سوره 29. عنكبوت آيه 7
👇👇
وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَنُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَحْسَنَ الَّذِى كَانُوا يَعْمَلُونَ
ترجمه
و كسانى كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام دادهاند، قطعاً لغزشهاى آنان را مىپوشانیم، و بى شك بهتر از آنچه عمل مىكردهاند پاداششان مىدهیم.
نکته ها
از بهترین نمونههاى جهاد كه در آیهى قبل خواندیم، ایمان و عمل صالح است كه در این آیه عنوان شده است.
پيام ها
1- انسان براى دریافت پاداشهاى الهى، به ایمان و عمل صالح، هر دو نیازمند است. «آمنوا و عملوا الصّالحات»
2- مؤمنان از لغزش و گناه به دور نیستند. «و الّذین آمنوا... لنكفّرن عنهم سیئاتهم»
3- پاداش الهى، تنها عفو گناهان گذشته نیست، بلكه دریافت بهترین پاداش نیز هست. «لنكفّرن عنهم سیئاتهم و لنجزینّهم»
4- دریافت پاداش پس از پاك شدن از گناهان است. «لنكفّرن... لنجزینّهم»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حُسْناً وَإِن جَاهَدَاكَ لِتُشْرِكَ بِى مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَآ إِلَىَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكْم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
✔️ترجمه
و به انسان سفارش كردیم كه به پدر و مادر خود نیكى كند، و اگر آن دو كوشیدند تا چیزى را كه بدان علم ندارى شریك من سازى، از ایشان اطاعت مكن، سرانجامِ شما به سوى من است، پس شما را از (حقیقت) آنچه انجام مىدادید آگاه خواهم ساخت.
✔️پيام ها
1- نیكى به والدین یك امر انسانى است، نه فقط ایمانى. «و وصّینا الانسان»
2- احسان و نیكى به والدین، بدون قید و شرط است. «حُسناً» (شرطِ نژادى، سِنّى، منطقهاى، علمى، اجتماعى، سیاسى، اقتصادى و ایمانى ندارد، حتّى اگر كافر و مشرك باشند، باید احسان كرد.)
3- والدین منحرف براى انحراف فرزندان، كوشش مىكنند. «جاهداك»
4- از احترامِ دیگران، سوء استفاده نكنیم. (والدین نباید به خاطر احترامگزارى فرزندانشان، آنان را به شرك دعوت كنند.) «و اِن جاهداك»
5 - فرزندان، باید قدرت انتخاب تفكّر صحیح را داشته باشند. «جاهداك لتشرك بى... فلا تطعهما»
6- شرك، برهان و استدلال علمى ندارد. «ما لیس لك به علم»
7- در مسأله توحید وشرك، با هیچ كس كنار نیاییم و سازش نكنیم. «فلا تطعهما»
8 - احسان به والدین، مطلق و همیشگى است؛ امّا اطاعت از والدین، مشروط به آن است كه انسان را از خدا دور نكنند. «فلا تطعهما»
9- ایمان به معاد، ضامن اجراى توصیههاى الهى است. «وصّینا... الّى مرجعكم»
10- خداوند به همهى كارهاى انسان آگاه است. «فاُنبّئكم بما كنتم تعملون»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 29. عنكبوت آيه 9
👇👇👇
وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَنُدْخِلَنَّهُمْ فِى الصَّالِحِينَ
ترجمه
و كسانى كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام دادهاند، بى شك آنان را در زمرهى شایستگان در مىآوریم.
✔️نکته ها
مراد از مؤمنان در این آیه، با توجّه به آیهى گذشته، فرزندانى هستند كه تحت سلطهى والدین، به شرك دعوت مىشوند، كه اگر مقاومت كنند و براى حفظ ایمان خود از خانه و منطقه آواره شوند، هرچند دورى از پدر و مادر براى آنان سخت است؛ امّا خداوند در عوض، در روز قیامت آنان را در زمرهى صالحان وارد خواهد كرد.(110)
در دو آیهى قبل بیان شد كه پاداش ایمان و عمل صالح، پوشیده شدن گناهان و دریافت جزاى نیكوست. در این آیه مىفرماید: كسانى كه اهل ایمان و عمل صالح باشند، در زمرهى افراد صالح نیز قرار مىگیرند. در آیهى دیگر مىخوانیم: ملحق شدن به صالحان، از جمله دعاهاى حضرت ابراهیم و حضرت یوسف است. «الحقنى بالصّالحین»(111)110) تفسیر المیزان.
111) یوسف، 101 و شعراء، 83.
✔️پيام ها
1- ایمان از عمل جدا نیست. «آمنوا و عملوا»
2- صِرف كار نیك، انسان را در زمرهى نیكوكاران قرار نمىدهد. كار نیكى كه از ایمان به خدا برخیزد ارزشمند است. «آمنوا... لندخلنّهم فى الصالحین»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 29. عنكبوت آيه 10
👇👇👇👇👇
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ فَإِذَآ أُوذِىَ فِى اللَّهِ جَعَلَ فِتْنَةَ النَّاسِ كَعَذَابِ اللَّهِ وَلَئِن جَآءَ نَصْرٌ مِّن رَّبِّكَ لَيَقُولُنَّ إِنَّا كُنَّا مَعَكُمْ أَوَلَيْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِمَا فِى صُدُورِ الْعَالَمِينَ
ترجمه
و برخى از مردم (به زبان) مىگویند: به خداوند ایمان آوردهایم، پس هرگاه در راه خدا آزار ببینند، اذیّت و آزار مردم را به عنوان عذاب خداوند قرار مىدهند، و اگر از جانب پروردگارت یارى و پیروزى رسد، با تأكید مىگویند: ما با شما بودیم. آیا (نمىدانند كه هیچ كس از) خدا به آنچه در دلهاى جهانیان مىگذرد، آگاهتر نیست؟
✔️نکته ها
ظاهراً مراد از «العالمین» هر موجود باشعور از جنّ، ملك و انسان است.(112)
در اوّلین آیهى این سوره خواندیم كه گمان نكنید بدون آزمایش، اظهار ایمان شما را مىپذیریم. «أحسب النّاس أن یتركوا ...» این آیه یكى از نمونههاى آزمایش را بیان مىكند.112) تفسیر المیزان.
✔️پيام ها
1- اظهار ایمان برخى از مردم، زبانى است، نه قلبى. «و مِن الناس مَن یقول آمنّا»
2- گاهى ایمان، اذیّت و آزار مردم را بدنبال دارد كه باید تحمّل كرد. «آمنّا - اوذى فى اللَّه»
3- مؤمن، مقاوم است. «ولنصبرنّ على ما اذیتمونا»(113) ولى منافق، ناپایدار است. «فاذا اوذى ... جعل...»
4- ایمان واقعى در هنگام سختىها روشن مىشود. «فاذا اوذى فى اللَّه» حضرت علىعلیه السلام مىفرماید: «فى تقلّب الاحوال علم جواهر الرّجال»(114) در فراز و نشیبها و حالات گوناگون، جوهرهى انسان آشكار مىشود.
5 - منافق، فرصتطلب است و به هنگام پیروزى خود را مؤمن مىداند، و در گرفتن مزایا، اصرار مىورزد. «لیقولنّ انّا كنّا معكم»
6- تظاهر و نهانكارى سودى ندارد، خداوند از درون همه آگاه است. «أولیس اللَّه باعلم بما فى صدور العالمین»113) ابراهیم، 12 .
114) نهجالبلاغه، حكمت 217.
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 29. عنكبوت آيه 11
👇👇👇
وَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ وَلَيَعْلَمَنَّ الْمُنَافِقِينَ
ترجمه
و قطعاً خدا كسانى را كه ایمان آورده مىشناسد، و منافقان را (نیز) مىشناسد.
✔️نکته ها
در آیهى قبل ذكر شد كه منافقان با تأكید، همگامى خود را با مؤمنان و تودهى مردم بیان مىكردند، «انّا كنّا معكم»، در این آیه، خداوند نیز با تأكید مىفرماید: من همه را مىشناسم. «ولیعلمنّ اللّه»
با اینكه خداوند به درون همه آگاه است و مؤمن و منافق را مىشناسد؛ امّا با فتنه و آزمایش آنان را از یكدیگر تمییز مىدهد.(115)115) تفسیر المیزان.
✔️پيام ها
1- ایمان به علم الهى، عامل دست برداشتن از نفاق است. «و لیعلمنّ المنافقین»
2- مؤمنان واقعى و دروغین را تنها خدا مىشناسد. «و لیعلمنّ اللّه الّذین آمنوا و لیعلمنّ المنافقین»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 29. عنكبوت آيه 12
👇👇👇👇👇
وَ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لِلَّذِينَ آمَنُواْ اتَّبِعُواْ سَبِيلَنَا وَ لْنَحْمِلْ خَطَايَاكُمْ وَ مَا هُم بِحَامِلِينَ مِنْ خَطَايَاهُمْ مِّن شَىْءٍ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ
✔️ترجمه
و كسانى كه كافر شدهاند، به كسانى كه ایمان آوردند گفتند: شما راه ما را پیروى كنید، (اگر گناهى داشته باشد) ما گناهان شما را بر عهده مىگیریم. در حالى كه چیزى از گناهانشان را عهدهدار نیستند؛ قطعاً آنان دروغگویانند.
✔️نکته ها
منحرفان براى دعوت و تشویق دیگران به كار خلاف مىگویند: اگر این كار گناهى دارد به گردن ما. در حالىكه هیچكس نمىتواند گناه دیگرى را به عهده بگیرد. «و لْنَحمل خطایاكم و ما هم بحاملین»
شاید بتوان گفت: كفّار كه علاقه دارند مردم از ایمانشان دست بردارند. «وَدَّ كثیرٌ من اهل الكتاب لو یَرُدّونَكم من بعد ایمانكم كُفّارا»(116)، كار خود را در چند مرحله انجام مىدهند:
الف: با آزار مؤمنان، مانع ایمان آوردن آنان مىشوند. «یصدّون عن سبیل اللَّه»(117)
ب: جنگ به راه مىاندازند. «لا یزالون یقاتلونكم حتّى یردّوكم عن دینكم اِن استطاعوا»(118)
ج: مىگویند: شما لااقل در عمل پیرو ما باشید. «اتّبعوا سبیلنا» كه اگر چنین نمودید، دیگر آزار و اذیّتى نمىشوید و ما تمام مسئولیّت ارتداد شما را بر عهده مىگیریم. «و لْنَحمل خطایاكم»
د: اگر به هیچ یك از كارهاى فوق موفّق نشدند، دوست دارند حداقل با آنان مداهنه و سازش كنید. «ودّوا لو تدهن فیدهنون»(119)116) بقره، 109 .
117) حج، 25 و اعراف، 45 .
118) بقره، 217 .
119) قلم، 9.
✔️پيام ها
1- دشمنان، از شما دست بر نمىدارند و اهداف خود را تبلیغ مىكنند. (مسلمانان هم گرفتار شكنجه و آزار جسمى كفّار بودند، «فتنة الناس» و هم مورد تهاجم فرهنگى، تبلیغاتى و روانى آنان.) «و قال الّذین كفروا للّذین آمنوا اتّبعوا سبیلنا»
2- ارتداد و بازگشت به كفر، گناه بزرگى است كه كفّار ادّعا مىكنند جبران مىكنند. «و لْنَحمل خطایاكم»
3- در جهانبینى اسلام، هیچكس بار كسى را به دوش نمىكشد. «و لا تزر وازرة وزر اُخرى»(120) ولى در تفكّر دیگران چنین نیست. «و لْنَحمل خطایاكم» (هنوز كلیسا، گناهان دیگران را مىخرد!)
4- وعدههاى كفّار و شیطان، تو خالى و بىاساس است. «و ماهم بحاملین» (شیطان نیز به انسان دستور مىدهد كفر ورزد، ولى بعد از كفر ورزیدن، او را رها مىكند. «اذ قال للانسان اكفر فلمّا كفر قال انّى برىٌ منك»(121))120) انعام، 164 .
121) حشر، 16 .
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 29. عنكبوت آيه 13
👇👇
وَلَيَحْمِلُنَّ أَثْقَالَهُمْ وَأَثْقَالًا مَّعَ أَثْقَالِهِمْ وَلَيُسْئَلُنَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَمَّا كَانُواْ يَفْتَرُونَ
✔️ترجمه
بى شك آنان هم بار (خطاى) خودشان و (هم) بارهاى دیگر را با بار خود بر دوش خواهند كشید، و مسلّماً در روز قیامت از آنچه به دروغ مىبافتند بازخواست خواهند شد.
✔️نکته ها
سؤال: چگونه در آیه قبل فرمود: كسى بار گناه دیگرى را حمل نمىكند و در این آیه مىفرماید: گمراه كنندگان، بار گناه دیگرى را حمل مىكنند؟!
پاسخ: آیه اول در جواب كفّارى بود كه به مسلمانان مىگفتند: شما از ما پیروى كنید، گناه شما به گردن ما و شما هیچ مسئولیّتى ندارید، خداوند فرمود: این چنین نیست و هر كس مسئول گناهان خود است؛ امّا این آیه مىفرماید: فرد اغفال شده مسئول كار خود است؛ ولى اغفالكننده علاوه بر مسئولیّت كار خود، مسئول گناهان اغفال شدگان نیز هست، بدون آنكه چیزى از گناه اغفال شده كم شود.
در تفاسیر درّالمنثور و نمونه روایات متعدّدى آمده است كه هركس در كار خوب یا بدى راه را براى دیگران باز كند، علاوه بر پاداش یا كیفرى كه به هریك از عمل كنندگان و پویندگان آن راه مىدهند، پاداش یا كیفرى نیز به راهنما، مؤسّس و پایهگذار آن مىدهند.
✔️پيام ها
1- منحرف كنندگان، بار منحرف شدگان را نیز بر دوش مىكشند. «اثقالاً مع اثقالهم»
2- منحرف كردن دیگران، بار سنگینى را بر دوش انسان مىگذارد. «اثقالا»
3- بار گناه سنگین است. «اثقالهم»
4- دروغ بستن بستن به خدا و پیامبر، روش كفّار است. «كانوا یفترون»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
منبرک فاطمی
جلسه چهارم تفسیر منزل حاج سیدرضا سیدی 4مرداد98 صفحه 373 و 4
جلسه پنجم تفسیر
منزل آقای عطار
11مرداد98
صفحه 374 و 5👇👇👇
✅با قران و اهلبیت
⏪در این کانال هر هفته یک یا دو جلسه تفسیر درج میشود
https://eitaa.com/FATEMI133
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 184-186
👇👇
وَاتَّقُواْ الَّذِى خَلَقَكُمْ وَالْجِبِلَّةَ الْأَوَّلِينَ
قَالُواْ إِنَّمَآ أَنتَ مِنَ الْمُسَحَّرِينَ
وَمَآ أَنتَ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا وَإِن نَّظُنُّكَ لَمِنَ الْكَاذِبِينَ
✔️ترجمه
و از خدایى كه شما و اقوام پیشین را آفریده پروا كنید.
مردم (به جاى قبول #دعوت شعیب) گفتند:
👈تو قطعاً از سحرشدگانى.
و تو جز بشرى مثل ما نیستى، و ما تو را از دروغگویان مىپنداریم.
✔️نکته ها
كلمه ى «جِبِلّ» به معناى امّت و جماعت است، چنانكه آیه 62 سوره یس مىفرماید: «و لقد اضلّ منكم جبلاّ كثیراً» شیطان گروه زیادى از شما را گمراه كرد. چون كلمه ى «جَبَل» به معناى كوه و «جِبلّى» به معناى فطرى است، به اقوام و نسلهایى كه قدیمى هستند یا خلق و خوى فطرى دارند و مثل كوه استوارند، «جِبِلّى» گفته مىشود.
✔️پيام ها
1- كسى كه انسان را #آفرید، شایسته ى احترام است و باید از او پروا كرد. «واتّقوا الّذى خلقكم»
2- تقوا و ایمان، مانع #فساد اقتصادى است. آنكه شما را آفرید، رزق شما را هم مىدهد. «و اتّقوا الّذى خلقكم» (با توجّه به آیات قبل دربارهى كم فروشى)☘️
3- به آداب و رسوم فاسد نیاكان، تكیه نكنیم كه همه مخلوق خدا هستیم و باید مطیع او باشیم. «خلقكم و الجبلّة الاوّلین»
4- #تهمت، اهرم كسانى است كه منطق ندارند. «قالوا انّما انت من المسحّرین»🌴
5 - خلافكار، خلاف خود را #توجیه مىكند. (به جاى اقرار به اشتباه و لجاجت خود، انبیا را سحر شده مىداند). «انت من المسحّرین»🌱
✅با قران و اهلبیت
⏪در این کانال هر هفته یک یا دو جلسه تفسیر درج میشود
https://eitaa.com/FATEMI133
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 187-191
👇👇
فَأَسْقِطْ عَلَيْنَا كِسَفاً مِّنَ السَّمَآءِ إِن كُنتَ مِنَ الصَّادِقِينَ
قَالَ رَبِّى أَعْلَمُ بِمَا تَعْمَلُونَ
فَكَذَّبُوهُ فَأَخَذَهُمْ عَذَابُ يَوْمِ الظُّلَّةِ إِنَّهُ كَانَ عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ
إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ
✔️ترجمه
پس اگر تو از راستگویانى، پارههایى از آسمان را بر سر ما بیفكن!
(شعیب) گفت: پروردگار من به آنچه انجام مىدهید آگاهتر است.
پس شعیب را تكذیب كردند و عذاب روز ابر (آتشبار) آنان را فراگرفت.
البتّه آن #عذاب روز بزرگ و هولناكى است.
بىشك در این (ماجرا) نشانهاى (از قدرت الهى) است، ولى اكثر مردم ایمان آورنده نیستند.
و البتّه پروردگارت همان تواناى مهربان است.
✔️نکته ها
كلمه ى «كِسَف» كه #چهار بار در قرآن آمده، جمع «كسفة» به معناى قطعه است و در اینجا مراد پارهاى از ابر است. و مراد از «عذاب یوم الظلّة»، یا عذاب در روزى است كه مردم از شدّت گرما زیر سایبانها پناه برده بودند، یا روزى كه ابرى بر سرشان سایهافكنده بود.
در چگونگى عذاب قوم #شعیب چند تعبیر آمده است: یك جا مىفرماید: با #زلزله نابود شدند.(53) در جاى دیگر مىفرماید: با صیحه عذاب شدند.(54) و در اینجا مسأله ى ابر مطرح است.
هر سه مطلب، با هم قابل جمع است كه از ابرِ سیاهى رعد و صیحهاى برخیزد و لرزه بر جان آنان بیفتد یا با ایجاد زلزلهاى همزمان، نابود شوند؛ و شاید زلزله مربوط به اصحاب مَدیَن و ابر سیاه مربوط به اصحاب اَیكه باشد، چون حضرت شعیب بر هر دو #قوم مبعوث بود و در سوره ى اعراف، رسالت بر قوم مدین مطرح شده است كه آنان با زلزله نابود شدند، ولى در این سوره از رسالت بر اصحاب ایكه یاد شده است.
53) اعراف، 89.
54) هود، 96.
✔️پيام ها
1- خواسته وتقاضاى سنگدلان نیز خشن است. «اِسقط علینا كِسَفاً من السماء»
2- با مقاومت رهبران حقّ، مخالفان از شعارهاى تند خود عقب نشینى مىكنند. قوم شعیب اوّل او را سحر شده و دروغگو خواندند، سپس گفتند: اگر از راستگویانى. «انّما انت من المسحّرین» به «ان كنت من الصادقین» تبدیل مىشود.
3- در شیوهى تبلیغ وارشاد، لازم نیست بر طبق تمایلات و خواسته هاى مخالفان عمل شود. «قال ربّى اعلم...» (آنان سقوط قطعاتى از آسمان را درخواست مىكردند، امّا پیامبر پاسخ مىدهد: خداوند آگاهتر است)
4- یاد خدا وتوكّل بر او، بهترین پشتوانه در برابر خرافات است. «قال ربّىاعلم...»
5 - #سرنوشت ما به دست خود ماست. «فكذّبوه فأخذهم ...»🌴
6- خداوند، انبیا را حمایت و مخالفانشان را نابود مىكند. «فكذّبوه فأخذهم»🌱
7- حبّ دنیا و رسیدن به #مال، انسان را به سركشى در برابر انبیا وادار مىكند. «لاتبخسوا النّاس اشیائهم - فكذّبوه»☘️
8 - هدف قرآن از نقل تاریخ، #عبرت آموزى است، نه داستانسرایى. «لآیةً»
9- اكثر مردم در خط حقّ قرار نمىگیرند. «و ما كان اكثرهم مؤمنین»
10- مربّى باید همراه با قدرت، عطوفت نیز داشته باشد. «لهو العزیز الرّحیم»
11- همان خداوندى كه شعیب را حمایت و مخالفان او را هلاك كرد، پروردگار تو نیز هست. «اِنّ ربّك لهو العزیز الرّحیم» (بیان تاریخ امثال حضرت شعیب، هم مایه ى دلدارى و تسلّى پیامبر است و هم تهدیدى براى كفّار و دشمنان)
12- هلاكت مخالفان انبیا، نمودى از عزّت و قدرت الهى است، همان گونه كه مهلتى كه به آنان داده مىشود نمودى از رحمت اوست. «العزیز الرّحیم»
https://eitaa.com/FATEMI133
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 192-196
👇👇
وَإِنَّهُ لَتَنزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ
نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ
عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنذِرِينَ
بِلِسَانٍ عَرَبِىٍّ مُّبِينٍ
وَإِنَّهُ لَفِى زُبُرِ الْأَوَّلِينَ
✔️ترجمه
والبتّه این (قرآن) فرستاده پروردگار جهانیان است.
(كه جبرئیل) فرشته ى امین الهى آن را فرو آورده است بر دل تو، تا از هشداردهندگان باشى.
(این قرآن) به زبان عربى روشن (نازل شده) و همانا (خبر) آن در كتابهاى (آسمانى) پیشین آمده است.
✔️نکته ها
«زُبُر» از واژهى «زَبر» به معناى نوشتن و جمع «زبور» به معناى كتاب است.
قرآن را #ساده ننگریم، زیرا:👇
الف: سر#چشمه ى آن، «ربّ العالمین» است.
ب: #واسطه ى آن، «روح الامین» است.
ج: #ظرف آن، قلب پاك پیامبرصلى الله علیه وآله «قلبك» است.
د: #هدف آن، بیدارى مردم «المنذرین» است.
ه: زبان آن، #فصیح و بلیغ «عربىّ مبین» است.
و: بشارت آن، در كتابهاى پیشینیان، «زُبُر الاوّلین» است.
حضرت اسماعیل، هود، صالح و شعیب علیهم السلام، به زبان #عربى سخن مىگفتهاند.(55)
فرشته ى وحى داراى چند نام است: روح الامین، روح القدس، شدیدالقوى، رسولٌ كریم و جبرئیل. دلیل این كه به جبرئیل «روح» گفته شده، یا به خاطر آن است كه دین و روح مردم به واسطه ى او زنده شده، یا خودش موجودى روحانى است.
55) تفسیر منهج الصّادقین.
✔️پيام ها
1- قرآن وحى الهى است، نه شنیده ها وبافته هاى پیامبر. «اِنّه لتنزیل»
2- قرآن از دنیاى غیب به دنیاى شهود نازل شده است. «لتنزیل ربّ العالمین»
3- كسى كه وحى مىفرستد، همانى است كه تمام هستى را اداره و تربیت مىكند. (قوانین آسمانى با نظام آفرینش هماهنگ است) «لتنزیل ربّ العالمین»
4- نزول وحى، وسیله ى رشد واز شئون ربوبیّت است. «لتنزیل ربّ العالمین»☘️
5 - سنّت الهى به استخدام واسطه هاست. «نَزَل به الرّوح الامین»
6- وحى الهى بدون كم و كاست نازل شده است. «نَزَل به الرّوح الامین»
7- قلب، مركز دریافت حقایق است. «على قلبك »
8 - تا از عمق جان چیزى را باور نداشته باشیم، نمىتوانیم هشدار جدّى بدهیم. «على قلبك لتكون من المنذرین»🌱
9- سنّت خداوند، فرستادن پیامبران براى انذار و هشدار است. «من المنذرین»
10- درمان غافل، با انذار وهشدار است. «من المنذرین» در قرآن، انذار بیشتر از بشارت آمده است.☘️
11- تبلیغ باید روشن و با زبان مردم باشد. «عربىّ مبین»
12- بشارتِ قرآن، در كتب آسمانى پیشین آمده است. «زُبرالاوّلین» چنانكه بشارت آمدن پیامبر اسلام در تورات وانجیل بوده است. «یجدونه مكتوباً فى التوراة والانجیل»(56)
13- در برنامه ریزى و مدیریّت، زمینه را براى رشد و هدایت و فعالیّت آیندگان فراهم سازید. «زُبرالاوّلین»
14- مضمون و محتواى قرآن، در كتابهاى آسمانى پیشین بوده، ولى الفاظ آن بر قلب مبارك رسول خداصلى الله علیه وآله نازل شده است. «زُبرالاوّلین»
56) اعراف، 175.
https://eitaa.com/FATEMI133
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 197-199
👇👇👇
أَوَلَمْ يَكُن لَّهُمْ آيَةً أَن يَعْلَمَهُ عُلَمَآؤُاْ بَنِى إِسْرَآءِيلَ
وَلَوْ نَزَّلْنَاهُ عَلَى بَعْضِ الْأَعْجَمِينَ
فَقَرَأَهُ عَلَيْهِم مَّا كَانُواْ بِهِ مُؤْمِنِينَ
✔️ترجمه
آیااین كه علماى بنىاسرائیل از آن (قرآن) اطلاع دارند، براى آنان (مشركان عرب) نشانهاى (بر صحّت آن) نیست؟
(بر فرض) اگر ما قرآن را بر بعضى غیر عربها نازل مىكردیم.
پس او آن را برایشان مىخواند، عربها به آن ایمان نمىآوردند.
✔️نکته ها
امام صادق علیه السلام فرمودند: ارزش و فضیلت غیر عرب این است كه آنان به سوى قرآنى كه به زبان عربى است گرایش پیدا كردند، ولى اگر قرآن به زبان غیر عربى بود، بعضى #عربها ایمان نمىآوردند.(57)
57) تفسیر كنزالدقائق.
🔹پيام ها
1- عذرِ جاهلِ مقصّر، پذیرفته نیست. «أولم یكن لهم آیة» شما كه از علماى خود نمىپرسید، سزاوار توبیخ و سرزنش هستید.
2- علماى بنى اسرائیل از حقّانیّت قرآن آگاه بودند. «یعلمه علماء بنىاسرائیل»
3- در تبلیغ و تربیت، به احساسات و زبان ملّى مخاطب توجّه كنید. «لو نزّلناه على بعض الاعجمین...»🌱
4- تعصّب و نژادپرستى، مانع حقّ پذیرى است. «لو نزّلناه - ما كانوا به مؤمنین»☘️☘️
5 - تعصّب و ملیّت گرایى در قوم عرب زیاد است. «لو نزّلناه... ما كانوا به مؤمنین»
https://eitaa.com/FATEMI133
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