eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
927 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️ابتلائات و آزمون‌های الهی (قسمت اول) ▫️ما گاهی ممتَحن به نعمت هستیم، گاهی ممتحن به نقمت هستیم، گاهی مبتلا به سلامت هستیم، گاهی مبتلا به مرض هستیم، آنکه در بیمارستان است مبتلاست، آنکه در دبستان و دبیرستان است مبتلاست، این یکی به سلامت مبتلاست، آن یکی به مرض مبتلاست. «ابتلاء»؛ یعنی آزمون. ▫️اگر ما غافل باشیم، خیال می‌کنیم این نعمتی است، برای خود ماست. مــا تلاش و کوشش کردیم. همان اسلامی حرف زدیم و ـ معـاذ الله ـ قارونی فکر کردیم گفتیم: «إنَّما أُوتیتُهُ عَلَی عِلْمٍ عِنْدی» و اما اگر موحدانه و اهل قرآن باشیم و موحدانه فکر کنیم این سلامت را امتحان الهی می‌دانیم در کلاس امتحان نشستیم، از آن حداکثر بهره را می‌بریم و اگر ـ خدای ناکرده ـ آسیبی به ما برسد آن هم بلواست. 🎙بیانات آیت‌الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ابتلائات و آزمون‌های الهی (قسمت اول) ▫️ما گاهی ممتَحن به نعمت هستیم، گاهی ممتحن به نقمت هستیم، گا
◾️ ابتلائات و آزمون‌های الهی (قسمت دوم) ▫️ما این دو اشتباه را باید از خود بزداییم: یکی اینکه نعمت هم ابتلاست، نقمت هم ابتلاست، دوم اینکه هر دو حال آن مُبلی و مُمتَحِن را باید ببینیم. منتقم و منعم را باید ببینیم. اینکه فرمود: « اذْکُروا نِعْمَتِی الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُم» را باید ببینیم. ▫️اگر نعمت را دیدیم و منعم را ندیدیم، در صَرف نعمت بی‌راهه می‌رویم و اگر بلا را دیدیم و مُبلی را ندیدیم، به غیر او پناهنده می‌شویم. انسان موحد، کسی است که هـر دو را آزمون الهی بداند، یک؛ در نعمت، منعم را ببیند، دو؛ در نقمت مبلی و منتقم را ببیند، سه؛ این موحدانه زندگی می‌کند، چهار؛ همیشه راحت است. 🎙بیانات آیت‌الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📍 برخی اصول و بایسته‌های تعامل با دنیا (قسمت دوم) 2⃣ اصل رعايت منطق و استدلال: عکس آن‌ها، منطقی هس
📍 برخی اصول و بایسته‌های تعامل با دنیا (قسمت سوم) 3⃣ اصل مد نظر قرار گرفتن تنظیم روابط: در تعامل و مناسبات دوجانبه همواره باید تنظیم روابط مد نظر باشد و به گونه‌ای عمل شود که طرف مقابل احساس کند هرگونه رفتار مثبت و یا منفی، دارای واکنش و نتیجه متناسب با آن خواهد بود. 4⃣ اصل لزوم توزیع توان دیپلماسی توان دیپلماسی خودمان را در سطح دنیا درست توزیع کنیم؛ یعنی سهم آسیا به تناسب وسعت و توانایی آسیا باید به آسیا داده بشود، سهم آفریقا همین جور، سهم آمریکای لاتین همین جور. 5⃣ اصل احترام متقابل: راه تعامل با جمهوری اسلامی فقط این چیزی است که گفتیم و لاغیر؛ از این راه می‌توانند با جمهوری اسلامی تعامل داشته باشند. آمریکایی‌ها باید حسن نیت خودشان را اثبات کنند؛ نشان بدهند که درصدد زورگویی نیستند. اگر چنانچه این را نشان دادند، آن وقت خواهند دید که ملت ایران پاسخ خواهد داد. شرارت نباشد، دخالت نباشد، زورگویی نباشد، شناختن حقوق ملت ایران باشد، آن وقت جواب مناسب از طرف ایران داده خواهد شد. 🎙 بیانات رهبر معظم انقلاب 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📍 برخی اصول و بایسته‌های تعامل با دنیا (قسمت سوم) 3⃣ اصل مد نظر قرار گرفتن تنظیم روابط: در تعامل و
📍 برخی اصول و بایسته‌های تعامل با دنیا (قسمت چهارم) 6⃣ اصل اقدام متقابل: سیاست خارجی ایران به طور کلی بر این مبناست که ما با کشورها بر اساس قانون اساسی و بر اساس اصول اسلامی با کشورهایی که سر تعرض با ما ندارند، رابطه خصمانه نداریم، کسانی که با ما سر تعرض دارند و شیوه خصومت در پیش می‌گیرند، ما هم در مقابل با آن‌ها خصومت آمیز برخورد می‌کنیم. 🖇 اگر خصومت آن‌ها نظامی بود، ما هم متقابلا خصومت نظامی خواهیم داشت. اما کشورهایی که با ما سرخصومت ندارند و مایلند با ما ارتباطات دوستانه یا برادرانه داشته باشند، ما نسبت به آن‌ها روی خوش نشان می‌دهیم و دست دوستی به سوی آن‌ها دراز می‌کنیم. 🎙 بیانات رهبر معظم انقلاب 🆔 @farhang_puya
🔍 معنای ارتباط و تعامل ♻️ ارتباط اعم از ولایت و سبیل است، ارتباط اعم از مودت و محبت است بسیاری از روابط است که روابط فرهنگی، اجتماعی است؛ کاری به اخلاقی و عاطفی ندارد. 🔰 رابطه سیاسی ما، رابطه اقتصادی ما، رابطه اجتماعی ما، رابطه‌های فرهنگی و مانند آن می‌تواند بدون مودت، بدون محبت، بدون عاطفه، بدون اتخاذ ولی، بدون اتخاذ سبیل باشد؛ هیچ تلازمی بین ترابط و تعامل متقابل با مسائل عاطفی و اتخاذ مودت و محبت و اتخاذ ولی و سبیل و امثال ذلک نیست. 🎙 بیانات آیت‌الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
◻️ رابطه با ملت‌های توحیدی 🔵 پیامبر وقتی توانست مکتب خود را منسجم کرده و رهبری خود را به صورت منسجم ارائه نماید، روابط بین مسلمانان را تنظیم نمود، آن‌گاه نوبت به تنظیم روابط حسنه بین مسلمین و دیگران رسید. 📖 قرآن کریم در سوره انبیا بعد از بیان سیره انبیا(ع) می‌فرماید: «إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ» یعنی نه تنها مسلمانان امت واحدند، بلکه مسلمانان، مسیحیان، کلیمیان و همه پیروان انبیای الاهی یک امتند؛ زیرا اعتقاد به یک مرجع و معاد دارند و معتقد به اصل رسالتند. نظام اسلامی می‌خواهد زندگی مسالمت آمیزی را با پیروان انبیای الاهی داشته باشد. 🎙 بیانات آیت‌الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
⭕️ در مذاکره با دشمن باید باهوش بود! ⚠️ در بخشی از سخنان نورانی امیربیان علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) دارد که فلان شخص اگر بیعت کند، به بیعت او، به امضای او، به تعهّد او هیچ اعتبار نیست «إنّها کَف یهودیّه» دستش، دست یهودی است این یعنی اگر با دست راست بیعت کند با دست چپ نقض می کند، با دست بیعت کند با پا نقض می کند، باچشم تعّهد کند با گوش نقض می‌کند؛ چنین کسی است. ‼️ مذاکره با اینها در حدّ عالی سواد بین الملل، فرهنگ بین الملل، ادب بین الملل، هوش بین الملل، گوش بین الملل، عقل بین الملل، قلب بین الملل لازم است که انسان مصافحه کند بعد انگشتانش را بشمرد و چیزی کم نیاید. در توافق هایی این چنین است.«لاتَظِلمونَ و لاتُظلَمون» این هوشیاری دقیق و عمیق مسئولان محترم ما را می‌طلبد. 🗃 بازخوانی دیدگاه‌های آیت‌الله جوادی آملی، علی‌اکبر بابلی 🆔 @farhang_puya
🔘 لیبرالیسم از منظر علامه مصباح 🔺 اگر بپرسند لیبرالیسم مطلوب است یا نه؟ با توجه به این که لیبرالیسم اخلاقی می‌گوید: ما خوب و بد نداریم؛ هرچه مردم می‌خواهند خوب است، پاسخ این است که این صحیح نیست. 🔷 خوب آن است که به کمال شما کمک بکند. پس لیبرالیسم به این معنا صحیح نیست. لیبرالیسم سیاسی چطور؟ آیا در امور سیاسی اجازه می‌دهید جامعه هر طوری خواست خودش را اداره کند؟ 🔴 نه؛ برای این که شما را نیافریده‌اند که هرکاری خواستید بکنید؛ آفریده‌اند تا شما را راهنمایی کنند که راه را خوب بروید. ممکن است کسی هم سوءاستفاده کند؛ اما هدف آن‌ها هستند که می‌خواهند راه را درست بروند. اما اگر کسانی بخواهند آن راه درست را مسدود کنند، دیگر به آن‌ها اجازه نمی‌دهند. 🎙 گفت‌وگو با علامه مصباح یزدی (ره) 🆔 @farhang_puya
💠پیامبر (صل الله علیه وآله و سلم) : مردم را درحقیقت شتاب زدگی به نابودی کشانده است، و اگرمردم درنگ می‌ورزیدند، هیچ کس نابود نمی‌شد. 📚المحاسن، ج ۱، ص۳۴۰ 🆔 @farhang_puya
💠 تفاوت معرفت و عرفان 🆔 @farhang_puya
💠 تجمل گرایی؛ عامل نابودی ثروت و یقین ⚖ ابن خلدون درباره تاثیر تجمل‌گرایی در اجتماع می‌گوید: «جوامع هر اندازه بیشتر در تجمل‌خواهی و اعیان منشی فرو روند، به همان اندازه به مرز سقوط نزدیک‌تر می‌شوند. به این صورت که هرقدر تجمل و اسراف زیاد شود، به همان اندازه تهیدستی نیز افزایش می‌یابد تا جایی که دیگر ثروت موجود جواب‌گوی اسراف و تجمل نخواهد بود.» 🔸 امام صادق(ع) در باب حرص و پیامدهای آن می‌فرمایند: «شخص حریص از دو خصلت محروم است و به دو خصلت پایبند: چون از قناعت محروم است، راحتی را از دست داده و چون از رضا محروم است، دارای یقین نیست.» ☑️ یقین، اصلی مهم در تعمیق ایمان به باورهای دینی است؛ مانند یقین به احدیت خداوند. یک مسلمان تنها با یقین و اعتماد به خدا، خانواده را رها می‌کند و راهی کربلا می‌شود و با یقین در زمان انتظار ثابت قدم می‌ماند. ✍ فاطمه سجادی 🆔 @farhang_puya
⚠️ اثر مخرب تجمل گرایی بر امید و قناعت مردم 📱 در شبکه‌های اجتماعی صفحاتی با نام «بچه پولدارها» ایجاد شده است که در آن افراد، دارایی‌های خود را به دیگر اعضا نشان می‌دهند. ایجاد صفحاتی این‌چنینی بر گذار جامعه از ارزش‌های معنوی به ارزش‌های مادی دلالت می‌کند. 💰 افراد ثروتمند با برشمردن دارایی‌های خود، ناامیدی را برای مردم به بار می‌آورند و ناامیدی باعث گسترش حرص و طمع میان مردم برای رسیدن به آن زندگی اشرافی می‌شود. ⚜ تجمل‌گرایی علاوه بر این که فرد مبتلا به این خصیصه را دچار حرص و طمع می‌کند، مانند یک بیماری واگیر حرص و طمع را به دیگر افراد جامعه سرایت می‌دهد و به یک بیماری همه‌گیر تبدیل می‌شود. این ویژگی خود به تنهایی می‌تواند جامعه اسلامی را از پا درآورد. ✍ فاطمه سجادی 🆔 @farhang_puya