eitaa logo
منبرک فاطمی
6.8هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
993 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
ترازو به وسیله ترازوي طلا فروشان چیزهاي باارزش و سبک مانند انگشتر طلا را می توان سنجید؛ ولی شمش هاي فراوان که سنگین هستند را نمی توان وزن کرد و ارزش آن ها را فهمید. مسائلی از جمله اینکه چه کسی امام و در چه سنی باشد؟ اینها طلاي ناب سنگین است، عقل انسانها مانند ترازوي مغازه هاي طلافروشان است، قابلیت سنجش آنها را ندارد. نمی تواند آن را بفهمد و بسنجد. سلیقه اي هم نیست؛ زیرا سلیقه پیرو هوس است و آداب و رسوم نیز گاهی متغیّر، بی دلیل، خرافه و یا با القائات و وسوسه هاي شیطان همراه است.
ای داغدار اصلی این روضه ها بیا صاحب عزای ماتم کرب و بلا بیا تنها امید خلق جهان یابن فاطمه ای منتهای آرزوی اولیاء بیا بالا گرفته ایم برایت دو دست را ای مرد مستجاب قنوت و دعا بیا فهمیده ایم با همه دنیا غریبه ای دیگر به جان مادرت ای آشنا بیا از هیچکس به جز تو نداریم انتظار بر دستهای توست فقط چشم ما بیا هفته به هفته می گذرد با خیال تو پس لا اقل به حرمت خون خدا بیا بیش از هزار سال تو خون گریه کرده ای ای خون جگر ز قامت زینب بیا عرض ارادت کم ما را قبول کن امسال هم محرم ما را قبول کن
آثار و برکات انتظار چیست؟ آن‌كه خود را به گونه ای تربیت کرد که حالت انتظار داشت و به راستی به اميد ظهور حضرت قائم(عج) شب از روز و روز را از شب نشناخت به واسطه این حالت روحی از بركاتي بهره‌مند خواهد شد... بركات انتظار كدام است؟ آن‌كه خود را به گونه ­ای تربیت کرد که حالت انتظار داشت و به راستی به اميد ظهور حضرت قائم(عج) شب از روز و روز را از شب نشناخت به واسطه این حالت روحی از بركاتي بهره‌مند خواهد شد كه در اين فراز با تکیه به معنای انتظار به برخي از آن‌ها اشاره‌اي گذرا خواهيم داشت: روحیّه انتظار انسان را به كمال توحيد سوق مي‌دهد؛ چرا كه مسأله انتظار، همانند اعتقاد به آفريدگار يگانه مي‌باشد كه در دل­ها ريشه دارد، دل خدا را مي‌خواند و چشم در انتظار ديدار انسان كامل يعني مهديّ موعود (عج) به سر مي برد.[1] چون منتظر است، خويشتن‌دار و خود‌نگهدار خواهد بود؛ هرقدر حالت انتظار در جان آدمی پر رمق‌تر باشد، «تخليه»[2] در او براي تحقّق «تحليه»[3] ظريف‌تر و با ثبات ­تر خواهد بود. چرا كه منتظر خود مي‌داند که به ناگاه فرياد ظهور مولي فرا خواهد ‌رسید. این او است که باید همیشه و هر لحظه آماده جان فشانی بوده و از هر چه در راستای رضای امامش بايد بگذرد. جامعه به سمت صلاح و سداد خواهد بود؛ وقتي ظلم از برنامه‌هاي شخصي و فردي انسان­ها رخت بر بست، نابرابري از آن جامعه نيز بركنده خواهد شد. در هر حال، او که حیات خویش را در آمادگی به معناي واقعی كلمه می بیند در اصلاح ساير ياران مولي به كسب فضائل، اميدوارانه روي خواهد آورد تا كه زمينه جمعي ظهور را فراهم سازد. چرا كه انتظار، نوعي آمادگي براي پاك شدن، دورماندن از زشتي‌‌ها، وصول به تزكيه نفس و تجديد قواي خود و دیگران براي شركت در نهضتي عظيم و انساني و يافتن صفا و نورانيّتی الهی است.[4] انتظار شکلی عملی و کاربردی به خود خواهد گرفت؛ هرگز فرامین و دستورات اسلام به مسائل نظری و علمی توقّف نخواهد یافت، كه انتظار جنبه عملي به خود گرفته و فرد منتظر ظهور، چونان فردي كه همواره در انتظار ميهماني بزرگ و فرماندهي عظيم به سر مي‌برد، سعي دارد كه خانه را از هر ناپاكي پاك و منزّه ساخته و هیچ بیگانه را بر نتابد. در نتيجه انتظار، اگر بر اساس ضوابط و اصول باشد و مورد پسند اسلام و اولياء او تحقّق يابد، در اين حالت رفتار، اخلاق و برنامه های عملی در جامعه منتظران ظهور به سمت رشد و صلاح حركت خواهد کرد، تا این که همه اهل اسلام، متّقی و پاک از هر بدی گشته و به راه صلاح و سداد روی نهد. انتظار فرج، خود فرج است؛ علامه سیّد محمّد حسین طباطبائی در کتاب «المیزان» از «تفسیر عیّاشی» روایتی را نقل فرموده­ اند که محمّدبن فضیل از حضرت علی بن موسی الرّضا (علیه السلام) روایت کرده که من از آن حضرت از مسأله انتظار فرج پرسیدم، حضرت با تعجّب فرمود: «أوَ لَیسَ تَعلَمُ أَنَّ إنتِظارَ الفَرَجِ مِنَ الفَرَجِ؟»؛[5] مگر تو نمی دانی که انتظار فرج خود مرحله ای از فرج است؟ آن گاه هشتمين امام (علیه السلام) فرمودند که خداوند تبارک و تعالی می فرماید: «وَ ارْتَقِبُواْ إِنِّي مَعَكُمْ رَقِيبٌ»؛[6] شما به انتظار باشید که من نیز با شما در انتظار و مراقبت هستم. [7] پینوشت: [1]. براي اطلاع بيشتر، ر.ك: روح الله الموسوي الخميني، چهل حديث، ذیل ح 11، باب فطرت. [2]. واژه «تخليه» از عناوين اخلاقي است كه انسان تلاش مي‌كند تا كه خود را از گناه و پليدي خالي كند. [3]. «تحليه» نيز از مراحل اخلاقي است كه انسان تلاش مي‌كند خود را به اعمال خوب، نيك و فضائل اخلاقي زينت دهد. [4]. علي، قائمي، نگاهي به مسأله انتظار، ص 13 ـ 15. [5]. الميزان، ج 10، ص 394. [6]. هود (11)، آیه 93. [7]. سیّد محمّد حسین طباطبائی Z، المیزان، ترجمه موسوی، ج10، ص 563. منبع: کتاب "لحظه ای با امام زمان" اثر استاد آقاتهرانی
صدای گریه تان پیر کرده عالم را بیا که با تو بپوشم لباس ماتم را هزار شکر نمردم که باز میبینم کتیبه های عزا ؛ مشکی محرّم را برای عمه خود تا که روضه میخوانی به گریه شعله زنی دودمان آدم را دخیل بسته ام امسال قبل جان دادن ببینم اشک تو را روضه مجسّم را به نور خویش عزاداری مرا پُر کن به سایه ات بپذیر از گدات این کم را مرا شبیه شهیدان شهید عشقت کن به بال شوق و بصیرت بگیر دستم را بیا ؛به رفیقان رفته ام سوگند که با تو زار بگریم تمام این غم را
بخوان دعای فرج را که یار برگردد بخوان دعای فرج را که شب سحر گردد بخوان دعای فرج را اگر که می خواهی حدیث غیبت یار تو مختصر گردد بخوان دعای فرج را و از خدا بطلب وجود نازکش ایمن ز هر خطر گردد بخوان دعای فرج را کنار پردۀ اشک که دانه دانۀ اشکت دُر و گوهر گردد بخوان دعای فرج را که یار می آید اگر دلت ز رَهِ اشتباه برگردد بخوان دعای فرج را و پیشه تقوا کن که دست لطف خدا با تو همسفر گردد بخوان دعای فرج را که رد نخواهد شد اگر که ناله و اشک تو بیشتر گردد بخوان دعای فرج را که حل مشکل هاست اگر که چشم و دل تو خدا نگر گردد بخوان دعای فرج را، ولی بدون عمل گمان مکن که دعای تو کارگر گردد بخوان دعای فرج را خدا کند آید که روضه خوان غریبی و میخ در گردد دوباره جمعه و ندبه دوباره باید گفت بخوان دعای فرج را که یار برگردد
🤔! ❓ در وضو شستــن صــورت و دست‌ها چند مرتبه جایز است؟ ✍ آیـات امــام، رهبـــری، زنجـــانی، نــوری و فـاضـــل: مــرتبــه اول، واجـــب؛ دوم، ؛ ســـوم و بیــشتــــر از آن، حــــرام اســت. ✍ آیـات عظام سیــستانـی، وحیـد، صافی، بهجت: مرتبه‌اول،واجب؛ دوم، ؛ سـوم و بیشـــر از آن، حــــــــــــرام اســــــــــت. ✍ آیت الله مکـــارم: مــرتبـــه اول، واجــب و مــرتبـــه دوم، بنابـــر احتیـــاط واجـــب بایـــد شـــود؛ امـــا مرتبــــه ســـوم و بیشتـــر از آن، حــــرام اســــت. 📚 منابع: امام، سیـستانی، نوری، مکـارم، فاضل، گلپایگانی واراکی:عروه الوثقی، الوضو،فصل فی افعال الوضـو، م ۴۳؛ رهبــری: اجــوبه‌ الاستفتائات، س ۱۰۲؛ رسـاله ۱۶ مرجـع، ج۱، م۲۴۸. بر گرفـته از احکام کاربردی؛ زارعی، ص ۲
آثار آرامش که در قرآن معرفی شده‌اند عبارتند از: ← ازدیاد ایمان 🔻اعطای آرامش و اطمینان از سوی به مؤمنان ، زمینه فزونی ایمان آنان: «هو الذی انزل السکینة فی قلوب المؤمنین لیزدادوا ایمنا مع ایمنهم...فتح آیه۴. او كسي است كه سكينه و آرامش را در دلهاي مؤ منان نازل كرد تا ايماني بر ايمانشان افزوده شود....» ←🔺اقرار به توحید اعتراف صریح اصحاب کهف به توحید ربوبی در برابر دقیانوس ، به دنبال آرامش بخشیدن خدا به آنان: «و ربطنا علی قلوبهم اذ قاموا فقالوا ربنا رب السموت و الارض...؛[کهف 14]و دلهايشان را محکم ساختيم در آن موقع که قيام کردند و گفتند: پروردگارِ ما، پروردگارِ آسمانها و زمين است....» ← 🔻حفظ اسرار اعطای آرامش قلب به مادر حضرت علیه‌السلام عامل حفظ اسرار از سوی او: «و اصبح فؤاد‌ام موسی فرغا ان کادت لتبدی به لو لا ان ربطنا علی قلبها...؛[قصص آیه۱۰. ]قلب مادر موسي از همه چيز (جز ياد فرزندش) تهي گشت، و اگر قلب او را به وسيله ايمان و اميد محكم نكرده بوديم نزديك بود مطلب را افشا كند.» ←🔺 رضایت از خدا قلب‌های آرام یافته با یاد و وعده‌های خدا، خشنود از او: «یایتها النفس المطمئنة ارجعی الی ربک راضیة مرضیة فادخلی فی عبدی و ادخلی جنتی؛ فجرآیه۲۷. تو اي روح آرام يافته!به سوي پروردگارت بازگرد در حالي هم تو از او خشنودي و هم او از تو خشنود است.و در سلك بندگانم داخل شو.و در بهشتم ورود كن.» ←🔻 رضایت خدا قلب‌های آرام گرفته با یاد و وعده‌های خدا، برخوردار از رضایت او: «یایتها النفس المطمئنة ارجعی الی ربک راضیة مرضیة فادخلی فی عبدی و ادخلی جنتی؛تو اي روح آرام يافته!به سوي پروردگارت بازگرد در حالي هم تو از او خشنودي و هم او از تو خشنود است.و در سلك بندگانم داخل شو.و در بهشتم ورود كن.» ←🔺 عنایت خدا قلب‌های آرام یافته با یاد و وعده‌های خدا، برخوردار از عنایت‌های ویژه الهی: «یایتها النفس المطمئنة ارجعی الی ربک راضیة مرضیة فادخلی فی عبدی و ادخلی جنتی؛تو اي روح آرام يافته!به سوي پروردگارت بازگرد در حالي هم تو از او خشنودي و هم او از تو خشنود است.و در سلك بندگانم داخل شو.و در بهشتم ورود كن.» ←🔻 مصونیت از غضب خدا مصون بودن قلب‌های آرام یافته به ایمان ، از غضب الهی حتی در صورت تظاهر به کفر بر اثر اکراه : «من کفر بالله من بعد ایمنه الا من اکره و قلبه مطمئن بالایمن و لکن من شرح بالکفر صدرا فعلیهم غضب من الله...؛[/نحل ایه۱۰۶. ]كساني كه بعد از ايمان كافر شوند - به جز آنها كه تحت فشار واقع شده‌ اند در حالي كه قلبشان آرام با ايمان است - آري آنها كه سينه خود را براي پذيرش كفر گشوده‌ اند غضب خدا بر آنها است....» در شان نزول این آیه ، آورده شده است: گروهی از مؤمنان، در مکه تحت فشار شدید قرار گرفتند تا از اسلام دست بردارند. آن‌ها در ظاهر و از روی اکراه کلمات کفرآمیز بر زبان جاری کردند؛ ولی به ایمان و اسلام خویش وفادار بودند. 🔺آرامش از آيات خدا آرامش به وسیله همسر، از آیات خدا: «و من ءایته ان خلق لکم من انفسکم ازوجا لتسکنوا الیها ان فی ذلک لایات..روم آیه۲۱. ]و از نشانه‌ هاي او اينكه همسراني از جنس خود شما براي شما آفريد، تا در كنار آنها آرامش يابيد، و در ميانتان مودت و رحمت قرار داد، در اين نشانه‌ هائي است ....» 🔻آرامش در آخرت آرامش و سعادت آخرتی، عاقبت اولیای خدا: «الا ان اولیاء الله لاخوف علیهم و لا هم یحزنون لهم البشری فی الحیوة الدنیا و فی الاخرة... ذلک هو الفوز العظیم؛ یونس آیه۶۴. ]آگاه باشيد اوليا (و دوستان) خدا نه ترسي دارند و نه غمگين مي‌شوند.در زندگي دنيا و در آخرت شاد (و مسرور)ند... و اين رستگاري بزرگي است.» https://eitaa.com/fatemi5
Darentezare Shahadat: نه فقط پیغمبر مختار می گوید حسین عاشقانه حیدر کرار می گوید حسین گوش دل را باز کن در های و هوی شعله ها فاطمه بین در و دیوار می گوید حسین لخته ی خون حسن در طشت می ریزد هنوز خون جگر با دیده ی خونبار می گوید حسین میثم تمار ذکر "یاعلی" بر دار گفت مسلم اما بر فراز دار می گوید حسین تیر آجین پیکر سقا و با دست جدا تشنه لب در عرصه ی پیکار می گوید حسین موج در موج فرات آتش به جانش می زند از خجالت لحظه ای صد بار می گوید حسین می خرد بر جان هزاران تیر زهر آگین ، حبیب تا کند تکبیر را تکرار می گوید حسین قتلگاه از آه زینب شور محشر گشته است عصر غربت بی کس و بی یار می گوید حسین گرچه دیگر در تن زینب توان و تاب نیست از حرم تا قتلگه بسیار می گوید حسین روی نی خون خدا زینب تلاوت می کند زینب او بر سر بازار می گوید حسین دختری در سایه ی خار مغیلان خفته است تا شود با کعب نی بیدار می گوید حسین دختری که دامنش آتش گرفته بی امان می دود وقتی به روی خار می گوید حسین کربلا تا شام با زنجیر دستش بسته است روی ناقه سید بیمار می گوید حسین تازیانه ، کعب نی ، سیلی ، شراب و خیزران یک حرم در مجلس اغیار می گوید حسین گر چه دید ام البنین داغ چهار آلاله را در بقیع با ناله های زار می گوید حسین در حضور التجا تا توبه اش گردد قبول حضرت آدم به استغفار می گوید حسین اسم اعظم نام زیبای حسین است ای "کمیل" هر کسی پی برده بر اسرار می گوید حسین 🔹️
⁉️با چه غسل هايى مى توان نماز خواند؟ ✏️ آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، صافى و فاضل: تنها با غسل جنابت مى توان نماز خواند؛ ولى با غسل هاى ديگر بايد وضو هم گرفت. آيات عظام تبريزى، سيستانى، مكارم، نورى و وحيد: با همه غسل هاى واجب و مستحب معتبر و مأثور ـ غير از غسل استحاضه متوسطه ـ مى توان نماز خواند؛ اگر چه احتياط مستحب آن است كه [در غير غسل جنابت] وضو هم بگيرد. تبصره. آيه اللّه  مكارم در اقسام استحاضه، استحاضه متوسطه را قبول ندارند. بنابراين غسل استحاضه متوسطه معنا ندارد.
✅کربلا و الگوهای رفتاری (الگوهای مثبت) زینب کبری علیها السلام بااین که دلخراش ترین صحنه ها را دید اما در هر فرصتی پیام عاشوراییان را با اقتدار و صلابت به گوش همگان می رساند. @fatemi5
✅الگوهای مثبت (زنان) یکی از ویژگی های مهم عاشورا، حضور جدی زنان و مشارکت عینی و عملی آنان در این قیام جاویدان است. اگر برنامه جامع امام حسین علیه السلام را از مدینه تا مدینه ارزیابی کنیم، به دو مسیر از مدینه تا کربلا و از کربلا تا مدینه تقسیم می شود. مسیر اول را حسینیان با «شهادت » و مسیر دوم را زینبیان با «استقامت » به انجام رساندند. 🔹شرکت زنان در کربلا از آن جهت که جایگاه رفیع این گروه را در تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به نمایش می گذارد، بسیار چشمگیر است. زنان سترگی چون زینب، ام کلثوم، رباب، عاتکه و... که همپای مردان زیباترین جلوه های ایثار را در طول تاریخ به نمایش گذاشتند و الگوی اهل ایمان شدند. @fatemi5
اینک به بعضی از آنان اشاره می کنیم: ✅زینب کبری علیها السلام، الگوی صابران او فرزند علی علیه السلام و فاطمه علیها السلام است و مقامی بس والا دارد. همچون «عقیله بنی هاشم » ، «عارفه » ، «عالمه » ، «کامله » و «عابده » نشانگر شخصیت الهی این بانوی بزرگ است. 👈او از جدش رسول خدا صلی الله علیه و آله پدرش امیرالمؤمنین علیه السلام و مادرش فاطمه زهرا علیها السلام حدیث روایت کرده و بانویی است دارای قلب، فصاحت زبان، شجاعت و... 🔹زینب کبری علیها السلام همواره مورد امام حسین علیه السلام بود و از آغاز تا انجام قیام عاشورا همراه آن حضرت مسؤولیت اهل بیت علیهم السلام، بانوان و کودکان را به عهده داشت و در کنار امام سجاد علیه السلام پرچم پیام رسانی خون شهدا را در دست داشت. 🔸این بانوی بزرگ هم شهید، هم خواهر شهید، هم مادر شهید و هم عمه شهید است. دو او به نام محمد و عون نیز همراه او در کاراون امام علیه السلام بودند و روز عاشورا به شهادت رسیدند. 🔹صابره کربلا محرم اسرار امامت بود و از آینده خبر داشت. در یکی از منازل بین راه به نام «خزیمیه » به امام حسین علیه السلام خبر داد که هاتفی به او از سرنوشت کاروان، شهادت یاران و مصیبت های آینده خبر داده است. امام در جواب او فرمود: «یا اختاه! کل الذی قضی فهو کائن; ای خواهر! هر آنچه که خدا مقدر کرده، محقق خواهد شد.» 🔸امام سجاد علیه السلام نقل می کند: «شب شنیدم پدرم در حالی که شمشیر خود را آماده می کرد، اشعاری در بی وفایی دنیا زمزمه و تکرار می کرد. وقتی متوجه منظور ایشان شدم، بغض گلویم را گرفت اما ام زینب علیها السلام طاقت نیاورد و با نگرانی فرمود: «واثکلاه! لیت الموت اعدمنی الحیاة، الیوم ماتت امی فاطمه وابی علی و اخی الحسن; 👈وای از این مصیبت سنگین! ، چنگال مرگ پرنده زندگیم را نابود می کرد. امروز دوباره مرگ مادر، پدر و برادرم تکرار شد.» امام حسین علیه السلام او را دلداری داد و به سفارش کرد و همه اهل بیت علیهم السلام از این صحنه گریستند. امام خطاب به آنان فرمود: «یا اختاه! یا ام کلثوم! یا فاطمة! یا رباب! انظرن اذا قتلت فلا تشققن علی جیبا ولا تغمشن وجها ولا تقلن هجرا; ای خواهر! ای ام کلثوم! ای فاطمه! ای رباب! متوجه باشید که وقتی من کشته شدم، گریبان ندرید و صورت نخراشید و سخن بیهوده مگویید.» @fatemi5
✅نافع بن هلال می گوید: وقتی امام حسین علیه السلام به خیمه زینب کبری علیها السلام وارد شد، شنیدم آن بانوی سترگ از حضرت، وضعیت یاران را پرسید که آیا از و پایداری آنان اطمینان دارد؟ 👈امام علیه السلام در پاسخ فرمود: «والله لقد بلوتهم فما وجدت فیهم الاشوس الاقعس یستانسون بالمنیة دونی استیناس الطفل الی محالب امه; سوگند به خدا آنان را آزمودم، در میان آنان احدی را نیافتم، مگر استوار که اشتیاق آنان به مرگ در رکاب من همچون انس کودک به سینه مادر است.» 🔹دردناک ترین صحنه برای بانوان، به ویژه زینب کبری علیها السلام لحظه امام علیه السلام با اهل خیام بود که باز همگی از طرف امام علیه السلام مامور به صبر شدند. هنگامی که «ذوالجناح » خبر شهادت سیدالشهداء علیه السلام را به خیمه گاه آورد اهل حرم به سوی قتلگاه روانه شدند. زینب کبری علیها السلام با دیدن صحنه گودال فریاد زد: وامحمدا! واعلیا! هذا حسین بالعراء صریع بکربلا لیت السماء اطبقت علی الارض ولیت الجبال تدکدکت علی السهل با این جملات در حالی که امام در حال جان دادن بود خود را به پیکر برادر نزدیک کرد و عمر سعد با گروهی خود را به گودال قتلگاه نزدیک می کردند. fatemi5
«عقیله بنی هاشم » فریاد کشید: «وای بر شما. آیا بین شما نیست؟» اما کسی پاسخ او را نداد و عمر سعد به سپاهیان خود دستور داد کار حسین علیه السلام را تمام کنند. بانویی که شهادت دو فرزند، برادران و برادرزادگان و خویشان را به چشم خود دیده است، تازه رسالت را به دوش خود احساس می کند. او باید برخیزد و بیرق شهدا را تا پایان راه با صبر و پایداری در دست گیرد. شام غریبان، حرکت از قتلگاه و حوادث مسیر هر کدام به تنهایی برای زمین گیر شدن قوی ترین مردان کفایت می کرد اما زینب علیها السلام بزرگ تر و استوارتر از آن بود که با سیل سهمگین طوفان های بلا بر خود بلرزد. زینب کبری علیها السلام بااین که دلخراش ترین صحنه ها را دید اما در هر فرصتی پیام عاشوراییان را با اقتدار و صلابت به گوش همگان می رساند. در مجلس یزید که همه چیز برای تحریف خون کربلاییان فراهم شده بود خطبه آتشین (4) او ورق را برگرداند و جو تبلیغاتی مسموم شامیان را چنان متحول ساخت که دشمن از نگهداری اسرای سرافراز در آن دیار احساس خطر می کند. او فاطمه ای بود در شام و زبان گویای علی علیه السلام بود در کوفه. او به حق، زینب بود، زینت پدر... ما یار قدیم مشکلات و رنجیم در سنگر صبر و در میان گنجیم در حادثه های تلخ حال خود را با صابره کرببلا می سنجیم @fatemi5
✅ام کلثوم علیها السلام; الگوی مبلغان او همچون خواهرش زینب کبری علیها السلام بانویی ارجمند، و دانا بود. او را زینب صغرا نیز نامیده اند. وی همراه سیدالشهداء علیه السلام به کربلا آمد و پس از عاشورا در مسیر ، با سخنانش به تبلیغ پیام شهدا پرداخت. 🔹یکی از مهم ترین کارهای این بانو هنگامی بود که کاروان اسرا به کوفه رسید. او در جمع انبوه حاضران پس از آن که همه را به سکوت واداشت، کرد و کوفیان را به خاطر کوتاهی در یاری امام حسین علیه السلام کرد. خطبه آتشین او چنان مؤثر افتاد که همگان گریستند و زنان کنان صورت خراشیدند و... هنگام ورود اسرا به نیز ام کلثوم علیها السلام را طلبید و از او خواست که آنان را از دروازه ای وارد کند که اجتماع کمتری باشد و سرهای شهدا را دورتر نگهدارند تا مردم به تماشای آنان پرداخته، کمتر به چهره اهل بیت پیامبر علیهم السلام نگاه کنند. شمر دقیقا بر خلاف خواسته او عمل کرد و اسیران را از دروازه ساعات وارد دمشق کرد. 🔸این بانوی بزرگ علیها السلام در ایام حضور در دمشق نیز هرگز از بیان حقایق و جنایات امویان کوتاهی نکرد. پس از بازگشت اهل بیت امام حسین علیهم السلام به مدینه، وی نیز از کسانی بود که گزارش سفر خونین را در قالب به مردم داد. مدینة جدنا لاتقبلینا فبالحسرات والاحزان جئنا خرجنا منک بالاهلین طرا رجعنا لارجال ولا بنینا ای شهر جد ما! ما را نپذیر زیرا ما حسرت ها و حزن ها آورده ایم. در حالی از تو بیرون رفتیم که همه اهل بیت با ما بودند. اما اکنون که برگشته ایم، مردان و پسران بین ما نیستند.» @fatemi5
✅ام سلمه; الگوی پیرزنان او همسر گرامی رسول خدا صلی الله علیه و آله و از سابقین در اسلام و از مهاجرین به حبشه بود و از زنان خردمند عصر خویش به شمار می رفت. نامش هند بود و شوهر او سلمه در جنگ احد مجروح و سپس شهید شد. پیش از جنگ به همسری پیامبر صلی الله علیه و آله درآمد و سرپرستی فاطمه زهرا علیها السلام را به عهده گرفت. وقتی امام حسین علیه السلام به دنیا آمد، عهده دار نگهداری او شد. 🔹ام سلمه پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله همواره هوادار اهل بیت علیهم السلام و سال ها بعد، از مخالفان سرسخت معاویه بود و طی ای از برنامه های معاویه در سب و لعن امیرالمؤمنین علیه السلام انتقاد کرد. این بانوی بزرگ از پیامبر صلی الله علیه و آله احادیثی نقل کرده و نزد اهل بیت علیهم السلام منزلتی عظیم داشته است. 🔸او از رسول خدا صلی الله علیه و آله ماجرای کربلا و شهادت امام حسین علیه السلام را شنیده بود و هنگام خروج امام علیه السلام از مدینه به حضرت چنین اظهار داشت: «یا بنی! لاتحزنی بخروجک الی العراق فانی سمعت جدک یقول: «یقتل ولدی الحسین بارض العراق فی ارض یقال لها کربلا; ای فرزندم! مرا با رفتنت به سوی عراق محزون مکن، من از جدت شنیدم که می فرمود: فرزندم حسین در زمین عراق به شهادت می رسد. زمینی که به آن کربلا گفته می شود.» 🔹امام در پاسخ وی چنین فرمود: «یا اماه! وانا والله اعلم ذلک وانی مقتول لامحاله ولیس لی من هذا بد وانی والله لاعرف الیوم الذی اقتل فیه واعرف من یقتلنی و...; ای مادر! و من به خدا سوگند این را می دانم و اینکه به ناچار در کجا کشته می شوم و چاره ای از آن ندارم. به خدا سوگند روزی را که در آن کشته می شوم و کسی را که مرا می کشد می دانم.» 🔸ام سلمه ادامه داد که رسول خدا صلی الله علیه و آله مقداری از خاک کربلا به وی داده است و به او فرموده است که هرگاه این خاک به خون تبدیل شد، بدان فرزندم حسین کشته شده است. ایشان می گوید: بعدازظهر عاشورا به خاک نگریستم، دیدم از آن می جوشد. دانستم که حسین علیه السلام به شهادت رسیده است. پس از واقعه کربلا وی در مدینه برای شهیدان می کرد و بنی هاشم به تعزیت و تسلیت گویی او - که تنها بازمانده پیامبر صلی الله علیه و آله بود - می رفتند. وی در سن 84 سالگی رحلت کرد. @fatemi5
✅ام البنین: الگوی مادران شهید وی همسر امیرالمؤمنین علیه السلام است که پس از شهادت حضرت فاطمه علیها السلام به معرفی به همسری علی علیه السلام درآمد. نامش فاطمه «فاطمه بنت خرام » از قبیله «بنی کلاب » و خواهر «لبید» شاعر بود. زنی با شرافت، از خانواده ای دلاور بود. 👈او نسبت به فرزندان حضرت زهرا علیها السلام بسیار مهربان بود. ثمره ازدواج او با علی علیه السلام چهار فرزند پسر به نام های عباس، جعفر، عبدالله و عثمان بود که هر چهار فرزندش روز عاشورا در رکاب سیدالشهداء علیه السلام به شهادت رسیدند. 🔹«ام البنین » پس از شهادت فرزندانش همه روزه به می رفت و بچه های عباس را نیز به همراه می برد و به یاد فرزندان شهیدش مرثیه و نوحه می خواند. زنان مدینه نیز با ندبه و نوحه سوزناک او جمع می شدند و می گریستند. اشعاری هم درباره عباس سروده بود. وقتی زنان مدینه به وی تسلیت می گفتند، می گفت: دیگر مرا «ام البنین » خطاب نکنید. چرا که امروز دیگر آن فرزندانم نیستند و شهید شده اند. «لاتدعونی ویک ام البنین تذکرینی بلیوث العرین کانت بنون لی ادعی بهم والیوم اصبحت ولا من بنین; مرا دیگر ام البنین نخوانید. مرا به یاد شیران شکست ناپذیر می اندازید. من فرزندانی داشتم که به اعتبار آنان صدا می شدم اما امروز از پسرانم خبری نیست.» @fatemi5
✅ام خلف و ام وهب: الگوهای همسران شهید «ام خلف » همسر «مسلم بن عوسجه » از زنان شیعه و از یاران حضرت سیدالشهداء علیه السلام بود. پس از شهادت «مسلم » پسرش «خلف » آماده جنگ شد. امام حسین علیه السلام از او خواست که به سرپرستی مادرش بپردازد. ولی مادرش او را به جنگ کرد و گفت: «جز با یاری پسر پیغمبر صلی الله علیه و آله از تو راضی نخواهم شد.» «خلف » پس از نبردی دلیرانه به شهادت رسید. پس از شهادتش او را به طرف مادرش پرتاپ کردند. او هم سر را برداشته، بوسید و گریست. 🔹«ام وهب » همسر «عبدالله بن عمیر کلبی » از طائفه «بنی علیم » بود. چون شوهرش تصمیم گرفت از کوفه به یاری امام حسین علیه السلام بیرون آید، ام وهب نیز اصرار کرد تا او را هم با خود ببرد. شبانه به یاران امام در کربلا پیوستند. روز عاشورا وقتی شوهرش به میدان رفت، او نیز به دست گرفت و به میدان شتافت ولی امام حسین علیه السلام مانع او شد و فرمود: «بر زنان جهاد نیست.» اما پس از شهادت شوهرش به بالین او رفت و صورت او را پاک می کرد که شمر غلامی را به سراغ او فرستاد. آن غلام با گرزی بر سر آن زن کوبید و او را کرد. @fatemi5
✅سکینه و رقیه علیهما السلام: الگوهای دختران شهید سکینه علیها السلام خواهر حضرت «علی اصغر» همراه سایر زنان و دختران در کربلا حضور داشت. نام اصلی او آمنه و امینه و... است و لقب سکینه را مادرش «رباب » به او داده. وقتی امام حسین علیه السلام برای آخرین وداع به خیمه گاه آمد، سکینه علیها السلام شدیدا گریه می کرد. امام او را به سینه چسباند و میان چشمانش را بوسه زد; اشک هایش را پاک کرد و با محبت زیاد او را ساکت کرد. و اشعاری را با او زمزمه کرد که مطلع آن چنین است. سیطول بعدی یا سکینة فا علمی منک البکاء اذا لحمام دهانی; ای سکینه! بدان که بعد از من گریه های طولانی خواهی داشت، آنگاه که مرگ من فرا برسد.» امام وقتی با آنان و دختران خداحافظی کرد، به پدر عرض کرد: «یا ابت استسلمت للموت؟ ای پدر! آیا تسلیم مرگ شده ای؟» امام حسین علیه السلام فرمود: «کیف لا یستسلم من لا ناصر له و لا معین; چگونه کسی که یار و کمکی ندارد، تسلیم مرگ نشود؟» سکینه به پدرش پیشنهاد کرد: «یا ابة! ردنا الی حرم جدنا...; ای پدر! ما را به حرم جدمان برگردان.» امام پاسخ داد: «هیهات لو ترک القطا لنام; هرگز ممکن نیست. اگر پرنده قطا به حال خود رها می شد، آرام می خوابید.» زنان با شنیدن سخن امام گریه سر دادند و امام آنان را ساکت کرد و به دشمن حمله کرد. حضرت سکینه علیها السلام در علم و معرفت و ادب، کم نظیر بود و همواره مورد توجه امام حسین علیه السلام بود. @fatemi5
✅حضرت رقیه علیها السلام: «دختر سه چهار ساله اباعبدالله الحسین علیه السلام که در سفر کربلا همراه اسرای اهل بیت علیهم السلام بود. در شام شبی پدر را به خواب دید و پس از بیدار شدن بسیار گریست; بی تابی کرد و پدر را خواست. خبر به یزید رسید. به دستور او سر مطهر امام حسین علیه السلام را نزد او بردند. او از این منظره بیشتر ناراحت و رنجور شد و همان روزها در خرابه شام جان داد. خردسالی این دختر و عواطفی که نام و یادش و کیفیت جان دادنش و مدفن او برمی انگیزد، شگفت انگیز است و شیعیان به او علاقه خاصی دارند. @fatemi5
منبرک فاطمی
✅کربلا و الگوهای رفتاری (الگوهای مثبت) زینب کبری علیها السلام بااین که دلخراش ترین صحنه ها را دید ا
✅کربلا و الگوهای رفتاری (الگوهای مثبت) زینب کبری علیها السلام بااین که دلخراش ترین صحنه ها را دید اما در هر فرصتی پیام عاشوراییان را با اقتدار و صلابت به گوش همگان می رساند. @fatemi5👆👆👆👆
🤔 ! ❓ اگر مرد متوجه شـود که همسـرش قبلا با کسی ازدواج کرده و طلاق گرفتـه و ایــن مــوضـوع را از وی مخفی نمـوده انـد؛ آیـا حـق طلاق بـدون پـرداخـت مـهریــه را دارد؟ ✍ آیت الله خـامـنـــه‌ ای: اختیــــــار طلاق ‌بــا مــــرد اســـــت ‌ولـــــی‌ بــایــد مـهریـــه زن را بپـــردازد. ✍ آیت الله مکارم:حـق فسـخ بــرای مرد در صورتی که بعد از ازدواج متوجه شود دختر قبلا هـر چنـد بـه مـدت کـوتـاه ازدواج مـوقـت داشتـــه ولــو دوشـیـــزه بـاشـــد (نزدیکــی نکــرده باشنــد) باقــی اســت و در مــورد مـهریــه، اگــر دختر تدلیــس کـــرده حـق مهـــر نــدارد و اگــــر دیگــری تدلیـــس کرده است بایــد مـهریــه دختــر را بپــــردازد و از کســــانی کــــه تـدلیـــس کـــرده انــد بــگیــــرد. ✍ آیت الله سیستانی: اگـــر بــه او گفته است كه اين اولين ازدواج او است و اين توصيف در عقــد منظور شـده اســت مــى توانــد فســـخ كنـــد و مهــــر نـــدهـــد. ✍ آیت الله شبیری زنجانــی:طــلاق در هـر صــورت در اختیــار مــرد است و در هنگام طلاق در فـرض دخول باید تمام مهریه را بپردازد بله اگـر ایـن زن در هنگام ازدواج بـا وی‌ثیبه بــوده، مــی توانـد بـه نسبــت، تفــاوت مهریــه باکـره و ثیبــه را از مـهریــه کســــر کنـــد. ✍ آیت‌الله وحید: باید مهریه رابدهد. ✍ آیت الله فاضـل: ازدواج قبلـی زن‌‌ و طلاق گرفتن و مخفی کردن آن‌ از شوهر مجـوز فسخ عقد نیـست‌ و اگر مرد بفهمد و بخـواهد زن را طلاق‌بدهد بایدمهریه‌اش را بدهد. 📚 منابع: استفتاء از سایت آیات خـامنه‌ای، شماره: 541313. مکارم، شمـاره: 9402300180. سیستـانی، ش: 330007. شبیـری، ش: 15560. وحید: 6360. فاضل:9400671. @fatemi5
📩: ما دو جور آتش داريم، ✅يک آتش هست که با يک فوت خاموش مي‌شود مثل🕯 شمع ⁉️ ✅ يک آتش هست وقتي فوت مي‌کني نه تنها خاموش نمي‌شود بلکه شعله‌ور تر هم مي‌شود‼️ ⬅️ مثل يک حبه زغال‼️ ✅می دونید چرا اینجوریه❓ 💥آتش شمع سر زبانش است 💥 آتش زغال در جانش هست. ✅ دينداري و ديانت دقیقا همینطوره ✅ بعضي‌ها دين شمعی🕯 دارن تا عروسسی می شه💃انواع گناه😱 ✔️چرا آخه شما❗️⁉️ 🗣گیر نده شما، یه شبه😳 💭نمازت چی❓امشب عروسیه 💃بعدا نماز می خونیم‼️⁉️ ✅این سیگاریا دیدید☠هرجا باشن🙃با هر کسی باشن👨‍👩‍👧‍👦می کشن‼️ ✅یه لحظه بسه از چشم خدا واهل بیت بیفتی🤷‍♂ امام صادق همراه یکی از اصحاب بودند🔅که همراه آقا یه فحش دادبه غلامش🗣 امام تعحب کرد...... ✅دین شمعی🕯 نماز می خونه🗣فحش هم می ده 🔅مسجدمی ره نوار گوش می ده 🔅حرم می ره چشم چرونی می کنه 🔺این دعوای نفس ودینه⁉️ 🔅نفس می گه بخور بابا اینم غنیمته همه می خورن، این پیش کارای بقیه نماز شبه 🔅دین نخور رشوه، حقت نیست، مال یتیمه 🔻حالاکدوم برنده بشه⁉️ 🔷ورزشکارا⛹اگه بخوان قهرمان بشن یه رژیم غذایی🌭🍗دارند خیلی سخت🙆‍♂ ✅لذا اگه دین برنده بشه 👏 واقعا سخته 🔅چون باید یه رژیم بگیری 🔅سخته مقصر باشی 🤦‍♂وقبول کنی 🔅 وعذر خواهی کنی🙇دل می گه:ولش کن حفش بود❗️ 🔅یاخسارت بدی ✅پدر مادر متدین😘اهل نماز🕋بچه ها نااهل🙈 🔅چون پدر رفتار دینی داشته یعنی نماز می خونده❓ولس اخلاق دینی⬅️فحش می ده❗️دروغ می گه❗️مادره لجباز وبد دهن‼️ 🔅بچه:اگه دین اینه من نمی خوام چرا❓چون یک نسخه دکتر بری فقط امپول بزنی👨‍⚕وقرص نخوری نماز خوندی ولی قولوا للناس حسنا «وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلَى‏ أَلْسِنَتِهِم‏» شما گاهي يک سيب🍏 مي‌خوري و با هسته سيب در دهانت بازي مي‌کني .🔅عرب به اين مي‌گويد: لعق، مي‌گويد: بعضي دين لعق دهانشان است. 🔅 فقط در دهانشان مي‌چرخد و بعد هم دور مي‌اندازند. 🔅 يک اتفاق ناخوشايند که مي‌افتد کنکور قبول نمی شه‼️ نماز و زيارت را کنار مي‌گذارد❗️ ، حجاب را کنار مي‌گذارد‼️ 🔅چون فلان کار ردش کرد❗️ ازدواج شکست خورده❗️مگه خداپیش گوی برای شما‼️ کارش نگرفت وورشکست شد بدهی بالا اورد‼️کجای قران نماز بخونی پولدارمی شی⁉️نماز غفلت زاست ✅ اما بعضي ، اين ديانت زغالی دارند و هرچه اتفاقات ناخوشايند‌تر است، اينها شعله‌ورتر است. لذا در وصف اصحاب سیدالشهدا 🔅امان نامه، شهدا خانواده فرار می کردند 🔅امام بیعت برداشت 🔅گفتند همه شهید می شید 🔅آب بستند 🔅راه بستند⬅️یکی از اصحاب راه بسته بود از داخل مسیر چاههای کوفه خودشو رسوند کربلا..... 🔅خانوادتون اسیر می کنیم⬅️شب می خواستیم وارد اروند بشیم، یکی از قواصا🏊‍♀نگران بود😔گفتم اگه می ترسی نیا😲گفت نمی ترسم🙏داشتم به خواهرم فکر می کردم🙍آخه منو داره🤦‍♂الان سپردمش به همسایه اومدم جبهه😢 🔅شیطان فوتش می گه تونرو🚶 بقیه هستند 🔅آتیشش شعله ورتر می شه می گه امام حسین مگه رقیه نزاشت ورفت⁉️رفت وجنازشو اب برد 〰〰〰〰〰〰 @noktehakhlagi
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ⭕️در روایت است از حضرت امام على علیه السلام که می‌فرمایند‌: اَلنَّظیفُ مِنَ الثِّیابِ یُذهِبُ الهَمَّ وَ الحُزنَ و َهُوَ طَهورٌ لِلصَّلاةِ. لباس پاکیزه غم و ‌اندوه را برطرف مى‏کند و باعث پاکیزگى نماز است. 👈چند نکته کوتاه درباره کیفیت تطهیر فرش و لباس: 1. یادگیری کیفیت تطهیر فرش و بقیه موارد علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، مانع دچار شدن انسان به وسواس می شود. 2. اگر فرش یا لباس به غیر ادرار نجس شود مثلا خونی شده باشد چنانچه بعد از برطرف کردن نجاست یک مرتبه شسته شود و باقی مانده آب با فشار دادن خارج شود یا با پارچه یا وسیله دیگری آب جمع شود، پاک می شود و‌ نیازی به چند بار شستن نیست هر چند به نظر برخی از مراجع اگر با آب کر آب کشی صورت بگیرد نیازی به فشار دادن و خارج کردن آب نیست. ⭕️ (صرفا جهت اطلاع: رساله مراجع مساله 159: به فتوای آیات عظام: گلپایگانی، صافی، اراکی، سیستانی، بهجت و زنجانی و...در آب کر‌ فشار‌ لازم نیست؛ 👈خویی و تبریزی و وحید و امام (احتیاط) و مکارم (فشار یا حرکت تا آب خارج شود.): فشار دادن لازم است و نسبت به دفعات شستن: 👈سیستانی: فقط لباس و بدن احتیاطا دوبار شسته شود؛ 👈خوئئ و تبریزی: در صورتی که متنجس به بول باشد دوبار شستن لازم است.) 3. به نظر اکثر مراجع لباس یا فرشی که با ادرار غیر بچه شیر خوار نجس شده، اگر بخواهد با آب قلیل تطهیر شود باید دو مرتبه شسته و بعد از هر مرتبه فشار داده شود تا آب خارج شود یا بوسیله پارچه یا وسیله دیگری جمع شود و آبی که از فرش و لباس جدا می شود یا جمع می شود، نجس است. 👈(مخالف: سیستانی: در فرش یک مرتبه کافی است. و آیت الله مکارم: در فرش و لباس یک مرتبه کافی است. آیت الله خویی و تبریزی: غساله متعقب به طهارت پاک است.) (رساله مراجع مساله 160 و 27) ⭕️خداوند متعال همه ما را از پاکیزگان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. @a_fatemi24
✅اخلاق، نماد عقل و دين براي هر چيزي نشانه اي است. شناخت و حقيقت بسياري از امور، سخت و است. اين دشواري از چند جهت است؛ از جمله اين که انسان علمي به تمام چيزها ندارد و تنها اندک دانش و ابزار شناختي در اختيار دارد. 👈هر چند که انسان مي تواند با بهره گيري درست از همين ابزار شناختي و عمل براساس محتوا و مفاد آن، اي ديگر به سوي حقيقت بگشايد و در نهايت به اليقين و عين اليقين و حق اليقين برسد و ملکوت و حقيقت چيزها را بشناسد و فهم نمايد. @fatemi24 @fatemi5 @a_fatemi24
❇️نشانه هاي عقل و دين داري در شخص، اخلاق است؛ زيرا اخلاق تجلي گاه عقلانيت و دين داري انسان مي باشد. اگر چه در برخي از روايات در کنار عقل و دين به عنوان يکي از سه گانه جدايي ناپذير معرفي شده است. به عنوان از اميرمؤمنان درباره جايگاه و ارزش روايت شده که آن حضرت(علیه السلام) مي فرمايد: جبرئيل بر آدم نازل شد و گفت: اي آدم، من مأمور شده ام که تو را در انتخاب يکي از سه چيز، مخير سازم؛ پس يکي را برگزين و دوتا را واگذار. آدم گفت: آن سه چيست؟ گفت: عقل و حيا و . آدم گفت: عقل را برگزيدم. جبرئيل به حيا و دين گفت: شما بازگرديد و او را واگذاريد. آن دو گفتند: اي جبرئيل، ما مأموريم هر جا که عقل باشد، با او باشيم، گفت: خود دانيد و بالا رفت @fatemi24 @fatemi5 @a_fatemi24
✅مکارم اخلاق در سنت و سيره امام زين العابدين هرچند که امام زين العابدين، به زينت عبادت کنندگان معروف است و مردم به سبب رابطه و پيوند بسيار مستحکم آن امام همام با خداوند اين القاب را به ايشان داده اند و او را بسيار سجده کننده مي شناسند، ولي اين ارتباط مستحکم و قوي با خداوند بيانگر ميزان بالاي ايشان است که در اخلاق نيز خودنمايي مي کند. اگر عقل و دين و اخلاق مي خواست تجسم يابد، در شکل امام معصوم(علیهم السلام) تجسم مي يابد که اين گونه نيز بوده است. در روايتي از پيامبر(صلی الله علیه و آله) است که فرمود: لوکان العقل رجلا لکان الحسن؛ اگر قرار بود به صورت يک انسان تجسم پيدا کند به صورت امام حسن (عليه السلام) ظاهر مي شد. اين معنا اختصاص به حضرت امام حسن(علیه السلام) نداشت، بلکه همه انوار امامان(علیهم السلام) که نور واحد هستند، اين گونه اند
🔹امام زين العابدين، چنان که خود تجسم اخلاق و مکارم آن بود، زبان مکارم اخلاقي نيز بود و آنچه خود در دارا بود، ديگران را بدان به قول و عمل دعوت مي کرد. نويسنده در اين مطلب، گوشه اي از مکارم اخلاقي آن حضرت را در سنت و سيره اش توصيف کرده است. با هم اين مطلب را از نظر مي گذرانيم.
✅امام زين العابدين، تجسم عقل است که از آن نمادهايي همچون تدين و اخلاق نيک ظهور مي يابد. ازاين رو در سيره و سنت آن امام(علیه السلام) همه مکارم اخلاق را مي توان يافت و ايشان تجسم کامل اخلاق نيکي است که خداوند پيامبرش را به عنوان «انک علي خلق عظيم» بدان ستوده است. داستان هاي بسياري از عفو و گذشت ايشان نسبت به کساني که اذيت و آزار مي رساندند، بيان شده است که همه اينها بيانگر عظمت روحي و شرح صدر و وسعت وجودي ايشان است. از جمله کمک به پسر که ايشان را مي آزرد و بدزباني مي کرد. 👈صاحب کشف الغمه نقل کرده: روزي آن حضرت از مسجد بيرون آمده بود. مردي او را ملاقات کرد و به آن جناب و ناسزا گفت. غلامان آن حضرت خواستند به او صدمه زنند. فرمود: او را به حال خود واگذاريد! پس به آن مرد رو کرد و فرمود: آنچه از کارهاي ما بر تو پوشيده است، بيشتر است از آنچه تو بداني و بگويي. بعداز آن فرمودند: آيا داري تا تو را کمک کنيم؟ آن مرد شرمسارشد. سپس حضرت عباي خود را نزد او افکندند و امر فرمودند تا هزار درهم به او بدهند. پس از آن هر وقت آن مرد حضرت را مي ديد، مي گفت: گواهي مي دهم که تو از اولاد رسول خدايي. همچنين آمده است که زماني ظرف آب به دست، آب روي دستان امام(علیه السلام) مي ريخت. ناگهان ظرف از دست او افتاد و بر صورت امام خورد و آن را زخمي کرد. امام نگاهي به او فرمودند. 👈کنيز گفت: «والکاظمين الغيظ» (يعني: متقين کساني هستند که خشم خود را فرو مي برند). امام فرمود: خشمم را فرونشاندم. کنيز ادامه داد: «والعافين عن الناس» (يعني: و از مردم مي گذرند و عفو دارند)، امام فرمود: از توگذشتم. کنيز باز ادامه داد: «والله يحب المحسنين» (يعني: خداوند نيکوکاران را دوست دارد) امام فرمودند: تو را به خاطر خدا آزاد کردم 🔹@fatemi24 🔸@fatemi5 🔹@a_fatemi24
از اين رو آن حضرت(علیه السلام) همانند ديگر معصومان(علیهم السلام) عقول را از درک سبک زندگي صحيح مي شمارد و خواهان بهره مندي از سبک زندگي معصومان(علیهم السلام) مي شود؛ زيرا اين سبک زندگي که آنان ارايه مي دهند برخاسته از عقل کامل است که در سايه سار وحي رشد کرده و به کمال رسيده است. آن حضرت(علیه السلام) در اين باره مي فرمايد: 👈 ان دين الله لايصاب بالعقول الناقصه ، و الاراء الباطله ، و المقاييس الفاسده ، ولايصاب الا بالتسليم، فمن سلم لنا سلم، و من اهتدي بنا هدي، و من دان بالقياس و الراي هلک؛ 👈 به وسيله عقل ناقص و نظريه هاي باطل و فاسد و بي اساس نمي توان به دين خدا دست يافت؛ تنها وسيله رسيدن به دين واقعي، محض است؛ پس هر کس تسليم ما اهل بيت باشد (از هر انحرافي) در امان است و هر که به وسيله ما هدايت يابد خوشبخت خواهد بود.و شخصي که با قياس و نظريات شخصي خود بخواهد دين را دريابد، هلاک مي گردد. 🔹@fatemi24 🔸@fatemi5 🔹@a_fatemi24