🍄🍄🍄🍃
🍄🍄🍃
🍄🍃
🍃
#ازدواجهایی_که_حرام_ابدی_اند😵😮
📛🔺اگر مردی با علم به این که زنی شوهر دارد یا درعِدّه طلاق یا وفات به سر می برد وی را به عقد خود درآورد ، هم عقد باطل است و هم آن زن برای ابد به او حرام می شود.
👈اما اگر مرد به موارد مزبور جاهل با شد یعنی نداند زن ، شوهر دارد یا عِدّه اش تمام نشده و زن را به عقد خود در آورد عقد باطل است ؛ اما می تواند پس از اتمام عِدّه ، زن را به عقد خود در آورد ولی اگربین آنها رابطه زناشویی نیز برقرار شده باشد، زن بر وی حرام همیشگی خواهد شد.
📛🔺اگر مردی همسر دائمی اش را که مسلمان و عفیفه است لِعان کند یعنی به وی نسبت زنا دهد یا فرزندش را از خود نفی کند و این کار را با شرایطی نزد قاضی انجام دهد بین این زوجین برای همیشه جدایی واقع می شود و بر هم حرام ابدی می شوند.
📛🔺اگر مرد یا زنی در حال احرام ( حج) با فردی ازدواج کند و به حرمت این کار هم آگاه باشد بین آن دو حرمت ابدی حاصل می شود.
📛🔺اگر مردی با زن شوهر دار یا زنی که در عِدّه طلاق رجعی است زنا کند آن زن برای همیشه به وی حرام می شود.
👈تذکر: بعضی از فقها این کار را موجب حرمت ابدی نمی دانند.
📛🔺اگر مرد بالغ با پسری لواط کند مادرو خواهر و دختر آن پسر بروی حرام ابدی می شوند ؛ ولی مفعول می تواند با مادر وخواهر ودختر آن مرد ازدواج نماید
👈 راههای حرام ابدی شدن زن و شوهر #لعان است و اینست که مرد العیاذ بالله نسبت زنا به خانمش بدهد اما شاهدی بر این مدعا نداشته باشد در اینصورت یا محکوم به حد قذف میشود یعنی ۸۰بار شلاق خوردن یا اینکه در پیش قاضی لعان می کند که در اینصورت زن بر او حرام میشه ...
👈شرایط #لعان اینه
هر دو درحضور حاکم شرع، بهحالت قیام میایستند.مرد پس از تکرار ادعای خود،
چهار بار میگوید: «اُشْهِدُ بِاللَّهِ اَنّی لَمِنَ الصَّادِقینَ فیما قُلتُ»؛ یعنی «خدا را گواه میگیرم که در ادعای خود (نسبت به زنا یا نفی ولد) راستگو هستم
سپس یک بار میگوید: «لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَیَّ انْ کُنْتُ مِنَ الْکاذِبینَ»؛ یعنی «اگر در ادعای خود دروغگو باشم، لعنت خدا بر من باد.»
اگر زن ادعای مرد را قبول داشته باشد که در اینجا سکوت کرده و از ادای سوگند امتناع میورزد. در این صورت، زنای او ثابت شده و به مجازات آن محکوم میشود؛ ولی اگر ادعای مطرحشده را نپذیرد، در جواب مرد چهار بار میگوید: «اُشْهِدُ بِاللَّهِ انّهُ لَمِنَ الکاذِبینَ فی مَقالَتِهِ»؛ یعنی «خدا را گواه میگیرم که او (شوهر) در ادعای خود دروغگوست.»
آنگاه میگوید: «اِنَّ غَضَبَ اللَّهِ عَلَیَّ انْ کانَ مِنَ الصَّادِقینَ»؛ یعنی «اگر او در ادعای خود راستگو باشد، خشم خدا بر من باد.»
طبیعتا نیاز به ذکر همه این مسائل نیست ولی با رعایت کامل حیا😌 در ذکر بعضی از کلمات باید مباحث ارائه شود
با عجله اومد بالای سر قاسم:
«یَعِزُّ عَلى عَمِّکَ انْ تَدْعوهُ فَلا یُجیبُکَ اوْ یُجیبُکَ فَلا یَنْفَعُکَ»
یعنى برادر زاده! خیلى بر عموى تو سخت است که تو بخوانى، نتواند تو را اجابت کند، یا اجابت کند و بیاید اما نتواند براى تو کارى انجام بدهد. در همین حال بود که یک وقت فریادى از این نوجوان بلند شد و جان به جان آفرین تسلیم کرد.
حدیث عشق تو دیوانه کرده عالم را
به خون نشانده دل دودمان آدم را
غم تو موهبت کبریاست در دل من
نمی دهم به سرور بهشت این غم را
اگر بناست دمی بی تو بگذرد عمرم
هزار بار بمیرم نبینم آن دم را
حسین علیه السلام آرام جانم
حسین علیه السلام روح و روانم
مقام معظم رهبری
⬅️آیا زنی که حقوق بگیر است و از مال شوهر جدایی ندارد، باید جدا خمس بدهد یا در مازاد بر نیاز زندگی مشترک، دادن خمس کفایت می کند؟
هر یک از زن و شوهر سال خمسی مستقلی به حسب درآمد سالانه خویش دارند و بر هر کدام واجب است که خمس باقیمانده حقوق و درآمد سالانه خود را در پایان سال خمسی خود بپردازد.
خمس هدیه
⬅️سؤال: اگر شخصی قبل از سال خمسی مبلغی از درآمد کسب خود را به همسرش هدیه بدهد، مبلغ هدیه داده شده خمس دارد؟
جواب: اگر بخشش صوری و به قصد فرار از خمس نباشد و در حدّ شأن او باشد و قبل از سال خمسی به همسرش تحویل دهد، خمس آن واجب نیست در غیر این صورت سر سال خمسی باید خمس آن را بپردازد.
⬅️علما می گویند انسان باید حساب سال داشته باشد، اگر کسی درآمد او کم تر از مخارجش باشد باز هم واجب است حساب سال داشته باشد؟
منظور علما نیز کسی است که درآمد اضافی و پس انداز داشته باشد نه کسی که درآمد اضافی و پس اندازی نداشته باشد.
⬅️کسی که حساب سالانه جهت تعیین خمس قرار داده باشد و به منازل کسانی که وجوه شرعی خود را نمی پردازند به میهمانی برود و از غذای آنها استفاده کند یا با آب منزل آنها وضو بگیرد و در منزل آنها نماز به جا آورد، چه صورتی دارد؟
هرگاه یقین داشته باشد که مال خمس در آن خانه یا غذا وجود دارد، تصرّف در آن جایز نیست؛ مگر اینکه از حاکم شرع اجازه بگیرد.
منبرک فاطمی
بسم الله الرحمن الرحیم 1️⃣✅شب ششم: # موانع تحول روحی: ⏪راحت طلبی اولین علاقه و گرایش • یکی دیگر
سخنرانی شب ششم
راحت طلبی مانع تحول طلبی
احکام و روضه شب ششم محرم
@fatemi5
تفسیر جمله محصو بالبلا نیز هست👆
چون خیلی که عادت به راحت طلبی کردند با اندک مشقت کم میارن 👆
هدایت شده از همیاری و همسان گزینی ازدواج
راحت طلبی.شب ششم محرم۹۹ دلویی.mp3
25.46M
✅شب ششم:
✍️از موانع تحول روحی: راحت طلبی هست .
✍️ از لوازم تمدن سازی مدیریت رنج و استقامت در مسبربلاها
⬅️ #گرایش راحت طلبی در انسان اشاره نموده و اولین علاقه و است.
