eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
872 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 رویکردی نو به تحلیل فلسفی انرژی 🔹 با فرض عدم همسانی عینی میان «انرژی» و «مادهٔ» فیزیکی بر این است که «انرژی» از معقولات ثانیه فلسفی است و منشأ انتزاع آن نیز شرایط مختلف قرار گرفتن یک ماده یا نسبت واقعی میان مادیات است. 🔸 برای مثال وقتی می‌گوییم چوب آتش گرفته و انرژی پتانسیل آن به انرژی جنبشی تبدیل شده است، این گونه نیست که علاوه بر اجزای «چوب» و «آتش»، حقیقت عینی دیگری به نام انرژی داشته باشیم؛ بلکه در حقیقت تنها اجزایی از «چوب» و «آتش» داریم. 🔹 تغییراتی که در اجزای چوب از طریق شعله‌ور شدن آن بـه وجود می‌آید موجب پدید آمدن شرایط خارجی جدیدی در همان اجزای «چوب» می‌شود که ذهن ما از نسبت میان این شرایط مختلف در همان اجزای «چوب»، مفهوم «انرژی» را انتزاع می‌کند؛ اعم از آنکه این انرژی حاصل از نسبت میان شرایط مختلف مولکول‌ها باشد یا هسته‌ها و یا اتم‌ها...... ✍ صفدر الهی‌راد 🆔 @farhang_puya
📌 اعتدال‌گرایی=انقلابی‌گری 🔹 با نگاهی به سخنان رهبری مشخص می‌شود در حقیقت انقلابی‌گری و اعتدال‌گرایی بر هم منطبق اند و این دو از هم تفکیک پذیر نیستند. در دوران کنونی چنانچه سعی گردد معنای اعتدال به معنای حقیقی کلمه در امور سیاسی کشور حاکم شود، اصول انقلاب و اسلام مبنای حرکت باشد و هر جا از اصول انقلابی تخطی شده، اصلاح شود و به این اصول بازگردیم، مسیر صحیحی را خواهیم پیمود. 🔸 اما اگر اعتدال بهانه‌ای باشد برای بازگشت از مواضع اصولی و انقلابی و به تسلیم و وادادگی در برخی عرصه‌های سیاسی و فرهنگی تفسیر شود، انحراف از مسیر انقلاب مسلّم خواهد بود. ✍ علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔 همنشین اونی میشم که 🌱 ماه رجب همنشینم شه 🖇 به مناسبت ماه مبارک رجب 🎙 مداح: مهدی رسولی 🆔 @farhang_puya
🔺مناظرهٔ زنده با موضوع «اندیشۀ سیاسی آیت‌الله مصباح» 🔺با حضور صفدر الهی‌راد و احمد زیدآبادی 📍شنبه،۲۳دی ۱۴۰۲، ساعت ۲۲:۳۰، شبکهٔ چهار سیما @Shiveh_tv4 📥 کانال بنیان (صفدر الهی راد) https://eitaa.com/joinchat/1848573997Ca2cdb11590 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom
🛑 امیرالمومنین عليه السلام: بسيار خموشى گزين تا انديشه ات بارور شود و دلت روشنايى گيرد و مردم از دست تو در امان مانند 📚 غررالحكم حدیث ۳۷۲۵ 🆔 @farhang_puya
📌 اسلام اعتدالی، آمیزه‌ای از عشق به خدا و دشمن شناسی (بخش اول) 🎙 امام خمینی(ره): 🔹 باید مسلمانان فضای سراسر عالم را از محبت و عشق نسبت به ذات حق و نفرت و بغض عملی نسبت به دشمنان خدا لبریز کنند و به وسوسه خناسان و شبهاتد تردیدآفرینان و متحجرین و منحرفین گوش فرا ندهند و لحظه‌ای از این آهنگ مقدس توحیدی و جهان شمول اسلام، غفلت نکنند که مسلماً جهانخواران و دشمنان ملت‌ها، بعد از این آرام و قرار نخواهند داشت و به حیله‌ها و تزویرها و چهره‌های گوناگون متمسک می‌شوند. 🔹 و روحانی نماها و آخوندهای درباری و اجیر‌شدگان سلاطین و ملی‌گراها و منافقین به فلسفه‌ها و تفسیرها و برداشت‌های غلط و منحرف روی می‌آورند و برای خلع سلاح‌های مسلمانان و ضربه زدن به صلابت و ابهت و اقتدار امت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) به هر کاری دست می‌زنند. 🖇 تهیه و تنظیم: محمد ابرقویی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 اسلام اعتدالی، آمیزه‌ای از عشق به خدا و دشمن شناسی (بخش اول) 🎙 امام خمینی(ره): 🔹 باید مسلمانان
📌 اسلام اعتدالی، آمیزه‌ای از عشق به خدا و دشمن شناسی(بخش دوم) 🎙 امام خمینی(ره): ▫️ چه بسا جاهلان متنسّک بگویند که قداست خانه حق و کعبه معظمه را به شعار و تظاهرات و راهپیمایی و اعلان برائت نباید شکست و حج جای عبادت و ذکر است، نه میدان صف‌آرایی و رزم و نیز چه بسا عالمان متهم القا کنند که مبارزه و برائت و جنگ و ستیز کار دنیاداران و دنیاطلبان بوده است و ورود در مسائل سیاسی، آن هم در ایام حج دون شأن روحانیون و علما می‌باشد. ▫️ که خود این القائات نیز از سیاست مخفی و تحریکات جهانخواران به شمار می‌رود که مسلمانان باید با همه امکانات و وسایل لازم به مقابله جدی و دفاع از ارزش‌های الهی و منافع مسلمین برخیزند و صفوف مبارزه و دفاع مقدس خویش را محکم و مستحکم نمایند و به این بی‌خبران و دل مردگان و پیروان شیاطین بیش از این، مجال حمله را به صفوف عقیده و عزت مسلمانان ندهند. 🖇 تهیه و تنظیم: محمد ابرقویی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ حسن روحانی در سال ۷۵ برای ریاست جمهوری مادام العمری مرحوم هاشمی رفسنجانی: انسان‌های استثنایی و شایسته در قالب قانون نمی گنجند! ✍ امثال حسن روحانی برای مطامع و آرمان‌های خودشان حتی حاضرند قانون اساسی را زیر پا بگذارند. این امر طبیعی است که چنین افرادی از نظام لیبرال و دولت سازندگی هاشمی رفسنجانی به قدری حمایت کنند که حاضرند قانون اساسی را هم برایش تغییر دهند. 🖇 نظام لیبرالی که سردمداران و خواص را ثروتمند‌تر و مردم عامه را فقیرتر می‌نماید. حمایت روحانی از دولت لیبرال هاشمی رفسنجانی از دو حال خارج نیست؛ یا فرد آنقدر بی‌سواد است و به ظواهر مادی آن صرفا توجه می‌کند و یا از روی کار آمدن این نظام، چیزی به دست می‌‌آورد و چنانچه گفته شد، جز ثروت چیز دیگری کسب نمی‌شود. 📌پ.ن: با این توصیفات حسن روحانی یا به قدری بی‌سواد است که نمی‌فهمد یا منافع خود را در این ادبیات سیاسی می‌بیند. 🆔 @farhang_puya
📌 حکومت اسلامی با پیروی از ولی خدا ایجاد می‌شود(بخش اول) 🔸 در سوره مبارکه «نور» درباره حضور مردم آمده است: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يسْتَأْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أَوْلَئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ» ▫️ مؤمنان واقعی کسانی هستند که گذشته از ایمان به خدا و پیامبر در مسائل اجتماعی نیز، رهبران الهی خود را رها نکنند و در این زمینه از جهت ملاک حکم، تفاوتی میان آن که رهبر، پیامبر باشد یا امام معصوم، یا جانشینان آنان در عصر غیبت، وجود ندارد. ✍ علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. میلادبـاسـعـادت‌باقـرالعلوم حـضـرت‌امام‌محمدبـاقـر﴿؏﴾ بـرتمـام‌شیعیان‌مـبـارڪ🍃🌹 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 حکومت اسلامی با پیروی از ولی خدا ایجاد می‌شود(بخش اول) 🔸 در سوره مبارکه «نور» درباره حضور مردم آم
