نشریه فرهنگ پویا
💬استحاله نهضت مشروطه در ایران(۱) 📢در آستانه نهضت مشروطه، دو مشکل اساسی ظلم و فساد دربار و نفوذ استع
💬استحاله نهضت مشروطه در ایران(۲)
📉دادن امتیاز به بیگانگان، عامل دیگر نارضایتی مردم به شمار میآمد.
📘حکام و پادشاهان ایران در پی آن بودند که با اعطای امتیاز به بیگانگان، سرمایههای این کشور را در اختیارشان بگذارند و از این رهگذر، هزینهی سنگین دربار را تأمین کنند.
📎حال آن که با این امتیازها، معادن و ثروتهای زیربنایی کشور تباه میشد.
📖جواد سلیمانی امیری| #شماره_39
#تاریخی
#مشروطه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💬استحاله نهضت مشروطه در ایران(۲) 📉دادن امتیاز به بیگانگان، عامل دیگر نارضایتی مردم به شمار میآمد.
💬استحاله نهضت مشروطه در ایران(۳)
📋در دوران قاجار، استعمار، همواره در کمین ایران بود و از طریق نفوذ در دربار، در مقدرات مملکت دخالت میکرد.
📃ولی در آستانهی نهضت مشروطه، ابتدا با معاشرت، بعد با تهدید و ملاطفت و سرانجام با تسلیم برخی نخبگان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، غربزدگانی را تربیت کرده، بر مقدرات ایران حاکم کرد که با نام ایرانی در راستای تأمین منافع غرب بودند.
📖جواد سلیمانی امیری| #شماره_39
#تاریخی
#مشروطه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💬استحاله نهضت مشروطه در ایران(۳) 📋در دوران قاجار، استعمار، همواره در کمین ایران بود و از طریق نفوذ
💬استحاله نهضت مشروطه در ایران(۴)
📮بعد از نهضت تنباکو، نفوذ غرب در ایران چنان قوت گرفت که منورالفکران ایرانی، غرب را مهد رشد، کمال و تمدن و ایران را مظهر عقبماندگی و تحجر پنداشت.
🔖آنان ریشهی اصلی رشد غرب را آزادی دین مسیحیت میشمردند و از همینرو دین را مایهی عقبماندگی ایران انگاشته، در پی بیمبالاتی به دین و حذف آن از عرصه سیاسی و اجتماعی برآمدند.
📌بنابر این نارضایتی تودهی مردم از سستی و ضعف دربار در ادارهی عادلانه کشور و ظلم و ستم آنان بر مردم مستضعف، موجب پیدایش تمنای تحول و برپایی انقلاب در تودهها شد.
🕹از سوی دیگر رواج غربزدگی در ایران و عشق به غربی شدن و تأسی از فرنگ، زبان انتقاد منورالفکران را به روی دربار گشود.
📖جواد سلیمانی امیری| #شماره_39
#تاریخی
#مشروطه
🆔 @farhang_puya
🔆موقعیتشناسی روحانیت، لازمهی به سلامت عبور کردن از پیچ تاریخی(۱)
🔸نهاد روحانیت، شجره طیبهای است که آشنایی مردم مسلمان با اسلام و متدین بودن آنان، و نیز اصل و بقای انقلاب اسلامی وامدار آن است.
🔑اما در زمان کنونی، دشمنان اسلام و انقلاب در صدد ضربهزدن به این موقعیت والا و تأثیرگذار و خشکاندن این درخت کهنسال و ایجاد زاویه بین آن و انقلاب و نظام اسلامی برآمدهاند.
✍مصطفی اسکندری| #شماره_32
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
🔆موقعیتشناسی روحانیت، لازمهی به سلامت عبور کردن از پیچ تاریخی(۲)
📒[دشمنان] از راههای گوناگون، این هدف شوم خود را پی میگیرند و این همان نکتهای است که حضرت امام خمینی قدسسره و مقام معظم رهبری مدّظله، بارها درباره آن هشدار دادهاند.
✏️امید اینکه روحانیت با موقعیت شناسی خواص خود و با بصیرت دینی و سیاسی هر چه بیشتر، از این پیچ تاریخی به سلامت عبور کند.
✍مصطفی اسکندری| #شماره_32
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
🖇کجفهمیهای فلسفی احسایی، کار خودش را کرد(۱)
🚊او برای اینکه راه ظهور امام زمان بدلی زودتر باز کرده باشد، ادعایش را این گونه ثابت کرد: «امام غایب دارای دو جنبه است؛ جنبهی حقیقت و جنبهی صورت و حجاب. جنبهی حقیقت او که روح اوست همیشه ثابت است، اما صورت و حجاب او که همان جسم عنصری باشد، همواره در حال تغییر است.
▶️از اینرو هر کس که به مقام «شیعهی کامل» برسد، میتواند قابلیت آن را داشته باشد که جسمش محل حلول حقیقت و روح امام غایب باشد.»
✍معصومه اسماعیلی| #شماره_7
#فرهنگ
#شیخیه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🖇کجفهمیهای فلسفی احسایی، کار خودش را کرد(۱) 🚊او برای اینکه راه ظهور امام زمان بدلی زودتر باز کرد
🖇کجفهمیهای فلسفی احسایی، کار خودش را کرد(۲)
🔻بسترسازی برای معرفی موعود تمام شد. فقط به یک نفر نیاز بود که امام زمان بدلی در وجود او حلول کند و منتظران را از غم هجران رهایی بخشد؛ همچنین کمی دل و جرأت تا همه علایم روانی را انکار کنی و آنچه را طبق احادیث قطعی و متواتر در کتب شیعه و اهل سنت آمده است، موهوم بخوانی، که این هم رو و دل و جرأت هم موجود است.
✍️معصومه اسماعیلی| #شماره_7
#فرهنگ
#شیخیه
🆔 @farhang_puya
💎 ویژگی یاران حضرت حجت (عج)
🔻امام صادق عليه السلام:
... مَنْ سَرَّهُ اَنْ يَكُونَ مِنْ اَصْحابِ الْقائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ، وَلْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحاسِنِ الاَْخْلاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ
❇️ كسى كه مايل است جزو ياران حضرت مهدى(عج) قرار گيرد بايد منتظر باشد و اعمال و رفتارش در حال انتظار با تقوا و اخلاق نيكو توأم گردد.
📚 بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۴۰
#حدیث
🆔 @farhang_puya
📻در گفتگو با دکتر محمدی
👈یک نکته بسیار مهم این است که ما در اسلام نهاد تأسیسی نداریم، ولی نهاد انسانی داریم.
⭐️یکی از شاخصهایی که من به عنوان منبع قدرت مطرح کردم، عنایات الهی است. وقتی آمدیم قرآن را مبنا دیدیم و پایههای اعتقادیمان را باور داشتیم، طبیعتا با شاخصهها در دنیای غرب تفاوت دارد.
🌙جامعه #ولایی آسیب پذیر نیست، یعنی «مردم ولایتمدار» «وجود ولایت» و «مکتب ولایت». این سه عنصر که همان عناصر رهبری، مشارکت مردم و مکتب انقلابی است، یک جامعه ولایی را شکل میدهد.
📰تهیه و تنظیم: محمدرضا فلّاح تفتی
#شماره_16
#جامعه
🆔 @farhang_puya
🔰فلسفه علوم انسانی وارداتی
⚠️در پشت هر یک از علوم انسانی وارداتی، فلسفهای وجود دارد. ما باید این فلسفهها را بشناسیم و نقد کنیم و اگر فلسفهها منطبق بر فرهنگ ما بود، از این ریشهها (فلسفهها) و میوهها (علوم) بهرهمند شویم، اما اگر نتوانستیم با برهان و استدلال مبانی را بپذیریم، نمیتوانیم از علوم متأثر از آن مبانی استفاده کنیم.
🎙غلامعلی حداد عادل| #شماره_16
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
🔆مرگ با عزّت، بهتر از زندگی با ذلّت
⚪️نیره السادات احتشام رضوی(همسر شهید نواب صفوی): سه روز به شهادت ایشان مانده بود... به ملاقات شهید نوّاب در زندان عشرتآباد رفتم... [شهید نوّاب صفوی] گفتند: «مرگ برای انسان حق است. انسان به طریقههای مختلف از این دنیا رحلت میکند و میمیرد، امّا کشته شدن در راه خدا بهتر از آن است که انسان به موت طبیعی و در بستر بیماری و امثال آن فوت کند.»
◻️سپس با صدای بلند و شجاعت خاص گفتند: «اگر من بخواهم با این پسره، این مرتیکه محمد رضا سازش کنم، که دیگر جایم اینجا نیست. مرگ با عزّت، بهتر از زندگی با ذلّت است.»
✍هادی مازندرانی| #شماره_13
#فرهنگ
#شهادت_طلبی
🆔 @farhang_puya