eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
931 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 پیروزی حق بر باطل، از نوامیس الهی 🔹 برخی سنت‌های الهی، مطلق و برخی دیگر مقیّدند. سنت‌های مقید و مشروط برخی مخصوص اهل حق و برخی دیگر مخصوص اهل باطل است. با این حال باید توجه داشت که به عقیده ایشان (شهید مطهری)، سنن و قوانين لا‌يتخلف حاکم بر عالم، لازمه نظام علی و معلولی جهان است. 🔸 این نظام متقن هم در علل و معلولات مادی جریان دارد و هم در غیرمادی. ملائکه، روح، لوح قلم و کتب سماوی، وسایطی هستند که فیض الهی و قضا و قدر الهی به اذن پروردگار به وسیله آنها جریان دارد. یکی از سنت‌های الهی، «پیروزی حق بر باطل» است. 🔹 جنگ حق و باطل همیشگی است یعنی بشر با ایمان به یک حقیقت، منافع خود را فدای ایمانش می‌کند و در راه آن با طرف مقابل که دنبال منافع شخصی است می‌جنگد. به نظر ایشان، باطل هماره مغلوب خواهد شد؛ به شرط آنکه اهل ایمان به وظیفه خود که مبارزه با باطل است، عمل کنند و در پیروی از حق پایدار باشند. ✍ سید سعید حسینی 🆔 @farhang_puya
25.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 رجز خوانی طوفانی مهدی رسولی، اولین شب مراسم عزاداری حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها در محضر رهبر انقلاب 🆔 @farhang_puya
💢دانشجو‌ها باید قدرت تحلیل سیاسی داشته‌ باشد 🔹 اگر دانشگاه به کلی از سیاست دور باشد، خالی از شور و نشاط می‌شود و به محلی برای رشد میکروب‌های خطرناک فکری و رفتاری تبدیل می‌شود؛ اما معنای سیاسی شدن دانشگاه‌ها به این معنا نیست که مراکز علمی به محلی برای استفاده جریان‌ها و عناصر سیاسی تبدیل شود. 🔸 از نگاه رهبر دانشجو باید سیاسی باشد و دانشگاه‌ها باید سیاسی باشند اما معنای این حرف را اینطور روشن می‌کنند که دانشجوها باید قدرت تحلیل سیاسی داشته باشند تا جبهه‌بندی‌های دنیا را بشناسند تا بفهمند دشمن امروز کجاست و از کجا و با چه ابزاری حمله می‌کند. ✍ فاطمه زهرا علوی 🆔 @farhang_puya
✍ امام على عليه السلام: «إنّ مِن أعظَمِ العُوّادِ أجرا عندَ اللّهِ عَزَّوجلَّ لَمَن إذا عادَ أخاهُ خَفَّفَ الجُلوسَ، إلاّ أن يَكونَ المَريضُ يُحِبُّ ذلكَ و يُريدُهُ و يَسألُهُ ذلكَ» 🖌 «بزرگترين پاداش را نزد خداوند عزّوجلّ آن عيادت‌كننده‌اى دارد كه هرگاه به عيادت برادرش برود، زمان كوتاهى نزد او بنشيند، مگر اين كه خود بيمار دوست داشته باشد و از او بخواهد كه بيشتر بنشيند.» 📚 ميزان الحكمه؛ ج۱۰؛ ص۵۰۰ 🆔 @farhang_puya
📌 «نفس» در نگاه فلاسفه اسلامی 🔹 از نگاه فیلسوفان اسلامی، اساس «نفس آدمی» غیر مادی است و بادلائل متقن و براهین عقلی تجرد نفس به اثبات رسیده است. و از طرف دیگر پایه‌های متزلزل مكتب ماتریالیسم دیالکتیک نیز یکی پس از دیگری فرو می‌ریزد. 🔸 از سوی دیگر در بیان وحی منزل الهی نیز در هیچ جا یافت نمی‌شود که تمام حقیقت انسان، «بدن» و «حالات جسمانی» او معرفی شده باشد. کلمه روح در هیچ موردی به معنی بدن تنها یا بدن توام با ذات آدمی و یا به مفهوم جنبش‌های درونی به کار نرفته است. 🔚 بلکه گاهی به عنوان عامل افاضه حیات از جانب خداوند می‌باشد که همیشه به ذات الهی منتسب است و البته گاهی به معنای فرشته وحی و... نیز به کار رفته است. ✍ حمید رفیعی هنر 🆔 @farhang_puya
📌 از «علم النفس» تا «روان‌شناسی» 🔹 یکی از مسائل مطرح در فلسفه مبحث حقیقت نفس آدمی بوده که ظاهراً در دو مقطع متفاوت در ایران عرضه شده است. یکی در حدود قرن ۹ میلادی همزمان با ترجمه کتب فلسفه یونان به زبان عربی با عنوان علم النفس و دیگری در قرن ۱۹ میلادی مصادف با انشعاب دانش‌های نوین از فلسفه غرب با عنوان روان‌شناسی. 🔸 به نظر نفوذ تفکر فلسفه ماتریالیستی در ایران نقش بسزایی در ترجمه این دانش با عنوان «روان‌شناسی» داشته است و علی‌رغم تلاش پیشگامان اولیه این دانش در استفاده از مفاهیم «علم النفس» فلسفه اسلامی ره به خطا رفته به گونه‌ای که امروزه، اسلامی‌سازی این دانش را به چالش کشانده است. 📝 حمید رفیعی هنر 🆔 @farhang_puya
📌 ریشه‌ی معضلات اجتماعی 🔹 معضلات اجتماعی در جامعه کنونی ما (مانند بالا رفتن سن ازدواج، بیکاری، مواد مخدر، فحشای جنسی، رشد آمار سرقت و غیر آنها) هر یک ریشه در عواملی مختلف دارند. از این علل و عوامل به عاملی اشاره می‌شود که در همه معضلات اجتماعی فراگیر است و آن عدم تناسب «تحول ساختارها» با «تحولات اجتماعی» است. 🔸 ناهماهنگی این ظرف و مظروف و عدم تدبیر آگاهانه و هوشمندانه برای هماهنگ‌سازی آن دو، سبب می‌شود که عرصه برای افراد جامعه سخت گردد که این را «تنگنای اجتماعی » می‌نامیم. افراد جامعه از دو حيث «بافتار فردی» و «پایگاه اجتماعی» گوناگون و متفاوتند. 🔹 بالتبع برای برخی از افراد، فشار این تنگناها یا ناچیز است و یا آنها توان فردی برای حل آن را دارند و یا دست کم می‌توانند صبور باشند، اما برای برخی از افراد فشار تنگناهای اجتماعی هم جدی است و هم آنها در چهارچوب ساختارهای اجتماعی موجود، از حل آنها نا‌توانند. ✍ محمد علی متولیان 🆔 @farhang_puya
29.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | نماهنگ بی‌مردم 🎙 بانوای: حاج مهدی رسولی 🏴🏴 شهادت بانوی بزرگوار اسلام، ام‌ابیها، حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها را خدمت حضرت حجة عجل الله تعالی فرجه و شیعیان و مخلصین ایشان، تسلیت عرض می‌نماییم. 🆔 @farhang_puya
🖇 ایجاد «دغدغه فرهنگی» میان سطوح میانی و پایین جامعه، امری واجب برای متولیان فرهنگی 🔹 سیر دغدغه‌مند بین «هستی‌شناسی»، «معرفت‌شناسی»، «روش‌شناسی» و «مشکلات عینی»، امری رایج در میان نخبگان فکری می‌باشد. اما عدم جریان آن در سطوح میانی و پایینی جامعه، یکی از آسیب‌های موجود در «فرهنگ عمومی کشور» است که باید برای آن تدبیری اندیشید. 🔚 و الا باید بدانیم که شوره‌زاری کویر در حال پیشرفت به سوی دشت‌های پر محصول است. این واقعیت با نگاهی گذرا به سطح کیفی دانشگاهیان و حوزویان به خصوص در مقاطع پرکمیت آنها، قابل مشاهده است. 🔸 کسانی که از میان مردم وارد حوزه‌های روحانیت می‌شوند، طبعاً آثار سوء فکری و اخلاقی را با خود می‌آورند. حوزه‌های روحانیت جزئی از جامعه و مردم است. بنابراین ما باید در اصلاح فکری و اخلاقی افراد حوزه کوشش کنیم. 🔖 محمد علی متولیان 🆔 @farhang_puya
📌 «توسعه» به وسعت فرهنگ 🔹 اصطلاح توسعه مفهوم عامی است که فقط بعد اقتصادی را در برنمی‌گیرد؛ بلکه می‌توان از توسعه سیاسی، فرهنگی و حتی دینی سخن گفت؛ بدین جهت باید این واژه را در حقیقت یک «فرهنگ» نامید که به بخش خاصی از زندگی محدود نمی‌شود‌. 🔚 پذیرفتن یا رد آن تمام زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و لذا نمی‌توان توسعه اقتصادی را پذیرفت ولی توسعه سیاسی را رد کرد. ✍ مهدی مشکی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه | وصله چادر بی بی 🌿 صحبت کوتاه و دلنشین آیت‌الله مصباح یزدی (قدس سره) درباره امید به عنایت حضرت زهرا سلام الله علیها 📅 ۱۳۹۴/۰۴/۲۷ 🆔 @farhang_puya