🍃 دو پست فوق را برای دوستان علاقمند (به ورود در حوزه) خود ارسال فرمایید؛ 👆👆
#رهبرمعظم انقلاب:
🔶 عزیزان من! امروز شبهه های نو و خطرناکی وجود دارد.
🔶 آن شبهه های قدیمی تمام شد.
امروز شبهه (ابن کمونه) را کسی مطرح نمی کند.
🔶 امروز شبهات عظیمی در تمام زمینه های کلامی وجود دارد. از اصل توحید و لزوم دین بگیرید تا به وجود صانع و نبوت عامه و نبوت خاصه و بعد مسأله ولایت و مسائل گوناگونی که در زمینه های دینی و اسلامی وجود دارد، برسد.
همه اینها مورد بحث است و امروز نسبت به همه اینها شبهه وجود دارد.
🔶 چه کسی باید به این شبهات پاسخ بدهد؟
🔶 مگر علما، مرزداران عقیده نیستند؟
🔶 آیا مرزهای عقیده مدافع ندارد و رهاست؟
🔶 چه کسی در مقابل ایتام آل محمد(ص)، که بی دفاع در معرض این امواج قرار گرفته اند، جواب خدا را خواهد داد؟
🍃 دیدار حوزویان - ۷۴/۹/۱۳
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
ربّنا و لا تُحَمِّلنا ما لا طاقة لَنا به
وَ اعفُ عَنّا
وَ اغفِرلنا
وَ ارحَمنا ...
🌺علت مخالفت برخی ها با حکمت و عرفان در حوزههای علمیه
همیشه عدهای به علّت ناآشنائی با این علوم و تخصّص نداشتن در این مسائل برداشتهایی غلط از این مسائل نموده و چون غیرت دینی نیز دارند معمولاً از سر دلسوزی برای دین با این معارف مقابله میکنند. گاهی هم این مقابلهها شدید شده و برخی از افراد پا از جادّة تقوا بیرون میگذارند و به اهانت و بیادبی و تکفیر بزرگان اقدام میکنند.
خصوصاً نسبت به فضای حوزه مشهد و اهانتها و نسبتهای ناروائی که میان مخالفین حکمت و عرفان در مشهد متداول بود.
✅ @feghheakbar
🌺 مکتب تفکیک از نظر عملی با دو اشتباه بزرگ مواجه بوده و هست.
مسأله اول اینکه اظهار نظر در هر علمی تخصّص میخواهد و تخصّص در هر رشتهای محتاج طی کردن سیر تحصیلی آن رشته است. تخصّص در فلسفه ۱۵ تا ۲۵ سال تحصیل نزد استاد فنّ میخواهد. ولی تفکیکیان با دو سه سال ورق زدن کتب فلسفی فوراً در فلسفه خود را مجتهد و متخصص می دانند و جلسات نقد ملاصدرا و حکمت متعالیه برگزار میکنند.
بنده بارها به صداقت و شفافیت عرض کردهام عموم بزرگان مکتب تفکیک حتی در حدّ یک بدایه الحکمه هم فلسفه نمی دانند و گفتن این سخن نعوذ بالله برای تخریب شخصیت ایشان نیست. برای کمک به خود ایشان است.
✅ @feghheakbar
بیاناتی مهم شهید #بهشتی (ره) راجع به روحانیت و طلاب
📄 نشریه خشت اول، شماره ۱۳و۱۴
✅ @feghheakbar
آیت الله گرامی قمی:
🔶 من به این عقیده ام که کسی که فلسفه می خواند، نیازی به خواندن کلام ندارد.
فلسفه یک کلام عالی، دقیق و محققانه است
و کلام، فلسفه ای است دانی و نازل.
🔶 ولی در #کلام_جدید مسایل تازه ای وجود دارد که در فلسفه اسلامی مطرح نبوده است؛
لذا باید به کلام جدید هم پرداخت.
🔶 با این وجود، اساتیدی که فلسفه ی قدیم را می دانند، مشکلات کلام جدید را نیز می توانند حل کنند.
🍃 خشت اول، شماره ۱۳و۱۴، ص۹و۱۰
پ ن:
۱. فلسفه اسلامی و کلام اسلامی گرچه هر دو به بحث گرانسنگ الهیات می پردازند. اما تفاوت اساسی آن دو این است که در کلام مستقیما وارد الهیات (الهیات اخص) می شوند ولی در فلسفه، الهیات بعد از ابواب وسیعی از امور عامه قرار گرفته است.
لذاست که فلسفه اسلامی علمی است برهانی ولی کلام علمی است نوعاً اقناعی.
شهید علامه #مطهری در شرح منظومه ی خود چند بار چنین تعابیری را دارنند که: امور عامه کلید ورود به الهیات است... ورود در الهیات اخص بدون امور عامه، بی معناست...
۲. نیاز جدی به پرداختن به کلام جدید البته بعد از مقداری جان گرفتن اساسی در فلسفه اسلامی هم بیانی است استوار.
۳. قدرت پایه ای و ریشه ای محققان فلسفه اسلامی در پاسخگویی به مباحث کلام جدید هم حرفی است دقیق.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 بیان فوق العاده مهم و راهبردی
🔴 نشر حداکثری به حوزویان
علامه #جوادی_آملی :
🔸 قرآن که هیچ ... روایات حداکثر ۱۰% آن ها بررسی می شوند ...
🔸 روایات عقلی (فلسفه و کلام و عرفان)، دارند خاک می خورند
🔴 کانال حوزه و فلسفه:
http://eitaa.com/joinchat/3205103617C5d4dde0c5e
⭕️ حضرت #امام_خمینی خطاب به منتظری:
پس از من به دست #لیبرال ها و از کانال آن ها به منافقین می سپارید
https://www.instagram.com/emamkhomeini/p/BvhM52sACR3/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=zffz03wkyyb7
⭕️ حضرت #امام_خمینی خطاب به منتظری:
شما را ساده لوح می دانستم که مدیر و مدبر نبودید ... و اگر این گونه کارهاتان را ادامه دهید، مسلماً تکلیف دیگری دارم و می دانید که از تکلیف خودم سرپیچی نمی کنم.
https://www.instagram.com/emamkhomeini/p/BvhM52sACR3/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=zffz03wkyyb7
🌺 صلوات مخصوص بر امام کاظم (علیه السلام)
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْأَمِينِ الْمُؤْتَمَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْبَرِّ الْوَفِيِّ الطَّاهِرِ الزَّكِيِ النُّورِ الْمُبِينِ (الْمُنِيرِ) الْمُجْتَهِدِ الْمُحْتَسِبِ الصَّابِرِ عَلَى الْأَذَى فِيكَ
اللَّهُمَّ وَ كَمَا بَلَّغَ عَنْ آبَائِهِ مَا اسْتُودِعَ مِنْ أَمْرِكَ وَ نَهْيِكَ وَ حَمَلَ عَلَى الْمَحَجَّةِ وَ كَابَدَ أَهْلَ الْعِزَّةِ وَ الشِّدَّةِ فِيمَا كَانَ يَلْقَى مِنْ جُهَّالِ قَوْمِهِ
رَبِّ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ وَ أَكْمَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِمَّنْ أَطَاعَكَ وَ نَصَحَ لِعِبَادِكَ إِنَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
حوزه علمیه تمدن ساز
🌺🌺🌺 #ردمخالفان مطالب مهم استاد محمدحسن وکیلی درباره مخالفان فلسفه و عرفان در مشهد مقدس 👇👇👇👇
🌺🌺🌺
#ردمخالفان
مطالب مهم استاد محمدحسن وکیلی درباره مخالفان فلسفه و عرفان در مشهد مقدس
(قسمت دوم)
👇👇👇👇
حوزه علمیه تمدن ساز
🌺🌺🌺 #ردمخالفان مطالب مهم استاد محمدحسن وکیلی درباره مخالفان فلسفه و عرفان در مشهد مقدس 👇👇👇👇
🌺🌺🌺
#ردمخالفان
مطالب مهم استاد محمدحسن وکیلی درباره مخالفان فلسفه و عرفان در مشهد مقدس
(قسمت دوم)
👇👇👇👇
🌺با صداقت عرض میکنم. اصطلاحات ساده را نمیدانند؛ هم در باب توحید هم در معاد و هم بقیه مباحث.
مثلاً بحثی هست در فلسفه که رابطه خداوند با مخلوقات چیست؟ سنخیّت یا عینیّت یا تباین.
تفکیکیان فکر میکنند سنخیّت در بحث سنخیت علت و معلول به معنای مشابهت است و میگویند فلاسفه خدا را شبیه مخلوق میدانند.
👈 جناب آقای سیّدان در کتابچه سنخیّت و عینیّت هم چندجا سنخیّت را به معنای شباهت معنا میکنند.
جالب است که چند همایش هم گرفتهاند که اثبات کنند نظر فلاسفه غلط است و میان طلبهها نیز شایع کردهاند که فلاسفه به مشابهت خالق و مخلوق اعتقاد دارند
👈و جدیداً هم حرف جدیدی بین تفکیکیان پیدا شده که اصلاً خداوند نه هست و نه نیست؛ چون اگر بگوییم خدا هست، در هستی با مخلوقات شبیه میشود و میشود همان حرف فلاسفه! وجود و عدم هم نقیض نیستند.
با اینکه سنخیّت نه در زبان عربی معنای مشابهت دارد و نه در اصطلاح فلسفه.
در فارسی امروزه فقط گاهی به این معنا به کار میرود. سنخیّت علت و معلول تقریباً یعنی یک رابطه خاص میان علت و معلول است که موجب صدور آن معلول خاص از علّت است.
خود فلاسفه هم گفتهاند که اصلاً علّت فاعلی لازم نیست شبیه معلول باشد، در الهیات شفا هست. در بدایه و نهایه هم برهان آوردهاند بر استحاله شباهت خالق و مخلوق.
🌺 امکان ندارد کسی یک دور مقدماتی فلسفه را خوب درس گرفته باشد و این طور حرفی بزند.
درباره ماده و خیال و خیلی دیگر از اصطلاحات ساده فلسفی هم همین اشتباهها را دارند.
آقای حکیمی هم همینطورند.
مرحوم آقا میرزا جواد آقا تهرانی و آیت الله مروارید هم همینطورند. البته این دو بزرگوار لااقل در فقه میگویند که مجتهد بودهاند ولی در فلسفه همین طورند.
🌺بحث ما با تفکیکیان اصلا بحث فلسفی نیست.
بی تعارف بگویم توضیح اصطلاحات است. اصطلاحات فلسفه و عرفان را بلد نیستند.
حتی به تبیین و تشریح دقیق و توصیف گزارههای فلسفی هم نمیرسد. فضای تفکیک فضای تبلیغات خالی از واقعیت است.
هیچ محصولی برای عرضه به فضای علمی و بحث وجود ندارد که دربارهاش مناظره و بحث شود. فقط باید سعی کرد سوء تفاهمهای عجیب ایشان را برطرف کرد و معمولاً با برطرف شدن آن بحث پایان میپذیرد و اصلاً کار به بحث و مناظره نمیکشد.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
⭕️ #اصول_و_زوائد
#رهبرمعظم انقلاب:
بعضی از مباحث - مخصوصا در اصول و در فقه - وجود دارد که واقعا مورد احتیاج نیست؛ ولی در اصول و فقه، این مباحث را می خوانند.
یک فقیه، در تمام طول بیست سال هم که استنباط کند، ممکن است یک بار حاجتش به بحثی، یا به مبنای معانی حروف، یا در حقیقت و مجاز و یا مبانی دیگر بیفتد.
چه لزومی دارد ما این همه در مباحث غیرلازم اصول، معطّل شویم؟!
🍃 در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی - ۱۳ آذر ۷۴
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🔴 چرا انسان مؤمن اهل قهقهه و حرکات جلف و سبک نیست؟
🔸ویلیام جیمز میگوید: «اگر خوشی به انسان مذهبی رو آورد، خندههای جلف و سبک از او دیده نمیشود و اگر غمی به او روی نماید، ناله و ناسزا از او شنیده نمیشود».
🔹این وقار و سنگینی ناشی از این است که روح آدمی به واسطه مذهب، عمیقتر و نافذتر و دوراندیشتر میشود و عمده چیزی که بر روح مؤمنان سایه میافکند و بلکه باید گفت سنگینی میافکند فکر مبدأ و معاد است.
🔸در اخبار دینی هم درباره رسول اکرم(ص) وارد شده که «ضحکه التبسم» (خنده او تبسم بود) و همچنین درباره مؤمن وارد شده که از قهقهه پرهیز دارد.
🔹به هر حال این سنگینی و وقار مؤمنان به واسطه حمل بار بزرگی است که بر روح خود دارند. دیگران به منزله ماشینی خالی هستند که به سرعت در حرکت است و دیوارها و چوبهایش لقلق میکند، و آنها به منزله ماشینی هستند که ظرفیت خود را پر کرده و در دستاندازها و پست و بلندیها زیاد بالا و پایین نمیپرد و زیاد صدا راه نمیاندازد و ماشین هم برای بارگیری ساخته شده نه برای خالی حرکت کردن. در آدمی هم ظرفیت عقیده و ایمان و مذهب وجود دارد.
📚 استاد شهید #مطهری، یادداشتها، ج۴، ص۱۶۹ (با تلخیص)
@doroos12
🔴 روشی مناسب و مجرَّب برای ترک جلف بودن و ...
چه بسا برخی از مذهبیون به انگیزه جذب مردم به تدیّن، دست به شوخی های سبک و نابجا و حتی جلف بزنند،
باید گفت که:
فطرت الهی انسان ها با دیدن روحیه ملکوتی و الهی و وقار مومنانه و ... به طرف خداوند کشیده می شود نه با حرف ها و شوخی های پوک و بی مغز و یا حتی نه با مهربانی کردن های خیلی افراطی و کاذب.
⭕️👈 نکته راهبردی اینکه:
برای ترک برخی رفتارها (مانند همین شوخی های جلف و نابجا و حرف های سبک)، می توان تا مدتی با صیغه نذر بر خود واجب کرد که در صورت ارتکاب، فلان کار سنگین ( صدقه یا ذکر فراوان یا ...) را انجام دهم.
این روش واجب کردن ها بر اساس نذر و عهد، توصیه حضراتی چون #جوادی_آملی، #مکارم_شیرازی و فرح زاد است.
هدایت شده از مصباح دوستان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خیانت حوزه های علمیه به خون شهدا!!!
🔻 آیا نباید #گام_دوم در حوزه هم برداشته شود؟
👈علامه مصباح
🔻 چهار دقیقه ای که هر طلبه و استاد حوزه ای باید گوش کند ...
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan