اتحاد همه ۹۹ درصد مورد ظلم واقع شده جهانی و ادامه حرکت تا رفع هر گونه فتنه از عالم مهیا شود. ان شاء الله. 🧷 توحیدگرایی در سایه منطق و عقلانیت نه احساسات 🧷 تأکید بر مفهوم حمایت از مستضعفین و نفی استکبار درونی و بیرونی 🧷 خیر‌گرایی و تأکید بر قدرت اصلی خداوند و توان آدمی در غلبه بر شیطان 🧷 توجه جدی و وحدت‌طلبانه بر گفتارهای حجیت‌دار پیامبران و رسولان الهی 🧷 تأکید بر اخلاق و معنویت تقوامحور دینی و فاصله‌گرفتن از ادعا و فرقه‌سازی و دروغ‌گویی و فریب معنوی 🧷 مبارزه با نژاد‌پرستی و ویژه‌خواری و خودبرتربینی برخی گروه‌ها و ادیان و نژادها و خاندان‌های زرسالار ✍ محمد حسین فرج‌نژاد 🆔 @farhang_puya
📌 راه رهایی برای تقویت و تداوم نهضت جهانی مقاومت 📍شناخت و برجسته‌نمایی دقیق عوامل تاریخی بیداری اسلامی و جهانی 📍بازخوانی راهبردی و انتقادی تاریخ‌نویسی غرب و نوشتن مستقل منابعی برای تحقیقات مستقل و مسئولانه 📍تقویت حوزه‌های علمیه شیعه و ورود بنیادین و استراتژیک حوزه‌های علمیه به بحث شناخت و تحلیل معنویت و عرفان و اخلاق و رسانه 📍شناخت دقیق و برجسته‌نمایی و تبلیغ دلایل رویکرد مردم غرب به جنبش تسخیر وال استریت 📍یافتن راه‌های هر گونه کمک به جنبش‌های نقد غرب در جهان اسلام و غیر اسلام 📍برنامه‌ریزی و انسجام بیشتر در راستای رفع شبهات داخل و خارج و ایجاد فضای علمی و دانشگاهی و تبلیغی کافی در راستای بیداری جهانی 📍گسترش و تحکیم نگاه انتقادی و علنی به محصولات علمی و فرهنگی و رسانه‌ای تمدن اومانیستی غرب ✍ محمد حسین فرج‌نژاد 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبرمعظم انقلاب: یک ابلهی پیدا می‌شود می‌گوید اجتماع مردم در انگلیس کار ایران است. لابد بسیج لندن و بسیج پاریس این کار را کرده‌اند! 🆔 @farhang_puya
📌 داخلی‌ها حواس‌شان باشد؛ بیرونی‌ها می‌بینند...! 🔴 ناکارآمدی نظام را به صورت یک اصل مسلّم درآورند که به نظر من این از آن چیزهای خطرناکی است که گاهی دوست‌ها و خودی‌ها هم در این جا اشتباه می‌کنند. 🔻 در مقام انتقاد از دستگاه و سازمان و مسئولین، گاهی طوری حرف زده می‌شود که انعکاس آن در بیرون و در ذهن مخاطبانی که نشسته‌اند و به حرف ما گوش می‌کنند، به مراتب بیش از آن واقعیت است این را باید توجه داشت. 🔻ما نباید با دشمنان نظام هم‌صدا شویم. آنها مرتب روی ناکارآمدی نظام تکیه می‌کنند، چه به صورت ناکارآمد جلوه دادن دولت و چه به صورت ناکارآمد و یا بد جلوه دادن اشخاص امین و سالمی که در نظام مشغول خدمتند. دائما آن را تکرار می‌کنیم هر کدام از کارها باید در جای خود صورت گیرد. 🖋 فائزه‌فلاطونی 🆔 @farhang_puya
🔴 نظم در نظام، علاج ناکارآمدی 🖇 اگر مسئولان دولتی در جای خود و مسؤلان قضایی در جای خود، هر کدام با این انحرافات و خطاها برخورد کنند، هم کارایی مسؤلان دولت در زمینه‌های مختلف زیاد خواهد شد و هم این معضل اقتصادی مشکل اشتغال، مشکل صادرات و واردات مسائل مربوط به پول و غیره عمدتا حل خواهد شد. 📌 یعنی برخورد با فساد هم موجب می‌شود که افراد دقت بیشتری بکنند هم موجب می‌شود که دست‌های خیانت کار بترسند و عقب بکشند. 📌 این دو عامل موجب خواهد شد که در کارهای اقتصادی و جاری کشور و دولت، پیشرفت به وجود آید. بنابراین علاج تهاجم به ناکارآمدی نظام اثبات کارآمدی است که اثبات کارآمدی هم این گونه است. ✍ فائزه‌فلاطونی 🆔 @farhang_puya
✍ امیرالمؤمنین امام_علی علیه‌السلام: 🔺 براى هيچ توكل‌كننده‌اى رنجى نيست. 📚 غررالحكم، حدیث ۷۴۵۱ 🆔 @farhang_puya
🖇 این یعنی قدرت‌یافتن ادامه‌دهندگان حلقه کیان 🔹 اینکه امروز پس از گذشت نزدیک به چهل سال از انقلاب، جریانی در ایران هست که به صراحت خود را لیبرال می‌داند؛ اینکه سند ۲۰۳۰ آشکارا حمایت و امضا می‌شود و آقایان در خیال خام تحفظ هستند؛ این که مذاکرات هسته‌ای را به خودی خود دارای افتخار و ارزش می دانند.. 🔸 و این که فارغ از هر فرجامی(تلخ یا شیرین) برجام را یک دستاورد می‌دانند؛ اینکه کام حضرات با شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» تلخ می‌شود.. 🔹 این که کربلا نه درس قیام و مقاومت که درس مذاکره و سازش می‌دهد و سقیفه هنوز هم تحریف می‌شود! اینکه جای شهید و جلاد را عوض می کنند و این که... هیهات که این لیست سیاه تمام شود! 🔚 این یعنی همان تربیت یافتگان برپادارنده سلطه ابرقدرت‌ها، یعنی ادامه عقبه‌ای به نام حلقه کیان، تا روشنفکری دینی، تا اصلاح‌گرایی، تا نهضت ملی، تا بازرگان، تا مدرنیته و تا سکولاریسم! ✍ الهام عباسی 🆔 @farhang_puya
💢 سبک‌شناسی نفوذ یعنی چه؟ 🔸 مقصود از «سبک‌شناسی نفوذ» برشماری گونه‌های مختلف نفوذ بر اساس چگونگی تاثیر عامل نفوذی بر فرد یا افراد پذیرای نفوذ است. از این رو، بایستی «سبک شناسی نفوذ» را از دو حیطهٔ «روش‌شناسی» و «شناخت نفوذ» از حیث ابعاد مختلف تفکیک کرد. 🔹 روش‌شناسی نفوذ، ناظر به شناخت شیوه‌ها و چگونگی پیشبرد نفوذ در اعماق هدف است؛ مانند تطمیع پول، قدرت، جاذبه های جنسی، تخویف رسانه‌های جمعی جاسوسی و.... 🔸«شناخت ابعاد مختلف نفوذ» نیز به حیطه‌شناسی نفوذ (شناخت نفوذ از حیث حیطه‌های اجرای نفوذ مانند نفوذ سیاسی، نفوذ فرهنگی، نفوذ اجتماعی و ...) می‌پردازد. ✍ محمد حسین وفائیان 🆔 @farhang_puya
📌 جریان‌های صدر اسلام 🖇 جریان‌های صدر اسلام را از یک زاویه می‌توان به هشت جریان تقسیم کرد که در سه جبهه قرار می‌گیرند: الف) جبهه اول جبهه مقاومت در راه حق است که ما آن را جبهه رهروان اهل بیت علیهم السلام می نامیم. 🔗 ب) جبهه دوم جبهه معارضان اهل بيت عليهم السلام است که مخالف حق‌اند. پ) جبهه سوم هم جبهه اعتزال و به تعبیر دیگر جبهه جداشده از حق و باطل است. 📎 جبهه اول یعنی رهروان اهل بیت(ع)، دو دسته می‌شدند؛ یک دسته رهروان «بابصیرت و یک دسته «رهروان فاقد بصیرت». جبهه معارضان هم چهار دسته می‌شدند. جریان «خواص تجدید نظر طلب»، جریان «زرسالاران برانداز» جریان «صدارت‌طلبان بیعت‌شکن» و سرانجام جریان «متحجران آشوبگر» 🔗 جریان اعتزال هم به دو دسته تقسیم می‌شد: جریان «اعتزال عافیت‌طلب» که پایگاهش در مدینه بود و جریان «اعتزال قدرت‌طلب» که پایگاهش در کوفه قرار داشت. 🖊 جواد سلیمانی 🆔 @farhang_puya
💢 بصیرت راه حل دفع نفوذ 🔹 امروز هم باید جریان نفوذ و کاتالیزورهایی را که باعث می‌شوند جریان نفوذ مسلط شود، شناسایی کنیم؛ اولا به کاتالیزورها رأی ندهیم؛ ثانیا اگر ندانسته رأی دادیم با سیستم کنترلی از آنها مواظبت کنیم تا نتوانند جاده نفوذ دشمن را هموار کنند. 🔸 با انتقاد و افشاگری و برخورد تند حساب شده، با آگاهی دادن به مردم و افراط نکردن در کارها عمل حساب شده، و احساسی عمل نکردن می‌توانیم جلوی نفوذ را بگیریم. در زمان اصلاحات داشتند نفوذ می‌کردند ولی جریان‌ها و افراد با بصیرت جلویشان را گرفتند. الان هم دارند نفوذ می‌کنند؛ بصیرت می‌تواند جلوی نفوذ را بگیرد. ✍ جواد سلیمانی 🆔 @farhang_puya
📌 شرط سودمندی علوم 🔸 همه می‌دانیم، آیات و روایات هم هست، تجربه‌های عینی و دلیل عقلی داریم بر این که علم، شرط لازم است، نه شرط کافی. گاهی ممکن است تحصیل علم باعث ضرر بیشتر شود؛ مثل معروف «دزد که با چراغ آید گزیده تر برد کالا» آن شرط دیگری که شرط لازم را کافی می‌کند به چند چیز منشعب می‌شود: 🔹 یکی این که ما علوم را از منابع صحیحش اخذ می‌کنیم و واقعا علم باشد نه به قول امیرالمؤمنين «الا جهاليل و اضالیل» باشد. پس هم منابع معتبر باشد و هم روش استفاده و استنباط باشد. 🔹هر علم یک متد مخصوص خودش را دارد که اگر از آن متد استفاده کنند نتیجه صحیح به دست خواهد آمد. ولی بعد از آن که انسان این علم را به دست آورد، ممکن است عملاً به صورت دیگری منعکس کند. مانند بسیاری از علمای بنی اسپرائیل از احبار و رهبان که عمداً حقایق را تحریف می‌کردند. 🔚 باید انگیزه داشته باشیم و علم صحیح را در جامعه نشر دهیم؛ بعد از یاد گرفتن مفاهیم و تولید مفاهیم و علم جدید، شرط دوم این که انسان باید تقوی داشته باشد، اخلاص داشته باشد، خودسازی کند تا این که از علمش سوء استفاده نکند. ✍ سمیه طاهریان 🆔 @farhang_puya
💢 تداوم انقلاب اسلامی از دیدگاه شهید مطهری 🔸«شهید مطهری» یکی دیگر از ارکان تداوم و استمرار انقلاب اسلامی را حفظ آزادی می‌داند؛ ولی آزادی به معنای معقول و در چارچوب اخلاق و اسلام را تبیین می‌کند. ایشان در این زمینه می‌گوید: 🔹 از آنجا که ماهیت این انقلاب ماهیتی عدالت خواهانه بوده است، وظیفه حتمی همگی ما این است که به آزادی‌ها به معنای واقعی کلمه احترام بگذاریم. زیرا اگر بنا باشد حکومت جمهوری اسلامی زمینه اختناق را بوجود بیاورد، قطعا شکست خواهد خورد. البته آزادی غیر از هرج و مرج است و منظور ما آزادی به معنای معقول آن است. 🔸همچنین در رابطه با آزادی فکر و بیان و قلم می‌فرماید: هر کس می‌باید فکر و بیان و قلمش آزاد باشد و تنها در چنین صورتی است که انقلاب اسلامی ما راه صحیح پیروزی را ادامه خواهد داد.... 🔚 که در جامعه ما، محیط آزاد برخورد آراء و عقاید به وجود بیاید به طوری که صاحبان افکار مختلف بتوانند حرف‌هایشان را مطرح کنند و ما هم در مقابل آراء و نظریات خودمان را مطرح کنیم. تنها در چنین زمینه‌ی سالمی خواهد بود که اسلام هر چه بیشتر رشد می‌کند. 🆔 @farhang_puya
✍ امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام: 🔺 براى هيچ توكل‌كننده‌اى رنجى نيست. 📚 غررالحكم، حدیث ۷۴۵۱ 🆔 @farhang_puya
💢 تفاوت آزادی در اسلام و آزادی در غرب 🔹 اومانیست‌ها با تأکید بر خودمختاری و خودرأیی انسان، بر این باورند که انسان، آزاد به دنیا آمده است و حق گزینش دارد و از هر قید و بندی رهاست. بنابراین، خود، باید سرنوشت خویش را رقم زند؛ زیرا او به کمک خرد، می تواند حقوق و اختیارات خویش را تعیین نماید. در نتیجه هیچ نیازی به تعیین تکلیف از ماورای طبیعت ندارد. 🔸 از این رو، چون دین و ارزش‌های دینی با آزادی و اختیار بی‌قید و شرط انسان در ستیز کامل هستند، بایستی از صحنه زندگی این جهانی بشر حذف شوند. در مقابل اندیشه اومانیستی، بر اساس اندیشه اسلامی و در حوزه مهدویت، آزادی مفاهیم و معیارهای متعددی دارد که باید در مقام اندیشه و عمل به آنها توجه داشت. 🔹 از دیدگاه اسلام، مرز آزادی تا جایی است که به حقوق دیگران تجاوز نشود و با آنها در تزاحم نباشد. از آنجا که تحقق حکومتی عادلانه تنها با رعایت حقوق همگان و اجابت دادخواهی مظلومان و قضاوت‌های عادلانه و رعایت شدن اصل برابری در همه عرصه‌ها میسر می‌شود، کمتر کسی در آن عصر [ مهدویت ] از رعایت حقوق کوتاهی می‌کند. ✍ بهروز محمدی منفرد 🆔 @farhang_puya
📌 هدف غرب از علمداری حقوق زنان چیست؟ 🔹 به قول استاد مطهری، رشد روز افزون صنعت که بیش از نیاز واقعی انسان‌ها بود، به ضرورت تحمیل کالا بر مصرف کننده انجامید که می‌بایست با ترفندهای زیادی و به کارگیری همه وسایل ارتباطی فکری و هنری، انسان‌ها را به عامل بی‌اراده مصرف تبدیل کند. 🔸 قدرت سرمایه‌داری بار دیگر سراغ بهره‌کشی از زن برآمد، اما این بار نه از نیروی بدنی و کار زن، بلکه از نیروی جاذبه و زیبایی او و گرو گذاشتن شرافت و حيثيتش از قدرت افسونگری زنان در تبلیغات و تحمیل کالاهای تولیدی به دنیا استفاده کرد. 🔹 بدیهی است همه اینها را به حساب آزادی و تساوی با مرد گذاشت؛ متأسفانه شاهدیم که زنان همه عرضه خود را در عرضه خود دیدند، غافل از آنکه به نوعی از ستم تاریخی رهایی یافتند و به زیر یوغ استعمار نوین و مدرنیسم با شعارهای فریبنده قرار گرفتند و برای رهایی از وجدان بیدار، او را به دامن فردگرایی و نسبیت در ارزش‌ها فراخواندند که هر فکر بیداری را خفته گرداند. ✍ اکرم مبارکی 🆔 @farhang_puya