eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
934 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 ریشه‌ی معضلات اجتماعی 🔹 معضلات اجتماعی در جامعه کنونی ما (مانند بالا رفتن سن ازدواج، بیکاری، مواد مخدر، فحشای جنسی، رشد آمار سرقت و غیر آنها) هر یک ریشه در عواملی مختلف دارند. از این علل و عوامل به عاملی اشاره می‌شود که در همه معضلات اجتماعی فراگیر است و آن عدم تناسب «تحول ساختارها» با «تحولات اجتماعی» است. 🔸 ناهماهنگی این ظرف و مظروف و عدم تدبیر آگاهانه و هوشمندانه برای هماهنگ‌سازی آن دو، سبب می‌شود که عرصه برای افراد جامعه سخت گردد که این را «تنگنای اجتماعی » می‌نامیم. افراد جامعه از دو حيث «بافتار فردی» و «پایگاه اجتماعی» گوناگون و متفاوتند. 🔹 بالتبع برای برخی از افراد، فشار این تنگناها یا ناچیز است و یا آنها توان فردی برای حل آن را دارند و یا دست کم می‌توانند صبور باشند، اما برای برخی از افراد فشار تنگناهای اجتماعی هم جدی است و هم آنها در چهارچوب ساختارهای اجتماعی موجود، از حل آنها نا‌توانند. ✍ محمد علی متولیان 🆔 @farhang_puya
29.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | نماهنگ بی‌مردم 🎙 بانوای: حاج مهدی رسولی 🏴🏴 شهادت بانوی بزرگوار اسلام، ام‌ابیها، حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها را خدمت حضرت حجة عجل الله تعالی فرجه و شیعیان و مخلصین ایشان، تسلیت عرض می‌نماییم. 🆔 @farhang_puya
🖇 ایجاد «دغدغه فرهنگی» میان سطوح میانی و پایین جامعه، امری واجب برای متولیان فرهنگی 🔹 سیر دغدغه‌مند بین «هستی‌شناسی»، «معرفت‌شناسی»، «روش‌شناسی» و «مشکلات عینی»، امری رایج در میان نخبگان فکری می‌باشد. اما عدم جریان آن در سطوح میانی و پایینی جامعه، یکی از آسیب‌های موجود در «فرهنگ عمومی کشور» است که باید برای آن تدبیری اندیشید. 🔚 و الا باید بدانیم که شوره‌زاری کویر در حال پیشرفت به سوی دشت‌های پر محصول است. این واقعیت با نگاهی گذرا به سطح کیفی دانشگاهیان و حوزویان به خصوص در مقاطع پرکمیت آنها، قابل مشاهده است. 🔸 کسانی که از میان مردم وارد حوزه‌های روحانیت می‌شوند، طبعاً آثار سوء فکری و اخلاقی را با خود می‌آورند. حوزه‌های روحانیت جزئی از جامعه و مردم است. بنابراین ما باید در اصلاح فکری و اخلاقی افراد حوزه کوشش کنیم. 🔖 محمد علی متولیان 🆔 @farhang_puya
📌 «توسعه» به وسعت فرهنگ 🔹 اصطلاح توسعه مفهوم عامی است که فقط بعد اقتصادی را در برنمی‌گیرد؛ بلکه می‌توان از توسعه سیاسی، فرهنگی و حتی دینی سخن گفت؛ بدین جهت باید این واژه را در حقیقت یک «فرهنگ» نامید که به بخش خاصی از زندگی محدود نمی‌شود‌. 🔚 پذیرفتن یا رد آن تمام زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و لذا نمی‌توان توسعه اقتصادی را پذیرفت ولی توسعه سیاسی را رد کرد. ✍ مهدی مشکی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه | وصله چادر بی بی 🌿 صحبت کوتاه و دلنشین آیت‌الله مصباح یزدی (قدس سره) درباره امید به عنایت حضرت زهرا سلام الله علیها 📅 ۱۳۹۴/۰۴/۲۷ 🆔 @farhang_puya
💎امام رضا عليه ‏السلام: «مَن لم يَقدِرْ على ما يُكَفِّرُ بهِ‏ ذُنوبَهُ فَلْيُكثِرْ مِنَ الصَّلاةِ على محمّدٍ وآلِهِ فإنّها تَهدِمُ الذُّنوبَ هَدماً» 🖌 هر كه نمى‏‌تواند كارى كند كه به سبب آن گناهانش زدوده شود، بر محمّد و خاندان او بسيار درود فرستد؛ زيرا صلوات گناهان را ريشه كن مى ‌كند. 📗الأمالي للصدوق: ۱۳۱/۱۲۱‌‌‌‌‌‌‌ 🆔 @farhang_puya
💢 خطبه‌های سرور زنان جهان؛ فریادی در برابر فراموشی حق (بخش اول) 🔹 حضرت زهرا (س)، تنها مدتی کوتاه پس از رحمت پدر بزرگوارش به حیات پربار خویش ادامه داد و در همان مدت کوتاه، نقش روشنگری و دفاع از رسالت و امامت و نهضت نبی اکرم را به تمامی ایفا نمود. 🔸 ایشان در دو خطبه مهم که پیش از رحلتشان ایراد فرمودند، اصول اساسی مکتب وحی و خطر انحراف از آن اصول را برشمردند تا حجت بر مسلمانان تمام شود. 🔹 خطبه اول که در زمان سلامت ایشان و در مسجد النبی و با حضور مردان مهاجر و انصار ایراد و سخن گفت و به شبهه‌ها پاسخ داد. بخش هفتم: «به عنوان اتمام حجت از یاران راستین پیامبر طلب کمک نمود و گفتار خود را با تهدید ایشان به عذاب الهی پایان داد.» 🖊 زهرا شریعتی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 خطبه‌های سرور زنان جهان؛ فریادی در برابر فراموشی حق (بخش اول) 🔹 حضرت زهرا (س)، تنها مدتی کوتاه پس
💢 خطبه‌های سرور زنان جهان؛ فریادی در برابر فراموشی حق (بخش دوم) 🔹 در خطبه دوم که در بستر بیماری و در خانه ایشان و این بار در حضور زنان مهاجر و انصار ایراد شد، لحن ایشان کوبنده‌تر و محتوای آن غم‌انگیزتر است. این، خطبه رنجنامه قلب مجروح دخت گرامی پیامبر است که نشان از یأس ایشان از توجه به اصولی که در خطبه اول برای امت بازگو شده است دارد. 🔸 حضرت در عین درد و بیماری حتی یک کلمه در مورد حال شخصی و غم‌های درون خود نگفت و تنها هدفش اتمام حجت بود و محور تمام سخنانش، غصب خلافت و مظلومیت امام خویش و اشاره به خطرات آینده این انحراف. ✍ زهره شریعتی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 خطبه‌های سرور زنان جهان؛ فریادی در برابر فراموشی حق (بخش دوم) 🔹 در خطبه دوم که در بستر بیماری و د
💢 خطبه‌های سرور زنان جهان؛ فریادی در برابر فراموشی حق (بخش سوم) 🔹 پس از حمد و ثنای پروردگار و ستایش پیامبر، فرمود: «به خدا در حالی صحبت کردم که از دنیای شما متنفرم، مردان شما را دشمن می‌شمرم و از آنان بیزارم و... وای بر آنان که خلافت را از کوه‌های محکم رسالت و شالوده‌های متین نبوت و رهبری و جایگاه نزول وحی و جبرئیل امین و آگاهان در امر دنیا و دین کنار زدند؛ بدانید که این خسران و زیان آشکار است......» 🔸در ادامه اشاره می‌نماید که با غصب خلافت چه نعمت بزرگی چون حضرت علی (ع) را از دست داده‌اند؛ زیرا علی (ع) آگاه‌ترین مردم به حلال و حرام الهی و آیات قرآن است و در جمله پایانی می‌فرماید: 🖇 «تأسف بر شما! چگونه امید نجات دارید در حالی که حقیقت بر شما مخفی مانده و از واقعیت‌ها بی‌خبرید... آیا ممکن است، شما را مجبور به پذیرش حق کنیم در حالی که کراهت دارید؟» افسوس و عجب که امت به گوش جان نشنیدند و از حق روی گرداندند.... 📝 زهره شریعتی 🆔 @farhang_puya
7.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | مرثیه‌سرایی میثم مطیعی در مراسم عزاداری شام شهادت حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها در حسینیه امام خمینی 🆔 @farhang_puya
✍ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: «لا تُصاحِبْ إلّا مُؤمنا» 🖌 با كسى جز مؤمن، همنشينى مكن. 📚 بحارالأنوار؛ ج۷۷؛ ص ۸۴ 🆔 @farhang_puya
💢 تفاوت جهان‌بینی الهی و مادی ▫️ هویت دینی در سایه برقراری ارتباط با آفریدگار جهان و قبول حاکمیت او پدید می‌آید و پس از تثبیت این هویت در وجود انسان است که همه رفتارهای فردی و اجتماعی وی براساس اهداف دین شکل می‌گیرد. ▪️هویت دینی به آدمی نشان می‌دهد که او در جهان‌بینی الهی جایگاهی ارزشمند دارد و زندگی‌اش هدفمند است؛ از این رو همواره گفتار و رفتار خویش را با جهان بینی الهی سازگار می‌کند. ▫️ اما در جهان بینی غیردینی که در آن فرد و جامعه با هویت دینی بیگانه‌اند، انسان بدون توجه به مقام و موقعیت خود در جهان هستی به دنبال تأمین خواسته‌های نفسانی خویش است. هویت‌دینی با آفرینش انسان آمیخته است و هرگونه مبارزه برای نابودی این هویت، مبارزه با انسانیت انسان است. ✍ فاطمه سادات حسنی 🆔 @farhang_puya