eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
871 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 روزنامه‌های بی‌وجدان دولت لیبرال و اصلاحات (بخش اول) ✍️ حسن ابراهیم‌زاده: 📛 با نگاهی کوتاه به تیترهای روزنامه‌ها و مجلات و نیز سوژه‌های انتخابی و سر مقاله‌های دولت لیبرال و دولت اصلاحات و با تامل و تطبیق زاویه ورود آنان به مباحث گوناگون، به خوبی می‌توان به نقاط اشتراک این دو دوره پی برد. مطبوعات در این دو دوره ضمن ترویج اباحه‌گری، تلاش برای تخریب مبانی اسلامی و ایجاد تزلزل در باورهای مذهبی مردم، اهداف و رویکردهایی را دنبال می‌کردند که کاملا با هم همخوانی داشت. ↙️ فهرست کردن بخشی از تلاش‌های همگام و اهداف مورد هجوم مطبوعات در این دو دولت، غبار از مظلومیت یاران واقعی امام (ره) در رویارویی با این مطبوعات بر می‌دارد و نسل کنونی را با نسلی که به نام امام (ره) و انقلاب در مقابل اسلام و انقلاب حرکت می‌کند، آشنا می‌سازد. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 حکومتی تاریخی (قسمت چهارم) 🔻 ...و به سخن این و آن و سرزنش کنندگان گوش فرا نخواهم داد، اما اگر مرا
💠 حکومتی تاریخی (قسمت پنجم) 🔘 اگر از منظر حضرت امیر (علیه السلام) ملاک مشروعیت ولایت و حکومت او صرفاً رای مردم بود طبیعتا نمی‌بایست در بخش نامه‌هایش طبق رای و خواست مردم عمل می‌کرد؛ پس چرا حضرت در صدر همین خطبه فرمودند: «بدانید اگر با من بیعت کنید هر چه را که خود خیر تشخیص دهم شما را به همان سوی می‌برم، و نظر احدی را نمی‌شنوم و سرزنش کسی در من اثر نخواهد گذاشت.» ↙️ به نظر می‌رسد این سخن حضرت در مقام اتمام حجت به مردم و آماده کردن آن‌ها برای اطاعت از اصلاحات سخت آینده در حکومت علوی بوده است. مشتاق عدالت به در خانه حضرت سرازیر گردید، امام احساس وظیفه کردند و ناگزیر، بیعت مردم را پذیرفتند. 🗃 حجت‌الاسلام مهدی پیشوایی؛ نهج‌البلاغه، خطبه ۹۲ 🆔 @farhang_puya
▪️ دسته‌بندی دشمنان اسلام 💠 حجت‌الاسلام روانبخش: 🔸 آمریکا و غربی‌ها برای مقابله با آن‌چه افراطی‌گری می‌خوانند، سه دسته را به عنوان شرکای بالقوه خود انتخاب می‌کنند؛ سکولارها، مسلمانان لیبرال و سنت‌گرایان میانه‌رو. مانند صوفی‌ها، سکولارها در جهان اسلام در سه گروه قابل دسته‌بندی هستند: سکولارهای لیبرل، سکولارهای ضد روحانیون و سکولارهای طرفدار استبداد. 🆔 @farhang_puya
🔰 زمینه‌ساز گمنام انقلاب (قسمت اول) 💠 مقدمه ای بر بحث 🖌 علامه مصباح یزدی (ره) در این گفتار، حجاب معاصرت و ویژگی‌های فردی و اخلاقی علامه طباطبایی چون ساده زیستی عزت نفس و... را از عوامل گمنامی استاد بزرگوارش بر می‌خواند. ایشان به وسعت علوم علامه طباطبایی، تمسک وی به اصیل‌ترین مدارک اسلامی و انگیزه ایشان در رویکرد به کارهای قرآنی و نگارش تفسیر المیزان اشاره می‌کند. 🔷 ضمن اذعان به نقش محوری علامه در بستر سازی فرهنگی برای نهضت امام خمینی، شکل گیری و بقای انقلاب را مرهون بقای فرهنگ اصیل اسلامی می‌خواند که جز به همراهی کسانی چون علامه طباطبایی و آموزه‌های وی میسر نبود. 🆔 @farhang_puya
💯 استاد مطهری با توجه به روحیات آقای خاتمی، از تاثیرپذیری وی از فرهنگ و اندیشه غربی نگران بوده‌اند. باورمندی آقای خاتمی به غرب حدی است که می‌گوید: به آینده نخواهیم رسید مگر این‌که از مدرنیته و تجدد بگذریم... ✍️ دکتر سید احمد رهنمایی پ.ن: آدمی اندر حکایات نامه باغی انقلاب به رهبر عزیز می‌ماند. 🆔 @farhang_puya
▪️ سنگربان توحید در دو جبهه (بخش اول) 🔹 در تاریخ کشور، دو دهه‌ی پنجاه و شصت قرن جاری را باید دهه‌ی قیام الهی حوزه‌ی علمیه قم در دو جبهه برشمرد؛ یکی جبهه‌ی سیاسی در مبارزه با استبداد و استعمار بود و دیگری جبهه‌ی فرهنگی در مبارزه با هجمه‌ها و شبهه‌افکنی‌های گروهک‌های وابسته به نظام‌های سیاسی و ایدئولوژی اردوگاه شرق و غرب بود. 🔸 که با کمال دقت و درایت و پشتیبانی از یکدیگر زمینه‌ساز تحقق انقلاب اسلامی شدند. انقلابی که سنگر به سنگر به سمت زمینه‌سازی برای ظهور حضرت حجت (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) به پیش رفته است. رهبر و آغاز کننده‌ این قیام سیاسی و علمی حضرت امام (قدس سره) بود. و در ذیل رهبری ایشان شخصیت‌ها و اساتید بزرگواری بودند که این حادثه تاریخی مهم را رقم زدند. ✂️ برشی از یادداشت دکتر سیداحمد رهنمایی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 تکلیف علامه مصباح بعد از شهادت آیت‌الله مطهری و آیت‌الله بهشتی (بخش اول) ✍️ حسن ابراهیم‌زاده: ☑️
💠 تکلیف علامه مصباح بعد از شهادت آیت‌الله مطهری و آیت‌الله بهشتی (بخش دوم) ✍️ حسن ابراهیم‌زاده: ▪️ در این مسیر با تعلیم و تربیت شاگردان و نگارش کتاب و نقد افکار و اندیشه‌های انحرافی و التقاطی آرزوی آیت‌الله مطهری و آیت‌الله بهشتی را در تبدیل افکار اسلامی به یک برنامه و سیستم در حوزه علمیه قم برآورده ساخت، و با این حرکت بنیادی ضمن مقابله با جریان تحجر، عناصری با شخصیت شکل‌گرفته حوزوی و آشنا با جهان معاصر و علوم انسانی را به انقلاب تقدیم کرد. ▪️ از این‌رو آیت‌الله مصباح را می‌توان از مفاخری برشمرد که ضمن مبارزه با انحرافات فِرَقی چون مسیحیت تحریف شده و بهائیت و ... در قبل از انقلاب موسسه در راه حق و مقابله‌ی علمی و عملی با جریان مارکسیسم و لیبرالیسم، ضمن پذیرا شدن اندیشمندان جهان غرب برای آشنایی با اسلام و تعامل با موسسات فرهنگی جهان، برای آشنا ساختن برخی از شاگردان خود با جهان معاصر، انان را برای هجرت به دانشگاه‌های دنیا و علم‌اموزی تشویق کرد. 🆔 @farhang_puya
💠 اگر پشت سر رهبری حرکت نکنید دچار مشکل می‌شوید! 🆔 @farhang_puya
📲 رسانه و سکولاریسم 📝 طاها حسینی: 🎥 رسانه ابزاری است که می‌توان آن را در جهت نشر ارزش‌های دینی به کار برد؛ اما بدلیل برخاستن رسانه از فرهنگ و تمدن غرب، بایستی به رابطه و چگونگی تعامل رسانه و سکولاریسم آشنا بود تا رسانه در دامان سکولاریسم قرار نگیرد. رسانه دینی، رسانه‌ای است که ضمن درک صحیح دین، مرزهای خود با سکولاریسم و رسانه سکولار را به خوبی بشناسد. 🆔 @farhang_puya
⛔️ دیپلماسی ذلت! ⁉️ رابطه ما با مستکبران جهان چگونه است؟ ‼️ آیا همچون گذشتگان ماست که فرعون‌های زمانشان آن‌ها را به بردگی کشانده، همواره بدترین شکنجه‌ها را بر آنان وارد کردند؛ انواع تلخی‌ها را به کامشان ریختند، که این دوران ذلت و هلاكت و مغلوب بودن، تداوم یافت. ⭕️ نه راهی وجود داشت که سرپیچی کنند، و نه راه چاره‌ای که از خود دفاع نمایند، تا آن‌که خداوند، تلاش و استقامت و بردباری در برابر ناملایمات آن‌ها را، در راه دوستی خود، و قدرت تحمل ناراحتی‌ها را برای ترس از خویش، مشاهده فرمود. 🔻 آنان را از تنگناهای بلاو سختی‌ها نجات داده، ذلت آنان را به عزت و بزرگواری و ترس آن‌ها را به امنیت تبدیل فرمود؛ آن‌ها را حاکم و زمامدار و پیشوای انسان‌ها قرار داد، و آن‌قدر کرامت و بزرگی از طرف خدا به آن‌ها رسید که خیال آن را نیز در سر می پروراندند. ✂️ برشی از یادداشت حسین فلاح زاده ابرقویی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
✅ در مبارزه با فرقه‌های غلط اولویت‌بندی می‌کردند 🆔 @farhang_puya
⚠️ علمای اصیل اسلام به دنیا تعلقی ندارند! 💠 حضرت امام خمینی (ره): ❌ علمای اصیل اسلام هرگز زیر بار سرمایه‌داران و پول‌پرستان نرفته‌اند و همواره این شرافت را برای خود حفظ کرده‌اند. روحانیت متعهد به خون سرمایه‌داران زالوصفت تشنه است و هرگز با آن‌ها سر آشتی نداشته و نخواهد داشت. ✅ آن‌ها با زهد و تقوا و ریاضت درس خوانده‌اند و پس از کسب مقامات علمی و معنوی نیز به همان شیوه زاهدانه و عدم تعلق به تجملات دنیا زندگی کرده‌اند و هرگز زیر بار منت و ذلت نرفته‌اند. 🆔 @farhang_puya
🔴 خصوصیات روحی جوان‌ها در قبل انقلاب (قسمت اول) 💢 جوان یک موجود هزار رنگ و لعاب بود که هر روز یک مدل از لباس برایش طراحی می‌شد. تنها چیزی که او از آن سر در نمی‌آورد سابقه، هویت و تاریخ خودش بود. صبح و شبش با خبرهای بروز ورزشی و هنری دنیا می‌گذشت. ♨️ خبر تولد دختر بچه فلان خواننده یا خبر طلاق فلان هنر پیشه آمریکایی و یا مرگ نابهنگام فلان فوتبالیست. همه اوقاتش در جست و جوی شبکه‌های ماهواره‌ای می‌گذشت و زندگی برایش فقط در چند کلمه خلاصه میشد Fren، Sex، Moda، Jeen، Jeel و هزار واژه فریبنده که همه وجودش را تخدير می‌کرد تا اصلا نفهمد چگونه دارایی کشورش چپاول می‌شود. 🆔 @farhang_puya
❌ پیامدهای کناره‌گیری حوزه و روحانیت از سیاست (بخش اول) ✍️ علی‌ عالمیان: ❎ هرجا روحانیت از عرصه سیاست کناره‌گیری کرده، حرکت‌های اصلاحی و نهضت‌های مردمی بسیار به انحراف کشیده شده است. هنوز از یاد نبرده‌ایم که انزوای اجباری روحانیت در نهضت مشروطه به شکست کامل این حرکت کم‌نظیر انجامید. در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت و حرکت‌های پس از آن، کناره‌گیری روحانیت به رهبری آیت‌الله کاشانی، ناکامی این حرکت‌ها را داشت و نتیجه این کناره‌گیری پیروزی کودتای 28 مرداد 1332 شد. 🔘 در جریان انقلاب اسلامی نیز، اگر حوزه و روحانیت در راس آن امام خمینی (ره) در عرصه حضور نداشتند، انقلاب به بیراهه می‌رفت و چه بسا کودتایی پیچیده‌تر از 28 مرداد، این نهضت برگ را خنثی می‌نمود. شرح وقایع تاریخی و اهمیت حضور روحانیت در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی، بیانگر اینواقعیت است که کناره‌گیری حوزه و روحانیت از سیاست، پیامدهای جبران‌ناپذیری را بدنبال داشته است. 🆔 @farhang_puya
✔️ مردی خوش‌فکر، دقیق‌النظر، قوی‌الحجه و دارای منطق و استدلال قوی و متین بودند. 💠 آیت‌الله شب ‌زنده‌دار: ✅ در بعد علمی آن بزرگوار باید عرض کنم که ایشان در علوم مختلف حوزوی از افراد تراز بودند. هرچند هیچ وقت در مقام اظهار این امور نبودند اما کسانی‌که با ایشان آشنا بودند به این شهادت می‌دادند که ایشان مرد خوش‌فکر، دقیق‌النظر، قوی‌الحجه و دارای منطق و استدلال قوی و متین بودند. 🔰 اهل بکاء بودند، من یادم می‌آید یک وقتی در منزل ایشان می‌رفتیم و کتاب بحارالانوار خوانده می‌شد؛ وقتی روایات بحارالانوار خوانده می‌شد، ایشان های‌های می‌گریستند. شاید در علن خیلی بکاء از ایشان دیده نمی‌شد، اما در خفاء و جاهای خاص با بعضی از طلاب و افرادی که در خدمت ایشان بودند، این موضوع مشاهده می‌شد. این‌ها نشان می‌داد که این معارف و مطالب چگونه در جان ایشان اثرگذاره بود و موجب می‌شد ایشان منقلب شوند. 🆔 @farhang_puya
♨️ تبارشناسی تریبون‌های سیاسی (بخش اول) 1️⃣ کارگزاران تکنوکرات 💢 این جریان سیاسی فکری که به عمل‌گرا و میانه‌روها نیز معروفند، در همه سال‌های دهه 60 به صورت سایه جناح‌های دوگانه راست سنتی و چپ سنتی حضور داشت و جریانی بود که حول شخصیت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی از دو جریان راست و چپ نیرو می‌گرفت؛ اما در سال 1374 با تاسیس حزب کارگزاران سازندگی، هویت جناح مذکور روشن‌تر شد. ⭕️ کرباسچی، یکی از سران این حزب از سوی دستگاه‌های قضایی بدلیل تخلفاتش در شهرداری تهران، محاکمه شد و پس از روی کارآمدن اصلاح‌طلبان در سال 1376 و شکست هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس ششم (به‌خاطر سیاه‌نمایی‌های افراطی جنبش دوم خرداد) این گروه به حاشیه رانده شدند. ادامه دارد ... 📝 امین بابازاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 زمینه‌ساز گمنام انقلاب (قسمت اول) 💠 مقدمه ای بر بحث 🖌 علامه مصباح یزدی (ره) در این گفتار، حجاب م
🔰 زمینه‌ساز گمنام انقلاب (قسمت دوم) 🔆 مرحوم علامه طباطبایی (ره) در زمان حیات پربرکت خود شخصیتی شناخته شده در داخل کشور بود و حتی شهرت او از مرزها فراتر رفته و در جهان به عنوان یک شخصیت علمی، فلسفی و عرفانی شناخته شده بود. 🔰 با وجود این، آن‌چه شناخته شده بود، در برابر آن‌چه می‌بایست شناخته شود، بسیار اندک بود اصولا شخصیت‌های بزرگ تاریخ در زمان حیات خود، چنان که می‌بایست، شناخته نمی‌شوند و این به عهده نسل‌های آینده است که درباره شخصیت آن‌ها بیندیشند آثار آن‌ها را بررسی کنند و تأثیری را که در جامعه داشته‌اند بازشناسند. 🆔 @farhang_puya
‼️ مغروق در غرب 🆔 @farhang_puuya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 زمینه‌ساز گمنام انقلاب (قسمت دوم) 🔆 مرحوم علامه طباطبایی (ره) در زمان حیات پربرکت خود شخصیتی شناخ
🔰 زمینه‌ساز گمنام انقلاب (قسمت سوم) 💠 رجال الهی، حیات خود را هم‌چون نهالی که در زمین غرس می‌شود و می‌بایست پرورش یابد تا میوه‌های خود را به بار آورد، در جامعه می‌کارند و پرورش می‌دهند، ولی این نهال و شجرة طیبه به زمان احتیاج دارد تا میوه‌هایش در دسترس اجتماع قرار گیرد. ✅ کار انسان‌هایی چون علامه به گونه‌ای است که آثار محسوس و ملموس ندارند و فقط کسانی از اهمیت آن آگاه می‌شوند که با طبیعت کار آشنا هستند و اسرار و رموز آن‌ها را می‌دانند، و تا ارزش آن کارها برای عموم مردم شناخته شود، مدت‌ها طول می‌کشد. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔴 خصوصیات روحی جوان‌ها در قبل انقلاب (قسمت اول) 💢 جوان یک موجود هزار رنگ و لعاب بود که هر روز یک مد
🔴 خصوصیات روحی جوان‌ها در قبل انقلاب (قسمت دوم) 🔹 جوان خواب می‌شد تا دربار و اربابانشان به آرامی جیب کشور را خالی کنند. از دین فقط یک واژه پوشالی برای جوان می‌گذاشتند؛ آن هم به سبک جوجه لوطی‌های قدیم که محرم، ریش و سبیلشان را نتراشند و ماه رمضان نجسی نخورند. از جوانی فقط یک چهره عروسکی می‌ماند که کوکش دست ماهواره‌ها بود. 🔸 لاله زار، دریای شمال، اروند کنار و لب کارون، پاتوق اصلی جوان‌ها می‌شد و شهرنوها بهترین مرکز جذب آنها. 🔹 دیگر هیچ جوانی را نه در مسجد می‌شد یافت و نه در فعالیت‌های مذهبی و دینی همه فعالیت‌های دینی و مذهبی، نوعی کهنه پرستی و ارتجاع نامیده می‌شد و هرگونه بی دینی و بی بند و باری اخلاقی؛ کلاس شخصیت و پرستیژ. 🆔 @farhang_puya
💠 وظیفه‌مداری مهم‌ترین اصل در برنامه‌ریزی علامه مصباح بود ✍️ محمدحسن جعفری: 💢 یکی از ابعاد مهم بزنامه‌ریزی، تعیین هدف و مقصد برنامه است. مدیران و انسان‌ها برای تعیین هدف معیارهای مختلفی را مدنظر قرار می‌دهند. برخی صرفا به اهداف دیکته شده از سوی نهادها و مقامات بالاتر بسنده می‌کنند و در واقع خود هدف‌گذاری نمی‌کنند. ❇️ برخی نیز با معیارهایی مانند رشد مادی،بقای سازمان، و حتی رشد علمی یا معنوی هدف‌گذاری می‌کنند. حضرت استاد [علامه مصباح] همواره بر وظیفه‌مداری و تشخیص وظیفه و عمل به آن تاکید می‌کردند. 🔰 برای بسیاری از مدیران حفظ و بقای سازمان تحت مدیریت یک هدف اصلی و غیرقابل مناقشه و بحث است و اساسا نمی‌توانند به این مطلب بیاندیشند که شاید لازم باشد سازمان تحت مدیریت را تعطیل کنند؛ اما استاد مصباح همواره تاکید می‌کردند که باید دید وظیفه چیست و بارها می‌فرمودند اگر دیدیم وظیفه نداریم کار را تعطیل می‌کنیم و بدنبال وظیفه می‌رویم. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
