💎 فلسفه زیارت و عزاداری امام حسین(ع) چیست؟
#اسلام_شناس، شهید #مطهری:
🔸چرا برای زیارت حسین بن علی(ع) از طرف پیشوایان دین این همه اهتمام و ترغیب و تشویق شده است؟
ممکن است کسی بگوید: برای این است که تسلی خاطری برای حضرت زهرا باشد.
آیا این حرف مسخره نیست که بعد از هزار و چهارصد سال هنوز حضرت زهرا احتیاج به تسلیت داشته باشد؟
این چه حرفی است؟!
این حرف ها دین را خراب میکند.
🔹حسین(ع) نمونه عملی قیام های اصلاحی است و فلسفه عزاداری امام حسین خیلی روشن است. خواستند مکتب حسین زنده بماند و پرتوی از روح حسینی در این ملت بتابد. گفتند نگذارید این حادثه فراموش بشود چون حیات و انسانیت و شرف شما بستگی به این حادثه دارد. پس ترغیب کردند به این که مجلس عزای حسینی را زنده نگه دارید. اما متأسفانه عدهای این فلسفه را نشناختند و خیال کردند همین قدر که مردمی آمدند و نشستند و یک گریهای را نفهمیده و ندانسته کردند، دیگر کفاره گناهان است!
📚 حماسه حسینی، ج۱، ص۷۸-۷۹
✅ @feghheakbar
هدایت شده از روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اگر برخی انحرافات ادامه پیدا کند، ۲۰ سال دیگر به طور طبیعی حادثه کربلا در ایران اتفاق میافتد!
استاد رحیم پور: نظامی را که نشود نهی از منکر و امر به معروف کرد، قبول نداریم.
🆘 @Roshangari_ir
4_5963032387884418294.pdf
630.7K
روایت شده:
مومن پنج نشانه دارد.
و یکی از آنها،
زیارت اربعین است...
⌚️ خواندنش کمتر از ۵ دقیقه است
🌿 دوستان یادشون هست که محمد خاتمی در دوران انتخابات ریاست جمهوری خودش گفت:
چه اشکالی داره بگیم که "مولا" در غدیر به معنای "دوست" بوده [نه سرپرست و ...]
و سپس مفتی اعظم اهل تسنن در بلوچستان به خاتمی پیام داد:
رای تمام اهل تسنن ایران به تو خواهد بود ...
#حوزه_سکولار
#مرجع_تک_بُعدی
✅ @feghheakbar
#رهبر_معظم انقلاب:
«اگر کسی #افقه هم باشد، اما نتواند ببیند که نظام اسلامی، چطور بر مبنای حق قیام کرده و نظام جاهلىِ مبنی بر ظلم را از بین بُرده طوری که امروز همه نظامهای مبنی بر فسق، از امریکا تا انصارش با این نظام می جنگند و حتی برای آنها خوراک درست کند و از این که ببیند رادیوهای دشمنان اسلام، در مقابل نظام اسلامی، از او تمجید و #تعریف می کنند،
باید #گریه کند!
حالا گیرم از لحاظ فقاهت و علم هم خیلی بالا باشد!»
@howzeh_enghlab
@hakeme_hakim
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🎥 اگر برخی انحرافات ادامه پیدا کند، ۲۰ سال دیگر به طور طبیعی حادثه کربلا در ایران اتفاق میافتد! ا
🍃 حتما گوش بفرماید؛ در مورد قضایای فیضیه و طرفداری آن ها از مستضعفان و مخالفت با سرمایه داری و اشرافیگری
استاد #رحیم_پور_ازغدی
#سیرمطالعاتی
💎 سلسله دروس استاد حجة الاسلام علی #امینی_نژاد
(استاد سطح عالی فلسفه و عرفان _ اسفار و فصوص_ #حوزه_علمیه قم و عضو مجمع عالی حکمت اسلامی)
🍀 جهت تهیه سی دی و جلسات: efteghar.blog.ir
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
http://eitaa.com/joinchat/3205103617C5d4dde0c5e
حوزه علمیه تمدن ساز
🌺 بخشی از مصاحبه خواندنی استاد #فنایی_اشکوری ✅ @feghheakbar
💎 مصاحبه با استاد #فنایی_اشکوری
⭕️ سوال :
مقام معظم رهبری بارها از جمله در سفر چند سال پیش به قم و همچنین اخیرا در دیدار با اعضای برگزار کننده همایش حکیم طهران و اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی به ترویج علوم عقلی و فلسفه در حوزه علمیه اشاره و تأکید داشتند. به نظر شما این دسته از علوم چه روندی را اکنون در حوزه ها طی می کنند که ایشان نسبت به آن هشدار دادند؟
🔴 پاسخ :
🔶 در مقایسه با گذشته امروزه در حوزۀ علمیه قم استقبال خوبی از علوم عقلی می شود و درس های متعددی در زمینه های کلام، فلسفه و عرفان وجود دارد. همچنین مراکز و مؤسساتی در زمینه های مختلف علوم عقلی فعال هستند، مانند مجمع عالی حکمت اسلامی که به پیشنهاد مقام معظم رهبری و حمایت معظم له تأسیس شد. وضع نشریات اعم از مجله و کتاب نیز در این زمینه ها بد نیست.
🔶 اما با این حال کمبودها و مشکلات در این حوزه بسیار است. آنچه در حال حاضر داریم برای جبران عقب ماندگی های چند صد ساله کافی نیست و برای جبران این عقب ماندگی به تدبیر و تلاش بیشتری نیازمند هستیم.
🔶 افزون بر این متاسفانه جریانی که در طول تاریخ با تفکر و عقل ورزی و علوم عقلی مخالفت ورزیده، مجددا فعال شده و با طرح شبهه های بی پایه، طلاب جوان را از روی آوردن به علوم عقلی دلسرد می کند
آن ها با طرح تقابل بین علوم عقلی و معارف اهل بیت به عقل ستیزی رنگ قداست می دهند، در حالی که نمی دانند با عقل ستیز معرفی کردن مکتب اهل بیت به این مکتب که بیش از هر مکتبی مشوق عقلانیت و تفکر عقلی است ضربه می زنند و آن را ضد عقل نشان می هند
گاهی بین علوم عقلی و #فقه تقابل مصنوعی ایجاد می کنند و در موضع دفاع از فقه علوم عقلی را تحقیر می کنند و فتوا به کفر عالمان علوم عقلی می دهند؛ در حالیکه هیچ تقابلی بین فقه و علوم عقلی نیست و عالمان علوم عقلی ما اغلب خود فقیه هستند
موضوع فقه و علوم عقلی کاملا از هم جدا است. حوزۀ فقه احکام شرعی فرعی است، و حوزۀ علوم عقلی عقاید و الاهیات است و تصور تعارض بین این ها نامعقول است. گاهی روایات اسلامی را در تقابل با علوم عقلی جلوه می دهند، در حالی که روایات اهل بیت بزرگترین مشوق علمای شیعه برای روآوردن به علوم و معارف عقلی است
🔶 برخی از کسانی که با فلسفه آشنا نیستند می پندارند که فلسفه خواندن به معنای تقلید از یونانیان است. آنها فکر می کنند یک فلسفه ای در یونان پدید آمد که از آن زمان تا امروز همۀ کسانی که به فلسفه علاقمند هستند، پیرو یونانیان هستند
این کاملا نشان از بی خبری و ناآگاهی آنها از فلسفه است. در فلسفه تقلید بی معنا است و تقلید با روح فلسفه در تناقض است. به این ها باید گفت بدنیست یک دوره تاریخ فلسفۀ اسلامی و فلسفۀ غرب را مطالعه کنید تا به تنوع مکتب های فلسفی پی ببرید. صد ها مکتب فلسفی در دنیا هست که هیچ شباهتی به فلسفۀ یونان ندارد. در هند و چین هم فلسفه هست. در ایران قدیم هم فلسفه بود، چنانکه در غرب امروز هم فلسفه رایج است. بله، نام همه فلسفه است و در برخی مسائل بین آنها ممکن است مشابهتی باشد، اما این باعث نمی شود که بگوییم فلسفۀ علامه #طباطبایی مثلا همان فلسفه ارسطو است
این مثل آن است که بگوییم یهود علم تفسیر و فقه و کلام دارد و مسلمین هم علم تفسیر و فقه و کلام دارند و چون نام هر دو یکی است و برخی مسائل آنها شبیه هم هستند پس تفسیر و فقه و کلام اسلامی همان تفسیر و فقه و کلام یهودی است و علمای اسلام در این حوزه ها دنباله رو علمای یهودند!
همان قدر که این حرف دربارۀ تفسیر و فقه و کلام خام و نادرست است دربارۀ فلسفه و عرفان هم خام و نادرست است. مثلا در فلسفه اسلامی معاصر ما مباحثی دربارۀ هستی شناسی و معرفت شناسی و انسان شناسی مطرح می شود و عقاید و آراء گوناگون در آن بررسی می شود، اعم از آراء یونانیان، آراء فلاسفه اسلامی و آراء فلاسفۀ معاصر غرب
🔶 فلسفه و هیچ علمی با خطابه و توهین و بکارگیری عبارت های اهانت آمیز (مثل، کشک، پشم، قی کردۀ کفار و... ) و تمسخر و تکفیر اهل آن ابطال نمی شود. راه بحث در این زمینه توهین و تمسخر و تکفیر و خطابه و هوچی گری نیست، بلکه راهش وارد شدن به بحث علمی استدلالی است که مستلزم رسوخ در مباحث عقلی و قدرت استدلال منطقی است، که البته کار هرکسی نیست
🔶 منظور ما از فلسفه در اینجا مکتب یا فرد خاص از فلاسفه یا کتاب خاص نیست، بلکه مراد تفکر فلسفی است که همان تفکر عقلی روشمند است. و دفاع ما از فلسفه به این معنا است، نه دفاع از همۀ آراء یک مکتب فلسفی خاص یا یک فرد مثل ابن سینا و ملاصدرا. آنچه مهم است روش تفکر فلسفی است. از این روش دفاع می کنیم، و گرنه هیچ مکتب فلسفی و هیچ فیلسوف و کتاب فلسفه ای کامل و غیر قابل نقد نیست. چنانکه هیچ علمی ورای نقد نیست. جزء مهمی از فلسفه، نقد فلسفه ها و آراء فلاسفه است.
🌴 کانال استاد
https://sapp.ir/dreshkevari
♦️کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar