11.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔸 #دعای_تعجیل_فرج دوای دردهای ماست، در روایت است که: در آخرالزمان همه هلاک میشوند، «إِلا مَنْ دَعا بَالْفَرَجِ؛ مگر کسانی که برای [تعجیل] فرج دعا کنند».
📚 در محضر بهجت، ج١، ص٣۶٣
#معارف
#انتظار
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📖 وظایف اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه قرآن کریم (قسمت سوم) ⚖ تلاش برای ایجاد و اجرای عدالت ⭕️ تلاش بر
📖 وظایف اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه قرآن کریم
(قسمت چهارم)
❇️ خدمت گزاری به خلق
🔺 خدمت به خلق نیز از وظایف اجتماعی مومنین به شمار میآید: «واحفض جناحک للمؤمنین»؛ بال (عطوفت) خود را برای مومنین فرود آر. در جایی دیگر نیز میفرماید: «واصبر نفسک مع الذین یدعون ربهم بالغداء والعشی یریدون وجهه ولا و لا تعد عیناک عنهم»؛ با کسانی باش که پروردگار خود را صبح و عصر میخوانند و تنها رضای او را میطلبند! و هرگز به خاطر زیورهای دنیا، چشمان خود را از آنها برمگیر.
✴️ خوش برخوردی با مردم
🔻 خوش برخوردی با مردم نیز از وظایف مهم مؤمنین است: «ولا تصعر خدک للناس ولا تمش فی الارض مرحا ان الله لا یحب کل مختال فخور»؛ با بیاعتنایی از مردم روی مگردان و مغرورانه بر زمین راه مرو که خداوند هیچ متکبر مغروری را دوست ندارد.
بهره گرفتن از عالمان: یکی از وظایف اجتماعی و فرهنگی مومنین، بهره گرفتن از محضر عالمان و فرزانگان است همانگونه که در قرآن آمده است: «فسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون»؛ اگر نمیدانید، از آگاهان بپرسید.
📖 قرآن کریم سوره کهف آیه ۲۸، سوره لقمان آیه ۱۸، سوره انبیاء آیه ۷
#شماره_39
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
🔆 معنویت اسلامی و گذشته، تجربهای در آیندهی اسلام
💠 معنویت اسلامی
🔎 از نظر شهید مطهری، یکی دیگر از ارکان انقلاب که همزمان در تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی نقش اساسی دارد، «معنویت» است، البته معنویتی از نوع اسلامی نه معنویتی که مکاتب امروزی اومانیستی تبلیغ میکنند؛ معنویت اسلامی و قرآنی که انسان را همانطور که دعوت به اصلاح نظام روحی، فکری و اخلاقی میکند، اصلاح نظام اجتماعی و روابط بیرونی و به عبارتی، اصلاح درون و بیرون را از انسان طلب میکند. معنویتی که در او ایمان به خدا و ایمان به مبدا و معاد، وجود دارد. همچنین استاد شهید، اشاره دارند که: «اگر معنویت را فراموش کنیم، انقلاب خودمان را از یک عامل پیشبرنده محروم کردهایم.»
🔦 گذشته، چراغ راه آینده
🔸 «شهید مطهری» به منظور تبیین صحیح آینده انقلاب اسلامی، نیم نگاهی به گذشته را مورد نظر قرار داده است. ایشان در بحث رفتارشناسی جنبشهای اصلاحی اسلامی صدساله اخیر، ضمن بیان هشدارهایی از تجربه تاریخی نهضتهای اسلامی، وظیفه رهبری انقلاب میداند که با تمام وسایل و امکاناتی که در اختیار دارد وارد صحنه شده و علاوه بر پیشگیری از نفوذ آفتهای احتمالی، تمام تلاش خود را در جهت مبارزه و دفع آفات و آسیبهای داخلی و خارجی موجود در کشور مبذول دارد.
🗃 منابع: مطهری، پیرامون انقلاب اسلامی/ ۱۶۶ _۱۷۵. مطهری، نهضتهای اسلامی در صد سال اخیر/۸۹
#شماره_41
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📍 استقلال و آزادی؛ آواز قوی انقلاب (قسمت اول) 💥 مسئلهی آزادی در طول تاریخ همواره یکی از دغدغههای
📍 انقلاب مشروطه در مقابل نظام فاسد
(قسمت دوم)
🔎 در انقلاب مشروطه، مبارزه با استبداد، بهعنوان راه رهایی ایران از انحطاطی شناخته شد که سدهها منطق شکست را بر ایران بزرگ تحمیل کرده بود. در مرکز این دولت استبدادی، شاه شکارچی قرار داشت در دست «صیادان شاهشکار» اسیر بود و کار عمدهاش آهو گردانی و کور کردن چشمها بود.
🔹 این نظام فاسد، که فلسفهی وجودیاش بر خلاف منافع ملی و مصلحت عمومی بود، خواص شاهی را قانون میپنداشت و چشمهای منتقدان مصلح را کور و سر مخالفان خود را بر دار میکرد. اساس انقلاب مشروطه، بر مشروطیت این دولت تملیکیه و تبدیل آن به دولت ولایتیه بود. این نظام بر بنیاد نابرابری استوار بود؛ به همین دلیل هرگز نمیتوانست آزادی انسانی را پاس بدارد.
📉 این استبداد، پس از حضور کشورهای استعمارگر در ایران، به خصوص در دوره پهلوی اول و دوم، حامی خارجی پیدا کرد و به جای این که مردم پشتیبان این نظام باشند، روس، انگلیس و آمریکا مدافع و محافظان شدند؛ لذا این دولت که تا آن زمان آزادی را به حاشیه میبرد، استقلال دولت را هم نابود کرد و فاجعه رخ داد که رهبر انقلاب اسلامی از آن به «تجربه تلخ تاریخی ایرانیان» یاد میکنند.
📝 سید عبدالمجید اشکوری| #شماره_41
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
💥 حیوانیت رها شده!
🌐 «آزادی به این معنا که مبنای دموکراسی غربی قرار گرفته است، در واقع نوعی حیوانیت رها شده است.» در اسلام مبنا و اساس آزادی، خواست، هوس و ارادهی فرد نیست، بلکه استعدادهای والای بشر است؛ به همین دلیل مردمسالاری در اسلام، معنایی جدید مییابد.
🔻 در نقطهی مقابل این دموکراسی و آزادی، دموکراسی اسلامی قرار دارد. اینکه میگوییم در اسلام، دموکراسی وجود دارد به این معناست که اسلام میخواهد آزادی واقعی - در بند کردن حیوانیت و رها ساختن انسانیت - به انسان بدهد.
🗃 منابع [پیرامون جمهوریاسلامی ص۸۰ ،۸۱. گردآوری: سید عبدالمجید اشکوری]
#شماره_41 | #انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
❌ به سرانجام نرسیدن شبکه ملی فضای مجازی، یک فاجعه است!
💠 حجتالاسلام علیرضا پناهیان :
💢 در این میان، آنچه موجب تاسف فراوان است، تامین نشدن زیرساختها و به سرانجام نرسیدن شبکه ملی فضای مجازی است که در حد یک فاجعه تاسفآور است، که باید به حال و فرجام جامعهای که برای ایجاد زیرساختهای مناسب و امن در فضای مجازی تلاش و اقدام فوری نمیکند گریست.
🚫 نداشتن شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات مانند این است که صدا و سیما و مخابرات کشور را از دیگران و احیاناً دشمنان قرض بگیریم و به آنان وابسته باشیم؛ مثلا در زمان جنگ به دشمن خود بگوییم وقتی از مخابرات و برنامههای تلویزیون خود را برای استفاده ما اختصاص دهید!
📚 گردآوری: عبدالله پوراحمد| #شماره_29
#هنر
#پناهیان
#فضای_مجازی
🆔 @farhang_puya
🔆 انقلاب حریف قَدَر برای غرب
🔰واشنگتن هیچ وقت تصور نمیکرد عمر انقلاب اسلامی همچنان به درازا بکشد که باز هم یک قطب را در برابر خود ببینند و چه بسا حتیٰ انقلاب اسلامی را در قد و قواره یک تهدید نمیدید. شاید بتوان گفت پس از وقوع انقلاب اسلامی، ایالات متحده در سردرگمی فرو رفته بود چرا که آخرین مدل از حکومت اسلامی شیعه بیش از ۱۳ قرن پیش پایان یافته بود و سیاستمداران غربی تصور روشنی از مدل حکومتی ایرانیان نداشتند آنها فقط میتوانستند با رصد مواضع دولتمردان و رهبران سیاسی و مذهبی ایران درباره نسبت انقلاب اسلامی و غرب گمانههایی داشته باشند.
💠 آرمانخواهی و کوتاه نیامدن از مواضع دینی در ایران بعد از انقلاب اسلامی توجه به بلوک غرب را به خویش معطوف کرد و به تدریج جریان رسانهای غالب خود را با دشمن جدیدی به نام انقلاب اسلامی روبرو دید.
🔻 جسارت مردم ایران در مقابل با دولت آمریکا در ماجرای تسخیر سفارت واشنگتن ماجرای عملیات طبس رسوایم کرال این تقابل ایران و اروپا در جنگهای داخلی بوسنی و مسئله فلسطین در مجموع کوتاه آمدن از آرمانهای ابتدای انقلاب به آمریکا فهماند که رقیب این نوع پا به عرصه گذاشته است.
✂️برشی از یادداشت سجاد طاهری در نشریه فرهنگ پویا #شماره_24
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
🌙انقلاب ابرقدرت فرهنگی
💢انقلاب اسلامی بارها اعلام نموده که در صدد گسترش نفوذ اسلام در جهان و کم کردن سلطه جهانخواران بوده و هست حال اگر نوکران آمریکا نام این سیاست را توسعه طلبی و تفکر تشکیل امپراطوری بزرگ میگذارند؛ از آن باکی نداریم و استقبال میکنیم. اما درصدد خشکاندن ریشههای فاسد صهیونیسم، سرمایهداری و کمونیسم در جهان هستیم. ما تصمیم گرفتیم به لطف و عنایت خداوند بزرگ نظامهایی را که بر این پایه استوار گردیده نابود کنیم.
🔰ما هدفمان پیاده کردن اهداف اسلامی در جهان فقر و گرسنگی است ما میگوییم تا شرک و کفر هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم. جریان شیعی در این پیچ تاریخی جنبشی است که با درک واقعیت فوق در طی ۱۴ قرن تداوم یافته است و اکنون با شکلگیری انقلاب اسلامی به عنوان واقعیت بسیار عظیم در صحنههای سیاسی و اجتماعی نقش آفرینی میکند.
💠 این نقشآفرینی همان قوه محرکه و ظرفیتهای انقلاب اسلامی در پیچ تاریخی است که به عنوان تنها راه نجات بشریت برای عبور از فرهنگهای غلط به سوی فرهنگ الهی انبیا عقلها و دلها را متوجه خود کرده است تا آنجا که امروزه همه آزادگان جهان، انقلاب اسلامی را در بحبوحه پایان تمدن غربی، ابر قدرتی فرهنگی برای شکلدهی به تمدن نوین اسلامی میدانند.
📝 سید عبدالمجید اشکوری
#شماره_24
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
🎮 بازی را عوض کن
🌀 همان هنگامی که منتقدان اروپایی که پارهای از آنان مزاجی چپگرا داشتند؛ فیلسوفان غرب را متهم به یافتن توجیهات فلسفی در جهت تثبیت سیاستهای نظام سرمایه داری میکردند بزرگترین فیلسوف آمریکا از همکاران خود خواست تا به خاطر آمریکا زمین بازی فلسفه را عوض کنند. جان دیویی خطاب به فیلسوفان گفت که آنان باید به نفع ایدئولوژی سرمایهداری دموکراسی سوالات محوری فلسفه را تغییر دهند به جای سوالهایی مثل «چه چیزی به ما اجازه میدهد تا به نفع دموکراسی استدلال کنیم؟» آنان باید تنها از اینکه «چه چیزی در خدمت دموکراسی است؟» بپرسند.
➕ کوشش دیویی آشکارا ناظر به این معنا بود که دیگر نباید از ماهیت و بنیادهای نظری دموکراسی سوال کرد. دیگر نباید توضیح داد که بر چه اساسی ما در دفاع از ماهیت دموکراسی سخن میگفتیم. فلسفه باید دربست و دست به سینه در خدمت دموکراسی انجام وظیفه کند و البته انجام وظیفه او یک مسئله دست دوم است. چرا؟ چون دیگر لیبرال دموکراسی نیازمند توجیه فلسفی نیست اما به بیان فلسفی محتاج است.
📝پیام فضلی نژاد
#شماره_11
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
⚔ استبداد دوتاییها، بیماری فکری ایران امروز
(قسمت اول)
⭕️ امروز ما در کنار گفتمانهای اسلامی با مکاتب غربی لیبرالیسم و نئولیبرالیسم نیز مواجه هستیم. منطق این مکاتب سرمایهداری و کاپیتالیسم است. اگر چه همزمانی و معاصریت گفتمان انقلاب اسلامی با گفتمانهای غربی به رغم تمام اختلافات ذاتی خود، لزوما منتهی به یک دوگانهی لاینحل نمیشود
⚠️ و این به دلیل منطق الهی و تربیتی حاکم بر اسلام است که به حقیقت عینی ارجاع میدهد و گفتمانهای رقیب را به مناظره و تعامل میخواند نه جنگ فکری و شناختی - اما آنچه وضعیت امروز ما را ذیل این دو گفتمان اصلی توضیح میدهد، به شدت منحصر در الگوی دوتاییهاست.
🔎 به عبارتی امروز ما با اصولگرایی و اصلاحطلبی مواجه هستیم. با رسانهی متعهد و رسانهی سکولار مواجه هستیم. با انقلابی و ضدانقلابی، با انقلابی درست و انقلابی غلط، با دوگانهی امام ما و امام آنها و با پدیدهی من و دیگری، ما و آنها مواجه هستیم.
📝 الهام عباسی در نشریه
فرهنگ پویا| #شماره_39
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚔ استبداد دوتاییها، بیماری فکری ایران امروز (قسمت اول) ⭕️ امروز ما در کنار گفتمانهای اسلامی با م
⚔ استبداد دوتاییها، بیماری فکری ایران امروز
(قسمت دوم)
🔰 این وضعیت، وضعیت حاکمیت دوگانههاست. وضعیتی که نه خودش از حالت سوم حرف میزند و نه اجازه میدهد دیگری به حالت سوم فکر کند. وضعیت حاکمیت الگوی دوتاییها که خود یک استبداد فکری بزرگ است، بزرگترین آفت آن از دست رفتن امکان گفتوگو است؛ چون هر گوینده یا منتقدی همواره موظف است به یکی از آن دوتاییها متعلق باشد.
💢 این انتخاب در اختیار گوینده نیست، بلکه الزام وضعیت و ساختار موجود است، که تعیین میکند سخن شما متعلق به یکی از طرفها باشد. در ساختار دوتاییها سخن گوینده، منتقد یا پرسشگر را به محض مطرح شدن، یکی از طرفهای دوتاییها میبلعد؛ به عبارت معروف شما همواره یا با یا برما هستید! این وضعیت دارای یک مبنای معرفتی پنهان نیز هست که به شدت با مدل غربی خود از نوع پستمدرنی آن قرابت دارد.
📝 الهام عباسی در نشریه
فرهنگ پویا| #شماره_39
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
19.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 معرفت حسینی؛ راه خیلی آسان
✔️ سلسله جلسات معرفت حسینی
🎙 #علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya