هدایت شده از فصل بیداری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیرمرد شجاع ایرانی پس از خروج از سوریه و انتقال به روسیه، ساعتی پیش با استقبال مقامات وزارت خارجه کشورمان وارد خاک ایران شد
🔴 @fasle_bidari | فصل بیداری
هدایت شده از چهارده معصوم علیه السلام
6.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻انواع حقالناس و راهکار جبران هرکدام
🎙استاد محمدی
💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥
🤨از چرچیل می پرسند:
چرا تا آن سوی اقیانوس هند میروید و دولت استعماری هند شرقی را درست می کنید! اما بیخ گوشتان، ایرلند شمالی را نمی توانید تحت سلطه درآورید؟
چرچیل می گوید: ما دو ابزار مهم نیاز داریم که در ایرلند نداریم!
می گویند آن دو چیست؟
چرچیل پاسخ می دهد ...
"اکثریتی نادان و اقلیتی خائن"
✍️ هدف رسانه های دشمن و هزینه های آنها، تربیت و بکارگیری این دو گروه در جهت استعمار است.🤔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ در ادامهی وضعیت شلمشوربای #سوریه؛ امروز در #مسجد_اموی_دمشق بر سر یک پُرس غذا، دستکم چهار نفر کشته شده و شانزده نفر زخمی شدند!
✍ این وضعیت مردمیست که به مزخرفات رسانههای بیگانه و چرندیات بوقهای #عملیات_روانی دشمنِ خود اعتماد میکنند و از مقاومت دست میکِشند!
✍ مردمی که در اوج سختی در کنار متحدین وفادار خود از #ایران و حزبالله و دیگران، سیزده سال در برابر ائتلافی بزرگ از تکفیریها و ارتشهای بیگانه مقاومت کرده بودند؛ تحت تاثیر #رسانه و دروغهای مزدوران اردوغان و نتانیاهو در راستای ساخت بهشت #ادلب، فریب خورده و سلاح خود را کنار گذاشتند تا شاید با دلارهای #قطر، وعدههای سعودی و امارات، اراجیف #ترکیه و اعتماد به آمریکا و اسرائیل و اروپا؛ زندگی سخت خود را بهبود دهند!
✍ اما اکنون نهتنها سلاح ندارند، عزت، آرامش و امنیت هم ندارند؛ از آرمانشهر وعده دادهشدهی عثمانی - اسرائیلی هم خبری نیست! به شکلی بحرانزدهاند که بر سر یک وعده غذای رایگان، اسلحه روی هم میکِشند و همدیگر را جلوی چشم نیروهای دولت #بنی_امیه، به رگبار میبندند! در روزهای قبل، تصاویری از درگیری بر سر یک بسته بیسکویت نیز منتشر شده بود! اینها را اضافه کنید به تداوم کشتار و تسویهی مخالفین توسط وحوش #تحریرالشام و تداوم زد و خوردها در چهارگوشهی کشور!
✍ این وضعیت کشوریست که احمد الشرع امروز، الجولانی دیروز، به کمک #آمریکا و #اسرائیل و ترکیه برای ملت سوریه ساختهاند! شاید درس #عبرت شود برای دیگر ملتهایی که به غرب اعتماد میکنند!
به گروه کشوری مطالبه گری بپیوندید.
https://eitaa.com/joinchat/24707988C69e7765b4f
هدایت شده از حقایق پنهان
5.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥آتش به خانه آنجلینا جولی هم رسید
و او هم خانه اش را تخلیه کرد...
┄┅═✧☫✧«حقــایق پنــهان»✧☫✧═┅┄
https://eitaa.com/haghayeghepenhan
هدایت شده از 🇮🇷زاغ سیاه🇵🇸
30.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
♻️ یک دوره ۱۶ دقیقهای شیاد شناسی!
اگر در خصوص موضوع بابک زنجانی و جریان مقابلش (هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، بیژن زنگنه) اطلاعات بیشتری میخواهید، این فیلم را ببینید.
┄┅═✧☫✧●زاغ سیاه●✧☫✧═┅┄
┄┅═🐦⬛@zaghsiah🐦⬛═┅┄
بسم الله الرحمن الرحیم
💢 بخش اول حکمت ۲۸۹💢
💠وَ قَالَ (علیه السلام): كَانَ لِي فِيمَا مَضَى أَخٌ فِي اللَّهِ
من در گذشته برادرى الهى و دينى داشتم كه وصفش چنين بود.
🟢در این حکمت امیرالمومنین صفات و ویژگی های "برادر خدایی" خودشان را ذکر میکنند. نام این حکمت را
"الگوی کامل انسانیت" میتوان گذاشت.
⏪مقدمات حکمت :
◀️ الف. این شخص که برادر خدایی امیرالمومنین است چه کسی است؟
شارحان نهج البلاغه از گذشته تا حال مصادیقی برای این کلام معرفی کرده اند.
+ برخی گفته اند این برادر خدایی امیرالمومنین شخص شخیص پیامبر است. البته برخی گفته اند جمله
"کان ضعیفا مستضعفا" با وجود مبارک حضرت سازگار نیست.
📗علامه شوشتری میگوید بعید است مقصود حضرت، پیامبر باشد. زیرا در دیگر احادیث حضرت جایی پیامبر را تنها به نام "اخ" ذکر نکرده بلکه "اخی و حبیبی و ابن عمی" آمده است که نشان دهنده احترام امیرالمومنین به پیامبر است.
+ برخی گفته اند این شخص ابوذر غفاری است (ابن ابی الحدید میگوید در حالات ابوذر شجاعت ذکر نشده و شاید این شخص ابوذر نباشد).
📗 علامه شوشتری به ابن ابی الحدید پاسخ میدهد که این چه توهینی است به جناب ابوذر؟
ابوذر در دوران بعد از رسول الله هرگز با خلفا سازش نکرد و در کمال شجاعت با آنها درگیر شد تا آنجا که او را به شام تبعید کردند، به ربذه تبعید کردند تا شهید شد.
+ برخی گفته اند این شخص مقداد است که تاریخ نشان میدهد واجد این صفات و شرایط بوده.
+ برخی گفته اند مقصود عثمان بن مظعون است که شخصیت والایی است.
📗ابوالفرج اصفهانی در مقاتل الطالبیین میگوید: امیرالمومنین نام یکی از فرزندانشان را عثمان گذاشتند.
وقتی از حضرت در مورد علت این نامگذاری و شباهت به نام خلیفه سوم پرسیدند حضرت فرمود:
إِنَّمَا سَمَّيْتُهُ بِاسْمِ أَخِي عُثْمَانَ بْنِ مَظْعُون
فرزندم را عثمان گذاشتم از شدت علاقه به ررادرم عثمان بن مظعون
+ برخی نیز گفتند حضرت در اینجا از یک آرایه ادبی استفاده کرده است که شخص مثالی را برای ما توصیف کرده اند. شخصیتی که دارای صفات عالی اخلاقی باشد.
+ و شاید حضرت خودشان را توصیف میکنند ولی برای اینکه تعریف از خود نباشد، آن را به اسم برادر الهی یاد میکنند.
📗 مرحوم کمره ای میفرماید از اینجا میشود گفت اولین رمان نویس عالم امیرالمومنین بوده است. همانگونه که در تعریف زمان گفته اند.
"قصه و ماجرای بلندی که جنبه تخیلی داشته باشد و شخص اتفاقی که برای خودش افتاده است را از زبان دیگری نقل میکند"
🟢 در جمع بندی نظرات باید گفت دو قول بیشتر از بقیه بیان شده است:
جناب ابوذر
شخصی خیالی ،
یا خود امیرالمومنین
◀️ ب. دوستی باید خدایی باشد.
به خلاف دوستی های دنیایی و مادی که محور آن سود بردن و به مقصود رسیدن است، لذت بردن و کامجویی است، حضرت میفرماید معیار دوستی باید خدا باشند. اخوت و برادری باید حول محور محبت و اطاعت از خدا باشد.
آن دوستی و رفاقتی ارزش مند است که
" أَخٌ فِي اللَّهِ " باشد.
#حکمت۲۸۹
🔴 در باب برادر دینی درغررالحکم فرمودند:
خيرُ الإخْوانِ مَن كانتْ في اللّهِ مَودّتُهُ. بهترینِ برادران و رفیقان کسی است که دوستی و رفاقتش در راه خداوند باشد.