♨️ تبارشناسی تریبون‌های سیاسی (بخش اول) 1️⃣ کارگزاران تکنوکرات 💢 این جریان سیاسی فکری که به عمل‌گر
♨️ تبارشناسی تریبون‌های سیاسی (بخش دوم) 1️⃣ کارگزاران تکنوکرات 🔹 پس از آن، گروه دیگری در این جناح فعال شد که به نام حزب اعتدال و توسعه مشهور شد. بدنه این گروه، برخلاف حزب کارگزاران، بیشتر منشعب از راست سنتی می‌باشد. اعتدال‌گرایان از نظر اندیشه سیاسی، مشروطه‌خواه هستند و به نوعی حکومت توسعه‌گرا و به اصطلاح خود نخبه‌گرا (!) اعتقاد دارند. 🔸 الگوی سیاسی آنان تا حدود زیادی به الگوی تکنوکراسی نزدیک است که در ان کارآمدی مدیر، از مشروعیت و تعهد او، اهمیت بیشتری دارد. روزنامه توقیف شده «کارگزاران» تریبون اصلی این جریان سیاسی بود و اکنون نیز بار آن را روزنامه «اعتدال و توسعه» به دوش می‌کشد. 📝 امین بابازاده 🆔 @farhang_puya
💡 در مقام فرهنگ کجائیم و کجا باید باشیم؟ (قسمت اول) ◾️ اگر بخواهیم ارزیابی و برآیندی واقع‌گرایانه از فرهنگ در طی چهل سالی که از انقلاب اسلامی گذشته است داشته باشیم، میزان تولیدات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، جشنواره‌ها و همایش‌ها و گردهمایی‌ها هیچ یک ملاک کار فرهنگی، اثرگذاری و توفیقات در عرصه فرهنگ نخواهد بود! ◾️ کار فرهنگی و موفقیت آن را باید میزان تغییری که توانسته در سبک و روش زندگیِ واقعی مردم یک جامعه ایجاد کند، سنجید و از این دیدگاه مطالعه‌ی روش زندگی کنونی و مسیر حرکت آن با وضعیت مطلوب در تفکر انقلابی و اسلامی ما فاصله زیادی دارد. ✍ الهام عباسی 🆔 @farhang_puya
📌 تاثیر شهید بر بازماندگان ❇️ اثری که شهید می‌تواند در روح دیگران بگذارد، شبیه اثری است که ملائکه بر مؤمنین می‌گذارند. هم‌چنان که شیاطین هم در وجود دوستانشان تأثیرات منفی دارند. ما در این عالم بسیاری از تأثیر و تأثرات را می‌شناسیم، با حواس خود درک می‌کنیم، یا با تجربه می‌فهمیم و علت‌های مادی آن‌ها راهم می‌توانیم بشناسیم. ↙️ اما بسیاری از چیزها آثاری دارند که ما رابطه بین آن‌ها را تجربه نکرده‌ایم. فرض کنید کسی که برای اولین بار تصویری را از تلویزیون می‌بیند، نمی‌داند چگونه این تصویر ظاهر می‌شود یا این صدا به گوشش می‌رسد؛ ولی این تصویر و رابطه بین آن و صاحب تصویر برقرار است. 💠 سلسله ای از تأثیر و تأثراتی هم در جهان وجود دارد که از قبیل آثار مادی نیست. هم‌چنان که ما روح خودمان را درست نمی‌شناسیم و از رابطه آن با بدنمان بی‌خبریم تأثیرات فراوانی را که از قبیل تأثیرات روحی، معنوی است، درست درک نمی کنیم و حقیقت آن‌ها را نمی‌شناسیم؛ هر چند ممکن است آثار آن‌ها را ببینیم. ✂️ برشی از یادداشت علیرضا دهشیری در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya