eitaa logo
منبرک فاطمی
6.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
988 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم جلسه پنجم: ایمانِ گاه‌گاهی و دل‌بخواهی! موضوع : ایمان و پایبندی دائمی به تعهدات ✋انگیزه‌سازی 🌹فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا 🌹به پروردگارت سوگند که آنان مؤمن حقیقی نخواهند بود، مگر آنکه تو را در آنچه میان خود نزاع و اختلاف دارند، به داوری بپذیرند؛ سپس از حکمی که کرده‌ای، در وجودشان هیچ دل‌تنگی و ناخشنودی احساس نکنند وبه طور کامل تسلیم شوند. ♦️شأن نزول آیۀ 65 سورۀ نساء یکی از صحابۀ اثرگذار در تاریخ صدر اسلام چه در زمان حیات رسول‌اللّه صلی الله علیه و آله و چه بعد از شهادت ایشان، «زبیربن‌عوام» است که از مهاجران بود و با پیامبر صلی الله علیه و آله نسبت فامیلی داشت. مادر او «صفیّه» دختر عبدالمطلب بود. لذا او پسرعمۀ پیامبر صلی الله علیه و آله بودمحسوب می‌شد. 🔸می‌گویند روزی زبیربن‌عوام با یکى از انصار (مسلمانان مدینه) بر سر آبیارى نخلستان‌هاى خود که در کنار هم قرار داشتند، اختلافى پیدا کرده بود. هر دو براى حل اختلاف، خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله رسیدند. از آنجا که باغستان زبیر در قسمت بالاى نهر و باغستان انصارى در قسمت پایین نهر قرار داشت، پیامبر صلی الله علیه و آله به زبیر دستور داد: اوّل او باغ‌هایش را آبیارى کند و بعد مسلمان انصارى (و این مطابق همان سنتى بود که در باغ‌هاى مجاور هم جریان داشت). اما مرد انصارى به‌ظاهر مسلمان از داورى عادلانۀ پیامبر صلی الله علیه و آله ناراحت شده و گفت: آیا این قضاوت به خاطر آن بود که زبیر عمه‌زادۀ توست؟! پیامبر صلی الله علیه و آله از این سخن بسیار ناراحت شدند، به حدّى که رنگ رخسار مبارکشان دگرگون شد. در این موقع آیۀ 65 سورۀ نساء نازل شد. 🔸خداوند می‌فرماید: فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا به پروردگارت سوگند که آنان مؤمن حقیقی نخواهند بود، مگر آنکه تو را در آنچه میان خود نزاع و اختلاف دارند، به داوری بپذیرند؛ سپس از حکمی که کرده‌ای، در وجودشان هیچ دل‌تنگی و ناخشنودی احساس نکنند، و به طور کامل تسلیم شوند. زمانی در زمرۀ «يُؤۡمِنُونَ» خواهید بود که در مقابل هر حکمی که از پیامبر خدا؟ص؟ می‌شنوید، حتی اگر به مذاقتان خوش نیاید، «وَيُسَلِّمُواْ تَسۡلِيمٗا» باشید. https://eitaa.com/fatemi222/12666
✋اقناع اندیشه بیان رهبر معظم انقلاب در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» مقام معظم رهبری در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» در تبیین این آیه می‌فرمایند: از مهم‌ترین شاخص‌های ایمان واقعی، ایمان‌آوردن به همۀ دستورات الهی و عدم گزینش بین آنهاست. پایبندی در برابر حکم رسول الهی در مشاجرات و موارد اختلافی نیز جلوۀ دیگری از همان ایمان به خدا می‌باشد. ♦️ایمان گزینشی نیست نمی‌توانی خود را در دایرۀ ایمان به خدا قرار دهی و مدعی باشی ایمان آگاهانه به همراه عمل داری، اما فقط در بعضی زمان‌ها و بعضی مکان‌ها! آنجا که ایمان برای او منفعت دارد، مؤمن است؛ اما آنجا که به‌ظاهر نفعی از ایمانش نمی‌برد و ایمان دست‌‌وپای او را برای به‌دست ‌آوردن خواسته‌های نفسانی‌اش می‌بندد، ایمان را نادیده می‌گیرد. 🔸آنچه از این آیه و مضمون آیات دیگر قرآن کریم برداشت می‌شود، این نکتۀ مهم است: در چگونگی شکل گرفتن ایمان به خداوند منّان و چگونگی ادامه دادن زندگی ایمانی مؤمنان، ایمان گاه‌به‌‌گاه و دل‌بخواهی معنا ندارد. مؤمن است، هیئتی است! اما در نماز جماعت مدرسه شرکت نمی‌کند! دختر محجبۀ باحیای خانواده است، اما وقت ورود به مدرسه، چادرش را برمی‌دارد؛ چرا؟! چون بچه‌های کلاس او را دست می‌اندازند! ایمانش را وقت ورود به مدرسه پشت درب حیاط می‌گذارد و هنگام برگشتن به خانه دوباره برمی‌دارد. ایمان او گاه‌به‌‌گاه و دل‌بخواهی است. 🔸می‌بینی فردی خود را مؤمن به انقلاب و آرمان‌های امام خمینی؟رح؟ و شهدای جلیل‌القدر نشان می‌دهد، اما فقط تا جایی که ایمانش منافع او را به خطر نیندازد. آنجا که باید از آبرویش برای دفاع از نظام هزینه کند، خبری از آرمان‌های انقلابی‌اش نیست. آنجا که دفاع از نظام اسلامی و آرمان‌های آن، میز کارش را تهدید می‌کند، همۀ ایمانش را فراموش می‌کند. می‌بیند اگر خود را مؤمن به ارزش‌های مذهبی نشان دهد، در محل کار جایگاهی ندارد. آنجا که باید از مال و کار و آبرو و... برای ایمانش خرج کند، دیگر خود را مؤمن نمی‌داند. چنین ایمانی در فرهنگ قرآن یک ریال ارزش ندارد. 🔸تعهدات مؤمن، بر اساس منفعت‌طلبی نیست. مؤمنی که می‌خواهد قرآن را زندگی کند و بر اساس ملاک و معیار قرآن مؤمن بماند و از نتایج ایمانش بهره ببرد، در مقابل همۀ احکام خدا و در همه جا احساس تعهد می‌کند. به عبارت دیگر: تعهد مؤمن، همگانی، همه‌جایی و همیشگی است. بسته روز پنجم ماه مبارک https://eitaa.com/fatemi222/12666
✍️به این نکته در داستانی بسیار زیبا اشاره شده است. می‌گویند: حکیمی فرزندی پرخور داشت و پیوسته او را از بسیار خوردن نهی کرد و نصیحت نمود که سیری زیاد شخص را رنجور می‌کند. فرزند گفت: ‌ای پدر! نشنیدهای که خداوند در قرآنش چنین دستور فرموده: «وَكُلُواْ وَٱشربُواْ »؛ بخورید و بیاشامید؟ گرسنگی مرد را می‌کشد. اهل دقت و ظرافت گفته‌اند: به سیری مردن، به که گرسنگی بردن. (یعنی انسان از سیری بمیرد، بهتر است از اینکه گرسنگی بکشد). پدر گفت:‌ ای فرزند! اندازه نگه‌دار و آیۀ کریمه را به طور کامل تلاوت کن که فرمود: «وَكُلُواْ وَٱشربُواْ وَلَا تسرفُوٓاْۚ». «کُلوا و اشربوا» حلقۀ گوش کرد «و لاتُسرفوا» را فراموش کرد ✋پرورش احساس 🔹از این ایمان گاه‌‌به‌گاه و دل‌بخواهی در روایات اهل‌‌بیت علیهم السلام بسیار نهی شده است. روایتی را از امام صادق ع در ذیل همین آیۀ مورد بحث دیدم؛ حقیقتاً ترس همۀ وجود مرا دربرگرفت می‌فرماید: «وَاللَّهِ لَوْ آمَنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ وَأَقَامُوا الصَّلَاهْ وَآتَوُا الزَّکَاهْ ثُمَّ لَمْ یُسَلِّمُوا لَکَانُوا بِذَلِکَ مُشْرِکِینَ»؛ به خدا سوگند، اگر به خدای یکتا ایمان بیاورند و نماز به‌‌پا دارند و زکات دهند، امّا در برابر خداوند تسلیم نشوند، به خاطر این عمل خود، مشرک خواهند بود. «ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآیَهْ...»؛ سپس همین آیۀ 65 سوره نساء را تلاوت کردند. 🔹امام معصوم ع قسم جلاله یاد می‌کند که عده‌ای نماز می‌خوانند، زکات می‌دهند، اما مشرک خواهند بود؛ چرا؟! چون در برابر خدا تسلیم نیستند «وَيُسَلِّمُواْ تسلیما» را ندارند. ایمان گاه‌‌به‌گاه و دل‌بخواهی دارند. 🔹ترس این روایت در این‌جاست که اگر نگوییم خیلی، باید بگوییم بعضی از ما که سالیان طولانی مدعی ایمان به پروردگار هستیم، ایمانمان این‌گونه شکل گرفته است. اهل نماز است؛ به فقرا کمک می‌کند؛ اما شب عروسی خودش، خواهر یا برادرش، فرزندانش، نوه‌هایش، برای خدا شریک قائل می‌‌‌شود و دنبال هوای نفس خود می‌‌‌رود. «أَرَءَیتۡ مَنِ ٱتَّخَذَ إِلَٰهَهُۥ هَوَىٰهُ أَفَأَنتَ تَكُونُ عَلیهِ وَكِيلًا». آيا ديدى آن كسى را كه معبود خود را هواى نفس خويش قرار داده است؟! 🔹یا خدای نکرده شرک داریم یا برخی جاها کفر داریم؛ یعنی خدای در مسجد را می‌‌‌بینیم، ولی خدای در منزل را نمی‌‌بینیم! نماز جماعت اول وقتش در مسجد ترک نمی‌شود؛ به انجام مستحبات مقیّد است؛ غالب روزهای ماه رجب و شعبان را روزه گرفته، اما بداخلاق است؛ زبانش بسیار به فحش و ناسزا می‌چرخد؛ همسر و فرزندانش از اخلاق بد او در عذاب‌اند. 🔹ادعای ایمان دارد؛ به امر خدا و پیغمبر خدا؟ص؟ با دل و جان گوش می‌دهد؛ اما چند سال است سر مسئلۀ ارثیۀ پدری با برادر کوچک‌تر قطع رحم کرده است. عجب! شما مگر مؤمن نبودی؟! مگر پیامبر خدا؟ص؟ نفرمودند: «لَاتَقْطَعْ رَحِمَکَ وَ اِنْ قَطَعَتْکَ‌»؛ رابطۀ خود را با محارم و خویشانت قطع نکن؛ حتی اگر آنان با تو قطع ارتباط کرده باشند. 🔹«إنّ الملائكةَ لاتَنزِلُ على قَومٍ فيهِم قاطِعُ رَحِمٍ»؛ ملائکۀ الهی در میان مردمی‌ که در میان آنها قطع‌کنندۀ رابطه با خویشاوندان وجود داشته باشد، نازل نخواهند شد. پس ایمانت به رسول خدا ص کجا رفت؟! 🔹چنین فردی که ایمان گاه‌به‌گاه و دل‌بخواهی دارد، به تعبیر امام صادق؟ع؟ مشرک خواهد بود. او قرآن را زندگی نکرده و مصداق بارز «لَايُؤمِنُونَ» در آیۀ مورد بحث است؛ چون «وَيُسَلِّمُواْ تسلیما ۡ» ندارد. 📚‌‌ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/fatemi222/12485
✋رفتارسازی جدا نبودن دین و سیاست از یکدیگر در اسلام 🔹دین مانند یک مجموعه چرخ‌دنده‌های به‌هم‌پیوسته است. اگر برخی از این چرخ‌دنده‌ها را برداشتی یا عوض کردی، به‌درستی کار نمی‌کند. سیاست و اقتصاد و خانواده و عبادت و... همه باید دینی باشد تا در لایۀ فردی و جمعی به توفیق برسیم. خیلی‌ از مشکلات امروز ما به علت همین انتخابگری ماست. مثلاً اقتصادمان از فلان مکتب غربی است، ولی در هیئت و مسجد و نماز جمعه برای برکت و رزق دعا می‌کنیم! اینها التقاط است و جواب نمی‌دهد. 🔹اسلام و قرآن برای تمام مراحل و جنبه‌های زندگی انسان برنامۀ دقیق دارد. سبک زندگی کاملی است که حتی برای ریزترین آداب مانند لباس پوشیدن و مهمانی رفتن و... برنامه دارد. پس اسلام، هم برای جنبه‌های بندگی و سبک و هم مباحث حکومتی و اداره جامعه برنامه دارد. بسیاری از آیات قرآن به مباحث حکومت‌داری و سیاسی اشاره کرده است. حال اگر بخواهیم آن قِسم از اسلام و قرآن را که برای عبودیت است، قبول کنیم و قسمت سیاست و حکومت‌داری را قبول نکنیم، مصداق ایمان گزینشی می‌شود که از رسیدن به سعادت جلوگیری می‌کند. ♦️بزرگواران! 🔸یکی از مصداق‌های بزرگ و خطرناک ایمان گاه‌به‌گاه و دل‌بخواهی یا ایمان گزینشی که از دیرباز تاکنون محل بحث بیشتر محافل شیعه بوده و خواهد بود، بحث «جدایی دین از سیاست» است. خیلی‌ها می‌خواهند بخش سیاسی و اجتماعی اسلام را از این برنامه و سبک زندگی دقیق الهی جدا کنند و دین را به مباحث عبادی و فردی تقلیل دهند. عده‌ای اسلام را فقط مسئلۀ فردی دانستند و سیاست را از اسلام گرفتند. این، همان چیزی است که امروزه در بسیاری از جوامع اسلامی و در معارف دنیای مهاجمِ مستکبرِ مستعمرِ غربی ترویج می‌شود که: «اسلام از سیاست جداست!» 🔸سیاست را از اسلام گرفتند؛ درحالی‌‌‌که نبیّ مکرم اسلام ص در آغاز هجرت، در اولین زمانی که توانست خود را از دشواری‌های مکه نجات دهد، اولین کاری که کردند، کاری سیاسی بود. بنای جامعۀ اسلامی، تشکیل حکومت اسلامی، تشکیل نظام اسلامی، تشکیل قشون اسلامی، نامۀ به سیاستمداران بزرگ عالم، ورود در عرصۀ سیاسی عظیم بشری آن روز، سیاست است. چطور می‌شود اسلام را از سیاست جدا کرد؟! چطور می‌شود سیاست را با دست هدایتی غیر از دست هدایت اسلام، معنا و تفسیر کرد و شکل داد؟! «ٱلَّذِينَ جَعَلُواْ ٱلۡقُرۡءَانَ عِضِينَ» بعضی قرآن را تکه‌پاره می‌کنند. «نُؤۡمِنُ ببعض وَ نکفر ببعض» به عبادت قرآن ایمان می‌آورند؛ اما به سیاست قرآن ایمان نمی‌آورند! «لَقَدۡ أَرسلنا رُسُلَنَا بِالبینات وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکتاب وَ المیزان لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ بالقسط» قسط چیست؟ قسط یعنی استقرار عدالت اجتماعی در جامعه. چه کسی می‌تواند این کار را انجام دهد؟ تشکیلِ یک جامعۀ همراهِ با عدالت و قسط، یک کار سیاسی است؛ کارِ مدیران یک کشور است. این، هدف انبیاست. نه فقط پیغمبر ما؟ص؟، بلکه عیسی و موسی و ابراهیم و همۀ پیغمبران الهی علیهم‌السلام برای سیاست و برای تشکیل نظام اسلامی آمدند. آن‌‌‌وقت عده‌ای از روی مقدس‌مآبی عبایشان را جمع کنند و بگویند: ما به سیاست کاری نداریم! مگر دین از سیاست جداست؟! درواقع اگر کسی بخواهد قرآن را زندگی کند، با توجه به آیات قرآن کریم و همین آیۀ مورد بحث امروز ما، نمی‌تواند دین را از سیاست جدا بداند. شاید برخی از مسئولان در کارشان اشتباه می‌کنند یا به بعضی از اتفاقات سیاسی در کشور نقد داشته باشیم یا عملکرد بعضی از سیاسیون را نمی‌پسندیم، اما نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که پس دین از سیاست جدا باشد؛ چون این نتیجه‌گیری مصداق بارزِ نداشتن ایمان به آیات کلام‌‌‌اللّه مجید است. ♦️دشمن، مروّج نگاه جدایی دین از سیاست نکته مهم این است که ترویج این نگاه در جامعه از جانب دشمن صورت می‌گیرد و جدایی دین از سیاست، هدف اصلی دشمن است؛ زیرا از حکومت ظلم‌ستیز اسلامی می‌ترسد. یکی از عزیزان جریانی را برای من نقل کرد که مضمون آن قطعاً درست است. ایشان می‌گفت: به سفیر انگلیس گفتند که کنار سفارت انگلیس مجلس روضه می‌گیرند. او در جواب گفت: اگر از این مجالسی است که مسائل سیاسی را می‌گویند، با دسیسه‌ای جلوی برگزاری آن را بگیرید، اما اگر به سیاست کاری ندارند، بگذارید تا صبح گریه کنند؛ چون برای ما خطری ندارند ! اگر بخواهیم به قرارمان عمل کنیم و قرآن را زندگی کنیم و «وَيُسَلِّمُواْ تسلیما» در آیۀ 65 سورۀ نساء را عمل کنیم، نمی‌توانیم دین را از سیاست جدا بدانیم. 📚‌‌ایمان و پایبندی دائمی به تعهدات┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/fatemi222/12666
📚بسته معرفتی روز پنجم ماه مبارک ✅شرح دعای روز پنجم(شرایط استغفار ) https://eitaa.com/fatemi222/5363گام پنجم هدایت درقرآن ازجزء پنجم 🔹اولویت‌بندی در احسان https://eitaa.com/fatemi222/5365 🔹بدی‌ها از شماست https://eitaa.com/fatemi222/5366 🔹آتش حَسَد را جدّی بگیریم https://eitaa.com/fatemi222/5367 🔹امانتداری https://eitaa.com/fatemi222/5368 🔹راضی باشیم https://eitaa.com/fatemi222/5369تفسیر آیه پنجم زندگی با آیه ها ایمان و پایبندی دائمی به تعهدات وشان نزول جالب درباره زیبر https://eitaa.com/fatemi222/12667 ایمان گزینشی نیست https://eitaa.com/fatemi222/12668 مگه میشه مومن مشرک باشه؟ https://eitaa.com/fatemi222/12669 رابطه دین و سیاست؟ وچرا دشمن مروج جدایی دین از سیاست هست؟ https://eitaa.com/fatemi222/12670 احکام کفارات روزه https://eitaa.com/ahkam31/984 📚‌‌ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/fatemi222/12485 📡حداقل برای یک👆گروه ارسال کنید
منبرک فاطمی
📚بسته معرفتی روز پنجم ماه مبارک ✅شرح دعای روز پنجم(شرایط استغفار ) https://eitaa.com/fatemi222/536
سلام دم افطار التماس دعای مخصوص حداقل برای یک گروه ارسال بفرمایید 🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 عشق یعنی صاحب ایمان شدن عشق یعنی بی‌خبر مهمان شدن عشق یعنی قم، عشق یعنی جمکران عشق یعنی مهدی صاحب زمان 🌹اللهم عجل لولیک الفرج🌹 إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعیداً وَ نَراهُ قَریباً ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🍃🌹🍃 @fatemi222
5.mp3
12.46M
سطر پنجم 🍃🌹🍃 @fatemi222
فرازی از تفسیر ایات جزء (پنجم ) قران مجید ⚘⚘⚘⚘⚘⚘ ‍ 🌸🍃﷽🌸🍃 ✍️ بزن تو سرش 🦂 عقرب میتونه با نیشش، جان آدم رو بگیره، ولی همین عقرب رو ما میتونیم با یک لنگه کفش بکُشیم 🦂👞 ❌ پس نمیشه گفت چون عقرب میتونه جانِ ما رو بگیره، قویه! درستش اینه که بگیم؛🦂 عقرب موذی است. 🔚 هم همینطوره، موذی هست اما قوی نیست❌ ⚠️ولی اگر ما بهش رو بدیم، دیگه وِلِمون نمیکنه😱 چون قسم خورده که هر كسی رو به یه نحوى گمراه کنه! 👈بعضیا رو با بدعت در دين، تغییر در آفرینیش، یا با و طولانی و... 😈 وادارمون میکنه که برای رسیدن به آرزوهامون هر کاری بکنیم. ✅ شیطان گفت:👇 🕋وَ لَأُضِلَّنَّهُمْ وَ لَأُمَنِّیَنَّهُمْ وَ لَآمُرَنَّهُمْ(نساء/ ۱۱۹) ⚡️و آنان را سخت گمراه و دچار آرزوهاى دور و دراز خواهم کرد و وادارشان میکنم به ...... 🕋يَعِدُهُمْ وَيُمَنِّيهِمْ ۖ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا( نساء/١٢٠) ⚡️شیطان به آنان وعده میدهد، و در آرزوها‌(ی سراب‌وار) می‌اندازد، و جز وعده فریبنده به آنان نمیدهد. 👆اینطوری میشه که بعضیا فریب میخورند و به هوای گندم ری🌾، چه کارهایی که نمیکنند⁉️ ➖با وعده ویزا، آتیش به پا میکنند!🔥 ➖ روسری از سر برمیدارند👱‍♀( اونایی که سبک زندگی غربی است) ➖ میگن و سازی میکنند! ➖با شعارها و خشونت‌ها دانشگاه‌ها رو به‌هم میریزند!👨‍🎓✌️ ➖برای رسیدن به وضعیت اقتصادی بهتر، به هر گناهی میشن و... 👆اونایی که بهشون داده با این‌کارها، بعدش بهتر زندگی میکنید و ‌تر میشید و به میرسید❗️ 😈 ✅ بیایید بزنیم تو سر شیطون👊👞 و بگیم؛ و آسایش، خوبیه اما به شرطها و شروطها ( به شرطی که برای رسیدن بهش از دور نشیم) ⚘⚘⚘⚘⚘⚘ 🍃🌹🍃 @fatemi222
فرازی از تفسیر ایات جزء (پنجم ) قران مجید ⚘⚘⚘⚘⚘⚘ 🌸🍃﷽🍃🌸 ✍ طرفداری بیجا گاهی بعضیا به یک گروه انقدر علاقه دارند که تمام تلاششون رو میکنند تا اونا رو نگهدارند.❤️👌 👈تا جایی که و رو زیرپا میذارند و برای حمایت و بالابردن ارزشِ اونها، بیخودی ازشون میکنند! 🤬 بعدش هم خیلی جالب، خوب بودن بهشون دست میده و تو ذهشون میگن اصلِ کاری اینه، بقیه رو میخوام چیکار⁉️🤨 🤦‍♂غافل از اینکه این علاقه افراطی که باعث زیرپا گذاشتن میشه، به خاطر پیروی از است! 👇👇👇 🕋 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ وَ لَوْ عَلى‌ أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيراً فَاللَّهُ أَوْلى‌ بِهِما فَلا تَتَّبِعُوا الْهَوى‌ أَنْ تَعْدِلُوا  وَ إِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً(نساء/۱۳۵) ⚡️اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! همواره بر پا دارنده‌ى باشيد و براى خدا گواهى دهيد، گرچه به خودتان يا والدين و بستگان باشد! اگر(طرفين دعوا) ثروتمند يا فقير باشد، پس خداوند به آنان سزاوارتر است. پس پيرو نباشيد تا بتوانيد به رفتار كنيد. و اگر زبان بپيچانيد (و به ناحق گواهى دهيد) يا (از گواهى به حقّ) اعراض كنيد، پس خداوند به آنچه مى‌كنيد آگاه است! 👇👇👇 📣📣 همیشه به خاطر داشته باشید ما روز با همه‌ی کسانیکه ازشون طرفداری کردیم یا بی‌عدالتی کردیم روبرو میشیم؛↶ 👈 فقیر و ندار، دارا و ثروتمند، استاد، همسایه، همکار، والدین، خواهر، برادر، همسر و و...❗️ 👆روز قیامت همه باید از ما باشند. پس رفتار کنیم. ⚘⚘⚘⚘⚘⚘ 🍃🌹🍃 @fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پسرک حاضرجواب و یخچال حکیم!!! تبیین زیبای آیه پنجم دین‌داری سلیقه‌ای، ممنوع⛔️ 📚‌‌ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/fatemi222/12485
🖼 روز پنجم دین‌داری سلیقه‌ای، ممنوع⛔️ ☀️و يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْض‏ ⚠️[نشانه آن‌هایی که به خدا و پیامبر ایمان کامل و واقعی ندارند این است که وقتی با دستورات دینی و پیامبران مواجه می‌شوند] می‌گویند به بعضی ایمان می‌آوریم و به بعضی کفر می‌ورزیم. 📚‌‌ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/fatemi222/12485
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅بیاید فراز روز پنجم رو با هم حفظ کنیم تا دچار دین‌داری سلیقه‌ای نشویم!!! ☀️و يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْض‏ ⚠️[نشانه آن‌هایی که به خدا و پیامبر ایمان کامل و واقعی ندارند این است که وقتی با دستورات دینی و پیامبران مواجه می‌شوند] می‌گویند به بعضی ایمان می‌آوریم و به بعضی کفر می‌ورزیم. 📚‌‌ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/fatemi222/12485
↩️تفسیر کامل آیه های زندگی 🔺روز اول: هدی للمتقین با توضیحات https://eitaa.com/fatemi222/12560 🔺روز دوم :ایمان وتعهد عملی https://eitaa.com/fatemi222/12583 🔺روز سوم ایمان از روی آگاهی https://eitaa.com/fatemi222/12613 🔺روز چهارم(ایمان شرط قدرت) https://eitaa.com/fatemi222/12645 🔺روز پنجم ایمان و تعهدات دائمی https://eitaa.com/fatemi222/12666 🔺روز ششم نورایت ایمان https://eitaa.com/fatemi222/12696 📚‌‌ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/fatemi222/12485 📡حداقل برای یک👆گروه ارسال کنید
تفسیر روز ششم ماه مبارک رمضان 👇
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹جلسۀ ششم: نورٌ علی نور 🔹موضوع؛ایمان واقعی؛ نوری درظلمات ♦️انگیزه‌سازی آیۀ مورد بحث؛ «يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ قَدۡ جَآءَكُم بُرۡهَٰنٞ مِّن رَّبِّكُمۡ وَأَنزَلۡنَآ إِلَيۡكُمۡ نُورٗا مُّبِينٗا» ای مردم! یقیناً از سوی پروردگارتان برای شما برهان [و دلیلی چون پیامبر و معجزاتش] آمد، و نور روشنگری [مانند قرآن] به سوی شما نازل کردیم. (سوره‌ نساء، آیه174) ♦️مقدمه امشب ششمین شب از ماه مبارک رمضان است و بر سر سفرۀ قرآن کریم و با یاری گرفتن از کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»، آخرین شبی است که به مبحث مهم ایمان میپردازیم. 🔹 انشاءاللّه از فردا بحث توحید را شروع خواهیم کرد. در شبهای گذشته، گفتیم که ایمان باید آگاهانه و از روی دلیل و همراه با عمل باشد و همین ایمان اگر گاه‌به‌گاه و دلبخواهی باشد، هیچ فایده‌ای ندارد. یکی از نویدهای چنین ایمانی نصرت الهی و پیروزی برای مؤمنان است. ♦️چمران به روایت همسرش (محبتی که با نقاشی یک شمع شروع شد) 👇 برای ورود به بحث امروز از آیۀ تلاوت شده، داستانی را از چگونگی شروع زندگی عاطفی شهید دکتر مصطفی چمران با همسرش خانم «غاده جابر» برایتان نقل میکنم. همسر شهید چمران میگوید: 🔹روزی امام موسی صدر از من برای همکاری در مدرسۀ صنعتی «جبل العامل» در شهر صور دعوت به همکاری کرد. من گفتم هیچ ارتباط و علاقه‌ای به جنگ ندارم و از این جنگ و خون و کشتار بیزارم؛ ولی آقای صدر گفت: نزد دکتر چمران بروید و از نزدیک با مدرسه و کارهای آن آشنا شوید. 🔹من ذهنیتی جز خشونت و جنگ از دکتر چمران نداشتم و از رفتن به آن مدرسه و دیدار با دکتر چمران سر باز زدم. مدتی گذشت. یکی از دوستان خانوادگی، تقویمی را که سازمان «اَمَل» منتشر کرده بود، به من هدیه کرد. شب‌‌هنگام تقویم را نگاه کردم. در هر صفحه، نقاشی زیبایی کشیده شده بود. در یکی از این صفحات نقش شمع کوچکی در تاریکی رسم شده بود که توجهم را به خود جلب کرد. نور کوچکی از آن شمع می‌تابید و در زیر آن با خطی زیبا نوشته شده بود: «من ممکن است نتوانم این تاریکی را از بین ببرم، ولی با همین روشنایی اندک، فرق ظلمت و نور حق و باطل را نشان میدهم، و کسی که به دنبال نور است، این نور هر چقدر کوچک باشد، در قلب او بزرگ خواهد بود». 🔹 این تصویر بر من تأثیر بسیار گذاشت و بسیار گریستم؛ تا اینکه روزی برای نخستین بار به آنجا رفتم. وقتی دکتر چمران را دیدم، لبخندی بر لب داشت و آرامش و پاکی در چشمانش موج می‌زد؛ درحالی‌‌که تصویر ذهنی‌ام از او به خشونت و جنگ آمیخته بود. او چنان با تواضع و تبسم با ما سخن می‌گفت که گویا مدت‌هاست ما را می‌شناسد. 🔹وقتی متوجه شدم آن نقاشی شمع در تاریکی را دکتر چمران کشیده است، برایم عجیب بود. چمرانی که در جنگ و خون شناور است، چگونه توانسته این اثر هنری را به وجود آورد؟! یک جاذبۀ خدایی در دکتر چمران بود که همه را به سوی خود جذب می‌کرد و من هم شروع به همکاری کردم. 🔹من حجاب درست و حسابی نداشتم. یادم هست روزی در حالی که در یک روستا درون خودرویی نشسته بودیم، دکتر چمران هدیهای به من داد و آن هدیه یک روسری گُلدار بود. چمران لبخند زیبایی زد و به من گفت: بچهها دوست دارند شما را با روسری ببینند. من از همانجا روسری را روی سرم گذاشتم. پس از گذشت نُه ماه از آشنایی‌ام با دکتر چمران، ایشان به من پیشنهاد ازدواج داد. 🔹اینکه نقاشی یک شمع در تاریکی و یک دستنوشته، جریان زندگی یک دختر لبنانی را تغییر میدهد و نور هرچند اندک آن شمع، او را تحت تأثیر قرار داده، سمت و سوی زندگیاش را به سمتی می‌کشاند که همسر یک شهید شود و با مصطفی چمران زندگی عارفانه و عاشقانۀ الهی را تجربه کند، بسیار جالب و فوق العاده است. 🔹ششم(نوری در ظلمت) https://eitaa.com/fatemi222/12690
✋اقناع اندیشه اگر خالق هستی بخواهد نوری را در تاریکی دنیا مانند نقاشی شمع در تاریکی شهید چمران برای مخلوق خود قرار دهد، تا جریان زندگی بندگان تغییر کند، آن نور چیست؟ 🔺کدام نور از جانب پروردگار برای ما قرار داده شده تا ما را در تاریکیهام تحت تأثیر قرار دهد و مسیر ادامۀ زندگی‌مان را به سمت دیگری بکشاند؟ 🔺خدا اگر بخواهد نوری در تاریکی نقاشی کند، آن نور چیست؟ 🔺آن نور در نظام تحت فرمان خداوند، قرآن است؛ لذا فرمود:«وَأَنزَلنا إِلیکمۡ نُورٗا مُّبِينٗا» ؛ و نور روشنگری [مانند قرآن] به سوی شما نازل کردیم. 🔺علامه طباطبائی در تفسیر آیۀ فوق در «المیزان» مینویسد:مراد از نور، چيزى به جز قرآن نمى‌تواند باشد؛ چون درباره‌اش فرموده «وَأَنزَلنا إِلیکمۡ نُورٗا مُّبِينٗا. ممكن هم هست مراد از برهان نيز قرآن باشد و اين دو جمله بنابراين مؤكد يكديگرند. اين احتمال هم هست كه مراد از كلمۀ «برهان» رسول خدا؟ص؟ باشد. 🔺در خطبۀ 198 نهج البلاغه حضرت امیرع در بیان ویژگیهای قرآن میفرماید: ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَيْهِ الْكِتَابَ نُوراً لَا تُطْفَأُ مَصَابِيحُهُ وَ سِرَاجاً لَا يَخْبُو تَوَقُّدُهُ ؛ سپس قرآن را بر او نازل فرمود؛ قرآن نورى است كه خاموشى ندارد و چراغى است كه درخشندگى آن زوال نپذيرد. 🔺در داستان مشهور و یقینی «کربلایی کاظم ساروقی» که در قبرستان آشیخ عبدالکریم قم (یا همان قبرستان نو) دفن هستند، این مطلب آمده که این پیرمرد کشاورز بی‌سواد فقط می‌توانست متن قرآن را بخواند و هر متن عربی دیگری جلوی ایشان می‌‌گذاشتند، نمی‌‌توانست بخواند. پرسیدند چرا؟ جواب داده بود: چون متن قرآن نور دارد، ولی متن‌‌‌‌های عربی دیگر نور ندارد! 🔺حتی در مصاحبه‌‌‌ای که فرزند ایشان با یکی از خبرگزاری‌‌‌‌ها داشت، نقل می‌‌کند که یک کتاب ادبیات عرب به نام «مغنی اللّبیب» را به ایشان نشان می‌‌دهند و می‌‌گویند این قرآن است. ایشان می‌‌گوید: خیر، این‌گونه نیست و من کلمات قرآن را به صورت نور می‌‌بینم. چند صفحه کتاب را ورق می‌‌زند و به یک آیه قرآن برمی‌خورد و می‌‌گوید: این آیه قرآن است. می‌‌گفت: دیگر کلمات تاریک است و این نورانی است و آیه قران همین است. مؤلف کتاب قرآن را شاهدمثال برای بحث ادبیاتی‌اش آورده بو نوشته بود که این شاهدمثال در این آیه فلان است و یک کلمه به آیه اضافه کرده بود. کربلایی کاظم گفته بود: این «ثمّ» که اینجا آورده شده، آیه قرآن نیست، و مابقی کلمات آیه قرآن است! 🔺 به کربلایی کاظم می‌‌گویند: نویسنده این کتاب فرد بزرگی بوده است. کربلایی کاظم می‌‌گوید: هر که می‌‌خواهد باشد؛ این کتاب قرآن نیست! در آن صحنه‌‌‌ای هم که ایشان در آن امامزاده، در یک لحظه حافظ کل قرآن می‌‌شود، قرآن را به صورت نور مشاهده می‌‌کند و حافظ آن می‌‌شود. 🔺ششم(نوری در ظلمت) https://eitaa.com/fatemi222/12690
♦️رفتارسازی سؤالی که در پایان مباحث ایمان، پاسخ به آن اهمیت دارد، این است که وقتی کسی قرآن را زندگی کند و ایمان با همۀ شرایط بیان شده را برای خودش حاصل کند، چگونه میتواند این ایمان را حفظ کند؟ 🔹همیشه مهمتر از به دستآوردن هر چیزی، حفظ آن است. به قول فوتبالیها: رسیدن به قهرمانی سخت است، اما سختتر از آن، حفظ آن قهرمانی و تکرارش است. 🔹ایمان نیز همین‌‌گونه است. ایمان حاصل شد؛ اما چگونه حفظش کنیم؟ ازبین بردن رذایل، در حفظ ایمان، بسیار اهمیت دارد. مانند آن کشاورزی که وقتی می‌خواهد بذری بکارد، اول زمین را از علف‌های هرز خالی می‌کند و بعد زمین را شخم می‌زند تا آمادۀ کشت دانه کند. 🔹قلب و روح انسان هم که جایگاه ایمان است، اگر از علف هرز گناه و رذایل اخلاقی پر باشد، هیچ‌وقت بذر ایمان در آن رشد نمی‌کند و اگر هم رشد کند، تنومند و قوی نمی‌شود و به محصول نمیرسد. 🔹در روایات، برخی از رذایل اخلاقی نابودکنندۀ ایمان معرفی شده است. امام صادق ع می‌فرماید: إذا اتَّهَمَ المؤمنُ أخاهُ انْماثَ الإيمانُ مِن قلبِهِ كما يَنْماثُ المِلحُ في الماءِ »؛ هرگاه مؤمن به برادر خود تهمت بزند، ايمان در قلب او آب مىشود؛ همچنان كه نمك در آب حل مىشود. 🔹همین رذیلۀ تهمت که به بیان امام صادق ع ایمان ما را از بین میبرد، بسیاری از ما در زندگی مبتلا به آن هستیم. 🔹 اگر قرار بگذاریم ـ به حق همین قرآنی که از اول ماه مبارک رمضان میخواهیم آن را زندگی کنیم ـ همین یک رذیلۀ اخلاقی تهمت را از خودمان و جامعه دور کنیم، خیلی اتفاقهای قشنگ میافتد. قرآن را زندگی کنیم، نورٌ علی نور میشود. 🔹ششم(نوری در ظلمت) https://eitaa.com/fatemi222/12690
✋قرآن، نوری در تاریکی‌های زندگی ما 🔺آنجا که به واسطۀ القائات دوست و دشمن، از آیندۀ زندگی خود در کشور ناامید میشویم و به خیال باطل، خود را در بیابان تاریک بی آب و علفی فرض میکنیم، به گونهای که خیلی از ما گمان میکنیم مشکلات کشور به هیچوجه حل شدنی نیست و کشور مثل کشتی در گل فرو رفته و از حرکت ایستاده است، اینجا قرآن مانند نور عمل میکند و مسیر را روشن میگرداند؛ چون خودباختگی و ناامیدی در مبانی قرآنی جایی ندارد. 🔺بانکی ها وقتی بخواهند بفهمند که اسکناسی جعلی است یا اصلی، حرف شما را گوش نمیدهند؛ حرف هیچ کس را گوش نمیدهند؛ بلکه آن را در برابر نور ماورای بنفش قرار می‌دهند و هر چه نور نشان بدهد، همان را قبول می‌کنند؛ حتی اگر تمام عالم بگوید اصلی است؛ رئیس بانک مرکزی بگوید اصلی است. پس هر چه نور بگوید. «وَأَنزَلنا إِلیکمۡ نُورٗا مُّبِينٗا یعنی همین. هر چه دارید به قرآن عرضه کنید که حقیقتها را برای شما روشن میکند و برملا میسازد. آنکه قرآن را زندگی کرده و این نور مبین را در زندگیاش جریان داده است، ناامید و مأیوس نمیشود. 🔺میبیند در کشورش مشکل اقتصادی هست؛ مشکل اجتماعی هست؛ مشکل سیاسی و فرهنگی هست؛ میبیند فقر و بی‌کاری بعضی را؛ میبیند عدهای به نان شب محتاج اند و عدهای از سر شکم سیری آروغ مستی میزنند و بر سر کیفیت غذای سگ و گربه خانگی‌شان چانه می‌زنند. 🔺می‌بیند همۀ اینها را؛ اما نه خود مأیوس و ناامید میشود و نه دیگران را از آیندۀ کشور ناامید میکند؛ بلکه میجنگد؛ تلاش میکند و از مسئولان ذیربط مطالبه گری میکند. 🔺نور قرآن نه‌‌فقط در مسائل اجتماعی، بلکه در همۀ ابعاد زندگی ما جریان دارد؛ حتی در سنجش اعمال و رفتار و افکار و احساساتمان قبل از رسیدن زمان سنجش در دادگاه عدل الهی. ♦️واقعی یا جعلی؟ فرض کنید یک واحد آپارتمان را بنابر علتی به فردی فروختهاید و کلّ قیمت فروش این واحد را در قالب اسکناسهای صددلاری در یک کیف دریافت کرده، سند آپارتمان را به نام خریدار زده‌اید. چند وقتی که میگذرد و برای تبدیل دلارهای‌تان به ریال، به صرافی مراجعه میکنید، تازه متوجه میشوید تمام آن صددلاریها جعلی است. اعمال عبادی، سیاسی، اجتماعی و در یک کلام، همۀ آنچه در حیطۀ رفتار از ما سر میزند، مانند آن اسکناسهای صددلاری است و میزان و عرصۀ حساب و کتاب خداوند مانند آن صرافی. 🔺همانطور که صراف هنگام تبدیل کردن دلار به ریال، اعتبار اسکناسهای ما را میسنجد تا از واقعی بودن آن اطمینان حاصل کند، در دادگاه عدل الهی نیز تمام آنچه از اعتقادات، احساسات، عبادات و... با خود به عرصه قیامت آورده‌ایم، سنجیده میشود تا معلوم شود که واقعی بوده است. 🔺عاقل کسی است که هنگام تحویل گرفتن دلارها و قبل از رفتن به صرافی، بسنجد و ببیند دلارهایش واقعی است یا جعلی. دربارۀ همۀ آنچه در میزان الهی سنجیده میشود نیز همینگونه است. عاقل کسی است که قبل از حاضر شدن در محضر الهی، بسنجد و ببیند آنچه از اعتقادات، احساسات، عبادات و... 🔺میخواهد از این دنیا به همراه خود ببرد، واقعی و خالص است یا جعلی و پوچ. قرآن آن نوری است که ملاک سنجش واقعی بودن یا نبودن داشته های ما در دنیاست. نمازت را با ملاک قرآن بسنج و ببین آیا واقعی است؛ روزهات را؛ رأی دادن یا رأی ندادنت را؛ اعتقادات را. 🔺اینکه عدهای امروز در قالب «اسلام رحمانی» این عقیده را نشر میدهند که عذاب و جهنمی در کار نیست و خداوند دوستداشتنی ما اصلاً نمیتواند جهنمی درست کند و بندگانش را در آن عذاب دهد، همین عقیده را با قرآن بسنج و ببین واقعی است یا نادرست. 🔺نور قرآن علاوه بر ملاک سنجش اعمال، عامل نجات انسانها هم هست. قرآن، نوری در تاریکیهای زندگی ماست. آن‌که در باتلاق گناه فرو رفته، نور ایمان در سرزمین وجودش خاموش است. در زمانی که حتی فکرش را هم نمیکند، قرآن مانند نوری راه‌گشا راه را از بیراهه به او نشان میدهد. 🔺و این‌جاست که فرمایش خداوند معنا پیدا میکند که فرمود: «يَٰأَيُّهَا ٱلنَّاسُ قَدۡ جَآءَكُم بُرۡهَٰنٞ مِّن رَّبِّكُمۡ وَأَنزَلنا إِلیکمۡ نُورٗا مُّبِينٗا» قرآنی که به‌عنوان نور مبین برای ما نازل شده است، وقتی کسی این قرآن را زندگی می‌کند؛ نوری می‌شود مانند نور شمع که در بیابان تاریک، ما را به منزل مقصود برساند. در آیه 15 سوره مائده هم می‌‌فرماید: «قَدۡ جَآءَكُم مِّنَ ٱللَّهِ نُورٞ وَكِتَٰبٞ مُّبِين»؛ بى‏ترديد از سوى خدا براى شما نور و كتابى روشنگر آمده است‏. این کتاب فقط نور نیست؛ بلکه شفای بیماری‌‌‌‌های قلبی هم هست: «وننزل من القرۡءان ما هو شفاءٞ ورحمه للموۡمنينۙ. یعنی بیماری‌‌‌‌های قلبی مثل کبر حسد و... با انس با قرآن درمان می‌‌شود. کسانی که سست‌‌عنصر شده‌‌‌اند، اگر زیاد قرآن بخوانند و با آن انس بگیرند، درمان می‌‌شوند‌: «ان هذا القران یهدی للتی هی اقوم ششم(نوری در ظلمت) https://eitaa.com/fatemi222/12690
♦️پرورش احساس «یُخرجونَهم إلی النّور» 🔹گواه روشن در پیش چشم ما برای « أَنْزَلْنا إِلَيْكُمْ نُوراً مُبِيناً و این حقیقت که قرآن، نور میشود تا انسان را در تاریکیها نجات دهد، مصاحبه ای است که در برنامۀ «ماه عسل» در ماه مبارک رمضان 1394 با «محمد عرب» پخش شد و خبرگزاریهای متعدد کشور آن را منتشر کردند. 🔹شاید یادتان رفته باشد یا کوچکترهای حاضر در جلسه اصلاً ماجرای زندگی او را نشنیده باشند. میگفت: خانوادۀ ما اصلاً مذهبی نبودند و در 14 سالگی به آمریکا مهاجرت کردیم. سبک زندگی خانواده ام طوری بود که خیلی زود با فرهنگ آنجا عجین شدیم. شده بودم یک ملحد و انسانی که ذرهای شریعت و دیانت در وجودش یافت نمی‌شد. بعد از دانشگاه وارد بازار کار شدم. وضع مالی ام خیلی خوب شده بود و با یک جیب پرپول و وقت کافی شروع کردم به خوش‌گذرانی؛ خوشگذرانی‌هایی که از به زبان آوردنشان شرمسارم و تنم به لرزه می‌افتد. همۀ این سالها من غرق در منجلاب گناه بودم. 🔹۲۶ساله که بودم، قصد داشتم یک مسافرت به کشور برزیل بروم. شنیده بودم که یک کارناوال در برزیل برگزار می‌شود که در دنیا معروف است. موقع خداحافظی از خواهرم، کتابی آورد و مرا از زیر آن رد کرد. گفتم: «این چه کاری است؟» جواب داد: «این قرآن است؛ برای اینکه به سلامت بروی و بازگردی، از زیرِ آن ردت کردم». پاسخ این کار خواهرم را با قهقهه دادم و گفتم: «از تو بعید است که اینقدر خرافاتی باشی. تو فکر می‌کنی این کتاب می‌تواند مرا در مقابل حوادث و خطرات ایمن نگه دارد؟! اینها همه خرافات محض هستند». بعد از این اظهارنظرهای روشن‌فکرمآبانه، در آخر، کتاب قرآن را با خودم به مسافرت بردم؛ به این خاطر که بنشینم آن را مطالعه کنم و از آن عیب و ایراد بگیرم! 🔹عازم برزیل شدم. در هتل کتاب (قرآن) را برداشتم تا فقط برای خسته کردن چشمانم کمی بخوانمش. کتاب با ترجمۀ فارسی بود. از سورۀ بقره شروع کردم تا اینکه به آیه های ۲۳و ۲۴رسیدم؛ آنجا که خداوند می‌فرماید: «اگر کسی به حقانیت این کتاب شک دارد، پس آیه ای مانند آن بیاورد» و در ادامه خطاب به انسانها می‌فرماید: «از حالا تا قیامت فرصت دارید که یک آیه مانند این کتاب بیاورید». این آیه سخت مرا در فکر فرو برد. با خودم گفتم: یعنی بعد از گذشت چهارده قرن هیچ بشری نتوانسته آیه ای مانند این کتاب بیاورد؟! این فکر تنم را به لرزه انداخت. با کنجکاوی بیشتری آیه ها را دنبال کردم. 🔹آن شب نه توانستم بخوابم و نه به کارناوال رفتم! فردای آن روز ساکم را بستم و هتل را ترک کردم. می‌خواستم در یک جای پرآرامش و در سکوت مطلق بنشینم و قرآن را بخوانم. 🔹بزرگواران! روح و قلب این آقا در منجلاب گناه گیر کرده بود و این نوری که او را از این تاریکی خارج کرد و قلب او را روشن نمود، همان نوری است که خدا در این آیه أَنْزَلْنا إِلَيْكُمْ نُوراً مُبِيناً » برای او نازل کرد. نورٌ علی نور ♦️نکتۀ درخور تأمل در انتهای بحث این است: آن کسی که این قرآنِ نور مبین را زندگی میکند و از این منبع عظیم، ایمان همراه با عمل به ملزومات ایمان را به دست میآورد، ایمان آگاهانه، نه مقلّدانه یا متعصبانه را برای خود درست کرده است، ایمان او گاه‌به‌گاه و دلبخواهی نیست؛ بلکه همیشگی است. چنین فردی مورد حمایت و نصرت الهی قرار میگیرد و به پیروزی قطعی میرسد. این‌جاست که نور قرآن و نور ایمان برای مؤمن نورٌ علی نور میشود. هرچه بهتر و بیشتر قرآن را زندگی کنیم و در سایۀ تعالیم قرآن بر ایمانمان بیفزاییم، بیشتر این نورٌ علی نور را حس میکنیم. 🔹قرآن خودش نور است؛ عامل سنجش اعتقادات، احساسات، عبادات و همۀ آنچه در حیطۀ رفتارهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، خانوادگی و... از ما در دنیا سر میزند، همین نور قرآن است. عامل هدایت بسیاری از گمراهان و تغییر در مسیر زندگیشان همین نور قرآن است. حال اگر همین نور قرآن در کنار نور ایمان قرار بگیرد، چه میشود؟ نورٌ علی نور میشود. 🔹در پایان مباحث مربوط به ایمان، بحث امشب ما اهمیت می‌یابد. آن‌‌‌کس که قرآن را زندگی میکند و ایمانش را با ملاکهایی که در این چند شب از آن‌ها بحث کردیم، تنظیم می‌‌کند، دو نور دارد: اولی نور قرآن است و دومی نور ایمان. این‌جاست که برای مؤمن نورٌ علی نور میشود. ششم(نوری در ظلمت) https://eitaa.com/fatemi222/12690
منبرک فاطمی
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹جلسۀ ششم: نورٌ علی نور 🔹موضوع؛ایمان واقعی؛ نوری درظلمات ♦️انگیزه‌سازی آی
تفسیر روز ششم ماه مبارک رمضان ♦️نوری درظلمت(نقاشی شمع شهیدچمران ) https://eitaa.com/fatemi222/12691 ♦️چراکربلایی کاظم قرآن را نور می‌دید؟ https://eitaa.com/fatemi222/12692 ♦️روش مراقبت از ایمان https://eitaa.com/fatemi222/12693 ♦️قرآن شاخص هست یعنی چه؟ https://eitaa.com/fatemi222/12694 ♦️چطور جوان ملحددر برزیل متحول میشود https://eitaa.com/fatemi222/12695
احکام فردا ازدواج 🔹اهداف و احکام ازدواج https://eitaa.com/ahkam31/423 🔹نگاه_نامحرم_در_خواستگاری https://eitaa.com/ahkam31/1124 🔹احکام_ازدواج https://eitaa.com/ahkam31/399 🔹ازدواجهایی_که_حرام_ابدی_اند https://eitaa.com/ahkam31/800 🔹دختر باکره بدون اذن_ولی https://eitaa.com/ahkam31/666 🔹دوستی قبل ازدواج https://eitaa.com/ahkam31/583 🔹ارتباط قبل ازدواج https://eitaa.com/ahkam31/667 🔹چهارنکته درباره اذن پدر درازدواج https://eitaa.com/ahkam31/458 🔹طلاق https://eitaa.com/ahkam31/397 🔺پنج نوع عده https://eitaa.com/ahkam31/1299 🔹ازدواج و رابطه به زن_شوهردار https://eitaa.com/ahkam31/1584 🔹طلاق 2قسم https://eitaa.com/ahkam31/1575 🔹 احکام ربیبه https://eitaa.com/ahkam31/1442 🔹ازدواج خواهر زن https://eitaa.com/ahkam31/1440 🔹بهانه ازدواج https://eitaa.com/ahkam31/1348 🔹ازدواج با فرقه‌های صوفیه https://eitaa.com/ahkam31/1314 🔹موارد وجوب ازدواج https://eitaa.com/ahkam31/1288 🔹امکان ازدواج نیست https://eitaa.com/ahkam31/1138 🔹راههای پیشگیری از نگاه حرام چیست؟ https://eitaa.com/ahkam31/1128