eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
921 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️غربزدگان همان اسلام فروشانند 🔘یکی از مهم‌ترین عوامل باستان‌گرایی در ایران را ریشه‌یابی علل عقب‌ماندگی در ایران از سوی روشنفکران می‌دانند؛ زیرا بعد از جنگ‌های ایران و روس و شکست ایران از روسیه، بسیاری از روشنفکران به غرب رفته و فراماسون علت این عقب‌ماندگی را اسلام معرفی می‌کردند. 🔘این حرکت در تاریخ معاصر از آخوندزاده، ملکم‌خان، آقاخان کرمانی و... آغاز شد و دیگر فراماسون‌ها نظیر فروغی و پیرنیا آن را پی گرفتند. هدف این جریان، معرفی اسلام به عنوان عاملی مخرب در تاریخ ایران و عنوان نمودن این مطلب بود که تاریخ ایران پیش از اسلام، درخشان‌تر از ایران بعد از اسلام است. 📝محمد علی رنجبر 🆔 @farhang_puya
💠 حدیث روز 💠 ❇️ عملی که پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) را خوشحال می‌کند 🔻امام صادق عليه‌السلام: لَا يَرَى أَحَدُكُم إِذَا أَدخَلَ عَلَى مُؤمِنٍ سُرُوراً أَنَّهُ عَلَيهِ أَدخَلَهُ فَقَط بَل وَ اللَّهِ عَلَينَا بَل وَ اللَّهِ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله و سلم. 🔹كسى از شماها گمان و خيال نكند اگر مؤمنى را خوشحال كرد تنها او را خوشحال كرده باشد؛ بلكه قسم به خدا علاوه بر ما اهل بیت، پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم را هم شاد و مسرور نموده است. 📚 الكافي، ج 2، ص 189 🆔 @farhang_puya
📻تقدس مآبی و تحجر در حوزه علمیه ⌛️یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که همواره حوزه و روحانیت را از درون مورد تهدید جدّی قرار داده، تقدّس مآبی و تحجّر بخشی کوچک از حوزه‌های علمیه است. این معضل به دست افرادی رقم خورده است که با نگاهی بسته و خشک، احکام رهایی بخش اسلام را کج فهمیده و کج معرفی و تبیین می‌کنند. این افراد بیش‌ترین ضربه را بر پیکره‌ی دین و حوزه‌های علمیه وارد کرده‌اند. ⌛️اعمال نادرست این عده موجب شده است تا برخی از اقشار جامعه، کل حوزه‌های علمیه را مخالف توسعه و پیشرفت و گروهی عقب‌مانده معرفی کنند! اما کیست که نداند در حوزه‌های علمیه بسیاری از روحانیان و علمای وارسته و متدّین، نتنها از دست این گروه خون دل خورده‌اند بلکه در مقابل آنان موضع‌گیری نیز کرده‌اند. 📝هادی مازندرانی 🆔 @farhang_puya
✍️ظرافت نقد وهابیت 👈هر وهابی سنی است - به حسب ادعا - ولی هر سنی وهابی نیست؛ بنابر این، نقد وهابیت که مبانی مشترکی با اهل سنت دارد، باید توسط افرادی روشن بین و فقط با تأکید بر موارد اختلافی - نه موارد مشترک - صورت پذیرد، تا باعث تقابل اهل سنت و یا وحدت ایشان در تقابل منتقدان نشود. 👈نکته دیگر این‌که وهابیت می‌کوشد خود را نماینده جهان اهل سنت قلمداد کند؛ به همین سبب باید مدام بر این مسأله تأکید شود که اهل سنت، وهابی نیستند و با ظرافت کافی میان این دو تفاوت قائل شد. 📝علیرضا کمیلی 🆔 @farhang_puya
📺آفت‌های پخش فیلم‌های خارجی 📦بحران بزرگی که متأسفانه همه‌ی شبکه‌های تلوزیونی را در بر گرفته، احساس نیازمندی شدید آن‌ها به پخش فیلم‌های خارجی است؛ دوبله این فیلم‌ها به زبان فارسی، موجب تلفیق بخشی از فرهنگ ایرانی (زبان فارسی) با فرهنگ بیگانه (برهنگی و رفتارهای خارج از عرف و شرع ما) می‌شود ناخواسته، پیام متناقضی را به ذهن مخاطب منتقل کرد. 📦در این میان، اگر پخش فیلم‌های علمی و آموزشی تولید غرب، ضروری به نظر می‌رسد، باید مراقب ویروس‌های بیگانه بود و هویت را فدای دستیابی به دانش نکرد. 📝محبوبه ابراهیمی 🆔 @farhang_puya
💠 حدیث روز 💠 ❓ پیامبر دستان چه کسی را بوسید؟ 🔹إنَّ رَسولَ اللّهِ(ص) لَمّا أقبَلَ مِن غَزوَةِ تَبوک استَقبَلَهُ سَعدٌ الأَنصارِی، فَصافَحَهُ النَّبِی(ص)، ثُمَّ قالَ لَهُ: ما هذَا الَّذی أکتَبَ یدَیک؟ قالَ: یا رَسولَ اللّهِ، أضرِبُ بِالمَرِّ وَالمِسحاةِ فَاُنفِقُهُ عَلی عِیالی. فَقبَّلَ یدَهُ رَسولُ اللّهِ(ص)، وقالَ: هذِهِ یدٌ لا تَمَسُّهَا النّارُ. ✳️ هنگامی که پیامبر خدا(ص) از جنگ تبوک بازگشت، سعد انصاری، به استقبال ایشان آمد و پیامبر(ص) با او دست داد. سپس به او فرمود: «چرا دستانت، پینه بسته است؟» گفت: ای پیامبر خدا! طناب می‌کشم و بیل می‌زنم تا خرجی خانواده‌ام را فراهم آورم. پیامبر(ص) دست او را بوسید و فرمود: «این، دستی است که آتش [دوزخ]، به آن نمی‌رسد». 📚 دانشنامه قرآن و حدیث ج ۳، ص ۵۲۶ 🆔 @farhang_puya
🔰لیبرالیسم در راستای فردگرایی و آزادی 💠در لیبرالیسم فرد و حقوق او بر همه چیز مقدم است، دین، اخلاق و... حق اجبار به فرد را ندارند و در مقابل اجتماع، این، افراد هستند که در مرتبه بالاتر قرار می‌گیرند و خواست‌ها و حقوق آن‌ها مقدم بر کلیت جامعه است. آزادی نیز از همین اصل ناشی می‌شود. 💠آزادی از دید متفکرین لیبرال وسیله‌ی رسیدن به یک هدف سیاسی متعالی تر نیست، بلکه فی نفسه عالی‌ترین هدف سیاسی است. این آزادی بدین گونه تعریف می‌شود که مطابق آن شخص، مجبور نیست، مقید نیست، در امورش مداخله نمی‌شود و تحت فشار قرار نمی‌گیرد. 📝زینب اباذری 🆔 @farhang_puya
🔵مدیریت جریان شکست خورده در جهان 🌀پس از شکست مدرنیته و گرایش پیش‌رونده مردمان جهان به معنویت و دین، دستگاه‌های برنامه‌ریزی استراتژیک غربی، می‌خواهند «مدیریت تحول در جهان» را به دست گیرند و معنویتی همسو با منافع قدرت‌ها و مبانی مدرنیته بازسازی کنند. 🌀برخی مبانی مدرنیته به معنویت عصر نوین نیز تزریق شده است و از طرف دیگر برخی مباحث معناگرایانه به ویژه معنویت‌هایی که سکولارتر و اساطیری‌تر هستند نیز در این دین نوین بشری حضور پررنگی دارد. 📝محمد حسین فرج‌نژاد 🆔 @farhang_puya
🎬نفرت آفرینی سینمای غرب 🎥در فیلم «کشتی‌گیر» محصول سال ۲۰۰۸ نیز ماجرای کشتی گیری پا به سن گذاشته را بیان می‌کند که بیمار است و پس از سال‌ها دوری از ورزش به دلیل مشکلات جسمی برای آخرین بار به میدان نبرد پا می‌گذارد تا با حریف قدیمی‌اش یعنی آیت‌الله (ارنست میلر) مبارزه کند. مبارزه‌ای که ممکن است به قیمت جانش تمام شود. 🎥در این فیلم با نمایش کشتی ناجوانمردانه آیت‌الله و در نهایت شکست خوردن وی چه چیزی را می‌خواهد به تصویر بکشد؟ در سینمایی که نمادها سخن می‌گویند این نمایش و کشتی نشان از چه چیزی دارد؟ ✍️علی اصغر سیاحت هویدا 🆔 @farhang_puya
📕حزب‌های وابسته به کشورهای بیگانه ♨️قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی احزابی که به طور آشکار یا پنهان به قدرت‌های خارجی وابسته بودند، به شدّت فعّال بوده‌اند. با سابقه‌ترین حزب در ایران، حزب توده است که وابستگی آن به شوروی سابق، بر همگان آشکار است. ♨️هنگامی که منافع ایران و شوروی در تضاد قرار می‌گرفت، این حزب منافع شوروی را بر منافع ملّی ترجیح می‌داد! به طور کلّی احزابی را وابسته بیگانه می‌نامند که منافع قدرت‌های خارجی را بر منافع ملّی ترجیح دهند. 📝حسن تلاشان 🆔 @farhang_puya
🔘 رهبری با منزلی چون فقیران 🆔 @farhang_puya
✳️ محبوب‌ترین شغل نزد خداوند 🔹سأَلْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ (ع) عَنِ الْفَلَّاحِينَ فَقَالَ هُمُ الزَّارِعُونَ كُنُوزُ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ وَ مَا فِی الْأَعْمَالِ شَيْءٌ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنَ الزِّرَاعَةِ وَ مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِيّاً إِلَّا زَارِعاً إِلَّا إِدْرِيسَ ع فَإِنَّهُ كَانَ خَيَّاطاً». راوی می‌گوید از حضرت صادق عليه‌السلام درباره كشاورزان پرسيدم. فرمود:🔻 «آنان كشت‌كنندگان و گنج‌هاى خدا در زمينش هستند و نزد خدا كارى دوست داشتنى‌تر از كشاورزى نيست و خداوند هيچ پيامبرى را برنينگيخت جز آن كه كشاورز بود، مگر حضرت ادريس عليه السلام كه خيّاط بود». 📚 وسائل‌الشيعة، شیخ حر عاملی، ج ۱۷، ص ۴۲ 🆔 @farhang_puya