eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
883 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️ فتنه مسجد ضرار ⚫️ يکی از عبرت‌ها و هشدارهای مهم اين جريان، آن است که اصولاً جريانات انحرافی جهت نيل به اهداف خود، از مقدسات مردم، سوء استفاده می‌کنند. 🔵 منافقان صدر اسلام بهترين راه برای نفوذ انديشه‌های خود در جامعه را در سوء استفاده از مظاهر اسلامی مقدس از قبيل مسجد می‌دانستند. در واقع، سوء استفاده از «مسجد» پوششی بود تا منافقان و منحرفان به ترويج انديشه‌های منحرف خود بپردازند. 🔴 مسجد ضرار و تأسيس آن نيز تبلوری عينی از همين حرکت منحرفانه بود و به تعبير حضرت امير المؤمنين(ع) که می‌فرمايد: «کلمة حقٍ يُراد بها الباطل»، مسئله‌ای مقدس بود که از آن هدف نامقدس، مدنظر بود. 📑نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya 📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
💠 رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند: ✅ ذو الدّرهمين أشدّ حسابا من ذي الدّرهم و ذو الدّينارين أشدّ حسابا من ذي الدّينار. ✅ آنكه دو درهم دارد حساب وى از صاحب يكدرهم سختتر است. و آنكه دو دينار دارد حساب وى از صاحب يك دينار سختتر است. 📚 نهج الفصاحه، 1627 🆔 @farhang_puya
⚙ کارآمدی حکومت 🖊 علی ا کبرعالميان 💢یکی از عوامل کارآمدی حکومت و حاکمان دقیق، مستمر، حساب شده و قاطع در امور حکومتی و بررسی چگونگی کارکرد و مدیران واستمرار بازرسی می باشد. خداوند متعال خود همواره ناظر بر عملکردها می باشد: «...إنِ تكَنْ مِثقْالَحَبَّةٍ مِنْ خَرْدلَ فتَكَنْ فيِ صَخْرَةٍ أوَ فيِ السَّمَاواَتِ أوَ فيِ الأرَضْ يَأتْ بهِا الله إنِّ الله لطَيفٌ خَب ِيرٌ ». 💢 اگر به اندازه ی سنگينى دانه خردلى (كار نيك يا بد) باشد و در دلسنگى يا در (گوشه اى از) آسمانها و زمين قرار گ يرد، خداوند آن را (در قيامت براىحساب) مى آورد؛ خداوند دقيق و آگاه است! این نظارت دائمی و همیشگی است:«إِذْ يَتَلَقَّ ى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنْ الْيَمِ ينِ وَعَنْ الشِّمَالِ قَعِيدٌ ». 📃نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya 📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
💠 امام سجاد (ع) می‌فرمایند: ✅ رأَيْتُ الْخَيْرَ كُلَّهُ قَدِ اجْتَمَعَ فِی قَطْعِ الطَّمَعِ عَمَّا فِی أَيْدِی النَّاسِ ✅ من تمامىخیر و سعادت را دیدم گرد آمده در اینکه باید طمع از هر چه در دست مردم است برید. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:10 🆔 @farhang_puya
⚠️ سوء استفاده از ترديد امت موسی(ع) 🔸جامعه‌ای که ازعمق ايمانی برخوردار نباشد و در عقايدش ترديد داشته باشد، بهترين بستر را برای شکل گيری و رشد انحراف، فراهم خواهد آورد. اصولاً انحراف در جامعه‌ای روی می‌دهد و نشو و نما می‌يابد که آن جامعه دارای عقايد متزلزل و ايمان ضعيف باشد. انحراف هيچ گاه فرصت و توان ريشه يافتن در جوامعی که دارای بنية قوی دينی و مذهبی هستند، ندارد. 🔸 همانگونه که گفته شد، سامری با سوء استفاده از ترديد امت موسی(ع) در عقايد خود، گوساله‌ای را به عنوان خدای امت معرفی و مردم آن ديار نيز با توجه به همين نقطة ضعف موجود، فريب سامری را خورده و انحراف را در خود نهادينه نمودند. 📃نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya 📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
🔊 ما تابع آرای ملت هستیم 🖊 رضا محمدی فيروزجايی (بررسی دیدگاه امام خمینی) 🔵 «اسلام به ما اجازه نداده است كه دیكتاتوری بكنیم. ما تابع آرای ملت هستیم. ملت ما هرطور رأی داد، ما هم از آنها تبعیت می‌كنیم،ما حق نداریم، خدای تبارك و تعالی به ماحق نداده است، پیغمبر اسلام به ما حق نداده است كه ما به ملتمان یك چیزی را تحمیل بكنیم. 🔵 اگر خدای نخواسته آزادی را صرف كردیم برخلاف مسیر ملت و اسلام،حالا كه آزاد شدیم، خودمان را به هرج ومرج بكشیم. حالا كه آزاد هستیم، بر خلاف نظامات اسلامی و بر خلاف نظامات ملی عمل كنیم، هرج و مرج به پا كنیم، چون آزادهستیم». 📄نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya 📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
💠 امیرالمومنین علی (ع) می‌فرمایند: ✳️ الدَّهْرُ يُخْلِقُ الْأَبْدَانَ وَ يُجَدِّدُ الْآمَالَ وَ يُقَرِّبُ الْمَنِيَّةَ وَ يُبَاعِدُ الْأُمْنِيَّةَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ نَصِبَ وَ مَنْ فَاتَهُ تَعِبَ . ✳️ دنيا بدن‌ها را فرسوده، و آرزوها را تازه می‌نمايد، مرگ را نزديك و خواسته‌ها را دور و دراز می‌سازد، كسی كه به آن دست يافت خسته می‌شود، و آنكه به دنيا نرسيد رنج می‌برد. 📝 نهج البلاغه، حکمت ۷۲ 🆔 @farhang_puya
🔰 حاکم باید تخصص داشته باشد 🖊 علی اکبر عالمیان 💢 یک حاکم در کنار تعهد و تقوا باید تخصص نیز داشته باشد: «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُون »؛ بپرسید از اهلش اگر که به آن علم ندارید. حضرت آدم (علیه السلام) نیز وقتی خلیفه‌ی خدا شد: «وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَة إنِّی جَاعِلٌ فِی الأرَضْ خَلِیفَةً... » ؛ (به خاطر بياور) هنگامى را كه پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روى زمين، جانشينى (نماينده‌اى) قرار خواهم داد . 💢 خدواند به او تعلیم داد و او را متخصص بار آورد: «وَعَلمَّ آدَمَا لأَسْمَاء كُلهَّا … »؛ خداوند تمامی اسماء (علم اسرارآفرینش)را به حضرت آدم آموخت . در مورد سایر پیامبران ازجمله حضرت داوود نیز همین مسئله حکم فرما بوده است: «أنَ اعْمَلْ سَابغِاتٍ وَقَدِّرْ فيِ السَّرْدِ وَاعْمَلوُا صَالحِا »؛ ( خداوند خطاب به حضرت داوود می فرماید): زره های کامل ومناسب بباف وآن را درست ودقیق اندازه گیری کن. 📃 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya 📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
🔊 ملاک ملّيّت فرهنگ است 🔷 از اصلی‌ترين نشانه‌های فکری اين جريان، ترويج افکار ناسيوناليستی و رواج تئوری «ايرانی گری» است. شهيد مطهری با فراست خاص خود، اين لايه فکری جريانات انحرافی را شناخته بود و با انتقاد از ترويج اين افکار توسط نوشته ها و گفته های دکتر شريعتی، نسبت به فراگير شدن اين انديشه منحرفانه هشدار می‌داد. 🔶 در بخشی از نامه انتقادی استاد شهيد، وی ضمن تبيين مقالات دکتر شريعتي در «روزنامه کيهان» که در مورد «مليت ايرانی» نوشته بود، به نقد اين نوشته پرداخته و می‌گويد: «خلاصه اين مقالات که يک کتاب می‌شود، اين بود که ملاک ملّيّت ، خون و نژاد که امروز محکوم است نيست. 🔷 ملاک ملّيّت ، فرهنگ است و فرهنگ به حکم اينکه زاده تاريخ است نه چيز ديگر، در ملّت‌های مختلف ، مختلف است . فرهنگ هر قوم روح آن قوم و شخصيّت اجتماعی آنها را می‌سازد. 📄نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya 📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