النَّاسُ إِخْوَانٌ فَمَنْ كَانَتْ أُخُوَّتُهُ فِي غَيْرِ ذَاتِ اللَّهِ فَإِنَّهَا تَحُوزُ عَدَاوَةً
مردم با هم برادرند، پس هر کسی که برادری و رفاقتش برای خداوند نباشد در حقیقت{آن رفاقت} به دشمنی می انجامد،
وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ تَعَالَى الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِين
همچنان که خداوند متعال می فرماید: رفیقان در آن روز قیامت دشمنان یکدیگرند به جز پرهیزگاران.
💠وَ قَالَ (علیه السلام): كَانَ لِي فِيمَا مَضَى أَخٌ فِي اللَّهِ
من در گذشته برادرى الهى و دينى داشتم كه وصفش چنين بود.
💠 وَ كَانَ يُعْظِمُهُ فِي عَيْنِي صِغَرُ الدُّنْيَا فِي عَيْنِهِ
آنچه او را در نظرم بزرگ جلوه مى داد كوچكى دنيا در نظر او بود.
♻️اولین وصف برادران خدایی امیرالمومنین کوچک دیدن دنیاست.
مومن دنیا را ریز می بیند.
افراد دنیا طلب و دنیا خواه به کوچکترین متاع دنیا دل بسته اند و برای رسیدن به آن تلاش میکنند، برای از دست دادن کوچکترین مواهب دنیایی به هم میریزند و زندگی شان تحت تاثیر قرار میگیرد.
ولی مومنین راستین کسانی هستند که دنیا با همه بزرگی و زرق و برقش برای آنها کوچک و ناچیز است.
به تعبیر قرآن کریم:
《قُلْ مَتاعُ الدُّنْيا قَليلٌ؛ نساء - ۷۴》
بگو دنیا با تمام متاعش قلیل است.
در خطبه متقین فرمود:
عَظُمَ الْخَالِقُ فِي أَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ مَا دُونَهُ فِي أَعْيُنِهِمْ
خداوند، با عظمت در نظر آنها جلوه كرده ازاين رو ماسِوَى الله در نظر آنها كوچك است.
🔴از امام سجاد پرسيدند:
مَن أعظَمُ الناسِ فِي الدُّنيا خَطَراً ؟
والامقامترين انسانها كيست؟
مَن لم يَجعَلْ للدنيا عِندَهُ خَطراً
كسى كه دنيا را براى خود بزرگ
نشمارد، بزرگی انسان به بزرگ ندیدن دنیاست.
❌بزرگ دیدن دنیا نتیجه خوبی ندارد.
خداوند به حضرت موسی فرمود:
يَا مُوسَى إِنَّ الدُّنْيَا دَارُ عُقُوبَةٍ عَاقَبْتُ فِيهَا آدَمَ عِنْدَ خَطِيئَتِهِ
دنيا سراى كيفر است ؛ در آن، آدم را، به سبب خطايى كه از او سر زد كيفر دادم
وَ جَعَلْتُهَا مَلْعُونَةً ، مَلْعُونٌ مَا فِيهَا إِلَّا مَا كَانَ فِيهَا لِي
و دنيا را ملعون قرار دادم و هرچه در دنياست ملعون است، مگر آنچه براى من باشد .
يَا مُوسَى إِنَّ عِبَادِيَ الصَّالِحِينَ زَهِدُوا فِي الدُّنْيَا بِقَدْرِ عِلْمِهِمْ
ای موسی دانایان به قدر علمشان از دنیا دوری میکنند.
وَ سَائِرَ الْخَلْقِ رَغِبُوا فِيهَا بِقَدْرِ جَهْلِهِمْ
و جاهلان به اندازه جهلشان به دنیا رغبت دارند.
وَ مَا مِنْ أَحَدٍ عَظَّمَهَا فَقَرَّتْ عَيْنَاهُ فِيهَا
و هيچ كسی نيست كه دنيا را بزرگ شمارد، و چشمش روشن گردد.
وَ لَمْ يُحَقِّرْهَا أَحَدٌ إِلَّا انْتَفَعَ بِهَا.
و هيچ كسی نيست كه آن را خُرد نشمرد ، مگر اين كه بِدان بهره مند مى شود.
🟢 تا خدا را بزرگ نبینیم، دنیا را کوچک نخواهیم دید. در حكمت ۱۲۹ فرمود :
عِظَمُ الْخَالِقِ عِنْدَکَ يُصَغِّرُ الْمَخْلُوقَ فِي عَيْنِکَ
بزرگى خالق نزد تو، مخلوق را در چشمت كوچك مى كند
🔴 مومنی که شروع هر نمازش با "الله اکبر" است نباید چیز دیگری جز خدا را بزرگ ببیند. اگر انسان واقعا به بزرگی خدا باور داشته باشد همه چیز در نگاه او کوچک میشود.
اگر انسان به بزرگی و عظمت و قدرت خدا فکر کند، دنیا را کوچک میبیند.
در خطبه ۱۸۵ فرمود:
لَوْ فَكَّرُوا فِي عَظِيمِ الْقُدْرَةِ وَ جَسِيمِ النِّعْمَةِ لَرَجَعُوا إِلَى الطَّرِيقِ
اگر در عظمت و بزرگى نعمت بارى تعالى مى انديشيدند، به راه راست بازمى گشتند
وَ خَافُوا عَذَابَ الْحَرِيقِ
و از عذاب آتش مى ترسيدند.
وَ لَكِنِ الْقُلُوبُ عَلِيلَةٌ وَ الْبَصَائِرُ مَدْخُولَةٌ
ولى دلها بيمار است و ديده ها عيبناك. آيا به خردترين چيزى كه آفريده است، نمى نگرند.
#حکمت۲۸۹
🟢کوچک دیدن دنیا یعنی:
کوچک دیدن غم های دنیا ،
یعنی کوچک دیدن شادیهای دنیا،
کوچک دیدن پست و مقام دنیا،
کوچک دیدن عمر دنیا،
کوچک دیدن سختیهای دنیا و....
🔴پیامبر دنیا را کوچک دید، شما هم اینگونه باشید. درخطبه ۱۶۰ فرمود:
فَتَأَسَّ بِنَبِيِّكَ الْأَطْيَبِ الْأَطْهَرِ،
تو اى مسلمان، به پيامبر پاک و پاکيزه ات تأسّى بجوى،
فَإِنَّ فِيهِ أُسْوَةً لِمَنْ تَأَسَّى...
زيرا در او سرمشقى است براى آن کسی که مى خواهد تأسّى جويد.
وَ أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ الْمُتَأَسِّي بِنَبِيِّهِ وَ الْمُقْتَصُّ لِأَثَرِهِ
محبوب ترين بندگان نزد خدا کسى است که به پيامبرش تأسّى جويد و در پى او گام بردارد.
عُرِضَتْ عَلَيْهِ الدُّنْيَا، فَأَبَى أَنْ يَقْبَلَهَا
دنيا به وى عرضه شد، ولى آن را نپذيرفت.
وَ عَلِمَ أَنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ أَبْغَضَ شَيْئاً فَأَبْغَضَهُ،
او مى دانست چه چيزى مبغوض خداست؟ آن را مبغوض مى شمرد،
وَ حَقَّرَ شَيْئاً فَحَقَّرَهُ،
وچه چيز نزد خدا حقير است آن را حقير مى دانست .
وَ صَغَّرَ شَيْئاً فَصَغَّرَهُ
و چه چيز نزد او کوچک است آن را کوچک مى ديد.
وَ لَوْ لَمْ يَكُنْ فِينَا إِلَّا حُبُّنَا مَا أَبْغَضَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ،
و اگر در ما فقط یک نکته منفی باشد برای شقاوت ما کافی است:
وَ تَعْظِيمُنَا مَا صَغَّرَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ، لَكَفَى بِهِ شِقَاقاً لِلَّهِ وَ مُحَادَّةً عَنْ أَمْرِ اللَّهِ.
اینکه دوست داشته باشیم دنیایی که پیامبر با آن دشمنی میکرد و بزرگ بدانیم دنیایی که پیامبر آن را کوچک میشمرد.
امیرالمومنین دنیا را کوچک دید، ما هم کوچک بشماریم.
📗ابن عساکر در کتاب تاریخ دمشق از امیرالمومنین نقل میکند:
أنَا الَّذي أهَنتُ الدُّنيا .
من کسی هستم كه دنيا را بى مقدار شمردم.
و زندگی حضرت هم همین مطلب را میرساند.
💠وَ كَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ
او از تحت حكومت شكم خارج بود،
💠فَلَا يَشْتَهِي مَا لَا يَجِدُ
آنچه نمى يافت اشتهايش را نداشت و به دنبال آن نمى رفت.
💠 وَ لَا يُكْثِرُ إِذَا وَجَدَ
و آنچه را مى يافت زياد مصرف نمى كرد.
⏪دومین وصف برادران خدایی امیرالمومنین تخت سلطه شکم نبودن است.
خود این بخش در واقع سه وصف است:
1⃣خارج بودن از سلطنت شکم:
وَ كَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ
معلوم است که خدای عده ای شکم آنها است و آن کسی که برای آنهای راه را تعیین میکند و به آنها امر و نهی میکند شکم است.
و اتفاقا دشمن هم از همین سلطنت شکم استفاده میکند و افراد را مدیریت میکند.
یک وقت به عده ای گرسنگی میدهد و آنها کم می آوردند و رها میکنند.
یک وقت به عده ای زیاده میدهد و آنها را سیر میکند و آنها طغیان میکنند.
ولی اگر کسی اسیر و بنده بطن نبود، نه تهدید نه تطمیع، نه گرسنگی نه سیری نمی تواند او را به انحراف بکشاند.
❌سلطنت شکم، باعث رسوایی انسان است. امام باقر علیه السلام فرمود:
أكَلَ عليٌّ عليه السلام مِن تَمرٍ دَقَلٍ ثُمّ شَرِبَ علَيهِ الماءَ
على عليه السلام مقدارى خرماى دَقَل (ارزان ترين نوع خرما) تناول كرد و سپس روى آن آب نوشيد،
ثُمّ ضَرَبَ على بَطنِهِ ، و قالَ : مَن أدخَلَهُ بَطنُهُ النارَ فَأبعَدَهُ اللّه ُ ، ثُمّ تَمَثَّلَ
و بعد دستى بر شكم خود زد و فرمود: هر كه آتش وارد آن كند، خدا او را دور گرداند.آن گاه به اين بيت تمثّل جُست:
فَإنَّكَ مَهما تُعطِ بَطنَكَ سُؤلَهُ /
و فَرْجَكَ نالا مُنتَهى الذَّمِّ أجمَعا
تو هر گاه خواهش شكم و شهوتت را برآورى، منتهاى نكوهش و رسوايى را به بار می آورند.
#حکمت۲۸۹
🔴شکم پرستی باعث سقوط انسان به حیوانیت است. در خطبه ۱۵۳ فرمود :
إِنَّ الْبَهَائِمَ هَمُّهَا بُطُونُهَا
براستى كه چرندگان فقط همّتشان مصروف شكمشان است.
🟢هدف خلقت انسان شکم پرستی نیست. در نامه ۴۵ نیز فرمود:
فَمَا خُلِقْتُ لِيَشْغَلَنِي أَكْلُ الطَّيِّبَاتِ
من آفريده نشده ام که غذاهاى پاکيزه و رنگارنگ مرا به خود مشغول دارد
كَالْبَهِيمَةِ الْمَرْبُوطَةِ هَمُّهَا عَلَفُهَا،
همچون حيوان پروارى که تمام همّش علف اوست.
أَوِ الْمُرْسَلَةِ شُغُلُهَا تَقَمُّمُهَا،
و يا چون حيوان رها شده در بيابان و مرتع،
تَكْتَرِشُ مِنْ أَعْلَافِهَا
که کارش جستجو کردن علف و پر کردن شکم از آن است.
وَ تَلْهُو عَمَّا يُرَادُ بِهَا
و از سرنوشتى که در انتظار اوست بى خبر است.
🔴سلطنت شکم بر انسان، تبعیت از خلفا است. حضرت در خطبه شقشقیه در مورد خلیفه سوم فرمود:
إِلَى أَنْ قَامَ ثَالِثُ الْقَوْمِ نَافِجاً حِضْنَيْهِ بَيْنَ نَثِيلِهِ وَ مُعْتَلَفِهِ
و اين وضع ادامه يافت تا سوّمى بپاخاست در حالى که از خوردن زياد، دو پهلويش بر آمده بود
وَ قَامَ مَعَهُ بَنُو أَبِيهِ يَخْضَمُونَ مَالَ اللَّهِ [خَضْمَ]
و همّى جز جمع آورى و خوردن بيت المال نداشت و بستگان پدرش _بنى اميه_ به همکارى او برخاستند،
خِضْمَةَ الْإِبِلِ نِبْتَةَ الرَّبِيعِ
و همچون شتر گرسنه اى که در بهار به علفزار بيفتد و با ولع عجيبى گياهان را ببلعد به خوردن اموال خدا مشغول شدند.
2⃣ اشتها نداشتن به آنچه در دسترس نیست.
فَلَا يَشْتَهِي مَا لَا يَجِدُ
گاهی در زندگی پیش می آید که غذا دیر آماده میشود، یا غذا باب میل نیست، یا غذا سوخته و ته گرفته و ... در این موارد انسان اصلا نباید زیاده خواهی کند و اشتهاء آن چیزی را داشته باشد که در دسترس نیست.
متاسفانه یکی از نقاط ضعف آقایان همین بخش است و این باعث دور شدن انسان از "برادری امیرالمومنین" خواهد شد.
🟢 انسان باید مدیریت میل خود را نیز به دست بگیرد.
در جامعه فراوان دیده میشود که عده ای فقیر هستند و توان تهیه هر خوراک و پوشاک یا زندگی را ندارند، حضرت به آنها تووصیه میکند با مدیریت امیال و اشتهاء، جلوی نفوذ شیطان را بگیرند.
📕در کتاب ثواب الاعمال دارد،
امام صادق به یکی از اصحاب فرمود:
أَنَّهُ قَالَ لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ أَ مَا تَدْخُلُ اَلسُّوقَ أَمَا تَرَى اَلْفَاكِهَةَ تُبَاعُ وَ اَلشَّيْءَ مِمَّا تَشْتَهِيهِ
آيا وارد بازار شدهاى،و ميوه يا چيزهاى ديگرى را كه ميل به آن دارى، ديدهاى كه در آنجا به فروش مىرسانند؟
فَقُلْتُ بَلَى
عرض کردم :بخدا سوگند كه چنين است.
فَقَالَ أَمَا إِنَّ لَكَ بِكُلِّ مَا تَرَاهُ وَ لاَ تَقْدِرُ عَلَى شِرَائِهِ وَ تَصْبِرُ عَلَيْهِ حَسَنَةً فرمود:آگاه باش كه به ازاى هر چيزى كه مىبينى و قدرت خريد آن را ندارى،به شرط اينكه تهيدستى خود را تحمّل كنى،ثواب يك حسنه از آن تو خواهد بود.
📗در مورد برخی بزرگان گفته شده که آنها اهل سیگار و دود بوده اند، یک وقتی سیگارشان تمام شده بود و دنبال سیگار از این مغازه به آن مغازه میرفتند، یک وقت به خودشان آمدند و گفتند
"ما داریم سیگار میکشیم یا سیگار ما را به دنیال خود میکشد؟"
و همانجا سیگار را ترک کردند.
برخی از ما نیز اشتها داریم به آنچه در دسترس نیست.
به مبل و لباس و خانه ای که توان خریدش را نداریم. به غذایی که الان نیست و خودمان و خانواده را بزحمت می اندازیم برای تهیه آن و....
3⃣ زیاده روی نکردن در آن چیزهایی که در دسترس است.
وَ كَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ، فَلَا يَشْتَهِي مَا لَا يَجِدُ وَ لَا يُكْثِرُ إِذَا وَجَدَ
هرگز بنده شكم نبود. چيزى را كه نمى يافت، آرزو نمى كرد و چون مى يافت، بسيار به كار نمى برد.
🟢دوستان امیرالمومنین کسانی هستند که اهل اعتدال اند، نه برده و بنده شکم اند، نه اگر چیزی نیست هوس میکنند، و اگر در دسترس بود زیاده روی نمی کنند.
🔴پرهیز از پر خوری راز سلامتی و ایمان: قرآن کریم میفرماید:
《 كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَ لَا تَطْغَوْ فِيهِ ؛ طه - ۸۱》
از خوراكيهاى پاكيزهاى كه روزى شما كرديم، بخوريد ولى در آن زيادهروى نكنيد.
🟢 طغیان به معنای ناشکری نیز آمده است. درخطبه ۱۸۳ فرمود :
أَسْهِرُوا عُيُونَكُمْ وَ أَضْمِرُوا بُطُونَكُمْ
چشمها را در دل شب بيدار داريد، شکمها را لاغر کنيد.
#حکمت۲۸۹
💮پیامبر خدا صلی الله علیه واله فرمود:
أَكْثَرُ مَا تَلِجُ بِهِ أُمَّتِي النَّارَ الْبَطْنُ وَالْفَرْجُ
بيشترين چيزى كه امت من به وسيله آن وارد آتش دوزخ مى شوند دو چيز است: شكم و شهوت.
و باز هم فرمود :
ثَلاثٌ أَخَافُهُنَّ عَلَى أُمَّتِي مِنْ بَعْدِ
سه چيز است كه بعد از خودم بر امتم از آن بيمناكم.
الضَّلالَةُ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ وَمَضَلاَّتُ الْفِتَنِ وَشَهْوَةُ الْبَطْنِ وَالْفَرْجِ
گمراهى بعد از معرفت وآزمايش هاى گمراه كننده و شهوت شكم وشهوت جنسى.
💮 امام باقر علیه السلام فرمود :
مَا مِنْ عِبَادَةٍ أَفْضَلَ مِنْ عِفَّةِ بَطْنٍ وَفَرْجٍ هيچ عبادتى برتر از خويشتن دارى درمورد شكم و شهوت جنسى نيست.
💮 پیامبر صلی الله علیه وآله:
بِئْسَ العَوْنُ عَلَى الدِّينِ قَلْبٌ نَحيبٌ ، وَ بَطْنٌ رَغِيبٌ
چه بد ياورى است براى دين:
دل ترسو و شكم حريص!
💮 پیامبر صلی الله علیه وآله :
أفضَلُكُم مَنزِلَةً عندَ اللّه ِ تعالى أطوَلُكُم جُوعا و تَفَكُّرا ،
بلند پايه ترين شما نزد خداوند متعال كسى است كه مدتهاى طولانى ترى گرسنگى بكشد و به تفكر بپردازد ،
و أبغَضُكُم إلَى اللّه ِ تعالى كُلُّ نَؤومٍ و أكُولٍ و شَروبٍ
و منفورترين شما نزد خداوند متعال آن كسى است كه پر خواب و پرخور و پر نوش باشد.
💮 پیامبر صلی الله علیه وآله :
المُؤْمِنُ يَأْكُلُ فِي مِعَاءٍ واحِدٍ ، وَ الكَافِرُ يَأْكُلُ فِي سَبْعَةِ أمْعَاءٍ
مؤمن يك شكم غذا مى خورد و كافر هفت شكم..
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُبْغِضُ كَثْرَةَ الْأَكْلِ خداوند از پر خوری متنفر است.
وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ: لَيْسَ لِابْنِ آدَمَ بُدٌّ مِنْ أَكْلَةٍ يُقِيمُ بِهَا صُلْبَهُ
انسان ناچار باید غذا بخورد تا سرپا باشد،
فَإِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ طَعَاماً فَلْيَجْعَلْ ثُلُثَ بَطْنِهِ لِلطَّعَامِ
پس هنگامى که شخصى غذا مى خورد یک سوم شکم را براى غذا در نظر بگیرد.
وَ ثُلُثَ بَطْنِهِ لِلشَّرَابِ
ویک سوم آنرا براى آشامیدنیها نگهدارد.
وَ ثُلُثَ بَطْنِهِ لِلنَّفَسِ
و یک سوم آنرا هم براى نفس کشیدن خالى بگذارد.
#حکمت۲۸۹