⭕️ اصل برادری
🖋 محمدحسين ظريفيان يگانه
🔘 برای عربِ آن روز كه مخاصمه و جنگ و خونريزی را از تفريحات خود به شمار میآورد، دشوار بود كه به روحيه اخوت و برادری تن دهد. از سوی ديگر، خود نيز آنچنان دلخسته از اين روند ناسالم بود كه دنبال راهی برای برون جست از آن میگشت.
✅ دستور قرآنی «انما المومنون اخوة، فاصلحوا بين اخويكم؛ در حقيقت مؤمنان برادر يكديگرند، پس ميان برادرانتان اصلاح كنيد.» هم اصل جامعهساز اخوت را بيان فرمود و تخاصمات بيهوده را باطل كرد و هم به اصلاح روابط براساس آموزههای حياتبخش دين فرمان داد.
✅ رسول خدا برای تحقق عينی اين اصل تحول زا، دو بار ميان مسلمانان پيمان برادری بست؛ بار نخست، پيش از هجرت كه قلوب مهاجران را برای حركت بزرگ و سرنوشت ساز پيش رو، متحول و مستحكم سازد تا از اين رهگذر مديريت بر آنان در نيل به تكليف الهي آسان شود و ديگر بار، چندی پس از ورود به مدينه و هنگام پیريزی حكومت اسلامی در مدينه.
📝 نشریه فرهنگ پویا شماره 4
🆔 @farhang_puya
هنر پس از ظهور اسلام
✒️ امير مفتون
🔶 هنر اسلامی هنری است که هم از نظر فاعل و هم غايت و تأثير و نتيجه و هم مراحل تکوين، دارای صبغهای اسلامي است. هنری است که با معنويت شکل گرفته و آثار و پيامدهاد معنوی پديد ميآورد.
🔸 از روحی ديندار و پاک و جانی حقطلب پديد آمده و نتيجههای معنوی و ايمان آفرين و پاک و آرمانی در پی دارد. در سير پيدايش آن نيز ارزشهای دينی مراعات شده و راهنما و الهام بخش بودهاند. هم فاعل و هم غايت آن و هم بستر ظهور و تولد آن آغشته به عطر و بوي ايمان، باور و نگرش ژرف دينباورانه بوده است.
🔶 مضمون و محتوا و پيام آن نيز قدسی، متعالی، معنوی و دينی است؛ يعنی بيدارساز و آگاهي بخش و پيامدار است و آدمی را به بيکرانهها، به پاک زيستن، آزادگی، عزّتمندی، ارزشهای ماندگار دينی و انسانی و ارتباط با خداوند فرا میخواند. به انسان ماندن و انسانی زيستن و شرف و آزادگی بشر کمک میکند و او را مدد میرساند تا بندهای اسارت را از دست و پا و دل و ذهن خود بگسلد و به رهايی برسد.
📝 نشریه فرهنگ پویا شماره 19
🆔 @farhang_puya
📣 سخنرانی و استفاده از رسانه منبر
✒️ علی اللّه اکبر
⚪️ يكی ديگر از مهمترين و كاربردیترين روشهای تبليغاتی پيامبر (ص) سخنرانی در اجتماعات بود. آن حضرت در ايام مراسم حج در مسجد الحرام و منی، در ماههای حرام در اجتماع زائران و نيز در بازارها و مكانهای گرد آمدن مردم بر فراز بلندی میرفت و محتوای دعوت خويش را بيان میفرمود.
🔘 اين شيوه گرچه كم و بيش در دوره دعوت سِرّی كاربرد داشت، اما بيشترين استفاده از اين روش در دوره تبليغ علنی و عمومی بود. بعدها كه برای پيامبر (ص) سكو و منبری در مسجد النبی ساخته شد، رسانه منبر رسميت بيشتری يافت.
⚪️ پيشوايان معصوم (ع) پس از پيامبر (ص) و امروزه علما، مراجع و حوزههای علميه ميراثدار رسانة منبر هستند. اين رسانه بيانی، يكی از مؤثرترين رسانههای مذهبی است كه هنوز هم كارايی بسيار بالايی دارد و میتوان آن را رسانه انقلاب اسلامی در ايران دانست؛ يعنی تنها رسانهای كه بدون انحراف در خدمت اسلام و انقلاب قرار گرفت و مؤثرتر از همه رسانههای گفتاری، نوشتاری، ديداری و شنيداری حكومت، اطلاعات درست و محتوای پيام انقلاب را مستقيم به مردم رساند.
📃 نشریه فرهنگ پویا شماره 8-9
🆔 @farhang_puya
💠 امام صادق (ع) فرمود:
✅ إنَّ اللَّهَ عَلِمَ أَنَّ الذَّنْبَ خَيْرٌ لِلْمُؤْمِنِ مِنَ الْعُجْبِ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ مَا ابْتُلِيَ مُؤْمِنٌ بِذَنْبٍ أَبَداً
✅ همانا خدا دانست که ارتکاب گناه براى مؤمن از خود بینى بهتر است و اگر چنین نبود، هرگز مؤمنى بگناهى دچار نمىشد.
📚 اصول کافى جلد3 صفحه: 427
🆔 @farhang_puya
🏢 مدرسه و دانشگاه
✒️ محمدرضا انواری
🔴 پس از خانواده، مركزهای آموزشی و تربيتی چون مدرسه و دانشگاه، در تكليفمداری يا تكليفگريزی افراد، نقش فراوانی دارند. از آنجا كه در فرآيند شكلگيری شخصيت كودكان، نوجوانان و جوانان الگوهای رفتاری بيشترين نقش را دارند، رفتار و كردار گردانندگان آموزشی و اداری اين مركزها، بر شكلگيری شخصيت دانشآموختگان اثر فراوانی میگذارد.
🔵 البته اين اثرپذيری در دوره كودكی و نوجوانی بيشتر است؛ زيرا شخصيت آنان به طور كامل شكل نگرفته است. اين مركزها، جدا از آموزشها، به طور غيرمستقيم نيز روی دانشآموزان و دانشجويان اثر میگذارند. يادگيریهای غير مستقيم، پايدار و اثرگذارتر است و بر رفتار و كردار اشخاص تأثير فراوانی دارد. وقتي نظام منطقی و كارآمد بر فعاليتهای آموزشی و اداری يك نهاد آموزشی حاكم باشد و دستاندركاران آن با مسائل بهطور مسؤلانه برخورد كنند، اين رفتار، خواسته و ناخواسته، بر روحيه و باورهای دانشآموختگان اثر میگذارد و آنان را با مسؤليتپذيری و داشتن رفتار منطقی آشنا میسازد.
🔴 مدرسهها و دانشگاههايی كه گردانندگان اداری و آموزشی آنها به انجام واجبات و ترك محرّمات الهی پایبندند، به دانشآموزان، درس دينداری و تكليفمداری ميدهند. بدين ترتيب، مدرسهها و دانشگاهها و ديگر مركزهای آموزشی و تربيتی، با بهرهگيری از گردانندگان ديندار، متعهد و ماهر و با داشتن برنامههايی كارآمد، میتوانند بر مسؤوليتپذيري دانشآموزان خود اثر بگذارند و آنان را افرادی تكليفپذير و متعهد بار آورند.
📄 نشریه فرهنگ پویا شماره 28
🆔 @farhang_puya
♻️ شش هزار سال عبادت یک ساعت تکبّر
🖋 حسين فلاحزاده ابرقويی (با نگاهی به خطبه قاصعه امیرالمومنین)
🔘 اما از حق نبايد گذشت! در وجود همه ما آدميان رگههايی از تفرعن، عزتطلبی، تکبر و استکبار وجود دارد؛ و از اين روست که دستکم بخشی از سختگيری خداوند در امتحاناتش تکبرزدايی از دل بندگان است! وگرنه براي خداوند که کاری نداشت؛ مثلا در آن امتحانِ فرشتگان "اگر اراده مىكرد، آدم عليهالسّلام را از نورى كه چشمها را خيره كند و زيبايیاش عقلها را مبهوت ساخته، عطر و پاكيزگیاش حس بويايى را تسخير كند مىآفريد! و اگر چنين مىكرد، گردنها در برابر آدم فروتنى مىكردند و آزمايش فرشتگان براى سجده آدم عليهالسّلام آسان میبود.
⚫️ امّا خداوند، مخلوقات خود را با امورى كه آگاهى ندارند آزمايش مىكند، تا بد و خوب تميز داده شود، تكبّر و خودپسندى را از آنها زدوده، خود بزرگبينى را از آنان دور كند. اما شيطنت شيطان از هرکس سر زند، تفاوتی در فرجام آن نخواهد کرد؛ مهم اين است که از آنچه خداوند درباره ابليس انجام داد، عبرت بگيريم، چون استکبار و خودبرتربينی سم مهلکی است که اعمال فراوان و كوششهاى مداوم را از بين برد"
⚫️ هر چند هزاران سال طول بکشد! چنانکه ابليس عبادت شش هزار سالهاش را با ساعتى تكبّر نابود كرد و اين سرنوشت تمام متکبران است و هيچ کس تافته جدابافته نيست؛ "چگونه ممكن است پس از ابليس، فرد ديگرى همان اشتباه را تكرار كند و سالم بماند؟! نه، هرگز! خداوند هيچگاه انسانى را براى عملى وارد بهشت نمىكند كه براى همان عمل فرشتهاى را محروم سازد! فرمان خدا در آسمان و زمين يكسان است، و بين خدا و خلق، دوستى خاصّى وجود ندارد كه به خاطر آن، حرامى را كه به جهانيان ابلاغ فرموده، حلال بدارد!
📝 نشریه فرهنگ پویا شماره 34
🆔 @farhang_puya
🏛 سخن علیه سرمایداران حرام است!
✏️ گفتاری از دکتر فؤاد ايزدی
📔مجله انگليسی اكونوميست پژوهشی انجام داد و نتيجهگيری كرد كه پُرسودترين سرمايهگذاری، سرمايهگذاری رود سياستمداران و از طريق پولدادن به آنها است؛ زيرا در هيچ جايی نمیتوانيد يك دلار بگذاريد و ۲۲۰ دلار برداشت كنيد.
🔴 اكونوميست ثابت كرد كه يك فرد ثروتمند از هر يك دلاری كه به عنوان كمك مالی به سياسيون پرداخت میكند، حدود ۲۲۰ دلار سود كسب میكند؛ زيرا آن فرد قوانين را به گونهای مینويسد كه به نفع سرمايهداران باشد. مثلاً مالياتش را كم ميكند و ديگر كارهايی كه سود بسياری را عايد او ميكند.
🔊 بنابراين اوضاع در آمريكا خوب نيست، اما غربیها با قدرت رسانهايشان اين ضعف را از چشم مردم میپوشانند. آنها از روشهای اقناع برای فروش محصولات خود و سپس در مديريت افكار عمومی -مانند اقناع مخاطب برای رأی دادن به يك نامزد- بهره بردند و موفق هم بودند. رسانهها در آمريكا كاری كردند كه ۷۲ درصد مردمشان فكر ميكنند ايران الان سلاح هستهای دارد. اين رسانهها اخبار و تحليلهايی را كه عليه نظام سرمايهداری باشد، سانسور میكنند.
📃 نشریه فرهنگ پویا شماره 24
🆔 @farhang_puya
⚖ تساوی زنان و مردان در تكاليف اجتماعی اسلامی
✒️ عليرضا دهشيری (بررسی دیدگاه علامه مصباح یزدی)
يكی ديگر از مواردی كه در جامعه اسلامی، انسان اصولگرا بايد به آن توجه داشته باشد، تساوی زن و مرد در انجام تكاليف اجتماعی است كه در اين رابطه حضرت علامه مصباح میفرمايند: «اما در تكاليف اجتماعی مانند امر به معروف و نهی از منكر، پرداختن به مسائل فرهنگی، احيای ارزشهای اسلامی، مبارزه با فساد، ارشاد ديگران و اموری از اين قبيل، هيچ اختلافی بين مرد و زن نيست.
✅ بنابراين پس از اينکه پذيرفتيم تأمين مصالح اسلامی جامعه، يكی از بزرگترين واجبات اسلام است، بايد بر اين مسئله تأكيد كنيم كه اين امر اختصاص به مردان ندارد و زنان نيز در اين زمينه مكلفند و بايد نسبت به اين قبيل مسائل حساس باشند. حتي شايد در بعضی از موارد نقش زنان، مهمتر از مردان باشد. هرچند براساس ديدگاه نادرستی که پيرامون جايگاه زنان در جامعه به عنوان جنس دوم رايج بوده، برخی چنين تلقی میکردند كه اوامر و تكاليف اجتماعی ـ به جز در موارد استثنايیـ ابتدائاً متوجه مردان است.
✅ آنچه در اين محور بيشتر مورد تأكيد است، اين است که بايد توجه داشته باشيم چنين نيست که در مبارزه با تهاجم فرهنگی و مشاركت در مسايل سياسیـ اجتماعی نقش اول بر عهده مردان باشد و زنان طفل ايشان باشند. هيچ کس ادعا نکرده که جهاد فرهنگی اختصاص به مردان دارد. حتی دفاع نظامی هم اختصاص به مردان ندارد و در صورت لزوم زنان هم بايد در آن شركت كنند. بنابراين همه بانوان مسلمان، بايد در زمينه مشاركت در امور سياسی و اجتماعی كه مصالح جامعه اسلامی را تأمين میكند يا از مفاسد جلوگيری میکند، احساس وظيفه کنند و در اين جهت به عنوان جهادی كه حتی گاهی اهميت آن از جهاد نظامی هم بيشتر است، دوشادوش مردان فعاليت كنند.»
📑 نشریه فرهنگ پویا شماره 12
🆔 @farhang_puya
ولایت فقیه.mp3
2.12M
🌐ولایت فقیه
#علامه_مصباح
🎙امروز بیعت با #ولی_فقیه مانند بیعت با سیدالشهداء در روز عاشوراست…
"کل یوم عاشورا" یعنی این
🔻اطاعت از ولی فقیه مانند اطاعت از امام زمان بر ما واجب است.
🆔 @dafqom
💠 امام صادق (ع) فرمود:
🔷 إنَّ الرَّجُلَ لَيُذْنِبُ الذَّنْبَ فَيَنْدَمُ عَلَيْهِ وَ يَعْمَلُ الْعَمَلَ فَيَسُرُّهُ ذَلِكَ فَيَتَرَاخَى عَنْ حَالِهِ تِلْكَ فَلَأَنْ يَكُونَ عَلَى حَالِهِ تِلْكَ خَيْرٌ لَهُ مِمَّا دَخَلَ فِیهِ
🔷 مردى گناه مىکند و از آن پشیمان مىشود، و کار شایستهاى مىکند و آن شادمانش مىسازد، و از حال پشیمانى دور مىافتد، در صورتى که بودنش بحال پشیمانى بهتر است از شادى و سرورى که او را فرا گرفته است.
📜 اصول کافى جلد3 صفحه: 427
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🏛 سیاست ننگین ترجمه علوم غربی
✒️ سمیه طاهریان
⚫️ به تدريج و با تبديل سياست استعمارگونه به استعمار نو و وجود فارغ التحصيلان پرورش يافته دارالفنون، استادان ايتاليايی، فرانسوی و انگليسی جايشان را به استادان ايرانی با سرمايهای از کتب ترجمهای و علوم ترجمهای سپردند. به اين ترتيب «دهها سال است که ما متون فرنگي و خارجي را تکرار میکنيم، میخوانيم و بر آن اساس تعليم و تعلّم میکنيم.
✔️ اين است که يک کشور گاهی به فکر و ذائقه ترجمهای دچار ميشود، فکر هم که میکند، ترجمهای فکر میکند و فرآورههای فکری ديگران را میگيرد. البته نه فرآوردههای دست اول؛ فرآوردههای دست دوم، نسخ شده، دستمالی شده و از ميدان خارج شدهای که آنها را برای يک کشور و يک ملت لازم میدانند.»
✔️ اکنون سالها از داستان امير و دارالفنون، استادان اتريشی، عزل امير، استادان ايتاليايی و فرانسوی و حمام فين کاشان میگذرد؛ اما گويی حرف دل امير است که پس از سالها آن را لابهلای کلام حکيم فرزانه حضرت آيتالله خامنهای میيابيم: «نبايد به طور دائم در عرصه تجربه و ترجمه، علوم ترجمهای، ايده و مکتب و ايدئولوژی و اقتصاد و سياست ترجمهای بمانيم که اين ننگ است!»
📝 نشریه فرهنگ پویا #شماره_14
#غرب_زدگی
#امیر_کبیر
🆔 @farhang_puya