eitaa logo
منبرک فاطمی
6.8هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
993 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
10-ازدواج از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، آن حضرت فرمود: هر کس ازدواج کند خدای عزوجل را پاک و پاکیزه ملاقات نماید، با زوجه خود ملاقات کند و هر کس از ترس نداری ازدواج کردن را ترک نماید به تحقیق به خدا گمان بد برده است. از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، آن حضرت فرمود: جوان انصاری خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمد و از فقر و نداری شکایت کرد، حضرت به او فرمود:برو زن بگیر. جوان گفت: من حیاء می کنم دوباره به عنوان اظهار حاجت به پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مراجعه کنم. یکی از انصار وی را ملاقات کرده و گفت: من دختر بالغی دارم می خواهی او را بگیری؟ جوان با او ازدواج کرد و خداوند روزی او را توسعه داد و روزی جوان خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم رسید و قضیه را بر آن حضرت تعریف کرد. حضرت فرمود: جوانان زن بگیرید. یکی از معصومین علیهم السلام فرمود: مردی خدمت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آمد و از فقر و حاجت به آن حضرت شکایت کرد، حضرت فرمود:برو زن بگیر که زن گرفتن روزی را زیاد می کند. از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، آن حضرت فرمود: روزی را بوسیله زن گرفتن تحصیل کنید و بدست آورید. از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، آن حضرت فرمود: برای وسعت رزق، زن بگیرید، زن برکت دارد. به کلامی از امام صادق علیه السلام، (خوب توجه کنید) اسحاق بن عمار گوید: به حضرت صادق علیه السلام عرض کردم: مردم می گویند: شخصی خدمت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آمد و از تنگدستی و فقر به آن حضرت شکایت کرد، حضرت فرمود:زن بگیر، مرتبه دوم شکایت کرد باز حضرت فرمود: زن بگیر، تا اینکه سه بار این کار انجام شد، آیا این حدیث صحیح است؟ حضرت فرمود:آری صحیح است، رزق و روزی با زن و فرزند همراه است. امام صادق علیه السلام فرماید: مردی خدمت پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آمد و اظهار فقر و تهی دستی کرد، حضرت به او فرمود: برو زن بگیر، رفت ازدواج کرد، درهای رزق به رویش گشوده شد. @fatemi24 @a_fatemi24
✔️راهی برای افزایش رزق و روزی حلال افرادی که به دنبال راهی برای افزایش رزق و روزی حلال در کار و زندگیشان هستند باید در کنار تلاش و کوششی که دارند به روایات و سخنان امامان و پیامبران عمل کنند. در کنار عواملی مانند تلاش و کوشش راه های دیگری برای افزایش رزق و روزی بیان شده است که یکی از این راه ها عمل نمودن به فرمایشات امامان و پیامبران و خواندن دعا هایی برای افزایش رزق است. احادیث و روایات فراوانی از امامان و پیشوایان در رابطه با کلیدهای وسعت رزق و روزی وجود دارد که در این بخش از نمناک به دسته ای از آنها اشاره می کنیم.
۶-نماز شب خواندن نماز شب سبب افزایش مال در دنیا و افزایش برکت در زندگی می شود. امام صادق (علیه السلام) در یک کلام زیبا و دلنشین می فرماید: «ثلاثة هن فخر المۆمن و زینة فى الدنیا و الآخرة، الصلاة فى آخر اللیل و یأسه مما فى ایدى الناس و ولایة الامام من آل محمد»۴: سه چیز است که افتخار مۆمن و زینت او در دنیا و آخرت است: نماز در آخر شب، و بى اعتنایى به آنچه در دست مردم است، و ولایت امام از اهل بیت پیامبر «صلی الله علیه وآله» . امام صادق (علیه السلام) در این باره فرموده است: «صَلَاةُ اللَّیْلِ تَجْلِبُ الرِّزْق» ارزش نماز شب به اندازه ای است که عزیز ترین شخصیت عالم وجود رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) به آن اهتمام ویژه داشته و در مقام ارزش گذاری پیرامون نماز شب می فرماید: «الرَّکْعَتَانِ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنَ الدُّنْیَا وَ مَا فِیهَا»۹: دو رکعت از نماز شب که در دل شب خوانده می شود نزد من از دنیا و تمام آنچه در آن است محبوب تر می باشد. چنان چه ملاحظه فرمودید: شدّت علاقه ی رسول خدا به نماز شب در حدّی است که اگر تمام دنیا را هم به او بدهند حاضر نمی شود حتی دو رکعت از آن را از دست بدهد. ثلاثٌ کَفّاراتٌ منها التَّهَجُّد بالّلیلِ و النّاسُ نیامٌ. سه امر سبب کفاره گناهان است، یکی از آنها تهجّد و عبادت در شب است در حالی است که سایر مردم درخوابند.«وسائل الشیعه، ج۳، ص۲۷۳» @fatemi24 @a_fatemi24
۵-اطعام کردن پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) فرمودند:«روزی کسی که اطعام می کند، سریعتر از فرو رفتن کارد در کوهان شتر، به سویش می آید.» @fatemi24 @a_fatemi24
✔️باور کنیم که روزی رسان خدا است «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِینُ ؛ 👈خدا روزی رسان است و اوست دارنده ی نیرویی سخت استوار.» (سوره ی الذاریات، ۵۸) دانستن اینکه خداوند روزی رسان است ، با «باور» این مطلب، تفاوتی بسیار دارد و در اثر مختلف معلوم می شود، چه کسانی اهل یقین هستند. 👈«إِنَّ رَبَّکَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَاء وَیَقْدِرُ إِنَّهُ کَانَ بِعِبَادِهِ خَبِیرًا بَصِیرًا ؛ پروردگار تو در رزق هر کس که بخواهد گشایش می دهد یا تنگ می گیرد؛ زیرا او به بندگانش آگاه و بینا است. (سوره الاسراء،۳۰) @fatemi24 @a_fatemi24
8-سحر خیزی همچنین در آیه ۳۹ سوره ق می‌فرماید: فَاصْبِرْ عَلَى مَا یَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ؛ و بر آنچه مى‏گویند صبر کن، و پیش از برآمدن آفتاب و پیش از غروب، به ستایش پروردگارت تسبیح گوى. ✅همچنین خداوند می‌فرماید: وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِکَ وَ سَبِّح بِحَمْدِ رَبِّکَ بِالعَشیّ وَ الإِبکار؛ پس صبر کن که وعده خدا حقّ است و براى گناهت آمرزش بخواه و ستایشگر پروردگارت در شامگاهان و بامدادان باش.(غافر، آیه ۵۵) در تفسیر آمده که مقصود از «الإبکار» بین الطلوعین است. خداوند می‌فرماید: أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلى‏ غَسَقِ اللَّیْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً؛ نماز را از زوال آفتاب تا نهایت تاریکى شب برپادار، و نیز نماز صبح را، زیرا نماز صبح همواره مقرون با حضور فرشتگان‏ است. (اسراء، آیات ۷۸) 👌امام باقر (ع) این ساعات را ساعتی از ساعات بهشت دانسته و در بخشی از مناظره خود با اسقف اعظم مسیحی در خصوص زمان بین الطلوعین این گونه فرمود: آن ساعت از ساعات بهشت است، ✅پس از اذان صبح و نماز صبح مشغول دعا شدن (امام محمد باقر (ع): بر شما باد دعا در سحر تا طلوع خورشید که در این ساعات در‌های آسمان باز است و رزق و روزی تقسیم می‌شود و حاجات عظیم داده می‌شود). امام باقر(ع): «هر کس سوره “قدر” را پس از طلوع فجر هفت بار بخواند، هفتاد صف از فرشتگان بر او درود می‌فرستند و هفتاد مرتبه براى او طلب رحمت می‌کنند» * گفتن ذکر “یا فتّاح ” ۷۰ مرتبه پس از نماز صبح @fatemi24 @a_fatemi24
✅چه کنیم که مال هایمان برکت پیدا کنند ؟! ۱-داشتن ایمان و تقوا یکی از عوامل مهم برکت در زندگی، داشتن ایمان و کسب تقوا می باشد. خداوند در قرآن کریم می فرماید:«وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ ؛ اگر مردم قریه ها ایمان آورده و پرهیزکاری پیشه کرده بودند، برکت های آسمان و زمین را به رویشان می گشودیم» (سوره اعراف، ۹۶) یکی دیگر از عوامل برکت در رزق و روزی، عمل به واجبات و ترک محرمات است. امام رضا (علیه السلام) فرمود:«خدای عز و جل به یکی از پیامبران خود وحی فرمود که:هر گاه اطاعت شوم خشنود گردم و چون خشنود گردم برکت دهم و برکت من بی پایان است.» (میزان الحکمة، ج۱، ح۱۷۰۰) @fatemi24 @a_fatemi24
7-اذکار و دعاهای مهم برای افزایش روزی👇 🔻امام باقر (علیه السلام) به زید شحام فرمود: «برای زیاد شدن روزی، در سجده های نماز واجب این دعا را بخوان:“یا خَیرَ الْمَسْئُولِینَ وَ یا خَیرَ الْمُعْطِینَ ارْزُقْنِی وَ ارْزُقْ عِیالِی مِنْ فَضْلِکَ الْوَاسِعِ فَإِنَّکَ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیم؛ ای بهترین پناه سائلان و ای بهترین بخشایش گران. به من و خانواده ام از فضل وافرت روزی بخش که تو صاحب فضلی عظیم هستی» 🔺امام صادق (علیه السلام) فرمود:«هر که [پارچه‏ای برای‏] لباس نو ببرد و سی و شش بار سوره إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ را تلاوت کند و آن گاه که به آیه تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ رسید، آب بر دارد و اندکی به لباس بپاشد، سپس دو رکعت نماز گزارد و دعا کند و در دعایش بگوید:الحمد للَّه الّذی رزقنی ما أتجمّل به فی النّاس و أواری به عورتی و أصلّی فیه لربّی و احمد اللَّه»، پیوسته از روزی گسترده برخوردار گردد تا آن گاه که این لباس کهنه شود. * گفتن ذکر ” یا وهّاب ” ۱۰۰ مرتبه پس از نماز عصر * مداومت بر ذکر ” یا غنی ” * مداومت بر خواندن سوره ” والذاریات” و “مزّمّل” - خواندن سوره واقعه بعد از نماز عشا . * زیاد گفتن ذکر ِ. لا حول و لا قوۀ الا بالله * توسل به امام جواد (ع) 🔻ذکر آیات ۲ و ۳ سوره طلاق بعد از نمازهاى واجب. (و مَن یتّق الله یَجعل له مخرجاً، و یَرزقُه من حیثُ لایحتَسِب و من یتوکّل على الله فهو حسَبُه انَّ الله بالغ امره قد جعل الله لکلّ شى‏ء قدراً) اساتید اخلاق بر ذکر این آیات بعد از نمازهاى واجب تأکید بسیار دارند و به تجربه آثار شگرفى در این کار نهفته است. 🔺دعاى طلب روزى از امام صادق(ع): اللهمّ انّه لیسَ علمٌ بِموضعِ رزقى و انّما اطلبُهُ …..