فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | برای پیادهروی اربعین باید گذرنامه اسرائیلی بگیرید!!!
🗣 حجت الاسلام و المسلمین راجی
#انقلاب_اسلامی
#امامین_انقلاب
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: مرز خردمندی، جدایی از ناپایدار و پیوستن به پایدار است
📚 عیون الحکم والمواعظ،ص ۲۳۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 رمز اقتدار اهل بیت(ع): امیدواری (بخش دوم) 🔸 نکته دوم اینکه همیشه امیدوار بودند؛ یعنی هیچ وقت ناام
📌 رمز اقتدار اهل بیت(ع): زمانآگاهی (بخش سوم)
🔹 نکته ی سوم این است که در هر زمانی میفهمند و تشخیص میدهند که موقعیت برای چه کاری در عرصه مبارزه و جهاد الان فراهم است؛ همان کار را به نحو احسن انجام میدهند. مثلا زمان سیدالشهدا به این نتیجه رسیدند که با تعداد کم باید جهاد کنند، جهاد کردند.
🔸 بعد از اینکه این دوران گذشت و بستر برای آشنایی با شیعه و مکتب شیعه آماده شد، سایر ابعاد مکتب را باز میکردند. حالا اختناق هم بود، دیگر نمیتوانستند جهاد کنند؛ اگر جهاد می کردند کلا شیعه نابود میشد.
🔸 اینها میآمدند مکتب را آرام آرام گسترش میدادند و بعد از یک مدتی به بعد به این نتیجه رسیدند که شیعیان نابی پیدا شدند که میشود با این شیعیان ناب یک نهاد وکالت را تأسیس کرد؛ اینها را کادرسازی کرد؛ انسجام در اینها ایجاد کرد؛ تشکیلات در میان اینها ایجاد کرد و اینها را تبدیل به یک حزب سیاسی قدرتمند کرد.
🖊 برشی از مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر جواد سلیمانی
#شماره۴۶
#تاریخ
🆔 @farhang_puya
💠 نارسایی ناسیونالیسم در تعریف هویت انسان
🔹 با بررسی ملیگرایی میتوان گفت که این الگو توانای رقابت با مقوله هویت برخاسته از اسلام نیست؛ زیرا دارای ماهیتی زمینی و سکولارند و مبانی شناساگر هویت فرد را در نژاد ناسیونالیسم قومی و یا در سرزمین و قرارداد اجتماعی ناسیونالیسم (مدنی) جستجو میکنند و به مبانی هویتبخش مبتنی بر آرمان و ایدههای متعالی که مشخص کننده تعریف وجود انسانی و چگونگی زیست بیشتر در عرصه فردی، ملی و جهانی است توجه نمینمایند.
🔹 از این رو در تحلیل هویت دینی هم باید به تعریف وجودی انسان از دیدگاه الهی که عبارت است از کرامت انسانها از همه تیرهها و ملتها در تمام جهان و هم به اشتراکات فرهنگی ناشی از زیست تاریخی مشترک، توجه نمود. بر این اساس هویت دینی هم به مقوله فرهنگ تاریخی و هم به رسالت متعالی انسانی در قالب همزیستی قوام بخشانه هویت جمعی ملتهای مسلمان در درون هویتهای جمعی امت اسلامی و اجتماعی جهانی میپردازد.
📝 دکتر امیرمحسن عرفان
#شماره۴۶
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
🖇 چگونه راه برداشتهای سلیقهای از کلام رهبر را ببندیم؟
🔹 سطح نفوذ و تأثیرگذار اندیشهای نیز از دیگر شاخصههای نظرگاه تمدنی مقام معظم رهبری است. اقتدار و قوت نظرگاه تمدنی ایشان تابع قلت و کثرت عددی نیست، بلکه مرهون عمق
نفوذ فکری است.
🔸 شناخت الزامات و بایستههای حاکم بر تبیین مکتب فکری مقام معظم رهبری موجب تبیین حداکثری از این مکتب فکری میشود و راه تحریف را سد می کند. باید با شناخت این اصول مانع از تحریف آن شویم. در غیر این صورت برداشتها از اندیشه ایشان یک برداشت سلیقهای
میشود.
