⚫️رابطۀ روحانی با مردم رابطه ماهی و دریاست
📢 شهید بهشتی
◾️روحانی در میان مردم مثل ماهی میماند و آب. روحانی با مردم و در مردم زنده است. بدون مردم و بعد از مردم نمیتواند رسالتش را ایفا کند. علاوه بر این روحانی در جامعه ما یک نقش دیگری را نیز خود به خود بر عهده دارد و آن خدمت به مردم است.
⬅️وقتی قرار است روحانی در گود بیاید، باید برای همه سنگینیها، دشواریها و مسئولیتها آماده باشد.
📇نشریه فرهنگ پویا #شماره_26
🆔@farhang_puya
🔘عفاف در حالت فقر و غنا
🖊حنانه صادقی
☑️ یکی از زیباترین حالات عفاف، عفاف در فقر و تنگدستی است؛ یعنی فرد به خاطر عزّت نفس، از کمک خواستن و خواهش کردن از دیگران پرهیز کند؛ یعنی بر فقر خود صبر کند، خویشتن داری نماید و آن را پنهان دارد و نزد دیگران گدایی نکند، در رسیدن به حاجت خود تلاش نماید و به خداوند اعتماد و توکل داشته باشد، بیشتر از نیاز و حاجت نخواهد و قانع و شکر گزار خداوند باشد و اگز چیزی بدون سوال و تقاضا به او عطا کردند ، پس از اطمینان از حلال بودن آن، به قدر نیاز و حاجتش آن را بپذیرد و بیشتر از آن نپذیرد؛ کاری سخت که از عهدۀ هر کسی بر نمیآید.
📄نشریه فرهنگ پویا #شماره_18
🆔@farhang_puya
💾 آیا رسانه ذاتا سکولار است؟
✍طاها حسینی
🔘گروهی معتقدند رسانه ذاتا سکولار است. این گروه معتقدند رسانه به علت سرچشمه گرفتن از تمدن و فرهنگ غرب، تحمیل کنندۀ همان فرهنگ خواهد بود. پس هیچ فرقی نمیکند که رسانه در شبه جزیرۀ عربستان باشد یا در ایالت متحده آمریکا و در هر دو حوزۀ فرهنگی و تمدنی، یک خروجی دارد: «ترویج فرهنگ سکولار».
☑️در پاسخ به این دیدگاه باید گفت : آیا صنعت چاپ که فن آوری برخاسته از همین فرهنگ سکولار است و به کشورهای دنیا صادر شده، هم اکنون مروج سکولاریسم است؟
📓نشریه فرهنگ پویا #شماره_8
🆔@farhang_puya
⚪️رضا خان و روشنفکران
🖊سید محمد مهدی موسوی
◽️رضا خان به کمک روشنفکران در جهت محو آثار اسلام، طرح ناسونالیسم(ملی گرایی) را مطرح کرد که در پی احیای آثار ایران باستان بود. منور الفکرها نیز او را در این جهت همراهی میکردند؛ به طوری که مشیر الدوله یا "حسن پیرنیا" تاریخ ایران باستان را مینویسد و در تلاش است تا زمینه قرائت نماز به فارسی را فراهم کند.
◽️تقی زاده در این برهه، سخت از تغییر همه چیز و تقلید در همه ابعاد مطرح میسازد و احمد کسروی که داعیۀ پاک دینی و پیرایشگری اسلام را داشت از رحمت شاهانه رضا خان بهره مند میشود و در قبال آن به ترویج افکار التقاطی خود میپردازد.
📄نشریه فرهنگ پویا #شماره_3
🆔@farhang_puya
💠در مشروطیت علما مماشات کردند
🔈 #مقام_معظم_رهبری
🔵 «در صدر مشروطه علمای بزرگی بودند - که من اسم نمیآورم، معروفند- که اینها ندیدند توطئهای را که آن روز غربزدگان طراحی میکردند؛ توجه نکردند که حرفهایی که اینها دارند در مجلس شورای ملی آن زمان میزنند، یا در مطبوعاتشان مینویسند، مبارزه با اسلام است؛ مماشات کردند.
🔷نتیجه این شد که کسی که میدانست و میفهمید - مثل مرحوم شیخ فضل الله نوری- جلوی چشم آنها به دار زده شد و اینها حساسیتی پیدا نکردند؛ این اشتباهی است که آن جا انجام گرفت؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم»
🗣 #سخن_بزرگان
⏱ #موقعیت_شناسی
📜 #تاریخی
📘نشریه فرهنگ پویا #شماره_32
🆔@farhang_puya
⚪️اعتدالیت مشروطه، بازندۀ میدان سیاست
🖊مهدی ابوطالبی
◾️سکولارها هیچ وقت به صراحت نمیگفتند. بلکه نمیتوانستند بگویند ما به دنبال حذف دین و تمایل به غرب هستیم. لذا آنها از همراهی علمای اعتدال گرا، نهایت استفاده را کردند و این همراهی را به عنوان تأیید مواضعشان از طرف روحانیت و علما، به جامعه معرفی کردند. این چنین بود که شیخ فضل الله نوری مخالف پیشرفت و آزادی معرفی شد و مورد نفرت طبقاتی از جامعه قرار گرفت.
◾️حق آن است که تفسیر ما از اعتدال باید همانی باشد که مقام معظم رهبری فرمودند که اعتدال همان امت وسطی است که یعنی امت اسلام، یعنی حق. اعتدال یعنی ایستادگی بر حق حالا حق هر چه باشد باید روی آن ایستادگی کرد. ولی اگر بخواهیم بین حق و باطل حرکت کنیم، خطرناک است و لغزنده است یعنی یا این طرف میافتیم یا آن طرف، یا باید به این طرف باج دهیم یا آن طرف، باز هم طرفین راضی نمیشوند.
📄نشریه فرهنگ پویا #شماره_25
🆔@farhang_puya
❓چرا تمدّن اسلامی اندلس سقوط کرد؟
👥گفت و گو با غلامرضا گلی زواره
1⃣خیانت وزیران و عدهای از حاکمان وطن فروش
2⃣ورود مشاوران نظامی مسیحی در ارتش اندلس
3⃣آزادی بی حد و حساب مسیحیها در تبلیغات دینی و هجوم گستردۀ مبشرین مسیحی در مناطق گوناگون اندلس
4⃣نفوذ مسیحیان در آداب و رسوم و فرهنگ مسلمانان و خالی کردن هویت ارزشی و اصلی آنان(تهاجم فرهنگی)
📋نشریه فرهنگ پویا #شماره_7
🆔@farhang_puya
🔶فرایند استکبار مدیران در پسا انقلابها
✍عبدالصالح شمس اللهی
👈🏻در آغاز انقلابها همه خود را خادم ملت میدانند و از خدمت به محرومان و رفع تبعیض و نابرابری دم میزنند و آن قدر فضای پس از انقلاب را رویایی ترسیم میکنند که گویی بهشت موعود نفس کشیدن در فضای همین انقلاب است؛ اما به مرور زمان اوضاع تغییر میکند و تصویری که مردم میبینند، غیر از آن تصوری است که از پسا انقلابشان داشتند؛ آن مدیرانی که از طبقه مستضعف برخاسته بودند رنگ استکبار به خود میگیرند و آرام آرام به مستکبرانی بدل میشوند تا راه حاکمان ستمگر گذشته بدون رهرو نماند.
📙نشریه فرهنگ پویا #شماره_34
🆔@farhang_puya