💠 امیرالمومنین علي عليه السلام می‌فرمایید ✳️ الْفُجُورُ دَارُ حِصْنٍ ذَلِيلٍ لَا يَمْنَعُ أَهْلَهُ وَ لَا يُحْرِزُ مَنْ لَجَأَ اِلَيْهِ ✳️ ارتكاب گناهان پناهگاهي است خوار، كه نگه ندارد اهل خود را، و حفظ نكند كسي را كه بدان پناه برد 📚 غرر الحكم، 10609 🆔 @farhang_puya
🔰 مشخصه نظام کارآمد 🎙 علامه مصباح يزد ی 🔷 وقتی گفته می‌شود یک نظام کارآمد است یا نیست، باید مشخص کرد که منظور از نظام چیست؟ منظور از کارآمدی چیست؟ چه کسی می‌خواهد اینکارآمدی را قضاوت کند؟ و این قضاوت، با چه معیاری سنجیده می‌شود؟به طور خلاصه ، نظام دو معنای انتزاعی و عینی دارد: نظام گاه به نهاد و گاه به سازمان اطلاق می‌شود. 🔶 در مفهوم انتزاعی نظام که مفهومی ذهنی است،روابطی میان پدیده هایی در نظر گرفته می‌شود و مجموعه به صورت یک واحد یا سیستم اعتبار می‌شود. شاید در ادبیات معاصر، بیشتر واژه «نهاد » رابه جای آن به کار می برند. 🔷 گاهی منظور از نظام، مصداق عینی آن نظام است؛یعنی چیزی که منشأ انتزاع این مفهوم است. معمولا در ادبیات معاصر،به جای آن، واژه «سازمان» به کار برده می‌شود. منظور از سازمان، افرادی هستند که در خارج موجودند و با هم ارتباطاتی دارند و مفاهیم انتزاعی بر آنها صدق می کند. 📑 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya 📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
⚠️ تلاش برای نابودی هويّت ملی اسلامی ايرانيان در طول تاریخ ✒️ محمدعلی رنجبر 💢 با ظهور صفويه در ايران و رسميت يافتن تشيع با تلاش فرهنگی علمای بزرگ شيعه، هويت ايرانی چنان با آموزه‌های اسلامی در هم آميخت که عنصر اسلاميّت با عنصر ايرانيّت به هيچ وجه قابل انفکاک از يکديگر نيستند و ايرانيّت و اسلاميّت به عنوان عناصر تشکيل‌دهنده هويت ايران پيوندی تلازمی دارند. ⭕️ تا آنجا که حتی جريآن‌های روشنفکری اسلامی و ايرانی نيز به آن اذعان دارند؛ اما در طول تاريخ عده‌ای سعی داشتند اين هويت را تغيير دهند که البته ناموفق بوده‌اند. 💢 مثلاً نادرشاه افشار با معرّفی مذهب شيعه به عنوان مذهب پنجم اهل سنّت و ضرب سکّه به نام خلفا، سعی در پررنگ کردن عناصر غير شيعی داشت و سپس در حکومت پهلوی نيز با مطرح کردن عناصر باستانی و ملّی، سعی کردند هويّت ملی اسلامی ايرانيان را استحاله کنند که البته با شکست مواجه شدند. 📄نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya 📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
💠 امام علی(ع) می‌فرمایند: ✅ إنّ اللّه َ سبحانَهُ فَرَضَ في أموالِ الأغنياءِ أقواتَ الفُقَراءِ ، فما جاعَ فَقيرٌ إلاّ بما مُتِّعَ بهِ غَنيٌّ ، و اللّه ُ تعالى سائلُهُم عن ذلكَ. ✅خداوند سبحان خوراك تهيدستان را در اموال توانگران قرار داده است. پس، هيچ تهيدستى گرسنه نماند، مگر به سبب اين كه ثروتمندى از حقّ او بهره مند شده است. و خداى بزرگ در اين باره از آنان بازخواست مى كند. 📚 ميزان الحكمه، جلد8، صفحه 531 🆔 @farhang_puya
⚠️ زن مسلمان موقعيت چندان مطلوبی در رسانه‌های انگلستان ندارد ⁉️ گفت و گوی پویا با امينه (آمينا) تيلور ❓ پویا:جايگاه يک زن محجبه مسلمان‌ را در رسانه‌های انگلستان چطور می‌بينيد؟ 💢 امینه تیلور: متأسفانه زن مسلمان موقعيت چندان مطلوبی در رسانه‌های انگلستان ندارد. کافی ‌است زن شعائر اسلامی را رعايت کرده و حجاب داشته ‌باشد تا در رسانه به چشم ديگری به او نگاه ‌کنند. ⭕️ اين‌که در ورای اين‌ نوع پوشش چه ارزش‌ها و اصول‌اخلاقی و اسلامی نهفته می‌باشد، برای اين ‌دست افراد مهم ‌نيست، آنچه مهم ‌است نوع تفاوتی است که اين مذهب با مذاهب ديگر دارد و پوشش؛ نمود آن اعتقاد و ارزش‌ است. 💢 اينجاست که ديگر به فرد اجازه حضور در رسانه‌های تصويری بسيار کمتر داده می‌شود؛ چرا که وی با مخاطبان فراوانی سر و کار دارد و اين پوشش و در ورای آن ارزش، شايد چندان باب دل اصحاب رسانه در انگلستان نباشد. 📄 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya 📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
💠 رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند: ✅ إنّ المرء بين يومين يوم قد مضى أحصي فيه عمله فختم عليه و يوم قد بقى فلا يدري لعلّه لا يصل إليه. ✅ انسان ميان دو روز است روزى كه گذشته و اعمالش بحساب آمده و مختوم گشته و روزى كه باقى مانده ولى چه مى‌داند شايد به آن روز نرسد. 📜 نهج الفصاحه، 823 🆔 @farhang_puya
💠 مبلغ راه رفتنش هم تبلیغ دین هست 🖋 هادی مازندرانی (بررسی دیدگاه علامه مصباح یزدی) ✅ بهترين مصداق براى ديدارى كه انسان را به ياد خدا مى‌اندازد اين است كه لباسى كه پوشيده لباسى باشد كه علامت خدايى باشد؛ حتى آنهايى كه اصلا ايمانى به اسلام ندارند وقتى يك آخوند را در جامعه ميبينند به ياد چه مى‌افتند؟ به ياد همان دينى كه به آن ايمان ندارند اما لااقل به ياد دين مى‌افتند. ✅ همين كه قيافه‌اش را مى‌بينند به ياد دين مى‌افتند گرچه از دين بدشان هم مى‌آيد؛ اگر ايمانى هم نداشته باشند اما به ياد دين مى‌افتند. چه از اين بهتر كه آدم بتواند كارى بكند كه وقتى بين مردم راه هم مى‌رود همان راه رفتنش تبليغ دين باشد. 📑 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya 📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
📌 هنرمند قبل از اين‌كه يك هنرمند باشد، يك انسان است ✒️ حضرت آيت‌الله خامنه‌ای 🔵 بعضی كسان می‌گويند در هنر متعهّد، كلمه اوّل با كلمه دوم تناقض دارد. هنر، يعنی آن چيزی كه مبتنی بر تخيّل آزاد انسان است و متعهّد، يعنی زنجير شده؛ اين دو چگونه با هم می‌سازد!؟ اين يك تصوّر است؛ البته تصوّر درستی نيست. بحث مسئوليت و تعهّد هنرمند، قبل از هنرمند بودن او به انسان بودن او برمی‌گردد. 🔴 بالأخره يك هنرمند قبل از اين‌كه يك هنرمند باشد، يك انسان است. انسان كه نمی‌تواند مسئول نباشد. اوّلين مسئوليت انسان در مقابل انسان‌هاست. اگرچه انسان در مقابل طبيعت و زمين و آسمان هم تعهد دارد، اما مسئوليت بزرگ او در قبال انسان‌هاست. درعين حال هنرمند به خاطر ويژگی بسيار ممتازش، تعهّد جداگانه‌ای دارد. 📃نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya 📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
💠 امام علی(ع) می‌فرمایید: ✅ ما الْمُبْتَلَى الَّذِى قَدِ اشْتَدَّ بِهِ الْبَلَاءُ بِأَحْوَجَ إِلَى الدُّعَاءِ الَّذِى لَا يَأْمَنُ الْبَلَاءَ. ✅ آن كس كه به شدت گرفتار دردى است نيازش به دعا بيشتر از تندرستى است كه از بلا در امان است نمى باشد. 📚 نهج‌البلاغه، حکمت 302 🆔 @farhang_puya
⚠️ آغاز شکل‌گيری فراماسونری ✒️ محمد ملک‌زاده ✔️ در 1714 خانواده‌ای يهودی و مورد حمايت يهوديان به نام خاندان هاوس بورگ در انگليس روی کار آمدند. ژانتئوفيلدزا گوئلی که با جان لاک همراه و رفيق بود و با نيوتن ارتباطی عميق داشت، يکی از افرادی است که در روی کار آمدن خاندان هاوس بورگ در 1714 مؤثر بود. ⚫️ اين‌ها به اين نتيجه می‌رسند که برای غلبه بر انگلستان که جامعه‌ای با مذاهب و گروه‌ها و گرايش‌های متفاوت بود، بايد تشکيلاتی تأسيس کنند که بتواند همه را زير چتر خود جمع کند و تشکيلاتی را از در هم آميختن اين سه چهار جريان و با يک سری اصول به وجود بياورند. ✔️ اين اصول بايد طوری باشد که بتواند همه آدم‌ها را علی‌رغم تفاوت‌هايی که با هم دارند؛ چه از جهت مذهب، چه از جهت نوع معيشت، درجه و طبقات درون آن تشکيلات جمع نمايد و آن‌ها با يک فعاليت مشترک براي سلطه بر جهان يا فراهم کردن مقدمات سلطه بر جهان، دست بزنند. 📄 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya 📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
هدایت شده از پایگاه صهیون پژوهی خیبر
اردوی علمی-آموزشی صهیونیسم شناسی موسسه بعثت برگزار می شود فقط تا 15 تیرماه مهلت ثبت نام باقی است. زمان اردو: 20-24 تیرماه 🆔 @kheybar_net
💠 امام باقر علیه السلام فرمود: ✅ الظُّلْمُ ثَلَاثَةٌ ظُلْمٌ يَغْفِرُهُ اللَّهُ وَ ظُلْمٌ لَا يَغْفِرُهُ اللَّهُ وَ ظُلْمٌ لَا يَدَعُهُ اللَّهُ فَأَمَّا الظُّلْمُ الَّذِى لَا يَغْفِرُهُ فَالشِّرْكُ وَ أَمَّا الظُّلْمُ الَّذِى يَغْفِرُهُ فَظُلْمُ الرَّجُلِ نَفْسَهُ فِیمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ وَ أَمَّا الظُّلْمُ الَّذِى لَا يَدَعُهُ فَالْمُدَايَنَةُ بَيْنَ الْعِبَادِ ✅ ستم بر سه گونه است: ستمی که خدا بیامرزد، و ستمی که خدا از آن صرف نظر کند، اما آن ستمی که خداوند نیامرزد شرک است، و اما آن ستمی که خدا بیامرزد ستمى است که انسانى بخویشتن کند مایه خود و خداى خود، و اما ستمی که خدا صرف نظر نکند حقوقى است که مردم بیکدیگر دارند. 📚 اصول کافى، جلد ،4 صفحه:23 🆔 @farhang_puya
⚠️ تفرقه انداز و حکومت کن ⚫️ يکی از راهکارهای استعمارگران برای ايجاد تفرقه در جوامع اسلامی، مذهب تراشی و حمايت از جريانات و فرقه‌هايی است که با ترويج ايده‌ها و آموزه‌های انحرافی در دين، زمينه اختلاف و شکاف در صفوف مسلمانان را فراهم می‌نمايند. فرقه بابيت و به دنبال آن بهاييت. از جمله فرقه هاي ضاله اي هستند که از ابتدا مورد حمايت استعمارگران قرار گرفت. ⚫️ بهاييت در حقيقت سياستی استعماری بود که پشت مظاهر دينی خود را پنهان می‌ساخت. حتی بسياری از حاميان سرسخت اين جريان انحرافی، در ممالک مختلف غير مسلمانانی بودند که استعمار از آنها جهت ايجاد تفرقه ميان مسلمانان و تخريب چهره واقعی اسلام استفاده می‌کرد. 📃 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya 📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