🖊 دکتر امیرمحسن عرفان
#شماره۴۶
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 عملیات مشترک سرايا القدس و القسام در غرب رفح و هدف قرار دادن یک تانک اسرائیلی
#طریق_القدس
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: کسی که غم روزی فردا را بخورد، هرگز رستگار نشود
📚 میزان الحکمه جلد۹
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 تقویت معرفت، اولین گام برای تقویت امید
🔹 اولین پایه امید تقویت معرفت است، چراکه امیدهای ما بر پایه معرفت شکل گیری میشود. همان گونه که ترسی در ما ایجاد میشود بر پایه شناخت یک خطر است، هنگامی که بدانم چیزی برای من خطرناک است از آن میترسم و اگر بدانم میتوانم از طریقی خطر را از خود دفع کنم در من ایجاد امید شده و اقدام به عمل میکنم.
🔸 حالا چه شناختهایی، چه معرفتهایی میتواند ما را به سمتی ببرد که امید در ما تقویت شود؟ یکی از آنها را
ایشان میفرماید «توجه به اسماء و صفات خدای متعال» است. ایشان میفرمایند وقتی اسامی پروردگار را از قبیل رحمان، رحیم بر زبان جاری می کنیم توجه پیدا میکنیم که پروردگاری مهربان و آمرزنده داریم و در نتیجه به رحمت و آمرزش او امیدوار میشویم.
🔹وقتی من توجه پیدا میکنم که پروردگاری دارم با این صفات که نگرانی من را میداند، نیاز من را میشنود، شرايط من را دارد میبیند و قدرت کامل هم برای برطرف کردن نیاز من دارد امیدوار میشوم.
📝 دکتر هادی حسینخانی
#شماره۴۶
#اخلاق
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | اگر اسلام دین رحمت هست، پس چرا اینقدر میگویید مرگ بر آمریکا؟
#اسلام_رحمانی
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 تقویت معرفت، اولین گام برای تقویت امید 🔹 اولین پایه امید تقویت معرفت است، چراکه امیدهای ما بر پای
🖇 اتکا به خداوند در کار فرهنگی و اعتقادی
🔰 علامه مصباح یزدی(ره) میگویند همین هجمهها در مسائل اخلاقی و اعتقادی در گذشته هم بوده و خدای متعال این هجمه ها را به لطف
خودش برطرف کرده.
توجه کردن به اتفاقاتی که در گذشته رخ داده خود حاکی از این است که همان طور که در گذشته این مشکل پیش آمد و با عنایت خدای متعال این مشکل برطرف شد، خدا که همان خداست فرقی نکرده، شرایط امروز هم با همه
سختیهایش بالاخره از ید قدرت خدا خارج نیست و من با تکیه بر قدرت خدای متعال میتوانم این مشکلات اخلاقی و اعتقادی را هم پشت سر بگذارم.
📝 دکتر هادی حسینخانی
#شماره۴۶
#اخلاق
🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: دنیا را بران که محبّت دنیا، کور و کر و لال میکند و سرفرازان را خوار
📚 کافی جلد۲
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🖇 امید، عامل پیروزی جبهه باطل
🔹 مقام معظم رهبری بارها تذکر دادند و فرمودند شما الان یکبار پیروز شدید در این جنگ تحمیلی یا در این فتنه ۸۸ یا در این فتنه و آشوبها، بروید ببینید توطئه بعدی دشمن چیست؟ یعنی دشمن مرتب در حال برنامهریزی است.
🔹 برخی از اسناد هم نشان میدهد اینها گاهی برای دهها سال بعد برنامهریزی میکنند و ناامید نمیشوند. همواره هم این برنامهریزیها و پیگیری کردن این توطئهها برای اینکه به امت اسلامی ضربه بزنند برایشان زحمت دارد اما مقاومت میکنند؛ هزینه میپردازند؛ مقاومت میکنند؛ تلفات میدهند؛ از آن گوشه دنیا بلند میشوند به این گوشه دنیا میآیند؛ نیرو میآورند؛ تلفات میدهند؛ مقاومت میکنند؛ امید هم دارند و به این سادگی ناامید نمیشوند. همین حالت را اهل بیت در برابر اینها داشتند.
🖊 برشی از مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر سلیمانی
#شماره۴۶
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | برای سختیهای اربعین آمادهای؟
🗣 حجت الاسلام و المسلمین پناهیان
#مناسبتی
#اربعین
🆔 @farhang_puya
🛑 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
خداوند عزّوجلّ مىفرمايد: خشم من بر آن كه به كسى ستم كند كه ياورى جز من ندارد، سخت است
📚 بحارالأنوار جلد ۷۵
#حدیث
🆔 @farhang_puya
📌 تبیین داشتهها علاج تهاجمات
⬅️ علاج تهاجم به ناکارآمدی نظام چیست؟
📎 پاسخ: باید با این خطاها برخورد شود؛ این در کارایی نظام تأثیر دارد. اگر مسئولان دولتی در جای خود و مسؤولان قضایی در جای خود هر کدام با این انحرافات و خطاها برخورد کنند، هم کارایی مسؤولان دولت در زمینههای مختلف زیاد خواهد شد و هم این معضل اقتصادی - مشکل اشتغال، مشکل صادرات و واردات مسائل مربوط به پول و غیره - عمدتا حل خواهد شد.
