eitaa logo
هیئت فاطمیه
859 دنبال‌کننده
323 عکس
332 ویدیو
18 فایل
💠 کانال هیئت فاطمیه قم 📍قم خیابان شهید کلهری کوی۱۶ ارتباط با ادمین: @admin74r
مشاهده در ایتا
دانلود
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
14030418-96.mp3
30.86M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب سوم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 دوشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۸ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
14030418-مداحی شب سوم.mp3
50.7M
◾️السلام علیک یا ابا عبدالله◾️ 🔹مداحی؛ 🎤کربلایی سید‌ جواد میرجعفری 💠 شب سوم محرم ۱۴۰۳ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
14030419-96.mp3
26.56M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب چهارم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 سه شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۹ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
14030419- مداحی شب چهارم.mp3
38.51M
◾️السلام علیک یا ابا عبدالله◾️ 🔹مداحی؛ 🎤کربلایی سید‌ جواد میرجعفری 💠 شب چهارم محرم ۱۴۰۳ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
متن خلاصه شدۀ شب دوم محرم یک شنبه 18 تیرماه 1403 موضوع: عبودیت (توبه) ✅ بحث در مورد توبه است که اولین منزلگاه در سیر الی الله به حساب می آید. 📌 گناهانی چهار اثر دارد که عبارتند از: وجود ظلمت، تعفن و آتش در گناه و اینکه گناه به سبب کدورتی که دارد نورانیت عقل را کم می سازد. 1️⃣ اما در گناه ظلمت است زیرا اعمالی که انسان مرتکب می شود یا رنگ الهی دارد و یا رنگ غیر الهی. اگر رنگ الهی داشت، خداوند نور است و عمل نیز نورانی می شود و اگر برای غیر خدا باشد در عمل نورانیتی نیست و چون بین نور و ظلمت حد وسطی وجود ندارد. 2️⃣ اما گناه متعفن است زیرا از اسامی خداوند «یا طاهر» و «یا مُطَهِّر» است اگر عمل برای خدا باشد رنگ طهارت پیدا می کند و عمل، طیّب و طاهر می شود و گرنه تعفن جای آن را می گیرد. ما نور و ظلمت عادی و یا بوی تعفن و طهارت عادی را مشاهده می کنیم زیرا اینها مخصوص به عالم مُلک است و حواس مُلکی آن را درک می کند. اما ظلمت و تعفن گناه ابزار غیر عالم مُلک را می طلبد و اگر آن را درک نمی کنیم یعنی هنوز از عالَم مُلک جدا نشده ایم. 3️⃣ در مورد اثر آتش نیز در روایات است که خداوند برای انسان چهل پرده قرار داده است تا انسان با گناه رسوا نشود. با هر گناه، یک پرده آتش می گیرد و سرآخر با گناه چهلم آخرین پرده می سوزد. خداوند در این هنگام به ملائکه فرمان می دهد او را با بال های خود بپوشانند تا همچنان رسوا نشود. اگر این انسان همچنان به دنبال گناه و معصیت رود ملائکه از تعفن گناه به خدا به خدا شکایت می کنند. در نتیجه فرمان می رسد که خودتان را کنار بکشید و اینجاست که گنهکار رسوا می گردد. 4️⃣ اما در مورد زوال عقل می گوییم: عقل نورانی است و اگر انسان گناهی را مرتکب شود، ظلمت و تعفن گناه، نورانیت عقل را لحظه له لحظه تاریک تر می سازد. ✅ أعمال انسان ها چهار عنوان دارد که عبارتند از: عنوان «هالکون»، «معَذَّبون»؛ «ناجون» و «فائزون» 1️⃣ انسان ها که با دستورات الهی مخالفت می کنند جزء هلاک شوندگان هستند. 2️⃣ دستۀ دوم کسانی هستند که دین خدا را قبول دارند ولی هنگام عمل با آن مخالفت می کنند. این گروه به مقدار مخالفت، مورد برخورد و عذاب قرار می گیرند. 3️⃣ دستۀ سوم خدا، دین خداوند را قبول دارند و به وظیفۀ خود عمل می کنند. این گروه اهل نجاتند. 4️⃣ دستۀ چهارم علاوه بر عمل، برای ترویج دین خدا زحمت می کشند، این گروه جزء «فائزون» هستند. 📌 به همین دلیل در روز قیامت هم درجات بهشت متفاوت است و هم درکات جهنم. جهنم دارای هفت طبقه است و هر طبقه دارای اسم خاصی است. طبقات بهشت هم اسامی خاصی دارد و گاه سخن از درجه ای است که که خداوند آن را به عنوان «جنَّتی» (بهشت من) به خودش نسبت می دهد. این تفاوت به سبب تفاوت در اعمال و معرفت افراد است. ❗️در طبقات بهشت هر مقدار که بالاتر می رود نعمت های بهشت افزایش می یابد، در طبقات بسیار بالا افرادی هستند که «جار الله» نامیده می شوند آنها چنان محو حضور خدا هستند که به جلوه گری حور العین اعتنا نمی کنند. حور العین علت آن را از خداوند می پرسند و خداوند می فرماید: من هر روز هفتاد بار به آنها نگاه می کند و با آنها تکلم می کنم آنها در تکلم با من چنان لذتی می برند که سایر لذت ها در نگاه آنها حقیر است. 💠 مثلا دختر و پسری در زمان عقد وقتی با هم صحبت می کنند ممکن است ساعت ها از صحبت آنها بگذرد ولی گذر زمان و حتی گرسنگی و خواب را متوجه نشوند، زیرا چنان عاشق هم هستند که سایر مسائل در نگاه آنها حقیر است. گاه کار به جایی می رسد که تیری به پای امیر مؤمنان ع وارد می شود که وقتی می خواستند آن را از پایش بیرون بکشند درد شدیدی متوجه حضرت می شود ولی همان حضرت هنگام نماز چنان از این بدن فارغ شده بود که وقتی تیر را از پایش کشیدند آن را حس نکرد. 🖌 در روایت است مرگ ناگهان سر می رسد. هر کسی تعداد مخصوصی نفَس در دنیا برای او مقدر شده است و وقتی به انتها برسد و سهمیۀ تنفس او تمام شود حتی یک عدد به آن اضافه نمی شود و هر نَفَس ممکن است همان نفَس آخر باشد. ولی انسان وقتی به این دنیا و جلوه های آن مشغول است به این نکات توجه ندارد. کسانی که جار الله هستند جزو «مسجونین» هستند یعنی زبان و شکم آنها در حبس بود؛ هر حرفی را نمی زدندد و هر غذایی را نمی خورند؛ نه تنها لقمۀ حرام بلکه حتی غذای حلال را نیز زیاد مصرف نمی کردند زیرا غذای زیاد انسان را خسته کرده او را دلمرده می کند. این افراد نمی خواهند به خاطر غذا دلمرده شوند و ارتباط آنها با خدا کمرنگ شود.
هدایت شده از کانال آیت الله توکل
14030417-96.pdf
115.4K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع) 💠شب دوم محرم 💠موضوع: عبودیت (توبه) 🗓 یکشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤استاد عالی؛ وقتی جناب از حضرت ابوالفضل العباس(علیه‌السلام) خواست واسطه بشود... 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom 🔸🔹🔸🔹🔸🔹
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب پنجم محرم 💠موضوع: عبودیت ( توبه ، گروه هالکون ) 🗓 چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۰ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
14030420-مداحی شب پنجم.mp3
49.31M
◾️السلام علیک یا ابا عبدالله◾️ 🔹مداحی؛ 🎤کربلایی سید‌ جواد میرجعفری 💠 شب پنجم محرم ۱۴۰۳ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
متن خلاصه شدۀ شب سوم محرم: شنبه 17 تیرماه 1403 ✅ بحث به اینجا رسید که انسان ها در نگاه خداوند از چهار عنوان خارج نیستند که عبارتند از «هالکون»، «معذَّبون»، «ناجون» و «فائزون». 1️⃣ «هالکون» کسانی هستند که با خداوندی خدا مخالفت دارند و اعتقادات آنها نسبت به خدا و دین او صحیح نیست. 2️⃣ «معذَّبون» کسانی هستند که اعتقادات آنها صحیح است ولی در مقام عمل به درستی عمل نمی کنند این گروه مورد عقاب قرار می گیرند تا پاک شده لایق شفاعت شوند و از عذاب رهایی یابند. 3️⃣ «ناجون» کسانی هستند که نه در اعتقادات مشکلی دارد و در مقام عمل در نیجه اهل نجاتند. 4️⃣ «فائزون» از «ناجون» بالاتر هستند به این گونه که نه تنها در اعتقاد و عمل به درستی عمل می کردند بلکه دین خدا را نیز در میان مردم ترویج می کردند و شبهات را پاسخ می گفتند. این گروه به مقدار خدمتی که انجام داده اند دارای مقام بالا هستند. 📌 ما انسان ها یک ظاهری و دنیوی داریم و یک باطنی. ظاهر انسان قیافۀ انسانی اوست ولی گاه باطن انسان ها متفاوت است. در روایت است که حرام خواران به شکل خوک، سخن چینان به شکل بوزینه و ظالمان به شکل سگ محشور می شوند. 📌اعمال ما نیز یک ظاهر و یک باطن دارد. نمازی که می خوانیم دارای یک سری الفاظ و حرکات ظاهری است ولی در باطن برای خدا خوانده شود دارای نورانیت عجیبی است و جان و چهرۀ انسان را نورانی می سازد. خداوند در قرآن می فرماید: ای پیغمبر! روزی اهل ایمان را مشاهده می کنی که با چهره های نورانی در صورت هایشان و طرف راستشان (که اعمالشان به دست راستشان داده می شود) وارد محشر می شوند و این چهره ها از نور تلؤلؤ دارد. این نور در دنیا که عالم حجاب است قابل مشاهده نیست. 📌حتی دنیا نیز ظاهر برای آخرت است و آخرت، باطنِ این دنیا است. پل صراط که بالای جهنم است باطن عالم دنیا است زیرا شهوات دنیوی همان آتش است اگر کسی از شهوات دنیا عبور کند از آتش آخرت به راحتی از آن پل عبور می نماید. ❗️در روایت است وقتی عده ای در جهنم عذاب می شوند، به خازن و مالک جهنم می گویند: از خداوند بخواه مقداری عقاب ما را تخفیف دهد آنها چهل سال این درخواست و التماس را مطرح می کنند ولی خازن جهنم بعد از چهل سال بی توجهی به آنها می گوید: آیا انبیاء الهی به سوی شما نیامدند و آیا به شما تذکر ندادند چرا گوش نکردید؟! ❗️ در روایت است که شیطان یک بار به خداوند عرضه داشت آیا از من بدتر هم خلق کرده ای؟ فرمود: آری. شیطان با فرشته ای وارد دوزخ شد و آن فرشته جایگاه او را در جهنم به وی نشان داد. سپس او را پائین تر بردند و جای افراد دیگری را به او نشان دادند. در روایت است که شیطان می گفت وقتی وارد دوزخ شدیم آتش های جهنم به ما حمله می کردند و اگر آن مَلَک با ما نبود گرفتار آتش می شدیم. شیطان با آنکه محل عذاب خود را مشاهده کرد ولی به سبب بغضی که دین خدا داشت و تکبری که در وجودش بود نمی توانست سر خود را پائین آورد. 👈 در روایت است که یعنی ظلم ها بر سه گونه است: گاه ظلمی است که هرگز بخشوده نمی شود که همان شرک است، قِسم دیگر ظلمی است که خداوند آن را ترک نمی کند مگر اینکه بررسی شود که حق الناس است و ظلم دیگری وجود دارد که قابل عفو است. حق الناس نیز گاه جنبۀ مالی دارد و گاه جنبۀ آبروئی و گاه جنبۀ اعتقادی یعنی کسی موجب می شود اعتقاد دیگری خراب شود. خداوند در سورۀ یس می فرماید: ما نه تنها اعمال انسان ها را ثبت می کنیم بلکه آثاری که بر آن مترتب می شود را نیز مکتوب می کنیم. گاه یک عملِ گناه آلود به ظاهر ضعیف و کم اهمیت است ولی دارای آثاری منفی بسیاری است که سال ها ادامه پیدا می کند. ✅ «هالکون» در یک قالب کلی به سه دسته تقسیم می شوند: 1️⃣ جمعی با علم و از روی عمد، حق را نپذیرفتند. 2️⃣ گاه جاهل مقصّر هستند یعنی می توانستند تحقیق کنند ولی نکردند. 3️⃣ گاه جاهل قاصر هستند یعنی اصلا خبر نداشتند واقعیت هایی وجود دارد تا بخواهند تحقیق نمایند. این گروه به نقلی معذور هستند و طبق نقلی در روز قیامت حق را به آنها عرضه می کنند و اگر قبول کردند و یا رد نمودند در مورد آنها تصمیم گرفته می شود. 💠 «هالکون» نیز به چهار دسته تقسیم می شوند: ▪️ کسانی که با کفر از دنیا رفتند. ▪️ کسانی که مشرک بودند و از دنیا رفتند. ▪️کسانی با نفاق و به عنوان منافق از دنیا رفتند. ▪️کسانی که با عناد به دین خدا و لجاجت از دنیا رفتند. البته اگر کسی قبل از مرگ توبه کند از این عنوان خارج می شود.
14030418-96.pdf
143.7K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع) 💠شب سوم محرم 💠موضوع: عبودیت (گروه هالکون) 🗓 دوشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
خلاصۀ بحث شب چهارم محرم سه سه‌شنبه 19 تیرماه 1403 موضوع: عبودیت (عنوان «هالکین») ✅ اعمالی که از ما صادر می شود موجب می شود که عناوینی برای ما ایجاد شود که عبارتند از: عنوان، «هالکون»، «معذَّبون»، «ناجون» و «فائزون» 📌 «هالکون» کسانی هستند که مشکل اعتقادی دارند به این گونه که یا خداوند را انکار می کنند یا انبیاء و معصومین و یا کتاب الهی را. در نتیجه در زمان سکرات، قبض روح، عالم برزخ و روز حشر و قیامت با او به شدت برخورد می کنند. 🖌 علاوه بر جهنم و بهشت اخروی، در برزخ هم جهنم و بهشت برزخی وجود دارد و قبر که همان برزخ است یا بهشتی برای انسان هاست و یا جهنمی برای آنها. گنهکاران در برزخ وارد جهنم برزخی می شوند و وقتی قیامت برپا شود آنها را با ذلت خاصی وارد صحرای محشر می کنند پس با ذلت عجیب تری آنها را وارد دوزخ می سازند و در دوزخ تا ابد خواهند ماند و هرگز خلاص نمی شوند. ❗️ چهار گناه است که اگر کسی با آنها از دنیا برود اهل هلاکت است و در جهنم مخلد می باشد که عبارتند از: گناه کفر (انسان کافر)، گناه شرک (انسان مشرک)، گناه نفاق (انسان منافق) و گناه عناد (انسان معاند). انسان مشرک اگر قبل از مشاهدۀ ملک الموت توبه نکند و از دنیا رود، گناهش هرگز بخشوده نخواهد شد. شرک چنان عظیم است که خداوند در مورد آن می فرماید: «إِنَّ الشِّرْكَ‏ لَظُلْمٌ‏ عَظيمٌ» ❇️ گاه کسی از نظر علمی حقائق را می فهد و سپس آن را انکار می کند این مخالفت که از روی علم و عمد است بسیار سنگین است. ❇️ ولی گاه افرادی هستند اعتقاداتشان در ابتدا خوب بود ولی با انجام یک سری گناهان دل آنها به تعفن کشیده شد در نتیجه عقائد نورانی در دل آنها قرار نمی گیرد. همان گونه که کسی غذای تمیز را در سطل آشغال میل نمی کند ✴️ حضرت لقمان انسانی معمولی است و پیغمبر نبود ولی به سبب انجام کارهایی نیک به جایی رسید که وقتی در مجلسی سخنرانی می کرد انبیاء الهی که در زمان او حضور داشتند، پای صحبت او می نشستند و به موعظه های او گوش فرا می دادند. حتی خداوند یک سوره را به نام او نازل کرد و از موعظه های او در این کتاب آسمانی نقل شده است او در یکی از موعظه هایش به فرزندش می گوید: دنیا همانند دریای عمیقی است که افراد بسیاری در آن غرق شده اند و تنها چاره سوار شدن بر کشتی تقوا است. 👈 تعبیر به «بحر عمیق» یعنی دنیا همانند دریا علاوه بر اینکه دارای ماهی برای خوردن است در آن کوسه و نهنگ هم وجود دارد. هرچند گاه آرام است ولی گاه به شدت مواج می شود که کشتی های عظیم را نیز متلاشی می کند. اگر کسی وارد کشتی شود حتی کف پایش نیز تر نمی شود. در قرآن هم می خوانیم: «إِنَّ‏ اللَّهَ‏ مَعَ‏ الَّذينَ‏ اتَّقَوْا» اگر خدا با کسی به سبب تقوا، همراه باشددیگر هیچ چیزی نمی تواند او را بلرزاند. ✅ تمام عمر ما سه بخش است: کودکی، جوانی و پیری: زمان کودکی را نباید به حساب آورد زیرا انسان در آن زمان بیشتر مشغول بازی است. پیری هم زمانی است که اولا مشخص نیست انسان عمرش کفاف کند به آن زمان برسد. ثانیا اگر هم انسان به این بخش برسد، زمانی بی حالی و ناتوانی است. تنها زمان جوانی می ماند که قابل استفاده است. زمانی که شهوات، غرائز و تمایلات در اوج هستند هر کس به هر کجا رسید به سبب استفاده از این زمان بوده است 💧 در روایت آمده است که وقتی جوانی بر سجده می افتد خداوند در میان ملائکه به او افتخار می کند و به آنها می فرماید: به این بنده ام نگاه کنید در اوج غرائز به سوی من روی آورده است. 📌 پس همین الآن در این مجلس عزا با امام حسین علیه السلام پیمان ببندیدم و قول دهیم تا آخر عمر هرگز گناه نکنیم و با خدا برای همیشه آشتی کنیم 🖌امیر مؤمنان ع بعد از جنگ صفین هنگام ورود به کوفه وارد قبرستان شد و خطاب به اهل قبور فرمود: ای اهل خانه های ترسناک و اهل جایی که آب و غذا برای شما مهیا نیست و اهل قبرهای تاریک و تنگ، ای اهل خاک ها و ای اهل وحشت ها و ای اهل غربت که کسی شما را به خاطر ندارد و ای افرادی که تنها در قبور هستید و نگاه به بیرون دارید که آیا کسی ثوابی برای شما می فرستد یا نه! شما از ما زودتر رفتید و ما هم به شما ملحق می شویم. بدانید بعد از مرگِ شما، اموال شما را تقسیم کرده اند و در خانه های شما دیگران ساکن شده اند، همسران شما نیز در آغوش دیگری قرار گرفته اند. این خبری است که ما برای شما داریم ولی شما چه خبری برای ما دارید؟ سپس حضرت روی به افراد کرد که فرمود: اگر آنها اجازۀ سخن داشتند می گفتند: بهترین توشه تقواست. ❗️ گاه کسی مانند زبیر پیدا می شود که 26 سال در خط مقدم کمک به امیر مؤمنان ع است ولی سرآخر از بانیان جنگ جمل می شود و در همان جنگ نیز کشته می گردد. با این دنیای پر تلاطم فقط سر سفرۀ اهل بیت می توان به جای رسید.
14030419-96.pdf
142.7K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع) 💠شب چهارم محرم 💠موضوع: عبودیت (گروه هالکون) 🗓 سه شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
14030421-96.mp3
30.98M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب ششم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۱ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
14030421-شب ششم.mp3
37.57M
◾️السلام علیک یا ابا عبدالله◾️ 🔹مداحی؛ 🎤کربلایی سید‌ جواد میرجعفری 💠 شب ششم محرم ۱۴۰۳ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
هدایت شده از کانال آیت الله توکل
خلاصۀ سخنرانی شب ششم محرم پنج شنبه 21 تیرماه 1403 موضوع: عبودیت (عنوان «هالکین») ✅ بحث به اینجا رسید که در دنیا باید اعمالی انجام داد که هم دنیا با عزت باشیم و هم بعد از مرگ با ما با عزت برخورد کنند. برای رسیدن به این حالت ابتدا باید در خود یک حالت تذکری را ایجاد کنیم این همان حالتی که در در روایات از آن به «وَاعِظٍ مِنْ‏ نَفْسِهِ‏» تعبیر شده است 1️⃣ نکتۀ اول: تمامی ما انسان ها در دنیا نقاط ضعفی داریم. این نقاط ضعف باید مورد توجه قرار گیرد و جبران شود و الا در طول زمان شدیدتر می شود و درمان آن نیز سخت تر می گردد. 2️⃣ نکتۀ دوم: انسان در سیرهای معنوی نباید از خودش انتظار بیش از حد داشته باشد و باید به اندازۀ دهانش لقمه بردارد. اگر کسی بیش از ظرفیت خودش اقدام کند چون توان انجام آن را ندارد به جایی نمی رسد در نتیجه دلسرد و ناامید می شود و سپس آن را رها می کند. شیطان در این حالت او را وسوسه می کند که این سیر معنوی به کار تو نمی آید به همین دلیل به جایی نرسیده ای. 3️⃣ نکتۀ سوم: مقامات معنوی در طول زمان و به تدریج به افراد داده می شود. در امور دنیوی برای گرفتن مدرک دیپلم باید دوازده سال زحمت کشید، انسان بخیل در عرض یک شب سخاوتمند نمی شود و انسان ترسو در یک شب شجاع نمی گردد. 4️⃣ نکتۀ چهارم: خداوند برای اینکه به کسی مقاماتی معنوی را عطا کند ابتدا از او امتحان می گیرد و او را آزمایش می کند و سپس در هر مرحله که از امتحان سربلند بیرون آمد، به همان مقدار در را برای او باز می کند و به هیچ وجه مقامات بالاتر را به او نشان نمی دهند. در روایت است که سلمان دارای درجۀ ده ایمان و اباذر دارای درجۀ نهم بوده است. در همین یک درجه آنقدر فاصله عظیم است که در روایتی از امام صادق ع می خوانیم: به خدا قسم اگر اباذر می دانست چه اسراری در جان سلمان وجود داشت اباذر چون نمی کشید و او را می کُشت (یا آن اسرار موجب مرگ اباذر می شد چون افزون بر توان و درک او بود). 5️⃣ نکتۀ پنجم: نقاط ضعف انسان در ابتدا نقاط ضعف است و اگر درمان نشود بدتر می شود تا جایی که دیگر قابل درمان نیست. گاه تکبری مانند تکبر شیطان به جایی می رسد که نه تنها در برابر فرمان خداوند به سجده بر آدم تکبر می ورزند بلکه استدلال هم می کند و می گوید: من از او بالاترم زیرا من را از آتش خلق کرده و او را از خاک. سپس حتی دست به انتقام می زند‏ تصمیم گرفت همه را گمراه سازد. 6️⃣ نکتۀ ششم: انسان در ابتدای کار که سن کمتری دارد ممکن است گناهانی را انجام می دهد و تصور کند بعدها توفیق توبه پیدا می کند. هرگز کسی نباید چنین تصور کند زیرا کسی خبر ندارد عمر او کفایت می کند تا به توبه موفق شود یا نه. از سوئی دیگر، گناه به تدریج برای انسان عادی می شود و به شکل ملکه در می آید در نتیجه در انسان حالت انقلاب ایجاد می کند و واقعیت او را از انسان به حیوان تغییر می دهد. 💠 در روایتی می خوانیم: «كن‏ لي‏ أكن‏ لك‏» یعنی برای من باش در نتیجه من هم برای تو هستم. در ادامۀ همان روایت می فرماید: «و تقرّب إليّ بالاستهانة بالدنيا» یعنی اگر می خواهی نزد من محبوب شوی به دنیا بی اعتنا باشد. نمی فرماید در دنیا لذت نبر می فرماید: به دنیا با استهانت و بی مقداری نگاه کند. 📌 به عنوان مثال اگر موش یا گربه ای در استخر آب بیفتد پس از مدتی که می پوسد استخر را به گند می کشد ولی همین اتفاق اگر در دنیا بیفتد نه تنها اتفاقی نمی افتد بلکه گندزدائی هم می کند. ما باید به جایی برسیم که همانند دریا شویم که نه تنها خودمان تغییر نکنیم بلکه در دیگران نیز تغییر ایجاد کنیم. نه آنها تا با چند شبهه و یا با انسان هائی که گنهکار همراه شویم به گناه تمایل پیدا می کرده و اعتقادات ما نیز سست شود. ❗️ دل حریم الهی و مالِ خداست و فقط باید کسی وارد آن شود که با خدا همراه است این همان است که امام صادق ع می فرماید: «الْقَلْبُ حَرَمُ اللَّهِ فَلَا تُسْكِنْ‏ حَرَمَ‏ اللَّهِ‏ غَيْرَ اللَّه‏» البته گاه انسان نمی تواند با گنهکاران با تندی برخورد کند و حتی باید به آنها احترام کند ولی در درون قلبش نباید گناه آنها را دوست داشته باشد و به کسانی که اهل گناه هستند محبت داشته باشد.
هدایت شده از کانال آیت الله توکل
14030421-96.pdf
142.2K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع) 💠شب ششم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
14030422-96.mp3
29.77M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب هفتم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۲۲ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
14030422-مداحی شب هفتم.mp3
34.42M
◾️السلام علیک یا ابا عبدالله◾️ 🔹مداحی؛ 🎤کربلایی سید‌ جواد میرجعفری 💠 شب هفتم محرم ۱۴۰۳ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایتی از «سُوَید بن عمر» ایت که به عنوان آخرین شهید کربلا شناخته می‌شود، کسی که دوبار شهید شد. 🔸🔹🔸🔹🔸 🚩اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِ اللهِ، وَعَلَي الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنآئِكَ، عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ [اَبَداً] ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ، وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَي الْحُسَيْنِ، وَعَلي عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَعَلي اَوْلادِ الْحُسَيْنِ، وَعَلي اَصْحابِ الْحُسَيْنِ. 🆔https://eitaa.com/Ashab_Hossain 🔸🔹🔸🔹🔸