📽 امپریالیسم سینمایی 🖊 فائزه فلاطونی 🔴 بی‌تردید یکی از قدرتمندترین ابزارها برای امپریالیسم فرهنگی توسط غرب رسانه‌های آمریکایی با محوریت صنعت فیلم‌سازی هالیوود هستند. این موضوعی پذیرفته شده است که جهان بینی آمرکایی پیش از آنکه از هر طریق دیگری مطرح شود، از طریق هالیوود منتشر می‌شود. 🔵 اگر به تعبیر «پروفسور نوام چامسکی» نخستین کار کرد شرکت‌های بزرگ روابط عمومی، تبلیغات، سینما و تلویزیون کنترل افکار است پس باید در هر تصویر و سخنی یک تز و ایدئولوژی نهفته باشد. 🔴 چامسکی این تله رسانه‌های غربی را چنین توضیح می‌دهد: «در پس ظاهر بیطرفانه مسائل اجتماعی از طریق گزارش‌های تلویزیونی، تحلیل‌های سیاسی یا اخبار و رادیو پیش فرض‌ها و اصول ایدئولوژیکی‌ای نهفته است که وقتی آن‌ها را افشا می‌کنیم، فرو می‌ریزند.» 📄 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya 📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
🏴 شهادت مظلومانه امام صادق (ع) را مظهر تمام شیعیان و آزادگان جهان تسلیت عرض می‌کنیم. 🆔 @farhang_puya
💠 پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: ✅ إنّ اللَّه تعالى كتب الغيرة على النّساء و الجهاد على الرّجال فمن صبر منهنّ إيمانا و احتسابا كان لها مثل أجر الشّهيد. ✅ خداوند رنج هوودارى را نصيب زنان و جنگ را قسمت مردان قرار داد هر زنى از روى ايمان و در انتظار پاداش خدا بر رنج هو و دارى صبر كند ثواب شهيد دارد. 📚 نهج‌الفصاحه، 710 🆔 @farhang_puya
⁉️ فتنه به معناي عذاب يا اسباب عذاب اخروی 🖊 محبوبه ابراهيمی 💢 در مورد استعمال فتنه به معنای عذاب و يا اسباب آن، چنين آمده است: «اگر فتنه در مورد ماده محسوس به کار رود، به معنای سوزاندن آتش (عذاب اخروی) است، چنان که نقره و طلا را برای جدا شدن خالصی از ناخالصی می‌سوزانند.» براين اساس در مواردی در آيات قرآن، فتنه در معنای عذاب اخروی به کار برده شده است. ⭕️ يوْمَ هُمْ عَلَى النّارِ يُفْتَنُونَ*ذُوقُوا فِتْنَتَكُمْ هذَا الَّذي كُنْتُمْ بِهِ تَسْتَعْجِلُونَ؛ روزی است که همين خراصان در آتش گداخته می‌شوند و به ايشان گفته می‌شود بچشيد آن عذابی را که می‌خواستيد در‌ آمدنش عجله شود. 💢 و مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ ائْذَنْ لي وَ لا تَفْتِنّي أَلا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحيطَةٌ بِالْكافِرينَ؛ و از ايشان کسی هست که می‌گويد دستوری ده مرا و به فتنه ميفکن مرا. آگاه باشيد که در فتنه افتادند و دوزخ گرد برآمده است به کافران. 📝 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya 📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
⚠️ بزرگترین مشکل زنان مسلمان ⁉️ گفت وگوی پویا با جيتی روسيلا هادی ❓ پویا: زنان در ايجاد آرامش خانواده چه نقش و جايگاهی دارند؟ ✅ جيتی روسيلا هادی: من فكر می‌كنم زنان امروز واقعاً به‌اين نتيجه رسيده‌اند كه بايد ياد بگيرند كه چطور يك زن ‌موفق باشند و چطور از فرزندان و خانواده خود مراقبت كنند. ✳️ وی در ادامه گفت: در اندونزی زنان بسيار زيادی هستند كه می‌خواهند و آموزش هم می‌بينند و خودشان به دنبال اين هستند كه هم در اجتماع حضوری موفق داشته‌ باشند و هم برای ساختن يك جامعه موفق حركت‌ كنند و هم‌ اينكه چطور از فرزندان و خانواده خود مراقبت كنند. ✅ روسیلا هادی تاکید کرد: اما بزرگترين مشكلی كه امروزه زنان مسلمان با آن مواجه هستند اين ‌است كه برخی ‌از بخش‌های قرآن را رعايت و برخی ديگر را فراموش می‌كنند. به‌نظر من برای رفع اين مشكل بايد بدانند موفقيت در پيروی كامل از تمامی دستورات قرآن ‌است، نه‌ اينكه تنها به بخشی از قرآن عمل‌ كرده و بخش ديگر را به دست فراموشی بسپارند. 📑 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya 📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
🏛 جامعیت دین در فرهنگ غرب 🔰 ‌علامه‌مصباح‌يزدی 🔵 در فرهنگ غربی، دين از جامعيّت برخوردار نيست و به گونه‌ای تعريف می‌شود كه عرصه‌های مسائل اجتماعی و سياسی را در بر نمی‌گيرد و دين تنها بيانگر رابطه انسان با خدا و ترسيم كننده رابطه شخصی و فردی با خداوند است. 🔴 از اين منظر، مسائل اجتماعی و سياسي و بين المللی و روابط بين دولت و مردم و دولت‌ها با يكديگر از حوزه رابطه انسان با خداوند خارج است و در نتيجه بيگانه با دين است. 🔵 اما از نگاه مسلمانان، دين از جامعيّت برخوردار است و همه مسائل فردی و اجتماعی انسان را در بر می‌گيرد و شامل روابط انسان با خدا و انسان با انسان‌های ديگر و تمام عرصه‌های مسائل اجتماعی، سياسی و بين المللی می‌شود. 📄 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya 📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
💠 امام باقر (ع) خطاب به ابو نعمان می‌فرمایند: ✳️ يا أَبَا النُّعْمَانِ لَا تَكْذِبْ عَلَيْنَا كَذِبَةً فَتُسْلَبَ الْحَنِیفِيَّةَ وَ لَا تَطْلُبَنَّ أَنْ تَكُونَ رَأْساً فَتَكُونَ ذَنَباً وَ لَا تَسْتَأْكِلِ النَّاسَ بِنَا فَتَفْتَقِرَ فَإِنَّكَ مَوْقُوفٌ لَا مَحَالَةَ وَ مَسْئُولٌ فَإِنْ صَدَقْتَ صَدَّقْنَاكَ وَ إِنْ كَذَبْتَ كَذَّبْنَاكَ ✳️ اى ابا نعمان بر ما دروغى مبند تا دین خود را بر باد دهى،و مبادا خواهیکه سر باشى (و جلو قرارگیرى) تا دم شوى (و عقب بمانى) و بوسیله ما مردم را مخور که فقیر گردى، زیرا بناچار ترا نگذارند و پرسش کنند، پس اگر راست گوئى ما تصدیقت کنیم و اگر دروغ گوئى ما ترا تکذیب کنیم. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 34 🆔 @farhang_puya
🔰بصيرت؛ پادزهری بر ضد انحراف 💢 آنچه امت موسی(ع) بدان گرفتار شدند و عامل انحراف آنان شد، بی بصيرتی و عدم شناخت درست از اوضاع و عدم درک صحيح از واقعيت‌ها بود که موجب شد تا انحرافی به نام «گوساله سامری» در جامعه آن زمان ريشه بدواند و جامعه را به سمت انحطاط و سقوط سوق دهد. بصيرت به مثابه پادزهری در برابر زهر انحراف و انحطاط است. 💢 بصيرت موجب می‌شود تا جامعه در بزنگاه‌های مهم، از خطر سقوط در مهلکه انحراف برهد و به سمت تعالی رهنمون گردد. اگر امت موسی(ع) از بصيرت کافی برخوردار بودند، هيچ گاه فريفته يک حيوان مطلّای فريبنده که با زبردستی ساخته شده بود نمی‌شدند و اينگونه موجبات خشم و غضب موسی پيامبر و بالاتر از آن، خدای موسای پيامبر را فراهم نمی‌آوردند. 📑 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya 📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025