🧷 برخورد با فساد هم موجب میشود که افراد دقت بیشتری بکنند؛ هم موجب میشود که دستهای خیانت کار بترسند و عقب بکشند. این دو عامل موجب خواهد شد که در کارهای اقتصادی و جاری کشور و دولت پیشرفت به وجود آید.
⏺ بنابراین علاج تهاجم به ناکارآمدی نظام، اثبات کارآمدی است که اثبات کارآمدی هم این گونه است.
✍ فائزه افلاطونی
#شماره۳۷
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
📌 خون حسینی در رگهای انقلاب اسلامی
🖇 بیشک «پدیده» شدن انقلاب ایران را باید مرهون همین مفاهیم عاشورایی دانست که در فرهنگ مبارزاتی شیعه نهادینه شده است؛ به گونهای که امروزه انقلاب اسلامی ایران پرتوی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن به جهان شناسانده میشود.
🖇 سازشناپذیری و مبارزه با ظلم و مصادیق آن، استقامت پایداری و پشتکار در مبارزه، احیای
سنت امر به معروف و نهی از منکر، شکستناپذیری، تحول روحی و به ویژه بازیابی نقطه استراتژیک مبارزاتی تشیع، آموزه «جهاد و شهادت»؛ از کارویژههای نهضت حسینی در جریان حرکت انقلاب
اسلامی بوده است.
✍ مرضیه فلاحی
#شماره١٣
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
📌 مشت نمونه خروار
⬅️ آیا ناکارآمدی یک بخش از نظام به معنای ناکارآمدی کل نظام نیست؟
🖇 پاسخ: اول اگر خدای نکرده در بخشهای مختلف چه اقتصادی و چه غیراقتصادی- یک بخشی از خود ناکارآمدی نشان بدهد، این به حساب ناکارآمدی نظام گذاشته خواهد شد و این بیانصافی است؛ نظام کارآمد است؛ بخشهای مختلف باید بتوانند خودشان را پابه پای نظام پیش ببرند.
🖇 دوم: بنده بارها به مسئولین مختلف کشور، در جاهای مختلف، عرض کردهام: «مردم فلان شهر یا فلان روستای دورافتادهٔ کشور، نظام را در چهرهٔ همان بخشدار یا رئیس پاسگاه نیروی انتظامی یا آن مسئول مربوطه مشاهده میکنند، برای آنان رئیس جمهور و وزیر و رئیس و معاون و همه، همین است که با او مواجه است. اگر او سالم باشد، امین باشد، مردمدار و دلسوز باشد، نشان این است که کل تشکیلات دولت این گونه است. و اگر خدای ناکرده قدم
را کج بردارد، او مقایسه میکند و نمیشود جلو مقایسهاش را گرفت.»
✍ فائزه افلاطونی
#شماره۳۷
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
32.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | «عماد ۴»؛ پایگاه زیرزمینی حزبالله
🔸 جنبش مقاومت اسلامی لبنان تصاویری از تأسیسات نظامی عظیمی بهنام عماد۴ را تحت عنوان «کوههای ما، گنجینههای ما است» منتشر کرد که در آن سکوهای بزرگ پرتاب موشک وجود دارد.
خط و نشان حزبالله برای صهیونیستها؛
💬 سید مقاومت:
🔻 مقاومت لبنان امروز از نظر سلاح، امکانات، تجربه، عزم، شجاعت، ایمان از هر زمانی نیرومندتر است.
🔻 موشکهایی داریم که در اوج محرمانه بودن محافظت میشوند.
🔻 نبرد با ما موجب شعله ور شدن تمام سرزمینهای اشغالی خواهد شد.
#طریق_القدس
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
🛑 امام حسین علیه السلام: مبادا از كسانى باشى كه به سبب گناهانِ بندگانِ خدا بر سرنوشت آنان بيمناک است، ولى خود را از سزاى گناه خويش ايمن مىداند
📚 گزیده تحف العقول، صفحه۳۷
#حدیث
🆔 @farhang_puya
📌 معنای جامعهپذیری
🖇 جامعه پذیری یا اجتماعی شدن معادل «Socialization» از نظر لغوی به معنای انطباق با جامعه و آشناسازی با جامعه است. در جامعهشناسی این مفهوم به فرایندی اطلاق میشود که به موجب آن افراد ویژگیهایی را که شایسته عضویت آنها در جامعه است کسب میکنند.
🖇 به عبارت دیگر جامعهپذیری نوعی فرایند کنش متقابل اجتماعی است که در خلال آن فرد هنجارها، ارزشها و دیگر عناصر اجتماعی، فرهنگی و سیاسی موجود در گروه یا محیط پیرامون خود را فراگرفته، درونی کرده و آن را با شخصیت خود یگانه میسازد.
✍ محمد رضا انواری
#شماره٢٨
#جامعه
🆔 @farhang_puya
📌 جامعهپذیری و مراحل آن
⬅️ جامعه پذیری در دو مرحله کلی صورت میپذیرد:
1⃣ جامعه پذیری نخستین(Primary Socialization)؛ فرایندی است میان فرد و گروهی که با وی در تماس نزدیک و صمیمی هستند و اغلب در
سالهای اولیه زندگی رخ میدهد. عوامل اصلی این مرحله، خانواده و گروه همسالان هستند.
2⃣ جامعه پذیری ثانوی یا مجدد (Secondary Socialization)؛ این فرایند در وضعیتهای رسمیتر روی میدهد ولی هیچ یک از این وضعیتها شخصی نیست. در این مرحله عوامل جامعهپذیری بخشی از مسؤولیتهای خانواده را به عهده میگیرند. عوامل اصلی در این مرحله مدرسه و رسانههای ارتباط جمعی هستند.
✍ محمدرضا انواری
#شماره۲۸
#جامعه
🆔
@farhang_puya
📌دیدگاه نتیجهمحور اسلام (بخش اول)
🖇 در مقابل دیدگاه اسلامی از سویی و امدار تکالیف وحیانی است و آنها را مطلقا لازم الاتباع میداند؛ اما از سوی دیگر این تکالیف را از این حیث معتبر میداند که ناشی از اراده حکیمی عالم به نتایج واقعی عمل به این تکالیف است. دیدگاه نتیجهمحوری اسلام در برابر نتیجه محوری مکتب حقوق طبیعی و الزاممحوری مکتب پوزیتویسم و الزام محوری مکتب اشاعره در حوزه اسلامی است.
✍ محمد رضا باقرزاده
#شماره۲۸
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌دیدگاه نتیجهمحور اسلام (بخش اول) 🖇 در مقابل دیدگاه اسلامی از سویی و امدار تکالیف وحیانی است و آن
📌دیدگاه نتیجهمحور اسلام (بخش دوم)
🖇 این دیدگاه بر این باور شکل میگیرد که هر چند قواعد و مقررات حقوقی اعتباریاند، اما نه اعتبار صرف بلکه در ورای اعتبار، مصالح و مفاسد واقعی وجود دارد که قوانین حقوقی باید مبتنی بر این واقعیات نفس الامری باشد. این واقعیات نفس الامری که همان مصالح و مفاسد واقعی است پشتوانه صحت و شایستگی مقررات حقوقی است. بر این اساس مبنای مشروعیت، انطباق قاعده حقوقی با اراده الهی است که با توجه به حکمت الهی اراده خدای متعال بر اساس مصالح و مفاسد واقعی امور میباشد.
✍ محمد رضا باقرزاده
#شماره۲۸
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌دیدگاه نتیجهمحور اسلام (بخش دوم) 🖇 این دیدگاه بر این باور شکل میگیرد که هر چند قواعد و مقررات حق
📌 دیدگاه نتیجهمحور اسلام (بخش سوم)
🖇 از این رو اندیشمندان بزرگ اسلامی(عدلیه) به حُسن و قبح ذاتی امور باور دارند. این مصالح و مفاسد پشتوانه قوانین اعتباری حقوقی است که از مبانی حقوق هستند نه متن حقوق.
در این نگرش خدای متعال از آفرینش انسان هدف و غایتی را در نظر داشته و نظام تکوین برای رسیدن به نظام احسن است. آفرینش انسان بر اساس هدفی بسیار عالی و ارزنده یعنی کمال مطلوب انسانی استوار است که باید با تلاش آزادانه و اختیاری خویش به آن برسد. بنابراین نتیجه حقوق باید در راستای تهیه مقدمات این کمال باشد.
✍ محمد رضا باقرزاده
#شماره۲۸
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya