eitaa logo
منبرک فاطمی
6.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
988 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
1⃣👈 در چه صورت، تقلید از یک مرجع تحقق می‏یابد؟ 👈همه مراجع (به جز صافی): معیار تحقق تقلید، عمل به فتوای مجتهد است صافی: معیار تحقق یافتن تقلید، یاد گرفتن فتوای مجتهد به قصد عمل است. 2⃣👈 اگر نتوانیم مجتهد اعلم را بشناسیم، وظیفه چیست؟ 👈امام، خامنه‏ای، مکارم و نوری: باید به اهل خبره مراجعه کنید و در صورت تعارض بین شهادت آنان، احتیاط واجب است که از کسی تقلید کنید که احتمال اعلمیت را در او می‏یابید. بهجت، فاضل، صافی و وحید: باید به اهل خبره مراجعه کنید و در صورت تعارض بین شهادت آنان، واجب است از کسی تقلید کنید که احتمال اعلمیت را در او می‏یابید تبریزی و سیستانی: باید به اهل خبره مراجعه کنید و در صورت تعارض بین شهادت آنان، نظر آن عده که تخصص‏شان بیشتر است، مقدم دارید. در غیر این صورت باید از کسی تقلید کنید که احتمال اعلمیت را در او می‏یابید تبصره. تعبیر آیت الله مکارم در مورد احتمال اعلمیت گمان به اعلم بودن است. 3⃣👈 آیا تبعیض در تقلید جایز است؟ یعنی در برخی مسائل به فتوای مجتهدی و در برخی دیگر به فتوای مجتهد دیگری عمل کنیم؟ 👈همه مراجع (به جز وحید): تبعیض در تقلید در صورت تساوی دو یا چند مجتهد جایز است؛ به عنوان مثال می‏توان در مسائل نماز و روزه، از مجتهدی و در خمس از مجتهد دیگر و در ازدواج از شخص سومی تقلید کرد. اما در مسائلی که به هم مربوط است - چنانچه اخذ به فتوای آنان باعث بطلان عمل و یا مخالفت قطعی شود - تبعیض جایز نیست؛ مانند اینکه در احکام نجاست بدن و لباس، به فتوای مجتهدی و در احکام لباس نمازگزار به فتوای دیگری عمل کند وحید: تبعیض در تقلید جایز نیست و در صورت تساوی دو یا چند مجتهد، باید به فتوای کسی عمل کند که نظرش مطابق با احتیاط است. در غیر این صورت بین آن دو جمع کند (مثل اینکه یکی به شکسته شدن نماز و دیگری به تمام فتوا داده است که بین آن دو جمع می‏کند). اگر احتیاط ممکن نبود و یا مشقت داشت، می‏تواند از یکی از آنان تقلید کند. 📌تبصره 1: حکم بالا در تبعیض ابتدایی است؛ یعنی، جایگاه این اختیاری که برای مقلد منظور شده، به پیش از عمل باز می‏گردد و اگر بخواهد بعد از عمل، به فتوای مجتهد دیگر رفتار نماید، در این صورت حکم رجوع و عدول را پیدا می‏کند. 📌تبصره 2: طبق فتوای آیت الله بهجت و آیت الله سیستانی، در صورتی تبعیض در تقلید جایز است که مجتهدان در تقوا و ورع نیز مساوی باشند. 4⃣👈 آیا عدول از مرجع تقلید زنده به مرجع مساوی با او، جایز است؟ به طور مثال آیا در نماز و روزه دانشجوی مسافر، می‏توان به مرجع دیگری که مساوی با مجتهد اول است، رجوع کرد؟ امام و فاضل: آری، رجوعغ به مساوی جایز است. تبریزی: در خصوص مسائلی که یاد گرفته، رجوع به دیگری جایز نیست. صافی: در خصوص مسائلی که یاد گرفته، بنابراین احتیاط واجب رجوع به مساوی جایز نیست بهجت و سیستانی: اگر در علم و ورع مساوی باشند، رجوع به مساوی در مسائل غیر مرتبط به هم جایز است؛ برای مثال نمی‏تواند در مسائل احکام روزه مسافر باقی بماند و در احکام نماز رجوع کند. وحید: باید به فتوایی عمل کند که مطابق احتیاط است و اگر احتیاط ممکن نبود و یا مشقت داشت، می‏تواند به فتوای دیگری عمل کند. 5⃣👈 اگر مرجع تقلیدمان در مسأله‏ای احتیاط واجب نمود و ما هم به آن عمل کردیم، آیا می‏توانیم بعد از عمل، به مجتهد دیگری - که اعلم بعد از او است - رجوع کنیم؟ 👈همه مراجع: آری، می‏توانید رجوع کنید. تبصره، اگر بدون توجه به مسأله، برخلاف احتیاط وجوبی مرجع تقلید خویش عمل کرده است و مطابق فتوای مرجع دیگر با رعایت (الا علم فالاعلم) باشد، صحیح است. (۱) @fatemi222
تعداد تکرار 🔺واژه "الرحمن" در سراسر قرآن کریم 157 مرتبه، و واژگان الرحیم و رحیم و رحیما جمعاً 166 مرتبه تکرار شدهاند. در مواردی که در قرآن کریم این کلمات آمده، به عنوان صفت الهی است، مگر در یک مورد در آیه 128 سوره توبه که کلمه رحیم در وصف پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم آمده است. 🔺در 4 مورد از خداوند طلب رحمت شده که سه مورد آن از طرف پیامبران و دیگری از سوی بندگان خالص الهی است. که عبارتند از: بقره/286، اعراف/151 و 155، مؤمنون/109. 🔺در 4 جا هم خداوند متصف به «ارحم الراحمین»؛ اعراف/151، یوسف/64، یوسف/92 و انبیاء/83 و در یک مورد «خیر الراحمین» گردیده مؤمنون/118. @fatemi222
✅رحمت در میان مؤمنان 🔰از خصوصیات اصحاب الیمین، سفارش به رحمت به یکدیگر است »... وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ أُولَئِکَ أَصْحَابُ الْمَیمَنَةِ« بلد/17ـ 18. 🔰مؤمنان با دشمنان سخت و محکم، ولی با یکدیگر با رحمت برخورد میکنند »وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَیالْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَینَهُمْ« فتح/29. 🔰از سر مهربانی، بال فروتنی بر آنان (پدر و مادر) بگستر »وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ« اسراء/24. 🔰دعا برای مورد رحمت قرار گرفتن پدر و مادر از وظایف فرزندان است؛ چراکه در کودکی او را تربیت کردهاند »... وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیانِی صَغِیراً« اسراء/24.
✅عوامل و جاذبه های رحمت الهی: ۱-استغفارو توبه: «لَولا تَستَغفِرونَ اللّهَ لَعَلَّكُم تُرحَمونَ» : چرا استغفار نمی کنید، باشد که مورد رحمت خدا واقع شوید. 🔻یکی از عوامل و راه های جذب رحمت الهی توبه از گناهان و استغفار و اظهار ندامت واقعی به درگاه الهی است که می تواند ظرف وجودی انسان و صفحه سیاه قلب را صیقل داده و طهارت ظاهری و باطنی را برای انسان به ارمغان بیاورد و شخص را برای قرار گرفتن در معرض نسیم رحمت خاص الهی آماده کند. 🔺اگر انسان که از گذشته سیاه خود توبه واقعی کند و دستان خالی خود را به سمت آسمان بلند نماید به یقین مشمول رحمت خاص خداوند می شود و از الطاف خفیه و جلیه پروردگار بهره مند و محبوب خالق خواهد شد.( اِنَّ اللهَ يُحِبُ التَوّابِينَ ): همانا خدا توبه کنندگان را دوست دارد. ۲- رحم بر مخلوقات: نبی گرامی اسلام که خود رحمه للعالمین است در این زمینه می فرماید: «اِرحَم مَن فِی الاَرضِ یَرحَمکَ مَن فِی السَماء»(به اهل زمین رحم کن تا اهل آسمان به تو رحم کنند). 🔻کسی که در زندگی محدود دنیوی خود نتواند به این مساله برسد که باید با زیر دستان و هم نوعان خود به مثابه یک انسان رحمانی رفتار کند و رحمت محدود خود را شامل مخلوقات نماید نباید انتظار داشته باشد که رحمت خاص الهی نصیبش شود چرا که وقتی خداوند شاهد و ناظر این باشد که این مخلوق با دیگر مخلوقات با دیده و رفتار انسانی و الهی رفتار می کند بالتبع الطاف خاصه خودش را شامل آن فرد می کند. ۳- صبر و بردباری در مقابل مصائب و مشکلات: «وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ، الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ، أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ» : و بشارت ده به استقامت‏ کنندگان! آنها که هر گاه مصیبتى به ایشان مى‏رسد، مى‏گویند: «ما از آنِ خدائیم و به سوى او باز مى‏گردیم!» اینها، همان ها هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده. 🔺خویشتن داری و صبر در برابر مصائب و مشکلات و امتحان های الهی رمز به دست آوردن رحمت خاص الهی برای بندگان مومن است. @fatemi222
❇️رحمت الهی در برخی آیات 1️⃣پروردگار شما بخشنده و دارای رحمت است »وَرَبُّکَ الْغَفُورُ ذُو الرَّحْمَةِ« کهف/58. 2️⃣خداوند رحمت را بر خویش واجب فرموده است »کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلَی نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ« انعام/12 و 52. 3️⃣رحمت الهی واسع است و شامل هر چیزی میشود »وَرَحمَتِی وَسِعَت کُلَّ شَیء« اعراف/156. 4️⃣رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است »إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِیبٌ مِنَ الْمُحْسِنِینَ« اعراف/56. 5️⃣ای کسانی که به خود ظلم کردهاید! هرگز از رحمت خدا ناامید نشوید »قُلْ یا عِبَادِی الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَی أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ« زمر/53. 6️⃣از رحمت مایوس نمیشوند، مگر گمراهان »وَمَنْ یقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ« حجر/56. 7️⃣حقیقتاً هیچ کسی نمیتواند مانع نزول رحمت الهی بر انسان شود و اگر خداوند رحمتی را از شخصی دریغ دارد، هیچ کس نمیتواند آن رحمت را بر وی فرود آورد »مَایفْتَحِاللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلا مُمْسِکَ لَهَا وَمَایمْسِکْ فَلا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ« فاطر/2. 8️⃣بسیاری از انسانها اگر بعد از سختی و شدت، رحمتی بر آنان نازل شود، ظرفیت پذیرش آن را ندارند و مشرک میشوند و آن رحمت را از دیگری میدانند »وَإِذَا مَسَّ النَّاسَ ضُرٌّ دَعَوْا رَبَّهُمْ مُنِیبِینَ إِلَیهِ ثُمَّ إِذَا أَذَاقَهُمْ مِنْهُ رَحْمَةً إِذَا فَرِیقٌ مِنْهُمْ بِرَبِّهِمْ یشْرِکُونَ« روم/33. 9️⃣اگر مردم مالک گنجینه‎ها و ذخیره‎های رحمت الهی بودند، باز هم از ترس فقر، آن را انفاق نمی‎کردند »قُلْ لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِکُونَ خَزَائِنَ رَحْمَةِ رَبِّی إِذاً لَأَمْسَکْتُمْ خَشْیةَ الْأِنْفَاقِ« اسراء/100. 🔟ایا کسی غیر از خدا رحمت را تقسیم میکند؟ »أَهُمْ یقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ« زخرف/32. 1️⃣1️⃣برخی وقتی رحمتی از طرف خدا بر آنان نازل میشود، آن را حق مسلم خود و ازلی و دائمی میپندارند و قیامت را انکار میکنند و گمان میبرند در آخرت هم همین رحمت را خواهند داشت »وَلَئِنْ أَذَقْنَاهُ رَحْمَةً مِنَّا مِنْ بَعْدِ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَیقُولَنَّ هَذَا لِی وَمَا أَظُنُّ السَّاعَةَ قَائِمَةً وَلَئِنْ رُجِعْتُ إِلَی رَبِّی إِنَّ لِی عِنْدَهُ لَلْحُسْنَی« فصلت/50. 2️⃣1️⃣رحمت پروردگارت از آنچه جمع میکنند، بهتر است »وَرَحْمَتُ رَبِّکَ خَیرٌ مِمَّایجْمَعُونَ« زخرف/32. 3️⃣1️⃣رحمت کردن به بندگان از فلسفههای خلقت »إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ وَلِذَلِکَ خَلَقَهُمْ« هود/119. 4️⃣1️⃣جز از طریق رحمت الهی، راهی برای رهایی از شر نفس اماره نیست »إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّی« یوسف/53. 5️⃣1️⃣دوستی، علاقه و رحمت بین زن و شوهر از نشانههای خداوند است »وَمِنْ آیاتهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیهَا وَجَعَلَ بَینَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً« روم/21. 6️⃣1️⃣رویش گیاهان در فصل بهار از آثار رحمت الهی »فَانْظُرْ إِلَی آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ کَیفَ یحْیی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا« روم/50. 7️⃣1️⃣ای کسانی که ایمان آورده‎اید! تقوای الهی پیشه کنید و به رسول او هم ایمان آورید تا خداوند دو بهره و نصیب از رحمتش را به شما کرامت ‎فرماید »یا ایهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ یؤْتِکُمْ کِفْلَینِ مِنْ رَحْمَتِهِ« حدید/28. @fatemi222
آداب باطنی قرآن https://eitaa.com/fatemi222/2997 آداب ظاهری قرآن https://eitaa.com/fatemi222/2996 تلاوت قرآن https://eitaa.com/fatemi222/1159 امام و قرآن https://eitaa.com/fatemi222/2994 آثار تلاوت https://eitaa.com/fatemi222/2679 شفای جان https://eitaa.com/fatemi222/1940 حبیب حافظ قرآن https://eitaa.com/fatemi222/1373 هدی للمتقین https://eitaa.com/fatemi222/1193 روضه https://eitaa.com/fatemi222/322
✅سیره سیاسی امام مجتبی علیه السلام 🔸سه نکته از علل_صلح_امام حسن ع https://eitaa.com/fatemi222/2836 🔹صلح_امام_حسن (ع) وتفاوت زمانها https://eitaa.com/fatemi222/2838 ✅سیره عبادی امام https://eitaa.com/fatemi222/2848 ✅سیره اخلاقی امام 🔸نمونه ای از کرم https://eitaa.com/fatemi222/8364 🔹خدمت به خلق https://eitaa.com/fatemi222/8362 🔸تواضع امام https://eitaa.com/fatemi222/2849 🔹 کلی بحث تواضع https://eitaa.com/fatemi222/2849 🔹تفکر واهمیت آن https://eitaa.com/fatemi222/8360 🔸تفکر در کلام امام https://eitaa.com/fatemi222/2845 🔸نصحیت ماندکار امام https://eitaa.com/fatemi222/2850 ✅ویژه نامه https://eitaa.com/fatemi222/8356 🔹اشعار https://eitaa.com/fatemi8/219 ✅صوت: 🔹سیره اجتماعی امام مجتبی (ع) http://fatemigonabad.blogfa.com/post/346 🔹مردم داری امام حسن مجتبی علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/8344 🔹ده خصلت کریم آل طه https://eitaa.com/fatemi222/8345 🔹انتظارات امام حسن مجتبی از شیعیان https://eitaa.com/fatemi222/8346 🔹اصول تربیتی امام حسن مجتبی علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/8347
✅پیامبر الگوست 1️⃣👈اخلاق 🔻معجزه‌ی اخلاق https://eitaa.com/fatemi222/10249 🔺شش ویژگی موفقیت در پیامبر و نقش توکل بر خدا https://eitaa.com/fatemi222/512 🔺مصادیقی از اخلاق پیامبر https://eitaa.com/fatemi222/596 🔺شرح صدر پیامبر https://eitaa.com/fatemi222/2870 🔺نمونه‌ای از فضایل اخلاقی پیامبر اکرم https://eitaa.com/fatemi222/6787 🔺 خوش اخلاقی و عاقبت به خیری https://eitaa.com/fatemi222/3071 🔺 گوشه‌‏اى از عظيم پيامبر صلی الله علیه(مردم داری) https://eitaa.com/fatemi222/584 🔺مدارای پیامبر در همه حالات https://eitaa.com/fatemi222/513 🔺شبیه ترین انسانها به پیامبر (ص) https://eitaa.com/fatemi222/576 🔺نمونه گذشت پیامبر https://eitaa.com/fatemi222/1037 🔺ساده زیستی پیامبر https://eitaa.com/fatemi222/4167 2️⃣👈معنویت مردم 🔺خشوع پیامبر https://eitaa.com/fatemi222/3052 🔺عظمت و اخلاص پیامبر https://eitaa.com/fatemi222/6791 3️⃣👈رفتار سیاسی پیامبر 🔺رفتار سیاسی پیامبر https://eitaa.com/fatemi222/599 🔺 دغدغه های پیامبر https://eitaa.com/fatemi222/502 🔺پیامبر و جاهلیت https://eitaa.com/fatemi222/2466 ✅وظایف ما در برابر پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله وسلّم) https://eitaa.com/fatemi222/6778 👌فایل پی دی اف پیغمبر الگوی اخلاق یا الگوی حکمرانی https://eitaa.com/fatemi222/10216 بزرگترین کار پیغمبر چه بود https://eitaa.com/fatemi222/10217 راز سقوط جامعۀ نبوی https://eitaa.com/fatemi222/10218 محبت، شیوه تربیت با ختمی مرتبت https://eitaa.com/fatemi222/10219 مباحث تحلیلی تربیتی https://eitaa.com/fatemi222/10428 🔺میلاد رحمت https://eitaa.com/fatemi222/598
✋موضوع‌های پیشنهادی شب‌های آخر صفر ◾️شب شنبه 🔹دغدغه سیاسی پیامبر https://eitaa.com/fatemi222/502 👈تکمله آن تا شب بار گذاری میشود. ◾️شب یکشنبه 🔹دغدغه های اجتماعی،اقتصادی،اخلاقی 👈بزودی بارگذاری میشود. ◾️شب دوشنبه 👈عظمت قران https://eitaa.com/fatemi222/4882 ◾️شب سه شنبه : 👈سبک زندگی پیامبر اسلام 🔹پنج ویژگی برجسته پیامبر (ص) در قرآن کریم https://www.mehrnews.com/amp/5062431/ 🔹مردم‌داری و اخلاق پیامبر https://eitaa.com/fatemi222/4884 ◾️شب چهارشنبه: 👈سبک زندگی امام مجتبی علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/4883 ◾️شب پنجشنبه ؛. 👈سبک زندگی رضوی علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/3540
باسمه تعالی 👈موضوع‌: 👈دغدغه های پیامبر اکرم حضرت محمد پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ✍با آرام و مطمئنی که در معصومین(علیهم السلام) و بزرگان دین مشاهده می شود، ✋آنان نیز همانند دیگر انسانها درباره و کسانی که برای آنها زحمت کشیده اند، هایی دارند و این نگرانی ها را به صورت ، وصیت ابراز نموده اند. 📌 به همین روی، توصیه ها و های معصومین (علیهم السلام) و و شهدا، نشان از دغدغه ها و نگرانی های آنان نسبت به بازماندگان و گاه آیندگان دارد. 📌انسان در طول حیات خویش هایی برای آینده خود و دارد و با یاد مرگ، دغدغه به نگرانی تبدیل می شود. ✋ انسان های که بر کردار خود آگاهند با قلبی آرام این دنیا را وداع می گویند، آنان دل‏انگیز و روح پرور خداوند متعال را که حاکی از لطف و صفا و آرامش و اطمینان است، درک کرده اند: 👈 یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعی‏ إِلى‏ رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً فَادْخُلی‏ فی‏ عِبادی وَ ادْخُلی‏ جَنَّتی؛ 👈 تو اى روح آرام‏یافته! سوى پروردگارت بازگرد در حالى که هم تو از او خشنودى و هم او از تو خشنود است، پس در سلک بندگانم درآى،و در بهشتم وارد شو! 👈این دعوت پروردگار، دعوت از نفوسى است که در ایمان به حالت اطمینان و آرامش رسیده‏اند. 📌چنین نفوسى علاوه بر وعده هاى الهى، به راه و روشى که برگزیده اند دارند. 👈چنین افرادی هم در رو آوردن دنیا به آنان و هم در زمان نمودن دنیا، هم در و حوادث و بلاها، و از همه بالاتر در آن هول و وحشت و عظیم قیامت نیز . 