eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
573 ویدیو
94 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
اما بیان مهم علامه #جوادی_آملی در این زمینه؛ 👇👇👇
💎 مفسر کبیر، آیت الله : عالی ترین سیر فکری بشر در توحید در این دو بخش [ سوره توحید و آیات اول سوره حدید ] از قرآن کریم تامین شده است؛ به گونه ای که روی گردانی از آن مایه هلاکت و تجاوز از آن نیز عامل حیرت و سرگشتگی است؛ زیرا فوق آنچه در این آیات الهی آمده، متصور نیست. فوق صمدیت و فوق مطلق بودن فرضی محال و گمراه کننده است. اگر بهره انسان ها از قرآن کریم تلاوت صرف بود، ژرف نگری و استخراج معارف بلند توحیدی از آن جایی نداشت. در حالی که طبق حدیث مزبور متعمقانِ معرفتی مجاز بلکه موظفند در آن غوص کرده، بهره ور گردند. از این رو حکمای الهی معارف توحیدی فراوانی را از سوره مبارکه اخلاص استفاده کرده اند. 📗 تفسیر ، ج۱، ص ۹۲ ⭕️ علامه جوادی در برخی دیگر از آثار خود به این بحث پرداخته اند، مانند: - سرچشمه اندیشه، ج۳ ( این جلد ارزشمند حاوی مقالات فلسفی ایشان است )، ص ۴۹۶تا۴۹۹ - موضوعی، ج۲ ( در قرآن )، ص۷۰ و۷۱ - رازهای نماز، ص۱۰۰ ✅ @feghheakbar
👆👆👆 ⭕️ به شدت توصیه می شود تمام مطالب فوق (راجع به ) مطالعه شود.
4_5877657289967534100.mp3
3.05M
استاد سید یدالله ⭕️ فلسفه بخونید ... فلسفه کار کنید ... وگرنه ... آیت الله می فرمود: برای فهم معارف قرآن و دین باید فلسفه و عرفان بخوانید وگرنه معارف قرآن را متوجه نمی شوید ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی: آخه مگه مجبوریم عوامانه رفتار کنیم ؟! 🍃 جلسه اخلاق پنجشنبه ها ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
. گفت شخصی خوب ورد آورده ای لیک سوراخ دعا گم کرده ای پ ن: به نظر میرسه کارهای اصولی تری وجود داره، مانند: تعمیق سواد و کسب مراتب سلوکی و تسلط بر فلسفه های مضاف و قدرت مبارزه با پیچیده ترین مکاتب الحادی معاصر و استخراج علوم انسانی اسلامی و ... و همینطور میشه گفت: با سلوک و منش عرفانی میشه انسان ها رو به یاد ماوراءالطبیعه انداخت ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 مقايسه کنيد علامه #حسن_زاده_آملی (درجواب« درزمينه فلسفه، شبهات واتهاماتي طرح مي شود. به نظرحضرت عالي براي فصل الخطاب چه مي توان گفت؟»): این کشمکشها، راجع به افکار،اشخاص وادیان، هیچگاه به کلی خاتمه نمی پذیرد. اما ریشه بسیاری ازاختلافات واتهامات، جهل است . استاد ندیده و یک چیزهائی پیش خودش می پندارد و به همان ها اکتفا می کند و نتیجه می گیرد. کرده ای تاویل حرف بکر را\خویش را تاویل کن نی ذکر را نوع فرمایش مخالفین، برای آنست که پخته نیستند واستاد ندیده اند. فلاسفه الهی و متاله را مقایسه کنید با مخالفان آنان، تا درجه اختلاف علمی، مقامی، اخلاقی و سیر و سلوکی و آثاری آنها، مشخص شود. 📗 کتاب ارزشمند «گفتگو» ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #حسن_زاده_آملی: نمی خواهم ابن سینا و فارابی و خواجه طوسی و غیره را رد یا خدشه کنم. اما می گویم روی دو نفر عنایت [ و توجه ویژه] داشته باشید؛ یک؛ #ابن_عربی دو؛ #ملاصدرا ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
‍ 💎 آن روزها مثل حالا نبود... اکنون بسیاری از طلاب و دانشجویان نه تنها از جهت فهم مشکلی ندارند، بلکه تشنه ی این گونه معارفند. ( درس خصوصي  ) علامه : مرحوم علامه [ ]، آن گاه كه در درس اسفار به مبحث معاد كه بعد از سفر نفس است، رسيدند، ديگر درس اسفار را ادامه ندادند و معاد را به شكل علني براي طلاب تدريس نكردند و در بيان راز آن مي فرمودند: زمان بحث معاد نرسيده است؛ هنوز خداي سبحان مسأله‌ي معاد را روزي حوزه هاي علمي نكرده است كه انسان بتواند مباحث معاد را علني تدريس كند؛ چون هر علمي رزق الهي است و اين روزي نيز مربوط به عصري خاص است و مصري و نسلي دارد تا ان شاء اللّه آن ها آماده بشوند و هنوز اين چنين نشده است. گاهي نيز تعارف مي كردند كه شما مباحث معاد را بنويسيد؛ ولي مي فرمودند كه هنوز وقتش فرا نرسيده است.  آن روزها مثل حالا نبود. به بركت انقلاب اسلامي و امام و روشن شدن فضاي باز فرهنگي و فضاهاي محاوره اي و ده ها مسأله‌ي ديگر، اكنون بسياري از طلاب حوزه ها و جوانان و دانشگاهيان، نه تنها از جهت فهم مشكلي ندارند، بلكه تشنه‌ي اين گونه معارفند.  بر اين اساس است كه از مرحوم علامه درباره‌ي معاد، مطالب قابل توجهي در دست نيست و مراجعه به كتاب هاي بداية الحكمة و نهاية الحكمة و نيز تعليقات ايشان بر اسفار ملاصدرا روشن مي كند كه ايشان بحث چنداني درباره‌ي معاد مطرح نكرده اند. در معاد اسفار، گاهي تعليقه اي بسيار ضعيف يا كم در گوشه و كنار حواشي آن درباره‌ي معاد مشاهده مي شود. همچنين در اصول فلسفه و روش رئاليسم درباره‌ي معاد در آخر جلد پنجم يعني آخر مقاله‌ي پانزدهم، تنها چند سطر، آن هم در بحث پايان جهان آمده است كه مرحوم شهيد مطهري نيز موفق نشد بحث پايان جهان را كه مربوط به معاد است، شرح و معنا كند و فقط حدود پنج شش سطر در حد متن، شرح نوشته اند. بحث پايان جهان مرحوم علامه، همان برهان معاد است؛ منتها برهان حركت در معاد.  با اين وجود مرحوم علامه خواص شاگردان خود و مشتاقان پر و پا قرص اين گونه معارف را بي نصيب نمي گذاشت و بحث معاد را دور از چشم و گوش عموم، هر روز عصر در خانه هاي شاگردان محفلي خود تدريس مي كردند و هيچ كس جز آن هايي كه در جلسه‌ي مزبور شركت مي كردند، از چنين جلسه و درسي آگاهي نداشتند.  ايشان شب هاي پنجشنبه و جمعه تمهيد القواعد ابن تركه در عرفان را تدريس مي فرمودند و عصرها معاد را كه جلسه‌ي معاد به شكل سيّار در منزل ها برگزار مي شد. تنها گروه اندكي از اين دو محفل بودند كه جمع سالم (نه جمع مكسّر) داشتند؛ هم در جلسه‌ي درس تمهيد شركت مي كردند و هم در بحث معاد.  افزون بر جلسات خصوصي ياد شده كه مربوط به خارج اسفار، جلسه‌ي عرفان و بحث معاد بود، مرحوم علامه طباطبايي (رحمه الله) جلسه‌ي خصوصي و سرّي ديگر نيز داشتند كه راجع به شرح ابيات حافظ بود؛ گويي در شب هاي چهارشنبه براي گروه خاصّي برگزار مي شد كه من گاهي در آن جلسه شركت مي كردم.  مرحوم علامه سعي مي كرد اين اسرار را به اهلش بسپارد و از غير اهل آن حفظ كند. مرحوم سيد حيدر آملي«رضوان اللّه تعالي عليه»، اين دو مطلب را كنار هم جمع كرده است كه افشاي اسرار، همان گونه كه براي نامحرمان نارواست، كتمان اسرار نيز براي محرمان نارواست.  📔 مهر استاد، ص ۱۲۰ و ۱۲۱ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
با سلام و ادب به دوستانی که فلسفه را تا حد نهایه یا اصول فلسفه و روش رئالیسم پیش برده اند و همین طور ۶۰_۷۰ جلسه صوتی اول دروس معرفت استاد صمدی را گوش داده اند، توصیه می شود: ۳ جلد اول تفسیر موضوعی آیت الله (قرآن/ توحید/ وحی و نبوت) را حتما مطالعه فرمایند. با مطالعه روزی ۵ صفحه (که هیچ فشاری هم به آدم نمی آید)، یک ساله تمام می شوند. می توان با صیغه نذر و عهد بر خود واجب کرد ( البته چیز انبوه را واجب نکنید بلکه اندک_اندک). این ۳ جلد پختگی علمی فوق العاده ای به انسان ( کسانی که قدری مراتب فلسفی را طی کرده اند) می دهد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
اینکه همیشه محبوب و مهربان بود و تمام تلاش خود را در جهت بدست آوردن دل دیگران بکار بست،از تمام خواسته های خود گذشت،خود را ندید گرفت،همیشه خوب نیست. چنین افرادی اغلب مورد سوءاستفاده از جانب دیگران و یا افرادخانواده،همسر و فرزندان قرار می گیرند. سعی نکنید خود را برای دیگران قربانی کنید،اقتدار خود را حفظ کنید،در مواقع لزوم خواسته ها و نظرات خود را با جدیت بیان کنید. تا زمانی که خود را جدی نگیرید وضع به همین منوال خواهد بود ،و دیگران شما را به عنوان فردی مقتدر در خانواده نخواهند شناخت،و این دیده نشدن قطعا برای شما هم خوشایند نخواهد بود. #آئین_همسرداری وادی مقدس در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/3186491394C501525c569
👆👆👆👆👆👆👆 🍃 به کانال بسیار ارزشمند "وادی مقدس" بپیوندید