✔️ مردی خوشفکر، دقیقالنظر، قویالحجه و دارای منطق و استدلال قوی و متین بودند.
💠 آیتالله شب زندهدار:
✅ در بعد علمی آن بزرگوار باید عرض کنم که ایشان در علوم مختلف حوزوی از افراد تراز بودند. هرچند هیچ وقت در مقام اظهار این امور نبودند اما کسانیکه با ایشان آشنا بودند به این شهادت میدادند که ایشان مرد خوشفکر، دقیقالنظر، قویالحجه و دارای منطق و استدلال قوی و متین بودند.
🔰 اهل بکاء بودند، من یادم میآید یک وقتی در منزل ایشان میرفتیم و کتاب بحارالانوار خوانده میشد؛ وقتی روایات بحارالانوار خوانده میشد، ایشان هایهای میگریستند. شاید در علن خیلی بکاء از ایشان دیده نمیشد، اما در خفاء و جاهای خاص با بعضی از طلاب و افرادی که در خدمت ایشان بودند، این موضوع مشاهده میشد. اینها نشان میداد که این معارف و مطالب چگونه در جان ایشان اثرگذاره بود و موجب میشد ایشان منقلب شوند.
#علامه_مصباح
#شماره_45
🆔 @farhang_puya
♨️ تبارشناسی تریبونهای سیاسی
(بخش اول)
1️⃣ کارگزاران تکنوکرات
💢 این جریان سیاسی فکری که به عملگرا و میانهروها نیز معروفند، در همه سالهای دهه 60 به صورت سایه جناحهای دوگانه راست سنتی و چپ سنتی حضور داشت و جریانی بود که حول شخصیت آیتالله اکبر هاشمی رفسنجانی از دو جریان راست و چپ نیرو میگرفت؛ اما در سال 1374 با تاسیس حزب کارگزاران سازندگی، هویت جناح مذکور روشنتر شد.
⭕️ کرباسچی، یکی از سران این حزب از سوی دستگاههای قضایی بدلیل تخلفاتش در شهرداری تهران، محاکمه شد و پس از روی کارآمدن اصلاحطلبان در سال 1376 و شکست هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس ششم (بهخاطر سیاهنماییهای افراطی جنبش دوم خرداد) این گروه به حاشیه رانده شدند.
ادامه دارد ...
📝 امین بابازاده
#شماره_11
#سیاست
#جریان_شناسی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 زمینهساز گمنام انقلاب (قسمت اول) 💠 مقدمه ای بر بحث 🖌 علامه مصباح یزدی (ره) در این گفتار، حجاب م
🔰 زمینهساز گمنام انقلاب (قسمت دوم)
🔆 مرحوم علامه طباطبایی (ره) در زمان حیات پربرکت خود شخصیتی شناخته شده در داخل کشور بود و حتی شهرت او از مرزها فراتر رفته و در جهان به عنوان یک شخصیت علمی، فلسفی و عرفانی شناخته شده بود.
🔰 با وجود این، آنچه شناخته شده بود، در برابر آنچه میبایست شناخته شود، بسیار اندک بود اصولا شخصیتهای بزرگ تاریخ در زمان حیات خود، چنان که میبایست، شناخته نمیشوند و این به عهده نسلهای آینده است که درباره شخصیت آنها بیندیشند آثار آنها را بررسی کنند و تأثیری را که در جامعه داشتهاند بازشناسند.
#پیش_شماره_5
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 زمینهساز گمنام انقلاب (قسمت دوم) 🔆 مرحوم علامه طباطبایی (ره) در زمان حیات پربرکت خود شخصیتی شناخ
🔰 زمینهساز گمنام انقلاب (قسمت سوم)
💠 رجال الهی، حیات خود را همچون نهالی که در زمین غرس میشود و میبایست پرورش یابد تا میوههای خود را به بار آورد، در جامعه میکارند و پرورش میدهند، ولی این نهال و شجرة طیبه به زمان احتیاج دارد تا میوههایش در دسترس اجتماع قرار گیرد.
✅ کار انسانهایی چون علامه به گونهای است که آثار محسوس و ملموس ندارند و فقط کسانی از اهمیت آن آگاه میشوند که با طبیعت کار آشنا هستند و اسرار و رموز آنها را میدانند، و تا ارزش آن کارها برای عموم مردم شناخته شود، مدتها طول میکشد.
#پیش_شماره_5
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔴 خصوصیات روحی جوانها در قبل انقلاب (قسمت اول) 💢 جوان یک موجود هزار رنگ و لعاب بود که هر روز یک مد
🔴 خصوصیات روحی جوانها در قبل انقلاب (قسمت دوم)
🔹 جوان خواب میشد تا دربار و اربابانشان به آرامی جیب کشور را خالی کنند. از دین فقط یک واژه پوشالی برای جوان میگذاشتند؛ آن هم به سبک جوجه لوطیهای قدیم که محرم، ریش و سبیلشان را نتراشند و ماه رمضان نجسی نخورند. از جوانی فقط یک چهره عروسکی میماند که کوکش دست ماهوارهها بود.
🔸 لاله زار، دریای شمال، اروند کنار و لب کارون، پاتوق اصلی جوانها میشد و شهرنوها بهترین مرکز جذب آنها.
🔹 دیگر هیچ جوانی را نه در مسجد میشد یافت و نه در فعالیتهای مذهبی و دینی همه فعالیتهای دینی و مذهبی، نوعی کهنه پرستی و ارتجاع نامیده میشد و هرگونه بی دینی و بی بند و باری اخلاقی؛ کلاس شخصیت و پرستیژ.
#پیش_شماره_پنج
#فرهنگ
#جوان
🆔 @farhang_puya
💠 وظیفهمداری مهمترین اصل در برنامهریزی علامه مصباح بود
✍️ محمدحسن جعفری:
💢 یکی از ابعاد مهم بزنامهریزی، تعیین هدف و مقصد برنامه است. مدیران و انسانها برای تعیین هدف معیارهای مختلفی را مدنظر قرار میدهند. برخی صرفا به اهداف دیکته شده از سوی نهادها و مقامات بالاتر بسنده میکنند و در واقع خود هدفگذاری نمیکنند.
❇️ برخی نیز با معیارهایی مانند رشد مادی،بقای سازمان، و حتی رشد علمی یا معنوی هدفگذاری میکنند. حضرت استاد [علامه مصباح] همواره بر وظیفهمداری و تشخیص وظیفه و عمل به آن تاکید میکردند.
🔰 برای بسیاری از مدیران حفظ و بقای سازمان تحت مدیریت یک هدف اصلی و غیرقابل مناقشه و بحث است و اساسا نمیتوانند به این مطلب بیاندیشند که شاید لازم باشد سازمان تحت مدیریت را تعطیل کنند؛ اما استاد مصباح همواره تاکید میکردند که باید دید وظیفه چیست و بارها میفرمودند اگر دیدیم وظیفه نداریم کار را تعطیل میکنیم و بدنبال وظیفه میرویم.
#علامه_مصباح
#شماره_45
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
♨️ تبارشناسی تریبونهای سیاسی (بخش اول) 1️⃣ کارگزاران تکنوکرات 💢 این جریان سیاسی فکری که به عملگر
♨️ تبارشناسی تریبونهای سیاسی
(بخش دوم)
1️⃣ کارگزاران تکنوکرات
🔹 پس از آن، گروه دیگری در این جناح فعال شد که به نام حزب اعتدال و توسعه مشهور شد. بدنه این گروه، برخلاف حزب کارگزاران، بیشتر منشعب از راست سنتی میباشد. اعتدالگرایان از نظر اندیشه سیاسی، مشروطهخواه هستند و به نوعی حکومت توسعهگرا و به اصطلاح خود نخبهگرا (!) اعتقاد دارند.
🔸 الگوی سیاسی آنان تا حدود زیادی به الگوی تکنوکراسی نزدیک است که در ان کارآمدی مدیر، از مشروعیت و تعهد او، اهمیت بیشتری دارد. روزنامه توقیف شده «کارگزاران» تریبون اصلی این جریان سیاسی بود و اکنون نیز بار آن را روزنامه «اعتدال و توسعه» به دوش میکشد.
📝 امین بابازاده
#شماره_11
#سیاست
#جریان_شناسی
🆔 @farhang_puya
💡 در مقام فرهنگ کجائیم و کجا باید باشیم؟
(قسمت اول)
◾️ اگر بخواهیم ارزیابی و برآیندی واقعگرایانه از فرهنگ در طی چهل سالی که از انقلاب اسلامی گذشته است داشته باشیم، میزان تولیدات و برنامهریزیهای فرهنگی، جشنوارهها و همایشها و گردهماییها هیچ یک ملاک کار فرهنگی، اثرگذاری و توفیقات در عرصه فرهنگ نخواهد بود!
◾️ کار فرهنگی و موفقیت آن را باید میزان تغییری که توانسته در سبک و روش زندگیِ واقعی مردم یک جامعه ایجاد کند، سنجید و از این دیدگاه مطالعهی روش زندگی کنونی و مسیر حرکت آن با وضعیت مطلوب در تفکر انقلابی و اسلامی ما فاصله زیادی دارد.
✍ الهام عباسی
#شماره_37
#فرهنگ
#زوال_فرهنگی
🆔 @farhang_puya
📌 تاثیر شهید بر بازماندگان
❇️ اثری که شهید میتواند در روح دیگران بگذارد، شبیه اثری است که ملائکه بر مؤمنین میگذارند. همچنان که شیاطین هم در وجود دوستانشان تأثیرات منفی دارند. ما در این عالم بسیاری از تأثیر و تأثرات را میشناسیم، با حواس خود درک میکنیم، یا با تجربه میفهمیم و علتهای مادی آنها راهم میتوانیم بشناسیم.
↙️ اما بسیاری از چیزها آثاری دارند که ما رابطه بین آنها را تجربه نکردهایم. فرض کنید کسی که برای اولین بار تصویری را از تلویزیون میبیند، نمیداند چگونه این تصویر ظاهر میشود یا این صدا به گوشش میرسد؛ ولی این تصویر و رابطه بین آن و صاحب تصویر برقرار است.
💠 سلسله ای از تأثیر و تأثراتی هم در جهان وجود دارد که از قبیل آثار مادی نیست. همچنان که ما روح خودمان را درست نمیشناسیم و از رابطه آن با بدنمان بیخبریم تأثیرات فراوانی را که از قبیل تأثیرات روحی، معنوی است، درست درک نمی کنیم و حقیقت آنها را نمیشناسیم؛ هر چند ممکن است آثار آنها را ببینیم.
✂️ برشی از یادداشت علیرضا دهشیری در نشریه فرهنگ پویا #شماره_21
#انقلاب_اسلامی
#خون_شهدا
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 زمینهساز گمنام انقلاب (قسمت سوم) 💠 رجال الهی، حیات خود را همچون نهالی که در زمین غرس میشود و
🔰 زمینهساز گمنام انقلاب (قسمت چهارم)
📌 مرحوم علامه به دلایلی گمنام ماند؛ هم حجاب معاصرت (همزمانی) مانع میشد از آنکه کسانی، آنچنان که میبایست، ایشان را بشناسند و هم اخلاص در کار و دوری گزیدن از تظاهر و خودنمایی موجب میشد که قشرهای وسیعی از جامعه از اهمیت کار وی آگاه نشوند.
🔆 کمالات معنوی و روحی عظیمی را که داشت و درجات بلندی از معرفت و عرفان را که بدان رسیده بود نیز برای دیگران بیان نمیکرد و پنهان نگه میداشت و این باعث میشد که فقط عده اندکی، از درجات کمال و فضیلت او آگاه شوند.
#پیش_شماره_5
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
💢 بوته خار خشک هنر و ادبیات در قبل از انقلاب (قسمت اول)
⚠️ وضعیت هنر و ادبیات ایران در قبل انقلاب بدین گونه بود که جشنهای هنری کاملا مستهجن و مبتذل در هر مناسبتی با بودجه رسمی کشور برگزار میشد و هر ماه از بهترین خوانندگان، نوازندگان و رقاصان و فواحش غرب دعوت میکرد تا در جزیره امن آمریکا برنامه داشته باشند.
🔻 همه سوژههای هنری به ویژه در بخش هنرهای تجسمی با اسطورههای ایران باستان انتخاب میشد؛ از کتیبهها، سنگ نوشتهها و پیکرههای سنگی ایران باستان و آتش پرستان گرفته تا آداب و رسوم خرافی پیش از اسلام، همه و همه اصلی ترین نمادهای فرهنگی ایران تلقی میشد.
#پیش_شماره_پنج
#هنر
#ابتذال
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡 در مقام فرهنگ کجائیم و کجا باید باشیم؟ (قسمت اول) ◾️ اگر بخواهیم ارزیابی و برآیندی واقعگرایانه ا
💡 در مقام فرهنگ کجائیم و کجا باید باشیم؟
(قسمت دوم)
🌐 پیش از آنکه به پرسش از وضعیت فرهنگی کنونی و مقایسه آن با فرهنگ اسلامی که از اهداف اساسی انقلاب است، بپردازیم و نیز پیش از آنکه بپرسیم اساساً فهم آن سرپرست و مدیر فرهنگی یا آن حزباللهی انقلابی از فرهنگ کدام است؟ و با کدام فهم از فرهنگ است که کار فرهنگی میکند؟
🔻 تا بعد بدانیم کار فرهنگی چرا عموماً نتیجهی دلخواه را به دست نمیدهد لازم است تا قدری از مقدماتی که لازمهی فهم و دانستن ضرورتِ این پرسشهاست بگوییم. چه اینکه به نظر میرسد در برههای هستیم که لازم است یکبار دیگر خود مسئله و پرسش را بازخوانی کنیم و بیش از آنکه معطوف به پاسخ باشیم، مسئله را با دقّتی دوباره تبیین کنیم.
✍ الهام عباسی
#شماره_37
#فرهنگ
#زوال_فرهنگی
🆔 @farhang_puya
✅ انقلاب، انتخابی الهی (قسمت اول)
💢 گاه اتفاق میافتد که انتخاب، جنبه الهی به خود میگیرد و خدایی میشود؛ یعنی خواست فرد، گروه یا ملت با خواست خدا منطبق میگردد.
🔻 نویت این نوع حادثهها -به ویژه انتخاب ملی- دیر دیر میرسد و گاه یک هزاره به طول میانجامد؛ اما وقتی روی میدهد، مبدا میشود، جریان میسازد، پیرو و همراه مییابد، مکتب و روش میشود و میماند.
☑️ این انتخابها به دليل منطبق شدن با خواستی مطلق، همیشه بزرگ هستند و بزرگ میمانند و با گذر زمان کوچک نمیشوند و از ابهت آنها کاسته نمیشود.
🖌 علی الله اکبری
#پیش_شماره_پنج
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
▪️ سنگربان توحید در دو جبهه (بخش اول) 🔹 در تاریخ کشور، دو دههی پنجاه و شصت قرن جاری را باید دههی
▪️ سنگربان توحید در دو جبهه
(بخش دوم)
💢 در این میان حرکت علمی و فرهنگی علامه طباطبایی و شاگردان ایشان در احیاء تفکر و اندیشه اسلامی و با مقابله با ایدئولوژیهای الحادی و التقاطی از درخشش بسیار ویژهای برخوردار است. استاد آیتالله مصباح یزدی در مقاله خویش در یادنامهی استاد خود، علامه طباطبایی میفرمایند:
🔻 باید ایشان (علامه طباطبایی) را بزرگترین افتخار حوزه علمیهقم، بلکه بزرگترین شخصیت علمی جهان اسلام در این عصر برشمرد که در احیاء تفکر اسلامی صحیح و مبارزه با انحرافات و بدعتها و شناساندن اسلام راستین تاثیر فوقالعادهای داشت.