👌چنین نفس است که موجب می شود رهبر کبیر انقلاب(ره) با این جملات کلام خویش را به پایان برساند که : 👈«با دلى آرام و قلبى مطمئن و روحى شاد و ضمیرى امیدوار، به فضل خدا از خدمت خواهران و برادران مرخص، و به سوى جایگاه ابدى سفر مى کنم و به دعاى خیر شما احتیاج مبرم دارم» 👈اما با روح آرام و مطمئنی که در معصومین(علیهم السلام) و بزرگان دین مشاهده می شود، 👈 آنان نیز همانند دیگر انسانها درباره آینده فرزندان و کسانی که برای آنها زحمت کشیده اند، هایی دارند و این نگرانی ها را به صورت نصیحت، وصیت ابراز نموده اند. به همین روی، توصیه ها و سفارش های معصومین (علیهم السلام) و علما و شهدا، نشان از دغدغه ها و نگرانی های آنان نسبت به بازماندگان و گاه آیندگان دارد. 📌👈طبیعی است که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) نیز به عنوان پدر این امت ـ که خود بر آن تصریح می نماید. ✋نگرانی هایی نسبت به آینده فرزندان خویش داشته باشد. وظیفه ما است که این ها را بشناسیم و از قرار گرفتن در موقعیتی که این دغدغه ها به فعلیت برسد، دوری گزینیم. 👈 برخی از دغدغه ها و نگرانی های پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) نسبت به امتی که 23سال برای آنان زحمت کشید و بسیاری از سختی ها و مشکلات را برای هدایت آنان به جان خرید و تمامی راه های هدایت و ضلالت را به آنان نشان داد و بارها بر این مهم تاکید نمود. 👈افزون بر این در مناسبت های مختلف از عترت خود نام برد و حتی آخرین وصی و جانشین خود را نیز معرفی کرد تا راه را بر گمراهی پیروانش ببندد چنانکه می فرماید: «الْمَهْدِیُّ مِنْ عِتْرَتِی مِنْ وُلْدِ فَاطِمَة» 👈 مهدی از خاندان من و از فرزندان فاطمه است. 👈این سخن که در کتب بسیار اهل سنت نقل شده است دلیلی بر دغدغه آن بزرگوار برای عدم انحراف در امت و دین خدا است. 👈دغدغه ای که به زودی به فراموشی سپرده شد و نه تنها جانشینی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) نادیده انگاشته شد بلکه پس از چندی عترتش نیز یکی پس از دیگری به شهادت رسیدند.
❇️اما دغده ها و نگرانی هایی که برمی شمریم؛ مسائل سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، عقیدتی، اقتصادی، فکری و فرهنگی است: 1⃣👈 مسائل سیاسی ❇️مهمترین دغدغه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مسئله پس از خود بود. ❇️چرا که آن بزرگوار می دانست، پیروی مسلمین از غیر آنکه ایشان از جانب خداوند متعال تعیین نموده است آنها را به بیراهه و می کشاند و اختلاف و چند دستگی بین امت اسلامی را به ارمغان می آورد. ❇️به همین دلیل، از روزی که مأمور شد خود را سازد و ابتدا این دعوت را از اقوام خود آغاز نماید، وصی و جانشین خود را معرفی کرد. ❇️آن بزرگوار در همان مأموریت که بستگان خود را کرد، فرمود: اى فرزندان عبد المطلب! من به خدا سوگند هیچ جوانى را در عرب نمى شناسم که براى قومش چیزى بهتر از آنچه من آورده ام، آورده باشد، من خیر دنیا و آخرت را براى شما آورده ام، و خداوند به من دستور داده است که شما را دعوت به این آئین کنم... سپس دست بر گردن على(علیه السلام) نهاد و فرمود: « یَا بَنِی عَبْدِ الْمُطَّلِبِ هَذَا أَخِی وَ وَارِثِی وَ وَصِیِّی وَ وَزِیرِی وَ خَلِیفَتِی فِیکُمْ فَاسْمَعُوا لَهُ وَ أَطِیعُوا» ای فرزندان عبدالمطلب این برادر و وصى و جانشین من در شما است، سخن او را بشنوید و فرمانش را اطاعت کنید
.❇️چنانکه به وضوح پیداست شروع مأموریت حضرت با دغدغه گمراهی پیروانش آغاز شد و پایان مأموریت نیز حکایت از چنین نگرانی دارد . 👌چنانکه در آخرین خطبه ای که ایراد کرد، فرمود: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ» 👌 همانا من دو چیز گرانبها در میان شما باقى مى‏گذارم، تا زمانى که به آن دو پناهنده شوید گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم که خاندان منند. 👌این دو از یک دیگر جدا نمى‏شوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند. 🔺با همه این سفارش ها، بارها از پیروی مسلمانان از رهبران گمراه، ابراز نگرانی کرده و می فرمود: «إِنَّمَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِی ثَلَاثاً شُحّاً مُطَاعاً وَ هَوًى مُتَّبَعاً وَ إِمَاماً ضَالًّا» 🔺بر امتم از سه چیز بیمناکم: بخلى که فرمانش برند، هوسى که پیرویش کنند و پیشوائى که خود گمراه باشد. 👌همچنین می فرمود: «إِنَّمَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِی الْأَئِمَّةَ الْمُضِلِّینَ» 👈 همانا تنها از پیشوایان گمراه‏کننده بر امتم هراسانم. ⭕️بررسی تاریخ اسلام، پس از رحلت نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) تاکنون نشانگر اهمیت این نکته است که هر جا بزرگان دینی راه خلافی را در پیش گرفته اند و مردم به دلیل عدم بینش سیاسی، و عدم بصیرت لازم از آنان پیروی کرده اند از مسیر دین دور شده اند. 👈رهبر کبیر انقلاب می فرمودند: «از اول، مسلمین و اسلام گرفتار هواهاى نفسانیه‏اى بوده‏اند و این گرفتاریها که ما الآن داریم سرچشمه‏اش همان نفسانى بود که بعد از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) به واسطه آن هواها نگذاشتند که حق تشکیل بشود. ⭕️اگر گذاشته بودند که حکومتى که اسلام مى‏خواهد، حاکمى را که خداى- تبارک و تعالى- امر به تعیینش فرموده است، رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) تعیین فرمود، اگر گذاشته بودند که آن تشکیلات پیش بیاید، حکومت، اسلامى باشد، حاکم، حاکم منتخَبِ منصوب مِن قِبَلِ اللَّه تعالى باشد، آن وقت مى‏فهمیدند که اسلام چیست و معنى حکومت اسلامى چیست؟ 👈مع الأسف بعد از رسول اللَّه منحرف کردند مردم را از آن چیزى که پیغمبر امر فرموده بود. 👈و اکتفا به انحراف در زمان خود هم نبود بلکه زمینه فراهم کردند از براى اینکه تا آخر نشود یک حکومت اسلامى‏ تشکیل بشود» ⭕️نکته مهم آنست که این نگرانی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) نه تنها مربوط به دوران پس از رحلت آن حضرت و پس از آن، بلکه در زمان کنونی نیز ادامه دارد و اگر اشتباهات بزرگان دینی و نخبگان سیاسی همراهی و مردم را در پی داشته باشد، مسیر انقلاب اسلامی نیز منحرف خواهد شد و این همان فرموده مقام معظم رهبری است که بر بصیرت تاکید می نمایند. ⭕️ چرا که همان بینش و آگاهی که مردم را با رهبری امام خمینی(ره) و اطاعت از ولایت فقیه پیوند داد، و حکومت 2500ساله شاهنشاهی را سرنگون کرد، می تواند توسط دشمنان منحرف شود و عواقب ناگواری را به همراه داشته باشد.
❇️رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می فرماید: «لَیسَ أخافُ عَلى أُمَّتی غَوغاءٌ تَقتُلُهُم وَلا عَدُواً یَجتاحُهُم، وَلکِنّی أخافُ عَلى أُمَّتی أئِمَّة مُضِلّین إن أطاعُوهُم فَتَنُوهُم، وَ إن عَصُوهُم قَتَلوهُم» 👈 من بر امت خویش از گروه هایی که آنان را بکشند یا دشمنانى که پا مالشان کنند بیم ندارم بلکه از پیشوایان گمراه، بر امت خویش بیمناکم که اگر اطاعتشان کنند گمراه می شوند و اگر نافرمانی شان کنند کشته می شوند. 👈به یقین اگر گمراهی عالمان و دانشمندان جامعه، به گمراهی پیروان آنان نینجامد، به طور قطع ایمان آنان تضعیف کرده و در حرکت آنان در مسیر حق، خلل ایجاد خواهد نمود.
❇️اهمیت رهبران و‌مدیران 👈دلایل سقوط دولت ها قال الامام علی(ع): «یستدل علی ادبار الدول باربع: تضییع الاصول، و التمسک بالفروع، و تقدیم الاراذل، و تاخیر الافاضل» امام علی(ع) فرمود: چهار چیز دلیل سقوط حکومت ها شمرده شده است:۱- ضایع کردن کارهای اصلی ۲- مشغول شدن به کارهای فرعی ۳- برتری دادن افراد پست ۴- کنار گذاشتن افراد با فضیلت (۱) _______________ ۱- میزان الحکمه، ج ۳، ص ۳۵۹ @fatemi222
❇️اهمیت رهبران جامعه 👌«لا تصلح عوامّ أمّتی إلاّ بخواصّها. قیل: ما خواصّ أمتک؟ فقال: خواص أمتی أربعه: الملوک، والعلماء، والعبّاد، والتجار. قیل: کیف ذلک؟ قال: الملوک رعاه الخلق، فإذا کان الراعی ذئباً؛ فمن یرعى الغنم؟ و العلماء أطبّاء الخلق، فإذا کان الطبیب مریضاً، فمن یداوی المریض؟ و العبّاد دلیل الخلق، فإذا کان الدلیل ضالاً، فمن یهدی السالک؟ و التجّار أمناء الله فی الخلق، فإذا کان الأمین خائناً، فمن یعتمد علیه؟» @fatemi222
نقش منافقین در صدر اسلام
علامت منافق در قرآن
راههای پیشگیری از نفاق چیست؟
✅مُنافِق شخصی که در دل دین اسلام را نپذیرفته؛ ولی در ظاهر خود را مؤمن نشان می‌دهد. مسئله نفاق پس از هجرت پیامبر(ص) و قدرت‌گرفتن او در مدینه مطرح شد. در این دوره، کسانی مخالف اسلام بودند؛ اما نمی‌توانستند آشکارا با آن مخالفت کنند، به همین دلیل در ظاهر خود را مسلمان می‌نامیدند. 🔰نفاق از مفاهیم پرکاربرد در قرآن است و سوره نیز به بررسی ویژگی‌ها و معرفی منافقان پرداخته است. دروغ‌گویی، سوءظن، خودبزرگ‌بینی، تمسخر حق و انجام گناه و فسق از ویژگی‌هایی است که قرآن برای منافقان برشمرده است. 🔰عبدالله بن ابی، عبدالله بن عیینه و اصحاب عقبه در زمره منافقان مشهور شمرده شده‌اند. بنابر گزارش‌های تاریخی پیامبر(ص) با منافقان مدارا می‌کرد و به‌صورت غیرمستقیم اقداماتشان را بی‌اثر می‌کرد. مسجد ضرار که پایگاه بخشی از منافقان مدینه شده بود، به دستور پیامبر(ص) تخریب شد. 🔰طبق آیه ۱۴۵ سوره نساء جایگاه منافقان در پایین‌ترین درجه جهنم است و مفسران با استناد به این آیه، نفاق را از کفر بدتر دانسته‌اند. نماز میت بر منافق متفاوت از نماز میت مؤمن است و به جای درخواست آمرزش، بر او لعن گفته می‌شود. 🔰کتاب‌های صفة النفاق و نَعت المنافقین من السنن الماثورة عن رسول الله اثر ابونُعَیم اصفهانی، صفات‌المنافقین تألیف ابن‌قَیِّم جوزی و النفاق والمنافقون فی القرآن الکریم به قلم جعفر سبحانی ازجمله کتاب‌هایی است که درباره منافقان نوشته شده است. @fatemi222
🔰تمثیل حال روحی منافق 🔻قرآن کریم برای نشان وضعیت روحی منافق چند مثل آورده است. از جمله آن ها آیات ۱۷ و ۱۹ سوره مبارکه بقره است. مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَا يُبْصِرُونَ (۱۷) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ [ بقره–۱۸] 🔺در این آیه شریفه مى‌‏فرمايد منافق مثل كسى است كه در ظلمتى كور قرار گرفته است، او خير را از شر، و راه را از چاه تشخيص نمي‌دهد. لذا براى رهایی از ظلمت، دنبال روشنى مى‏‌گردد تا اطراف خود را به بيند. او آتشى روشن می كند و پيرامونش روشن مي شود، اما خدا به وسيله‌‏اى چون باد يا باران آتشش را خاموش كند و او دوباره به همان ظلمت گرفتار می شود، و بلكه اين بار ميان دو ظلمت قرار می‌گيرد، يكى ظلمت تاريكى، دیگری ظلمت حيرت، و بى اثر شدن اسباب. 🔻اين حال منافق است، كه به ظاهر دم از ايمان مى‏‌زند، و از بعضى فوائد دين برخوردار مي‌شود، چون خود را مؤمن قلمداد كرده از مؤمنين ارث مى‏‌برد، با آنان ازدواج مى‏‌كند، و ...، اما چون مرگ كه هنگام برخوردارى از آثار ايمان است٬ فرا مى‏‌رسد، خداى تعالى نور خود را از ايشان مى‏‌گيرد، و آنچه را به عنوان دين انجام داده باطل می نماید و در ميان دو ظلمت قرار مى‏‌گيرد، يكى ظلمت اصليش و دیگری ظلمتى كه اعمالش به بار آورده است. 🔺أَوْ كَصَيِّبٍ مِنَ السَّمَاءِ فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ مِنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ ۚ وَاللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكَافِرِينَ[ بقره–۱۹] 🔺در اين آيه خداوند حال منافق را به تصویر می‌کشد كه اظهار ايمان می‌كند، ولى در دل كافر است. منافق به كسى می مانند، كه دچار رگبار باران توأم با ظلمت شده است، رعد و صاعقه هول انگيز از هر سو او را دچار وحشت كرده، قرارگاهى نمى‌‏يابد. در آن ظلمت پيش پايش را نمى‌‏بيند و چيزی را تشخیص نمی‌دهد، شدت رگبار او را وادار به فرار می كند، ولى تاريكى نمی گذارد قدم از قدم بردارد. از روشنایی رعد و برق آسمان استفاده می كند، اما همين كه يك قدم برداشت برق خاموش گشته، دو باره در تاريكى فرو مى‌‏رود. 🔻اين آیه شریفه نشان می دهد که منافق ايمان را دوست ندارد، اما از روى ناچارى بدان تظاهر مى‏‌كند، چون اگر نكند منافعش در خطر می‌افتد، ولى چون دلش با زبانش يكسان نيست، و دلش به نور ايمان روشن نگشته راه زندگيش آن طور كه بايد روشن نمی‌باشد. 🔻چنین کسى همواره دچار خطا و لغزش می شود، يك قدم با مسلمانان و به عنوان يك فرد مسلمان راه مى‌‏رود، اما خدا رسوايش نموده، دوباره مى‏‌ايستد. و اگر خدا بخواهد اين ايمان ظاهرى را هم از او مى‌‏گيرد، كه از همان روز اول رسوا شود و مسلمانان فريبش را نخورند، (اما خدا چنين چيزى را نخواسته است) @fatemi222
🔰نحوه برخورد پیامبر با منافقان 📌به گفته محققان، از مجموع یافته‌های تاریخی درباره شیوه برخورد پیامبر(ص) با منافقان، این مطلب برداشت می‌شود که او همواره تا آنجا که ممکن بود، با منافقان با مدارا و گذشت رفتار می‌کرد. 📌 پیامبر(ص) از کفر پنهان منافقان آگاه بود و در بسیاری از موارد، آیات قرآن آنها را معرفی می‌کرد. 📌او بارها در پاسخ کسانی که پیشنهاد قتل منافقان را مطرح می‌کردند، از چنین کارهایی نهی می‌کرد. 📌 با این همه گفته‌اند عفو و مدارای پیامبر موجب بی‌توجهی او به جامعه اسلامی نمی‌شد. پیامبر حرکت‌های منافقان را زیرنظر داشت، برنامه‌های آنان را خنثی می‌کرد و هنگام شایعه‌سازی‌هایشان، حقایق را به آگاهی مسلمانان می‌رساند. 👈 البته او در موارد نادر با منافقان برخورد قاطع هم کرده است که از جمله آن تخریب مسجد ضرار است @fatemi222
📌نفاق در سوره منافقون از مجموع آیات سوره منافقون، نشانه‌های متعددی برای این گروه، استفاده می‌شود که در یک جمع‌بندی می‌توان، آن را در ده نشانه و پیام خلاصه کرد: ۱- دروغگویی صریح و آشکار: « وَ اللَّهُ یشْهَدُ إِنَّ الْمُنافِقِینَ لَکاذِبُونَ »[۴]«خداوند شهادت می‌دهد که منافقان دروغگو هستند.» ۲- استفاده از سوگندهای دروغین برای گمراه ساختن مردم: « اتَّخَذُوا أَیمانَهُمْ جُنَّةً »[۵]«آنها سوگندهایشان را سپر ساخته‌اند». ۳- عدم درک واقعیات، بر اثر رها کردن آئین حق: « لا یفْقَهُونَ »[۶]«حقیقت را درک نمی‌کنند». ۴- داشتن ظاهری آراسته و زبانی چرب: « وَ إِذا رَأَیتَهُمْ تُعْجِبُک أَجْسامُهُمْ »[۷]«هنگامی که آنها را می‌بینی، جسم و قیافه آنان تو را در شگفتی فرو می‌برد! ». ۵- بیهودگی در جامعه و عدم انعطاف در مقابل حق، همچون یک قطعه چوب خشک: « کأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَة ٌ»[۸]«گویی چوبهای خشکی هستند که به دیوار تکیه داده شده‌اند». ۶- بدگمانی و ترس و وحشت از هر حادثه و هر چیز به خاطر خائن بودن: « یحْسَبُونَ کلَّ صَیحَةٍ عَلَیهِمْ »[۹]«هر فریادی از هر جا بلند شود بر ضد خود می‌پندارند». ۷- حق را به باد سخریه و استهزاء گرفتن: « لَوَّوْا رُؤُسَهُمْ »[۱۰]«سرهای خود را (از روی استهزا و کبر و غرور) تکان می‌دهند! ». ۸- فسق و گناه: « إِنَّ اللَّهَ لا یهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقِینَ »[۱۱]« خداوند قوم فاسق را هدایت نمی‌کند! ». ۹- خود را مالک همه چیز دانستن، و دیگران را محتاج به خود پنداشتن: «هُمُ الَّذِینَ یقُولُونَ لا تُنْفِقُوا عَلی‌ مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّی ینْفَضُّوا »[۱۲]« آنها کسانی هستند که می‌گویند: به افرادی که نزد رسول خدا هستند انفاق نکنید تا پراکنده شوند ». ۱۰- خود را عزیز و دیگران را ذلیل، تصور کردن: « لَیخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَ »[۱۳]« عزیزان ذلیلان را بیرون می‌کنند ».[۱۴] بدون شک نشانه‌های منافق منحصر به اینها نیست، و از آیات دیگر قرآن و روایات اسلامی و نهج البلاغه نیز نشانه‌های متعدد دیگری برای آنها استفاده می‌شود، حتی در معاشرتهای روزمره می‌توان به اوصاف و ویژگیهای دیگری از آنها پی‌برد، ولی آنچه در آیات این سوره آمده، قسمت مهم و قابل توجهی از این اوصاف است. ۴. ↑ منافقون/سوره۶۳، آیه۱. ۵. ↑ منافقون/سوره۶۳، آیه۲. ۶. ↑ منافقون/سوره۶۳، آیه۳. ۷. ↑ منافقون/سوره۶۳، آیه۴. ۸. ↑ منافقون/سوره۶۳، آیه۴. ۹. ↑ منافقون/سوره۶۳، آیه۴. ۱۰. ↑ منافقون/سوره۶۳، آیه۵. ۱۱. ↑ منافقون/سوره۶۳، آیه۶. ۱۲. ↑ منافقون/سوره۶۳، آیه۷. ۱۳. ↑ منافقون/سوره۶۳، آیه۸. @fatemi222