eitaa logo
فرزاد جهان بین|تأمّلات
1.4هزار دنبال‌کننده
162 عکس
11 ویدیو
5 فایل
این کانال شخصی برای طرح تأملات با شما عزیزان و قرار دادن آن در معرض رای و نظر شماست.
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️ سالروز رحلت عالم مجاهد و پارسا و سیاستمدار صادق(۲۹ مهرماه ۱۳۹۳) امروز دهمین سالگرد ارتحال فقیه بصیر، سیاستمدار صادق، استاد و پدر معنوی‌مان مرحوم حضرت آیت‌الله مهدوی کنی رضوان الله تعالی علیه است. یاد و خاطره ایشان را گرامی می دارم. او رییس دانشگاهمان نبود، واقعا یک پدر بود.🥲
پایان بزرگ‌ترین رویدادِ آزاداندیشی دانشگاهی در غیاب مدعیان ابوالفضل مظاهری، دبیر گروه دانشگاه رویداد فرهیختگان: رویداد کشوری رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی که برای نخستین‌بار پس از 3 دوره تجربه موفق در فضای دانشگاه آزاد با همراهی وزارت علوم، وزارت بهداشت و نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها به شکلی سراسری برگزار شد، روز گذشته با معرفی قوی‌ترین تیم‌های رقابت به پایان رسید.  رویداد کرسی‌ها در شکل سراسری در 6 حوزه متفاوت برگزار شد و توانست سلایق مختلف دانشجویی را پوشش دهد؛ در مرحله نخست 2 هزار و 98 تیم در محور فرهنگی، 2 هزار و 154 تیم در محور اجتماعی، 932 تیم در محور سلامت، 862 تیم در محور سیاسی، 726 تیم در محور اقتصادی و 474 تیم در محور هنر و معماری ثبت‌نام کردند. هر تیم متشکل از 4 نفر و یک استاد به‌عنوان مشاور بود؛ بنابراین در مجموع 7 هزار و 246 تیم و حدود 29 هزار دانشجو در این رویداد مشارکت داشتند و رقابت کردند؛ از این حیث رویداد کرسی‌ها می‌تواند رکورددار رقابت‌های دانشجویی در حوزه فکری باشد. کمتر رقابتی را می‌توان در این وسعت و با حضور دانشگاه‌ها و رشته‌های گوناگون تحصیلی یافت؛ این مهم در رقابت آزاداندیشی رقم خورد.  رقابتی که در یک سال اخیر در سطح دانشگاه‌های کشور رقم خورد را بدون شک باید بزرگ‌ترین حرکتی دانست که تاکنون در جهت ایجاد بستر نقد و تضارب‌آرا در فضای دانشگاه ایجاد شده است. موضوعی که بارها از دهه 80 تاکنون مورد مطالبه رهبر معظم انقلاب بوده و البته همچنان نیز هست. رهبری در پیامی  به نخستین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد که خردادماه سال 90 در سطح واحدهای دانشگاه آزاد برگزار شد، ضمن تقدیر از حرکت دانشگاه، ادامه این سنت حسنه را در دانشگاه‌های دیگر کشور خواستار شدند. اتفاقی که بالاخره سال گذشته آغاز شد و با پای کار آمدن مجموعه‌های مختلف دانشگاهی شرایط گسترش آن در آموزش عالی فراهم شد. رویداد کرسی‌ها حتما نواقصی دارد که برای ادامه هرچه بهتر نیازمند بررسی و تغییر است اما نسخه فعلی لااقل تاکنون تنها شکلی است که توانسته این تعداد دانشجو از دانشگاه‌های سراسر کشور را پای میز گفت‌وگو بیاورد و به شعارهای آزاداندیشی مسئولان رده‌های مختلف آموزش عالی رنگی از واقعیت ببخشد. از این نظر توجه به این ایده، اصلاح و تقویت آن برای هر آن کس که دغدغه ترویج تفکر آزاداندیشانه در محیط دانشگاه را دارد، امری بدیهی است. هرچند فضای اختتامیه روز یکشنبه و جای خالی مدیران عالی مجموعه‌های دانشگاهی نشان داد این انتظار توقع گزافی است؛ حتی از کسانی که شعار تقویت نشاط و امید در دانشگاه‌ را می‌دهند یا داعیه‌دار گفت‌وگو، شنیدن صداها و تشویق دانشجویان به حضور در تریبون‌های کرسی‌هایند. در جمع برترین‌های رویداد سراسری کرسی‌ها هم دانشجویان دانشگاه‌های دولتی بودند، هم دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی و فرهنگیان اما در کمال تعجب متولیان برگزاری رویداد در اختتامیه آن غایب بودند؛ نه خبری از وزرای علوم و بهداشت بود، نه مدیران فرهنگی و نه رؤسای دانشگاه‌ها و نه حتی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تا جدی‌ترین حرکت صورت گرفته در حوزه آزاداندیشی دانشگاه حتی به شکل نمادین هم همراهی مسئولان آموزش عالی را به خود نبیند.  مراسم اختتامیه رویداد کرسی‌ها به جز مدیران، غایب دیگری هم داشت. صداوسیما فراگیرترین رسانه کشور هم به‌نوعی آن را تحریم کرد. کرسی‌هایی که هر کدام می‌توانست هم سطح بالای فکری و نقد دانشجویی را به عموم مردم نمایان کند و هم نشان دهد دانشگاه چگونه در آرامش می‌تواند نگاه‌های منتقد را در خود جای دهد و هم تصویری درخشان از دانشجو و دانشگاه بسازد. صدا و سیما ترجیح داد از کنار این رویداد بزرگ به‌سادگی عبور کند.  رویداد کرسی‌ها در فصل اول تجربه سراسری با بی‌مهری مدیران آموزش عالی و رسانه ملی به کار خود پایان داد؛ نه در حد یک مطالبه رهبری و نه در ‌شأن 29 هزار دانشجوی شرکت‌کننده. اگر انتظاری از تقویت کرسی‌ها در دانشگاه‌ها وجود دارد قطعاً با این شکل همراهی بعید به نظر می‌رسد اتفاق متفاوتی نسبت به آنچه در همه این سال‌ها تجربه شده، رخ دهد. تقویت بستر گفت‌وگو در دانشگاه به جز سخنرانی در جلسات اداری و همایش‌های دانشگاهی و گفت‌وگو با خبرنگاران نیازمند برنامه‌ریزی و مدل عملیاتی است و رویداد کرسی‌ها نشان داده می‌تواند یکی از مدل‌های مطلوب تحقق این فضا باشد اگر بخواهند! به نظر می‌رسد یک بخشی از موانع جدی ترویج بستر تفکر آزادانه را باید در میان آموزشی عالی پیدا کرد و گفت «تو خود حجاب خودی! از میان برخیز!»
بحمدالله، کتاب درس گفتار تمدن نوین اسلامی به چاپ دوم رسید...
ما در دانشگاه وظیفه داریم هم در سازندگی خودمان و هم دانشجویانمان در سه ساحت بینش، گرایش و دانش، دلسوزانه تلاش کنیم.
