eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
906 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
✊ از سبزی فروشی تا رهبری حزب الله ✒️ حسن طاهری ✅کانال قنداب نصرالله يكی از همان پابرهنگان جبل عامل بوده است؛ يكی از همان فرزندان سختی‌كشيده سرزمين لبنان كه در مغازه سبزی‌ فروشی پدرش، با ديدن چشمان آبی امام صدر، شيفته راه و مرام او شد. مرامی كه براي او، پيامبر(ص)، علی(ع)، فاطمه(س) و ابوذر را تداعی می‌كرد. سيدحسن با شيدايی تمام راه او را طی كرد و بر بلندايی ايستاد كه او می‌خواست. 🏳 اكنون پرچم حزب‌الله، با انديشه تابناك امام خمينی(ره) و امام صدر، در دستان سيدحسن نصرالله قرار گرفته است. پرچمی كه در سهمگين‌ترين تندبادها و توفان‌های سه دهه گذشته، مقاوم ايستاده است. توان مقاومت و پايداری اين گروه اندك، ولی نستوه، در باور بسياری از تحليلگران نمی‌گنجد؛ ‌✅ اما نگاهی گذرا به توانمندی‌های نظامی و آمارهای نبرد 33 روزه لبنان با اسرائيل در تابستان 2006، گواه كارآمدی و توانمندی انديشه‌های تابناك امام خمينی و امام صدر در سرزمين جبل‌عامل است. تنومندی و استواری شجره انقلاب اسلامی، ريشه در وحدت‌بخشی و همه‌جانبه‌نگری و اتکاء به قدرت ايمان و شهادت دارد كه در رفتار و گفتار آن دو مرد الهی موج می‌زد و امروز نيز در منش و مرام سالار چفيه بر دوش خامنه و فرزندان معنوی او در لبنان، به ويژه سيدحسن نصرالله مشاهده مي‌شود. 📑 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💠 رسوال اکرم(ص) می‌فرمایند: ✳️ ثَلاثةٌ أخافُهُنَّ على اُمّتي : الضَّلالةُ بَعْدَ المَعْرِفةِ، ومُضِلّاتُ الفِتَنِ ، وشَهْوَةُ البَطْنِ والفَرْجِ . ✳️ سه چيز است كه از آنها بر امّت خود بيمناكم: گمراهى بعد از شناخت، فتنه هاى گمراه كننده، و شكمبارگى و شهوترانى. میزان‌الحکمه، ج۱، ۳۲۳ 🆔 @farhang_puya
🗃 حافظه تاریخی مستند نزد اندیشمندان هست 🔍 برسی دیدگاه شهید مرتضی مطهری 💢 تاريخ نشان مي‌دهد حرکت‌های اجتماعی مانند يک موج يا سونامی هستند که نقطه آغاز و بسامدهايی دارند و نبايد برای تحليل آن تنها به يک مقطع زمانی بسنده کرد. 💢 واقعيت آن است که گاه آغاز يک حرکت اجتماعی تا به ثمر نشستن و يا نابود شدنش به درازای عمر چند نسل، طول می‌کشد و حافظه تاريخی بايد ياری کند تا فهم بهتری از آن به دست آيد. مردم عادی تنها به خاطرات گذشته رو می‌آورند و برای مقايسه وضع امروز با ديروز از آن بهره می‌برند، اما حافظه تاريخی مستند نزد انديشمندانی است که نگاهی موشکافانه دارند و عامل پيوند ديروز و امروزند. 🔴 ديده‌ها و شنيده‌ها و خوانده‌های محققانه اين عالمان است که می‌تواند آيينه جهان‌بين باشد و داده‌های درست را به نسل بعد و انديشمندان آينده منتقل کند. آن چه که امروز بيداری اسلامی خوانده می‌شود، حرکتي اجتماعی است که منقطع از گذشته نيست. گذشته‌ای که انقلاب اسلامی ايران سه دهه پيش در آن رخ داده و پيش از آن نيز حرکت‌های ديگری وقوع يافته است. 📑 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🏴 علم جنگ با خدا شکست را در پیش دارد 🖊 علی اکبر عالميان ⚠️ يكی ديگر از عوامل انحطاط جامعه از نظر اقتصادی، ربا است كه به شدت مورد مذمت قرآن قرار گرفته است. «ربا» در اصطلاح بر مقدار زيادتی از اصل پول يا جنس كه به ديگری پرداخت می‌گردد، اطلاق می‌شود. 