👈 چرا برخی » راحت طلبی « گرایشی که ما در خودمان تجربه میکنیم از جوانان، نمیتوانند در مقابل شهوت خود خویشتندار باشند؛
📌نقش مدرسه در مبارزه با راحت طلبی اشاره میشود. وضرورت آشنا کردن جوانان با واقعیتهای زندگی و اینکه دنیا #محل رنج هست و راحتی تمام در این دنیا امکان ندارد، مطرح میشود.
🔷چگونگی #مدیریت #رنج در زندگی
استقامت و ورزش و جهاد راه حلی برای مدیریت کردن راحت طلبی طرح میگردد.
#منبر_مجازی
#حجت_الاسلام_فاطمی
#گناباد_دلویی
@a_fatemi24
پدری خَم شده تا دردِ کمر را بِکِشَد
مادری مانده که تا نازِ پسر را بکشد
چشمِ او خورد به لبهای تَرک خورده و گفت:
کاش میشُد به لبش دیدهیتر را بکشد
بُردنِ این تَنِ بی وزن برایش سخت است
نیست عباس که این قُرصِ قمر را بِکِشَد؟
از دو سو تیر به بیرون زده باید چه کند
از کدامین طرف این تیرِ سه سر را بِکِشَد
خواست از سمتِ سهشعبه بکشد سر چرخید
بهتر این دید که او قسمتِ پَر را بِکِشَد
تیر از بچه که رَد شد جگرش تیر کشید
نَکُند با سرِ این تیر جگر را بِکِشَد
هرچه میخواست بیاید به حرم باز نشد
یک نفر کاش که تا خیمه پدر را بِکِشَد
باید او قبر کَنَد خاک کُنَد شرح دهد
آه این سینه غَمِ چند نفر را بِکِشَد
زیرِ لب گفت: فقط آه رباب آه رباب
وای اگر پیشِ سنان بارِ سفر را بِکِشَد
حرمله گفت: پسر را زد و بابا را کُشت
باید او در کمرش کیسهی زَر را بِکِشَد
هم سبک هم که گران است سرش پس دعواست
قسمتِ کیست در این قائله سَر را بِکِشَد
کاش میشُد که نمیدید رُباب این دفعه
نیزهای رد شده از خاک پسر را بِکِشَد
«حسن لطفی»
سلام ما به حسین و علی اصغر او
امیر عشق که گهواره بود سنگر او
رضیع داده خدایش، نشان سربازی
صغیر برهمه پیدا، مقام اکبر او
شکفت لاله ی عصمت به روی دوش حسین
چو تیر حرمله آمد به سوی حنجر او
مجال گریه نبودش که خنده کرد علی
حسین، مات از حالِ گریه آور او
گرفت خونش و بر اوج آسمان پاشید
که پیک تسلیت آمد زپیک داور او
کنار خیمه به خاکش سپرد و امضاء شد
کتاب سرخ شهادت به خون اصغر او
اگر چه پیکراو را به خاک پوشیدند
به شهر کوفه سرش را به نیزه ها دیدند
سید رضا مؤید
توصیه میرزای بزرگ:
میرزای شیرازی همیشه به روضه خوانها ومرثیه خوانها توصیه می کردند: که تا می توانند مصیبت علی اصغر را بخوانند ودرایام محرم خصوصاً به وعاظ واهل منبر توصیه می کردند که بیشتر مصیبت علی اصغر را بخوانند چرا؟ چون که نظر مرحوم میرزای بزرگ این بود که علی اصغر سند مظلومیت امام حسین علیه السلام می باشد. چرا نباشد در حالی که آن طفل نه توان گرفتن شمشیر را داشت ونه توان تکلم نمودن واز حق خود دفاع نمودن،چه سندی بالا تر از این می توان یافت که بر تارک تاریخ بدرخشد وفریاد مظلومیت پدر را به جهانیان تا قیامت برساند . نقل از حضرت آیت الله حاج سید محمد شیرازی(ره)
باسمه تعالی
1️⃣مبنا
1-تحول روحی؛ شرط لازم برای تحول اقتصادی، اجتماعی، سیاسی
❇️ یعنی حالات درونی ما، در حالات بیرونی ما تأثیرگذار هست؛
❇️ یعنی اگر تحول #اقتصادی میخواهیم، اگر تحول #اجتماعی میخواهیم، اگر تحول #سیاسی میخواهیم،
❇️ اول باید درون #خودمان یک #تحولی ایجاد کنیم.
2-ما برای #خودسازی، #جامعه پردازی، #تمدن سازی، نیاز به #تحول_روحی داریم.
3- جمعی یا جامعه ای که #موانع تحول روحی (ترس-راحت طلبی....)را در درون خودشان بر #طرف نکرده باشند، نمیتوانند تحول اقتصادی، تحول اجتماعی یا حتی تحول سیاسی پدید بیاورند.
3-فرمود
«إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» مصداق قرآنی فرهنگ عمومی است رعد11
خدا تغییر در #احوال را لازمۀ تغییر در اقوام و #جوامع قرار داده است.
❇️حال یک جامعه بهتر یا بدتر نمیشود مگر اینکه حال #جانها بهتر یا بدتر شود.
مثلا اگر جامعۀ اهل #راحت طلبی شد، خب اوضاع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تغییر نمیکند.
❇️ملت #تنبلی پیشه کردند، اگر ملتی دنبال راحت طلبی بودند، نباید #توقع داشت که تحول اقتصادی اتفاق بیافتد.
2️⃣تمدن سازی
➕ ما سه #عرصه مهم برای تحول در راستای تمدن سازی پیش روداریم.
1-🔸 کافی هست که ما بتوانیم 👌سه #تحول بزرگ را رقم بزنیم به آن تمدن #عظیم و تحول افرین اسلام نزدیک میشویم. چرا؟
2-🔸 چون تمدن #غرب حرفی برای گفتن ندارد. نه در اقتصاد، نه در جامعه و نه در سیاست.
3-🔸 ناکارآمدی اقتصاد غربی؛ #فرصت تحول در راستای #تمدن سازی
4-🔸 پوچی و #ناکارآمدی اقتصاد غربی، عدالت و آزادیخواهی غربی، نظام سرمایه داری الان مثل روز #روشن هست.
5-🔸. کافی هست ما #چشمان را بازکنیم که در غرب و آمریکا چه میگذرد.
6-🔸 کافی هست #آمارهای جرم و جنایت، ظلم و غارت، اقتصاد فلج غرب و #بیعدالتی را در مقابل خودمان بگذاریم خواهیم دید، #افول آمریکا و تمدن غرب شروع شده است.
7-🔸خداوند متعال به عنوان یک قاعده جاری و واقعیت بیرون فرمود
اسراء، (ان الْباطِلَ کانَ زَهُوقا 81
(؛ باطل اساس رو به اضمحلال و نابودی هست.
🔸کافیهست ما از این فرصت برای تحول و تمدن سازی استفاده کنیم.
8-🔸حرف درست خودمان را در #عمل به گوش جهانیان برسانیم.
🔸 نشان دهیم در عمل میشود بدون آمریکا زیست.
کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ
9- همانطور که حضرت فرمود
🔸• وقتی مردم #غرب، ببینند کارآمدی نظام اسلامی را در مقابل #ناکارآمدی نظام سرمایه داری، #عاشق اسلام و حاکمیت اسلام میشوند.
10-🔸 همانطور که الان شما میبینید اوضاع جهان تغییر کرده است.
🔸برخی از تحولات سیاسی، مثل نهراسیدن از #آمریکا و از بین رفتن هیمنه سیاسی آمریکا در چشم مظلومان اینها به خاطر دعوت غیر لسانی انقلاب اسلامی هست.
11-🔸 ما تا حدودی در تحولات #سیاسی جهان، نقش های بزرگی را آفریدیم؛ اما در عرصه های دیگر هنوز نتوانستیم #خوب عمل کنیم.
3️⃣نارضایتی عمومی از اوضاع اقتصادی
• 🔹اولین #تحولی که ما باید رقم بزنیم، تحول اقتصادی هست.
1-🔹ما تابه حال از تحول روحی و #موانع آن سخن گفتیم که درواقع بیشتر برای #خودسازی به کار میآید.
2-🔹 البته افراد #جامعه اگر #خودسازی کرده باشند یعنی در خودشان تحول روحی ایجاد کرده باشند و #موانع تحول را برطرف کرده باشند، آنان میتوانند مثل #آب خوردن هم تحول اقتصادی، هم تحول اجتماعی و هم تحول سیاسی را ایجاد کنند..
3-🔹• ما الان نیاز فوری و فوتی به #تحول اقتصادی داریم.
🔹 بسیاری از ما از اوضاع اقتصادی پیشآمده ناراحتیم.
🔹 از این هم به هم ریختگی و افسارگسیختگی قیمتها ناراحتیم.
🔹هرروز یک #چالش اقتصادی پیش روداریم. گاهی #مرغ، گاهی #سیب زمینی و گاهی ...
4️⃣ریشه های #سیاسی مشکلات اقتصادی
➕امام: یک #استان ایران قدرت تهیه گندم کشور را دارد.
🔹 ایران در 53 دو میلیون و نیم تن #گندم و چهار صد هزار تن برنج وارد کرده است!
➕ سیاست #وابستگی به نفت که سالهاست در دستور کار دولت ماست این هم عاملی برای #فشار بیشتر بر جامعه هست.
➕ علاوه بر این، بی تدبیری و سوء مدیریت برخی از مدیران سیاسی هم نقش مهمی در این مسئله داشته است.
5️⃣آ راه حل
➕مشکلات اقتصادی، عامل #ناامیدی و سرخوردگی برخی از مردم شده است؛
➕اما پرسش اساسی این هست که آیا واقعا مشکل ات اقتصادی جامعۀ ما راه حلی ندارد؟
🔸آیا همۀ مشکلات اقتصادی ما به #تحریمها برمیگردد و ما نمیتوانیم هیچ نقشی در تحول و تغییر وضع موجود داشته باشیم؟
•➕شاید برخی بگویند ما چرا نقش آفرین باشیم در تحول اقتصادی؛ آقا پس نقش #دولت چه میشود؟
🔸بله دولت، باید #تصمیمات درستی در حوزه اقتصادی بگیرد.
🔸 در توزیع ثروت، در #تنظیم بازار و نظارت، در سهل گیری در حوزه راه اندازی کسب وکار، الان قوانین دستو پاگیری برای کارآفرینی وجود دارد که باید #مجلس با تصمیمات درست آنها را از پیش روی مردم بردارد.
• ✅بخش #حاکمیتی، وظایفی دارد که ما باید #مطالبه گری کنیم و در حوزه #تحول اجتماعی ان شاء الله فردا شب به موضوع مطالبه گری مردمی خواهیم پرداخت؛
➕ اما در بخش غیر #حاکمیتی، #مردم چه نقشی را میتوانند در تحول #اقتصادی ایفا کنند.؟
7️⃣گام اول:
⬅️ تحول در نگرش و #نگاه به #اقتصاد و تولید ثروت
➕در افکار عمومی جامعۀ امروز ما، بین #معنوی بودن و #پولدار بودن به صورت ناخودآگاه یک #تعارضی حس
میشود.
🔐انگار جامعه برنمیتابد که کسی هم اهل #معنویت باشد و هم #ثروتمند.
📔 ثروت و معنویت چه رابطه ای باهم دارند؟
➕در قرآن کریم آیه هست که ربطِ بین ثروت و معنویت را #روشن میکند و شاید خیلی از
۞ إِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ أَدْنَىٰ مِنْ ثُلُثَيِ اللَّيْلِ وَنِصْفَهُ وَثُلُثَهُ وَطَائِفَةٌ مِنَ الَّذِينَ مَعَكَ ۚ وَاللَّهُ يُقَدِّرُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ ۚ عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ فَتَابَ عَلَيْكُمْ ۖ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ۚ عَلِمَ أَنْ سَيَكُونُ مِنْكُمْ مَرْضَىٰ ۙ وَآخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ ۙ وَآخَرُونَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ ۚ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا ۚ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَيْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا ۚ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
✅خدا به حال تو آگاه است که تو و جمعی هم از آنان که با تواند (اغلب) نزدیک دو ثلث یا نصف یا (لا اقل) ثلث شب را همیشه به طاعت و نماز میپردازید،
و خدا (گردش) شب و روز را مقدّر میکند، خدا میداند که شما هرگز تمام ساعات شب را (به عبادت) ضبط نخواهید کرد لذا از شما (اوقات خواب و کارهای دیگر را) در گذشت تا هر چه (از شب را بیمشقت و) آسان است به تلاوت قرآن پردازید.
➕خدا بر احوال شما آگاه است که برخی مریض و ناتوانند و برخی به سفر از کرم خدا روزی میطلبند و برخی در راه خدا به جنگ و جهاد مشغولند،
پس در هر حال آنچه میسّر و آسان باشد به قرائت قرآن پردازید و نماز به پا دارید و زکات مالتان (به فقیران) بدهید و
به خدا قرض نیکو دهید (یعنی برای خدا به محتاجان احسان کنید و قرض الحسنه دهید)، و هر عمل نیک برای آخرت خود پیش فرستید (پاداش) آن را البته نزد خدا بیابید و آن اجر و ثواب آخرت (که بهشت ابد است، از متاع دنیا) بسی بهتر و بزرگتر است، و دایم از خدا آمرزش طلبید که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است
8️⃣✅• موضوع آیه
➕درباره عبادت پیامبر و برخی از یاران پیامبر هست که نماز #شب میخوانند، اهل قرآن هستند.
🔹بعد خداوند #سه گروه را کنار هم میگذارد.
۱- ما به گروه اول کار نداریم.
اصل بحث سرگروه دوم و سوم هست که میفرماید اینها به خاطر #شرایطی ممکن است از بعضی از عبادت محروم بشوند.
این دوگروهی که خداوند متعال کنار هم آورد
➕یکی تجار هست و دیگری مجاهدین درراه خدا. چه تناسبی بین این دو گروه هست؟
یکی #رفته است به جنگ با دشمن و دیگری رفته است به سوی #تجارت از شهر خود شاید خارجشده است.
➕وجه شباهت اینها چیست؟
:🔹 پیامبر ص پاسخ ما را به این پرسش میدهند میفرمایند
🔹قال رسول الله ص: ما من جالب يجلب طعاما إلى بلد من بلاد المسلمين - فيبيعه بسعر يومه - إلا كانت منزلته عند الله منزلة الشهيد. ثم قرأ رسول الله ص « وَ آخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي اَلْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اَللّٰهِ - وَ آخَرُونَ يُقٰاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اَللّٰهِ ».
هیچ کس نیست که خوراکی را از سرزمینی به سرزمین دیگر برَد تا به قیمت روز بفروشد، مگر این که نزد خدا منزلت شهیدان را دارد
🔹جستوجوی فضل خدا ]روزی[ در سفرند و گروهی دیگر در راه خدا کارزار میکنند
➕ کسی که تلاش اقتصادی میکند برای تولید ثروت، ثروتمند و تاجری که اجناس خودش را از این شهر به آن شهر میبرد.
جایگاهش پیش خدا مثل #شهید است بعد این آیه را تل اوت کردند.
🔹شما باورتان میشود! یعنی میشود آدم با تجارت به مقام شهدابرسد؟
➕ثروت اندوزی بد است اما #تولید ثروت چه اشکالی دارد تا نردبان رشد معنوی شما باشد.
9️⃣مقام معنوی ثروتمندان ؛
➕آیه دوم که نشان دهنده مقام معنوی ثروتمندان هست.
فرمود ثروتمندان مؤمن #دو برابر
➖وَمَا أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ بِالَّتِي تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنَا زُلْفَىٰ إِلَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ لَهُمْ جَزَاءُ الضِّعْفِ بِمَا عَمِلُوا وَهُمْ فِي الْغُرُفَاتِ آمِنُونَ *37 سوره سبأ
♦️مالها و فرزندانتان، آن ]فضیلتی[ نیست که شما را به ما #نزدیك گرداند، مگر کسانی که ایمان آوردند و کار نیك و شایسته کردند؛ پس اینانند که بدانچه کردند، پاداشی دو چندان دارند و ایشان در کوشك های بلند بهشت، ایمن و آسوده باشند 72 سا )
•
✖️ نزد امام باقر علیه السلام از #توانگرانِ شیعه سخن گفتیم. گویا وی آنچه را از ما درباره آنان شنید، خوش نمیداشت؛
فرمود: ای ابو محمّد! هرگاه مؤمن ثروتمند و #مهربان باشد و همواره از جانب او به اطرافیانش خیر برسد، خداوند پاداشِ انفاق نیکش را دو و مالها و فرزندانتان، آن « : برابر عطا میفرماید؛ که او، خود، در کتابش فرموده است....
و ایشان در کوشكهای بلند بهشت، ایمن و آسوده باشند
🔸ذَكَرْنَا عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مِنَ اَلْأَغْنِيَاءِ مِنَ اَلشِّيعَةِ فَكَأَنَّهُ كَرِهَ مَا سَمِعَ مِنَّا فِيهِمْ، قَالَ:
يَا بَا مُحَمَّدٍ إِذَا كَانَ اَلْمُؤْمِنُ غَنِيّاً رَحِيماً وَصُولاً لَهُ مَعْرُوفٌ إِلَى أَصْحَابِهِ، أَعْطَاهُ اَللَّهُ أَجْرَ مَا يُنْفِقُ فِي اَلْبِرِّ أَجْرَهُ مَرَّتَيْنِ ضِعْفَيْنِ، لِأَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ فِي كِتَابِهِ :
وَ مٰا أَمْوٰالُكُمْ وَ لاٰ أَوْلاٰدُكُمْ بِالَّتِي تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنٰا زُلْفىٰ إِلاّٰ مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صٰالِحاً فَأُولٰئِكَ لَهُمْ جَزٰاءُ اَلضِّعْفِ بِمٰا عَمِلُوا وَ هُمْ فِي اَلْغُرُفٰاتِ آمِنُونَ .
➕ببینید امام باقر ع #ناراحت شدند از دست اینها که علیه #ثروت مندان شیعه حرف می زدند. مومن ثروتمند پیش خدا دو برابر از او پذیرفته می شود. البته فقراء با نیت و #صبر به این مقام معنوی ثروتمندان می رسند. نیت دست فقراء را باز کرده است.
🔟حفظ دین در گرو این است که اموال در دست مومنین باشد و مومنین ثروتمند باشند
•
☑️چرا اینقدر موضوع #معنویت ثروت در بین مؤمنین مورد غفلت واقع میشود؟
➕برو دنبال ثروت به این انگیزه که من میخواهم #نورانی تر شوم ببین خدا چه خیرو #برکتی برای تو به ارمغان میآورد.
•➕ ثروت باید دست #مؤمن باشد. چراکه مؤمنین هستند که
➖ #حق این نعمت یعنی نعمت ثروت را ادا میکنند؛
➖ #حقوق مالی خودشان را میپردازند
➖. ظلم و #جنایت به دیگران نمیکنند.
❌➕چقدر زیبا امام صادق ع فرمود:
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّ مِنْ بَقَاءِ الْمُسْلِمِينَ وَ بَقَاءِ الْإِسْلَامِ أَنْ تَصِيرَ الْأَمْوَالُ عِنْدَ مَنْ يَعْرِفُ فِيهَا الْحَقَّ وَ يَصْنَعُ فِيهَا الْمَعْرُوفَ فَإِنَّ مِنْ فَنَاءِ الْإِسْلَامِ وَ فَنَاءِ الْمُسْلِمِينَ أَنْ تَصِيرَ الْأَمْوَالُ فِي أَيْدِي مَنْ لَا يَعْرِفُ فِيهَا الْحَقَّ وَ لَا يَصْنَعُ فِيهَا الْمَعْرُوف.
🔺امام صادق (علیه السلام) فرمود: از جمله عوامل #بقاى مسلمين و اسلام آن است كه اموال در دست كسانى قرار گيرد كه حق (راه صحيح استفاده و مصرف) را بشناسند و آن ها را براى كارهاى نيك و سودمند به مصرف برسانند. و از اسباب #نابودى اسلام و مسلمانان آن است كه مال ها در دست كسانى باشد كه راه درست مصرف آن ها را ندانند و آن ها را در راه هاى نيك و سودمند به مصرف نرسانند.
• ➕✍️مال از دست بچه مسلمان بگیری اسلام را #نابودی کرد. دین را از بین بردی. به مسئله تأمین #معاش باید با دید #ثواب نگاه کرد؛
این همان نگاهی است که ائمه به ما یاد داده اند.
برخی تنبلی و بیعرضگی خود را به #حساب تدین میگذارند درحالیکه اگر طی یک #فعالیت اقتصادی، ثروت تولیدشده و درراه خدا مصرف شود، اینیک #چرخه کامل است.
✅مالت را #حفظ کند که برپاکننده دین تو است
➕• امام صادق به آن شخص فرمود: مالت را حفظ کن؛ که برپادارنده دین تو است؛
قالَ: احتَفِظ بِمالِکَ؛ فَإِنَّهُ قِوامُ دینِکَ.
ثُمَّ قَرَأَ: «وَ لا تُؤتُوا السُّفَهاءَ أمْوالَکُمُ الَّتی جَعَلَ اللّهُ لَکُمْ قِیاما»(نساء/5)
➕گاهی اوقات آدم برداشت #غلط از دین دارد. هم برای خودش هم برای اطرافیانش به خدا سوگند! « : سوءتفاهم ایجاد میکند.
👌مردی به امام صادق علیهالسلام گفت
➖ هرآینه ما در طلب دنیاییم و دوست میداریم که به آن دستیابیم
➖امام فرمود: میخواهی به آن دستیابی که چه کنی
➖گفت »؟ میخواهم خود و خانواده ام را تأمین کنم و با #خویشانم پیوند برقرار نمایم و با آن صدقه دهم و حج و عمره گزارم
➖امام فرمود
این دنیاخواهی نیست، بلکه آخرت خواهی است
🔺قالَ رَجُلٌ لاِءَبي عَبدِ اللّه عليه السلام : وَاللّه ِ إنّا لَنَطلُبُ الدُّنيا ونُحِبُّ أن نُؤتاها !
فَقالَ : تُحِبُّ أن تَصنَعَ بِها ماذا؟
قالَ : أعودُ بِها عَلى نَفسي وعِيالي ، وأصِلُ بِها ، وأتَصَدَّقُ بِها ، وأحُجُّ وأعتَمِرُ .
فَقالَ عليه السلام : لَيسَ هذا طَلَبَ الدُّنيا ، هذا طَلَبُ الآخِرَةِ .
➕ آیا واقعا کسی اینطوری فکرمی کند؟ اطرافیانش به او اینگونه نگاه می کنند که تولید #ثروت از مقوله دنیا نیست از مقوله آخرت هست؟