💉طب در تمدن اسلامی
👈آن زمانی که دنیای اسلام در اوج شکوه و عظمت علمی به سر میبرد و کشورهای اسلامی پر بود از کتابخانههای بزرگ، بیمارستانهای پیشرفته و دانشمندان مجرب، کشورهای اروپایی در قرون وسطی و در جهالت و خرافات به سر میبردند.
☝️مردم اروپا در قرون وسطی میگفتند روش پیشگیری از بیماریهای مسری این است که لباس ترسناک بپوشیم و بیماری را بترسانیم! در همین ایام علم طب در دنیای اسلام به حدی از اهمیت رسیده بود که علم الابدان را در ردیف علم الادیان میدانستند. (اشاره به حدیث مشهور نبوی: «العلم علمان، علم الادیان و علم الابدان»)
👇جندی شاپور که شهر پزشکی مهم ایران قبل از اسلام است دارای یک بیمارستان و یک دانشکدهی پزشکی است. جریان علم پزشکی در ایران همچنان ادامه داشت تا با رهنمونهای دین اسلام وارد مرحلهی جدیدی از حیات خود شد. پس از مدت کوتاهی شهرهای اصلی جهان اسلام؛ مانند بغداد مرکز تولید و ترویج پزشکی روز دنیا شد.
✂️برشی از یادداشت کميل مومنی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
❗️میرزا کوچک در قحطی بزرگ
(بخش اول)
⭕️جنگ جهانی اول تلخترین و مرگبارترین حادثه برای مردم ایران در طول تاریخ معاصر است. ایران اگرچه در این جنگ بیطرف بود؛ اما بیشترین صدمات را از نیروهای نظامی خارجی درگیر جنگ دریافت کرد. بزرگترین خسارتی که به ایران وارد شد، کشته شدن و نسل کشی حدود چهل درصد از مردم ایران تحت عنوان «قحطی بزرگ» بود.
❌ایران که در این جنگ بیطرف بود، متحمل بزرگترین خسارات شد. محمدقلی مجد، نویسنده کتاب «قحطی بزرگ»، معتقد است که هیچ کشوری مانند ایران از جنگ جهانی اول آسیب ندید. نیروهای متخاصم انگلیسی و روسی از شمال و جنوب وارد ایران شدند و باتوجه به نیاز این قوا به غذا و آذوقه، تمام غلات و نیازهای خوراکی مردم ایران را نیروهای انگلیسی جمعآوری کردند، به همین دلیل بین بیست وپنج تاچهل درصد مردم ایران به دلیل گرسنگی، سوءتغذیه و بیماریهای ناشی از آن کشته شدند.
💢اما قحطی پایان ماجرا نبود و در پایان جنگ جهانی اول بیماری واگیرداری با نام ویروس آنفلوآنزای اسپانیایی که مردم آن را «زکام فرنگی» نام نهاده بودند در کشور شیوع پیدا کرد. این بیماری را سربازان نیروهای متجاوز وارد کشور کردند و به دامن مردم ایران انداختند. اما در این میان و در زمانی که حکومت، مردم را در قحطی و بیماری رها کرده بود، علما و روحانیون در شهرهای مختلف به داد مردم رسیدند.
✂️برشی از یادداشت کميل مومنی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❗️میرزا کوچک در قحطی بزرگ (بخش اول) ⭕️جنگ جهانی اول تلخترین و مرگبارترین حادثه برای مردم ایران در
❗️میرزا کوچک در قحطی بزرگ
(بخش دوم)
♨️در شرایطی که دولت مضمحل و وابستهی ایران در برابر یکهتازی بیگانگان و به یغما بردن غلات کشور سکوت اختیار کرده بود، نهضت میرزاکوچک خان جنگلی در شمال ایران ملجا و پناهگاه بسیاری از ایرانیان بود. منابع تاریخی از مهاجرت بسیاری از سایر استانها به جغرافیای حکومت میرزا خبر دادهاند.
🚫میرزاکوچک که قیام خود را با چهارده اسلحه آغاز کرده بود، همزمان با این شرایط توانست نه تنها دایرهی حاکمیت خود را از وضعیت فاجعهبار کشور در امان نگه دارد بلکه به مردم سایر استانهای ایران نیز کمک کرد تا جایی که جنگلیها مقرری مشخصی از برنج برای مردم تهران در نظر گرفته بودند. جنگلیها دویست خروار برنج برای مردم نیازمند و قحطی زدهی تهران فرستادند و تعهد کردند ماهیانه ده هزار تومان به کمیسیون اعانهای که در رشت تشکیل میشد به نفع درماندگان و قحطیزدگان بپردازند.
✂️برشی از یادداشت کميل مومنی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
🔆شهیدمدرس در خط مقدم بود
☀️هنگامی که گرمای تابستان تهران نفسهای پایانی خود را در 1304 خورشیدی میکشید، گندم و آرد هم همزمان در حال کمیاب شدن بود. در این زمان احمدشاه، آخرین شاه قاجار، خارج از کشور به سر میبرد و رضاخان به کمک ماموران نظمیه سعی داشت با تحریک احساسات مردم و ایجاد ناامنی مانع از بازگشت او به کشور شود تا خود به حکومت برسد.
⚡️این وضعیت به روزهای آغازین مهرماه هم کشیده شد به نحوی که جمعیت زیادی از زنان و مردان معترض به منازل علما رفته و در چهارم مهر به سمت مجلس شورای ملی حرکت کردند و در مقابل مجلس شعار دادند. در چنین شرایطی به ماموران دولت دستور تیراندازی داده شد و تعدادی از مردم کشته و مجروح شدند.
🔸با اجتماع مردم در برابر مجلس، آیت الله سیدحسن مدرس، نمایندهی مجلس، به میان آنها رفت. بنابر گفتهی خودش «با حالت تب آمدم بیرون مجلس به واسطهی اینکه مجلس قدری خلوت شود آنجا ایستادم و قدری دلداری دادم به مردم با آنها شریک شدم در این مصیبت که حق را به جانب آنها میدهم. اطمینانهایی هم به قدر خودم به مردم دادم بعد منتهی شد به گرفتنها، بستنها، حبسها، زنها، مردها، کوچکها، بزرگها و منتهی شد به توسلاتی که به عقیدهی من خیلی غیرمشروع است.»
📒روز بعد از این که نظامیان تجمع مردم روبروی ساختمان مجلس را پراکنده کردند مدرس در صحن علنی مجلس سخنرانی کرد و گفت: « خاک بر سر وکیلی که یکیش خودم باشم که شکمش سیر باشد و یک موکلش را گرسنه و مضطرب ببیند و به قدر امکان تلاش خودش را نکند.»
✂️برشی از یادداشت کميل مومنی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
🌡بیماری کرونا و همبستگی اجتماعی مردم - ۱
🔥مهمان ناخواندهی کرونا، تمام کشورهای جهان به ویژه کشور ما را درگیر کرده است. این بیماری منحوس زمانی بیدعوت وارد کشورمان شد که اکثریت مردم کشور بر اثر تحریم در فشار اقتصادی بودند. کرونا با ورودش کسب و کار مردم را به تعطیلی کشاند و بر هزینههای خانوادهها افزود و موجب شد فشار اقتصادی بیش از گذشته بر مردم وارد شود.
🎯اما با این حال از ابتدای اطلاعرسانی دربارهی این بیماری، مردم ایران که تجربهی یاری رسانی و همیاری در حوادث سالهای پیشین را داشتند با تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده، اثر این ضرب المثل را که «مرگ برای همسایه است» خنثی کردند و نشان دادند که وقتی پای جان هموطن ایرانی در میان باشد، دیگر سکوت و کاهلی جایز نیست و همه با هم دست همبستگی به یکدیگر دادند و در جنگ پیش رو که مبارزه با کرونا بود پیش قدم شدند.
✂️برشی از یادداشت هادی مجیدی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#جامعه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌡بیماری کرونا و همبستگی اجتماعی مردم - ۱ 🔥مهمان ناخواندهی کرونا، تمام کشورهای جهان به ویژه کشور ما
🌡بیماری کرونا و همبستگی اجتماعی مردم - ۲
🚒از اینرو، می توان گفت که بیماری کرونا، آزمونی دیگر جهت همبستگی اجتماعی مردم بود. همان طور که رهبر انقلاب فرمودند: «ملت ایران در این آزمون درخشید.» البته در این نبرد کرونایی آنهایی که در حکم رزمندگان این جنگ و پیشگام بوده و در خط مقدم میجنگیدند پرستاران و کادر درمانی بیمارستانها بودند. رهبر انقلاب دربارهی مدافعان سلامت فرمودند: «کارتان بسیار با ارزش است؛ هم ارزش جامعهی پزشکی و پرستاری را در جامعه بالا میبرد -که برده- هم مهمتر از این، ثواب الهی است که خدای متعال قطعا به شما اجر خواهد داد و ثواب خواهد داد.»
