eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
880 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 تواضع پیامبر (بخش اول) 🔚 [ پیامبر فرمود: ] هرکس حقی بر گردن من دارد که ادا نشده است ـ حق جانی، مالی و یا حیثیتی ـ امروز بگوید و حساب مرا تصفیه کند؛ مرا ببخشد و از من بگذرد؛ یا قصاص و جبران کند تا حساب ما به آخرت نیفتد. 🧷 مردی که قدرت مطلق دارد و حاکم دینی است، با مردم این گونه سخن می‌گوید که جمعیت با صدای بلند گریه می‌کنند؛ و شخصی برمی‌خیزد و می‌گوید: «یک روز از جبهه برمی‌گشتیم شترهای ما در کنار یکدیگر قرار گرفت. تازیانه‌ای در دست شما بود. نمی‌دانم از روی عمد به من اصابت کرد یا به اشتباه». 🧷 پیامبر(ص) فرمود: به خدا پناه می‌برم که از روی عمد بوده باشد. مرا می‌بخشی؟ یا قصاص می‌کنی؟ گفت: «قصاص می‌کنم». فرمودند: همان تازیانه را یکی از خانه بیاورد. بلال به خانه حضرت زهرا(س) می‌رود و عرض می‌کند که پدرت می‌گوید آن تازیانه را بده. 👤 استاد رحیم پور ازغدی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 تواضع پیامبر (بخش اول) 🔚 [ پیامبر فرمود: ] هرکس حقی بر گردن من دارد که ادا نشده است ـ حق جانی، ما
📌 تواضع پیامبر (بخش دوم) ▫️ حضرت زهرا می‌پرسد: چه خبر شده است؟ مگر جهاد است؟ گفتند: پدرت خود را برای شلاق خوردن عرضه کرده است.حاکم حکومت مطلقه اسلامی و خاتم انبیا خود را برای شلاق خوردن عرضه کرده است؟! ▪️ زهرا (س) می‌گوید: چه کسی حاضر شده است پیامبر خدا را شلاق بزند؟ گفت: فلان کس حضرت زهرا (س) در حالی که اشک می‌ریزد، تازیانه را می‌آورد و به او می‌دهد و می‌گوید: آیا حسن و حسین آنجا نبودند که از او بخواهند به جای پیامبر آنها را بزند؟ 👤 استاد رحیم پور ازغدی 🆔 @farhang_puya
📌 چیستی و پیامدهای مادی‌انگاری فرهنگی 🔹 اگر انسان در تلقی غربی، هر آن چیزی است که به ساحت جهان مادی مربوط می‌شود، پس اساسا همان طور که توسعه، معنایی صرفا مادی خواهد یافت، فرهنگ و جامعه‌شناسی و سیاست و روانشناسی و ... هم معنا و سازوکاری صرفا مادی دارند. 🖇 یعنی ذات همه‌ی اینها، ذات باور غرب در باب انسان و هستیش، مادی است و این ذات مادی است که زیربنای فهم آنها از فرهنگ و توسعه است. در نتیجه فرهنگ تابعی از ادراک مادی بشر از ذات خود، از توسعه و از تکامل است؛ یعنی فرهنگ اساسا ذیل ماده‌انگاری بشر که هسته ی اصلی توسعه است، قرار دارد. 🔹 فرهنگ بعدی و ثانوی ماده‌انگاری و تکامل و توسعه‌ی مادی است؛ لذا فرهنگ هم ناگزیر مادی فهمیده می‌شود و فرهنگ متعالی که بتواند بر برنامه توسعه‌ی مادی حکمرانی کند و آن را مورد سوال قرار دهد، به نفع سکولاریسم اومانیته و سوبژکتیویته‌ی انسان مدرن حذف م‌یشود. ✍ الهام عباسی 🆔 @farhang_puya
🛑 امیرالمومنین على عليه السلام: نهايت دانش، آرامش و بردبارى است 📚 غررالحكم حدیث ۶۳۸۰ 🆔 @farhang_puya
📌 تبیین گفتمان انقلاب اسلامی 🔸 امام راحل، در ایجاد این گفتمان موفق بود. خواست عمومی برای راندن استبداد و انتخاب آلترناتیو قدرتمند و جدی جمهوری اسلامی در برابر طاغوت؛ یعنی آگاهی از سطح ایدئولوژی و آرمان‌ها، تبدیل به یک گفتگو و تعامل سازنده با مردم شده است. مردم در این گفتمان می‌فهمند که باید برای چه چیزی بجنگند، خون دهند و پایداری کنند. 🔹 جریان حزب اللهی که بیش از هر جناحی خود را متولی ظاهر و باطن اسلام و انقلاب می‌داند، حتی اگر به پشتوانه‌ی سال‌ها متولی ظاهر و باطن دین بودن و به اعتبار شناختی که از حق و عدالت دارد، بخواهد بر اصول خود بر آن چارچوب‌ها و ممیزی ها و بکن و نکن هایش اصرار کند، موظف است حکم و قانون و حدیث و فتاوا را از سطح یک ایدئولوژی محض و تک خطی و عمدتا با حیثیتی غیر فرهنگی به یک سطح پویا، هدفمند و دغدغه مند برساند. باید بتواند از آن یک گفتمان بسازد تا قابل اجرا شود. ✍ الهام عباسی 🆔 @farhang_puya
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی ویژه‌برنامه‌ای را به مناسبت بصیرت‌افزایی و انتخابات پیش‌رو برگزار می‌کند 🌹 در این برنامه‌های گفتگومحور، کارشناسان و صاحب‌نظران ضمن پاسخ به شبهات انتخاباتی، مشارکت حداکثری را تبیین می‌کنند 📋 زمان: چهارشنبه 1402/11/4 ساعت 18:30 🗂 موضوع: 🔴 مردم؛ بزرگترین سرمایه اجتماعی ۲ 💡 کارشناس: حجت‌الاسلام دکتر حسن غفاری‌فر عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم ع 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه مجازی👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856 جدیدباترافیک‌رایگان👆 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 📢 همچنین می‌توانید ما را از طریق برنامه «باد صبا» بخش «هیئات مذهبی»، «پخش زنده هیئات شاخص کشور»، «دفتر ارتباطات فرهنگی» با گوشی‌های تلفن همراه، نیز دنبال کنید. 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom
🛑 امام حسن علیه السلام: بين حقّ و باطل چهار انگشت فاصله است؛ آنچه که را با چشم خود ببينی حقّ است؛ و آنچه را شنيدی يا آن که برايت نقل کنند چه بسا باطل باشد. 📚تحف العقول،ص۲۲۹ 🆔 @farhang_puya
📌 امنیت امروز کشور مرهون وجود اقتدار نظامی و دفاعی انقلاب اسلامی است ▫️ علاوه بر امنیت فیزیکی در داخل که از شاخص خوبی برخوردار است، مساله‌ی ذهنی آن؛ یعنی احساس امنیت نیز مهم است که در پویش‌ها و پیمایش‌های مردمی این مسئله در حوزه‌ی امنیت در اوج قرار دارد و می‌تواند الگویی برای سایر مسئولان در سایر حوزه‌های خدماتی و اقتصادی باشد. 🔸 امنیت داخلی ما قطعا نتیجه‌ی امنیت منطقه‌ای ایران در محیط پرتنش و پرآشوب غرب آسیا است و بر فراز و فرود آن موثر است. جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر کلام امیر بیان حضرت علی، توانست خاکریز دفاعی خود در برابر دشمنان عنود و لجوج انقلاب را به فرسنگ‌ها بیرون از مرزهای کشور منتقل کند و با ائتلاف سازی و صورت‌بندی جبهه‌ی مقاومت، الگوهای جدید از امنیت و ترتیبات امنیتی منطقه‌ای را به نمایش بگذارد و در این حوزه به بیان دوست و دشمن در بهترین شکل ممکن قرار دارد. ✍ روح‌الله صنعت کار 🆔 @farhang_puya
📌 یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی مردم‌سالاری دینی است 🔹 از یک طرف باید مولفه‌‌های مردم سالاری، روز به روز تقویت شوند و از دیگر سو با در نظر گرفتن روش‌ها و سازوکارهای مناسب نهادی و ساختاری کاستی‌های این موضوع برطرف و اصلاحات لازم در آن اعمال گردد. خوشبختانه در این نظام امکان رفع اشکالات و کمبودها با طرح نظرات دلسوزانه مردم و نخبگان وجود داشته و هرگاه چنین ضرورتی رخ دهد، قابل انجام است. 🔸 در انتها، این که بین ارزش‌ها و مطلوبیت‌های دسته اول ارتباط متقابل وجود دارد. از یک سو مشارکت مردم در صحنه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نظام، نقش موثری در تحقق امنیت پایدار وابسته به قدرت مردم خواهد داشت و از دیگر سو ثبات امنیت نظامی و استقلال سیاسی زمینه را برای کار و تلاش اقتصادی و فرهنگی مردم هموار خواهد کرد. ✍ روح‌الله صنعت کار 🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام : «کسی که کمتر اعتماد کند، به سلامت ماند؛ کسی که زیاد اعتماد کند پشیمان شود.» 📚 میزان الحکمه جلد۱۲ 🆔 @farhang_puya
💢 استقلال سیاسی، از مهم‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی( بخش اول) 🔹 وابستگی رژیم پهلوی به غرب و نداشتن استقلال سیاسی امری است که بر هیچ صاحب نظر سیاسی پوشیده نبوده و نیست و مصادیق و جلوه‌های گوناگونی از آن را می‌توان مشاهده کرد. یادآوری داستان غم انگیز برخی از نشانه‌های وابستگی پهلوی به غرب مانند کاپیتولاسیون کودتای ۲۸ مرداد، جدایی بحرین از ایران و... هنوز هم برای هر ایرانی مسلمان رنج آور است. 🔸 عدم استقلال سیاسی و وابستگی به قدرت‌های غربی صرفا تبعات هویتی و اعتقادی را برای ملت ایران در بر نداشت بلکه بی‌کفایتی و خودباختگی شاهان شیفته‌ی قدرت غرب پیامدهای ناخوشایند امنیتی و اقتصادی را برای کشور در برداشته است. از دوره‌ی احمد شاه قاجار و آغاز جنگ اول جهانی کـه بـه ایران تهاجم نظامی شد و به روایت مستندات قطعی تاریخی بیش از نه میلیون نفر از جمعیت ایران جان خود را از دست دادند. ▫️ تا دوره‌ی محمدرضا پهلوی ایران همواره عرصه‌ی تاخت و تاز قدرت‌های خارجی بوده است و این در حالی بود که سران رژیم‌های شاهنشاهی انگیزه، اجازه و جرأت مقابله با این ظلم‌ها علیه ملت ایران را نداشتند. ✍ روح‌الله صنعت کار 🆔 @farhang_puya
💢 استقلال سیاسی، از مهم‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی( بخش دوم) 🔹 اما پس از انقلاب، استقلال جمهوری اسلامی از شرق و غرب ویژگی ممتازی بوده و نظام توانسته است در سطحی وسیع خود را از یوغ شرق و غرب رها سازد. شاید بتوان دفاع مقدس را به عنوان نماد اصلی استقلال در دوران پس از انقلاب مطرح نمود که با وجود تلاش بسیاری از کشورها در براندازی نظام کوچکترین خدشه‌ای به نظام و کشور وارد نشد. 🔸 باید توجه داشت که استقلال آن گونه که امروزه عده‌ای مطرح می‌کنند به معنای قطع روابط با دنیا و عدم نقش آفرینی در مناسبات سیاسی و اقتصادی دنیا نیست بلکه مقصود اصلی در استقلال یعنی این که فرآیند تصمیم سازی ها، تصمیم گیری‌ها و اعمال اقدامات بر اساس شرایط و مناسبات داخلی صورت گیرد. ✍ روح‌الله صنعت کار 🆔 @farhang_puya
🔹 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللّٰهِ فِي أَرْضِهِ، وَحُجَّتَهُ عَلَىٰ عِبادِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ 🌱 قسم به وعده ی شیرین مَن یَمُت یَرنی 🍃 که ایستاده بمیرم فقط به احترام علی 🌸 ولادت حضرت امیر المومنین علیه السلام بر شیعیان و محبین حضرتش مبارک باد 🆔 @farhang_puya
📌 انسان‌شناسی در اسلام 🔹 انسان در اسلام از آن جهت مورد بحث قرار می‌گیرد که موجودی کمال پذیر است. از انسان شناسی در متون دینی با عنوان معرفت نفس یا علم النفس یا خودسازی یاد می‌شود. چنین انسانی می‌تواند با هادی درونی و فطری خویش به سمت سعادت گام بردارد.(مصباح‌یزدی، ۱۳۷۷ ص۵۴) ▫️ در این تفکر؛ ابعاد ارزش‌ها و ویژگی‌های انسان از بستر متون دینی به دست آمده و برای شناخت او از روش نقلی بیش از روش تجربی و مشاهده استفاده می‌شود؛ چرا که خالق انسان از همه بیشتر می‌داند که چه ساخته و او را برای چه آفریده است. انسان در این تفکر، موجود جاودانه و رو به سوی قرب الاهی و کمال نهایی است. او باید خود را مدینه فاضله‌ای سازد که مظهر اخلاق حسنه است و از این رو کرامت یافته، افضل مخلوقات باشد. 🧷 شاید بنیان‌های تفکر غربی همه چیز را در اختیار انسان قلمداد کرده او را خدایی بخشند اما نتیجه همه بنیان‌های فکری این تفکر ساختن گرگی در پوست یک انسان است انسان در کسوت سبعیت پنهان شده و تا سر حد حیوانی تنزل یافته است عقل او عقلی ابزاری است و دین او با دنیا نسبتی ندارد اما از دیدگاه، اسلام تصور تمام این بنیان‌ها معکوس است. ✍ معصومه اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | علی علیه السلام؛ محور همه ارزش‌ها 🎙 شهید سردار حاج قاسم سلیمانی 🆔 @farhang_puya
🛑 امام رضا عليه السلام: عبادت به فراوانى روزه و نماز نيست؛ بلكه عبادت به بسيار انديشيدن در كار خداوند است. 📚 تحف العقول صفحه ۴۴۲ 🆔 @farhang_puya
💢 سینمای دینی دریچه‌ای به سوی حقیقت(بخش اول) 🔹 هنر دینی به ویژه سینما با مددپذیری از سرچشمه اصیل روح، می‌تواند پنجره‌ای رو به ابدیت جاوید و بهشت موعود انسان را بگشاید. این‌گونه است که به فرموده رهبر انقلاب «سینما مال تماشاگر است و شکی نیست که نمی‌تواند خودش را از تماشاچی جدا و منقطع کند؛ اما ضمناً نباید فراموش کرد که نقش هدایتگر هم دارد.» 🔸 با وجود این، تفاوت ماهوی سینمای امروز ما با سینمای جهان چیست؟ این نخستین و پیچیده‌ترین سؤالی است که ذهن مخاطب سینمای دینی‌ما با آن روبرو می‌شود. یک برداشت ساده انگارانه این است که ما هر فیلمی را که داستانی مذهبی و پیامی اخلاقی - دینی داشته باشد فیلمی دینی دانسته آن را در زمرۀ آثار سینمای دینی قلمداد کنیم. ✍ نورالله عطاردی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 زیر بنای فرهنگ اسلامی 🎙 شهید مرتضی مطهری 📚 خدا در زندگی انسان 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 سینمای دینی دریچه‌ای به سوی حقیقت(بخش اول) 🔹 هنر دینی به ویژه سینما با مددپذیری از سرچشمه اصیل ر
💢 سینمای دینی دریچه‌ای به سوی حقیقت(بخش دوم) 🖇 بررسی اجمالی تاریخ سینما در این عرصه نشان بخش اعظم تولیدات مشهور سینمای دینی، از آثاری شکل می‌دهد که گرفته که در آنها از «موضوعات دینی»، در جهت «داستان پردازی» استفاده شده و در این بین آنچه بیش از همه رخ می‌نماید، این است که آثار مذکور به جای آنکه «پرورنده شعور دینی در مخاطب خود باشند، به کار گیرنده شعور دینی مخاطب» هستند. 🖇 از این منظر هنر این چنینی «شعور جستجو در مخاطب» را نمی‌افزاید و روح جستجوگر او را بر نمی‌انگیزاند، بلکه او را در تودرتوهای جادویی تصاویر غرق می‌سازد. باید پذیرفت که نخستین رویکرد سینمای دینی باید پرداختن به «روایت تصویری دین و باور آن» و «ایمان انسان به عالم غیب» باشد؛ چه اینکه اساس دین اعتقاد به عالم غیب است. ✍ نورالله عطاردی 🆔 @farhang_puya
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی ویژه‌برنامه‌هایی را تحت عنوان جریان‌های فکری و اعتقادی برگزار می‌کند 🌹 در این برنامه‌های گفتگومحور، کارشناسان و صاحب‌نظران ضمن تبیین این جریان‌ها به پاسخ به شبهاتی در این زمینه خواهند پرداخت 📋 زمان: یکشنبه 1402/11/8 ساعت 18:30 🗂 موضوع: 🔴 معنویت بدون شریعت، چیستی و نقد آن جلسه ۱ 💡 کارشناس: حجت‌الاسلام دکتر ابوالفضل ساجدی عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه مجازی👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856 جدیدباترافیک‌رایگان👆 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 📢 همچنین می‌توانید ما را از طریق برنامه «باد صبا» بخش «هیئات مذهبی»، «پخش زنده هیئات شاخص کشور»، «دفتر ارتباطات فرهنگی» با گوشی‌های تلفن همراه، نیز دنبال کنید. 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom
🛑 امیرالمؤمنین عليه السلام: كسى كه دنيا با آرزوهاى محال بفريبدش و با اميدهاى دروغين گولش زند، برايش كورى و كوردلى بر جاى گذارد و از آخرت جدايش سازد و در هلاكت گاه ها فرودش آرد. 📚 غررالحكم حدیث ۳۵۳۲ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 سینمای دینی دریچه‌ای به سوی حقیقت(بخش دوم) 🖇 بررسی اجمالی تاریخ سینما در این عرصه نشان بخش اعظم
💢 سینمای دینی دریچه‌ای به سوی حقیقت(بخش سوم) ▫️ آیا سینما با توجه به ویژگی‌های مرسومش که بر اساس غافل ساختن تماشاگر از دنیای واقع و سرگرم ساختن او با یک دنیای مجازی بنا شده، می‌تواند در عین غفلت‌انگیزی، راهنما و مروج حقیقت باشد؟ آیا سینما با علم به مادی بودن آن، می‌تواند بازگو کننده مفاهیم قدسی و راوی عالم تجرید باشد؟ و سرانجام آیا در دوران غیبت و پیش از فرا رسیدن زمان موعود، می‌توانیم به «هنر موعود» – هنری که به طور کامل برگرفته از مفاهیم قدسی باشد – دست یابیم؟ ▪️ برخلاف دیدگاه هر دو گروه، چه آنهایی که از منظر قدرت مقهور کننده فن‌آوری به این موضوع می‌نگرند و چه آنهایی که چشم اندازشان از دیدگاه ناتوانی ابزار است؛ سینما می‌تواند به طور کامل در اختیار اندیشه تفکر و احساس معنوی - ماده الهی باشد؛ زیرا ابزاری که از جنس است، هیچ‌گاه نمی‌تواند در مصاف با محتوا که از جنس اندیشه است، قرار گیرد و تنافر و منافاتی با آن داشته باشد. 🧷 ابزار فقط وسیلهٔ انتقال مفهوم است و نمی‌تواند در مسیر نفی یا اثبات محتوای خویش قرارگیرد. اگر کلام‌الهی به مدد صوت نوشته و تصاویر نقاشی توانسته است در تمام سالیان قبل از پیدایش سینما ترویج یابد و تبلیغ شود، بعید نخواهد بود که سینما بدون ذره‌ای اشکال در کنار این ابزارها قرار گیرد. ✍ نورالله عطاردی 🆔 @farhang_puya
💢 فرجام آزادی در دولت مهدوی (بخش اول) 🔹 مسئله انتظار و ظهور منجی در ادیان مختلف و آرمان قیام و انقلاب حضرت مهدی(عج) در اسلام، فلسفه بزرگ اجتماعی است که آینده روشن و شفافی را به بشر نوید می‌دهد؛ آینده‌ای که در آن، انسان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های وجودی خویش، امکان حرکت به سوی سعادت را کسب می‌کند و در این مسیر، نشانه‌های انسان به ویژه عنصر آزادی و اختیار، راهنمای عمل آدمی خواهد بود. 🔸 تعدادی از متفکران مسلمان به بحث آینده تاریخ اشاره کرده و گفته‌اند: «انسان در آینده به سوی آزادی بیشتری خواهد شتافت». 🔸انسان باید در سه زمینه برای آزادسازی خود تلاش کند: نخست، آزادی از اسارت طبیعت؛ دوم، از هوا و هوس‌های درونی و سوم، آزادی از سلطه انسان‌های دیگر. ✍ سید حسین میکائیل 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجلس امام‌ حسین رو سیاسی نکنید!!❌ ‼️ بعضیا انتظار دارن توی روضه بگی: امام حسین رفته بود اسب سواری، از اسب افتاد فوت کرد!! 🎙 استاد راجی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 فرجام آزادی در دولت مهدوی (بخش اول) 🔹 مسئله انتظار و ظهور منجی درادیان مختلف و آرمان قیام وانق
💢 فرجام آزادی در دولت مهدوی (بخش دوم) ▫️ همان گونه که در مباحث قبل اشاره شد، آزادی در همین عناصر سه گانه تعریف می‌شود. در واقع، انسان با ساختن خود، جامعه و محیط طبیعی خویش، برای آزادسازی فضای زندگی‌اش می‌کوشد و شرایطی را فراهم می‌آورد که در آن، عنصر تصمیم‌ساز و مسئول به شمار می‌آید. در چنین فضایی، می‌توان به سمتی رفت که سرانجام آن، تأسيس دولت مهدوی خواهد بود. ✍ سید حسین میکائیل 🆔 @farhang_puya