🔰 شیخ فضل الله نوری رهبر مشروعه
✒️ حجتالاسلام دکتر جواد سليمانى
🔴 تلاشهاى شيخ نورى موجب بدبينى عده زيادى از نيروهاى مذهبى نسبت به مشروطيت گرديد؛ ناامنيها و تندرويها و هرج و مرجها به وجود آمد. پس از تشكيل مجلس اول نيز بر بيرغبتى مردم نسبت به مشروطيت افزوده شد، به گونهاى كه زمينه سركوب مشروطهخواهان توسط محمّدعلى شاه فراهم آمد و او با استفاده از اين فرصت پديد آمده، مجلس را به توپ بست.
✅ بدين روى، مشروطهخواهان تندرو پس از فتح تهران، به سراغ شيخ نورى آمده، عقدههاى خويش از دوران استبداد صغير را با به دار كشيدن آن مرد بزرگ، خالى كردند. و اين بهترين گواه بر عمق تأثير مجاهدتهاى شيخ و كارگر بودن ضربه آن شهيد به مشروطهگران خودباخته و دينستيز بود؛ چرا كه آنها ميخواستند در يك فضاى آرام و با يك كودتاى بدون سر و صدا، حاكميت را به دست بگيرند و عنصر دين و روحانيت را از صحنه بيرون كنند،
⚫️ ولى شيخ شهيد با مقاومت خود، روند استحاله نهضت را به تأخير انداخت و طى اين دوران، زمينه آگاهى و بيدارى بخش وسيعى از نيروهاى مذهبى را فراهم نمود؛ ملتى را كه چشم بسته به حمايت از اصلاحات مشروطهخواهان سكولار برخاسته بودند، بيدار و به تأمّل و ترديد وادار كرد و مقبوليت و مشروعيت آنان را به شدت زير سؤال برد، به طورى كه پس از اعدام مرحوم نورى، چهره سفّاك و خونريز و بيرحم مناديان آزادى غربى روشن گرديد
📑 نشریه فرهنگ پویا #شماره_26_27
#شیخ_فضل_الله_نوری
#مشروطه
#غرب_زدگی
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت علي عليه السلام:
✅ اِنَّ أَوَّلَ مَا تَغْلِبُونَ عَلَيْهِ مِنَ الْجِهَادِ جِهَادٌ بِأَيْدِيكُمْ ثُمَّ بِأَلْسِنَتِكُمْ ثُمَّ بِقُلُوبِكُمْ فَمَنْ لَمْ يَعْرِفْ بِقَلْبِهِ مَعْرُوفاً وَ لَمْ يُنْكِرْ مُنْكَراً قُلِّبَ فَجُعِلَ أَعْلَاهُ أَسْفَلَهُ
✅ بدرستی كه اوّل چيزی كه غالب ميشويد شما بر آن از جهاد، جهاديست بدستهای شما بعد از آن بزبانهايگی شما بعد از آن بدلهای شما، پس كسی كه خوب نداند بدل خود كار نيكوئی را و بد نشمارد كار بدی را برگردانيده ميشود پس زير و ورو كی گردد
📚 غرر الحکم، 7660
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💡 در برابر فتنههای غرب چه عملی انجام دهیم
🎙 علامه مصباحيزدی
✳️ ما برای برخورد با اين تفكر و مبارزه با آن، بايد سلسلهای از اصول را در نظر بگيريم و به اصطلاح، استراتژی و راهبردمان را تعيين كنيم تا به فتنههايی بدتر و ضررهايی بيشتر مبتلا نشويم و به قول معروف، براي آنكه ابرويش را درست كنيم، چشمش را كور نكنيم. انحرافات بسياری وجود دارد كه انسان ميداند بايد با آنها مبارزه كرد.
✅ اما مسأله مهم اين است كه چگونه، با چه زبانی، با چه ابزاری، با چه لحنی، و با چه شيوهای بايد مبارزه كرد؟ چه بسا کاری كه خير است و با نيت خير انجام میگيرد، اما شيوه انجام آن سنجيده نيست و ضررهايي را در پي دارد. ما در زماني زندگي میكنيم که ويژگیهای خاص خود را دارد؛ نيروهايی برای ريشه كن كردن تشيع، يعنی همان اسلام حقيقی، بسيج شدهاند.
✳️ نبايد كاری كنيم كه سوژهای به دست دشمن بدهيم و آب به آسياب دشمن بريزيم، يعنی با اين قصد که جايی را اصلاح كنيم، در جايی ديگر خرابی بيشتری به بار بياوريم. بنابراين، بايد اصولی علمب و سنجيده را براساس ارزشهای اصيل اسلامی در مبارزه با شياطين تدوين كنيم تا در جريان كار، دچار اشتباههايی نشويم كه خود آنها احتياج به ترميم داشته باشد و چه بسا موفق به ترميم آنها نشويم.
📝 نشریه فرهنگ پویا #شماره_7
#اسلام_هراسی
#وهابیت
#علامه_مصباح_یزدی
🆔 @farhang_puya
⛔️ مبارزه غرب با حجاب اسلامی
✒️ معصومه زارعی
💢 وجدان بيدار، نوعدوست و حقوقبشرطلب! پليسهای آلمانی، زمانی عکسالعمل نشان میدهد که همسر شربينی براي دفاع از همسر مظلوم خود به صحنه میآيد و در کمال ناباوری پليس آلمان او را مورد شليک گلوله قرار میدهد. مروه شربينی به همراه فرزند در رحم خود به شهادت میرسد، همسرش دردمندانه روانه بيمارستان میگردد و کودک سه ساله او که ناظر اين جريان خونبار است، تحت درمان روانپزشک قرار میگيرد.
⭕️ «اسماهان منصور» دختر 11 ساله کانادايی، از ديگر قربانيان حجاب در عرصه فعاليتهای ورزشی است. او که از پدری لبنانی و مادری ايتاليايی در ايالات اتاوای کانادا به دنيا آمده، بر خلاف مادر و به انتخاب خود حجاب را برگزيده است. «اسماهان» يکي از بهترين بازيکنان فوتبال دختران در تيم نپئان به شمار میرود.
💢 او در جريان مسابقهای که در ايالت کِبک (Quoboc) برگزار شد، به دليل داشتن حجاب از مسابقه منع میشود تا مقررات ايمنی فوتبال، با رعايت حجاب اسماهان به خطر نيفتد!! اين نظر در حالی مطرح میشود که «رقيه القصارا» قهرمان زن دو سرعت و صاحب مدال برنز و طلا در مسابقات دو 100 متر و 200 متر، حجاب را مسئلهاي کاملاً مثبت و کمککننده به موفقيت خود میداند.
📝 نشریه فرهنگ پویا #شماره_18
#عفت_عمومی_در_اجتماع
#حجاب
#غرب_شناسی
🆔 @farhang_puya
🔰 وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت در هدف
🖋 علیاكبر عالميان
💬 رهبر معظم انقلاب در تبيين معنای وحدت حوزه و دانشگاه میفرمايند: «در نظام اسلامی، علم و دين پا به پا بايد حركت كند. وحدت حوزه و دانشگاه، يعنی اين. وحدت حوزه و دانشگاه معنايش اين نيست كه حتماً بايستی تخصصهای حوزوی در دانشگاه و تخصصهای دانشگاهی در حوزه دنبال شود. نه، لزومی ندارد.
✅ اگر حوزه و دانشگاه به هم وصل و خوشبين باشند و به هم كمك كنند و با يكديگر همكاری نمايند، دو شعبه از يك مؤسسه علم و دين هستند. مؤسسه علم و دين، يك مؤسسه است و علم و دين باهماند. اين مؤسسه دو شعبه دارد: يك شعبه، حوزههای علميه و شعبه ديگر دانشگاهها هستند؛ اما بايد با هم مرتبط و خوشبين باشند، با هم كار كنند، از هم جدا نشوند و از يكديگر استفاده كنند...»
💬 ايشان همچنين در تبيين و در واقع تكميل جملات خويش يادآور میشوند: «وحدت حوزه و دانشگاه، يعنی وحدت در هدف. هدف اين است كه همه به سمت ايجاد يك جامعه اسلامی پيشرفته مستقل، جامعه امام، جامعه پيشاهنگ، جامعه الگو، ملّت شاهد، ملّتی كه مردم دنيا با نگاه به او جرأت پيدا كنند تا فكر تحول را در ذهن خودشان بگذرانند و در عملشان پياده كنند، حركت نمايند.»
📝 نشریه فرهنگ پویا #شماره_14
#وحدت_دانشگاه_و_حوزه
#علم_و_دین
🆔 @farhang_puya
💠 امام على عليه السلام
✅ إنَّ أبغَضَ خَلقِ اللّهِ إلَى اللّهِ رجُلٌ قَمَشَ عِلْما ، غارّا في أغْباشِ الفِتْنةِ ، عَمِيا بما في غَيبِ الهُدْنةِ ، سَمّاهُ أشْباهُهُ مِن النّاسِ عالِما ، ولَم يُغْنَ في العِلمِ يَوما سالِما .
✅ همانا منفورترين خلق خدا نزد او مردى است كه مشتى دانش فراهم آورده، در تاريكیهاى فتنه گرفتار غفلت وسرگشتگى است، مزايايى را كه در صلح و آرامش نهفته است نمى بيند، مردمانِ مانند خودش او را عالم نامند در حالى كه يك روز تمام را صرف علم نكرده است.
📃 میزارنالحکمه، ج۱، ۹۲۸
#حدیث
🆔 @farhang_puya
⛔️ چارهای نداریم، بپذیرید
⁉️ مصاحبه دکتر منوچهر محمدی با نشریه فرهنگ پویا
❓ پویا: تعامل با دولتهای خارجی در زمان رژیم سابق چگونه بود؟
💬 دکتر محمدی: در دوران رژیم طاغوت همه قراردادها یکطرفه و تحمیلی بود؛ یعنی خود آمریکا یا انگلیس یا فرانسه میبریدند و میدوختند، و شاه فقط امضاء میکرد! چون نظام زیر سلطه بود. من اویل انقلاب در دفتر خدمات بینالملل و وزارت دفاع، مسئول اجرای برخی قراردادها از جمله بیانیهالجزایر بودم.
💬 وقتی قراردادها را برسی میکنیم، با دو نوع قرارداد برخورد میکنیم؛ در این نوع قراردادهایی بود که با آمریکاییها و انگلیسیها داشتیم؛ در این نوع قراردادها آنها به محض اجرای قرارداد پول میگرفتند. وقتی هم ما نفت میفروختیم آنها میبایست پولش را به ما میدادند، اما نمیدادند و فقط وعده میدادند به فلان چیزا را میسازیم یا آن کالا را به شما میدهیم.
💬 در حقیقت آنها سلطه کامل داشتند و هرچه میخواستند تحمیل میکردند و طرف ایرانی هم پذیرفت حتی قرارداد مشابه را باجای دیگر بسته بودند اما همان قرارداد را جلوی ایران سه برابر قیمت منعقد میکردند! قیمت را آنها تعیین میکردند و ما هیچ نقشی نداشتیم. طوفانیان و فردوست در خاطرات خود میگویند به شاه میگفتیم آقا اینها در حق ما زور میگویند؛ شاه میگفت چارهای نداریم، بپذیرید!
📝 نشریه فرهنگ پویا #شماره_36
#الجزایر_تا_برجام
#دکتر_منوچهر_محمدی
🆔 @farhang_puya
⛔️ موج دوم فمنیستها با ورود به عرصه هنر
🖊 مهيا زاهدين لباف
💢 موج دوم فمينيست شامل دهه 60 و 70 میشود که بسيار راديکالتر از گروه اول بودند و سعی کردند تمايزات خود را با جهان مردانه به طور واضح نشان دهند. بنابراين به دنبال ايجاد تمايزاتی با هنر مردانه از قبيل استفاده از مواد گوناگون، موضوع، تکنيکها و ... بودند و شرايط مشخصی را براي نشان دادن تمايز فيزيکی خودشان با جهان مردانه به کار گرفتند.
⭕️ البته امروزه بسياری از فمينيستها بر اين باورند که در اين زمينه زيادهروی شده و اصولاً نيازی به اين ميزان جداسازی نبوده است. در اين دو دهه، هنرمندان زن مسائلی را مطرح کردند که بيشتر جنبه جنسيتی داشته و از نظر آنان زنان به دليل زن بودنشان مورد ستم بودند.
💢 هنرمندان اين دوره با خلق آثاري چون «ضيافت شام»، تمام قوانين هنر را زير سؤال بردند. هنر فمينيستی در موج دوم تنها مسائل زنانه را مطرح نکرد، بلکه پايههای تاريخ هنر و فلسفه را زير سؤال برد.
📑 نشریه فرهنگ پویا #شماره_19
#عفت_عمومی_در_اجتماع
#فمنیست
#هنر
🆔 @farhang_puya
💠 مبانی فكری امام در مديريت تحولات
✒️ علی اكبر عالميان
✅ در انديشه امام و جريان فكری شكل پذيرفته از آن، تحولات و مديريت آن با حضور عالمان و عامه مردم امكانپذير است و اين يعنی آن كه اصول مديريت در تحولات جهان و ايران، بايد منطبق بر همان آموزههايی باشد كه عالمان دينی آن را فرا گرفتند و در صدد احيا و اجرای آن میباشند؛ يعنی كتاب و سنت.
✅ مبانی فكری امام خمينی نيز با توجه به اين دو اصل مهم شكل پذيرفت و در مديريت تحولات سه دهه اخير نيز همين دو اصل در شكلگيری انديشه بنيانگذار جمهوری اسلامي ايران، در مديريت تحولات و رهبری خردمندانه وقايع مختلف خارجی و داخلی، اثر گذار بود. با توجه به اين موضوع، میتوان مبانی فكری ايشان را در دو بُعد نظری و عملی مورد ارزيابی قرار داد
📃 نشریه فرهنگ پویا #شماره_4
#ولایت_فقیه
#امام_خمینی
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت علی عليه السلام:
⚠️ قَدْ لَعَمْرِي يَهْلِكُ فِي لَهَبِ الْفِتْنَةِ الْمُؤْمِنُ وَ يَسْلَمُ فِيهَا غَيْرُ الْمُسْلِمِ
⚠️ به تحقيق به جان خودم سوگند كه در شعله فتنه، مؤمن هلاك شود، و غير مسلمان در آن سالم ماند.
📚 غررالحکم، 10674
#حدیث
🆔 @farhang_puya
⛔️ دشمن بی اعتماد از الجزایر تا برجام
⁉️ گفت و گوی پویا با دکتر منوچهرمحمدی
❓پویا: آیا قرارداد الجزایر را در مجموع موفق میدانید؟
💢 دکتر محمدی: در بخشهایی که آن اصول پنجگانه را رعایت کردیم، موفق بودیم و توانستیم هم دعاوی را از دادگاههای آمریکا که دسترسی نداشتیم بیرون آوریم و هم پول نقد و کالای غیر نظامی از آمریکا بگیریم. در این قسمت موفق بودیم ولی درباره قسمتهای دیگر مثل اموال شاه چیزی گیرمان نیامد. ما تنها توانستیم یک کاخ در ژنو گیر بیاوریم، وقتی به آنجا مراجعه کردیم دیدیم چندین مهر توقیف روی آن کاخ خورده شده و دیگران زودتر از ما روی آن دست گذشتنداند.
❓پویا: آیا امام(ره) از جزئیات مذاکرات الجزایر آگاه میشدند؟
💢 دکتر محمدی: اصلاً، آن چهار شرط آزادی گروگانها را امام تعیین کردند؛ منتهی چون ما با مسائل جنگ برخورد کرده بودیم، آنها دست بالاتری داشتند و بقیه مسائل مثل این که آمریکا در امور ایران دخالت نکند، هیچ ضمانتی نداشت. از این رو بعداً هم آمریکاییها زیر آن زدند و قبول نکردند و یا اموال نظامی ما بعد از چهل سال همچنان در انباری در ایالت ویرجینیا است و ما هنوز اجاره آن انبار را میدهیم!
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_36
#قرارداد_الجزایر
#دکتر_منوچهر_محمدی
#الجزایر_تا_برجام
🆔 @farhang_puya
⚠️ مخالفت با ولی فقيه در حد شرك به خداست
🎙 حضرت آيت الله مصباح يزدی
✅ طبق احاديث، مخالفت با ولیفقيه مخالفت با اهلبيت و در حد شرك به خدا است. مگر رئيسجمهور با ولیفقيه يكسان است؟! آيا اگر كسی با تبليغات آنچنانی و رقص و پايكوبی به رياست جمهوری برسد، ولیخدا میشود؟! بايد در رأس نظام كسی واقع شود كه از طرف امام تعيين شده باشد. اعتبار از خدا به پيغمبر، از پيغمبر به امام معصوم، از امام معصوم به ولیفقيه و از ولیفقيه به سايرين كاناليزه میشود.
✅ اگر ولیفقيه بگويد: از دولت اسلامی اطاعت كنيد، آن وقت اطاعت از دولت اسلامی هم واجب شرعی میشود، چرا؟ چون اطاعت از ولیفقيه واجب شرعی است، بنابراين وقتی او میگويد از اين اطاعت كنيد، اين هم اطاعت او شمرده میشود.
نشریه فرهنگ پویا #شماره_2
#ولایت_فقیه
#علامه_مصباح_یزدی
🆔 @farhang_puya