چاپ دوم کتاب «درسگفتار تمدن نوین اسلامی» که مجموعه مباحث اولین دوره تربیت مدرس تمدن نوین اسلامی با تدریس دکتر فرزاد جهان‌بین است در 168 صفحه و با قیمت 160 هزار تومان توسط انتشارات مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شده است. این کتاب در هشت فصل و دو ضمیمه طراحی شده است: درس اول: معناشناسی تمدن و فرهنگ، تمدن اسلامی و تمدن نوین اسلامی درس دوم: مناسبات فرهنگ و تمدن درس سوم: فرایند تمدن‌سازی درس چهارم: تبیین تفصیلی مراحل تحقق تمدن نوین اسلامی درس پنجم: تمدن اسلامی، پروسه یا پروژه درس ششم: نظام اسلامی، دولت اسلامی و دولت‌سازی اسلامی درس هفتم و هشتم: نسبت جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی همراه با بررسی 4 کشور مدعی تمدن‌سازی ضمیمه اول: بررسی و مقایسه مؤلفه‌های تمدنی میان ایران و آمریکا ضمیمه دوم: منابع برای مطالعه تکمیلی متن کامل خبر: https://scih.ir/D9PfV خرید حضوری کتاب: قم، چهارراه شهدا، بوستان کتاب خرید آنلاین: https://book.sccsr.ac.ir مجمع عالی علوم انسانی اسلامی www.scih.ir @icihch
الزویر، نام یکی از بزرگترین ناشرین مطبوعات پزشکی و علمی جهان است. این مؤسسه در آمستردام قرار دارد. نماد این مجموعه، درخت است که کسی از میوه آن در حال خوردن است. به نظر می رسد این نماد، برگرفته از تورات است که درختی که خداوند آدم و حوا را از آن منع کرد، درخت علم و دانش بود و همین نماد، نشانگر نگاه دین به علم و لزوم ایستادن و عصیان در مقابل این نگاه است. در حالی که در نگاه قرآن، خداوند تمام اسماء را به آدم تعلیم داد و لذا درخت ممنوعه در قرآن، هیچ ربطی به علم و دانش ندارد و در مقابل، قرآن، صراحتا و مکررا بر اهمیت علم تاکید کرده است.
حوالی ظهر امروز، یکی از دانشجویان خانم در حال فیلمبرداری با گوشی شخصی از محوطه دانشکده محل تحصیل خود در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات بود که بقیه دانشجویان نسبت به فیلمبرداری ایشان معترض و موضوع را به حراست، گزارش می دهند و نیروهای حراست با اصرار دانشجویان معترض، از ایشان می خواهند که فیلم مذکور را از گوشی حذف و مساله فیصله پیدا کند ولیکن خانم دانشجوی فوق، استنکاف ورزیده و با نیروهای خانم حراستی درگیر و حتی بر سر و صورت آنها چنگ انداخته و سپس کشف حجاب کرده و لباسهای خود را در می آورد. بعد از حضور نیروهای فراجا، دانشجوی مذکور با آنها نیز پرخاشگری کرده و توسط پلیس دستگیر و به یکی از بیمارستانها جهت انجام آزمایش های لازم و انجام کمک های روان درمانی منتقل می شود و در حال حاضر تحت نظر پزشک و روان پزشک، مراحل تشخیص و درمان را می گذراند. قرائن و شواهد نشان می دهد، ایشان از همسر خود متارکه و مادر دو فرزند است و شدیدا به لحاظ عاطفی دچار مشکلات عدیده ای بوده است. از همگان تقاضا داریم ضمن پرهیز از شایعات ، مراعات حال ایشان و دو فرزندشان را داشته باشند. ان شاالله در فضایی آرام، جوانب موضوع بررسی و تصمیم لازم اتخاذ خواهد شد.
شر شر باران و جانی که چتر بالای سر فرزندان شده است.
🌸 هدیه 📖 دریافت نسخه الکترونیک مجموعۀ ۱۱ جلدی اسناد لانه‌ جاسوسی بمناسبت فرا رسیدن سالروز ۱۳ آبان ✅ پیرو تاکید رهبر معظم انقلاب در دیدار روز ۱۲ آبان سال ۹۵ با دانش‌آموزان و دانشجویان بر مطالعه‌ درس‌آموز اسناد لانه‌ جاسوسی آمریکا، لینک دانلود ۱۱ جلد این اسناد بصورت رایگان تقدیم می‌شود. 📂 | جلد ۱ https://heyat.co/public/uploads/disks/enghelab-eslami/asnad-lane-jasusi/1.pdf 📂 | جلد ۲ https://heyat.co/public/uploads/disks/enghelab-eslami/asnad-lane-jasusi/2.pdf 📂 | جلد ۳ https://heyat.co/public/uploads/disks/enghelab-eslami/asnad-lane-jasusi/3.pdf 📂 | جلد ۴ https://heyat.co/public/uploads/disks/enghelab-eslami/asnad-lane-jasusi/4.pdf 📂 | جلد ۵ https://heyat.co/public/uploads/disks/enghelab-eslami/asnad-lane-jasusi/5.pdf 📂 | جلد ۶ https://heyat.co/public/uploads/disks/enghelab-eslami/asnad-lane-jasusi/6.pdf 📂 | جلد۷ https://heyat.co/public/uploads/disks/enghelab-eslami/asnad-lane-jasusi/7.pdf 📂 | جلد ۸ https://heyat.co/public/uploads/disks/enghelab-eslami/asnad-lane-jasusi/8.pdf 📂 | جلد ۹ https://heyat.co/public/uploads/disks/enghelab-eslami/asnad-lane-jasusi/9.pdf 📂 | جلد ۱۰ https://heyat.co/public/uploads/disks/enghelab-eslami/asnad-lane-jasusi/10.pdf 📂 | جلد ۱۱ https://heyat.co/public/uploads/disks/enghelab-eslami/asnad-lane-jasusi/11.pdf ☫🇮🇷🇮🇷لینک کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
بازدید سه ساعته از تخت جمشید و گفت و گو با مسئول محترم تخت جمشید با حضور مشاور قائم مقام وزارت میراث در باره زمینه همکاری مشترک دانشگاه و این پایگاه تاریخی مهم. دیشب هم نشستی با مدیرکل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت در اینباره داشتیم. به زودی تفاهم نامه ای فی مابین ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی و وزیر محترم میراث، امضا خواهد شد.
نشست صمیمی ۴ ساعته با اساتید محترم همیار فرهنگ/دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز نیم ساعت، بنده صحبت کردم و سه ساعت و نیم شنوای نظرات ارزشمند عزیزان بودم. ۱۵ آبان ۱۴۰۳
استادان مهم‌ترین قطب اثرگذار در باز تعریف دانشگاه هستند. به گزارش خبرگزاری مهر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز اعلام کرد: نشست استادان همیار فرهنگ دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با حضور فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد شیراز برگزار شد. جهان بین در این نشست با اشاره به وظایف اساتید و با تأکید بر نقش و جایگاه اساتید همیار فرهنگ گفت: تربیت و ظرایف آن را فقط در محضر استاد می‌شود فرا گرفت و اگر به این بُعد در دانشگاه توجه نشود، آرام آرام آموزش‌های غیر رسمی جای آموزش‌های رسمی را خواهد گرفت. معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: محبت از طریق هوش مصنوعی قابل انتقال نیست و دمیدن کرامت و شأن انسانی در نسل جوان باید به واسطه تعلیم و تربیت بلافصل انسانی، یعنی از طریق استاد به شاگرد صورت پذیرد. وی با اشاره به رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی در نگاه جامع به تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: تعلیم و تربیت مهارتی که عبور از حافظه محوری به یادگیری عمیق و کاربردی است و توانایی حل مسائل جدید با استفاده از داشته‌های موجود را به دانشجویان می‌آموزد، باعث تغییر ذهن نقلی به ذهن تحلیلی خواهد شد که این همان مهارت حل مسئله است که در رویکرد جدید دانشگاه با توسعه بحث مهارت آموزی به آن پرداخته‌ایم. جهان بین تعلیم و تربیت اجتماعی را از دیگر نکات قابل تأمل در این بحث برشمرد و افزود: بر اساس نظریه درهم تنیدگی که در دنیا مطرح شده و برای همه عوامل مختلف از جمله عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... جایگاه و وزن خاصی قائل است، می‌توان دیدگاه تعلیم و تربیت اجتماعی را با این نظریه تطابق داد، زیرا این نوع پیچیدگی‌های مطرح شده در نظریه‌ در هم تنیدگی و آموختن آن باید زیر دست استاد صورت پذیرد و در کنار تعلیم و تربیت تخصصی، به تربیت هویتی، مهارتی و اجتماعی توجه کرد. وی نهاد دانشگاه را نهادی برای تعلیم و تربیت جامع نامید و توضیح داد: تعلیم و تربیت جامع جز با محوریت و نقش آفرینی استاد نمی‌تواند اتفاق بیافتد، یا به عبارتی تربیت از درون تعلیم می‌گذرد، لذا هر طرحی که بین تربیت و تعلیم فاصله بیاندازد یا به عبارت دیگر فرهنگ را از آموزش جدا کند، این طرح حتماً عقیم خواهد ماند.
برخی تصورات در مورد دانشگاه قبل انقلاب، توهم هست. علم، وزیر دربار، با دکتر رضازاده شفق، استاد برجسته دانشگاه تهران، تماس می گیرد و می گوید یک روضه خوان از هم شهری هایش را استخدام کند. شفق او را به عنوان دانشیار دانشکده ادبیات منصوب می کند! برخی اساتید اعتراض می کنند. علم، تماس می گیرد و می گوید منظور من استخدام به عنوان آبدارچی بود. شفق می گوید: مگسی که تو بپراکنی، شاهین است!
از جمله مسائل مهم در عرصه فرهنگ، نسبت بین دولت و فرهنگ و مدیریت پذیری فرهنگ، امکان، ضرورت و چگونگی آن و حدود مداخله ی دولت در فرهنگ است. در پاسخ به این سوالات، دو رویکرد رهاسازی فرهنگ و یکسان سازی فرهنگ مطرح شده است. این دو رویکرد از منظر اسلامی نمی تواند مورد تایید قرار گیرد. لذا در کتاب باغبانی فرهنگ، تلاش شده است تا از منظر حضرت آیت الله خامنه ای، نگاه معقول اسلامی طرح و تبیین گردد. این کتاب دارای ویژگی های زیر است: باروش استنتاج فرارونده، از درون مبانی هستی شناسانه، انسان شناسانه، معرفت شناسانه و جامعه شناسانه، اصول حاکم بر مدیریت فرهنگ استخراج شده است و بر اساس مبانی و اصول، مدل مختار رهبر معظم انقلاب(باغبانی فرهنگ) در مدیریت فرهنگ تبیین شده است. عمده آثاری که به مدیریت فرهنگ از منظر رهبر معظم انقلاب پرداخته اند، نقل بیانات معظم له به همراه باب بندی است اما در این کتاب، تلاش شده است نظام اندیشه و به عبارتی نظریه رهبر معظم انقلاب فهم و ارائه شود. باغبانی فرهنگ، مدلی است که هم به اتکای آن، فرهنگ مدیریت می شود و هم آزادی ها و تنوع حفظ می گردد. از دیگر نوآوری های این کتاب، تعریف فرهنگ به شاکله اجتماعی است. بر طبق آیه شریفه، "قل کل یعمل علی شاکلته"، شاکله که مبنای عمل است به دو شاکله فردی و اجتماعی تقسیم شد.شاکله اجتماعی در بستر زمان و تحت تاثیر عوامل مختلف و از تبدیل حالت به عادت و در نتیجه شاکله ایجاد می شود. بر اساس تعریف فرهنگ به شاکله اجتماعی، تبیین دقیق و جامعی از عوامل فرهنگ ساز مطرح شد. بر این اساس، عوامل فرهنگ ساز مستقیم یکی از دهها عامل ایجاد فرهنگ هستند. مدیریت پذیری فرهنگ، ضرورت آن و حدود مداخله دولت در این مدیریت بر اساس مبانی تحلیل شد. در مدل باغبانی، دو بعد تمهید فضای زندگی مسلمین و نیز تعالی فرهنگ مطرح شد. در بعد دوم، مدل تعالی فرهنگ با ایجاد و تقویت مولفه های کلیدی در شاکله اجتماعی از طریق اقطاب اثرگذار و به صورت برنامه ریزی یکپارچه توزیع شده مطرح شد. این پژوهش که قبل از تبدیل به کتاب در سه کرسی عرضه و نقد دیدگاه علمی در موسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی، دانشگاه شیراز و امام صادق(ع) در معرض نقد و ارزیابی قرار گرفت و همچنین در چندین جمع نخبگانی دانشگاهی مطرح و مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است، حاصل فهم اجتهادی مولف از افکار رهبر معظم انقلاب و تلاش برای تبیین نگاه معقول اسلامی است. از اینرو از نقدها و ارزیابی ها استقبال می گردد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا