💍 گناه #بی_حجابی حقالله است یا حقالناس؟🤔
✍🏻 متأسفانه امروزه برخی زنان به بدترین و محرکترین شکل ممکن خود را در کوچه، خیابان، محل کار و تحصیل و فضای مجازی عرضه میدارند و در جامعه فساد ایجاد میکنند و معتقدند که بیحجابی آنها به دیگران مربوط نیست،😒 درحالیکه خانم #بی_حجاب با عدم رعایت حجاب نهتنها به وظیفه شرعی و دستور الهی عمل نمیکند،❌ بلکه با #بی_حجابی خود باعث آسیب و لطمه زدن به دیگران میشود، مانند اینکه:👇👇
۱. مرد #پاک_دامنی که دوست ندارد به این خانم نگاه کند، مجبور است سرش را پایین بیندازد و به خودش فشار میآورد و اذیت میشود و حقش پایمال میشود، زیرا میتوانست راحت در خیابان و محل کار و … راه برود.
۲. جوان بی بندو بار نیز با دیدن خانم بیحجاب نیازش را مجانی برطرف میکند و ازدواجش عقب میافتد، درحالیکه باید نیازش را با ازدواج تأمین کند نه با چشمچرانی.
۳. خانمها نیز با بیحجابی خود متاعی که باید گران بفروشند را مفت در خیابان #حراج میکنند و با این کار به خود و زنان دیگر ظلم میکنند.
۴. مردان متأهل نیز با دیدن این خانمهای بیحجاب، وقتی به خانه میروند، شروع به بهانهگیری میکنند و زندگیها به هم میریزد.
با #بی_حجابی موارد دیگری از حقوق انسانی پایمال میشود، لذا بیحجابی شخصی نیست و علاوه بر #حق_الله #حق_الناس هم میباشد.👌🏻
حضرت امیرالمؤمنین #امام_علی (علیهالسلام) درباره زنان اینچنینی میفرمایند:🔻🔻
در #آخرالزمان و نزدیک به قیامت که بدترین زمانه است، زنانی پدیدار میشوند که #کشف_حجاب کردهاند و برهنگی را پیشه خود ساختهاند و به دنبال خودنمایی هستند، اینگونه زنان از دین خارج هستند، در فتنهها و بلاها داخل هستند، گرایش به شهوات دارند و با سرعت به دنبال لذتها میروند، حرامهای خدا را حلال میدانند و درنهایت در جهنم عذاب همیشگی خواهند داشت.[۱]
پس:
بیحجابی هم حقالناس و هم حقالله است.✅
[۱]. من لا یحضره الفقیه؛ ج ۳؛ ص ۳۹۰.
@tebbartar2
(...چه کسی گمراه تر است از کسی که بدون هدایت الهی از هوی و هوس خود پیروی می کند...)
.
.
براى انسان سه دشمن معنوى شمردهاند :
1_جلوههاى دنيوى
2_تمايلات نفسانى
3_وسوسههاى شيطانى
در اين ميان، دنيا و جلوههاى آن همچون كليدى است كه با حركت به يك سوى، در را باز مىكند و با حركت به سوى ديگر مىبندد، يعنى هم مىتوان از آن بهرهى خوب گرفت و هم مىتوان آن را در راه بد بكار برد. وسوسههاى شيطانى نيز- اگر چه نقشآفرين هستند ولى- انسان را به گناه مجبور نمىكنند، مضافاً بر اينكه، شيطان در دل اولياى خدا راه نفوذ و تسلّطى ندارد؛
امّا دشمن دوم كه از همه كارسازتر است،
❌هواها و تمايلات نفسانى❌ است كه خطرناكترين دشمن انسان بشمار مىرود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فتوکامنت / آخرین اطلاعات سفر سفیر سوئیس به ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥 این کلیپ را بفرستید برای آنهایی که بد حجابی را با اختلاس ها توجیه میکنند
🔺ریشه #بد_حجابی و #اختلاس هر دو در یک چیز است!!
🎙 #دکتر_غلامی
🚨🚨🚨🚨
توجه توجه
اعلام خطر🔻
⛔با سلام خدمت دوستان عزیز
فتنه های جدیدی در راه است
قرار است آلمان نقش واسطه ومیانجی بین ایران وامریکا دخالت کند برای بهتر شدن روابط وحذف تحریمها
آگاه باشید که اگر چنین اتفاقی افتاد برای فریب افکار عمومی است
واز آنجایی که ترامپ هم برای انتخابات پیش رو نیاز به رابطه با ایران دارد
ومانع این رابطه رو رهبری وملت ایران میداند
به همین خاطر تحریمها رو برمیداره و رهبری رو مقصر فشار بر مردم معرفی میکند
همه این کارها رو دولت اصلاحات برای تخریب رهبری انجام میدهد
از دوستان خواهش میکنم مراقب فتنه جدید باشید
روحانی در سخنان چندروز پیش رهبری رو کلید گشایش مشکلات مردم معرفی کرد
وخود رو هیچکاره معرفی کرد
در صورتی که اصلا چنین نیست،هدف آقایون فقط تخریب رهبری و حذف سپاه است/که قبلا هم اشاراتی داشتن
واینجا با حذف تحریمها از طرف امریکا بی شک قیمت دلار شکسته میشه وپایین میاد وقیمت اجناس تا حدودی پایین میاد
قبلا هم گفتم بازهم میگم
اصلا امریکا نقشی در بالابردن قیمت دلار ندارد
بحث مفصلی داره
ولی کوتاه عرض کنم
چرا قیمت دلار در افغانستان وعراق و یمن وسوریه وفلسطین وکشورهای درگیر جنگ بالا نمیره ؟فقط توایران چنین مشکلی داریم؟چونکه دولتمردان در تورم نقش اول رو دارند
همانگونه که خود روحانی هم گفتن قیمت دلار رو دولت تعیین میکند
پس نتیجه میگیریم که گشایش بزرگ روحانی در هفته جدید فقط حذف تحریمها برای مدت کوتاهی هست که مردم تحریک شوند و همه تقصیرات رو بندازن گردن رهبری
مواظب باشید و روشنگری کنید
فتنه بزرگی درپیش داریم
جدیدا لبنان رو هم آشفته کردند و یک طرح توطئه ی بزرگ در پیش است ماکرون رئیس جمهور فرانسه از طرف ترامپ ماموریت پیدا کرده که به حزب الله نزدیک بشه و آخرین خبر اینکه گفته ما حزب الله لبنان را از لیست تروریسم خارج میکنیم و این را به پرزیدنت ترامپ هم منتقل کردم. طرح توطئه ای بزرگ چون از طریق زور آزمایی شکست خوردند حالا طرح مکر جدید بقول رهبر عزیزمان با لبخند اما مشتهای آهنین پنهان در پشت دستکش های مخملی و لبخند میخواهند انقلاب جهانی مهدی (عج) را به چالش بکشند. لیبرالها در این طرح همراهی و همکاری بسیار نزدیکی دارند اما ترس ما از جانب بعضی مردم نا آگاه است که از توطئه های پشت پرده خبر ندارند و فقط دستهای به ظاهر مخملی را می بینند.
اگر فریب دسیسه دشمن را بخوریم و مقصر اصلی رو رهبری بدانیم شک نکنید
آینده ی دشواری در پیش داریم
ملت ما همیشه پیرو رهبری بوده اند .
دراین فتنه بزرگ مراقب باشیم از رهبری وسپاه جدا نشویم
که تمام زحمات چهل ساله مان ضربه سنگینی میخورد و خون شهدای عزیزمان در معرض دسیسه های بزرگ قرار دارد.
لطفا اطلاع رسانی کنید
میخواهند با حذف تحریمها وشکسته شدن قیمت دلار مردم رو برعلیه انقلاب ورهبری تحریک کنند
شک نکنید فقط برای مدت کوتاهی تحریمها حذف میشه و دوباره به حالت اول برمیگرده وفشارها سنگین تر میشه..
از همه کسانی که به ایران علاقه ای دارند خواهش می کنم تا می تونید این متن رو منتشر کنید
#نشر_حداکثری با تمام توان
یکی از مدافعان حرم به حاج قاسم گفته بود: جنگ سوریه تموم شد و ما شهید نشدیم
جواب حاج قاسم این بود: در آینده ای نزدیک فتنه هایی پیش رو دارید که کل شهدا آرزوی حضور به جای شما رو داشته باشن
اون روز من نیستم اما شما پشت آقا رو خالی نکنید
#لبیک_یا_خامنه_ای
🚨🚨🚨🚨🚨
هدایت شده از قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
🐴 مراسم تبرّک خر در اسرائیل
🕍 صهیونیستها اعتقاد دارند قوم برگزیده هستند و بقیه مردم جهان حیوانند! اما هر سال یک حیوان الاغ را روی سرشان میگذارند و خود را با آن تبرّک میکنند!
📌 بازنشرکلیه مطالب جهت اطلاع دیگران بدون ذکر منبع مجاز است.
#لبیک_یا_حسین_علیه_السلام
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
📡 #قرارگاه_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات
@GhararGahShayeat
🇬🇧 «مهم ترین کشورهای تحت استعمار بریتانیا»
👸 #بریتانیا در سالهای گذشته میلیون ها انسان را در سراسر نقاط دنیا از زندگی محروم کرده و باعث زندگی خاندان سلطنتی در انگلستان شده است
🌏 در این ۵۳ کشور بیش از ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر تحت استعمار بریتانیا هستند
📌 بازنشرکلیه مطالب جهت اطلاع دیگران بدون ذکر منبع مجاز است.
#لبیک_یا_حسین_علیه_السلام
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
📡 #قرارگاه_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات
@GhararGahShayeat
شیعه نیوز:
پرسش
چرا قرآن به زبان عربی است و چرا به زبان دیگری نیست؟
پاسخ اجمالی
زبان، مهم ترین وسیله برای برقراری ارتباط بین انسان هاست. خداوند این توانایی بر تکلّم و صحبت کردن را از نعمت های بزرگ خود برمی شمارد که در ابتدای سوره ی الرحمن به آن اشاره می کند. پیامبرانی را که خداوند برای هدایت انسان ها مبعوث می فرمود باید برای ارتباط با قوم خود به زبان همان قومی که در میان آنها مبعوث شده اند صحبت می کردند و دستورات اخلاقی و احکام و عقاید را به همان زبان برایشان بیان می کردند. با توجه به شرایط قبل از بعثت در میان جاهلیّت عرب، خداوند پیامبراکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) را در میان قوم عرب مبعوث فرمود، پس باید به زبان آنها صحبت کرده و معجزه ای می آورد که قابل فهم باشد. لذا قرآن، معجزه ی پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم )، نیز به زبان عربی نازل شد. اگر چه نباید خصوصیات ذاتی زبان عربی، از جمله قانون مند بودن قالب های فصاحت و بلاغت بسیار آن و ... را نادیده گرفت.
اما سؤال دیگر این است که چرا آخرین پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) خدا عرب زبان بود، تا به دنبال آن، کتابش نیز به زبان عربی باشد؟ در پاسخ باید گفت: با توجه به این که عرب ها مردمی هستند که به زبان، راه و روش و آیین و نسب خود تعصب خاصی دارند (عامل درونی حفظ) و در طول تاریخ، هیچ حکومت و سلطه ی خارجی هم نتوانسته آنان را به تغییر زبان مجبور کند(عدم عامل بیرونی برای تغییر) و امکانات فراوان زبان عربی برای بیان بیشترین حجم از مطالب در کمترین حجم از الفاظ بدون ابهام گویی و نارسایی، سرزمین حجاز و زبان عربی، بهترین راه دفاع طبیعی و غیر خارق العاده از دین و بقای دین خاتم و کتاب ایشان بود. بنابراین، یکی از دلایل نازل شدن قرآن به زبان عربی، حفظ و صیانت ابدی آن بوده است.
پاسخ تفصیلی
یکی از سنّت های خداوند، فرستادن رسولانی است برای هدایت انسان ها. پیامبران نیز در برخورد با انسان ها به زبان مردم آن منطقه ای که برای آنها مبعوث شده اند، صحبت می کردند؛ زیرا زبان، تنها راه ارتباط انسان هاست و پیامبران نیز باید با مردم ارتباط داشته باشند. تکلّم پیامبران به زبان قوم، یکی از دیگر سنّت های حتمی الاهی است. خداوند می فرماید: «ما هیچ رسولی نفرستادیم مگر آن که به لسان قومش صحبت می کرد... .».[1] این سنت حتی در مورد پیامبرانی که دعوتی جهان شمول داشتند نیز صادق است، اگر چه برای هدایت تمام خلق مبعوث شده باشند، مانند پیامبران اولوالعزم، ولی به زبان قومی صحبت می کنند که در ابتدای بعثت در آن جا مبعوث شده اند که اگر غیر از این بود شریعت آن پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) حتی در میان قومی که در آن مبعوث شده بود مورد فهم و قبول واقع نمی شد.
قرآن، حقیقتی فراتر از زبان است و قبل از آن که به زبان عربی درآید، در مرحله ای از هستی وجود داشته که در آن مرحله، عقول بشر به آن دسترسی نداشت. خداوند آن را از موطن اصلی اش پایین آورده و در خور فهم بشر کرده و به لباس واژه ی عربیت در آورد به این امید که عقول بشر با آن انس بگیرد و حقایقش را بفهمد.[2]
پس لبّ و اصل قرآن، فراتر از زبان و گنجانده شدن در زبان خاصی است، امّا درباره ی این که چرا به زبان عربی نازل شده، باید گفت: جدا از خصوصیات ذاتی زبان عربی که این زبان را زبانی قانون مند و در قلّه ی فصاحت و بلاغت در بین زبان ها قرار داده است، پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) اسلام بر قومی مبعوث شد که به زبان عربی سخن می گفتند و ایشان برای ابلاغ پیام خداوند، باید معجزه ای قابل فهم برای آنان ارائه می کرد تا او را انکار نکنند، به خدا ایمان آورند و در راه گسترش دین تلاش کنند. البته این قابل فهم بودن به معنای فهم همه ی حقائق قرآن نیست؛ چرا که حقائقش نامحدود است، بلکه فهم زبان و فهم اجمالی بعضی از حقائق، مورد نظر است.
مردم جاهلیت عرب قبل از بعثت، در پست ترین شرایط زندگی می کردند به همین خاطر، خداوند پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) را در میان قوم عرب برانگیخت. علی ( علیه السلام ) در مورد شرایط جاهلیت قبل از اسلام و آمدن پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: «خدا پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) اسلام را به هنگامی مبعوث فرمود که مردم در حیرت و سرگردانی بودند، در فتنه ها به سر می بردند، هوای و هوس بر آنها چیره شده، و خود بزرگ بینی و تکبّر به لغزش های فراوانشان کشانده بود، و نادانی های جاهلیت، پست و خوارشان کرده، و در امور زندگی حیران و سرگردان بودند و بلای جهل و نادانی دامنگیرشان بود، پس پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در نصیحت و خیر خواهی، نهایت تلاش را کرد و آنان را به راه راست راهنمایی، و از راه حکمت و موعظه ی نیکو، مردم را به خدا دعوت فرمود».[3]
وجود این شرایط، باعث شد که پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در میان قوم عرب برانگیخته شود
، پس باید قرآن به زبان عربی می بود، نه به دیگر زبان ها. ولی آنچه مهم است بهره گیری از قرآن است که منحصر به عرب زبانان نیست. خداوند می فرماید: «اگر ما قران را غیر عربی نازل می کردیم آن وقت عرب ها می گفتند چرا آیاتش به روشنی بیان نشده است و چرا با عرب به زبان غیر عربی و یا غیر فصیح صحبت می کند. بگو: این قرآن برای کسانی است که ایمان بیاورند که اگر عرب باشند و یا غیر عرب، قرآن برای آنان هدایت و شفا است و کسانی که ایمان نمی آورند، در حقیقت گوششان دچار سنگینی شده و همین قرآن مایه ی کوری آنان است و به همین جهت در قیامت از فاصله ای دور ندا می شوند».[4]
اما امکان دارد سؤال دیگری پیش آید که چرا آخرین پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) خدا عرب زبان بود تا به دنبال آن کتابش نیز به زبان عربی باشد؟ چرا این توفیق نصیب فارس ها و ... نشد؟
در این جا باید چند نکته را ذکر کرده و سپس جواب دهیم:
الف: وقتی سخن از آخرین پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) است باید عده ای باشند که پیام را دریافت کرده و به خوبی از آن نگهبانی کنند (عامل درونی حفظ).
ب: از طرفی عده ای همیشه درصدد از بین بردن دین و نگهبانان آن هستند، همان طور که در تاریخ همه ی انبیا مشاهده می کنیم (عامل بیرونی برای تغییر)، بنابراین باید راهکاری برای مقابله با این مشکل اندیشیده شود.
ج: از طرفی بنا نیست که پیوسته - خصوصاً بعد از وفات پیامبراکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم )- با معجزه و کارهای خارق العاده از دین و قرآن محافظت شود.
با توجه به این مقدمات، به سراغ انسان ها و محیط زندگی آنان می رویم، تا ببینیم در کدام محیط و کدام شرایط، این نکات بیشتر قابل تحقق است.
اوّلاً: عرب ها مردمی هستند که به زبان، راه و روش و آیین و نسب خود تعصب خاصی دارند، به طوری که نمی توان آنها را از زبان و فرهنگ خود جدا کرد. حتی در این دوره هم بعد از این همه تبلیغات انترناسیونالیستی حاضرنشدند لباس سنتی خود را کنار بگذارند (عامل درونی حفظ).
ثانیاً: عرب های حجاز به گونه ای بودند که نه تنها خود از زبان مادری شان دست بردار نبودند، بلکه در طول تاریخ، هیچ حکومت و سلطه ی خارجی هم نتوانست آنان را به این کار مجبور کند؛ یعنی، از بیرون تأثیر نمی پذیرفتند (عدم عامل بیرونی برای تغییر).
ثالثاً: زبان عرب های حجاز با توجه به کثرت ضمائر، تفاوت ضمیرهای تثنیه، مفرد و جمع، تفاوت صیغه های مذکر و مؤنث و داشتن انواع گوناگون جمع، داشتن کنایات، استعارات و ... از امکانات فراوانی برای بیان بیشترین حجم از مطالب در کمترین حجم از الفاظ، بدون ابهام گویی و نارسایی برخوردار است.
با توجه به این نکات، برای بقای دین خاتم و کتاب ایشان، سرزمین حجاز و زبان عربی بهترین راه دفاع طبیعی و غیر خارق العاده از دین بود. قرآن با جاذبه های درونی و آوا و آهنگ دلپذیر آن، در ذهن اعراب بادیه که دوستدار کلام موزون و فصیح بودند، جای باز کرد و از انواع تحریف های لفظی در امان ماند. بنابراین، نازل شدن قرآن به زبان عربی برای حفظ و صیانت ابدی آن بوده است.[5] البته می توان گفت نازل شدن قرآن به زبان عربی، لطف و مرحمتی به عرب زبانان بوده و اگر به غیر عربی نازل می شد، عرب زبانان که قشر وسیعی بودند به آن ایمان نمی آوردند. خداوند می فرماید: «هرگاه ما آن (قرآن) را بر بعضی از عجم (غیر عرب) نازل می کردیم و او آن را برایشان می خواند، آنان ایمان نمی آوردند».[6]
[1] . ابراهیم، 4.
[2] . المیزان، (ترجمه فارسی)، ج 18، ص 122 – 123.
[3] . نهج البلاغه، ترجمه ی دشتی، خطبه ی 95.
[4] . فصلّت، 44.
[5] . فصلنامه ی بینات، شماره ی 27، ص 38 – 41.
[6] . شعراء، 198- 199.
آیات مرتبط
سوره يوسف (2) : إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
سوره الرعد (37) : وَكَذَٰلِكَ أَنْزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا ۚ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَمَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا وَاقٍ
سوره النحل (103) : وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّهُمْ يَقُولُونَ إِنَّمَا يُعَلِّمُهُ بَشَرٌ ۗ لِسَانُ الَّذِي يُلْحِدُونَ إِلَيْهِ أَعْجَمِيٌّ وَهَٰذَا لِسَانٌ عَرَبِيٌّ مُبِينٌ
سوره طه (113) : وَكَذَٰلِكَ أَنْزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا وَصَرَّفْنَا فِيهِ مِنَ الْوَعِيدِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ أَوْ يُحْدِثُ لَهُمْ ذِكْرًا
سوره الشعراء (195) : بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ
سوره الزمر (28) : قُرْآنًا عَرَبِيًّا غَيْرَ ذِي عِوَجٍ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ
سوره فصلت (3) : كِتَابٌ فُصِّلَتْ آيَاتُهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ
سوره فصلت (44) : وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا أَعْجَمِيًّا لَقَالُوا لَوْلَا فُصِّلَتْ آيَاتُهُ ۖ أَأَعْجَمِيٌّ وَعَرَبِيٌّ ۗ قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدًى وَشِفَاءٌ ۖ وَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ فِي آذَانِهِمْ وَقْرٌ
وَهُوَ عَلَيْهِمْ عَمًى ۚ أُولَٰئِكَ يُنَادَوْنَ مِنْ مَكَانٍ بَعِيدٍ
سوره الشورى (7) : وَكَذَٰلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَىٰ وَمَنْ حَوْلَهَا وَتُنْذِرَ يَوْمَ الْجَمْعِ لَا رَيْبَ فِيهِ ۚ فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَفَرِيقٌ فِي السَّعِيرِ
سوره الزخرف (3) : إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
سوره الأحقاف (12) : وَمِنْ قَبْلِهِ كِتَابُ مُوسَىٰ إِمَامًا وَرَحْمَةً ۚ وَهَٰذَا كِتَابٌ مُصَدِّقٌ لِسَانًا عَرَبِيًّا لِيُنْذِرَ الَّذِينَ ظَلَمُوا وَبُشْرَىٰ لِلْمُحْسِنِينَ
T
چرا باید نماز را به زبان عربی بخوانیم؟
پرسش
چرا باید نماز را به زبان عربی بخوانیم؟
پاسخ اجمالی
برای روشن شدن پاسخ، ابتدا باید منظور از سؤال روشن شود، اگر منظور این است که به جای عربی زبان دیگری جایگزین شود، این سؤال برای افراد بیگانۀ از آن زبان نیز مطرح است! و اگر منظور این است که چرا باید نماز را فقط به زبان عربی بخوانیم؟ و هر کسی نمیتواند به زبان مادری و محلی خود نماز بخواند، باید به نکات زیر توجه داشت:
عمدهترین دلیل در خواندن نماز به زبان عربی، - پس از آنکه نماز، سنت پیامبر است و عبادات توقیفی(به جا آوردن آنها باید به همان شکلی باشد که خداوند تعیین فرموده است.) هستند- حفظ و بقای نماز در طول قرون و اعصار است که بدون کم و کاست برای همیشه باقی بماند، و اگر هر کسی به زبان محلی و مادری خود آنرا تلفظ مینمود احتمال کم و زیاد شدن الفاظ، تحریف و آمیخته شدن به خرافات و مطالب بیاساس منتفی نبود. و چه بسا این تغییرات، به دیگر واجبات و ارکان نماز نیز سرایت میکرد و شاید کم کم اصل نماز از اهمیت افتاده و کاملاً به فراموشی سپرده میشد.
بدیهی است برای اینکه هر چیزی برای همیشه و در طول تاریخ بماند، باید دارای معیار و مقیاسی غیرقابل تغییر باشد؛ نظیر اینکه در مورد اندازه، میلی متر، سانتی متر و یا متر و در مورد وزن، گرم، کیلو و... را به عنوان معیار و میزان غیرقابل تغییر قرار دادهاند، همچنین در مورد نماز، اموری را که به نام واجبات و ارکان است به عنوان معیار و ملاک قرار دادهاند که یکی از آنها لزوم عربی بودن اذکار واجب آن است.
اسلام یک دین جهانى است و میخواهد همۀ مسلمانان را در یک جبهه و صف واحد قرار دهد. تشکیل چنین جمعیتى بدون زبان واحدى که همه با هم تفاهم کنند، امکانپذیر نیست؛ از اینرو زبان عربى که به اعتراف اهل فن، از جامعترین زبانهاى دنیا است، میتواند به عنوان یک زبان بینالمللى و زبان نماز تمام مسلمانان، رمز وحدت و نشانۀ یگانگى مسلمانان باشد؛ این اصل در سایر دستورات اسلامى، مانند به سوى قبلۀ واحد نماز خواندن و... نیز تجلى پیدا کرده است.
ممکن است به ذهن کسی برسد که وادار کردن مردمی غیر مسلط بر زبان عربی به خواندن نماز به زبان عربی، نوعی ایجاد مشقت برای آنها و اجحاف و ستم در حق آنها است. در جواب میتوان گفت: برای مردمی که برای رفع حوایج روزمرۀ خود، دهها و بلکه صدها اصطلاح و واژههای بیگانه را به راحتی یاد گرفته و به کار میبرند، یاد گرفتن کلمات نماز که مجموع کلمات واجب آن (با حذف کلمات تکراری) حدود 20 کلمه است، کار مشکلی نیست. از طرف دیگر، معنای ظاهری و سطحی کلمات نماز بسیار ساده و آسان است و همۀ مردم به راحتی میتوانند معنای سطحی و ظاهری «بسم الله الرحمن الرحیم» و... را یاد بگیرند؛ هر چند این کلمات دارای معانی عمیق و گسترده است.
از نظر زبانشناسان، زبان عربی از کاملترین زبانهای دنیا است که به خوبی میتواند مفاهیم و مطالب گسترده و عمیق را در قالبهای زیبا و کوتاه بیان کند.[1]
عربى بودن الفاظ و اذکار در هر حکم و عبادتى شرط لازم نیست. همانگونه که بنابر نظر بعضى از علما، عربى بودن صیغۀ عقد ازدواج ضرورتى ندارد،[2] و بعضى از علما، مانند امام خمینى(ره) در این باره میگوید: اگر مکلف خودش نمیتواند صیغه را به عربى بخواند، حتى در صورتى که بتواند وکیل بگیرد، جواز عقد به غیر عربى خالى از قوت نیست.[3] همچنین لازم نیست دعاها نیز حتماً به عربى خوانده شوند و انسان در غیر از حالت نماز میتواند با خداوند به هر زبانی صحبت و با او راز و نیاز کند و به فتوای اکثر مراجع، در نماز نیز در غیر از اذکار واجب و خصوصاً در قنوت، میتواند به زبان غیر عربی دعا کند.[4] البته آنچه گفته شد به معناى بیتوجهى مسلمانان به معانى اذکار در نماز و... نیست، بلکه بر هر مسلمان لازم است که با معناى نماز و دعاها آشنا گردد تا بفهمد با خداى خود چه میگوید، و در این صورت است که اعمال او خشک و بیروح تلقى نشده و سکوى پرواز او به سوى ابدیت خواهند گشت.
[1]. طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 160، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، 1417ق؛ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 9، ص 300؛ ج 13، ص 311، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش.
.[2] گرامی، محمد علی، معلقات، ج 4، ص 645.
.[3] طباطبائی یزدی، سید کاظم، عروة الوثقى، ج 2، حاشیۀ ص 645.
[4]. توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 62.