( تعقیب نماز عشاء) امام صادق(علیه السلام) می فرماید:«هر کس دو ماه پیاپی هر روز چهار صد مرتبه این ذکر استغفار را بخواند، خداوند او را گنجی از دانش یا مالِ فراوان کرامت فرماید:«اَستَغفرُ اللّه الّذی لاإله الاّ هُوَ الحَی القَیومُ الرَّحمنُ الرَّحیمُ بَدیعُ السّمواتِ والأَرضِ مِن جمیعِ ظُلمی و جرمی و اِسرافی عَلی نفسی و اَتوبُ إِلیهِ». 🔻«وَ أنِ استََغفِرُوا رَبَّکُم ثُمَّ‌تُوبوا إِلَیهِ یمَتِّعکُم مَتاعاً‌حَسَناً إلی أجَلٍ مُسَمّی و یۆتِ ‌کُلَّ ‌ذِی فَضلٍ فَضلَهُُ…؛ و اینکه از پروردگار خود آمرزش بطلبید؛‌سپس [با ایمان ناب و عمل صالح] به سوی ‌او باز‌گردید تا شما را تا مدّت معینی [از مواهبِ زندگی این جهان] به خوبی بهره‌مند سازد و به هر صاحب فضیلتی، به مقدارِ‌ فضیلتش ببخشد…». (سوره هود، آیه ۳) پیامبر خدا صلی الله علی و آله می فرماید: هر کس سوره لیل را بخواند خداوند آن قدر به او عطا می کند تا راضی شود و او را به سختی نیندازد و برایش آسان می گیرد. 🔺 حضرت رسول(ص) فرمود هر که هر روز صد مرتبه این ذکر را بگوید (لا اله الاّ الله الملکُ الحقُّ المبین) از فقر و وحشت قبر امان یابد و توانگر شود و درهاى بهشت بر وى گشوده شود مداومت بردعای(اللهم اَغْنِنِى بحَلالِکَ عَنْ حَرامِکْ و بِطاعَتِکَ عَنْ مَعْصیَتِکْ و بِفَضْلِکَ عَمَّنْ سِواکَ) امام صادق (علیه السلام) می فرماید:”کسی که هر شب سوره واقعه را بخواند… در دنیا سختی ، فقر، نیازمندی و آفتی از آفت دنیا را نمی بیند و از دوستان حضرت علی (علیه السلام) می شود…” تلاوت سوره واقعه در هر شب مخصوصاً در رکعت اول نافله نماز عشاء امام صادق (علیه السلام) می فرماید: هر کس سوره ذاریات را روز یا شب بخواند، خداوند وضع زندگی او را اصلاح می کند و روزی فراوانی برایش می دهد… @fatemi24 @a_fatemi24
9--صدقه و قرض الحسنه کمک مالی به برادران دینی و شیعیان علی بن ابی طالب “ع” چه به صورت قرض الحسنه و چه به صورت بلاعوض که بسیار سفارش شده است .کمک مالی به برادران دینی و شیعیان علی بن ابی طالب “ع” چه به صورت قرض الحسنه و چه به صورت بلاعوض که بسیار سفارش شده است . @fatemi24 @a_fatemi24
یک آیه یک روایت یک حکایت https://eitaa.com/fatemi222/13556 مقام رضا و خشنودی https://eitaa.com/fatemi222/8956 رضایتِ خدا https://eitaa.com/fatemi222/923
به سینه هر که تمنای کربلا دارد همیشه در دل خود روضه ای به پا دارد کسی که عشق تو دارد دگر چه کم دارد بدون عشق تو عالم کجا بها دارد به غیر تو که کَرَم می چکد ز انگشتت کجا پادشهی این همه گدا دارد تو همچو من سر کویت هزارها داری ولی بدان که گدایت فقط تو را دارد بزن به تیغ و بسوزان دست بادم ده بیا که این دل عاشق سر بلا دارد اگر چه پا نزدم صحن کربلای تو را دلش خوش است حضوری به روضه ها دارد به عرض یار رسانید ای سبک روحان میان قافله جایی برای ما دارد ؟ چو می رسد دلم از گردش زمانه به تنگ دعا و عرض سلامی به کربلا دارد همه ز لطف حسین است آبرو داریم گدا هر آنچه که دارد از این سرا دارد 🔹 🔹 @FATEMI133
💠وقایع روز نوزدهم محرّم الحرام سال ۶۱ق. ♻️ حركت كاروان اسيران كربلا از كوفه به طرف شام ✍ يزيد ملعون در جواب نامه عبيدالله بن زياد به او دستور داد تا كاروان اُسراي كربلا را به همراه سرهاي مطهر شهدا به شام بفرستد.از اين رو در روز نوزدهم محرم سال 61 هـ .ق. اين كاروان از كوفه به طرف شام حركت كرد. البته برخي نقل كرده‌انـد كه ابن زياد زن‌ هاي غير هاشميه در كاروان اُسرا را با شفاعت اقوامشان آزاد کرد و فقط زن‌هاي هاشميه براي اسارت به شام برده شدند. 📚 الوقایع الحوادث، ج4، ص114. @fatemi5
🤔! ❓ در وضو شستــن صــورت و دست‌ها چند مرتبه جایز است؟ ✍ آیـات امــام، رهبـــری، زنجـــانی، نــوری و فـاضـــل: مــرتبــه اول، واجـــب؛ دوم، جایــــز؛ ســـوم و بیــشتــــر از آن، حــــرام اســت. ✍ آیـات عظام سیــستانـی، وحیـد، صافی، بهجت: مرتبه‌اول،واجب؛ دوم، مستحـب؛ سـوم و بیشـــر از آن، حــــــــــــرام اســــــــــت. ✍ آیت الله مکـــارم: مــرتبـــه اول، واجــب و مــرتبـــه دوم، بنابـــر احتیـــاط واجـــب بایـــد تـــرک شـــود؛ امـــا مرتبــــه ســـوم و بیشتـــر از آن، حــــرام اســــت. 📚 منابع: امام، سیـستانی، نوری، مکـارم، فاضل، گلپایگانی واراکی:عروه الوثقی، الوضو،فصل فی افعال الوضـو، م ۴۳؛ رهبــری: اجــوبه‌ الاستفتائات، س ۱۰۲؛ رسـاله ۱۶ مرجـع، ج۱، م۲۴۸. بر گرفـته از احکام کاربردی؛ زارعی، ص ۲۱. @fatemi5
ترازو به وسیله ترازوي طلا فروشان چیزهاي باارزش و سبک مانند انگشتر طلا را می توان سنجید؛ ولی شمش هاي فراوان که سنگین هستند را نمی توان وزن کرد و ارزش آن ها را فهمید. مسائلی از جمله اینکه چه کسی امام و در چه سنی باشد؟ اینها طلاي ناب سنگین است، عقل انسانها مانند ترازوي مغازه هاي طلافروشان است، قابلیت سنجش آنها را ندارد. نمی تواند آن را بفهمد و بسنجد. سلیقه اي هم نیست؛ زیرا سلیقه پیرو هوس است و آداب و رسوم نیز گاهی متغیّر، بی دلیل، خرافه و یا با القائات و وسوسه هاي شیطان همراه است.