📌 حکومت اسلامی با پیروی از ولی خدا ایجاد می‌شود(بخش دوم) ▫️ بنابراین حکومت اسلامی هیچ گاه بدون خواست و اراده مردم متحقق نمی‌شود و تفاوت اساسی حکومت اسلامی با حکومت‌های جابر در همین است که حکومت اسلامی حکومتی مردمی است و بر پایه زور و جبر نیست، بلکه بر اساس عشق و علاقه مردم به دین و حاکم اسلامی صورت می‌پذیرد. ▫️ و هر چه مردم از اخلاق و معارف دینی بهره مندتر باشند و هر چه احکام دینی را بیشتر عمل کنند و هر چه از اتحاد و همبستگی و الفت الهی برخورداری بیشتری داشته باشند، حکومت اسلامی نیز استوارتر و در رسیدن به اهدافش موفق تر است و هیچگاه نباید تصور نمود که اگر مردم با حکومت اسلامی نباشند و اگر مؤمنان راستین کمر همت نبندند، خداوند حکومت اسلامی را برپا می دارد. ✍ علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 اگه یه اتفاقی افتاد، بدونید که ما لیاقت شهادت رو نداشتیم؛ ماه رجب بود، در رحمت خدا خیلی باز بود 🗣 شهید مصطفی صدرزاده 🆔 @farhang_puya
🌷 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: 🖌 رجب ، ماه استغفار برای امت من است، پس در این ماه بسیار از خداوند آمرزش بطلبید که همانا او بسیار آمرزنده و مهربان است. 📚 وسایل الشیعه، ج۱۰ 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جایگاه مردم در اندیشه آیت الله مصباح(ره) حجت الاسلام الهی‌راد: 🔹آیت الله مصباح رای مردم را از نظر اعتقادی قبول داشتند، رای مردم را تزیینی نمی‌دانند. 🔹ایشان نزدیک انتخابات برای مشارکت مردم سخنرانی می‌کردند، معتقد بودند مردم هرچیزی می‌خواهند همان باید اتفاق بیافتد. 🆔 @farhang_puya
📌 ثمرات اعتدال‌گرایی 🔹از منظر قرآن، اعتدال دارای ثمرات مهم و فراوانی است. یکی از این ثمرات دوری از هرگونه انحراف می‌باشد. مثلا در آیه ۱۲۵ نساء، برترین آیین را پیروی از دین ابراهیم (ع) که انسانی متعادل بود معرفی می‌کند و نیز بهترین الگو را حضرت ابراهیم (ع) اعلام می‌دارد؛ چون او را برای خود برگزیده است و چون ابراهیم از باطل رویگردان است و به مقام خلیل اللهی می‌رسد. 🔸 ثمره دوم نیز پرهیز از شرک است. قرآن کریم در این باره می‌فرماید یکی از آنها که از همه عاقل تر بود بود گفت: «آیا به شما نگفتم چرا تسبیح خدا نمی‌گویید؟» تعبیر به «اوسط» در آیه به معنی کسی است که در سرحد اعتدال از نظر عقل و خرد و دانش باشد (تعبیر به لولا) (تسبحون). از این جهت است که ریشه همه اعمال نیک، ایمان و معرفت الله و تسبیح و تنزیه خدا است. 🔹ثمره سوم نیز اعطای حکمت و دانش است. در آیات قرآنی اشاره به این مطلب شده است که خداوند به حضرت موسی(ع) بعد از رسیدن ایشان به رشد و اعتدال به او حکمت و دانش عنایت فرمود. در قرآن کریم می‌خوانیم: «چون به رشد رسید و کامل شد، حکمت و دانش به او دادیم و اینگونه نیکوکاران را جزا می‌دهیم». ✍ علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 تیپیکال بازیگران در خارج از کشور / ویروس خود تحقیری! 🔹 ‌یسنا میرطهماست بازیگر جوان ایرانی در جشنواره فیلم توکیو صدایش را دورگه می‌کند و می‌گوید: «احترامی که در ژاپن دیدم در ایران وجود ندارد و ما مردم ایران هم را دوست نداریم!» 👈 اصل اینکه در تریبون بین‌المللی خودتحقیری انجام بشه و از نبود فرهنگ درست در کشور، از فرهنگ کشور دیگر تعریف بشه، به معنای عدم سرپرستی فرهنگی است و این موضوع، یعنی افرادی که فرهنگ مستقل دارند، سرپرستی فرهنگی این جامعه را به عهده گیرند. 🖇 اصل این صحبت غلط بود ولی بهتر بود اگر هم می‌خواست این چنین صحبت کند، از یک چیز دیگر به نام «بی‌غیرتی» هم صحبت می‌کرد. اگر غیرت داشت به جای اینکه آبروی ملت را ببرد، سعی می‌کرد این خلاء فرهنگی را ترمیم کند... 🆔 @farhang_puya
⭕️ ترس استکبار، از اسلام انقلابی است 🎙 امام خمینی رحمةالله علیه: 🔸 همه ترس استکبار از همین مساله است که فقه و اجتهاد جنبۀ عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد. راستی به چه علت است که در پی اعلام حکم شرعی و اسلامی مورد اتفاق همۀ علما در مورد یک مزدور بیگانه اینقدر جهانخواران برافروخته شدند و سران کفر و بازار مشترک و امثال آنان به تکاپو و تلاش مذبوحانه افتاده‌اند؟ 🔹 غیر از این نیست که سران استکبار از قدرت برخورد عملی مسلمانان در شناخت و مبارزه با توطئه‌های شوم آنان به هراس افتاده‌اند و اسلام امروز مسلمانان را یک مکتب بالنده و متحرک و پرحماسه می‌دانند و از این که فضای شرارت آنان محدود شده است و مزدبگیران آنان چون گذشته با اطمینان نمی توانند علیه مقدسات قلم فرسایی کنند مضطرب شده‌اند؟» ▫️دو سفارش می کند: «حوزه‌ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آیندهٔ جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث مهیای عکس العمل مناسب باشند. چه بسا شیوه‌های رایج‌ترین اداره امور مردم در سال‌های آینده تغییر کند و جوامع بشری برای حل مشکلات خود به مسائل جدید اسلام نیاز پیدا کند. علمای بزرگوار اسلام از هم اکنون باید برای این موضوع فکری کنند.» ✍ تهیه و تنظیم: مرتضی رضائیان 🆔 @farhang_puya
🛑 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: از نشانه‌هاى شقاوت‌اند: خشكى چشم، قساوت قلب، آزمندى شديد در طلب دنيا و ادامه دادن به گناه  📚 الكافی، جلد ۲، صفحه ۲۹۰ 🆔 @farhang_puya
📌 روحانی مجاهد باید تاثیر‌گذار در مسائل اجتماعی باشد ▫️ روحانیون و علما و طلاب باید کارهای قضایی و اجرایی را برای خود یک امر مقدس و یک ارزش الهی بدانند و برای خود شخصیت و امتیازی قائل بشوند که در حوزه ننشسته‌اند؛ بلکه برای اجرای حکم خدا راحتی حوزه را رها کرده و مشغول به کارهای حکومت اسلامی شده‌اند. 🔹 اگر طلبه‌ای منصب امامت جمعه و ارشاد مردم یا قضاوت در امور مسلمین را خالی ببیند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به بهانه درس و بحث، مسؤولیت نپذیرد و یا دلش را فقط به هوای اجتهاد و درس خوش کند، در پیشگاه خداوند بزرگ یقینا مؤاخذه می‌شود و هرگز عذر او موجه نیست. ✍ مرتضی رضائیان 🆔 @farhang_puya
🖇 روشنگری در انتخابات؛ وظیفه‌ای شرعی 📎 یکی دیگر از وظایف افراد در جامعه اسلامی، علاوه بر شناسایی فرد اصلح و رأی دادن به او، معرفی او به سایر افراد جامعه می‌باشد؛ زیرا سرنوشت جامعه به رأی همگان است. بنابراین باید دیگران را به سمت اصلح هدایت کرد. هر چند در فصل‌ انتخابات، بازار تبلیغات گرم است و هر فردی سعی دارد خود را به عنوان اصلح معرفی کند و برنده انتخابات شود. 📎 لذا افراد در جامعه نه تنها باید فرد اصلح را شناسایی کنند، بلکه باید در مقابل تبلیغات منفی اولاً مردم را نسبت به تبلیغات فریبنده آگاه و ثانیاً فرد اصلح را معرفی کنند. ✍ علیرضا دهشیری 🆔 @farhang_puya
13920728_7563_192k.mp3
5.42M
| کتاب انسان ۲۵۰ ساله، بخش امام هادی علیه السلام 🎙 رهبر انقلاب 🏴 شهادت جانسوز دهمین اختر تابناک امامت و ولایت، حضرت امام هادی علیه السلام را تسلیت عرض می‌نماییم. 🆔 @farhang_puya
💢 احساس مسئولیت در جامعه توحیدی (بخش اول) 🔹 در بینش توحیدی اسلام، اساسا یک جامعه‌ی مترقی، از آن جهت پیشرفته است که در آن احساس مسئولیت برای آحاد جامعه و به تبع آن کل جامعه یک تکلیف الهی است. به گونه‌ای که بر اساس آن همگان در برابر همدیگر احساس زیست برادرانه و وظیفه‌مدارانه کنند. این اصل از فرایض مهم در اسلام همیشه بوده است. ✍ محمد حسین علیجان‌زاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 احساس مسئولیت در جامعه توحیدی (بخش اول) 🔹 در بینش توحیدی اسلام، اساسا یک جامعه‌ی مترقی، از آن جهت
💢 احساس مسئولیت در جامعه توحیدی (بخش دوم) 🔹 از آنچه که در نظریات قرآنی و روایی آمده و در سیره‌ی اهل بیت بالاخص نبی مکرم اسلام وجود دارد، حقوق همسایه‌مداری، رعایت بیت المال، حقوق عامه‌ی مسلمین از این موارد است. 🔸 این مسئولیت‌پذیری سبب زمینه‌سازی برای ولی الهی و پیاده کردن احکام اسلامی در جامعه، نفی و اجتناب از طاغوت بر مبنای قاعده‌ی نفی سبیل و نفی حاکمیت طاغوت خواهد شد. 🔹 بنابراین می‌توان گفت که نقش مردم از منظر فقه سیاسی در اسلام، نقشی اصلی و محوری است که در صورت نبود آن نمی‌توان احکام اسلامی را به بسط و ظهور رساند. ✍ محمد حسین علیجان‌زاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 احساس مسئولیت در جامعه توحیدی (بخش دوم) 🔹 از آنچه که در نظریات قرآنی و روایی آمده ودر سیره‌ی اهل
🖇 احساس مسئولیت در جامعه توحیدی (بخش سوم) 🔸 به عبارت دیگر بر اساس آیه‌ی شریفه‌ی: «شرع لكـم مـن الدين ا وصى به نوحًا و الذى أوحينا إليك و ما وصـيـنـا بـه إبراهيم و موسی و عیسی أن أقيموا الدين و لا تتفرّقوا فيه كبر على المشركين ما تدعوهم إليه الله يجتبى إليه من يشاء و يهدى إليه من ينيب» مسئولیت اقامه‌ی دین در مرحله‌ی اول به عهده‌ی مردم اسـت و در صورت اقامه‌ی دین در جامعه می‌توان به اهداف بالای انقلاب اسلامی و تحقق یک جامعه‌ی اسلامی رسید. ✍ محمد حسین علیجان‌زاده 🆔 @farhang_puya