"بسم الله الرحمن الرحیم"
🔰شرح دعای بیست و چهارم رمضان
🔹«اللهمّ إنّی أسْألُک فیه ما یُرْضیک وأعوذُ بِک ممّا یؤذیک وأسألُک التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَک ولا أعْصیک یا جَوادَ السّائلین».
🔹«خدایا امروز از تو رضایت و خشنودی ات را خواهانم و به تو پناه مى برم از آن چه تو را بیازارد و در این روز از تو می خواهم که توفیق فرمانبرداری و سلب نافرمانى ات را به من عطا کنی اى بخشنده سائلین».
🔹 در این دعا از خداوند خواستاریم که به ما توفیق دهد آنچه را که رضایت او در آن است انجام دهیم، حال می خواهیم بدانیم که رضایت خداوند در چه چیزی می باشد؟ و چه چیزهایی موجب رضایت پروردگار عالمیان می گردد؟
🔹باید در جواب بگوییم هر عملی را که خداوند انسانها را به انجام آن امر فرموده است؛ موجب رضایت خداوند از بندگان است که اگر بنده ای به آن دستورات عمل نماید رضایت خداوند را برای خود واجب نموده و اگر نافرمانی از آن دستورات نماید خشم و غضب الهی را بر خود واجب نموده است. اگر میخواهید بدانید که خدا از شما راضی هست یا نه، ببینید خودتان در ته دل از خدا راضی هستید؟ اگر راضی باشید، خدا هم از شما راضی است.
🔹وی با اشاره به حدیثی که انسانها را مانند بیمار و خداوند را مانند طبیب توصیف می کند؛ یادآور می شود: همانطور که دکتر هر چه بگوید، بیمار میپذیرد، خدا هر چه به ما داد، ما هم باید رضایت داشته باشیم.اگر در مصیبتها و نداریها از خدا گله نکنیم و تسلیم خدا باشیم، یعنی اینکه ما از خدای راضی هستیم و خدا هم از ما رضایت دارد. اما خیلی سخت است که انسان ذرهای گله از خدا نداشته باشد. به عنوان مثال: انفاق کردن، اقامه نماز، پرداخت زکات موجبات رضایت الهی از بندگان، و دروغ و تهمت و غیبت، موجبات خشم و غضب پروردگار عالمیان می باشد که ما در این روز از خداوند خواستاریم ما را جزو کسانی قرار دهد که به دنبال جلب رضایت او باشیم نه خشم و غضب او که همانا خداوند سخت عذاب است ”أَنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ”.(مائده،98)
🔹 منظور از «و اعوذ بک مما یوذیک» در این دعا چیست؟ می گوید: در اینجا منظور از مما یوذیک «آنچه که ترا ناپسند است» انجام اعمالی است که خداوند انسان را از انجام آن اعمال منع نموده است. مثل: دروغ، غیبت، تهمت، فحش که هنگامی که انسانی یکی از این اعمال را انجام دهد موجبات عذاب و عقوبت الهی را فراهم می سازد. به عنوان مثال: امام موسی بن جعفر (ع) در حدیثی فرمودند: "ان الله حرم الجنه علی کل بذی قلیل العیاء لایبالی ما قال و ما قیل فیه" یعنی: "خداوند بهشت را حرام نموده بر کسانی که دارای زبانی فحاش اند و حیای آنها کم است، باک ندارند از اینکه خودشان چه می گویند و باک ندارند که درباره آنان چه گفته می شود" که این نمونه ای از اعمالی است که در پیشگاه خداوند زشت و ناپسند است و انجام آن باعث عقوبت الهی می گردد، که ما نیز در این روز به خداوند پناه می بریم تا ما را از تمامی اعمالی که موجبات خشم و غضبش را فراهم می کند دور سازد.
🔹مالاندوزی برای وراث
🔹 «و اسئلک التوفیق فیه الان اطیعک و لااعصیک یا جوادالسائلین»؛ خدایا از تو توفیق میخواهم که در ماه رمضان اطاعت تو را کنم و گناه انجام ندهم! روایت داریم از امام نهم (ع) که فرمود: مؤمن باید 3 خصلت داشته باشد. اول توفیق داشته باشد، دوم خودش را موعظه کند و سوم اینکه نصیحت دیگران را قبول کند. وارثان خود را به خدا بسپارید و نه به پول. حدیث داریم که اگر وارث خوب هستند، خدا خودش نگهبان آنهاست و اگر بد و دشمن خدا هستند؛ چرا برای دشمنان خدا زحمت میکشید؟ در پایان دعا برای استجابت دعا میگوییم؛ ای خدایی که به هر کسی که از تو چیزی سؤال میکند، تو جود میکنی و نسبت به او بخشش داری، دعای ما را اجابت کن! ما گاهی سائلین را رد میکنیم؛ اما خدا درخواست همه را میدهد و رد نمیکند؛ ولی گاهی چیزی که صلاح ما نیست را از خدا میخواهیم و خدا نمیدهد؛ البته آن خواسته را هم در قیامت برآورده میکند: در قیامت بندگان میپرسند؛ خدایا اینها که به ما میدهی چیست؟ خطاب میآید که در دنیا خواستی صلاح نبود بدهیم و الان آن را برآورده میکنیم.
🔹سرانجام اطاعت یا نافرمانی خدا
🔹هر بنده ای برای آنکه به هدایت و رستگاری دست یابد لازمه آن این است که اطاعت خداوند و رسولش را نماید، چرا که رسول، فرستاده خداوند است که دستورات خدا را برای مردم بیان می دارد. اگر کسی از رسول خدا (ص) اطاعت نکند یقینا خدا را اطاعت نکرده و کسی که خدا را اطاعت نکند از پیروان شیطان گشته و کافر تلقی می گردد به طوری که خداوند عزوجل در قرآن کریم می فرماید: "قل اطیعوالله و الرسول فان تولوا فان الله لا یحب الکافرین"(آل عمران32) یعنی "بگو اطاعت خداوند و رسولش را کنید پس اگر روی برگردانید به درستی که خداوند کافران را دوست ندارد". پس کسانی که نافرمانی خداوند و رسولش را می کنند جزو کافرانند و از رحمت خداوند به د
ور می باشند و خداوند آنان را هدایت نمی کند چنانچه در قرآن می فرماید: "إِنَّ اللهَ لاَیَهْدِی القَوْمَ الکَافِرینَ " (مائده67) یعنی "و خداوند قوم کافر را هدایت نمی کند." پس ما نیز در این روز از خداوند می خواهیم که به ما توفیق دهد تا از دستوراتش پیروی نموده و هیچ گاه نافرمانی او را ننماییم.
🔹نماز شب بیست و پنجم
🔹نمازهای مخصوصی برای هر شب ماه مبارک رمضان از حضرت علی (ع) روایت شده و ثوابهای زیادی برای هر شبی ذکر فرموده اند. این نمازهای مستحبی تماما دو رکعت دو رکعت خوانده می شود و خواندن آن در حالت نشسته هم جایز است، لکن ایستاده افضل است.
نماز شب بیست و پنجم، 8 رکعت (چهار تا دو رکعتی)، است که در هر رکعت بعد از حمد 10مرتبه سوره توحید خوانده می شود و حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در ثواب این نماز فرمود: هر کس بخواند، نوشته می شود از برای او ثواب عابدین
باسمه تعالی
🔰جلسه بیست و چهارم (آیه 40 و 41)
👌نسل مطلوب اسلام
رَبِّ اجْعَلْني مُقيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ پروردگارا، مرا برپادارنده نماز گردان و از نسل من نيز نمازگزارانى قرار ده. پروردگارا، و دعا مرا بپذير.
🔸رَبَّنَا اغْفِرْ لي وَ لِوالِدَيَّ وَ لِلْمُؤْمِنينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِساب پروردگارا، مرا و پدر و مادرم و مؤمنان را روزى كه حساب برپا مىشود بيامرز.
🔸رفتارهای تبلیغی:
1. ضرورت تربیت عبادی فرزندان را تبیین کنید. به ویژه تربیت برای نماز خواندن.
🔸نسل مطلوب
داشتن فرزند، یک دغدغه و تربیت صحیح و رشد آن دغدغه دیگری برای والدین است. دغدغهی آیندهی بچهها و شغل آنها و وجهه اجتماعی سیاسی و اقتصادی آنان از دیگر دغدغههای مهم والدین است.
حضرت ابراهیم در این آیه دغدغه مهمش را اقامه نماز مطرح مینماید.
🔸 برای اقامه نماز:
1. فرق است بین نماز و اقامه نماز. والدین باید سعی بکنند بچهها را به اقامه نماز دعوت کنند.
2. برای اقامه نماز باید دعا کرد تا خدا عنایت کند.
3. اگر میخواهند بچهها اقامه نماز کنند، اول باید انسان خودش اقامه نماز کند. رفتار فرزندان محصول دیدن رفتارهای ماست و تربیت فرزند منوط به تربیت خود والدین است.
4. انسان اول برای خودش دعا کند سپس برای نسلش.
🔸ضرورت نماز برای فرزندان
در اين آيه ابراهيم عليه السلام از خدا مىخواهد كه بر پا دارندهى نماز باشد؛ يعنى هم نماز را به جا آورد و هم در راه برپايى نماز تلاش كند.
ابراهيم عليه السلام براى فرزندانش نيز دعا مىكند و بار ديگر به ما مىآموزد كه نسل آينده را فراموش نكنيم و به آنان دعا كنيم.
يكى از دعاهاى ابراهيم عليه السلام آن است كه خدا دعاهاى او را مستجاب فرمايد. مىدانيم كه خدا دعايى را مىپذيرد كه از قلبى پاك برخيزد، پس مفهوم اين تقاضا به طور ضمنى آن است كه خدايا توفيق بده تا قلب و روح خود را پاك دارم تا دعايم مورد پذيرش تو قرار گيرد.
در دعاهاى ابراهيم عليه السلام بارها از واژهى «ربّ» استفاده شده است. اين نشان دهندهى تأثير اين واژه در استجابت دعا و يا يكى از آداب دعاست.
در دعاى ابراهيم عليه السلام آمده است كه برخى از فرزندانم را برپا كنندهى نماز قرار ده و اين نكته اشاره دارد كه ممكن است برخى از فرزندان ابراهيم نمازگزار نشوند بلكه كافر شوند.
با آنكه رسالت انبيا اقامهى دين است اما دعا براى اقامهى نماز به جاى آن، نشانه آن است كه نماز چهره و سيماى تمامنماى دين است.
اقامهى نماز، عِدل و همتاى رهبرى است. حضرت ابراهيم در دو مورد عبارت «وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي» را بكار برد: يكى دربارهى نماز نسل خود «مُقِيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي» و يكى در مورد رهبرى نسل خود هنگامى كه خداوند به ابراهيم فرمود: «إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي» من تو را امام مردم قرار دادم ابراهيم گفت: پروردگارا ذريّه مرا نيز به اين مقام برسان.
🔸الزام برای نماز خواندن
در ایات و روایات، برای نمازخواندن فرزندان دستور داده شده است.
«وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاَةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیْهَا» خانوادهات را به نماز فرمان ده و بر انجام آن شکیبا باش» (طه، 132)
«وَ كانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ» و همواره خاندان خود را به نماز و زكات امر مىكرد. (مریم، 55)
پیامبر: «مروّا صبیانکم بالصلاه اذا بلغوا سبعا» فرزندان خود را هنگامى که هفت سالهاند به نماز خواندن وادارید.
«کان على بن الحسین(ع) یأمر الصبیان یجمعون بین المغرب والعشاء ویقول هو خیرٌ من أن یناموا عنها» امام سجاد علیهالسلام پیوسته کودکان را امر مىکرد که نماز مغرب و عشارا با هم (بدون فاصله) بخوانند و مىگفت که این بهتر از آن است که بین این دو به خواب روند (و نماز عشا از ایشان فوت شود).
🔸توجه به نسل گذشته
انسان باید توجه به نسل گذشته و پدر و مادرش بنماید خدمت به پدر و مادر بعد از مرگ بسیار مهم است لذا دعا کردن برای پدر و مادر بعد از مرگ والدین.
فرق نمیکند والدین کافر باشد مؤمن یا مسلمان .
انسان باید برای والدین دعا کند که خداوند آنان را ببخشد یکی از دغدغههای مهم فرزند برای پدر و مادر مسألهی قیامت پدر و مادر است که برای آنها دعا کند که در روز قیامت مورد مغفرت الهی قرار بگیرند.
منبرک فاطمی
در شرائط کنونی برای روز قدس چه کنیم؟ یک عملیات فرهنگی
ماموریت فرهنگی قدس👆
منبرک فاطمی
باسمه تعالی 🔰جلسه بیست و چهارم (آیه 40 و 41) 👌نسل مطلوب اسلام رَبِّ اجْعَلْني مُقيمَ الصَّلاةِ وَ
جلسه بسست و چهارم تفسیر سوره مبارکه ابراهیم👆
دل هوای روی ماه یار دارد جمعه ها
دل هوای دیدن دلدار دارد جمعه ها
صبح جمعه چشم در راهیم ما ای عاشقان
یار با ما وعده دیدار دارد جمعه ها
چشم های منتظر با اشک های عاشقی
هر نگاهش حرف ها بسیار دارد جمعه ها
آفتابا امرکن تا ابرها پنهان شوند
آسمان بر تابشت اصرار دارد جمعه ها
بی تو دلتنگیم جان مادرت زهرا بیا
بی تو دیگر حالت تکرار دارد جمعه ها
دلخوشم با جمله ای سرشار ازعشق و امید:
یار با ما وعده دیدار دارد جمعه ها
#فلسطین_به_ما_چه
💢اگر امروز، امام علی(ع) بود از #فلسطین... حمایت میکرد؟
در تحلیلهای لیبرال مسلک؛ علی(ع) را امام مهربان و رحمانی معرفی می کنند.
آنها علی(ع) را یک عارف غیرسیاسی میدانند که مدام در حال #عبادت و کمک به فقرا بوده است.
برخی از جماعت #آمریکا_پرست که مدام از این قبله خود میگویند؛ به #ترامپ اعتراض نمیکنند که چرا #زور میگویی و به تو چه؟
اما به مسلمانان میگویند: فلسطین به ما چه؟
✅ اما اگر الان #امیرالمومنین حاضر بودند از #فلسطین در مقابل رژیم کودک کش اسرائیل حمایت میکردند؟
مبنای این حرف چیست؟
روایات و کلام حضرت نشان میدهد که #ایشان ظلم به زن غیرمسلمان را هم تحمل نمیکنند، چه رسد به....
✅خطبه ۲۷ نهج البلاغه:
شنیده ام كه یكى از آنها بر #زن مسلمانى داخل شده و دیگرى ، بر زنى از اهل ذمّه(یهودی) و، #خلخال و #دستبند و گردنبند و گوشواره اش را ربوده است و آن زن جز آنكه از او ترحم جوید چاره اى نداشته است.
آنها پیروزمندانه، با غنایم، بى آنكه زخمى بردارند، یا قطره اى از خونشان ریخته شود، بازگشته اند. اگر مرد مسلمانى پس از این رسوایى از اندوه بمیرد، نه تنها نباید ملامتش كرد بلكه #مرگ را سزاوارتر است
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج❣
#منبرک_فاطمی
@fatemi5