eitaa logo
گروه علمی فرهنگی فتح
7.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
183 ویدیو
66 فایل
به یاد پیرجماران که فرمود: اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد. #تمدن_نوین_اسلامی #سبک_زندگی_اسلامی 🔸سایت fatehan.net 🔸برادران @moshaver1 🔸خواهران @fatehan_admin2 🔸خانه مشاوره فاتحان @fatehan_moshavere تبلیغ و تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
تهاجم فرهنگی ما به دشمن.mp3
3.07M
‍ 🎶〰🎶〰🎶〰🎶〰🎶〰🎶 📣 🎶〰🎶〰🎶〰🎶〰🎶 ⚫تهاجم فرهنگی ما به دشمن 🎶〰🎶〰🎶〰🎶 یک تهاجم فرهنگی به دشمن بود و درحال حاضر ایران،پرچم دار اسلام و مسلمین و مستضعفین درجهان است و دستاورهای زیادی از جمله انرژی هسته ای و ...داراست که اگر از این ها عقب نشینی کند و دست بردارد به دیگر ملت های پیرو خیانت کرده است... 🎤استاد رحیم پورازغدی 🎧〰🎧〰🎧〰🎧〰🎧〰🎧 ◀️کانال ایتا eitaa.com/fatehan ◀️کانال بله http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm ◀️کانال سروش Sapp.ir/fatehan.net
برشی از کتاب📚 آلپورت (1950) تدین را ابتدا به دو نوع تقسیم کرد: تدین درونی و تدین بیرونی. افرادی که تدین درونی دارند از دین استفاده ابزاری نمی‌کنند. بلکه به اهداف واقعی دین پایبند هستند. آنان ایمان و عقیده‌ای درونی و قلبی دارند. برعکس، کسانی که تدین بیرونی دارند، دین را اساساً برای دستیابی به اهداف غیردینی مانند موقعیت‌های اجتماعی، اقبال عمومی، شهرت، مقام، احترام، ثروت و امثال آن‌ها می‌خواهند. در فرهنگ اسلامی، تدین درونی: «اخلاص» و تدین بیرونی: «ریا» خوانده می شود. آلپرت بعدها دسته سومی را هم تشخیص داد که برخی خصوصیات تدین درونی و بیرونی با هم داشتند. این‌ها که افرادی بسیار متعصب‌تر از متدینان درونی بودند، «دینداران حرفه‌ای» نام گرفتند. واقعیت آن است که فقط تدین درونی می‌تواند سلامتی‌بخش باشد و نه انواع دیگر تدین. بنابراین مشاهده سوء رفتارهای اجتماعی یا بیماری‌های شدید روانی و شخصیتی در افرادی که خود را شدیداً مذهبی می‌دانند، نه مسئله عجیبی است و نه می‌تواند به عنوان نقطه ضعفی برای دین مطرح شود. انتشارات صفحه ۹۵. ◀️کانال ایتا eitaa.com/fatehan ◀️کانال بله http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm ◀️کانال سروش Sapp.ir/fatehan.net
‍ ‍ 📝〰〰〰〰〰〰〰〰〰📝 📜 (مصاحبه) ❓‍ 💎 ۲ 🎤حجه الاسلام مجتبی مصباح ❓〰❓〰❓〰❓〰❓ ❓: 🔴 امروز روش های مختلفی در خصوص تحول در علوم انسانی از سوی بزرگان مطرح شده است بنظر شما روش مطلوب برای تولید علوم انسانی اسلامی گونه باید باشد ؟ 📃 ✔ تفاوت های علوم انسانی بیشتر در مبانی آنهاست یعنی در تفاوت های هستی شناسی ، انسان شناسی ، ارزش شناسی ، معرفت شناسی و روش شناسی است و اینها در شکل گیری و روند تولید علوم بسیار موثر است . بعنوان مثال کسی که انسان را موجودی بداند که به جایی بند نیست ، هدف خاصی برایش ترسیم نشده است ، با فکر خودش می خواهد راهش را پیدا کند ، مسئولیت خاصی در قبال کسی ندارد و زندگی اش محدود به دنیاست . این انسان یک جور برنامه ریزی دارد برای اقتصادش برای تربیتش برای مدیریت جامعه و روابط حقوقی اش و کسی که خود را بنده خدا می داند و مسئول در برابر او و قائل به زندگی ابدی است و می داند فکر خودش برای تشخیص سعادت ابدی خودش کافی نیست و نیازمند راهنمایی انبیاست، روش بحث و دامنه بحث چنین فردی در علوم متفاوت خواهد بود . به همین خاطر اهداف در این علوم متفاوت می شود. ✔آیا اقتصاد هدفش اینست که ثروتی بدست آوریم ، توسعه مادی پیدا کنیم و رفاه ایجاد شود یا اینکه همه اینها مقدمه و وسیله ایست که ذیل هدف عام تری قرار می گیرد. در مسائل حقوقی نیز چنین است . حقوق انسانها بر چه اساسی تعیین می شود.در مدیریت و روان شناسی و جامعه شناسی نیز همینطور . ✔مبنای مان چیست؟ روش تحلیل مان چیست ؟ مبانی ارزش شناسی مان چیست؟  ما در علوم انسانی بدنبال این هستیم که چیزی را تجویز کنیم . این غیر از این است که مثلا در فیزیک بدنبال کشف روابط امور فیزیکی هستیم. در علوم انسانی بدنبال توصیه هستیم . برنامه ریزی می کنیم . هدف گذاری می کنیم و توصیه و تجویز می کنیم . باید چنین کنید . این باید و نباید ها مبانی ارزشی دارد . چه چیزی هدف را تعیین می کند ؟ چه چیزی هدف را مقید می کند ؟  اصلا ارزش ها اموری واقعی هستند یا غیر واقعی ؟ با قرارداد می توان هدف را تعیین کرد یا خیر ؟ اگر واقعیت دارد ، محدود به این دنیاست یا آخرت را نیز شامل می شود؟  اینها کاملا موثر است . بنابراین برای و کردن آنها باید ابتدا را درست کرد . یعنی اقتضائات آن را در هر یک از شاخه های مبانی تدوین کنیم ، در علوم انسانی بطور کلی و در هر شاخه ای بطور خاص . باید سراغ مسائل اصلی هر یک از علوم بیاییم و ببینیم با مبانی مان کدام یک را می توانیم بپذیریم و کدام یک را نمی توان پذیرفت و جایگزینش را تولید نماییم و نظریه پردازی کنیم . بنابر این منطقی تر آن است که ابتدا مبانی علوم انسانی اسلامی را تولید کنیم . بعد اقتضائاتش را در هر یک از علوم انسانی بررسی کنیم . از طرف دیگر مسائل مهم و کاربردی علوم انسانی موجود را خوب بشناسیم و بعد نظریات اسلام را در خصوص آن مسائل با استفاده از مبانی خود ، استخراج کنیم و احیانا به نظریه پردازی های کلی نیز برسیم . این البته یک فرآیند طولانی و پیچیده است. چون در علوم انسانی موجود پاسخ ها مبتنی بر آزمون و خطاست لذا انسجام کاملی ندارد و خیلی اوقات تک بعدی به انسان می نگرند و جلو می روند و بعد که به بن بست رسیدند باز می گردند . اما در علوم انسانی اسلامی می خواهیم همه جانبه نگر باشیم . هم با عقل سازگار باشد و هم با نتایج تجربی جور در آید و هم با آیات و روایات سازگار باشد . همه ابعاد انسان را پوشش دهد . این هم نیاز به تسلط بر علوم مختلف دارد و هم نظریه پردازی در آن مشکل است . یکی از علل پیشرفت کم ما در این زمینه می تواند همین باشد البته عوامل دیگری نیز دارد ، مانند کمبود نیروی انسانی معتقد و فعال در این زمینه ها. 🔸... لینک دریافت فایل مصاحبه: 📥 fatehan.net/post/76 با همراه باشید: ◀️کانال ایتا eitaa.com/fatehan ◀️کانال بله http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm ◀️کانال سروش Sapp.ir/fatehan.net
به اعتقاد برخی افراد راه علم از راه دین جداست، علم به دنبال مشاهده و اندازه‌گیری است در حالی که دین به عقاید و اخلاقیات می‌پردازد. اما واقعا اینگونه است؟ اگر دقیق به قضیه نگاه کنیم می‌بینیم علم خالصی که پایه‌های اعتقادی نداشته باشد، اصلا وجود ندارد. در علوم انسانی هر مکتبی جهان‌بینی و انسان‌شناسی خاص خودش را دارد که با مکاتب دیگر متفاوت است و روانشناسی اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست و یک مکتبی است در درون علم روانشناسی که پشتوانه فلسفی خود را از اسلام می گیرد. این نکته را نیز نباید از نظر دور نگه داشت که علوم انسانی مستقل از فرهنگ نیست و به شدت به فرهنگ وابستگی دارد؛ لذا ما اگر علوم انسانی اسلامی نداشته باشیم آن وقت نمی‌توانیم تمدن اسلامی داشته باشیم، زیرا نمی‌توانیم از امور زندگی مردم گره‌گشایی کنیم. در این کارگاه که در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز(سال تحصیلی 97-98) برگزار شده است، دکتر سید علی مرعشی به بیان نکاتی درباره «چیستی»، «چرایی» و «روش‌شناسی» روانشناسی اسلامی پرداخته است. برخی از سوالاتی که در این کارگاه ها به آنها پاسخ داده شد، به شرح زیر است: ۱- چرا ما به روانشناسی اسلامی نیاز داریم؟ ۲- آیا روانشناسی اسلامی برای خود اصطلاحات تخصصی و ساز دارد یا خیر؟ ۳- مفاهیم روان‌شناسانه را چگونه از منابع دینی استنباط کنیم؟ ۴- اگر یک فرضیه در روانشناسی اسلامی تأیید نشد، آیا به اسلام لطمه وارد نمی‌شود؟ دریافت صوت های کارگاه 👇👇👇👇👇👇 http://fatehan.net/post/133 ◀️کانال ایتا eitaa.com/fatehan
📝برشی از کتاب 📚 ✳️ یک دانشگاه به فرض اینکه تمام استادان و دانشجویان آن مسلمان باشند، ضرورتاً دانشگاه اسلامی نیست؛ برای اسلامی شدن دانشگاه باید عالِم اسلامی تحقق یابد و علم نیز با روح دین پرورده شود. ما باید تأمل کنیم که این وضع چگونه ممکن می‌شود و تأمل نیز باید فارغ از سوداهای ایدئولوژیک و به دور از اغراض سیاسی صورت گیرد. چنانکه می‌دانیم فقط یک بار در تاریخ اسلام دین به بعد رسانده است، بعید نیست که در آینده هم این حادثه به نحوی تکرار شود. نشر هرمس صص ۱۴۸ و ۱۴۹. ◀️کانال ایتا eitaa.com/fatehan ◀️کانال بله http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm ◀️کانال سروش Sapp.ir/fatehan.net
‍ ‍ ‍ 〰💠〰💠〰💠〰💠〰 🎧 🎤 💠 اولین قدم در ایجاد تمدن نوین اسلامی + صوت 💠〰💠〰💠〰💠〰💠 🔰اولین قدم در ایجاد چیست؟ 🔰 در دنیای امروز چه مواردی است؟ 🔰مگر میشود با سنجه ها و معیارهای غربی در و و ... تمدن سازی کرد؟ 🔰معیارهای در اسلام کدام است؟ 🔰برای ایجاد یک حرکت جدید چگونه از ساختارهای موجود عبور کنیم؟ 🔰اول کتابهایمان بسم الله زدیم و ادامه ی نام ها_اسلامی زدیم و میگوییم میخواهیم بسازیم؟! 🔰دکتر حسن عباسی در این همایش به پاسخ سوالات فوق و دیگر سوالات مرتبط با بحث تمدن اسلامی میپردازند. 💠〰💠💠💠〰💠 🎤سخنران:دکتر حسن عباسی 🔰لینک دریافت فایل صوتی📥 ⚫ Www.fatehan.net/post/103 ↩ با همراه باشید: ◀️کانال ایتا eitaa.com/fatehan ◀️کانال بله http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm ◀️کانال سروش Sapp.ir/fatehan.net
‍ 🎶💠🎶💠🎶💠🎶💠🎶💠 🎧 🎤 💠کارکردهای حدیث در روانشناسی اسلامی+ 💠〰💠〰💠〰💠〰💠 💥اصلی ترین منبع برای پژوهش های روانشناسی اسلامی ، و است .  💥اما چگونه می توان فهمی روانشناختی از متون دینی بدست آوریم ؟ 💥چه چالش هایی در این مسیر وجود دارد ؟ 💥برای یافتن پاسخ این پرسش باید به سراغ افرادی رفت ، که پژوهش هایی روانشناختی ناظر به آیات و روایات انجام داده اند . 💥حجت الاسلام دکتر محمد کاویانی ( عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ) تالیفات متعددی در حوزه روانشناسی اسلامی دارند . روانشناسی در قرآن ، روانشناسی و تبلیغات با تاکید بر تبلیغ دینی ، روانشناسی سلامت ، روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی و ... تنها بخشی از آثار و تالیفات ایشان می باشد . 💥حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده ( رییس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی پژوهشگاه قرآن و حدیث ) نیز سالیان زیادی است که بر موضوع روانشناسی اسلامی متمرکز شده اند . پژوهشی در فرهنگ حیا،رضایت از زندگی،مثلث ایمان،رضایت زناشویی، الگوی شادی ،الگوی اسلامی شادکامی و ... نیز از جمله تالیفات استاد پسندیده می باشد . 💠〰💠💠💠〰💠 لینک دریافت دو فایل صوتی📥 ⚫ Www.fatehan.net/post/99 ↩ با همراه باشید: ◀️کانال ایتا eitaa.com/fatehan ◀️کانال بله http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm ◀️کانال سروش Sapp.ir/fatehan.net
‍ ‍ 📝〰〰〰〰〰〰〰〰〰📝 📜 (مصاحبه) ❓‍ 💎 ۳ 🎤حجه الاسلام مجتبی مصباح ❓〰❓〰❓〰❓〰❓ ❓: 🔴 بعنوان آخرین مطلب توصیه ای برای دوستانی که پا در زمینه علوم انسانی اسلامی می گذارند ، بفرمایید. : کسانی که در این رشته ها تحصیل می کنند و یا اطلاعاتی دارند و یا میخواهند اطلاعاتی داشته باشند ، حداقل مربوط به این علوم را بشناسند تا بتوانند لااقل ناسازگاری های اساسی بین این علوم و اسلام را تشخیص دهند تا باعث انحرافات اساسی نشود . چون عمدتا کسانی که در این مسیر پا می گذارند ، بعدا متولی این کارها می شوند یا به نوعی این علوم را به نسل بعد منتقل می کنند یا خودشان مدیریت بخشی از امور انسانی را بعهده می گیرند و اگر خطاهای فاحشی داشته باشند ، مصیبت هایی شبیه مصیبت هایی که امروز در جامعه مان داریم ، ادامه پیدا خواهد کرد . اما اینکه انتظار داشته باشیم همه افراد بتوانند نظریه پردازی کنند و دیدگاه های اسلام را تشخیص بدهند ، نظریه ی بدیل ارائه دهند . این ممکن نیست ، زیرا کار تخصصی بسیار پیچیده ای را می طلبد و نیاز به آشنایی عمیق با اسلام و قدرت استنباط نظریات علمی و آشنایی عمیق با آن علم را دارد . بنظر می رسد لااقل در ابتدای کار ، همکاری گروهی می طلبد و کسانی که در علوم اسلامی و کسانی که در علوم انسانی تخصص هایی دارند باید با هم گفتگوهایی طولانی مدت داشته باشند تا همزبانی و همفکری ابتدایی حاصل شود و بعد متخصصینی بصورت اجتهادی در خصوص این مسائل اظهار نظر کنند .  لینک دریافت فایل مصاحبه: 📥 fatehan.net/post/76 با همراه باشید: ◀️کانال ایتا eitaa.com/fatehan ◀️کانال بله http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm ◀️کانال سروش Sapp.ir/fatehan.net
‍ ‍ 📜✏️📜✏️📜✏️📜✏️📜 📜 (مصاحبه) 📜✏️📜✏️📜✏️📜 ❓‍ ✏️📜✏️📜✏️ 💎 مصاحبه : تاریخچه­ مسائل جمعیتی و اساس بحران جمعیت 🎤آقای حسین مروتی ❓〰❓〰❓〰❓ ❓: 🔴  به چه دلیل آمریکا به دنبال کنترل جمعیت ایران بود؟ 📜 : ✔ببینید قبل از انقلاب نه عموم مردم از رژیم طاغوت حرف شنوی داشتند که بخواهند کمتر فرزند بیاورند، نه حکومت شاه که دست‌­نشانده­ آمریکا بود، آن­چنان جدی به دنبال کاهش جمعیت ایران بود. ✔اساسا چه دلیلی داشت که آمریکا بخواهد با تحمیل سیاست کاهش جمعیت از اقتدار کشوری بکاهد که به او مسئولیت و مدال افتخار ژاندارمی منطقه را داده بود؟ ✔ اقتدار ایرانِ وابسته و غیرمستقل، همان اقتدار آمریکا بود و به همین خاطر تنظیم خانواده در قبل از انقلاب، نتیجه­ قابل توجهی نداشت. این هم که آمریکا طرح تنظیم خانواده را در ایران پیگیری کرد به نظر بنده به دو دلیل بود. ✔۱.یکی این که آمریکایی‌­ها به تنظیم خانواده بیشتر به عنوان ابزاری برای انتقال فرهنگ آمریکایی نگاه می­‌کردند، چون اثر رواج یافتن وسایل ممانعت از بارداری را در وقوع فاجعه­ انقلاب جنسی دیده بودند و می­‌خواستند از این طریق بی بند و باری آمریکایی را در تمام کشورهای دنیا شایع کنند. ۲.از سوی دیگر، ترویج تنظیم خانواده در پیش از انقلاب نوعی کاشتن بذر بود که می­توانست هنگام نیاز مورد آبیاری قرار بگیرد و حرکت یک ملت به سمت پیشرفت را متوقف کند. اتفاقی که بدین منظور در سال ۱۳۶۸ رخ داد. 🔸... 📜✏️📜✏️📜✏️📜✏️📜 لینک دریافت فایل مصاحبه ⬇️⬇️⬇️⬇️ 📥 fatehan.net/post/14 💥کانال فتح ◀️کانال ایتا eitaa.com/fatehan ◀️کانال بله http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm ◀️کانال سروش Sapp.ir/fatehan.net
📚برشی از کتاب📚 ☑ این حرکت معجزه آساست ! تمدن اسلامی به برکت حرکت علمی که از روز اول در اسلام شروع شد،به وجود آمد. هنوز دو قرن به طور کامل از طلوع اسلام نگذشته بود که حرکت علمی جهش وار اسلامی به وجود آمد؛آن هم در آن محیط. اگر شما بخواهید آن حرکت علمی را با امروز مقایسه کنید، باید قطب های امروز دنیا را در نظر بگیرید، بعد فرض کنید کشوری در نقطه دوردستی از دنیا قرار دارد که دور از هرگونه مدنیتی است؛ این کشور وارد میدان تمدن میشود و به فاصله ی مثلا صد سال یا صدو پنجاه سال، از لحاظ علمی بر همه ی آن تمدن ها فائق می آید. این حرکت معجزه آساست؛ اصلا قابل تصور نیست این نبود مگر اینکه اسلام به علم ، فراگیری آن و تعلیم دادن علم و زندگی عالمانه ، تحریص شد. 📖روشنای علم ،صفحه 20 ⚡بیانات مقام معظم رهبری در دیدار نخبگان و دانشجویان 1383/7/5 ◀️کانال ایتا eitaa.com/fatehan ◀️کانال بله http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm ◀️کانال سروش Sapp.ir/fatehan.net