eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
899 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
⏳ آثار تجدید حیات در دوران آقامحمدخان 📉 تجدید حیات در دوران آقامحمدخان هم به شیعه بودن ایران و رسمیت یافتن تشیع در ایران تصریح می‌کند و هم این که آقامحمدخان سودای باز پس‌گیری مناطقی را دارد که سالیانی تحت عنوان ایران بود، اما به دلایلی از ایران جدا شده بود. 🔘 این دوره، خیلی کوتاه است که بخشی از آن به دلیل رفتار آقامحمدخان است و بخشی دیگر به خاطر وضعیتی است که جهان و منطقه دارد. سرانجام آقامحمدخان در مسیر لشگرکشی به گرجستان از دنیا می‌رود. 📍 بعد نوبت به فتحعلی شاه می‌رسد که دوره‌ای بسیار حساس است؛ که هندوستان مورد توجه انگلیسی‌ها قرار می‌گیرد؛ رقابتی جهانی بر سر هندوستان در می‌گیرد. شاید از بخت بد ما ایرانی‌ها بود که همسایه هندوستان بودیم و رفته‌رفته همسایه انگلیسی‌ها در هندوستان شدیم. ✍ دکتر موسی فقیه حقانی 🆔 @farhang_puya
🗺 همجواری با هندوستان؛ معظلی برای ایران ⚠️ همجواری با هندوستان مزید بر علت شد تا ایران مورد طمع قدرت‌های بزرگ استعماری، از جمله انگلستان واقع شود. 🆚 اهمیت و خطری که قدرت‌های مهاجم از ناحیه ایران احساس می‌کردند و توسعه‌طلبی روس‌ها (که خود را در دوره پطر کبیر بازسازی کرده بودند و متوجه سرزمین‌های جدیدی از جمله ایران شدند و دسترسی به آبهای خلیج فارس و هندوستان از آرزوهای دیرینه آنها بود) منجر شد تا کشور ما مورد توجه سیاست‌های استعماری جهانی قرار گیرد. ✍ دکتر موسی فقیه حقانی 🆔 @farhang_puya
⚜ مدرنیته کردن اسلام در مقابل اسلامی کردن مدرنیته ❌ موج دیگری از روشنفکری که به «روشنفکری مارکسیستی» معروف است، متعلق به شهریور ۱۳۲۰ به بعد تا انقلاب‌اسلامی است که با ظهور انقلاب‌اسلامی ایران، در کل جهان به فراموشی سپرده شده است. 🔰 جریان قوی و قدرتمند در جهان اسلام، جریان روشنفکری دینی است که امروزه به جایی رسیده‌اند که می‌گویند «ما در صدد مدرن کردن اسلام هستیم». این ایده با جریان پیش از این فرق می‌کند. 🔚 جریان اول می‌خواست مدرنیته را اسلامی کند؛ یعنی معتقد بودند این همان چیزی است که ما از اسلام گرفتیم؛ از مبانی اسلام هم عدول نمی‌کردند؛ به همین جهت مرحوم سید جمال‌الدین اسدآبادی از خطوط قرمز اسلامی رد نمی‌شود. ولی الان روشنفکران به اصطلاح دینی از لحاظ نظری دارند از خطوط قرمز اسلام رد می شوند! ✍ دکتر موسی فقیه حقانی 🆔 @farhang_puya
📜 نحوه آشنایی ما با غرب ⏳ آشنایی ما با غرب به دوره صفویه و حتی قبل از آن، به دوره آق قیونلوها باز می‌گردد. ما خواسته یا ناخواسته در مدار مسائل بین‌المللی قرار گرفته بودیم. ⚜ ایران در دوره صفویه و افشاریه سرزمین با اهمیتی است و موقعیت ویژه‌ای در جهان دارد؛ یک قدرت جهانی است. بعد آهسته آهسته به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل می‌شود و بعد هم درگیر مسائلی می‌شود که بسیار مهم است؛ موقعیت ممتاز کشور ما رنگ می‌بازد و نظام سیاسی‌مان به سمت ضعف پیش می‌رود. ☑️ دوره آقامحمدخان، مؤسس سلسله قاجاریه، شاهد یک تجدید حیات از لحاظ سیاسی در کشور هستیم. ✍ دکتر موسی فقیه حقانی 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (عليه‌السلام): 🔆 پایبندی به حق و فرمانبرى از کسى که بر حق می‌باشد، اساس حکمت است. 📚 غررالحکم، ص ۵۹ 🆔 @farhang_puya
❗️تکلیف نسل جوان در جنگ نرم 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺🌸 سال‌روز ورود پر خیر و برکت خانم حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها) به شهر مقدس قم را تبریک عرض می‌کنیم. 🆔 @farhang_puya
✅ اسلام دین اجتماعی است 🕋 یکی از بارزترین ابعاد دین مبین اسلام، توجه به امور اجتماعی است. این دین الهی اگرچه در ظاهر وظایف و تکالیف فردی را نیز بیان می‌کند؛ اما همه‌ی آن‌ها با اجتماع پیوند داشته و رد پای ارتباط با جامعه در همه‌ی ابعاد و زوایای آن دیده می‌شود به گونه‌ای که علامه طباطبایی همه‌ی شئون اسلام را اجتماعی می‌داند. 🖋 غلام عزیزکیا 🆔 @farhang_puya
💠 خورشید قم 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (عليه‌السلام): 🔰 حکمت درختى است که در دل مى‌روید و بر زبان به بار مى‌نشیند 📚 شرح غررالحکم، ج ٢، ص ١٠۶ 🆔 @farhang_puya
📈 باید در این دولت بانکداری، رو به اسلامی شدن برود! 🔹 در اقتصاد ایران از سال (۱۳۶۳) قانون عملیات بانکی بدون ربا جهت اجرا ابلاغ شد، بانکداری اسلامی حاکم است. پرسشی که همواره مطرح بوده و امروزه نیز در محافل علمی و غیرعلمی مطرح است، این است که آیا بانکداری در ایران واقعا اسلامی است یا تنها در اسم و رسم اسلامی است ولی در عملکرد، تفاوت چندانی با بانکداری ربوی ندارد؟ 🔸 این‌که بانکداری اسلامی در ایران با بانکداری اسلامی به معنای واقعی کلمه فاصله دارد، جای تردید نیست و انتظار هم نباید داشت که یک بانکداری ۱۰۰% اسلامی به این زودی ها میسر شود. آنچه مهم است، روند حرکت است که باید مطمئن شد در مسیر اسلامی شدن گام برمی‌دارد و تلاش کرد در حد امکان به آن سرعت بخشید. 📑 قسمتی از یادداشت نصرالله انصاری 🆔 @farhang_puya
💠 احیای معارف ناب اسلام توسط علامه طباطبایی‌ 🕋 احیای معارف ناب اسلامی در آن زمان، کار هر کسی نبود و تنها کسی می‌توانست از عهده آن بر آید که بهترین و ناب‌ترین تفکرات اسلامی را دارا باشد؛ و او کسی جز علامه‌ طباطبایی(ره) نبود. 📚 بخش عظیمی از مباحث و فعالیت‌های دینی جامعه آن روز - به ویژه در حوزه‌ها۔ حول محور فقه و اصول بود و این برای ملتی که می‌خواست طرحی نو دراندازد، کافی نبود. می‌بایست مسائل جدیدتری با استفاده از همان منابع اصیل دینی و اسلامی مطرح می‌شد، که توان مقابله با مکاتب جدید و بیگانه را داشته باشد. ✍ هادی قطبی 🆔 @farhang_puya