📌 ربا مانند ساير مفاسد اقتصادی از قبيل رشوه، گرانفروشی و... موجب بر هم خوردن نظام اقتصادی و به وجود آمدن فضاي ضد ارزشی در عرصه اقتصادی می‌گردد و همين مسأله به انحطاط و انحراف جامعه دامن می‌زند. خداوند متعال نيز در آيات گوناگون قرآن بر خطر سقوط جامعه به واسطه افتادن در دام ربا تأكيد كرده و جوامع انسانی را از سقوط در اين مهلكه خطرناك باز داشته است. 📌 در يكی از اين آيات ضمن نهی مؤكد از رباخواری، تأكيد می‌كند از اين «عمل زشت» پرهيز كنيد تا بدين وسيله به «سعادت و رستگاری» برسيد. در آيه‌های ديگر رباخواران به افرادی اطلاق شده است كه به واسطه فريب شيطان، ديوانه شدهاند. خداوند همچنين رباخواران را افرادی جهنمی بدعاقبت ذكر می‌كند و وعده ميدهد كه هيچ انسانی موفق نخواهد شد از سود ربا استفاده کند؛ 📌 چرا كه خداوند، سود ربا را نابود ميسازد. خداوند، جامعه رباخوار را جامعهاي ميداند كه به جنگ خدا و رسولش رفته است و بدينسان بر «انحطاط آميز بودن» آن تأكيد ميکند. 📝 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔰 شیخ فضل الله نوری رهبر مشروعه ✒️ حجت‌الاسلام دکتر جواد سليمانى 🔴 تلاشهاى شيخ نورى موجب بدبينى عده زيادى از نيروهاى مذهبى نسبت به مشروطيت گرديد؛ ناامني‌ها و تندروي‌ها و هرج و مرجها به وجود آمد. پس از تشكيل مجلس اول نيز بر بي‌رغبتى مردم نسبت به مشروطيت افزوده شد، به گونهاى كه زمينه سركوب مشروطه‌خواهان توسط محمّدعلى شاه فراهم آمد و او با استفاده از اين فرصت پديد آمده، مجلس را به توپ بست. ✅ بدين روى، مشروطه‌خواهان تندرو پس از فتح تهران، به سراغ شيخ نورى آمده، عقدههاى خويش از دوران استبداد صغير را با به دار كشيدن آن مرد بزرگ، خالى كردند. و اين بهترين گواه بر عمق تأثير مجاهدت‌هاى شيخ و كارگر بودن ضربه آن شهيد به مشروطه‌گران خودباخته و دين‌ستيز بود؛ چرا كه آنها مي‌خواستند در يك فضاى آرام و با يك كودتاى بدون سر و صدا، حاكميت را به دست بگيرند و عنصر دين و روحانيت را از صحنه بيرون كنند، ⚫️ ولى شيخ شهيد با مقاومت خود، روند استحاله نهضت را به تأخير انداخت و طى اين دوران، زمينه آگاهى و بيدارى بخش وسيعى از نيروهاى مذهبى را فراهم نمود؛ ملتى را كه چشم بسته به حمايت از اصلاحات مشروطه‌خواهان سكولار برخاسته بودند، بيدار و به تأمّل و ترديد وادار كرد و مقبوليت و مشروعيت آنان را به شدت زير سؤال برد، به طورى كه پس از اعدام مرحوم نورى، چهره سفّاك و خونريز و بي‌رحم مناديان آزادى غربى روشن گرديد 📑 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت علي عليه السلام: ✅ اِنَّ أَوَّلَ مَا تَغْلِبُونَ عَلَيْهِ مِنَ الْجِهَادِ جِهَادٌ بِأَيْدِيكُمْ ثُمَّ بِأَلْسِنَتِكُمْ ثُمَّ بِقُلُوبِكُمْ فَمَنْ لَمْ يَعْرِفْ بِقَلْبِهِ مَعْرُوفاً وَ لَمْ يُنْكِرْ مُنْكَراً قُلِّبَ فَجُعِلَ أَعْلَاهُ أَسْفَلَهُ ✅ بدرستی كه اوّل چيزی كه غالب ميشويد شما بر آن از جهاد، جهاديست بدست‌های شما بعد از آن بزبان‌هايگی شما بعد از آن بدل‌های شما، پس كسی كه خوب نداند بدل خود كار نيكوئی را و بد نشمارد كار بدی را برگردانيده ميشود پس زير و ورو كی گردد 📚 غرر الحکم، 7660 🆔 @farhang_puya
💡 در برابر فتنه‌های غرب چه عملی انجام دهیم 🎙 علامه مصباح‌يزدی ✳️ ما برای برخورد با اين تفكر و مبارزه با آن، بايد سلسله‌ای از اصول را در نظر بگيريم و به اصطلاح، استراتژی و راهبردمان را تعيين كنيم تا به فتنه‌هايی بدتر و ضررهايی بيشتر مبتلا نشويم و به قول معروف، براي آنكه ابرويش را درست كنيم، چشمش را كور نكنيم. انحرافات بسياری وجود دارد كه انسان ميداند بايد با آنها مبارزه كرد. ✅ اما مسأله مهم اين است كه چگونه، با چه زبانی، با چه ابزاری، با چه لحنی، و با چه شيوهای بايد مبارزه كرد؟ چه بسا کاری كه خير است و با نيت خير انجام می‌گيرد، اما شيوه انجام آن سنجيده نيست و ضررهايي را در پي دارد. ما در زماني زندگي می‌كنيم که ويژگی‌های خاص خود را دارد؛ نيروهايی برای ريشه كن كردن تشيع، يعنی همان اسلام حقيقی، بسيج شده‌اند. ✳️ نبايد كاری كنيم كه سوژهای به دست دشمن بدهيم و آب به آسياب دشمن بريزيم، يعنی با اين قصد که جايی را اصلاح كنيم، در جايی ديگر خرابی بيشتری به بار بياوريم. بنابراين، بايد اصولی علمب و سنجيده را براساس ارزشهای اصيل اسلامی در مبارزه با شياطين تدوين كنيم تا در جريان كار، دچار اشتباه‌هايی نشويم كه خود آن‌ها احتياج به ترميم داشته باشد و چه بسا موفق به ترميم آن‌ها نشويم. 📝 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
⛔️ مبارزه غرب با حجاب اسلامی ✒️ معصومه زارعی 💢 وجدان بيدار، نوع‌دوست و حقوق‌بشرطلب! پليس‌های آلمانی، زمانی عکس‌العمل نشان می‌دهد که همسر شربينی براي دفاع از همسر مظلوم خود به صحنه می‌آيد و در کمال ناباوری پليس آلمان او را مورد شليک گلوله قرار می‌دهد. مروه شربينی به همراه فرزند در رحم خود به شهادت می‌رسد، همسرش دردمندانه روانه بيمارستان می‌گردد و کودک سه ساله او که ناظر اين جريان خون‌بار است، تحت درمان روان‌پزشک قرار می‌گيرد. ⭕️ «اسماهان منصور» دختر 11 ساله کانادايی، از ديگر قربانيان حجاب در عرصه فعاليت‌های ورزشی است. او که از پدری لبنانی و مادری ايتاليايی در ايالات اتاوای کانادا به دنيا آمده، بر خلاف مادر و به انتخاب خود حجاب را برگزيده است. «اسماهان» يکي از بهترين بازيکنان فوتبال دختران در تيم نپئان به شمار می‌رود. 💢 او در جريان مسابقه‌‌ای که در ايالت کِبک (Quoboc) برگزار شد، به دليل داشتن حجاب از مسابقه منع می‌شود تا مقررات ايمنی فوتبال، با رعايت حجاب اسماهان به خطر نيفتد!! اين نظر در حالی مطرح می‌شود که «رقيه القصارا» قهرمان زن دو سرعت و صاحب مدال برنز و طلا در مسابقات دو 100 متر و 200 متر، حجاب را مسئله‌اي کاملاً مثبت و کمک‌کننده به موفقيت خود می‌داند. 📝 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔰 وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت در هدف 🖋 علی‌اكبر عالميان 💬 رهبر معظم انقلاب در تبيين معنای وحدت حوزه و دانشگاه می‌فرمايند: «در نظام اسلامی، علم و دين پا به پا بايد حركت كند. وحدت حوزه و دانشگاه، يعنی اين. وحدت حوزه و دانشگاه معنايش اين نيست كه حتماً بايستی تخصص‌های حوزوی در دانشگاه و تخصص‌های دانشگاهی در حوزه دنبال شود. نه، لزومی ندارد. ✅ اگر حوزه و دانشگاه به هم وصل و خوشبين باشند و به هم كمك كنند و با يكديگر همكاری نمايند، دو شعبه از يك مؤسسه علم و دين هستند. مؤسسه علم و دين، يك مؤسسه است و علم و دين باهم‌اند. اين مؤسسه دو شعبه دارد: يك شعبه، حوزه‌های علميه و شعبه ديگر دانشگاه‌ها هستند؛ اما بايد با هم مرتبط و خوشبين باشند، با هم كار كنند، از هم جدا نشوند و از يكديگر استفاده كنند...» 💬 ايشان همچنين در تبيين و در واقع تكميل جملات خويش يادآور می‌شوند: «وحدت حوزه و دانشگاه، يعنی وحدت در هدف. هدف اين است كه همه به سمت ايجاد يك جامعه اسلامی پيشرفته مستقل، جامعه امام، جامعه پيشاهنگ، جامعه الگو، ملّت شاهد، ملّتی كه مردم دنيا با نگاه به او جرأت پيدا كنند تا فكر تحول را در ذهن خودشان بگذرانند و در عملشان پياده كنند، حركت نمايند.» 📝 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💠 امام على عليه السلام ✅ إنَّ أبغَضَ خَلقِ اللّهِ إلَى اللّهِ رجُلٌ قَمَشَ عِلْما ، غارّا في أغْباشِ الفِتْنةِ ، عَمِيا بما في غَيبِ الهُدْنةِ ، سَمّاهُ أشْباهُهُ مِن النّاسِ عالِما ، ولَم يُغْنَ في العِلمِ يَوما سالِما . ✅ همانا منفورترين خلق خدا نزد او مردى است كه مشتى دانش فراهم آورده، در تاريكی‌هاى فتنه گرفتار غفلت وسرگشتگى است، مزايايى را كه در صلح و آرامش نهفته است نمى بيند، مردمانِ مانند خودش او را عالم نامند در حالى كه يك روز تمام را صرف علم نكرده است. 📃 میزارن‌الحکمه، ج۱، ۹۲۸ 🆔 @farhang_puya
⛔️ چاره‌ای نداریم، بپذیرید ⁉️ مصاحبه دکتر منوچهر محمدی با نشریه فرهنگ پویا ❓ پویا: تعامل با دولت‌های خارجی در زمان رژیم سابق چگونه بود؟ 💬 دکتر محمدی: در دوران رژیم طاغوت همه قراردادها یک‌طرفه و تحمیلی بود؛ یعنی خود آمریکا یا انگلیس یا فرانسه می‌بریدند و می‌دوختند، و شاه فقط امضاء می‌کرد! چون نظام زیر سلطه بود. من اویل انقلاب در دفتر خدمات بین‌الملل و وزارت دفاع، مسئول اجرای برخی قراردادها از جمله بیانیه‌الجزایر بودم. 💬 وقتی قراردادها را برسی می‌کنیم، با دو نوع قرارداد برخورد می‌کنیم؛ در این نوع قراردادهایی بود که با آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها داشتیم؛ در این نوع قراردادها آنها به محض اجرای قرارداد پول می‌گرفتند. وقتی هم ما نفت می‌فروختیم آن‌ها می‌بایست پولش را به ما می‌دادند، اما نمی‌دادند و فقط وعده می‌دادند به فلان چیزا را می‌سازیم یا آن کالا را به شما می‌دهیم. 💬 در حقیقت آن‌ها سلطه کامل داشتند و هرچه می‌خواستند تحمیل می‌کردند و طرف ایرانی هم پذیرفت حتی قرارداد مشابه را باجای دیگر بسته بودند اما همان قرارداد را جلوی ایران سه برابر قیمت منعقد می‌کردند! قیمت را آن‌ها تعیین می‌کردند و ما هیچ نقشی نداشتیم. طوفانیان و فردوست در خاطرات خود می‌گویند به شاه می‌گفتیم آقا این‌ها در حق ما زور می‌گویند؛ شاه می‌گفت چاره‌ای نداریم، بپذیرید! 📝 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
⛔️ موج دوم فمنیست‌ها با ورود به عرصه هنر 🖊 مهيا زاهدين لباف 💢 موج دوم فمينيست‌ شامل دهه 60 و 70 می‌شود که بسيار راديکال‌تر از گروه اول بودند و سعی کردند تمايزات خود را با جهان مردانه به طور واضح نشان دهند. بنابراين به دنبال ايجاد تمايزاتی با هنر مردانه از قبيل استفاده از مواد گوناگون، موضوع، تکنيک‌ها و ... بودند و شرايط مشخصی را براي نشان دادن تمايز فيزيکی خودشان با جهان مردانه به کار گرفتند. ⭕️ البته امروزه بسياری از فمينيست‌ها بر اين باورند که در اين زمينه زياده‌روی شده و اصولاً نيازی به اين ميزان جداسازی نبوده است. در اين دو دهه، هنرمندان زن مسائلی را مطرح کردند که بيشتر جنبه جنسيتی داشته و از نظر آنان زنان به دليل زن بودنشان مورد ستم بودند. 💢 هنرمندان اين دوره با خلق آثاري چون «ضيافت شام»، تمام قوانين هنر را زير سؤال بردند. هنر فمينيستی در موج دوم تنها مسائل زنانه را مطرح نکرد، بلکه پايه‌های تاريخ هنر و فلسفه را زير سؤال برد. 📑 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya