☑️ خنثیسازی و تأثیرگذاری
⭕️ وظایف جوانان خنثی کردن تبلیغات دشمن است. شما جوانان عزیز و هوشیار دست به دست هم دهید و این نوباوگان (جوانهای) بیخبر را ارشاد و از دام صیادان شیاد برهانید و از وظایف دینی و ملی ما و شما است که تبلیغات بوقهای آمریکایی و صهیونیستی را که با پخش دروغ و افترا میخواهند جمهوری اسلامی را لکهدار کرده و به انزوا بکشند خنثی کنیم.
🔘 و از جنایات شایعهسازان تا حد ممکن پرده برداریم و به ملت محروم خود که جرمی جز گرایش به اسلام و اراده استقلال و آزادی ندارند، با تمام توان کمک کنیم و مطمئن باشیم که ملت بزرگ ایران راه خود را که همان صراط مستقیم انسانی است، یافته و در تمام ابعاد با آگاهی کامل در صحنه حاضر است و اجازه برگشت قوای کفر را به کشور خود نمیدهد و با چنگ و دندان از اسلام عزیز و کشور خود دفاع میکند.
✴️ جهاد علمی برای رسیدن به هدف
من در اینجا به جوانان عزیز کشورمان، به این سرمایهها و ذخیرههای عظیم الهی و به این گلهای معطر و نوشکفته جهان اسلام، سفارش میکنم که قدر و قیمت لحظات شیرین زندگی خود را بدانید و خودتان را برای یک مبارزه علمی و عملی بزرگ تا رسیدن به اهداف عالی انقلاب اسلامی آماده کنید. مبارزه علمی برای جوانان، زنده کردن روح جستجو و کشف واقعیتها و حقیقتها است و اما مبارزه عملی آنان در بهترین صحنههای زندگی و جهاد و شهادت شکل گرفته است.
🗃 منبع: صحیفه امام خمینی (ره)؛ ج۱۵، ۳۴۷. ج۲۱، ص۷۴.
#استکبار_ستیزی
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
💠 ایران اسلامی و ولایت فقیه دو عامل محوری و کلیدی خیزش کشورهای عربی
🔰 بیشک بازگشت به اسلام و رهبری و وجود الگویی به نام ایران اسلامی و ولایت فقیه را میتوان دو عامل محوری و کلیدیترین عامل خیزش کشورهای عربی بهشمار آورد و به جرئت میتوان گفت که تمام عوامل دیگر را میتوان در طول این دو عامل فهرست کرد.
🌐 در این مسئله تردیدی نیست که مردم منطقه همانند مردم ایران در سال 1357، به دنبال رفع عقب ماندگی ها و پایان دادن به حاکمیت استبداد و تحقیر و سرخوردگی در جهان و جلوگیری از به یغما رفتن منابع ملی خود توسط بیگانگان هستند و تمام اینها را در سایهسار بازگشت به اسلام جستوجو میکنند.
❇️ در این میان با مقایسه کردن وضعیت کنونی خود با الگویی چون ایران اسلامی که پس از گذشت 33 سال تحریم های اقتصادی و تحمیل جنگی 8 ساله و ترورها و ... توانسته است بر قله عزت و اقتدار بایستد و پرچم علم و فناوری را درمنطقه به اهتزاز در آورد.
✂️ برشی از یادداشت حسن ابراهیمزاده در نشریه فرهنگ پویا #شماره_21
#انقلاب_اسلامی
#ولایت_فقیه
🆔 @farhang_puya
💠 دستاوردهای حکومت علوی در اجرای عدالت اقتصادی
(قسمت اول)
❓ پرسش: حکومت علوی در زمینه اجرای عدالت اقتصادی چقدر توفیق داشت؟
🔆 در یک کلام حکومت امام در این زمینه توفیق فراوانی داشتند، هرچند امام هزینه زیادی برای این امر پرداختند. توضیح اینکه اجرای عدالت اقتصادی و القای شیوهی دو خلیفه قبلی در این زمینه، جزء طرحها و برنامههای مهم اصلاحاتی امام بود که از روزهای نخست خلافت بر آن تاکید داشتند و تا آخر عمر با شدت و قاطعیت آن را اجرا کردند.
🔰 اصلاحات اقتصادی امام شامل دو بخش کوتاه مدت و درازمدت بود؛ بخش کوتاه مدت، شامل بازپس گیری اموال عمومی تصاحب شده توسط اعمال عثمان و نیز بازپس گیری زمینهای واگذار شده به صورت «تیول» بود.
✅ امام فردای روز بیعت، طی خطبهای فرمودند: «هر زمینی که عثمان آن را تیول کسی قرار داده و هر مالی که از مال خدا به این و آن بخشیده، به بیت المال برگردانده خواهد شد. گذشت زمان حق را از بین نمیبرد. اگر این اموال را بیابم آنها را (به بیتالمال) برخواهم گردانید، هرچند با آنها کنیز خریداری شده باشد یا مهر زنان شده باشد...».
🗄 گفت و گو با حجتالاسلام والمسلمین پیشوایی، نهجالبلاغه، خطبه ۱۵.
#شماره_37
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
💠 احیا هویت اسلامی
📌 پیام بزرگ و مهم انقلاب ما برای امت اسلامی و جوامع و ملتهای مسلمان، عبارت از احیای هویت اسلامی، بازگشت به اسلام، بیداری برای مسلمانان و بازگشت به نهضت اسلامی است. این پیام بزرگ انقلاب ما به ملتهای مسلمان است که امام و پیشوای بزرگ این راه و معلم بزرگ این خط و مکتب بود.
❇️ پیام بزرگ انقلاب ما، احیای هویت اسلامی در ملتهای مسلمان بود و امروز همهی ملتهای مسلمان در هر جای دنیا، اعم از اروپا، آمریکا و آسیا به مسلمانی خودشان افتخار میکنند.
🔅 امروز حرکات اسلامی رو به رشد است و به فضل پروردگار، تا آن روز که «ليُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ» محقق شود، این حرکت آزادی اسلامی و پیشرفت تفکر اسلامی روزبهروز در کشورها قویتر خواهد شد.
📎 آن وقت که این احساس مسلمانی و هویت اسلامی در ملت ها زنده شود، وقتی است که همه کسان و جناحهایی که نقشهها علیه اسلام شکل دادند، احساس انزوا،غربت و وحشت میکنند.
✂️ برشی از یادداشت محمدعلی روز بهانی در نشریۀ فرهنگ پویا #شماره_21
#انقلاب_اسلامی
#پیام_انقلاب
🆔 @farhang_puya
✔️ مصباح هدایت
(بخش چهارم)
🔻 بخشی از وصیتنامه علامه مصباحیزدی (ره)
#عکس_نگاشت
#عمار_انقلاب
🆔 @farhang_puya
⭕️ توصیههای رهبر معظم انقلاب به انقلابیون
⚠️ لازمه تحمل سختیها ...
🔹 دشمنان فشار میآورندو سختی هست، اما برای استقلال و حفظ هویت یک ملت و شرمنده نشدن در مقابل تاریخ، تحمل این سختیها لازم است.
💡 شناخت دشمن
🔸 اگر روشهای دشمن را نشناختیم و مبارزه با دشمن که میخواهد ما را نابود کندرا به فراموشی سپردیم، بدیهی است که راهی را خواهیم رفت که دشمن می پسندد؛ یعنی راه نابودی، راه ویرانی، راه فساد.
🚫 گرایش به دشمنان؛ خروج از دایره نظام.
🔹 اگر کسی مرزبندی شفاف با دشمنان انقلاب و دین نکند، قدر خود را کاهش داده است و اگر به آنها گرایش پیدا کند، از دایرهی نظام خارج میشود.
❌ مبارزه با استکبار، تعطیلپذیر نیست.
🔸 علت اصلی دشمنی زورگویان جهانی با ملت ایران، خودداری جمهوری اسلامی از پذیرش نظام مبتنی بر سلطهگر و سلطهپذیر است... مبارزه با استکبار و نظام سلطه، بر اساس مبانی قرآنی، هیچگاه تعطیلپذیر نیست.
📆 تاریخ: ۷/ ۳/ ۸۲ ، ۹/ ۸/ ۷۵ ، ۲/ ۴/ ۸۹ ، ۲۰/ ۴/ ۹۴
#استکبار_ستیزی
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 دستاوردهای حکومت علوی در اجرای عدالت اقتصادی (قسمت اول) ❓ پرسش: حکومت علوی در زمینه اجرای عدالت
💠 دستاوردهای حکومت علوی در اجرای عدالت اقتصادی
(قسمت دوم)
⚠️ امام پس از این هشدار، املاکی را که عثمان به عنوان تیول به گروهی داده بود، پس گرفتند و افزون بر آن، دستور دادند سلاحهایی را که در خانه عثمان بود و از آنها در جریان محاصره خانه او بر ضد مسلمانان استفاده شده بود و نیز هرچه از شتران بیتالمال در خانهاش بود، ضبط گردید.
⭕️ اما متأسفانه غارتگران بزرگ بیتالمال مانند مروان، داماد و پیشکار عثمان و ولیدابن عقبه و سعیدبن عاص و دیگر سران بنیامیه در همان روزهای اول از مدینه فرار کردند و به آنها دسترسی پیدا نشد.
‼️ اما بخش دوم یعنی اصلاحات دراز مدت اقتصادی، مساوات در تقسیم بیتالمال بود. خلیفه دوم بیتالمال را با هفت گونه تبعیض تقسیم میکرد و امتیازبندیها به گونهای بود که سران قریشی مهاجر، بیشترین سهم را داشتند. خلیفه سوم نیز چنانکه گذشت، آن را بین خویشان خود از بنیامیه بذل و بخشش مینمود و خود نیز در آن تصرفات غیرمجاز مینمود.
🗄 گفت و گو با حجتالاسلام والمسلمین پیشوایی، شرح نهجالبلاغه، ج۱، ص۲۷۰؛ مروج الذهب، ج۲، ص۳۵۳.
#اقتصاد
#شماره_37
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 دستاوردهای حکومت علوی در اجرای عدالت اقتصادی (قسمت دوم) ⚠️ امام پس از این هشدار، املاکی را که عث
💠 دستاوردهای حکومت علوی در اجرای عدالت اقتصادی
(قسمت سوم)
✅ امام اعلام کردند که بیتالمال را در میان همهی مسلمانان اعم از قریشی و غیرقریشی، مهاجر و انصار یا عرب و عجم مساوی تقسیم خواهند کرد و به حکم شواهد تاریخی غیرقابل انکار، امام تا آخر عمر آن را به اجرا گذاشتند.
⚜️ تقسیم مساوی بیتالمال رضایت عمومی را جلب کرد، اما چنان که اشاره شد؛ امتیازخواهان آن را نپذیرفتند و از ایجاد هرگونه مانعی فروگذار نمیکردند و این شیوه برای برخی افراد نیز قابل تحمل نبود و به جاذبه درهم و دینار و سفره رنگین به معاویه پیوستند.
❓سیاست اقتصادی امام چقدر در رفاه عمومی تأثیر داشت؟
🚫 با توجه به فتوحات زیادی که در زمان خلیفه دوم و سوم رخ داد، غنایم و عواید سرشاری به مدینه سرازیر شد و امت اسلامی از نظر عواید عمومی در تنگنا نبودند، اما چون این عواید عادلانه تقسیم نمیشد، جامعه به دو قطب «دارا» و «نادار» تقسیم شده بود.
🎙 گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی
#اقتصاد
#شماره_37
🆔 @farhang_puya
🔅 بیداری اسلامی
❇️ موج اسلامخواهی که امروز چون نسیمی روحنواز از جان جهان عرب را نوازش میدهد و رایحه خوش آن میادین شهرهای اروپا و آمریکا را نیز در نوردیده است، چیزی جز بیداری اسلامی نیست که امام راحل و رهبر معظم انقلاب نوید آن را داده بودند.
💢 به کارگیری واژهای چون بهار عربی از سوی جریانهای روشنفکری و غربگرای جهان عرب و رسانههای نظام سلطه و ایادی آنان در جهان اسلام و نیز تعبیر کردن از آن به بیداری انسانی از شکستخوردگان سیاسی و وابستگان جریانهای انحرافی در ایران، هرگز نتوانست ماهیت واقعی این حرکت اسلامی را در منظر جهانیان وارونه جلوه سازد.
📌 حتی سانسور شدید نظام سلطه با دوربینهای جزء نگرشان هم قادر به حذف نماد شعارهای اسلامی این بیداری اسلامی نشد.
✂️ برشی از یادداشت حامد عبداللهی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_21
#امامین_انقلاب
#بیداری_اسلامی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 دستاوردهای حکومت علوی در اجرای عدالت اقتصادی (قسمت سوم) ✅ امام اعلام کردند که بیتالمال را در می
💠 دستاوردهای حکومت علوی در اجرای عدالت اقتصادی
(قسمت آخر)
✴️ امام با سیاست اقتصادی خود، جامعه را از دوقطبی بودن بیرون آوردند و با تقسیم یکسان بیت المال، مردم از یک رفاه نسبی و عمومی برخوردار شدند. هرچند آمار دقیقی در این زمینه در دست نیست، اما برخی شواهد آن را تأیید میکند. به عنوان نمونه روزی امام با اشاره تلویحی به نمونه بودن شهر کوفه از نظر رفاهی فرمودند: «هرکس در کوفه است، از نعمت رفته بهرهمند است و پایینترین آنان از نظر درجه معیشتی، از (آرد) گندم استفاده میکند و در سایه مینشیند و از آب فرات مینوشد.»
📜 ابن دأب (ابوالوید عیسی بن یزید) از علما و از بزرگان علمی زمان خلافت هادی عباسی (قرن دوم) ضمن گزارش مفصلی درباره فضائل علی (ع) نقل میکند: ... گروهی از مردم یک روز قبل از شهادت امام نزد او رفتند و همگی شهادت دادند که عواید عمومی (فیء) آنها را افزایش داده است و در اجرای حکم در مورد آنها سازشکاری نکرده و از بیتالمال مسلمانان حتی درهمی استفاده نکرد و از مال شخصی خود نیز بیش از حد حاجت و به مقدار قناعت استفاده نکرده است...
🎙 گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی؛ ابن شر آشوب، مناقب آل ابی طالب، جلد۲، ص۹۹ و مفید، الاختصاص، ص۱۶۰.
#اقتصاد
#شماره_37
🆔 @farhang_puya
🔴 اگر اسلام در ایران سیلی بخورد، دیگر از جای خود بلند نخواهد شد.
🔰 ماندگاری انقلاب اسلامی در برابر سختترین توطئهها و تبدیل شدن آن به الگویی برای همۀ مسلمانان ثابت کرد که چرا امام راحل (ره)، حفظ نظام اسلامی را از اوجب واجبات برمیشمردند و چرا همواره به این نکته تاکید میکردند که در صورتی که اسلام در ایران سیلی بخورد، دیگر از جای خود بلند نخواهد شد.
✅ اثبات این واقعیت برای جهان اسلام که میتوان با تکیه برامدادهای الهی و پیروی از قوانین اسلام به مدلی از حکومت رسید که در طی سه دهه بیش از 30 انتخابات در آن برگزار کرد و در عین مردمسالاری، در آن احکام اسلامی را اجرا کرد و از چشم مسلمانان به ویژه اندیشمندان و جوانان خواهان افتخار سرزمین خود پنهان نماند.
✂️ برشی از یادداشت حسن ابراهیمزاده در نشریۀ فرهنگ پویا #شماره_21
#انقلاب_اسلامی
#امام_خمینی
🆔 @farhang_puya
📝 مردمی بودن امامین انقلاب
🔰 لباس دین و مردمی بودن به گونهای که وقتی در میان مردم حاضر میشوند، دوران حضرت رسول (ص) و امیرالمؤمنین (ع) را در اذهان تداعی میکند، چنان شوقی نسبت به رهبران ایران و انزجار از زمامداران خود به وجود آورد که آنان را به راهی کشاند که 33 سال پیش مردم ما رفتند.
🌐 امام خمینی (ره) و امام خامنهای (دامت برکاته) در حقیقت تجلی حرکت عالمانی در طول تاریخ تشیع بودند که همه چیز خود را برای دفاع از اسلام و مسلمین فدا کرده بودند، عالمانی که جز از زلال قرآن و عترت هرگز ننوشیده و چنان در برابر شرک و کفر ایستادگی کردند که جهانیان را به تعجب و تحیر واداشت.
✂️ برشی از یادداشت حسن ابراهیمزاده در نشریۀ فرهنگ پویا#شماره_21
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
⭕️ انواع فتنه از دیدگاه عمار انقلاب
🔻 معمولا وقتی چیزی را روی آتش داغ میکنند، حرکتی اضطرابی در آن پیدا میشود. لذا بعدها «فتن» را در مورد اضطرابات به کار بردند. اضطراب گاهی در روح و روان انسان پیدا میشود و گاهی جامعه متزلزل و مضطرب میشود د تدریجاً فتنه معانی جدیدی پیدا کرده و بعد در مورد بلاها و مشکلاتی که برای انسان پیش میآید و انسان را متغیر و مضطرب میکند به کار رفته است.
🔺 اصل واژه «فتنه» به معنی گداختن و داغ کردن بوده و سپس بر اساس یکی از لوازم آن که اضطراب است، کم کم به اضطرابهای روحی و آشوبها گسترش یافته تا به آشفتگیهای دینی رسیده است، زیرا اگر فضایی ایجاد شود که اعتقادات دینی مورد شک و تردید قرار گیرد، موجب یک نوع اضطراب، آشفتگی و ابهام میشود و لذا کسانی که در دین خود شک میکنند، به نوعی دچار فتنه میشوند.
#علامه_مصباح
#شماره_15
🆔 @farhang_puya
⭕️ پیشرفت در نگاه اسلام و غرب
(قسمت اول)
❓نظر اسلام درباره پیشرفت چیست و اساساً از دیدگاه اسلام، ملاک پیشرفت چیست؟
⚠️ ما به عنوان مسلمان، یک اختلاف اساسی با تفکر رایج در دنیا داریم و آن این است که بر اساس بینش اسلامی، اهداف ما منحصر در اهداف مادی و دنیوی نیست. ما در مسیر حرکت زندگیمان مقصدی داریم که در اغراض مادی خلاصه نمیشود، بلکه اغراض مادی و آرمانهای دنیوی، اهدافی میانی و واسطهای برای رسیدن به هدف نهایی تلقی میشوند.
🔅 البته ما بر اساس بینش اسلامی، طالب استفاده بیشتر از نعمتهای خدا در این عالم نیز هستیم که لازمهاش پیشرفت در علم، صنعت و تکنولوژی است. ما طالب این هستیم که اقشار مختلف جامعه در زندگی خود از رفاه و آسایش بیشتری بهرهمند باشند و بتوانند از نعمتهای خدا بیشتر استفاده کنند، اما این هدف نهایی نیست. ما معتقدیم که هدف از حرکت و سیر انسان که تمامی زندگی او را در بر میگیرد تکامل انسانیت او است.
#علامه_مصباح
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ پیشرفت در نگاه اسلام و غرب (قسمت اول) ❓نظر اسلام درباره پیشرفت چیست و اساساً از دیدگاه اسلام، مل
⭕️ پیشرفت در نگاه اسلام و غرب
(قسمت دوم)
🔆 به نظر میرسد واژه مناسبتری که برای بیان این مفهوم میتوان از آن استفاده کرد واژه «تکامل» یا «استکمال» است. اسلام میگوید خداوند شما را آفریده، تا از دنیا و شرایط متغیر آن استفاده کنید و خود را به کمال برسانید، اما کمال نهایی چیست؟ این است که به خدا نزدیک بشویم، اما نزدیک شدن به خدا یعنی چه؟ این یک مفهوم نمادین است.
⁉️ مگر نه اینکه همه ما به دنبال سعادت هستیم؛ قرآن کریم در این باره میفرماید: «فمنهم شقی وسعید». در آیات بعد نتیجه شقاوت و سعادت هر فرد را که در پایان کار مشخص میشود، این گونه توصیف میفرماید: «فاما الذین شقوا ففی النار»؛ «واما الذین سعدوا ففی الجنه».
✴️ حال کسی که به سعادت رسیده و به خدا نزدیک شده، همه خواستههایش به نحو احسن تأمین میشود؛ «لهم ما یشاوون فیها و لدینا مزید». هرچه بخواهند، برایشان فراهم است؛ بالاتر از آن را هم به آنها می دهند. این مقام قرب الهی است که تمام شدنی نیست؛ «خالدین فیها ابدا».
#علامه_مصباح
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
💢 بیداری اسلامی منجر به حضور مردم در عرصه تعیین سرنوشت خود شده!
☑️ امروز امت اسلامی درگیر حوادث بسیاری است و آن جوری که ما میفهمیم و ما احساس میکنیم، این تجربهای که امروز در کشورهای دنیای اسلام تحقق پیدا کرده و بیداری اسلامی منجر به حضور مردم در عرصه تعیین سرنوشت خود شده، یکی از آن تجربههای بسیار مهم و ارزشمند تاریخ اسلام است.
❇️ آنچه که شما ملاحضه میکنید در مصر، در تونس، در لیبی، در یمن در بحرین و در برخی از کشورهای دیگر اتفاق افتاده است که مردم خودشان وارد صحنه شدهاند، ملتها خودشان همت گماشتهاند بر اینکه سرنوشت خودشان را در دست بگیرند؛ این از آن حوادث فوقالعاده بزرگ و تعیین کننده است و میتواند برای مدتهای طولانی، مسیر تاریخ امت اسلام و مسیر این منطقه را تعیین کند.
✂️ برشی از یادداشت محمدعلی روزبهانی در نشیریۀ فرهنگ پویا #شماره_21
#انقلاب_اسلامی
#بیداری_اسلامی
🆔 @farhang_puya
❤️ مقصود اصلی از تمام دستورات شرع، متاثر شدن قلب است.
🔻 یعنی مقصود این از تمام این سیرها و عبادتها این است که قلب انسان تاثیر پذیرفته و دری از دل به سوی مولا باز شود تا بنده بتواند، مولایش را شهود کند. این، اصل کار است.
✔️ مقصد اعلی و ذیالمقدمه تمام عبادات، این است. لذا پرداختن به قلب، اهم مباحث است و انسان باید ابتدا مسائل مربوط به قلب را شناسایی کند و بداند که قلب چیست و چه اهمیتی دارد، بعد به سراغ کارهایی برود که روی دلش اثر دارد. وگرنه اگر اعمال عبادی انسان، هیچ اثری بر دل نگذارد، عبادت بیثمر بوده و فرصتها از دست رفته است.
✍️ حضرت آیتالله حاجآقا مجتبی تهرانی (ره)
📙 رسائل بندگی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
🔰 اختلافهای حکومت علوی با اموی
(قسمت اول)
❌ از این نظر که وقتی از کارآمدی حکومت علوی سوال میشود، چنین به نظر میرسد که گویا خلافتهای قبلی کارآمد بوده و تنها کارآمدی حکومت امام (علیهالسلام) که بعد از آنها روی کارآمده، ابهام و جای سوال دارد! درحالی که چنین نیست. خلافت دو خلیفه قبلی چه کارآمدی داشت که حکومت امام نداشت؟
‼️ امتیاز بزرگ آنها فتوح متعددی بود که در زمان آنها اتفاق افتاد، اما آن هم بیش از این که به سیاست شخصی خلفا مربوط باشد، ناشی از تداوم روحیه ایمان و جهاد و شهادت عصر نبوی و عشق و شور مسلمانان جهت گسترش اسلام بود، ولی متأسفانه خلفا با سوء تدبیر و سیاست نادرست خود در برخورد با غنایم حاصل از آن فتوح، موجب رشد اشرافیت و اختلاف طبقاتی شدند.
⁉️ گویا اساساً اسلام ارزشی به عنوان عدالت و انصاف در تقسیم منافع جامعه ندارد. راستی آیا میتوان آنها را به عنوان نمونه و الگوی آرمانی حکومت اسلامی در دنیا معرفی کرد؟! آیا خلافت عثمان را با آن همه فساد مالی و اداری، میتوان نمونه حکومت کارآمد معرفی کرد؟
🎙 گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی
#اقتصاد
#حکومت_علوی
#شماره_37
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 اختلافهای حکومت علوی با اموی (قسمت اول) ❌ از این نظر که وقتی از کارآمدی حکومت علوی سوال میشود،
🔰 اختلافهای حکومت علوی با اموی
(قسمت دوم)
✴️ حکومت کوتاه مدت امیرالمومنین (ع) با همه فراز و فرودهایی که داشت، از لحاظ معیارهای اسلامی، مستوره و نمونه درخشان حکومت اسلامی بود و الگوی قابل ارائه به جهان سیاست شد. این جانب در کتاب تاریخ (تاریخ اسلام از سقیفه تا کربلا) دوازده شاخصه اصلی در مورد سیره حکومتی امام آوردهام که سرمشق خوبی جهت کشورداری برای سیاستمداران و زمامداران است. آیا کارآمدی از این بالاتر؟
🔆 اهداف بلندی چون برقراری عدالت اقتصادی، اجرای یکسان حدود الهی بین فقیر و غنی و ضعیف و قوی، کوتاه کردن دست عناصر فاسد از حکومت اسلامی برای حفظ استقلال نظام، در نظر گرفتن سعادت دنیوی و اخروی آحاد جامعه و دهها اصل اساسی و آرمانهای متعالی دیگر، اهدافی بودند که امام در راستای جامه عمل پوشاندن به آنها استقامت فراوان کردند و اگر به صورت کامل به آنها نایل نشدند...
🎙 گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی
#شماره_37
#اقتصاد
#حکومت_علوی
🆔 @farhang_puya
✅ تعیین کننده مسیر تاریخ امت اسلام
📌 امروز امت اسلامی درگیر حوادث بزرگی است و آنجوری که ما میفهمیم و ما احساس میکنیم، این تجربه که امروز در کشورهایی از دنیای اسلام تحقق پیدا کرده و بیداری اسلامی منجر به حضور مردم در عرصه تعیین سرنوشت خود شده است.
💢 یکی از آن تجربههای بسیار مهم و ارزشمند تاریخ اسلام است و آنچه که شما ملاحضه میکنید در مصر، در تونس، در لیبی، در یمن، در بحرین و در برخی کشورهای دیگر اتفاق افتاده است که مردم خودشان وارد صحنه شدهاند.
🔰 ملتها خودشان همت گماشتهاند بر اینکه سرنوشت خودشان را در دست بگیرند، این از آن حوادث فوقالعاده بزرگ و تعیینکننده است؛ این میتواند برای مدتهای طولانی، مسیر تاریخ امت اسلام و مسیر تاریخ این منطقه را تعیین کند.
✂️ برشی از یادداشت علی روزبهانی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_21
#انقلاب_اسلامی
#تاریخ_اسلام
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 اختلافهای حکومت علوی با اموی (قسمت دوم) ✴️ حکومت کوتاه مدت امیرالمومنین (ع) با همه فراز و فرودها
🔰 اختلافهای حکومت علوی با اموی
(قسمت آخر)
↙️ اما استقامت ایشان بر سر اصول و پافشاری بر سر آرمانهای بلند حکومت دینی، الگوی فراموش نشدنی برای حقطلبان عالم به یادگار نهاد و همگان به این امر پی بردند که رمز مخالفتهای بیسابقهی جریانها و چهرها و خواص اهل لغزش با حکومت علوی به علت نقص در آرمانها و ضعف در برنامهریزی یا سستی در برابر موانع و مشکلات نبود، بلکه به علت آرمانهای متعالی، برنامه دقیق و حساب شده و پایداری ایشان در راه میل به آرمانها بود و به همین دلیل بعد دیگر تضعیف حکومت ایشان در مقابل مخالفان، ناکارآمدی و ضعف آن نبوده، بلکه اصالت و حقانیت آن بود.
🎙 گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی
#شماره_37
#اقتصاد
#حکومت_اسلامی
🆔 @farhang_puya
⁉️ آیا هنوز انقلاب اسلامی، آری؟
(قسمت اول)
⭕️ آیا انقلاب به اهداف و آرزوهایش رسید؟ آیا توانست شایستگی و توانایی خود را برای تحقق ماموریتها و اهدافش نشان دهد؟ به دیگر تعبیر، آیا جمهوری اسلامی نظامی کارآمد بوده است؟ تعریف و تمجید از نظام برای بخشی از مردم کلیشه به نظر میرسد. بیکاری، تورم، گرانی، فساد و رکود آنها را میآزارد.
⛔️ گمان میکنند اکثر پدیدههای مشهود و محسوسی که بهطور روزمره با آنها مواجهاند، تعریفی ندارد. برای ارزیابی و توانایی و کارآمدی انقلاب، جامعهنگر و واقعبینانه به نظام اسلامی نگریسته شود. در صورتی میتوان بر شایستگی و توانمندی انقلاب برای رسیدن به اهداف و ماموریتهایش صحه گذاشته شود که بازشناسی درست از نقاط قوت و ضعف جمهوری اسلامی صورت گیرد.
‼️ نگارنده نمیتواند ادعا کند که استقرائش تام است؛ شاید جنبهای از نگاه او پنهان مانده، به دادهها و اطلاعاتی دست نیافته و یا برخی از واقعیتهای امروز جمهوری اسلامی را نشناسد، اما میکوشد برای سنجش کارآمدی نظام اسلامی جمعبندی قابل قبولی به دست دهد و امیدوار است دچار خطای در فکر نشود.
📝 دکتر محمد محمدینیا
#شماره_37
#انقلاب_اسلامی
#نظام_کارآمد
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ آیا هنوز انقلاب اسلامی، آری؟ (قسمت اول) ⭕️ آیا انقلاب به اهداف و آرزوهایش رسید؟ آیا توانست شایست
⁉️ آیا هنوز انقلاب اسلامی، آری؟
(قسمت دوم)
🔴 مغالطه یکسونگری در کمین این نوع تحلیلها است و نبایستی هر یک از نگاه مثبت یا منفی را بر واقعیت غلبه داد. نظام اسلامی قطعاً از نقاط ضعف و آسیب برخوردار است و تکیه بر نقاط صرفاً منفی به نام آسیبشناسی، مخالف واقعبینی و موجب ناامیدی و منجر به خطای در محاسبه است.
❌ نقطه مقابلش نیز یعنی غلبه دادن نقاط موفقیت و توانمندی، گمراه کننده بوده و موجب رضایت کاذب و امید واهی خواهد شد و این هر دو واقعبینی نیست و برآورد درستی از وضع کشور و احوال زمانه نخواهد داد.
🔆 به عنوان درآمدی بر مسئله کارآمدی جمهوری اسلامی، باید به مفهوم شناسی کارآمدی (effectiveness) و مدلی برای سنجش و ارزیابی آن پرداخت. مفهوم کارآمدی دایره کاربرد گستردهای از مدیریت تا اقتصاد، صنعت و علوم سیاسی دارد. مفهوم کارآمدی در مدیریت از پیشینه قدیمیتری برخوردار است و در آن دو مفهوم کارآمدی و کارایی(efficiency) از هم متمایز میشوند.
📌 بیانات رهبری در دیدار مسئولان نظام ۱۳۹۰/۵/۱۶
📝 دکتر محمد محمدینیا
#شماره_37
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya