eitaa logo
| فضائل مولـٰا
455 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
35 ویدیو
42 فایل
.﷽. آن مايه اميدى كه به بقاى او دنيا باقى مانده و به بركت او خلق روزى خورند و به وجود او زمين و آسمان پابرجا مانده و بدست او خداوند زمين را پر از عدل و داد كند.✨️ #بقیه‌الله‌عج🌸 @shams_hoda :شمس هدی| ناشناس: https://daigo.ir/secret/71655673
مشاهده در ایتا
دانلود
| فضائل مولـٰا
(ساکن کردن زلزله) ابن بابویه با استناد از فاطمه زهرا علیها السلام روایت کرده است: در زمان ابی بکر زلزله ای رخ داد، پس مردم از این حادثه ترسیده بودند و به سوی امام علی علیه السلام می‌رفتند تا وقتی که نزد ایشان رسیدند، در را کوبیدند و ایشان بیرون آمدند؛ در حالی که از اتفاقی که افتاده بود ترسی نداشتند، سپس حرکت کردند و مردم نیز دنبال ایشان حرکت کردند تا وقتی که به یک تپه رسیدند، روی آن تپه نشستند و مردم دور ایشان حلقه زدند و با تعجب به دیوار خانه‌های مدینه نگاه می‌کردند که چگونه به این طرف و آن طرف می‌رفتند، پس به آن‌ها فرمودند: چرا ترسیده اید؟ چه چیزی می‌بینید؟ عرض کردند: چطور نترسیم در حالی که تاکنون چنین زلزله ای ندیده بودیم، امام علی علیه السلام زیر لب‌های مبارک شان زمزمه کردند، سپس دست مبارک شان را بر زمین زدند و فرمودند: ساکن شو و در همان لحظه زمین ساکن شد، پس مردم از کار امام علی علیه السلام بیشتر تعجب کردند، امام علی علیه السلام به آن‌ها فرمودند: من همان مردی هستم که خدای تبارک و تعالی در مورد او فرموده: ﴿إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا، وَ أَخْرَجَتِ الأرْض أَنْقَالَهَا، وَ قَالَ الإِنسَانُ مَا لَهَا﴾. ---------- |مدینة المعاجز ص ۱۰۱- سوره زلزلت آیه اول تا سوم
امیرالمؤمنین(ع): زیاده‌روی در سرزنش کردن، آتش لجاجت را شعله‌ور می‌سازد! تحف العقول، ص ۸۴
امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): خداوند تعالی فرمود: ای فرزند آدم! تورا نیافریدم تا خودم سود ببرم تو را آفریدم تا از من سود ببری پس به جای هر چیزی مرا انتخاب کن زیرا من به جای هر چیز یاور تو هستم. شرح‌نهج‌البلاغه،ج۲۰،ص۳۱۹
| فضائل مولـٰا
(رفتن در چاه عمیق و سبک شدن سنگ) در تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام آمده است: روزی رسول خدا صلی الله علیه و اله فرمودند: چه کسی از شما دیشب نفس خود را فدای مرد مؤمنی کرده است؟ امام علی علیه السلام برخاستند و فرمودند: یا رسول الله صلی الله علیه و اله من همان شخص هستم که نفسم را فدای نفس ثابت بن قیس انصاری کردم، سپس رسول خدا صلی الله علیه و اله به ایشان فرمودند: ای علی علیه السلام! اتفاقی را که دیشب برای تو افتاده است برای برادران مؤمنت تعریف كن بدون این که اسم‌های آن منافقان را بگویی، همانا خدای تبارک و تعالی تو را از آن‌ها محافظت می‌کند تا آن‌ها توبه کنند، سپس امام علی علیه السلام فرمودند: دیشب وقتی از قبیله بنی فلان در حومه شهر مدینه می‌گذشتم ثابت را دیدم که نزدیک چاه عمیقی ایستاده و می‌خواهد از آن آب بیرون بیاورد و چند نفر از منافقان را دیدم که نمی گذاشتند او آب پر کند و او را هل می‌دادند تا داخل چاه بیفتد؛ ولی ثابت مقاومت می‌کرد تا داخل چاه نیفتد، یکباره مردی او را هل داد و ثابت داخل چاه افتاد. پس من به سوی آن‌ها رفتم و با آن‌ها مشاجره کردم، از مشاجره کردن با آن‌ها دست کشیدم و ترسیدم که ثابت از بین برود، پس آهسته آهسته وارد چاه شدم و خواستم ثابت را نجات دهم یکباره خودم را دیدم که جلوتر از آن به ته چاه رسیده ام، پیامبر صلی الله علیه و اله به ایشان فرمودند: چطور ممکن است که تو جلوتر از آن نباشی در حالی که همۀ خلق از اولین و آخرین در عقل تو جا افتاده بود و رسول خدا صلی الله علیه و اله نزد خدا برای تو دعا کرده که تو جلوتر از همه باشی ..
سپس فرمودند: حال تو و ثابت در چاه چگونه بود؟ ایشان فرمودند: به ته چاه رسیدم و در آن جا ایستادم، پس ثابت پایین آمد و روی دست هایم قرار گرفت؛ زیرا دست هایم را برای گرفتن ثابت باز کرده بودم از ترس این که با سر به ته چاه بیفتد، پس به بالای چاه نگاه کردم و آن مرد منافق و دوستانش را دیدم در حالی که می‌گفتند ما می‌خواستیم یک نفر را بکشیم؛ اما دو نفر شدند، پس سنگی آوردند که وزن آن صد من بود و آن را پرتاب کردند و من از ترس این که آن سنگ بر سر ثابت بخورد سر ثابت را زیر بغلم گذاشتم و روی سر او خم شدم، یکباره آن سنگ آمد و به سرم خورد؛ اما وزن آن سنگ مانند پری بود که باد آن را به این طرف و آن طرف می‌برد، سپس سنگ دیگری آوردند که وزن آن سی صد من بود، آن را نیز داخل چاه انداختند و بار دیگر خم شدم و آن سنگ به سرم خورد و آن مانند آب سردی بود که در روزهای گرم بر سرم می‌ریختم، سپس سنگ دیگری آوردند که وزنش پانصد من بود و نمی توانستند آن را بلند کنند و به خاطر همین آن را می‌غلطاندند و آن را داخل چاه انداختند و آن نیز روی سرم افتاد و آن مانند لباسی بود که از تن خارج می‌کردم یا آن را می‌پوشیدم، سپس شنیدم آن‌ها با خود می‌گفتند: اگر علی بن ابی طالب علیه السلام و ثابت صد هزار روح داشتند تاکنون هیچ یک از آن‌ها باقی نمانده است، سپس از چاه دور شدند، همانا خدای تبارک و تعالی شر آن‌ها را از ما دفع کرد، پس به اذن خدای تبارک و تعالی ته چاه و سر چاه مساوی شدند و ما از آن چاه خارج شدیم، ..
سپس رسول خدا صلی الله علیه و اله فرمودند: ای ابا الحسن علیه السلام!! همانا خدای عزوجل پاداش‌هایی را برای تو واجب کرده که هیچ کس نمی تواند آن را بشمارد به جز ایشان، در روز قیامت منادی ندا می‌زند: دوستان علی بن ابی طالب علیه السلام کجایند؟ آن گاه قومی از صالحین بلند می‌شوند و به آن‌ها گفته می‌شود: دست هر کسی را که دوست دارید بگیرید و با خود به بهشت ببرید که کمترین آن‌ها شفاعت می‌دهد و هزار هزار نفر را با خود به بهشت می‌برد، سپس ندا می‌رسد: بقیه دوستان علی کجایند؟ آن گاه قومی بلند می‌شوند و به بهشت می‌روند و به آن‌ها گفته می‌شود: آن چه را که دوست دارید از خدا بخواهید خدا به شما عطا می‌کند، آن‌ها نیز آن چه را که دوست دارند انتخاب می‌کنند و خدای تبارک و تعالی به آن‌ها می‌دهد و به ازای هر درجه، هزار درجه به او می‌دهند، سپس ندا می‌آید: دوستان علی علیه السلام کجایند؟ پس قومی بلند می‌شوند که بر نفس خود ظلم کرده بودند و هر چه نفس شان می‌خواست به آن نمی دادند، سپس گفته می‌شود: دشمنان علی بن ابی طالب علیه السلام کجایند؟ یکباره فرشتگان آن‌ها را می‌آورند که تعداد آن‌ها خیلی زیاد است، سپس ندا می‌آید: هر هزار نفر از دشمنان علی علیه السلام را فدای یکی از دوستان علی علیه السلام کنید تا وارد بهشت شود، سپس رسول خدا صلی الله علیه و اله فرمودند: همانا خدای تبارک و تعالی تمام دوستانت را نجات می‌دهد و وارد بهشت می‌کند و دشمنانت را نیز فدای آن‌ها می‌کند، سپس فرمودند: این فضیلت بزرگی است که دوست علی علیه السلام دوست خدا و رسول خدا است و دشمن على علیه اسلام دشمن خدا و رسولش است. ------------- |مدینة المعاجز، ص ۱۰۵
امیرمومنان علی: در گفتن عیب کسی شتاب نکن شاید خدا او را بخشیده باشد نهج‌البلاغه خطبه۱۴۰
امام على عليه السلام: ما أسرَعَ السّاعاتِ فِي اليَومِ، و أسرَعَ الأيّامَ فِي الشَّهرِ، و أسرَعَ الشُّهورَ فِي السَّنَةِ، و أسرَعَ السّنينَ (السَّنَةَ) فِي العُمرِ! چه زود می‌گذرد ساعات روز و روزهای ماه و ماه‌های سال و سالهای عمر! خطبه ۱۸۸ نهج البلاغه
| فضائل مولـٰا
(سخن گفتن فیل‌ها با امام علی علیه السلام) ابن شهر آشوب با استناد از عمار بن یاسر روایت کرده است: وقتی رسول خدا صلی الله علیه و اله امام علی علیه السلام را برای جنگ با جلندی کرکر دنبال عمار یاسر فرستادند، بین لشکر اسلام و مشرکین جنگ سختی رخ داد. جلندی غلامش (کندی) را صدا زد و به او گفت: ای کندی! برو به جنگ شخصی که عمامه سیاه و اسب شهباء دارد. وقتی او را دیدی با او جنگ کن. اگر او را اسیر کردی یا به قتل رساندی، دخترم را به عقد تو در می‌آورم. دختری که به پسر پادشاهان جهان نداده ام. کندی که فیل‌های زیادی داشت، بر فیل سفیدی سوار شد و سی فیل نیز با خود همراه کرد، آن گاه با فیل هایش به طرف لشکر اسلام حمله ور شد. وقتی امام علی علیه السلام این صحنه را مشاهده کردند، از اسب شان پایین آمدند و عمّامه خود را درآوردند و بر اسب سوار شدند و نزدیک فیل‌ها رفتند و با فیل‌ها حرف زدند، با سخنی که هیچ کس معنای آن را نمی دانست. یکباره بیست و نه فیل از آن سی فیل به طرف لشکر مشرکین حمله ور شدند و آن‌ها را به درک واصل کردند. سپس برگشتند و با زبان فصیح عربی با امام علی علیه السلام حرف زدند، طوری که هیچ کس معنای آن را نمی دانست. آن‌ها گفتند: ای علی علیه السلام ما حضرت محمد صلی الله علیه و اله را می‌شناسیم و به پروردگارش ایمان آورده ایم، به جز این فیل سفید که محمّد و آل محمّد را نمی شناسد. پس امام علی علیه السلام پیشانی بند شان را که فقط در لحظه‌هایی که خشمگین هستند استفاده می‌کنند، بر پیشانی شان بستند و به آن فیل سفید رو کردند و با ذوالفقار یک ضربه به آن فیل سفید زدند و سر از تنش جدا کردند و فیل مانند کوه روی زمین افتاد و کندی را از روی آن فیل برد و خواست به هلاکت برساند، یکباره به رسول خدا صلی الله علیه و اله وحی شد و جبرئیل به ایشان خبر دادند. ناگهان صدای رسول خدا صلی الله علیه و اله از مدینه تا عمان به گوش امام علی علیه السلام رسید که فرمود: ای علی! او را نکش؛ زیرا او اسیر تو است. کندی به امام علی علیه السلام عرض کرد: ای علی علیه السلام! این کیست که به شما چنین می‌گوید؟ حضرت به او فرمودند: وای بر تو ای کندی! نگاه کن، یکباره خدای تبارک و تعالی و حجاب را برداشت و رسول خدا صلی الله علیه و اله را در مدینه، به کندی و اصحابش که در عمان بودند، نشان داد. سپس کندی عرض کرد: یا ابالحسن علیه السلام این کیست؟ حضرت فرمودند: این سرور ما و همه عالم، رسول خدا صلی الله علیه و اله است. فرمودند: چهل روز راه است. عرض کرد: ای ابالحسن علیه السلام! همانا خدای شما عظیم و والا است و پیامبرتان پیامبر عظیم الشأن و کریمی است. پس دستت را دراز کن تا ایمان بیاورم، پس گفت: ﴿أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ وَ اَنَّکَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حجت الله و وصیّ رَسولَ اللّهِ و ابْنِ عَمِّهِ وَ اخيهِشهادت می‌دهم که خدایی جز الله نیست و محمّد فرستاده او است و همانا تو سرور مؤمنان و حجّت خدا و وصیّ و پسر عمو و برادر رسول خدا صلی الله علیه و اله هستی. آن گاه امام على علیه السلام به طرف قلعه جلندی رهسپار شدند و آن قلعه را فتح کردند و بعضی‌ها را به درک واصل کردند و بقیه آن‌ها ایمان آوردند و جلندی را نیز به هلاکت رساندند و دخترش را به او دادند و قلعه را نیز به کندی دادند و آن قلعه به مسلمانان تعلق گرفت و همیشه به آن جا می‌رفتند. ---------- |مدینة المعاجز، ص۴۱، معجزه ۸۳
| فضائل مولـٰا
(اطاعت کردن اجنه از امام علی علیه السلام) صاحب ثاقب مناقب با استناد از امام صادق علیه السلام از پدران شان روایت کرده است: روزی امیر المؤمنین وارد کوفه شدند و چند روز ماندند، ایشان دور کوفه را می‌گشتند تا این که روزی به مردی یهودی برخورد کردند که دست هایش را بر سرش گذاشته بود و داد می‌زد و می‌گفت: ای مردم! آیا به حکم جاهلیت قضاوت می‌کنید و با آن می‌برید و گره می‌زنید؟ چرا راه‌های کوفه را از دست سارقان محافظت نمی کنید؟ امام علی علیه السلام آن مرد یهودی را صدا زدند و به او فرمودند: ای برادر یهودی! چه اتفاقی افتاده است که بر سر و صورت خود می‌زنی؟ آن مرد گفت: ای امیر المؤمنین! من تاجری از مدائن هستم و برای تجارت آمده بودم، در حالی که شصت الاغ وسایل تجارتم را حمل می‌کردند. وقتی به فلان جا رسیدم، شخصی آمد و تمام دارایی‌ام را برد، بدون این که آن شخص را ببینم، نمی دانم او با آن‌ها چه کار کرده است؟ ..
| فضائل مولـٰا
(اطاعت کردن اجنه از امام علی علیه السلام) صاحب ثاقب مناقب با استناد از امام صادق علیه السلام از پدر
امیر المؤمنین علیه السلام به او فرمودند: هیچ چیزی از تو به سرقت نرفته است. سپس به قنبر رو کردند و فرمودند: ای قنبر! اسبم را آماده کن. قنبر نیز اسب حضرت را آماده کردند. حضرت سوار اسب شدند و به قنبر و اصبغ فرمودند: شما دو نفر دست این یهودی را بگیرید و جلوی من حرکت کنید و من پشت سر شما می‌آیم. قنبر و اصبغ، دست او را گرفتند و جلوی حضرت حرکت کردند تا به آن محل رسیدند. امام علی علیه السلام از اسب شان پایین آمدند و با شلاق شان یک دایره درست کردند و به آن‌ها گفتند: وارد این دایره شوید تا اجنّه شما را اذیت نکنند، سپس با شلاقشان به پشت اسبش زدند و اسب به طرف صحرا فرار کرد، آن گاه فرمودند: ای اجنّه! ای فرزندان حارث پسر ابلیس لعین! اگر الاغ‌های این مرد را به او پس ندهید عهد و پیمانی که با هم داشتیم باطل می‌شود و با شمشیرم به شما حمله ور شده و شما را به درک واصل می‌کنم. ناگهان صدای پای اسب‌ها و طبل آن‌ها به گوش شان رسید و جماعتی می‌گفتند: اطاعت مخصوص خدا و رسولش و وصیّ رسولش است، یکباره زمین شکافت و ریسمان شصت الاغ با بار‌هایی که داشتند بدون کم و کسری در صحرا رها شد و آن‌ها را به یهودی دادند. وقتی به کوفه رسیدند، مرد یهودی از امام علی علیه السلام پرسیدند: اسم پسر عمویت محمّد مصطفى صلی الله علیه و اله و اسم تو و دو فرزندت در تورات چیست؟ ایشان به او فرمودند: اسم پسر عمویم در تورات (طاب) و اسم من (الیا) و اسم دو فرزندم (شبر) و (شبیر) است. آن گاه مرد یهودی با گریه عرض کرد: یا امیر المؤمنین! دست مبارکتان را دراز کنید تا اسلام بیاورم: ﴿أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِیکَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ إِنَّكَ وصيّه من بعده وَ انَّ ما جاءَ وَ جنّتَ به حقُّهمانا خدایی جز الله نیست و شهادت می‌دهم محمّد علیه السلام بنده و فرستاده او است و تو وصیّ و جانشین بعد از او هستی و آن چه را که او آورد و تو می‌آوری، حق است. ------------ | مدینة المعاجز ج۱
پیامبــــر خدا صلی الله علیه و آله به ابوذر غفاری فرمود: ای ابوذر، اگر علی نبود، حق از باطل، و مؤمن از کافر شناخته نمی‌شد و کسی خداوند را عبادت نمی‌کرد، زیرا علی سر مشرکان را با شمشیر زد تا مردم اسلام آوردند و خدا را عبادت کـردند. اگر این کار علی نبود، نه پاداش و ثوابی در کار بود و نه کیفــــر و جزایی بحارالانوار، ج 40، ص 55، حدیث 90
| فضائل مولـٰا
پیامبــــر خدا صلی الله علیه و آله به ابوذر غفاری فرمود: ای ابوذر، اگر علی نبود، حق از باطل، و مؤم
قضاوت امام علی علیه السلام بر اساس سنت پیامبر امام صادق علیه السلام فرمود: همه قضاوت‌های علی علیه السلام ریشه در سنت پیامبر داشت و او پیوسته می‌فرمود: اگر دو نفر برای قضاوت نزد من آیند و میان آنها حکمی کنم و آن‌گاه پس از مدتی طولانی دوباره برای همان موضوع نزد من بیایند، دوباره همان حکم را خواهم کرد. زیرا قضاوت، تحول‌پذیر و زایل شدنی نیست بحارالانوار، ج40، ص 242، حدیث 19
‌امیرالمومنین: دنيا بدن‌ها را فرسوده، و آرزوها را تازه مى‌كند، مرگ را نزديک و خواسته‌ها را دور و دراز مى‌سازد، كسى كه به آن دست يافت خسته مى‌شود، و آن كه به دنيا نرسيد رنج مى‌برد! نهج‌البلاغه حکمت۷۲ ‌@amir_nahl 🌿
🌱 روایت علوی حضرت مَولَی المُوَحِّدین مولانا امیرالمؤمنین(صلوات الله علیه) فرمودند: جز ما با کسی مکن و به کسی دل نبند؛ دوست و رفیق شفیق می‌خواهی فقط ما ؛ همه تو را رها می‌کنند ولی ما اهل بیت (صلوات‌الله علیهم أجمعین) از شما غافل نیستیم. 📓سفینةالبحار، ج3، ص260 📍پایگاه فضائل امیرالمومنین (ع) 👇 https://eitaa.com/fazaeel110
اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا عَدیلَ الخَیر اللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ و عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، و فی کُلّ ساعَة وَلیّا و حافظاً و قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً و تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الرٰحِمین
الإمیرالمومنین علی(ع): مَن أحَبَّنی وجَدَنی عندَ مَماتِهِ بحَیثُ یحِبُّ، و مَن أبغَضَنی وجَدَنی عندَ مَماتِهِ بحَیثُ یکرَهُ. امیرالمومنین علی(ع): هر که مرا دوست داشته باشد، در هنگام مرگش مرا آن گونه که خوشایند اوست بیابد و هرکه مرا دشمن داشته باشد، به هنگام مرگش مرا بدان گونه که ناراحت شود بیابد. . صحیفة الإمام الرِّضا، ص ۸۶، ح ۲۰۳.
پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: خداوند عیسی را آیه و نشانه‌ای برای عالمیان قرار نداد، مگر به خاطر خضوع او برای "علی‌ بن ‌ابی‌طالب" علیه السلام بحارالانوار، جلد ۲۶ ، صفحه ۲۹۴
ام سلمه رضوان الله علیه می‌گوید: دیدم پیامبر(ص) این دعا را زمزمه می‌کند: اللهی لا تمتنی خدایا! مرا نمیران! بسیار تعجب کردم، این چه دعایی است که پیامبر می‌کند؟! آخر ایشان که همیشه از شوق دایدار خدا بی قرار بود! اما نیمه دوم این دعا را که شنیدم، تعجبم بر طرف شد: اللهی لَا تُمِتْنِی حَتَّی تُرِیَنِی عَلِیًّا پروردگارا مرا نمیران تا علی را ببینم ام سلمه رضوان الله می‌گوید: ناگهان یادم افتاد که علی(ع) در مسافرت است، لذا پیامبر دعا می‌کند: خدایا! مرا نمیران تا علی را ببینم پیامبر (ص) دلتنگ و بی قرار امیرالمومنین (ع) بودند... کراجکی، محمد بن علی، کنز الفوائد، ج 1، ص 296، قم، دار الذخائر، 1410ق.
قال مولانا امیرالمومنین علی علیه السلام: وَ لاتُمَلِّكِ الْمَرْاَةَ مِنْ اَمْرِها ما جاوَزَ نَفْسَها، فَاِنَّ الْمَرْاَةَ رَيْحانَةٌ وَ لَيْسَتْ بِقَهْرَمانَة اموری که در خور و شایسته زنان نیست،به دستشان مسپار،پس همانا زن ریحانه‌ی بهشت و گل خوشبو است نه کارگزار و پیش خدمت! نامه ۳۱ نهج البلاغه
با فاطمه همنامی و این حکمتی دارد، هرچند از روی ادب ام البنین باشی... وفات بانو ام البنین محضر صاحب الزمان و شیعیان تسلیت باد
| فضائل مولـٰا
با فاطمه همنامی و این حکمتی دارد، هرچند از روی ادب ام البنین باشی... وفات بانو ام البنین محضر صاحب
فاطمه کلابیه، بعد از گذشت مدتی از زندگی مشترک با علی علیه السلام ، به امیرالمؤمنین پیشنهاد کرد که به جای «فاطمه»، که اسم قبلی و اصلی وی بوده، او را ام البنین صدا زند تا فرزندان حضرت زهرا علیهاالسلام از ذکر نام اصلی او توسط پدرشان، به یاد مادر خویش، فاطمه زهرا علیهاالسلام نیفتند و در نتیجه، خاطرات گذشته، در ذهن آن ها تداعی نگردد و رنج بی مادری آن ها را آزار ندهد.
کمیل‌بن‌زیاد میگوید: امام(ع) دست مرا گرفت و به سوی قبرستان‌کوفه برد ، آنگاه آه پردردی کشید و فرمود: ای‌کمیل...! این قلب‌ها مانند ظرف‌هایی هستند! بهترین آنها فراگیرترین آنهاست ، پس آنچه را میگویم نگاه‌دار؛ ● آقا امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) مردم بر ۳ دسته هستند؛ • دستهٔ‌اول عالم‌ربّانی هستند! • دستهٔ‌دوم آموزنده و دانشجویی که در راه‌راست قدم برمیدارد؛ • اماّ دسته سوم مگسانی‌ناتوان هستند که به دنبال هر صدایی میروند ، و با هر بادی حرکت میکنند؛ نه از روشنایی دانش نور گرفتند ، و نه به پناهگاه‌ استواری پناه گرفتند… نَهجُ‌البلاغه | حکمت ١۴٧ | بخش اول @alisokhan 🌱
| فضائل مولـٰا
(درخت سدری که رکوع و سجود می‌کرد) در ثاقب مناقب با استناد از ابی زبیر روایت شده است: یک روز از جابر بن عبدالله انصاری سؤال کردم: آیا امام علی علیه السلام معجزاتی دارند؟ در جوابم گفت: به خدا قسم معجزاتی دارند که همه جماعت آن را دیده اند و آن را انکار نمی کنند به جز دشمنان آن حضرت. یکی از آن معجزات را با این دو چشم و دو گوش خودم دیدم و شنیدم و آن معجزه این بود: یک روز از مدینه بیرون رفتیم و حضرت در کنار یک درخت سدر توقف کردند و به ما نیز امر فرمودند که در این مکان توقف کنید تا دو رکعت نماز بخوانم. پس ما توقف کردیم و ایشان وضو گرفتند و در زیر همان درخت سدر دو رکعت نماز خواندند، هنگامی که به رکوع و سجود می‌رفتند ما با تعجب می‌دیدیم که درخت سدر هم به رکوع و سجود می‌رفت، وقتی ایشان به رکوع می‌رفتند درخت نیز به رکوع می‌رفت، وقتی ایشان سر بر می‌داشتند درخت نیز می‌ایستاد و وقتی به سجده می‌رفتند درخت نیز به سجده می‌رفت و وقتی سر از سجده بر می‌داشتند، درخت نیز سر بر می‌داشت، ما هم چنان با تعجب به آن درخت سدر نگاه می‌کردیم، وقتی امام علی علیه السلام نمازشان تمام شد، دعا کردند و فرمودند: ﴿الّهٌمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ﴾ بار الها! درود به محمّد و آل محمّد درود بفرست، ناگهان دیدیم شاخه‌های درخت سدر تکان خوردند و به اذن خدای تبارک و تعالی آمین گفتند، سپس حضرت فرمودند: ﴿الّهٌمَّ صَلِّ عَلَى شیعه مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ﴾ بار الها! درود و رحمت بفرست به شیعه محمّد و آل محمّد، دوباره شنیدیم که برگ ها، شاخه‌ها و ساقه‌های درخت (آمین، آمین) گفتند، سپس حضرت فرمودند: ﴿اللهُمَّ العَنْ مُبْغِضِي آلِ مُحَمَّدٍ وَ مُبْغِضِي شیعه آلِ مُحَمَّدٍ﴾ بار الها! لعنت بفرست بر دشمنان آل محمّد و دشمنان شیعه آل محمّد، ناگهان دیدیم شاخه ها، ساقه‌ها و برگ‌ها و تمام تنه درخت تکان خوردند و گفتند: آمین، آمین! ------------ | مدینة المعاجز ج۱
| فضائل مولـٰا
هر چیزی که ولایت اهل بیت علیهم السلام را قبول کند شیرین خواهد بود شیخ مفید در اختصاص با استناد از قنبر (غلام امام علی علیه السلام) روایت کرده است: در یکی از روز‌ها نزد امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام نشسته بودم، یکباره مردی وارد منزل امام علی علیه السلام شد و سلام کرد و عرض کرد: یا امیر المؤمنین علیه السلام! دوست دارم خربزه بخورم، سپس امیر المؤمنین علیه السلام به من یک در هم دادند و فرمودند: