✅فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ مَکْرِهِمْ أَنّا دَمَّرْناهُمْ وَ قَوْمَهُمْ أَجْمَعِینَ«51»
پس بنگر که پایان تدبیر آنان(و شبیخون به صالح و کسانش)به کجا انجامید،ما آنان و قومشان همگی را هلاک کردیم.
نکته ها:
*هلاکت قوم #ثمود با چند تعبیر در قرآن آمده است:
الف:زلزله. «فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَهُ[1]
ب:صاعقه. «فَأَخَذَتْهُمُ الصّاعِقَهُ»[2]
ج:صیحه. «وَ أَخَذَ الَّذِینَ ظَلَمُوا الصَّیْحَهُ»[3]
البتّه هیچ مانعی ندارد که هر سه عذاب،در یک #زمان واقع شده باشد.
*یکی از نمونه های مکر الهی،همان #مهلت و #نعمت دادن به گناهکاران است،تا آنان سرگرم شوند و همین که پیمانه ی آنان پر شد،ناگهان به قهر الهی گرفتار شوند.
پیام ها:
1- کیفرهای الهی،با #جُرم انسان متناسب است. «مَکَرُوا - مَکَرْنا»
2- کسانی که علیه اولیای خدا توطئه می کنند،طرف آنها خداست. «مَکَرُوا مَکْراً وَ مَکَرْنا مَکْراً»
3- در برابر نقشه های کفّار شما نیز باید اهل #تدبیر و نقشه باشید. «مَکَرُوا مَکْراً وَ مَکَرْنا مَکْراً»
4- خداوند تدبیر مردم را می داند،امّا مردم تدبیر او را نمی دانند. «وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ»
5-چوب خدا صدا ندارد. مَکَرْنا ... وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ
6- تاریخ،بر قانون و سنّت معیّنی استوار است و دقّت در آن،برای دوران های دیگر سودمند است. «فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ مَکْرِهِمْ»
7- سنّت الهی بر پیروزی حقّ بنا نهاده شده است. «فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ مَکْرِهِمْ»
8-زود #قضاوت نکنید؛از توفیقاتی که به خاطر مکر،نصیب بعضی ها می شود، فریب نخورید،بلکه به #عاقبت آنان توجّه کنید. «عاقِبَهُ مَکْرِهِمْ»
9- آماده باش دشمنان برای ارتکاب جنایت،سبب قهر الهی است،گرچه آنان به اهداف پلید خود نرسند.(دشمنان،هم قسم شدند تا پیامبر را بکشند و در کمین هم نشستند،ولی حضرت را نکشتند،لکن خودشان هلاک شدند).
«دَمَّرْناهُمْ»
10- پیروی از مفسدان،عقوبت دارد. «دَمَّرْناهُمْ وَ قَوْمَهُمْ»
@FATEMI133
✅فَتِلْکَ بُیُوتُهُمْ خاوِیَهً بِما ظَلَمُوا إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَهً لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ«52»
پس این خانه های آنهاست که به خاطر ظلمی که کردند ویران و خالی شده است،و قطعاً در این(کیفر،عبرت و)نشانه روشنی است برای اهل علم و آگاهی.
وَ أَنْجَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ«53»
و مؤمنان و کسانی را که اهل پروا بودند،(از مهلکه)نجات دادیم.
پیام ها:
1- آثار باستانی عبرت آموز باید برای آیندگان حفظ شود. «فَتِلْکَ بُیُوتُهُمْ»
2- عقوبت،مخصوص #آخرت نیست،گاهی ستمگران،در دنیا به عقوبت می رسند. «فَتِلْکَ بُیُوتُهُمْ خاوِیَهً»
3- عبرت ها و نشانه ها،به تنهایی کافی نیست؛انگیزه ی عبرت آموزی در انسان ها لازم است. «لَآیَهً لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ»
4- #سرنوشت انسان،در گرو اعمال اوست. «خاوِیَهً بِما ظَلَمُوا - أَنْجَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا»
5-قهر الهی،تر و #خشک را با هم نمی سوزاند،لذا افراد متّقی استثنا می شوند و نجات می یابند. «وَ أَنْجَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ»
6- آثار ایمان و #تقوا،مخصوص آخرت نیست؛اهل تقوا،در دنیا نیز نتیجه ی کار خود را می بینند. «وَ أَنْجَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ»
7- ایمانی کارساز است که با تقوای دائمی همراه باشد. «آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ»
@FATEMI133
✅وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَهَ وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ«54»
و(نیز)لوط را(فرستادیم)که به قومش گفت:آیا این کار بسیار #زشت را در حالی که به زشتی آن آگاهید،انجام می دهید؟
أَ إِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَهً مِنْ دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ«55»
آیا شما با بودن زنان،برای غریزه ی شهوت به سراغ مردان می روید؟ بلکه شما مردمی(نادان و)جهالت پیشه اید.
نکته ها:
*قوم لوط در برابر چشم یکدیگر و در جلسه ی #علنی،لواط می کردند.در آیه ی 29 عنکبوت می خوانیم: «وَ تَأْتُونَ فِی نادِیکُمُ الْمُنْکَرَ» یعنی شما در انجمن و جلسه ی علنی،منکر انجام می دهید.در این آیه نیز می فرماید: «وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ» یعنی در برابر #چشم یکدیگر و یا با بصیرت و آگاهی گناه می کنید.
*لواط از گناهان #کبیره است،زیرا در آیات بعد آمده است که عذاب الهی را به دنبال دارد.
*در آیات دیگر قرآن کریم آمده است:
👈همسر برای آرامش،تربیت نسل و تعاون در زندگی، است،ولی در این جا تنها مسأله ی #شهوت را بیان کرده است،زیرا قوم لوط هدفی جز شهوت نداشتند. «شَهْوَهً مِنْ دُونِ النِّساءِ»
پیام ها:
1- پیامبران و رهبران مصلح جامعه با گناهانِ #شایع زمان خود به شدّت مبارزه می کنند. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَهَ»
2- با سؤال انتقادی، #وجدان ها را بیدار کنید. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَهَ»
3- یکی از وظایف انبیا،مبارزه با منکرات است. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَهَ»
4- حرمت لواط،مخصوص اسلام نیست. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَهَ»
5-گناه #علنی و آگاهانه،زشتی،کیفر و انتقاد بیشتری دارد. «وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ»
6- زشتی لواط بر همه روشن است. «وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ»
7- در نهی از #منکر،به سراغ منکرات علنی بروید. «وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ»
8-دفع شهوت باید از طریق #مشروع باشد. أَ إِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَهً ...
9- انحراف از مسیر طبیعی و شرعی در امور جنسی،جهل و حماقت است. «بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ»
10- هم جنس گرایی،برخاسته از بی #فرهنگی است.علم و دانشی که انسان را از گناه باز ندارد،جهل است. لَتَأْتُونَ الرِّجالَ ... أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ
@FATEMI133
فَما کانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ مِنْ قَرْیَتِکُمْ إِنَّهُمْ أُناسٌ یَتَطَهَّرُونَ«56»
ولی پاسخ قومش جز این نبود که گفتند:خاندان لوط را از شهرتان بیرون کنید،زیرا آنان مردمی هستند که پاکیزگی می جویند.
پیام ها:
1- مجرمان،چون منطق ندارند،در برابر انبیا به زور متوسّل می شوند. «أَخْرِجُوا»
2- در محیط آلوده،پاکدامنی جرم است. أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ ... إِنَّهُمْ أُناسٌ یَتَطَهَّرُونَ
3- نهی از منکر،گاهی تاوان تبعید شدن دارد. «أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ»
4- در برابر گناه،سکوت ممنوع است،لااقل فضا را بر گناهکار تنگ کنیم.
«أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ»
5-آزادی برای گناه،تفکّر قوم لوط است. «أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ»
6- سابقه ی تبعید مردان خدا،به زمان ابراهیم و لوط باز می گردد. «أَخْرِجُوا»
7- چون فطرت گناهکار پاک است،لذا خود را مجرم و دیگران را پاک می بیند.
«إِنَّهُمْ أُناسٌ یَتَطَهَّرُونَ»
8-محیط،انسان را به گناه مجبور نمی کند زیرا در زمان شیوع فحشا نیز گروهی پاک زندگی می کنند. «أُناسٌ یَتَطَهَّرُونَ»
هدایت شده از همیاری و همسان گزینی ازدواج
غدیر.pdf
931.3K
تمدید شد تا شنبه دوم شهریور
منبع اصلی مسابقه غدیر👆
✔️مسابقه قربان تا غدیر باحدود 400 جایزه
🔸نحوه شرکت در مسابقه:
عدد بدست آمده از پاسخنامه را به شماره 30005027000006 پیامک شود.یا به ایدی @a_f_4279 ارسال شود.
🔹#منبع مسابقه در کانال @a_fatemi24 بنام در مسیر بندگی (تحت نظر اداره تبلیغات اسلامی گناباد)در شبکه های مختلف اجتماعی خصوصا نرم افزار های ایرانی بصورت روزانه (اول صبح هر روز) درطول دهه ولایت بارگذاری میشود.
🔸منبع مسابقه بصورت روزانه (اول صبح هر روز) درطول دهه ولایت در همین #کانال بارگذاری میشود.
🔹طبق نظر اهدا کنندگان جوایزشرکت در مسابقه بدون مطالبه منبع جایز نمیباشد.
🔸اسامی برندگان در آدرس کانال فوق اعلام میشود.
🔹مهلت شرکت در مسابقه تا روز عید غدیر 29 مرداد میباشد.
تا شنبه ۲شهریور
🌹🌹🌹🌹🌹
در مسیر بندگی👇👇
♦️https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام🔸
♦️http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا🔹
♦️ http://sapp.ir/a_fatemi24 سروش🔸
♦️https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام🔹
♦️@fatemi24
باسمه تعالی
جلسه قران منزل حاجی ابراهیمی عصر۴شنبه۳۰ مرداد
سوره 29. عنكبوت آيه 24
آيه
فَمَا كَانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَن قَالُواْ اقْتُلُوهُ أَوْ حَرِّقُوهُ فَأَنجَاهُ اللَّهُ مِنَ النَّارِ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ
ترجمه
پس پاسخ قوم او (ابراهیم) جز این نبود كه گفتند: او را بكشید یا بسوزانید. ولى خداوند او را از آتش نجات داد. همانا در این (نجاتبخشى الهى) براى گروهى كه ایمان مىآورند، نشانههایى (از قدرت خداوند) است.
✅نکته ها
كافران و نمرودیان، براى مبارزه با آئین حقّ ابراهیمى، تصمیم گرفتند او را به قتل برسانند
، لذا با تهیه ى آتش وسیعى و پرتاب نمودن حضرت ابراهیم در آن، قصد خود را عملى كردند؛ امّا خداوند با #گلستان نمودن آن آتش، حضرت را نجات داد. «فأنجاه اللّه من النار»
✔️پيام ها
1- كافران، #منطق ندارند، منطق آنان، اعدام و شكنجه است. «اُقتلوهُ اوحرّقوه»
2- كفّار، ممكن است اختلاف روش داشته باشند، ولى در هدف اختلافى ندارند. «اُقتلوهُ اوحرّقوه»
3- پیامبران تحت #حمایت الهى قرار دارند. «فأنجاه اللّه من النار»
4- اراده ى #خداوند، بر همه ى ارادهها، ابزارها و اسباب و قوانین جهان غالب است. «اُقتلوه او حَرّقوه فأنجاه اللَّه من النار»
5 - پیروزى یك مؤمن بر تمام كفّار، خنثى شدن سختترین توطئه ها و گلستان شدن آتش؛ هر كدام یك #آیت و نشانه از آیات الهى است. «انّ فى ذلك لآیاتٍ»
6- عبرت از تاریخ، به فطرتى سالم و روحى پاك نیازمند است. «لآیات لقوم یؤمنون» آرى، ایمان در بصیرت و روشنبینى انسان، تأثیر گذار است.
@FATEMI133
سوره 29. عنكبوت آيه 26
👇👇👇👇
فَآمَنَ لَهُ لُوطٌ وَقَالَ إِنِّى مُهَاجِرٌ إِلَى رَبِّى إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
✔️ترجمه
پس لوط به او (ابراهیم) ایمان آورد، و گفت: همانا من به سوى پروردگارم روى آوردهام كه او عزیز و حكیم است.
✔️نکته ها
اكثر مفسّران گفتهاند: مراد از «مهاجر»، حضرت ابراهیم است، چنانكه در آیه دیگر حضرت فرمودند: «انّى ذاهب الى ربّى سیهدین»(124) و بعضى گفتهاند: مراد حضرت لوط است.
124) صافّات، 99.
✔️پيام ها
1- انبیا به یكدیگر ایمان دارند. «فآمن له لوط» البتّه این نشان #غربت و تنهایى حضرت ابراهیم نیز مىباشد.
2- گاهى در یك #زمان چند پیامبر بوده؛ ولى امامت و رهبرى بر عهدهى یكى از آنان بوده است. «فآمن له لوط»
3- ایمان حضرت لوط، نوعى اعلام #حمایت و تقویت حضرت ابراهیم بود. «فآمن له» و نفرمود: «آمن به»
4- هجرت #هدفدار، وسیله ى رشد و تربیت است. «الى ربّى»
5 - مردان خدا، به زمین و زمان و هیچ فرد و گروهى وابستگى ندارند. «اِنّى مهاجر الى ربّى»
6- با یاد #الطاف الهى، روحیه ى هجرت را در خود تقویت كنیم. «مهاجر الى ربّى انّه هو العزیز الحكیم» (اتّصال به خداى عزیز، غربتها را جبران مىكند.)
@FATEMI133
سوره 29. عنكبوت آيه 27
👇👇👇👇👇
وَ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ جَعَلْنَا فِى ذُرِّيَّتِهِ النُّبُوَّةَ وَ الْكِتَابَ وَ آتَيْنَاهُ أَجْرَهُ فِى الدُّنْيَا وَ إِنَّهُ فِى الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ
✔️ترجمه
و اسحاق و یعقوب را به او (ابراهیم) عطا كردیم، و در میان فرزندانش پیامبرى و كتاب را قرار دادیم، و پاداشِ او را در دنیا عطا كردیم و قطعاً او در آخرت از شایستگان است.
✔️نکته ها
كلمهى «أجر»، در مورد پاداشهاى دنیوى و اخروى، هر دو به كار مىرود، ولى كلمه ى «اُجرت»، تنها در مورد پاداشهاى دنیوى است.(125)
پاداش آن همه خلوص و تلاش و هجرت حضرت ابراهیم علیه السلام، موهبتهاى چهارگانهاى است كه این آیه بیان مىكند:👇
اوّل: فرزندان پاك.
دوم: مقام نبوت در نسل و دودمان.
سوم: نام نیكو در دنیا.
چهارم: عزّت در آخرت.
توضیح: یعقوب، یوسف، هارون، موسى، سلیمان، زكریّا، یحیى و عیسى علیهم السلام، همه از نسل حضرت اسحاق بودند و پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله از ذرّیه ى اسماعیل است؛ بنابراین، پیامبران اولواالعزم بعد از حضرت ابراهیم، همه از نسل او بودند.
🔺نجات از آتش نمرودیان، #جذب دلها به سوى مكّه و تجدید خاطرات ابراهیم در مراسم حج، از گمنامى(126) به شیخ الانبیا رسیدن و داشتن ذّریه ى طیّبه، همه از مصادیق الطاف الهى در دنیاست كه به ابراهیم علیه السلام عطا شده است. «و آتیناه اجره فى الدنیا»
🔻صالح بودن و در زمره ى صالحان قرار گرفتن، مقامى است كه انبیا آرزوى آن را داشته اند:
🔸یوسف علیه السلام از خدا مىخواهد: «و ألحقنى بالصالحین»(127)
🔹سلیمان علیه السلام دعا مىكند: «و أدخلنى برحمتك فى عبادك الصالحین»(128)
🔹شعیب علیه السلام به موسى علیه السلام مىگوید: «ستجدنى ان شاءاللَّه من الصالحین»(129)
🔸ابراهیم علیه السلام به خداوند عرض كرد: «و ألحقنى بالصّالحین»(130)
🔹و در اینجا خداوند درباره ى حضرت ابراهیم مىفرماید: «و اِنّه فى الآخرة لَمِن الصالحین»
125) تفسیر المیزان.
126) فتىً یذكرهم یقال له ابراهیم» انبیاء، 60 .
127) یوسف، 101 .
128) نمل، 19 .
129) قصص، 27 .
130) شعراء، 83 .
✅پيام ها
1- فرزند صالح، موهبتى الهى است. «و وهبنا له»
2- پاداش كار براى خداوند را به مردم اعلام كنیم تا براى دیگران انگیزه شود. «وهبنا له»
3- زیربناى دریافت الطاف الهى، #اخلاص است. «مهاجر الى ربّى - وهبنا... جعلنا...»
4- نوه ى انسان مانند فرزند، از موهبتهاى الهى است. «اسحاق و یعقوب» (با توجّه به این كه یعقوب فرزند اسحاق است) «و من وراء اسحاق یعقوب»(131)
5 - پاداش #خدمتها و نیكىهاى خالصانه ى پدر، در #نسل او منعكس مىشود. «جعلنا فى ذرّیته» البتّه لیاقت ذریّه هم شرط است. «قال و من ذرّیّتى قال لاینال عهدى الظالمین»(132)
6- پاداش هجرت كنندگان، محدود نیست. «مهاجر الى ربّى - وهبنا... جعلنا... آتینا...»
7- هیچ پیامبرى هم به اندازه ى حضرت ابراهیم، #ذرّیه و نسلش زیاد نشد. «و جعلنا فى ذرّیته ...»
8 - رهبران دینى، باید از طرف خداوند منصوب شوند. «جعلنا... النبوّة و الكتاب»
9- دنیا و آخرت قابل #جمع است. «آتیناه أجره فى الدّنیا و انّه فى الآخرة لمن الصّالحین»
131) هود، 71 .
132) بقره، 124 .
@FATEMI133
سوره 29. عنكبوت آيه 28
👇👇👇
وَلُوطاً إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُم بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِّنَ الْعَالَمِينَ
ترجمه
و (یاد كن) لوط را آنگاه كه به قوم خود گفت: همانا شما به كارى زشت مىپردازید كه هیچ یك از مردم جهان در آن كار بر شما پیشى نگرفته است.
✔️نکته ها
كلمهى «فاحشة» به معناى عمل یا سخنى است كه زشتى آن آشكار و روشن باشد. از آنجا كه عمل زشتِ لواط و همجنسگرایى در میان قوم حضرت لوط رواج داشت، قرآن از آن به فاحشه تعبیر كرده است.
✔️پيام ها
1- رهبران دینى، باید به مفاسد، ناهنجارىها و #خطرهاى عمومى جامعه توجّه كنند و در رفع آنها بكوشند. (حضرت لوط، در مورد گناه مشهور زمان خود هشدار داد.) «قال ... لتأتون الفاحشة»
2- هر ابتكارى ارزش ندارد. (نوآورىِ گناه، ضد ارزش است.) «ما سبقكم بها»
@FATEMI133
سوره 29. عنكبوت آيه 25
👇👇👇👇
وَقَالَ إِنَّمَا اتَّخَذْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ أَوْثَاناً مَّوَدَّةً بَيْنِكُمْ فِى الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ثُمَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكْفُرُ بَعْضُكُم بِبَعْضٍ وَيَلْعَنُ بَعْضُكُم بَعْضاً وَمَأْوَاكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُم مِّن نَّاصِرِينَ
✅ترجمه
و (ابراهیم) گفت: شما به جاى خدا بتهایى را اختیار كردهاید كه مایه ى پیوند شما در زندگى دنیاست؛ امّا روز قیامت، بعضى از شما بعضى دیگر را انكار و برخى از شما برخى دیگر را لعنت خواهد كرد، و جایگاه شما (در) آتش است و براى شما یاورانى نخواهد بود.
✅نکته ها
در میان قبایل بت پرست، بتها محور بودند و هر قبیلهاى بت مخصوص داشت، مثلاً: قریش بتى به نام «عُزّى»، قبیله ى سقیف، بت «لات» داشت و اوس و خزرج «مَناة» داشتند. این بتها وسیله ى پیوند بتپرستان با نیاكانشان بود.
در آیه ى هفده خواندیم كه ابراهیم علیه السلام قبل از تهدید به آتش، به قوم خود فرمود: «انّما تعبدون من دون اللّه اوثاناً» شما به جاى خدا به پرستش بتها رو آوردهاید، پس از نجات از آتش، با قاطعیّت وصراحت بیشترى فرمود: «انّما اتّخذتم مندون اللّه اوثاناً»، بنابراین در آتش انداختن ابراهیمعلیه السلام، در تبلیغ وهدف او تأثیرى نداشت وآن حضرت مردم را رها نكرد.
امام صادق علیه السلام به یكى از یاران خود فرمود: هیچ گروهى به رهبرى اقتدا نمىكنند، مگر آن كه در روز قیامت، میان آن رهبر و پیروانش، لعنت رد و بدل خواهد شد، جز شما كه در خط اهلبیت پیامبرعلیهم السلام هستید. «انّه لیس من قوم ائتمّوا بامام فى الدنیا الاّ جاء یوم القیامة یلعنهم و یلعنونه الاّ انتم...»(123)
گاهى باید به طرحها و عملكرد دشمن، كوبندهتر پاسخ داد؛ در آیهى قبل خواندیم كه كفّار، طرح دادند تا ابراهیم را در آتش بیندازند، «حرّقوه» و خداوند به آنان پاسخ مىدهد: جایگاه ابدى شما آتش است. «مأواكم النار» آرى، گاهى كلوخانداز را پاداش سنگ است.
123) تفسیر نورالثقلین ؛ كافى، ج8، ص146.
✔️پيام ها
1- پیوندهاى عاطفى، تأثیر فراوانى در باورها و #عقائد انسان دارد. «انما اتّخذتم... اوثانا مودّة بینكم»
2- دوستىهاى غیرالهى، #موسمى و مقطعى بوده و سرانجام به دشمنى و لعنت تبدیل خواهد شد. «مودّة بینكم فى الحیاة الدنیا... یلعن بعضكم بعضا»
3- در انتخاب راه، آینده نگر باشیم. «مودّة بینكم... مأواكم النار»
4- دوستىهاى غیر الهى، در قیامت هیچ گونه كارایى ندارد. «ما لكم من ناصرین»
@FATEMI133
سوره 29. عنكبوت آيه 30،29
👇👇👇👇
أَئِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ وَتَقْطَعُونَ السَّبِيلَ وَتَأْتُونَ فِى نَادِيكُمُ الْمُنكَرَ فَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَن قَالُواْ ائْتِنَا بِعَذَابِ اللَّهِ إِن كُنتَ مِنَ الصَّادِقِينَ
قَالَ رَبِّ انصُرْنِى عَلَى الْقَوْمِ الْمُفْسِدِينَ
✔️ترجمه
شما به سراغ مردها مىروید و راه (طبیعى زناشویى) را قطع مىكنید و در مجالس خود (آشكارا و بىپرده) اعمال ناپسند انجام مىدهید؟ پس قومش پاسخى ندادند جز این كه گفتند: اگر تو (در ادّعاى پیامبرى) از راستگویانى، عذاب خدا را براى ما بیاور.
(لوط) گفت: پروردگارا! مرا بر قوم (فاسد و) تبهكار پیروز گردان.
✔️نکته ها
كلمه ى «نادى» به معناى مجلس عمومى است. در تفاسیر مىخوانیم كه قوم لوط از نظر ادب و اخلاق كاملاً سقوط كرده، در فساد و تباهى غرق بودند؛ به گونهاى كه در مجالس عمومى، به یكدیگر سخن زشت مىگفتند، #قمار بازى مىكردند، در حضور جمع #برهنه مىشدند، به رهگذران #سنگ پرتاب مىكردند و در حضور مردم، از خود باد #معده خارج مىكردند، با مسافران #لواط نموده و اموالشان را مىگرفتند.
درخواست عذاب، از زبان اقوام سایر انبیا نیز بیان شده است؛ قوم نوح و عاد گفتند: «فائتنا بما تعدنا»(133)، قوم ثمود از حضرت صالح خواستند: «فاتنا بما تعدنا»(134)، همچنین در زمان پیامبراسلام صلى الله علیه وآله گروهى گفتند: «ائتنا بعذاب»(135)
ممكن است مراد از «قطع سبیل» در آیه، بستن راه بر روى مردم براى غارت اموال آنها و یا لواط با آنان باشد.
133) هود، 32.
134) اعراف، 70.
135) انفال، 32.
✔️پيام ها
1- با وجود راه طبیعى و شرعى ازدواج براى ارضاى غریزه شهوت، لواط و همجنسبازى، #شگفتآور است. «ائنّكم لتأتون الرّجال»
2- شیوع فساد، مانع نهى از منكر نیست. «ائنّكم لتأتون الرّجال»
3- فساد اخلاقى، انسان را به فساد #عقیدتى مىكشاند. (غرق شدن در گناه و نادیده گرفتن ارزشهاى اخلاقى، باعث شك در نبوّت حضرت لوط شد.) «لتأتون الرجال - ائتنا بعذاب اللّه اِن كنتَ من الصادقین»
4- خداوند براى ارضاى #غریزهى جنسى، راه قرار داده و انسان را در بنبست نگذاشته است. «السبیل»
5 - گناه علنى، از زشتترین گناهان است. «فى نادیكم المنكر»
6- امنیّت و عفّت عمومى، باید محترم و محفوظ بماند. «فى نادیكم المنكر»
7- عاقبت گناه علنى، #رسوایى همیشگى است. (قوم لوط مدّتى كوتاه، گناه علنى داشتند؛ امّا دهها قرن بدنام شدند.) «فى نادیكم المنكر...»
8 - صداقت و راستگویى حتّى در دید منحرفان نیز كار خوبى است. «ان كنت من الصادقین»
9- لواط، منكر و فاحشه است، «المنكر - لتأتون الفاحشة» و لواط كننده، مفسد فى الارض است. «ربّ انصرنى على القوم المفسدین»
10- تنها بودن، مانع نهى از منكر نیست. حضرت لوط با آنكه تنها بود؛ امّا در مقابل انحراف و منحرفان #ایستاد و از خداوند استمداد نمود. «ربّ انصرنى»
11- همواره باید در فكر #غلبه بر مفسدان باشیم، نه آنكه حكومت آنان را بپذیریم. «ربّ انصرنى على القوم المفسدین»
@FATEMI133
✍به این سه حقیقت فکر کنیم!
1⃣اینکه خداوند بدون شک تمام
اعمالمون را می بیند
«إِنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِير»
2⃣اینکه همیشه، فرشتگانی مجاورمون
هستند که ثبت و ضبط می کنند
ریز و درشت خوب و بدمون رو؛
«رُسُلُنا لَدَيْهِمْ يَكْتُبُون»
3⃣اینکه اصلاً از کجا معلوم؛
شاید بیخ گوشمون نشسته باشد
جناب عزرائیل و صادر شده باشد
دستور رفتنمون رو !
«عَسى أَنْ يَكُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُم»
🌹🌹🌹
جلسه قران 1 شهریور منزل حاجی ابراهیمی
مرور صفحه 381 و 382 ایات 45 الی 64 قران👇👇
✅و لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلی ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً أَنِ اعْبُدُوا اللّهَ فَإِذا هُمْ فَرِیقانِ یَخْتَصِمُونَ«45»
و به راستی به سوی قوم ثمود،برادرشان(حضرت)صالح را فرستادیم که(او به مردم گفت:)خداوند را بپرستید.پس آن گاه مردم به دو گروه متخاصم تقسیم شدند.
قالَ یا قَوْمِ لِمَ تَسْتَعْجِلُونَ بِالسَّیِّئَهِ قَبْلَ الْحَسَنَهِ لَوْ لا تَسْتَغْفِرُونَ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ«46»
صالح گفت:ای قوم من! چرا پیش از نیکی شتابزده خواهان بدی هستید؟ چرا از خداوند آمرزش نمی خواهید تا مشمول رحمت گردید؟
نکته ها:
*حضرت #صالح،مردم را از عذاب الهی می ترسانید و به آنان هشدار می داد،ولی آنان می گفتند: «یا صالِحُ ائْتِنا بِما تَعِدُنا»[58] آن عذابی که وعده می دهی بر ما بیاور.
✔️در این آیه، صالح می گوید:چرا شما به جای خیر،سراغ شر را می گیرید؟ همان گونه که کفّار از حضرت هود علیه السلام و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نیز تعجیل در عقوبت را می خواستند.
*با اینکه تمام انبیا با مردم برخورد #عاطفی و برادرانه داشته اند،ولی از اینکه کلمه ی «أَخاهُمْ» تنها برای بعضی از آنان بکار رفته است،شاید بتوان استفاده کرد که بعضی از انبیا علاوه بر برخورد عطوفانه فامیل قوم خود نیز بوده اند.
پیام ها:
1- دعوت به توحید،سرلوحه ی دعوت انبیاست. «أَنِ اعْبُدُوا اللّهَ»
2- انتظار نداشته باشید همه ی مردم #منطق شمارا بپذیرند. «فَإِذا هُمْ فَرِیقانِ»
3- نزاع میان حقّ و باطل دائمی است. «یَخْتَصِمُونَ»
4-راه توبه را برای بازگشت مجرمان باز بگذارید. «لَوْ لا تَسْتَغْفِرُونَ»
5- انبیا دلسوز مردمند. یا قَوْمِ ... لَوْ لا تَسْتَغْفِرُونَ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ
6- استغفار،زمینه ی جذب #رحمت الهی است.«تستغفرون اللّه لعلّکم ترحمون»
@FATEMI133
قالُوا اطَّیَّرْنا بِکَ وَ بِمَنْ مَعَکَ قالَ طائِرُکُمْ عِنْدَ اللّهِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تُفْتَنُونَ«47»
(مردم به صالح)گفتند:ما به تو وهمراهانت فال بد زده ایم(وقحطی موجود به خاطر وجود شماست.صالح)گفت:فال(وسرنوشت نیک وبد)شما نزد خداست،بلکه شما گروهی هستید که مورد آزمایش قرار گرفته اید.
@FATEMI133
✅وَ کانَ فِی الْمَدِینَهِ تِسْعَهُ رَهْطٍ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ وَ لا یُصْلِحُونَ«48»
👇👇👇
و در آن شهر نُه دسته(و گروه)بودند که در آن سرزمین فساد می کردند و اهل اصلاح نبودند.
✔️نکته ها:
*کلمه ی«تطیر»از«طیر»به معنای پرنده است.مردم عرب هنگام سفر،پرنده ای را رها می کردند که اگر به سمت #راست می پرید(این کار را به فال نیک می گرفتند و)سفر می کردند و اگر به سمت چپ می پرید(فال بد می زدند و)سفر را تعطیل می کردند[61]
🌷در اسلام،فال بد زدن(به نام طیره)شرک دانسته شده است.فال بد،رها کردن دلایل اصلی و رفتن به سراغ #خرافات است.
🌷فال بد زدن به انبیا،در قرآن مکرّر آمده است:فرعونیان #بدبختی ها را از موسی می دانستند؛ «یَطَّیَّرُوا بِمُوسی»[62]به حضرت عیسی می گفتند: «إِنّا تَطَیَّرْنا بِکُمْ[63]در این آیه نیز می فرماید:به صالح گفتند: «اطَّیَّرْنا بِکَ»
🌷جمله ی «بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تُفْتَنُونَ» را چند نوع معنا کرده اند:👇
الف:شما توسط عوامل #خدعه گر فریب خورده اید که این گونه مقاومت می کنید.(بنا بر اینکه«فتنه»به معنای فریب و خدعه باشد)
ب:شما با حوادث تلخ #آزمایش می شوید.(اگر مراد از فتنه،امتحان وآزمایش باشد)
ج:شما به خاطر لجاجت #کیفر می شوید.(بنا بر اینکه مراد از فتنه،عذاب باشد)
✔️پیام ها:
1- پیامبر اسلام و مسلمانان بدانند که انبیای #گذشته و یارانشان چگونه تحقیر می شدند، پس سختی ها را تحمّل کنند. «قالُوا اطَّیَّرْنا»
2- فال زدن،تاریخی بس طولانی دارد.(کسی که به خدا و حکمت الهی ایمان نداشته باشد،به خرافات روی می آورد). «اطَّیَّرْنا»
3- در نظامی که #علم و ادب و منطق و وحی،#حاکم نباشد،چهره هایی که مایه ی برکت هستند مایه ی بدبختی معرّفی می شوند. «اطَّیَّرْنا بِکَ»
4- حضور انبیا،به معنای محو مشکلات طبیعی و روزمره نیست. «اطَّیَّرْنا بِکَ»
5-تلخی ها و ناگواری ها،هر یک دلایل #حکیمانه ای دارد که خداوند قرار داده است. «طائِرُکُمْ عِنْدَ اللّهِ»
6- برخورد با انبیا،یک آزمایش الهی است. «تُفْتَنُونَ»
@FATEMI133
✅قالُوا تَقاسَمُوا بِاللّهِ لَنُبَیِّتَنَّهُ وَ أَهْلَهُ ثُمَّ لَنَقُولَنَّ لِوَلِیِّهِ ما شَهِدْنا مَهْلِکَ أَهْلِهِ وَ إِنّا لَصادِقُونَ«49»
👇👇
(آن گروه مفسد)گفتند:به خداوند سوگند یاد کنید(و هم قسم شوید)که بر او و خانواده اش شبیخون می زنیم،سپس به ولیّ او خواهیم گفت:ما در محل قتل کسانش حاضر نبودیم(تا چه رسد به اینکه آنان را کشته باشیم)،و ما قطعاً راست می گوییم.
✔️نکته ها:
🌹در اسلام،سوگندی ارزش دارد و وفای به آن لازم است که نسبت به انجام کاری ارزشمند یا ترک کاری ناپسند صورت گیرد،لذا اگر شخصی سوگند یاد کرد که به مظلومی ضربه ای بزند یا از ظالمی حمایتی کند،این سوگند ارزش شرعی و قانونی ندارد.
🌹*این آیه،مارا به یاد هم سوگند شدن کفّار مکّه می اندازد که تصمیم گرفتند شبیخون بزنند و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را در بستر خواب شهید کنند،ولی پیامبر اکرم،حضرت علی علیه السلام را به جای خود خواباند و توطئه ی دشمن خنثی شد.
✔️پیام ها:
1- گفته های مخفیانه،بعد از قرن ها #کشف می شود. «قالُوا تَقاسَمُوا»
2- دشمن،از #مقدّسات دینی سوء استفاده می کند. «تَقاسَمُوا بِاللّهِ»
3- مجرم ترین افراد-که قاتلان انبیا هستند-در دل،خدا را قبول دارند و با نام او شرارت های خود را سر و سامان می دهند. «تَقاسَمُوا بِاللّهِ»
4- افراد یا گروه های باطل،برای اهداف #مشترک خود،متحدّ و هم قسم می شوند. «تَقاسَمُوا»
5-در تاریخ،#عبرت های زیادی است.(سوگند به نام خدا برای قتل پیامبر خدا!) «تَقاسَمُوا بِاللّهِ لَنُبَیِّتَنَّهُ» (همچنان که خوارج در خانه ی خدا و در ماه خدا،ولیّ خدا را در حال عبادت خدا،به نیّت تقرب به خدا در لیالی قدر وسحر نوزدهم رمضان ضربت زدند و شهید کردند).
6- استفاده از تاریکی شب،برای انجام توطئه ها،تاریخی طولانی دارد. «لَنُبَیِّتَنَّهُ»
7- انبیا و یاورانشان،در معرض سخت ترین #توطئه ها بوده اند. «لَنُبَیِّتَنَّهُ وَ أَهْلَهُ»
8-قساوت بشر،حدّ و مرزی ندارد.(پیامبرکشی،قتل بستگان پیامبر و شبیخون زدن). «لَنُبَیِّتَنَّهُ وَ أَهْلَهُ»
9- قصاص،قانون عقلی و در تمام ادیان آسمانی نیز بوده است. «لَنَقُولَنَّ لِوَلِیِّهِ»
10- مجرم،با ظاهرسازی و ٌ#توجیه،بر گناه خود سرپوش می گذارد. «ما شَهِدْنا»
11- به همه ی کسانی که ادّعای صداقت دارند و شعار صداقت می دهند،اطمینان نکنید. لَنَقُولَنَّ ... إِنّا لَصادِقُونَ
12- صداقت را حتّی قاتلان انبیا،یک شرف و ارزش می دانند. «إِنّا لَصادِقُونَ»
@FATEMI133
@FATEMI133
وَ مَکَرُوا مَکْراً وَ مَکَرْنا مَکْراً وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ«50»
و(آن نه گروه مفسد)دست به تدبیر بزرگی زدند و ما نیز به تدبیر بزرگی دست زدیم،ولی آنها نمی فهمیدند.
✅فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ مَکْرِهِمْ أَنّا دَمَّرْناهُمْ وَ قَوْمَهُمْ أَجْمَعِینَ«51»
پس بنگر که پایان تدبیر آنان(و شبیخون به صالح و کسانش)به کجا انجامید،ما آنان و قومشان همگی را هلاک کردیم.
✔️نکته ها:
*هلاکت قوم ثمود با چند تعبیر در قرآن آمده است:👇
الف:زلزله. «فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَهُ[1]
ب:صاعقه. «فَأَخَذَتْهُمُ الصّاعِقَهُ»[2]
ج:صیحه. «وَ أَخَذَ الَّذِینَ ظَلَمُوا الصَّیْحَهُ»[3]
البتّه هیچ مانعی ندارد که هر سه عذاب،در یک زمان واقع شده باشد.
*یکی از نمونه های مکر الهی،همان #مهلت و نعمت دادن به گناهکاران است،تا آنان سرگرم شوند و همین که پیمانه ی آنان پر شد،ناگهان به قهر الهی گرفتار شوند.
✔️پیام ها:
1- کیفرهای الهی،با جُرم انسان متناسب است. «مَکَرُوا - مَکَرْنا»
2- کسانی که علیه #اولیای خدا توطئه می کنند،طرف آنها خداست. «مَکَرُوا مَکْراً وَ مَکَرْنا مَکْراً»
3- در برابر نقشه های کفّار شما نیز باید اهل #تدبیر و نقشه (اگر اقتصادی شما اقتصادی)باشید. «مَکَرُوا مَکْراً وَ مَکَرْنا مَکْراً»
4- خداوند تدبیر مردم را می داند،امّا مردم تدبیر او را نمی دانند. «وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ»
5-چوب خدا #صدا ندارد. مَکَرْنا ... وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ
6- تاریخ،بر قانون و سنّت معیّنی استوار است و دقّت در آن،برای دوران های دیگر سودمند است. «فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ مَکْرِهِمْ»
7- سنّت الهی بر پیروزی حقّ بنا نهاده شده است. «فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ مَکْرِهِمْ»
8-زود قضاوت نکنید؛از توفیقاتی که به خاطر #مکر،نصیب بعضی ها می شود، فریب نخورید،بلکه به #عاقبت آنان توجّه کنید. «عاقِبَهُ مَکْرِهِمْ»
9- آماده باش دشمنان برای ارتکاب جنایت،سبب قهر الهی است،گرچه آنان به اهداف پلید خود نرسند.(دشمنان،هم قسم شدند تا پیامبر را بکشند و در کمین هم نشستند،ولی حضرت را نکشتند،لکن خودشان هلاک شدند).«دَمَّرْناهُمْ»
10- پیروی از مفسدان،عقوبت دارد. «دَمَّرْناهُمْ وَ قَوْمَهُمْ»
@FATEMI133
✅فَتِلْکَ بُیُوتُهُمْ خاوِیَهً بِما ظَلَمُوا إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَهً لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ«52»
پس این خانه های آنهاست که به خاطر ظلمی که کردند ویران و خالی شده است،و قطعاً در این(کیفر،عبرت و)نشانه روشنی است برای اهل علم و آگاهی.
✅وَ أَنْجَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ«53» و مؤمنان و کسانی را که اهل پروا بودند،(از مهلکه)نجات دادیم.
✔️نکته ها:
*کلمه ی «خاوِیَهً» ،هم به معنای سقوط،فنا و ویرانی است،و هم به معنای خالی شدن از ساکنان می باشد.
✔️پیام ها:
1- آثار باستانی عبرت آموز باید برای آیندگان حفظ شود. «فَتِلْکَ بُیُوتُهُمْ»
2- عقوبت،مخصوص آخرت نیست،گاهی ستمگران،در #دنیا به عقوبت می رسند. «فَتِلْکَ بُیُوتُهُمْ خاوِیَهً»
3- عبرت ها و نشانه ها،به تنهایی کافی نیست؛انگیزه ی عبرت آموزی در انسان ها لازم است. «لَآیَهً لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ»
4- سرنوشت انسان،در #گرو اعمال اوست. «خاوِیَهً بِما ظَلَمُوا - أَنْجَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا»
5-قهر الهی،تر و خشک را با هم نمی سوزاند،لذا افراد متّقی استثنا می شوند و نجات می یابند. «وَ أَنْجَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ»
6- آثار ایمان و تقوا،مخصوص آخرت نیست؛اهل #تقوا،در دنیا نیز نتیجه ی کار خود را می بینند. «وَ أَنْجَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ»
7- ایمانی کارساز است که با تقوای دائمی همراه باشد. «آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ»
⏪باقرآن و اهلبیت
@FATEMI133
✅لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَهَ وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ«54»
و(نیز)لوط را(فرستادیم)که به قومش گفت:آیا این کار بسیار زشت را در حالی که به زشتی آن آگاهید،انجام می دهید؟
✅أَ إِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَهً مِنْ دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ«55»
آیا شما با بودن زنان،برای غریزه ی شهوت به سراغ مردان می روید؟ بلکه شما مردمی(نادان و)جهالت پیشه اید.
✔️نکته ها:
🌹قوم لوط در برابر چشم یکدیگر و در جلسه ی #علنی،لواط می کردند.در آیه ی 29 عنکبوت می خوانیم: «وَ تَأْتُونَ فِی نادِیکُمُ الْمُنْکَرَ» یعنی شما در انجمن و جلسه ی علنی،منکر انجام می دهید.در این آیه نیز می فرماید: «وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ» یعنی در برابر چشم یکدیگر و یا با بصیرت و آگاهی گناه می کنید.
🌹لواط از گناهان #کبیره است،زیرا در آیات بعد آمده است که عذاب الهی را به دنبال دارد.
🌹در آیات دیگر قرآن کریم آمده است:همسر برای آرامش،تربیت #نسل و تعاون در زندگی، است،ولی در این جا تنها مسأله ی #شهوت را بیان کرده است،زیرا قوم لوط هدفی جز شهوت نداشتند. «شَهْوَهً مِنْ دُونِ النِّساءِ»
✔️پیام ها:
1- پیامبران و رهبران مصلح جامعه با گناهانِ #شایع زمان خود به شدّت مبارزه می کنند. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَهَ»
2- با سؤال انتقادی،وجدان ها را بیدار کنید. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَهَ»
3- یکی از وظایف انبیا،مبارزه با منکرات است. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَهَ»
4- حرمت لواط،مخصوص #اسلام نیست. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَهَ»
5-گناه علنی و آگاهانه،زشتی،کیفر و انتقاد بیشتری دارد. «وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ»
6- زشتی لواط بر همه روشن است. «وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ»
7- در نهی از منکر،به سراغ منکرات #علنی بروید. «وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ»
8-دفع شهوت باید از طریق مشروع باشد. أَ إِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَهً ...
9- انحراف از مسیر طبیعی و شرعی در امور جنسی،جهل و حماقت است. «بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ»
10- هم جنس گرایی،برخاسته از بی فرهنگی است.علم و دانشی که انسان را از گناه باز ندارد،جهل است. لَتَأْتُونَ الرِّجالَ ... أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ
⏪باقرآن و اهلبیت
@FATEMI133
✅فَما کانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ مِنْ قَرْیَتِکُمْ إِنَّهُمْ أُناسٌ یَتَطَهَّرُونَ«56»
ولی پاسخ قومش جز این نبود که گفتند:خاندان لوط را از شهرتان بیرون کنید،زیرا آنان مردمی هستند که پاکیزگی می جویند.
✔️پیام ها:
1- مجرمان،چون منطق ندارند،در برابر انبیا به #زور متوسّل می شوند. «أَخْرِجُوا»
2- در محیط آلوده،پاکدامنی #جرم است. أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ ... إِنَّهُمْ أُناسٌ یَتَطَهَّرُونَ
3- نهی از منکر،گاهی تاوان #تبعید شدن دارد. «أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ»
4- در برابر گناه،#سکوت ممنوع است،لااقل فضا را بر گناهکار تنگ کنیم. «أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ»
5-آزادی برای گناه،تفکّر قوم لوط است. «أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ»
6- سابقه ی #تبعید مردان خدا،به زمان ابراهیم و لوط باز می گردد. «أَخْرِجُوا»
7- چون فطرت گناهکار پاک است،لذا خود را مجرم و دیگران را پاک می بیند. «إِنَّهُمْ أُناسٌ یَتَطَهَّرُونَ»
8-#محیط،انسان را به گناه مجبور نمی کند زیرا در زمان شیوع فحشا نیز گروهی پاک زندگی می کنند. «أُناسٌ یَتَطَهَّرُونَ»
⏪باقرآن و اهلبیت
@FATEMI133
✅فَأَنْجَیْناهُ وَ أَهْلَهُ إِلاّ امْرَأَتَهُ قَدَّرْناها مِنَ الْغابِرِینَ«57»
پس ما لوط و خانواده اش را نجات دادیم،جز زنش را که(به خاطر انحراف) مقدّر کرده بودیم از بازماندگان(و هلاک شدگان در آن شهر)باشد.
✅وَ أَمْطَرْنا عَلَیْهِمْ مَطَراً فَساءَ مَطَرُ الْمُنْذَرِینَ«58»
سپس بارانی(از سنگ)بر سر آنها باریدیم(و همگی زیر آن دفن شدند)و چه بد است باران انذار شدگان.
✔️نکته ها:
*🌷کلمه ی«غابرین»به معنای بازماندگان و #هلاک شدگان است،این کلمه هفت بار در قرآن به کار رفته و تمام هفت مورد درباره ی همسر لوط است.
🌷مراد از باران،گِل سخت است،به دلیل آیه ی «وَ أَمْطَرْنا عَلَیْهِمْ حِجارَهً مِنْ سِجِّیلٍ[4]
*خداوند بارها #نجات مؤمنان و خوش عاقبتی #متّقین را وعده داده و تحقّق آن را در تاریخ انبیا و امّت ها بیان کرده است،از جمله:👇
الف: «إِنّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِینَ آمَنُوا»[5]ما قطعاً پیامبران و کسانی را که ایمان آورده اند یاری خواهیم کرد.
ب: «حَقًّا عَلَیْنا نُنْجِ الْمُؤْمِنِینَ»[6]بر ما لازم است که اهل ایمان را نجات دهیم.
✔️پیام ها:
1- ثمره ی تقوا و پاکدامنی در دنیا،نجات از قهر الهی است. «فَأَنْجَیْناهُ»
2- نجات الهی از طریق اسباب طبیعی است.(لوط به امر خدا از منطقه خارج شد تا نجات پیدا کند). «فَأَنْجَیْناهُ»
3- رهبران الهی،تحت حمایت خداوند هستند. «فَأَنْجَیْناهُ»
4- زن در انتخاب عقیده،مستقلّ است ونظام خانوادگی،محیط زندگی و وابستگی اقتصادی به شوهر،او را در انتخاب عقیده و عمل مجبور نمی کند. «إِلاّ امْرَأَتَهُ»
5-نسبت و فامیلی،عامل #نجات نیست؛شایستگی لازم است. «إِلاّ امْرَأَتَهُ»
6- در کیفر و مجازات متخلفان،تحت تأثیر #روابط قرار نگیرید. «إِلاّ امْرَأَتَهُ»
7- در برخوردها، #حساب هر کسی را جداگانه بررسی کنیم؛انحراف همسر،به پاکی شوهر ضرری نمی زند. فَأَنْجَیْناهُ ... إِلاّ امْرَأَتَهُ (همسر پیامبر می تواند دوزخی باشد)
8-گاهی همسر،عامل #نفوذی مخالفان است.(هرگاه زمینه ای برای لواط پیدا می شد،مثلاً اگر مهمانان زیبا صورتی به خانه ی حضرت لوط می آمدند،این زن مردم را خبر می کرد و به گناه دیگران راضی بود). «إِلاّ امْرَأَتَهُ»
9- مقدرات الهی،به عملکرد خود انسان بستگی دارد. «قَدَّرْناها»
10- کسانی که با لواط تولید نسل را قطع می کنند،با سنگباران شدن،نسل خودشان قطع می شود. «أَمْطَرْنا»
11- تغییر مسیر ازدواج،به هم جنس بازی،و تغییر قانون خلقت،سبب تغییر باران رحمت به باران عذاب می شود. «فَساءَ مَطَرُ الْمُنْذَرِینَ»
12- عقاب های الهی،بعد از اتمام حجّت است. «مَطَرُ الْمُنْذَرِینَ»
⏪باقرآن و اهلبیت
@FATEMI133
✅قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ وَ سَلامٌ عَلی عِبادِهِ الَّذِینَ اصْطَفی آللّهُ خَیْرٌ أَمّا یُشْرِکُونَ«59»
بگو:سپاس برای خداست و سلام بر آن بندگانش،که آنان را برگزید.آیا خدا بهتر است یا آنچه را که شریک قرار می دهند؟
✔️پیام ها:
1- مجازات مجرمان و نجات مؤمنان،از الطاف الهی است و باید شکر آن را به جای آورد. «فَساءَ مَطَرُ الْمُنْذَرِینَ - قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ»
2- شیوه ی #شکر را باید از خدا بیاموزیم. «قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ»
3- ستایش بندگان خدا و سلام بر آنان،در کنار ستایش خدا مطرح است. «الْحَمْدُ لِلّهِ وَ سَلامٌ عَلی عِبادِهِ»
4- به یاد خدا باشیم، «قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ» تا خدا هم یاد ما را زنده بدارد. «سَلامٌ عَلی عِبادِهِ»
5-یاد اولیای خدا را فراموش نکنید. «سَلامٌ عَلی عِبادِهِ»
6- اولیای خدا زنده اند و سلام ما را دریافت می کنند. «سَلامٌ عَلی عِبادِهِ»
7- دل به خدا بسپاریم و بنده ی او شویم تا سلام خدا و رسول را دریافت کنیم. «سَلامٌ عَلی عِبادِهِ»
8-بندگی انسان،معیار گزینش الهی است. «عِبادِهِ الَّذِینَ اصْطَفی»
9- با سؤال،وجدان ها را بیدار کنید. «آللّهُ خَیْرٌ أَمّا یُشْرِکُونَ»
⏪باقرآن و اهلبیت
@FATEMI133
✅أَمَّنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ أَنْزَلَ لَکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَنْبَتْنا بِهِ حَدائِقَ ذاتَ بَهْجَهٍ ما کانَ لَکُمْ أَنْ تُنْبِتُوا شَجَرَها أَ إِلهٌ مَعَ اللّهِ بَلْ هُمْ قَوْمٌ یَعْدِلُونَ«60»
کیست که آسمان ها و زمین را آفرید؟ و از آسمان برای شما آب فرستاد،پس به وسیله ی آن،باغ هایی بهجت انگیز رویانید؛کار شما نبود که درختانش را برویانید،آیا معبودی با خداست؟(نه)بلکه آنان قومی منحرفند.
✔️نکته ها:
*«حَدائِقَ» ،جمع«حدیقه»،به معنای باغی است که دیوار داشته باشد،نظیر حدقه ی چشم.
✔️پیام ها:
1- تفکّر در آفرینش،بهترین راه وصول به خداست. «أَمَّنْ خَلَقَ»
2- هر درخت و گیاهی که می روید،زیر نظر خداوند و با اراده ی اوست. «فَأَنْبَتْنا»
3- اعمال قدرت الهی،از طریق اسباب عادّی است. «فَأَنْبَتْنا بِهِ»
4- زیبایی دل انگیز،یک ارزش است. «ذاتَ بَهْجَهٍ»
5-طوری سخن بگوییم که همه بفهمند.(خواصّ و اسرار گیاهان را همه نمی فهمند،ولی شادابی وزیبایی سبزه وگل ها را همه درک می کنند. «حَدائِقَ ذاتَ بَهْجَهٍ»
6- وقتی به قدرت خدا پی می بریم که به ناتوانی خود-حتّی برای رویاندن یک درخت-پی ببریم. «ما کانَ لَکُمْ أَنْ تُنْبِتُوا»
7- با سؤال های پیام دار،وجدان ها را بیدار کنیم. أَمَّنْ خَلَقَ ... أَ إِلهٌ مَعَ اللّهِ
8-جلوی شبهات را بگیرید.آفرینش آسمان ها و زمین،مدعی ندارد،ولی کشت و زرع،مدعی دارد.بعضی می گویند:ما منطقه را سبز و آباد کردیم.و لذا خداوند می فرماید: «ما کانَ لَکُمْ أَنْ تُنْبِتُوا شَجَرَها» و در جای دیگر می فرماید:
«أَ أَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزّارِعُونَ»[7]آیا شما کشت و زراعت می کنید یا ما؟
9- توحید،راه مستقیم و شرک،راه انحرافی است. «یَعْدِلُونَ»
⏪باقرآن و اهلبیت
@FATEMI133