ای داغدار اصلی این روضه ها بیا صاحب عزای ماتم کرب و بلا بیا تنها امید خلق جهان یابن فاطمه ای منتهای آرزوی اولیاء بیا بالا گرفته ایم برایت دو دست را ای مرد مستجاب قنوت و دعا بیا فهمیده ایم با همه دنیا غریبه ای دیگر به جان مادرت ای آشنا بیا از هیچکس به جز تو نداریم انتظار بر دستهای توست فقط چشم ما بیا هفته به هفته می گذرد با خیال تو پس لا اقل به حرمت خون خدا بیا بیش از هزار سال تو خون گریه کرده ای ای خون جگر ز قامت زینب بیا عرض ارادت کم ما را قبول کن امسال هم محرم ما را قبول کن
آثار و برکات انتظار چیست؟ آن‌كه خود را به گونه ای تربیت کرد که حالت انتظار داشت و به راستی به اميد ظهور حضرت قائم(عج) شب از روز و روز را از شب نشناخت به واسطه این حالت روحی از بركاتي بهره‌مند خواهد شد... بركات انتظار كدام است؟ آن‌كه خود را به گونه ­ای تربیت کرد که حالت انتظار داشت و به راستی به اميد ظهور حضرت قائم(عج) شب از روز و روز را از شب نشناخت به واسطه این حالت روحی از بركاتي بهره‌مند خواهد شد كه در اين فراز با تکیه به معنای انتظار به برخي از آن‌ها اشاره‌اي گذرا خواهيم داشت: روحیّه انتظار انسان را به كمال توحيد سوق مي‌دهد؛ چرا كه مسأله انتظار، همانند اعتقاد به آفريدگار يگانه مي‌باشد كه در دل­ها ريشه دارد، دل خدا را مي‌خواند و چشم در انتظار ديدار انسان كامل يعني مهديّ موعود (عج) به سر مي برد.[1] چون منتظر است، خويشتن‌دار و خود‌نگهدار خواهد بود؛ هرقدر حالت انتظار در جان آدمی پر رمق‌تر باشد، «تخليه»[2] در او براي تحقّق «تحليه»[3] ظريف‌تر و با ثبات ­تر خواهد بود. چرا كه منتظر خود مي‌داند که به ناگاه فرياد ظهور مولي فرا خواهد ‌رسید. این او است که باید همیشه و هر لحظه آماده جان فشانی بوده و از هر چه در راستای رضای امامش بايد بگذرد. جامعه به سمت صلاح و سداد خواهد بود؛ وقتي ظلم از برنامه‌هاي شخصي و فردي انسان­ها رخت بر بست، نابرابري از آن جامعه نيز بركنده خواهد شد. در هر حال، او که حیات خویش را در آمادگی به معناي واقعی كلمه می بیند در اصلاح ساير ياران مولي به كسب فضائل، اميدوارانه روي خواهد آورد تا كه زمينه جمعي ظهور را فراهم سازد. چرا كه انتظار، نوعي آمادگي براي پاك شدن، دورماندن از زشتي‌‌ها، وصول به تزكيه نفس و تجديد قواي خود و دیگران براي شركت در نهضتي عظيم و انساني و يافتن صفا و نورانيّتی الهی است.[4] انتظار شکلی عملی و کاربردی به خود خواهد گرفت؛ هرگز فرامین و دستورات اسلام به مسائل نظری و علمی توقّف نخواهد یافت، كه انتظار جنبه عملي به خود گرفته و فرد منتظر ظهور، چونان فردي كه همواره در انتظار ميهماني بزرگ و فرماندهي عظيم به سر مي‌برد، سعي دارد كه خانه را از هر ناپاكي پاك و منزّه ساخته و هیچ بیگانه را بر نتابد. در نتيجه انتظار، اگر بر اساس ضوابط و اصول باشد و مورد پسند اسلام و اولياء او تحقّق يابد، در اين حالت رفتار، اخلاق و برنامه های عملی در جامعه منتظران ظهور به سمت رشد و صلاح حركت خواهد کرد، تا این که همه اهل اسلام، متّقی و پاک از هر بدی گشته و به راه صلاح و سداد روی نهد. انتظار فرج، خود فرج است؛ علامه سیّد محمّد حسین طباطبائی در کتاب «المیزان» از «تفسیر عیّاشی» روایتی را نقل فرموده­ اند که محمّدبن فضیل از حضرت علی بن موسی الرّضا (علیه السلام) روایت کرده که من از آن حضرت از مسأله انتظار فرج پرسیدم، حضرت با تعجّب فرمود: «أوَ لَیسَ تَعلَمُ أَنَّ إنتِظارَ الفَرَجِ مِنَ الفَرَجِ؟»؛[5] مگر تو نمی دانی که انتظار فرج خود مرحله ای از فرج است؟ آن گاه هشتمين امام (علیه السلام) فرمودند که خداوند تبارک و تعالی می فرماید: «وَ ارْتَقِبُواْ إِنِّي مَعَكُمْ رَقِيبٌ»؛[6] شما به انتظار باشید که من نیز با شما در انتظار و مراقبت هستم. [7] پینوشت: [1]. براي اطلاع بيشتر، ر.ك: روح الله الموسوي الخميني، چهل حديث، ذیل ح 11، باب فطرت. [2]. واژه «تخليه» از عناوين اخلاقي است كه انسان تلاش مي‌كند تا كه خود را از گناه و پليدي خالي كند. [3]. «تحليه» نيز از مراحل اخلاقي است كه انسان تلاش مي‌كند خود را به اعمال خوب، نيك و فضائل اخلاقي زينت دهد. [4]. علي، قائمي، نگاهي به مسأله انتظار، ص 13 ـ 15. [5]. الميزان، ج 10، ص 394. [6]. هود (11)، آیه 93. [7]. سیّد محمّد حسین طباطبائی Z، المیزان، ترجمه موسوی، ج10، ص 563. منبع: کتاب "لحظه ای با امام زمان" اثر استاد آقاتهرانی
صدای گریه تان پیر کرده عالم را بیا که با تو بپوشم لباس ماتم را هزار شکر نمردم که باز میبینم کتیبه های عزا ؛ مشکی محرّم را برای عمه خود تا که روضه میخوانی به گریه شعله زنی دودمان آدم را دخیل بسته ام امسال قبل جان دادن ببینم اشک تو را روضه مجسّم را به نور خویش عزاداری مرا پُر کن به سایه ات بپذیر از گدات این کم را مرا شبیه شهیدان شهید عشقت کن به بال شوق و بصیرت بگیر دستم را بیا ؛به رفیقان رفته ام سوگند که با تو زار بگریم تمام این غم را
بخوان دعای فرج را که یار برگردد بخوان دعای فرج را که شب سحر گردد بخوان دعای فرج را اگر که می خواهی حدیث غیبت یار تو مختصر گردد بخوان دعای فرج را و از خدا بطلب وجود نازکش ایمن ز هر خطر گردد بخوان دعای فرج را کنار پردۀ اشک که دانه دانۀ اشکت دُر و گوهر گردد بخوان دعای فرج را که یار می آید اگر دلت ز رَهِ اشتباه برگردد بخوان دعای فرج را و پیشه تقوا کن که دست لطف خدا با تو همسفر گردد بخوان دعای فرج را که رد نخواهد شد اگر که ناله و اشک تو بیشتر گردد بخوان دعای فرج را که حل مشکل هاست اگر که چشم و دل تو خدا نگر گردد بخوان دعای فرج را، ولی بدون عمل گمان مکن که دعای تو کارگر گردد بخوان دعای فرج را خدا کند آید که روضه خوان غریبی و میخ در گردد دوباره جمعه و ندبه دوباره باید گفت بخوان دعای فرج را که یار برگردد
🤔! ❓ در وضو شستــن صــورت و دست‌ها چند مرتبه جایز است؟ ✍ آیـات امــام، رهبـــری، زنجـــانی، نــوری و فـاضـــل: مــرتبــه اول، واجـــب؛ دوم، ؛ ســـوم و بیــشتــــر از آن، حــــرام اســت. ✍ آیـات عظام سیــستانـی، وحیـد، صافی، بهجت: مرتبه‌اول،واجب؛ دوم، ؛ سـوم و بیشـــر از آن، حــــــــــــرام اســــــــــت. ✍ آیت الله مکـــارم: مــرتبـــه اول، واجــب و مــرتبـــه دوم، بنابـــر احتیـــاط واجـــب بایـــد شـــود؛ امـــا مرتبــــه ســـوم و بیشتـــر از آن، حــــرام اســــت. 📚 منابع: امام، سیـستانی، نوری، مکـارم، فاضل، گلپایگانی واراکی:عروه الوثقی، الوضو،فصل فی افعال الوضـو، م ۴۳؛ رهبــری: اجــوبه‌ الاستفتائات، س ۱۰۲؛ رسـاله ۱۶ مرجـع، ج۱، م۲۴۸. بر گرفـته از احکام کاربردی؛ زارعی، ص ۲
آثار آرامش که در قرآن معرفی شده‌اند عبارتند از: ← ازدیاد ایمان 🔻اعطای آرامش و اطمینان از سوی به مؤمنان ، زمینه فزونی ایمان آنان: «هو الذی انزل السکینة فی قلوب المؤمنین لیزدادوا ایمنا مع ایمنهم...فتح آیه۴. او كسي است كه سكينه و آرامش را در دلهاي مؤ منان نازل كرد تا ايماني بر ايمانشان افزوده شود....» ←🔺اقرار به توحید اعتراف صریح اصحاب کهف به توحید ربوبی در برابر دقیانوس ، به دنبال آرامش بخشیدن خدا به آنان: «و ربطنا علی قلوبهم اذ قاموا فقالوا ربنا رب السموت و الارض...؛[کهف 14]و دلهايشان را محکم ساختيم در آن موقع که قيام کردند و گفتند: پروردگارِ ما، پروردگارِ آسمانها و زمين است....» ← 🔻حفظ اسرار اعطای آرامش قلب به مادر حضرت علیه‌السلام عامل حفظ اسرار از سوی او: «و اصبح فؤاد‌ام موسی فرغا ان کادت لتبدی به لو لا ان ربطنا علی قلبها...؛[قصص آیه۱۰. ]قلب مادر موسي از همه چيز (جز ياد فرزندش) تهي گشت، و اگر قلب او را به وسيله ايمان و اميد محكم نكرده بوديم نزديك بود مطلب را افشا كند.» ←🔺 رضایت از خدا قلب‌های آرام یافته با یاد و وعده‌های خدا، خشنود از او: «یایتها النفس المطمئنة ارجعی الی ربک راضیة مرضیة فادخلی فی عبدی و ادخلی جنتی؛ فجرآیه۲۷. تو اي روح آرام يافته!به سوي پروردگارت بازگرد در حالي هم تو از او خشنودي و هم او از تو خشنود است.و در سلك بندگانم داخل شو.و در بهشتم ورود كن.» ←🔻 رضایت خدا قلب‌های آرام گرفته با یاد و وعده‌های خدا، برخوردار از رضایت او: «یایتها النفس المطمئنة ارجعی الی ربک راضیة مرضیة فادخلی فی عبدی و ادخلی جنتی؛تو اي روح آرام يافته!به سوي پروردگارت بازگرد در حالي هم تو از او خشنودي و هم او از تو خشنود است.و در سلك بندگانم داخل شو.و در بهشتم ورود كن.» ←🔺 عنایت خدا قلب‌های آرام یافته با یاد و وعده‌های خدا، برخوردار از عنایت‌های ویژه الهی: «یایتها النفس المطمئنة ارجعی الی ربک راضیة مرضیة فادخلی فی عبدی و ادخلی جنتی؛تو اي روح آرام يافته!به سوي پروردگارت بازگرد در حالي هم تو از او خشنودي و هم او از تو خشنود است.و در سلك بندگانم داخل شو.و در بهشتم ورود كن.» ←🔻 مصونیت از غضب خدا مصون بودن قلب‌های آرام یافته به ایمان ، از غضب الهی حتی در صورت تظاهر به کفر بر اثر اکراه : «من کفر بالله من بعد ایمنه الا من اکره و قلبه مطمئن بالایمن و لکن من شرح بالکفر صدرا فعلیهم غضب من الله...؛[/نحل ایه۱۰۶. ]كساني كه بعد از ايمان كافر شوند - به جز آنها كه تحت فشار واقع شده‌ اند در حالي كه قلبشان آرام با ايمان است - آري آنها كه سينه خود را براي پذيرش كفر گشوده‌ اند غضب خدا بر آنها است....» در شان نزول این آیه ، آورده شده است: گروهی از مؤمنان، در مکه تحت فشار شدید قرار گرفتند تا از اسلام دست بردارند. آن‌ها در ظاهر و از روی اکراه کلمات کفرآمیز بر زبان جاری کردند؛ ولی به ایمان و اسلام خویش وفادار بودند. 🔺آرامش از آيات خدا آرامش به وسیله همسر، از آیات خدا: «و من ءایته ان خلق لکم من انفسکم ازوجا لتسکنوا الیها ان فی ذلک لایات..روم آیه۲۱. ]و از نشانه‌ هاي او اينكه همسراني از جنس خود شما براي شما آفريد، تا در كنار آنها آرامش يابيد، و در ميانتان مودت و رحمت قرار داد، در اين نشانه‌ هائي است ....» 🔻آرامش در آخرت آرامش و سعادت آخرتی، عاقبت اولیای خدا: «الا ان اولیاء الله لاخوف علیهم و لا هم یحزنون لهم البشری فی الحیوة الدنیا و فی الاخرة... ذلک هو الفوز العظیم؛ یونس آیه۶۴. ]آگاه باشيد اوليا (و دوستان) خدا نه ترسي دارند و نه غمگين مي‌شوند.در زندگي دنيا و در آخرت شاد (و مسرور)ند... و اين رستگاري بزرگي است.» https://eitaa.com/fatemi5
Darentezare Shahadat: نه فقط پیغمبر مختار می گوید حسین عاشقانه حیدر کرار می گوید حسین گوش دل را باز کن در های و هوی شعله ها فاطمه بین در و دیوار می گوید حسین لخته ی خون حسن در طشت می ریزد هنوز خون جگر با دیده ی خونبار می گوید حسین میثم تمار ذکر "یاعلی" بر دار گفت مسلم اما بر فراز دار می گوید حسین تیر آجین پیکر سقا و با دست جدا تشنه لب در عرصه ی پیکار می گوید حسین موج در موج فرات آتش به جانش می زند از خجالت لحظه ای صد بار می گوید حسین می خرد بر جان هزاران تیر زهر آگین ، حبیب تا کند تکبیر را تکرار می گوید حسین قتلگاه از آه زینب شور محشر گشته است عصر غربت بی کس و بی یار می گوید حسین گرچه دیگر در تن زینب توان و تاب نیست از حرم تا قتلگه بسیار می گوید حسین روی نی خون خدا زینب تلاوت می کند زینب او بر سر بازار می گوید حسین دختری در سایه ی خار مغیلان خفته است تا شود با کعب نی بیدار می گوید حسین دختری که دامنش آتش گرفته بی امان می دود وقتی به روی خار می گوید حسین کربلا تا شام با زنجیر دستش بسته است روی ناقه سید بیمار می گوید حسین تازیانه ، کعب نی ، سیلی ، شراب و خیزران یک حرم در مجلس اغیار می گوید حسین گر چه دید ام البنین داغ چهار آلاله را در بقیع با ناله های زار می گوید حسین در حضور التجا تا توبه اش گردد قبول حضرت آدم به استغفار می گوید حسین اسم اعظم نام زیبای حسین است ای "کمیل" هر کسی پی برده بر اسرار می گوید حسین 🔹️
⁉️با چه غسل هايى مى توان نماز خواند؟ ✏️ آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، صافى و فاضل: تنها با غسل جنابت مى توان نماز خواند؛ ولى با غسل هاى ديگر بايد وضو هم گرفت. آيات عظام تبريزى، سيستانى، مكارم، نورى و وحيد: با همه غسل هاى واجب و مستحب معتبر و مأثور ـ غير از غسل استحاضه متوسطه ـ مى توان نماز خواند؛ اگر چه احتياط مستحب آن است كه [در غير غسل جنابت] وضو هم بگيرد. تبصره. آيه اللّه  مكارم در اقسام استحاضه، استحاضه متوسطه را قبول ندارند. بنابراين غسل استحاضه متوسطه معنا ندارد.
✅کربلا و الگوهای رفتاری (الگوهای مثبت) زینب کبری علیها السلام بااین که دلخراش ترین صحنه ها را دید اما در هر فرصتی پیام عاشوراییان را با اقتدار و صلابت به گوش همگان می رساند. @fatemi5
✅الگوهای مثبت (زنان) یکی از ویژگی های مهم عاشورا، حضور جدی زنان و مشارکت عینی و عملی آنان در این قیام جاویدان است. اگر برنامه جامع امام حسین علیه السلام را از مدینه تا مدینه ارزیابی کنیم، به دو مسیر از مدینه تا کربلا و از کربلا تا مدینه تقسیم می شود. مسیر اول را حسینیان با «شهادت » و مسیر دوم را زینبیان با «استقامت » به انجام رساندند. 🔹شرکت زنان در کربلا از آن جهت که جایگاه رفیع این گروه را در تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به نمایش می گذارد، بسیار چشمگیر است. زنان سترگی چون زینب، ام کلثوم، رباب، عاتکه و... که همپای مردان زیباترین جلوه های ایثار را در طول تاریخ به نمایش گذاشتند و الگوی اهل ایمان شدند. @fatemi5
اینک به بعضی از آنان اشاره می کنیم: ✅زینب کبری علیها السلام، الگوی صابران او فرزند علی علیه السلام و فاطمه علیها السلام است و مقامی بس والا دارد. همچون «عقیله بنی هاشم » ، «عارفه » ، «عالمه » ، «کامله » و «عابده » نشانگر شخصیت الهی این بانوی بزرگ است. 👈او از جدش رسول خدا صلی الله علیه و آله پدرش امیرالمؤمنین علیه السلام و مادرش فاطمه زهرا علیها السلام حدیث روایت کرده و بانویی است دارای قلب، فصاحت زبان، شجاعت و... 🔹زینب کبری علیها السلام همواره مورد امام حسین علیه السلام بود و از آغاز تا انجام قیام عاشورا همراه آن حضرت مسؤولیت اهل بیت علیهم السلام، بانوان و کودکان را به عهده داشت و در کنار امام سجاد علیه السلام پرچم پیام رسانی خون شهدا را در دست داشت. 🔸این بانوی بزرگ هم شهید، هم خواهر شهید، هم مادر شهید و هم عمه شهید است. دو او به نام محمد و عون نیز همراه او در کاراون امام علیه السلام بودند و روز عاشورا به شهادت رسیدند. 🔹صابره کربلا محرم اسرار امامت بود و از آینده خبر داشت. در یکی از منازل بین راه به نام «خزیمیه » به امام حسین علیه السلام خبر داد که هاتفی به او از سرنوشت کاروان، شهادت یاران و مصیبت های آینده خبر داده است. امام در جواب او فرمود: «یا اختاه! کل الذی قضی فهو کائن; ای خواهر! هر آنچه که خدا مقدر کرده، محقق خواهد شد.» 🔸امام سجاد علیه السلام نقل می کند: «شب شنیدم پدرم در حالی که شمشیر خود را آماده می کرد، اشعاری در بی وفایی دنیا زمزمه و تکرار می کرد. وقتی متوجه منظور ایشان شدم، بغض گلویم را گرفت اما ام زینب علیها السلام طاقت نیاورد و با نگرانی فرمود: «واثکلاه! لیت الموت اعدمنی الحیاة، الیوم ماتت امی فاطمه وابی علی و اخی الحسن; 👈وای از این مصیبت سنگین! ، چنگال مرگ پرنده زندگیم را نابود می کرد. امروز دوباره مرگ مادر، پدر و برادرم تکرار شد.» امام حسین علیه السلام او را دلداری داد و به سفارش کرد و همه اهل بیت علیهم السلام از این صحنه گریستند. امام خطاب به آنان فرمود: «یا اختاه! یا ام کلثوم! یا فاطمة! یا رباب! انظرن اذا قتلت فلا تشققن علی جیبا ولا تغمشن وجها ولا تقلن هجرا; ای خواهر! ای ام کلثوم! ای فاطمه! ای رباب! متوجه باشید که وقتی من کشته شدم، گریبان ندرید و صورت نخراشید و سخن بیهوده مگویید.» @fatemi5
✅نافع بن هلال می گوید: وقتی امام حسین علیه السلام به خیمه زینب کبری علیها السلام وارد شد، شنیدم آن بانوی سترگ از حضرت، وضعیت یاران را پرسید که آیا از و پایداری آنان اطمینان دارد؟ 👈امام علیه السلام در پاسخ فرمود: «والله لقد بلوتهم فما وجدت فیهم الاشوس الاقعس یستانسون بالمنیة دونی استیناس الطفل الی محالب امه; سوگند به خدا آنان را آزمودم، در میان آنان احدی را نیافتم، مگر استوار که اشتیاق آنان به مرگ در رکاب من همچون انس کودک به سینه مادر است.» 🔹دردناک ترین صحنه برای بانوان، به ویژه زینب کبری علیها السلام لحظه امام علیه السلام با اهل خیام بود که باز همگی از طرف امام علیه السلام مامور به صبر شدند. هنگامی که «ذوالجناح » خبر شهادت سیدالشهداء علیه السلام را به خیمه گاه آورد اهل حرم به سوی قتلگاه روانه شدند. زینب کبری علیها السلام با دیدن صحنه گودال فریاد زد: وامحمدا! واعلیا! هذا حسین بالعراء صریع بکربلا لیت السماء اطبقت علی الارض ولیت الجبال تدکدکت علی السهل با این جملات در حالی که امام در حال جان دادن بود خود را به پیکر برادر نزدیک کرد و عمر سعد با گروهی خود را به گودال قتلگاه نزدیک می کردند. fatemi5
«عقیله بنی هاشم » فریاد کشید: «وای بر شما. آیا بین شما نیست؟» اما کسی پاسخ او را نداد و عمر سعد به سپاهیان خود دستور داد کار حسین علیه السلام را تمام کنند. بانویی که شهادت دو فرزند، برادران و برادرزادگان و خویشان را به چشم خود دیده است، تازه رسالت را به دوش خود احساس می کند. او باید برخیزد و بیرق شهدا را تا پایان راه با صبر و پایداری در دست گیرد. شام غریبان، حرکت از قتلگاه و حوادث مسیر هر کدام به تنهایی برای زمین گیر شدن قوی ترین مردان کفایت می کرد اما زینب علیها السلام بزرگ تر و استوارتر از آن بود که با سیل سهمگین طوفان های بلا بر خود بلرزد. زینب کبری علیها السلام بااین که دلخراش ترین صحنه ها را دید اما در هر فرصتی پیام عاشوراییان را با اقتدار و صلابت به گوش همگان می رساند. در مجلس یزید که همه چیز برای تحریف خون کربلاییان فراهم شده بود خطبه آتشین (4) او ورق را برگرداند و جو تبلیغاتی مسموم شامیان را چنان متحول ساخت که دشمن از نگهداری اسرای سرافراز در آن دیار احساس خطر می کند. او فاطمه ای بود در شام و زبان گویای علی علیه السلام بود در کوفه. او به حق، زینب بود، زینت پدر... ما یار قدیم مشکلات و رنجیم در سنگر صبر و در میان گنجیم در حادثه های تلخ حال خود را با صابره کرببلا می سنجیم @fatemi5
✅ام کلثوم علیها السلام; الگوی مبلغان او همچون خواهرش زینب کبری علیها السلام بانویی ارجمند، و دانا بود. او را زینب صغرا نیز نامیده اند. وی همراه سیدالشهداء علیه السلام به کربلا آمد و پس از عاشورا در مسیر ، با سخنانش به تبلیغ پیام شهدا پرداخت. 🔹یکی از مهم ترین کارهای این بانو هنگامی بود که کاروان اسرا به کوفه رسید. او در جمع انبوه حاضران پس از آن که همه را به سکوت واداشت، کرد و کوفیان را به خاطر کوتاهی در یاری امام حسین علیه السلام کرد. خطبه آتشین او چنان مؤثر افتاد که همگان گریستند و زنان کنان صورت خراشیدند و... هنگام ورود اسرا به نیز ام کلثوم علیها السلام را طلبید و از او خواست که آنان را از دروازه ای وارد کند که اجتماع کمتری باشد و سرهای شهدا را دورتر نگهدارند تا مردم به تماشای آنان پرداخته، کمتر به چهره اهل بیت پیامبر علیهم السلام نگاه کنند. شمر دقیقا بر خلاف خواسته او عمل کرد و اسیران را از دروازه ساعات وارد دمشق کرد. 🔸این بانوی بزرگ علیها السلام در ایام حضور در دمشق نیز هرگز از بیان حقایق و جنایات امویان کوتاهی نکرد. پس از بازگشت اهل بیت امام حسین علیهم السلام به مدینه، وی نیز از کسانی بود که گزارش سفر خونین را در قالب به مردم داد. مدینة جدنا لاتقبلینا فبالحسرات والاحزان جئنا خرجنا منک بالاهلین طرا رجعنا لارجال ولا بنینا ای شهر جد ما! ما را نپذیر زیرا ما حسرت ها و حزن ها آورده ایم. در حالی از تو بیرون رفتیم که همه اهل بیت با ما بودند. اما اکنون که برگشته ایم، مردان و پسران بین ما نیستند.» @fatemi5
✅ام سلمه; الگوی پیرزنان او همسر گرامی رسول خدا صلی الله علیه و آله و از سابقین در اسلام و از مهاجرین به حبشه بود و از زنان خردمند عصر خویش به شمار می رفت. نامش هند بود و شوهر او سلمه در جنگ احد مجروح و سپس شهید شد. پیش از جنگ به همسری پیامبر صلی الله علیه و آله درآمد و سرپرستی فاطمه زهرا علیها السلام را به عهده گرفت. وقتی امام حسین علیه السلام به دنیا آمد، عهده دار نگهداری او شد. 🔹ام سلمه پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله همواره هوادار اهل بیت علیهم السلام و سال ها بعد، از مخالفان سرسخت معاویه بود و طی ای از برنامه های معاویه در سب و لعن امیرالمؤمنین علیه السلام انتقاد کرد. این بانوی بزرگ از پیامبر صلی الله علیه و آله احادیثی نقل کرده و نزد اهل بیت علیهم السلام منزلتی عظیم داشته است. 🔸او از رسول خدا صلی الله علیه و آله ماجرای کربلا و شهادت امام حسین علیه السلام را شنیده بود و هنگام خروج امام علیه السلام از مدینه به حضرت چنین اظهار داشت: «یا بنی! لاتحزنی بخروجک الی العراق فانی سمعت جدک یقول: «یقتل ولدی الحسین بارض العراق فی ارض یقال لها کربلا; ای فرزندم! مرا با رفتنت به سوی عراق محزون مکن، من از جدت شنیدم که می فرمود: فرزندم حسین در زمین عراق به شهادت می رسد. زمینی که به آن کربلا گفته می شود.» 🔹امام در پاسخ وی چنین فرمود: «یا اماه! وانا والله اعلم ذلک وانی مقتول لامحاله ولیس لی من هذا بد وانی والله لاعرف الیوم الذی اقتل فیه واعرف من یقتلنی و...; ای مادر! و من به خدا سوگند این را می دانم و اینکه به ناچار در کجا کشته می شوم و چاره ای از آن ندارم. به خدا سوگند روزی را که در آن کشته می شوم و کسی را که مرا می کشد می دانم.» 🔸ام سلمه ادامه داد که رسول خدا صلی الله علیه و آله مقداری از خاک کربلا به وی داده است و به او فرموده است که هرگاه این خاک به خون تبدیل شد، بدان فرزندم حسین کشته شده است. ایشان می گوید: بعدازظهر عاشورا به خاک نگریستم، دیدم از آن می جوشد. دانستم که حسین علیه السلام به شهادت رسیده است. پس از واقعه کربلا وی در مدینه برای شهیدان می کرد و بنی هاشم به تعزیت و تسلیت گویی او - که تنها بازمانده پیامبر صلی الله علیه و آله بود - می رفتند. وی در سن 84 سالگی رحلت کرد. @fatemi5
✅ام البنین: الگوی مادران شهید وی همسر امیرالمؤمنین علیه السلام است که پس از شهادت حضرت فاطمه علیها السلام به معرفی به همسری علی علیه السلام درآمد. نامش فاطمه «فاطمه بنت خرام » از قبیله «بنی کلاب » و خواهر «لبید» شاعر بود. زنی با شرافت، از خانواده ای دلاور بود. 👈او نسبت به فرزندان حضرت زهرا علیها السلام بسیار مهربان بود. ثمره ازدواج او با علی علیه السلام چهار فرزند پسر به نام های عباس، جعفر، عبدالله و عثمان بود که هر چهار فرزندش روز عاشورا در رکاب سیدالشهداء علیه السلام به شهادت رسیدند. 🔹«ام البنین » پس از شهادت فرزندانش همه روزه به می رفت و بچه های عباس را نیز به همراه می برد و به یاد فرزندان شهیدش مرثیه و نوحه می خواند. زنان مدینه نیز با ندبه و نوحه سوزناک او جمع می شدند و می گریستند. اشعاری هم درباره عباس سروده بود. وقتی زنان مدینه به وی تسلیت می گفتند، می گفت: دیگر مرا «ام البنین » خطاب نکنید. چرا که امروز دیگر آن فرزندانم نیستند و شهید شده اند. «لاتدعونی ویک ام البنین تذکرینی بلیوث العرین کانت بنون لی ادعی بهم والیوم اصبحت ولا من بنین; مرا دیگر ام البنین نخوانید. مرا به یاد شیران شکست ناپذیر می اندازید. من فرزندانی داشتم که به اعتبار آنان صدا می شدم اما امروز از پسرانم خبری نیست.» @fatemi5