🔺و در بیانات دیگری فرمودند: «اوج این افتخار ملی متعلق است به مجموعهی درمانی کشور است. رنج دوری از خانواده را تحمل کردن؛ حتی در نوروز و تعطیلات نوروزی هم خیلی از اینها به خانوادههایشان سر نزدند.» نکتهای که در این زمینه حایز اهمیت است و نباید به سادگی از کنار آن گذشت، این است که دشمنان این مرز و بوم از هر فرصتی برای ضربه زدن و از بین بردن نظام اسلامی استفاده می کنند؛ یکبار با جنگ نظامی، یکبار با جنگ اقتصادی و یکبار با جنگ بیولوژیکی.
✂️برشی از یادداشت هادی مجیدی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#جامعه
🆔 @farhang_puya
⚠️توطئهای به نام «کرونا»
🔔به تعبیر رهبر انقلاب مسئلهی کرونا ما را نباید از توطئهی دشمنان و استکبار غافل کند. چون گزارشات میدانی و برخی مستندات دربارهی ویروس کرونا نشان از یک توطئه دارد.
📣از جمله فیلمی به نام «شیوع» است که توسط هالیوود در سال 2011 ساخته شده و با بررسی آن در واقع متوجه میشویم به بیماری کرونا اشاره دارد که امروز ظهور پیدا کرده و جوامع دنیا را مورد هدف قرار داده است. هم چنین در سال 1981 «دین کنتز» کتابی را نوشته و دقیقا موضوع کرونا را مورد بحث قرار میدهد که کشور چین به عنوان یک سلاح بیولوژیک در آزمایشگاه ساخته و در سال 2020 از شهر ووهان منتشر میشود و امروز میبینیم این ویروس در همین سال از این شهر صادر شده است.
✂️برشی از یادداشت هادی مجیدی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
👈فرهنگ غرب بر اصول و مبانی خاصی مبتنی است که آن مبانی از این قرار است:
🔸ماترياليسم و ماده گرايی
🔻ماتریالیستها اصالت را به ماده میدهند و منکر موجودات ماورای طبیعت و مجرد از جمله خداوند هستند؛ بنابراین آنها به خدا، روح و عالم پس از مرگ ایمان ندارند تا در برابر او مسؤولیتی داشته و رفتارهای خود را بر اساس خواست او تعیین کنند و برای پاداش در آخرت و رسیدن به کمال مطلوب از برخی کارها چشم بپوشند و یا برخی کارها را ضروتا انجام دهند.
🔸اومانیسم و انسانگرایی
🔻اومانیستها بر اساس اعتقاد به مادهگرایی و انکار حقایق مجرد و غیرمادی، در سطح بشری، انسانها را دارای روح غیرمادی و جاودان نمیدانند و در سطح جهانی، معتقدند عالم دارای خدای غیرمادی و فناناپذیر نیست. بلکه میگویند ما مجاب شدهایم که جهان، اعصار توحید، خداپرستی، مدرنیسم و انواع اندیشههای جدید را پشت سرگذاشته و میگذارد.
🔻اعتقادنامهی انسانگرایان، بر این است که هدف زندگی، خود زندگی است. باید در این جهان زندگی خوبی داشته باشیم و در آرزوی زندگی در جهان آینده به سر نبریم و انسان فقط با راهنمایی عقل و تجربه قادر است زندگی کاملا خوبی در این دنیا داشته باشد. شرط نخستین و بنیادین زندگی خوب در این دنیا عبارت است از: آزاد ساختن فکر مردم از بند جهل و خرافات و آزاد ساختن بدن از ظلم و ستم مقامات اجتماعی.
✂️برشی از یادداشت قاسم روانبخش در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
👈فرهنگ غرب بر اصول و مبانی خاصی مبتنی است که آن مبانی از این قرار است: 🔸ماترياليسم و ماده گرايی 🔻
🔸لیبرالیسم یا آزادی مطلق
🔻محور اصلی تفکر لیبرالیسم به عنوان یک مکتب این است که انسانها در زندگی خود آزادند و هیچ قید و شرطی بر سر راه آنها نیست، مگر آن چه که موجب لطمه به آزادیها و حقوق دیگران گردد. در نگاه لیبرالیسم تنها چیزی که اصیل است، انسان و خواستههای او است. لیبرالیسم هیچ سلسله اصولی را که خواستهها و رفتارهای انسان در چهارچوب آن تعریف شود، نمیپذیرد؛ زیرا تنها انسان و خواستههای او را اصیل میداند و بنابراین هر چیز دیگری باید بر این اساس شکل بگیرد و تعریف شود.
🔻بنابراین هر فرد در انتخاب رفتاری که انجام میدهد، کاملا آزاد است و کسی حق ندارد او را محدود کند مگر آن که خودش بخواهد یا به آزادی دیگران لطمه بزند. به تعبیر یکی از غربگرایان معاصر، لیبرالیسم از آنجا آغاز میشود که آدمی میکوشد خود را از شر مقدسات آزاد کند و ولایت هر کس حتی ولایت خدا و پیامبران را منکر است بلکه معتقد است باید در برابر هر گونه ولایتی دست به شورش زد؛ زیرا انسان ها هیچ مافوقی ندارند و هیچ کس حق ندارد آزادی آنها را محدود کند.
🔻لیبرالها بر این باورند که حق در آستین هیچ کس نیست و هیچ کس نمیتواند معصومانه سخن بگوید یا معصومانه حکومت کند؛ همه بر سر یک سفره نشستهایم و همه ساکنان یک کوییم. هیچ کس از پیش خود یا از پیش خدا واجد امتیازی نسبت به کس دیگر نیست.
✂️برشی از یادداشت قاسم روانبخش در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
👈فرهنگ غرب بر اصول و مبانی خاصی مبتنی است که آن مبانی از این قرار است: 🔸ماترياليسم و ماده گرايی 🔻
🔸لذتگرایی
🔻مراد از لذت گرایی این است که لذت، تنها خوبی، به عنوان غایت است؛ شاخصی که تفکری را در زمرهی لذت گرایان قرار میدهد این است که «لذت، تنها خوبی به عنوان غایت یا خوب فی نفسه است». به این معنا که تنها خوبی که انسانها باید به منزلهی غایات کردارهای خویش برگزینند، لذت است.
🔻وقتی ملاک خوبی را لذت آفرینی قرار دادیم، طبیعتا به فردگرایی خواهیم رسید و هرکس از هر چیزی که لذت میبرد آن را انجام میدهد هر چند آن کار برای دیگران رنج آور و ناخوش آیند باشد؛ زیرا او تنها به لذت خویش میاندیشد و کاری به مصالح و مفاسد دیگران ندارد. بر اساس این اصل، اگر منفعتی را هم برای دیگران لحاظ کند، تبعی است؛ یعنی آنجا که میبیند لذت خودش در گروی لذت و منافع دیگران است به ناچار به منفعت دیگران نیز میاندیشد.
✂️برشی از یادداشت قاسم روانبخش در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
👈فرهنگ غرب بر اصول و مبانی خاصی مبتنی است که آن مبانی از این قرار است: 🔸ماترياليسم و ماده گرايی 🔻
🔸پوزیتیویسم اخلاقی
🔻بر اساس اصول فوق، در زمینهی اخلاق، امروزه نظریهی اخلاق پوزیتیویستی مطرح است که شبیه تفکر لیبرالستی در عرصهی حقوق است. این مکتب معتقد است «خوب و بد» و «باید و نباید»های اخلاقی هیچ پشتوانهای جز خواست مردم ندارد و هرگاه مردم چیزی را پسندیدند و ارزش تلقی کردند آن چیز «خوب» و «ارزش» اخلاقی و هرگاه مردم چیزی را نپسندیند و از آن روی گردان بودند آن چیز «بد» و «ضد ارزش» میشود.
🔸سکولاریسم
🔻سکولاریسم معتقد به جدایی دین از سیاست و حکومت است و به معنای افراطی آن عدم دخالت در امور انسان حتی امور فردی است به عبارت روشن تر، سکولاریسم به معنای حقیقی کلمه؛ یعنی لاییسیسم، کفر و الحاد. در واقع زیرساختهای اصلی آن چه امروزه به عنوان «فرهنگ غربی» از آن یاد میشود مولود همین اصول فوق به ویژه ترکیب لیبرالیسم و پوزیتیویسم اخلاقی است. مولفهها و مشخصههایی مانند نسبیگرایی و فردگرایی در فرهنگ غربی نیز از همین جا ریشه میگیرد.
✂️برشی از یادداشت قاسم روانبخش در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
🛸ریشههای تفکر فرامدرن (۹ و ۱۰)
📄اندیشههای عرفانزدهی اسپینوزا و پانتئیسم و خداشناسی طبیعتگرا که منجر به ایجاد ریشههای اندیشهی حلولی خدا - زمانی هگل و پروانش شد.
📃اندیشههای اومانیسم مسیحی هگل و خداشناسی روح مطلق تاریخی و فلسفهی تاریخ خاص هگل نیز یکی از ریشههای این انشعابات است.
✍️محمدحسین فرجنژاد| #شماره_40
#استکبار_ستیزی
#تفکر_فرامدرن
🆔 @farhang_puya