🔺 ایشان همچنین، با توجه به پیوند نهضت فکری علامه با نهضت امام راحل، شخصیتهای تربیت یافتهی مکتب علامه را از جمله گردانندگان چرخ انقلاب اسلامی دانسته و مینویسند: «همین بس که امروز اغلب رجال علمی و سیاسی و روحانی کشور که چرخ عظیم اسلامی را به گردش درآوردهاند از شاگردان بیواسطه یا با واسطه ایشان هستند...»
✂️ برشی از یادداشت دکتر سیداحمد رهنمایی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_45
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
🔆 هرکجا دستتان رسید نام و یاد شهیدان را باید زنده نگه دارید.
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
🔰 مختصر وضعیت دانشگاهها قبل از بهار انقلاب
♻️ در دانشگاهها تنها چیزی که در آن دیده نمیشد رشد و پیشرفت بود. استادها و متخصصان، با نظارت اساتید خارجی، فنون و علوم را به صورت کاملا کنترل شده به دانشجویان آموزش میدادند.
🔺 تمامی نخبهها در درجه اول جذب کشورهای بزرگ غربی میشدند. اصالت تجربه و حس، اصل قرار میگرفت و هرگونه اصالت دادن به سنن پیشین و آداب و عقاید دینی، ارتجاع نامیده میشد.
⚠️ همه اساتید مؤمن و انقلابی نیز در زندان به سر میبردند و هرگونه اعتراضی از سوی آنان، جاسوسی برای مرتجعین تلقی میشد؛ کلیه مدارک تحصیلی آنان باطل و در صورت ادامه اعتراضات به اداره ساواک تحویل داده میشدند.
#پیش_شماره_پنج
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
MonajatBaKhoda[04].mp3
17.15M
💠 گریه عبد گنهکار تماشا دارد ...
در بساط غمتان مدعیام اما حیف
غافل از ناله و اشک سحرم آقاجان
پر و بالم شده زخمی، به زمین افتادم
کمکی کن که به سویت بپرم آقاجان
🎙 حاج میثم مطیعی
#مناسبتی
#مناجات
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✅ انقلاب، انتخابی الهی (قسمت اول) 💢 گاه اتفاق میافتد که انتخاب، جنبه الهی به خود میگیرد و خدایی م
✅ انقلاب، انتخابی الهی (قسمت دوم)
↩️ به بیانی دیگر، زمان با تمام مزایا و مفاسد خود، با انتخابهای اخیر نسبت ماهوی ندارد، بدینگونه که اگر زمانه بد آمد، این انتخابها بد شوند و اگر موفق آمد خوب جلوه کنند.
📌 نسبت زمان -به مفهوم بستری که در آن حرکت میکنیم و دائمأ حالات گوناگونی در آن به وجود میآید- با این انتخابها عرضی است، نه ماهوی.
🖌 علی الله اکبری
#پیش_شماره_پنج
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 بوته خار خشک هنر و ادبیات در قبل از انقلاب (قسمت اول) ⚠️ وضعیت هنر و ادبیات ایران در قبل انقلاب ب
⭕️ بوته خار خشک هنر و ادبیات در ایران (قسمت آخر)
🔘 در زمان قبل از انقلاب تمام تلاش بر آن بود که با فارسی اسلامی مقابله شود و کلیه کلمات پر بار عربی که در فارسی بار اخلاقی، مذهبی و عرفانی داشت حذف شود. با این کار که ۷۰ درصد زبان فارسی از بین میرفت، دیگر به رسمالخط فارسی نیاز نبود.
🔚 چرا که مردم به لاتین مینوشتند و به فارسی میخواندند. دانش آموختگان مدارس با استفاده از این رسمالخط دیگر توان خواندن هیچ متن ادبی و نظم عرفانی و تاریخی را نداشتند.
#پیش_شماره_پنج
#هنر
#ابتذال
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 زمینهساز گمنام انقلاب (قسمت چهارم) 📌 مرحوم علامه به دلایلی گمنام ماند؛ هم حجاب معاصرت (همزمانی)
🔰 زمینهساز گمنام انقلاب (قسمت پنجم)
❎ مطمئنا بسیاری از اسرار معنوی این مرد بزرگ هنوز برای خواص هم ناشناخته مانده است چه رسد به عوام.
🔘 نکته مهم این است که بعد برجسته علامه طباطبایی بعد فرهنگی بود و ویژگی کارهای فرهنگی این است که آثارش به زودی در جامعه منعکس نمیشود، مدتها باید بگذرد تا این اثرها به تدریج و با چندین واسطه به عینیت برسد و آثار عینی آنها شناخته شود.
🔰 آن وقت است که از مؤثر اصلی آن پیگیری میکنند و متوجه میشوند که چه کسی بود که اینچنین طرحی نو درانداخت.
#پیش_شماره_5
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡 در مقام فرهنگ کجائیم و کجا باید باشیم؟ (قسمت دوم) 🌐 پیش از آنکه به پرسش از وضعیت فرهنگی کنونی و
💡 در مقام فرهنگ کجائیم و کجا باید باشیم؟
(قسمت سوم)
⚠️ شهید آوینی در کتاب «توسعه و مبانی تمدن غرب» معتقد است، فرهنگ نزد ما به معنای فرهنگ اسلام است؛ یعنی آن روح و حقیقت واحد و ثابتی که در مجموعهی نظام اعتقادی اسلام وجود دارد. اما متاسفانه امروز ما از فرهنگ همان معنا را اختیار کردهایم که در غرب معمول است¹.
🔹 اما معنا، جایگاه و کارکرد فرهنگ نزد غرب مدرن و رویکردهای معاصر و پست مدرن چیست؟ اگر فرهنگ را مانند مجموعهای از نشانهها، گزارهها، هنجارها و ارزشها در نظر بگیریم در تفکر غرب مدرن این مجموعه در خدمت شئون اساسی حیاتِ مدرن یعنی قدرت و اقتصاد قرار دارد
🔸 از اینرو فرهنگ امری ثابت و در نسبت با حقیقت الهی نیست بلکه شأنی متغیر و پویا دارد که بیش از هرچیز در خدمت بازآفرینی اهداف اقتصادی و قدرت در میانِ سطح وسیعی از مردم است.
🗄 الهام عباسی، مرتضی آوینی، توسعه و مبانی تمدن غرب، آوینی، مرتضی، نشر ساقی، ۱۳۸۱
#شماره_37
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
⁉️ ما را چه شده است که هدفهایمان را از یاد بردهایم (قسمت اول)
❓ ما را چه شده است که سینههایمان دیگر بوی صمیمیت معانقههای بیریا با لباس پینه زده بر تنها را نمیدهد؟ ما را چه شده است که شعارهای مترقی (میدانم پس هستم) و (توسعه برمبنای دانایی) و صد شعار پررنگ و لعاب دیگر، جای (کارگر و برزگر قهرمان! کار شما سرمایه را میسازد) را گرفته است؟
💤 چه شده است که دیگر از آنها که در تاریکی شب همراه ما میدویدند تا به دست سربازان شاه نیفتند یادی نمیکنیم؟ ما را چه شده است؟ آیا زنان بیوهمان سرمایهدار شدهاند که از آنان بیزار شدهایم یا کارگرهایمان به پله آخر نردبان توسعه رسیدهاند که آنها را نمیبینیم؟
🖌 هادی ذاکری
#پیش_شماره_پنج
#جامعه
🆔 @farhang_puya
💠 در جریان انقلاب اسلامی اگر حوزه و روحانیت و در راس آن امام خمینی در عرصه حًور نداشتند انقلاب به بیراهه میرفت.
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya