eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
555 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 بیان فوق العاده مهم و راهبردی 🔴 نشر حداکثری به حوزویان علامه : 🔸 قرآن که هیچ ... روایات حداکثر ۱۰% آن ها بررسی می شوند ... 🔸 روایات عقلی (فلسفه و کلام و عرفان)، دارند خاک می خورند 🔴 کانال حوزه و فلسفه: http://eitaa.com/joinchat/3205103617C5d4dde0c5e
⭕️ حضرت خطاب به منتظری: پس از من به دست ها و از کانال آن ها به منافقین می سپارید https://www.instagram.com/emamkhomeini/p/BvhM52sACR3/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=zffz03wkyyb7
⭕️ حضرت خطاب به منتظری: شما را ساده لوح می دانستم که مدیر و مدبر نبودید ... و اگر این گونه کارهاتان را ادامه دهید، مسلماً تکلیف دیگری دارم و می دانید که از تکلیف خودم سرپیچی نمی کنم. https://www.instagram.com/emamkhomeini/p/BvhM52sACR3/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=zffz03wkyyb7
🌺 صلوات مخصوص بر امام کاظم (علیه السلام) اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْأَمِينِ الْمُؤْتَمَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْبَرِّ الْوَفِيِّ الطَّاهِرِ الزَّكِيِ النُّورِ الْمُبِينِ (الْمُنِيرِ) الْمُجْتَهِدِ الْمُحْتَسِبِ الصَّابِرِ عَلَى الْأَذَى فِيكَ اللَّهُمَّ وَ كَمَا بَلَّغَ عَنْ آبَائِهِ مَا اسْتُودِعَ مِنْ أَمْرِكَ وَ نَهْيِكَ وَ حَمَلَ عَلَى الْمَحَجَّةِ وَ كَابَدَ أَهْلَ الْعِزَّةِ وَ الشِّدَّةِ فِيمَا كَانَ يَلْقَى مِنْ جُهَّالِ قَوْمِهِ رَبِّ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ وَ أَكْمَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِمَّنْ أَطَاعَكَ وَ نَصَحَ لِعِبَادِكَ إِنَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
حوزه علمیه تمدن ساز
🌺🌺🌺 #ردمخالفان مطالب مهم استاد محمدحسن وکیلی درباره مخالفان فلسفه و عرفان در مشهد مقدس 👇👇👇👇
🌺🌺🌺 #ردمخالفان مطالب مهم استاد محمدحسن وکیلی درباره مخالفان فلسفه و عرفان در مشهد مقدس (قسمت دوم) 👇👇👇👇
حوزه علمیه تمدن ساز
🌺🌺🌺 #ردمخالفان مطالب مهم استاد محمدحسن وکیلی درباره مخالفان فلسفه و عرفان در مشهد مقدس 👇👇👇👇
🌺🌺🌺 #ردمخالفان مطالب مهم استاد محمدحسن وکیلی درباره مخالفان فلسفه و عرفان در مشهد مقدس (قسمت دوم) 👇👇👇👇
🌺با صداقت عرض می‌کنم. اصطلاحات ساده را نمی‌دانند؛ هم در باب توحید هم در معاد و هم بقیه مباحث. مثلاً بحثی هست در فلسفه که رابطه خداوند با مخلوقات چیست؟ سنخیّت یا عینیّت یا تباین. تفکیکیان فکر می‌کنند سنخیّت در بحث سنخیت علت و معلول به معنای مشابهت است و می‌گویند فلاسفه خدا را شبیه مخلوق می‌دانند. 👈 جناب آقای سیّدان در کتابچه سنخیّت و عینیّت هم چندجا سنخیّت را به معنای شباهت معنا می‌کنند. جالب است که چند همایش هم گرفته‌اند که اثبات کنند نظر فلاسفه غلط است و میان طلبه‌ها نیز شایع کرده‌اند که فلاسفه به مشابهت خالق و مخلوق اعتقاد دارند 👈و جدیداً هم حرف جدیدی بین تفکیکیان پیدا شده که اصلاً خداوند نه هست و نه نیست؛ چون اگر بگوییم خدا هست، در هستی با مخلوقات شبیه می‌شود و می‌شود همان حرف فلاسفه! وجود و عدم هم نقیض نیستند. با اینکه سنخیّت نه در زبان عربی معنای مشابهت دارد و نه در اصطلاح فلسفه. در فارسی امروزه فقط گاهی به این معنا به کار می‌رود. سنخیّت علت و معلول تقریباً یعنی یک رابطه خاص میان علت و معلول است که موجب صدور آن معلول خاص از علّت است. خود فلاسفه هم گفته‌اند که اصلاً علّت فاعلی لازم نیست شبیه معلول باشد، در الهیات شفا هست. در بدایه و نهایه هم برهان آورده‌اند بر استحاله شباهت خالق و مخلوق. 🌺 امکان ندارد کسی یک دور مقدماتی فلسفه را خوب درس گرفته باشد و این طور حرفی بزند. درباره ماده و خیال و خیلی دیگر از اصطلاحات ساده فلسفی هم همین اشتباه‌ها را دارند. آقای حکیمی هم همین‌طورند. مرحوم آقا میرزا جواد آقا تهرانی و آیت الله مروارید هم همینطورند. البته این دو بزرگوار لااقل در فقه می‌گویند که مجتهد بوده‌اند ولی در فلسفه همین ‌طورند. 🌺بحث ما با تفکیکیان اصلا بحث فلسفی نیست. بی‌ تعارف بگویم توضیح اصطلاحات است. اصطلاحات فلسفه و عرفان را بلد نیستند. حتی به تبیین و تشریح دقیق و توصیف گزاره‌های فلسفی هم نمی‌رسد. فضای تفکیک فضای تبلیغات خالی از واقعیت است. هیچ محصولی برای عرضه به فضای علمی و بحث وجود ندارد که درباره‌اش مناظره و بحث شود. فقط باید سعی کرد سوء تفاهم‌های عجیب ایشان را برطرف کرد و معمولاً با برطرف شدن آن بحث پایان می‌پذیرد و اصلاً کار به بحث و مناظره نمی‌کشد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
⭕️ #اصول_و_زوائد #رهبرمعظم انقلاب: بعضی از مباحث - مخصوصا در اصول و در فقه - وجود دارد که واقعا مورد احتیاج نیست؛ ولی در اصول و فقه، این مباحث را می خوانند. یک فقیه، در تمام طول بیست سال هم که استنباط کند، ممکن است یک بار حاجتش به بحثی، یا به مبنای معانی حروف، یا در حقیقت و مجاز و یا مبانی دیگر بیفتد. چه لزومی دارد ما این همه در مباحث غیرلازم اصول، معطّل شویم؟! 🍃 در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی - ۱۳ آذر ۷۴ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🍃 اللهم صلِّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم
🔴 چرا انسان مؤمن اهل قهقهه و حرکات جلف و سبک ‌نیست؟ 🔸ویلیام جیمز می‌گوید: «اگر خوشی به انسان‌ مذهبی رو آورد، خنده‌های جلف و سبک از او دیده نمی‌شود و اگر غمی به او روی نماید، ناله و ناسزا از او شنیده نمی‌شود». 🔹این وقار و سنگینی ناشی از این است که روح آدمی به واسطه مذهب، عمیق‌تر و نافذتر و دوراندیش‌تر می‌شود و عمده چیزی که بر روح مؤمنان سایه می‌افکند و بلکه باید گفت سنگینی می‌افکند فکر مبدأ و معاد است. 🔸در اخبار دینی هم درباره رسول اکرم(ص) وارد شده که «ضحکه التبسم» (خنده او تبسم بود) و همچنین درباره مؤمن وارد شده که از قهقهه پرهیز دارد. 🔹به هر حال این سنگینی و وقار مؤمنان به واسطه حمل بار بزرگی است که بر روح خود دارند. دیگران به منزله ماشینی خالی هستند که به سرعت در حرکت است و دیوارها و چوبهایش لقلق می‌کند، و آنها به منزله ماشینی هستند که ظرفیت خود را پر کرده و در دست‌اندازها و پست و بلندیها زیاد‌ بالا و پایین نمی‌پرد و زیاد صدا راه نمی‌اندازد و ماشین هم برای بارگیری ساخته شده نه برای خالی حرکت کردن. در آدمی هم ظرفیت عقیده و ایمان و مذهب وجود دارد. 📚 استاد شهید ، یادداشت‌ها، ج۴، ص۱۶۹ (با تلخیص) @doroos12
توضیحی در ادامه پست بالا؛👇👇👇
🔴 روشی مناسب و مجرَّب برای ترک جلف بودن و ... چه بسا برخی از مذهبیون به انگیزه جذب مردم به تدیّن، دست به شوخی های سبک و نابجا و حتی جلف بزنند، باید گفت که: فطرت الهی انسان ها با دیدن روحیه ملکوتی و الهی و وقار مومنانه و ... به طرف خداوند کشیده می شود نه با حرف ها و شوخی های پوک و بی مغز و یا حتی نه با مهربانی کردن های خیلی افراطی و کاذب. ⭕️👈 نکته راهبردی اینکه: برای ترک برخی رفتارها (مانند همین شوخی های جلف و نابجا و حرف های سبک)، می توان تا مدتی با صیغه نذر بر خود واجب کرد که در صورت ارتکاب، فلان کار سنگین ( صدقه یا ذکر فراوان یا ...) را انجام دهم. این روش واجب کردن ها بر اساس نذر و عهد، توصیه حضراتی چون ، و فرح زاد است.
هدایت شده از مصباح دوستان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خیانت حوزه های علمیه به خون شهدا!!! 🔻 آیا نباید در حوزه هم برداشته شود؟ 👈علامه مصباح 🔻 چهار دقیقه ای که هر طلبه و استاد حوزه ای باید گوش کند ... http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
هدایت شده از طلبگی تا اجتهاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پذیرش حوزه های علمیه برادران آغاز شد تیزر اختصاصی #طلبگی_تا_اجتهاد برای دعوت به حوزه های علمیه #نسخه_کم_حجم @talabegitaejtehad
🍃 معنای صحیح تواضع _ علامه ❌ پ ن: نه عظمت فروشی کن و نه خود را خفیف کن ... هر دو اشتباه اند. عاقل و وزین باش.
پ ن: اگر شخص مطالعاتی مناسب در حیطه علم النفس (علم النفس صدرایی نه صرفا مشایی) نداشته باشد، در حل معظمی از معارف هستی شناسانه و انسان شناسانه قرآنی و روایی، راجل و وامانده است گرچه خود نداند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حضور و ذکر، نور است و غفلت، ظلمت است. دائم الذکر باشیم. 🍃 اللهم صلِّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم
🍃 معنای صحیح احترام به مردم _ علامه #طباطبایی
علامه #مصباح_یزدی: 💎 طلاب و مبلغان باید سه موضوع را با دقت دنبال کنند؛ 🔶 خوب درس بخوانند، 🔶 خودسازی و تهذیب داشته باشند 🔶 و مسایل روز و سیاسی جامعه را درک کنند و بصیرت سیاسی داشته باشند. چرا که ممکن است فردی تهذیب داشته باشد، عالم هم باشد اما به علت نداشتن بصیرت سیاسی مورد سوء استفاده دشمنان قرار گیرد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی: یکی از موانع مهم تهذیب نفس و سیر و سلوک الی الله این است که ما فضول هستیم نه عَقول ... 👇👇👇👇👇 https://article.tebyan.net/33056/%D9%81%D8%B6%D9%88%D9%84-%D9%88-%D8%B9%D9%82%D9%88%D9%84-%D8%A2%DB%8C%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%84%DB%8C-4-
حوزه علمیه تمدن ساز
علامه #جوادی_آملی: یکی از موانع مهم تهذیب نفس و سیر و سلوک الی الله این است که ما فضول هستیم نه عَق
🔸 توضیح مهم: مراد از فضولی مذموم، ریز شدن در زندگی شخصی دیگران است (به قول معروف یک حالات خاله زنکانه. که خلا باطنی دارند و مدام به چپ و راست نگاه می کنند) ... و الا در مسائل کلان حکومتی و غیره به قول شهید باید فضول بود نه گوسفند. کم هستند عاقلانی که این دو مرز را رعایت کنند. فقط یک عاقل ظلم ستیز است که این دو حیطه را مراعات می کند. در اولی وارد نمی شود و حتی نمی بیند و غافل است. در دومی با شمشیر وارد می شود.
💎 علم سه بخش است بیان بسیار مهم علامه 👇👇👇
🔴 بسیار مهم و راهبردی 💎 علم سه بخش است علامه ( درپاسخ به سوال < در مقابل داعش و مانند اينها که حملات انتحاری دارند ... ؟> ) : اينها را مي دانيد که جنگ هاي نيابتي است، اينها نه مسلمان هستند و نه کافر! اينها مزدور محض اند! نه اسلام براي اينها حلّ شده است و نه غير اسلام؛ البته حوزه هاي علميه اگر بحث هاي کلامي را مثل فقه و اصول ادامه مي داد که مسئله توسل حلّ مي شد، مسئله شفاعت حلّ مي شد، اين دعاهايي که مرتّب مي خوانيم که به پيغمبر و حضرت امير مي گوييم: «اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَان»، اگر اينها هم مثل فقه و اصول بحث مي شد ما چنين مشکلي نداشتيم؛ ولي متأسفانه حوزه ما حوزه فقه و اصول است، با کلام و عقايد و علوم ديگر کاري ندارد! اين است که اين حرف هاي براي آنها آشنا نيست، حتی براي خيلي از خودي ها آشنا نيست! ما اين دعاها را بايد درس بخوانيم، اين ادعيه و مناجات را بايد درس بخوانيم، اين نهج‌البلاغه را بايد درس بخوانيم، اينها جان‌گير است! يعني مسئله رسائل و مکاسب و مسئله صحيفه سجاديه و مسئله نهج‌البلاغه اصلاً قابل قياس نيست! اين حرف هاي نفس‌گير جلويش است! اين يک سواد دقيق مي خواهد، جان کندن مي خواهد، يک قاطعيت مي خواهد و برهان مي خواهد تا نهج‌البلاغه را حلّ کند! ما با فقه و اصول داريم زندگي مي کنيم، ديگر شفاعت «ما هي»؟ «التوسّل ما هي»؟ «اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَان» حق است و معناي آن چيست؟ «قُرب نوافل» يعني چه؟ «كُنْتُ ... لِسَانَهُ» يعني چه؟ اين ها که در حوزه ها نيست! آن وقت هم که آنها از حوزه ما خبري ندارند، لذا مي گويند شما مشرک هستيد. نه تنها حوزه ما مشکل دارد، حوزه آنها هم اين مشکل را دارد! حرف اوّل را کلام مي زند! اصلاً هم پيغمبر و هم امام صادق(سلام الله عليهما)، آنهايي که به ما گفتند علم واجب است «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ»، گفتند چه چيزي بخوان يا نگفتند؟! گفتند سه تا برنامه است، با حصر گفتند: «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آيَةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَة»، ما[در حوزه ها] گفتيم «آيَةٌ مُحْكَمَةٌ» فقه و اصول است، «فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ» فقه و اصول است، «سُنَّةٌ قَائِمَة» هم فقه و اصول است و حوزه هم به اين صورت درآمد. «آيَةٌ مُحْكَمَةٌ»؛ يعني کلام، عقيده، تفسير، فلسفه و علوم عقلي! آن وقت انسان با خيال باز مي گويد: «اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ»، مي فهمد که دارد چه مي گويد، ديگر کفر نيست، چون توسل براي او حلّ شده، شفاعت براي او حل شده، نه آرام مي گويد و نه مي ترسد، قدرت دفاع هم دارد! وجود مبارک امام صادق شاگردان خود را متخصص کرده، آن هشام بن حَکَم را يک طور، هشام بن سالم را يک طور ديگر، فرمود تو با هر کسي مناظره و نظريه پردازي نکن! «أَنْتَ إِنْ قَصُّوكَ لَنْ تَطِير»؛ يک قدري اوج مي گيري ولي مي افتي، اما «فَيَطِيرُ وَ يَنْقَض»؛ او بگذاريد پرواز بکند و هر جا مي خواهد برود، چون خوب تربيت شده است؛ اينها را در «آيَةٌ مُحْكَمَةٌ» تربيت کرده، او را در «فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ» تربيت کرده، ديگری را در «سُنَّةٌ قَائِمَة» تربيت کرده است، فرمود تو با هر کس نظريه پردازي نکن، تو سقوط مي کني، يک قدري اوج مي گيري و بعد مي افتي «أَنْتَ إِنْ قَصُّوكَ لَنْ تَطِير»، اما او «فَيَطِيرُ وَ يَنْقَض»؛ براي بعضي از افراد هم حرمت خاص قائل شد، فرمود اين «اَبان» در بحث فقهي خيلي قوي است! حوزه بايد دارای «آيَةٌ مُحْكَمَةٌ»، «فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ» و «سُنَّةٌ قَائِمَة» باشد؛ کلام، فقه، اصول، تفسير و اين‌گونه از علوم باشد. آن وقت با ضِرس قاطع، با اطمينان خاطر و قاطعاً مي گويد: «اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ»، آنها که مدبّرات امر هستند که شاگردان اينها هستند! پس چه محذوري دارد؟ کجاي آن با توحيد مخالف است و مشکل دارد؟ ولي اين درس و بحث وقتي باشد، انسان کاملاً اين ادعيه را مي خواند. 📚 درس تفسیر _ سال های اخیر ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فوق العاده مهم و اساسی 🔴 نشر حداکثری به حوزویان علامه ⭕️فلسفه، تریبون دین است ⭕️فقط دو خط و دو روایت 《رُفِعَ》 و  《لا تنقض》 در حوزه ها تحلیل می شود ⭕️کسی که زمینه و بنیه فلسفی نداشته باشد در تحلیل روایات به مشکل می خورد ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 چکیده کتاب "قورباغه ات را قورت بده" ۱ . سفره را بچینید دقیقاً تصمیم بگیرید که چه میخواهید. روش
✳️ 🍃 بارها و بارها به دوستان توصیه شده: کتاب "قورباغه را قورت بده" اثر برایان تریسی را تهیه و مطالعه فرمایند ... موجز و کم نظیر در برنامه ریزی و پیشرفت.