eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
570 ویدیو
93 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 شخصی که مطالعات فلسفی خود را با مطالعه این کتاب آغاز کند با بقیه افرادی که این را مطالعه نکرده اند، تفاوت زیادی دارد و جلوتر است. در کنار بدائه الحکمه یا فلسفه مقدماتی، کتاب تفسیر آیه نور علامه را مطالعه نمایید. بسیار مغتنم، عمیق و در عین حال سهل الوصول ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🌺 شخصی که مطالعات فلسفی خود را با مطالعه این کتاب آغاز کند با بقیه افرادی که این را مطالعه نکرده اند
این کتاب را تهیه نمایید ... با صیغه نذر یا عهد بر خود واجب کنید که روزی اقلا ۲۰ دقیقه مطالعه نمایید (و جریمه ترک بگذارید: مثلا در صورت ترک مطالعه در شبانه روز، ۱۰ هزار تومان صدقه دهم) خواهید دید که کمتر از ۲۰ روز بدون هیچ فشاری اتمام گشته. این روش واجب کردن (همراه جریمه) با نذر یا عهد، توصیه برخی اکابر است.
✳️ #موفقیت 📔 موفقیت از آن شماست، اثر ریچارد دنی، ترجمه مهدی قراچه داغی، ص ۱۷۶
حوزه علمیه تمدن ساز
استاد سید جلال الدین ( در جواب: در شرایطی که گوش ها برای شنیدن سخن حکمت گشوده نیست، اهل حکمت چه می توانند و چه باید بکنند؟) : هرگز حکمت از علومی که عالم گیر باشد نبوده است و نخواهد بود و تعلیم و تعلّم آن اختصاص به خواص دارد، علمی که خاص خواص است محتاج به شنوندگان میلیونی نیست. اگر گوشی تاب شنیدن مباحث توحید و شئون خاص توحید از قبیل صفات الهیّه و احاطه قیومیه حق و سریان حقیقة الحقایق در مظاهر خلقیّه و مباحث خاص معاد و نشئات بعد از موت و لزوم تهذیب نفس از رذایل و تحلیه و آرایش آن به فضایل اخلاقی، نداشته باشد مثنوی مولوی خودمان تکلیف او را معیّن کرده است: گوش خر بفروش و دیگر گوش خَر° کاین سخن باور ندارد گوش خر آنهایی که در مباحث برهانی و مبانی عرفانی شکّ دارند و از برهان گریزان یا از جاهلانی هستند که استعداد فهم مسائل لطیف و دقیق را فاقدند و خود نمی فهمند که نمی فهمند و یا محضر استاد متضلّع را درک نکرده اند و یا از آن طایفه اند که صرفاً ذوق و استعداد و قریحه ی درک علوم ادبی و تاریخ و علومی از این سنخ را واجدند، ولی فاقد قریحه ی خاص حکمت متعالیه و ذوقیات و عرفانیات اند، این نوع از خلق بهتر است دنبال مطلوب خود بروند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #طباطبایی : 🔶 حقّاً انّه لَظلم عظیم أن يفرق بين الدین الالهى وبين الفلسفة الالهيه. 📙 على (ع) و فلسفه الهى، ص۷ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
◾️ عاجزانه و متذللانه از دوستان متدین خودم التماس دعای واقعی دارم ... دعا کنید ... دعا کنید ... دعا کنید ... که بدجور محتاجم به دعای شما 🙏 اللَّهُمَ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ لَمَّا أَنْجَيْتَنِي ...
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
4_5906725529842614489.mp3
5.22M
💎 حوزه ها خوابند علامه : 🔴 این ها در اثر این است که ما نتوانستیم علوم عقلی را در حوزه ها نشر بدهیم 🔴 حوزه ها خوابند ... 🔴 رسالت اصلی حوزه ها اصول دین است و برهان اقامه کردن و ... ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 کانال پذیرش: https://eitaa.com/pazireshhowzeh
علامه #جوادی_آملی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 علامه #طباطبایی در بیان #رهبرمعظم انقلاب 🌺 صلواتی هدیه به روح علامه؛ اللهم صلِّ علی محمّد و آل محمّد ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 سیاسی-استعماری بودن برخی مخالفت ها با فلسفه در #حوزه_علمیه علامه #حسینى_طهرانى : در حوزه هاى علميّه #شيعه و #معتزله، بحث حكمت و فلسفه دارج و رائج بود؛ به خلاف #اشاعره كه بحث در مطالب عقليّه نمی كردند. فلهذا متكلّمين شيعه در طىّ بيش از هزار سال هميشه مظفّر و پيروز بودهاند و علماء و فقهائى را همچون ... روى اين اساس، بحث #تفسير ى قرآن كريم و تدريس حكمت و فلسفه و علوم عقليّه و حوزه هاى #عرفان و #اخلاق از لوازم لا تنفكّ اين حوزه هاى فقهيّه به شمار می آمد. بارى اين حوزه ها گرم ابحاث قرآنى و تفسيرى و اخلاقى و عرفانى و حكمى و فلسفى بودند درست تا انقلاب مشروطيّت؛ در اين حال #استعمار كافر سعى كرد تا اوّلًا نجف را از پايگاه علمى و فقهى بودن بيندازد و حوزه ها را متفرّقاً به جاهاى ديگر نقل دهد. و ثانياً تدريس #قرآن و تفسير و علوم عقليّه و فلسفيّه را از حوزه هاى شيعه براندازد تا علماى آنان را همچون اشاعره از عامّه و #اخباریون و حشويّون ظاهرگرا و بدون مغز و محتوا بنمايد، تا در برابر آنان كسى نايستد و قيام نكند و قدرت بحث و تفكير و مسائل عقليّه و علميّه در حوزه ها پائين آيد. و با نقشه ها و دسيسه هاى مزوّرانه فائق شد. 📗 روح مجرد ، ص ۱۰۶ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 هيچ شبهه اى در این نيست که دسته اى از فلسفه اسلامی از نيروهاى موساد و سيا هستند و از و حقوق مى گيرند آیت الله : دسته ای از فلسفه اسلامی مأموریت دارند که این رکن رکین حوزه‌های علمیه را که با آن می‌توان در برابر افکار الحادی و انحرافی ایستاد، متزلزل و نابود کنند. هیچ شبهه‌ای در این نیست که این دسته را و و همة کسانی که با این حوزه و با نظام مخالف هستند، آماده کرده و نیروهایی را برای همین کار به حوزه فرستاده‌اند. من گاهی به آنها می‌گویم که کاری که شما می‌کنید از دو حال خارج نیست؛ یا از و پول می‌گیرید، یا نمی‌فهمید چه کار می‌کنید. دسته اول این ها هستند. اینهااصلاً گوششان به این حرف‌ها بدهکار نیست و اگر اینها با آدم صحبت کنند،کارشان دعوا و بکار بردن تعابیر موهن و توهین به بزرگان است؛ البته اینها مأمورند که اینجا این کار را بکنند و حقوق می‌گیرند و مأموریت دارند و مدتی هم هستند و سپس خواهند رفت و شما می‌بینید که دیگر اصلاً اثری از آنها نیست. پنج سال اینجا هست و بعد می‌بینید که دیگر خبری از او نیست، حالا به کجامی‌رود، معلوم نیست ! 📜 ماهنامه حاشیه، شماره ۶و۷ و پایگاه 《عرفان و حکمت در پرتو و عترت》 ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
از #شیخ_انصاری (ره) هر وقت مساله عقلی مشکلی سؤال می‌کردند، جواب می‌فرمودند: من وزیر داخله اسلامم و #حاجی_سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید. 📚 تفسیر روان جاوید، ج۱، ص۱۱۱ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌺 اعیاد شعبانیه مبارک 🍃 اللهم صلِّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم
🔴 خداوند با این ها چطور برخورد می کند ؟!! 📷 | @aghiil
#رهبرمعظم: نمازشب خواندن، نافله خواندن، متوجه خدا بودن، سازنده است؛ اینها شما را پولادین خواهد کرد. نمی شود یک حوزه‌ی ایده‌آل داشته باشیم، در حالی که اینها در طُلابش گُم است. ۱۳۷۰/۱۲/۰۱ ✅ @feghheakbar
ظاهر حزب اللهی ها تفاوت چندانی باهم ندارد ... اما ۲ مؤلفه است که تفاوت ماهوی و جوهری آن ها را روشن می کند و آن ها را از تا ، درجه بندی می کند؛ ۱. غیرت سلوکی و عرفانی ۲. غیرت سیاسی و ظلم ستیزی ✅ @feghheakbar
علامه محمدحسین #حسینى_طهرانى : جای بسی تأسف است که معارف دینی ما آنطور که باید در توده عامه مردم بحث و تحلیل نشده است؛ و عامه مردم در معارف به همان مرحله #تقلید اکتفا کرده اند؛ و با آن که در مسائل بسیطه فرعیه عملیه چون حیض و نفاس؛ و بیع و شری، و طهارت و نجاست؛ تقلید میت را جائز نمیدانند؛ گرچه آن مجتهد #فقیه میّت چون شیخ طوسی و علامه حلی از محققین فقهاء بوده باشند؛ و می گویند حتماً باید به مجتهد زنده رجوع کرد؛ اما در مسائل اصول اعتقاد ، که مبنای حیات اخروی و زندگی ابدی انسان است، به تقلید میّت اکتفا کرده و آنچه را که بعضی از محدثین در کتاب دعا و یا در جوامع خود بیان کرده اند؛ به عنوان اصل مسلم پذیرفته و مبنای اعتقاد خود قرار داده اند. 📗 سرالفتوح، ص۴۰-۵۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌺 اللهم صلِّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم
🛑 بسیار مهم؛ 👇👇👇👇👇👇👇 🔴 👉https://eitaa.com/HOJERH
💎 جهان بینی مشاء ( ) از منظر امام خمینی و مقایسه آن با فلسفه و صدرائیون و عرفاء : هر کس رجوع کند به معارفی که در ادیان عالم و نزد فلاسفه بزرگ هر دین رایج است و مقایسه کند در معارف و با معارفی که در دین حنیف اسلام و نزد حکماء بزرگ اسلامی و شامخ این ملت است، درست تصدیق می کند که این معارف از نور معارف شریف و احادیث نبی ختمی و او علیهم السلام است که از سرچشمه نور قرآن استفاده و اصطلا نموده اند. آن وقت می فهمد که حکمت و اسلامی از و یونانیین نیست، بلکه اصلا شباهت به آن ندارد. بلی، بعضی از حکمای اسلام به منوال حکمت یونانی مشی نموده، مثل ؛ ولی حکمت شیخ در بازار اهل معرفت در باب معرفةالربوبیه و مبداء و معاد رونقی ندارد و در پیشگاه اهل معرفت ارزشی از برای آن نیست. بالجمله، فلسفه امروز حکمای اسلام را و معارف جلیله اهل معرفت را به حکمت یونان نسبت دادن، از بی اطلاعی بر کتب قوم - مثل کتب فیلسوف عظیم الشأن اسلامی، قدّس سره و استاد عظیم الشأنش محقق قدّس سره و تلمیذ بزرگوار او قدّس سره و تلمیذ عظیم الشأن فیض، عارف جلیل ایمانی، قاضی سعید قمی قدّس سره- و نیز از بی اطلاعی به معارف صحیفه الهیه و معصومین سلام الله علیهم است؛ پس هر حکمتی را به نسبت داده و حکمای اسلامی را تابع حکمت یونان انگاشته اند. 📔 آداب الصلوة، ص ۳۰۴ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 هشدار علامه آشتیانی علامه سید جلال الدین #آشتیانی : یکی از اساتید فرمود، #فصوص #ابن_عربی را نمی شود فهمید. عرض کردم در سنین جوانی « آن بهار زندگانی » باید یکی از آثار عرفانی از جمله اشعّته اللمعات را نزد کسی که خوب بفهمد مقدمتاً خواند، بعد رفت سراغ فصوص و نزد معلم این فن. زیرا فراگیری دقیق اصطلاحات و مسائل آن در سنین بالاتر از سی سالگی ممکن نیست. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
5cb91aad547c7d6ae5c19ed8_4130603459430928499.mp3
360.2K
🔴 بسیار مهم 🔴 نشر حداکثری به حوزویان بی عرضگی برنامه ریزان و شورای -به اصطلاح- عالی حوزه و بی ارتباط بودن آن ها با نظام اسلامی (بیان استاد ) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه : تقریبا یک سیزدهم قرآن درباره تعبدیات و دوازده سیزدهم آن درباره عقلیات است. ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 #سیرمطالعاتی 🔴 اگر روزی ۶۰ الی ۹۰ دقیقه برای علوم عقلی وقت گذاشته شود ... 🔸 با استماع روزی ۱
💎 مدت زمان لازم برای استاد عبدالرسول : مدت زمان لازم برای مطالعه سیر یاد شده، بستگی به مدت زمانی دارد که شخص برای مطالعه می‌گذارد. ممکن است به طور طبیعی، این سیر پانزده سال طول بکشد، ولی، اگر به روشی که گفته شد درس بخواند، بدون اینکه فشاری متحمل شود دو برابر درس می‌خواند و این سیر در طی حدود هفت سال تمام می‌شود و اگر کسی تخصصی کار کند و روزی دو درس گوش دهد، می‌تواند در پنج سال بدون اینکه مشکلی پیدا کند به سرمنزل مقصود برسد. ☘ فرازی از سیرمطالعاتی استاد عبودیت پ ن: 🔴 چهار نفر (طلبه حوزه یا دانشجوی فلسفه) رو فرض کنید؛ اولی روزی ۲ جلسه صوتی دروس فلسفه رو گوش میده دومی روزی ۱ جلسه سومی روزی نیم جلسه چهارمی هیچی خب بعد از ۲_۳ ماه اگر این چهار نفر رو مقایسه کنید شاید تفاوت خیلی محسوسی بینشون نباشه ... ولی بعد از ۳ سال اگه به اونها نگاه کنید، خواهید دید که تفاوتشون بسیار زیاده. اولی تا مرز اسفار در فلسفه رفته دومی به درجه ی خوب و مطلوبی رسیده سومی هم بالاخره حرفی برای گفتن داره و ... اما چهارمی در همون جهل مرکب مونده 🔴 همینی که هست... روزی ۵۰_۶۰ دقیقه ... این مدت زمان در طول روز هیچ فشاری به آدم نمیاره..... ولی همین اندک، بعد از چند سال تبدیل شده به حجم عظیمی از اطلاعات و مطالعات اساسی و راهبردی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه : جوانان مستعد، فکری برای تحول حوزه بکنند. آیت الله : حوزه به امر فلسفه دین توجه کند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
از #شیخ_انصاری (ره) هر وقت مساله عقلی مشکلی سؤال می‌کردند، جواب می‌فرمودند: من وزیر داخله اسلامم و
🔴 فقها شیخ انصاری را سرمشق خود قرار دهند ... 💎 از (ره) هر وقت مساله عقلی مشکلی سؤال می‌کردند، جواب می‌فرمودند: من وزیر داخله اسلامم و وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید. مرحوم آیة اللـه حاج میرزا محمّد ثقفی (صاحب تفسیر روان جاوید و نوۀ مرحوم میرزا أبوالقاسم کلانتر مقرر شیخ انصاری ): چندی بود می‌خواستم نکته را تذّکر دهم می‌ترسیدم جسارت شود تا این زمان که عنان اختیار از دست رفت و ناچار شدم از حدّ خود تجاوز نمایم و آن آنستکه علماء اعلام و فقهاء اسلام کثر اللـه أمثالهم تکلیف عوام را معلوم فرموده‌اند چنانکه مرحوم سیّد در عروة الوثقی می‌فرماید مورد تقلید، احکام فرعیّه عملیّه است و در اصول دین و فقه و علم نحو و صرف و لغت و موضوعات مستنبطه عرفیّه یا لغویّه و موضوعات صرفه تقلید راه ندارد. و از این جا معلوم می‌شود وظیفه آن ها همان بیان أحکام شرعیّه فرعیّه است و این منصبی است که امام علیه‌السّلام به آنها مرحمت فرموده‌است؛ لذا مناسب است خودشان هم از مقامشان تجاوز ننمایند؛ چون می‌دانند هرعلمی اهل و متخصّص و خُبره دارد و جاهل در مسئله باید به اهل ذکر آن رجوع نماید؛ خوب است در مسائل عقلیّه و ادبیّه و تاریخیّه آنچه را فن ایشان نیست وارد نشوند و اگر کسی از این قبیل مسائل سؤال نمود ارشاد به أهلش نمایند چنانچه شنیده‌ام بنای مرحوم شیخ انصاری قدّس سرّه که حقّاً باید أعمالش مانند اقوالش سرمشق علمائ متأخّرین باشد بر این بوده که هر وقت مسألة عقلیّه مشکلی از ایشان سؤال می‌نمودند جواب می‌فرمودند: «من وزیر داخلة اسلامم و حاجی سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید.» و اوقاتی‌ که بنده در قم بودم از مرحوم شیخ استاد ما علیه الرحمه سؤال نموده بودند از ممالک اروپا که کیفیّت وحی بر پیغمبر چگونه است رجوع فرمودند به اساتید معقول جوابش را بنویسند و اگر مسائل ادبی یا تاریخی سؤال می‌شد مذاکره شده بود که به اهل فنّش مراجعه شود، البته شأن فقیه نیست که همه چیز را بداند ولی باید بداند که سؤال از هر مسأله باید از اهل ذکرش بشود، اگر خود را اهل ذکر آن مسأله نمی‌داند ارشاد به أهلش فرماید. بنده تعجّب می‌کنم از بعضی آقایان که هر چه هر که از آنها سؤال می‌کند جواب می‌دهند! مگر مجبورید ندانسته جواب بگوئید؟! شما می‌دانید طبیب نیستید، چرا معالجه می‌فرمائید؟! بلکه آن بیچاره دوای شما را خورد و مُرد با آنکه می‌گوئید طبیب ضامن است اگر چه حاذق باشد. مگر نمی‌دانید اهل شعر نیستید، چرا شعر می‌گوئید تا به ضرورت دچار شوید و معنی می‌کنید تا در نزد ادبا و اهل معنی موهون شوید؟! با آنکه می‌دانید به مقدّمات اجتهاد کسی ادیب نمی‌شود. و از همه بدتر ورود در مسائل عقلیّه است، چون سرزمینی است که ایمان فلک رفته بباد؛ اگر خواسته باشید بر طبق اخبار جواب بفرمائید، ظواهر ادله در این باب شاید اختلافش بیش از اخبار فروع باشد و تا شخص احاطه به آن ها نداشته باشد و علاج تعارضش را نکرده باشد و وجه جمع میان آنها را نیافته باشد و با عقل صریح مطابقه ننموده باشد نمی‌تواند جواب بگوید؛ علاوه بر آنکه حجّیّت آنها معلوم نیست. و اگر خواسته باشید بر طبق قواعد عقلیه جواب بگوئید، وا حسرتا؛ علاوه بر استعداد و عقل کامل یک عمر زحمت و مجاهدت می‌خواهد تا اگر خداوند از این علم نصیبی برای او مقدر فرموده باشد به او واصل شود. لذا کمتر فقیهی است که در این رشته وارد شده باشد و سلامت خارج شده باشد. 📚 تفسیر روان جاوید، ج۱، ص ۱۱۱-۱۱۳ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: http://eitaa.com/joinchat/3205103617C5d4dde0c5e
آیت الله #رشاد: حوزه به امر #فلسفه_دین توجه کند http://hawzahnews.com/detail/News/489109 ✅ @feghheakbar